PERSONLIG HJÆLP Vejledning, hjælp, støtte samt vedligeholdelse af færdigheder i forbindelse med udførelsen af personlig hjælp. Hjælpen kan ydes som psykisk pleje og omsorg eller hjælp til at strukturere opgaverne, hvis borgeren har særlige behov for støtte i hverdagen. Personlig hjælp kan omfatte: Vask af ansigt, krop og hår Toiletbesøg Hudpleje Ukompliceret klipning af tå- og fingernegle Mundpleje Hånd- og fodpleje På- og afklædning Frisering og barbering i ansigt Hjælp til kropsbårne hjælpemidler f.eks.: Støttestrømper, høreapparat og briller Hjælp til sengeredning/skift af sengelinned, såfremt APV forholdene tillader det Psykisk pleje og omsorg Udlevering af medicin, der er doseret af Ballerup Kommunes hjemmesygepleje I forbindelse med udførelsen af den personlige hjælp kan der ydes forflytninger med personstøtte eller lift samt hjælp til vending og lejring. Specificering af enkeltydelser: Almindelig vask: Øvre toilette, herunder tandbørstning, mundpleje, negleklipning, barbering, klipning af hår i næse, ører og på hage, samt hjælp til at rede hår og almindelig opsætning af hår Nedre toilette (borgeren skal stille engangsvaskeklude til rådighed) Fodpleje til borgere med sukkersyge, samt klipning af finger- og tånegle ved svampelidelser henvises til uddannet fodplejer/fodterapeut. Bad: Hjælp og støtte til kar/brusebad/sengebad efter aftale Hjælp til hårvask er i forbindelse med bad Der henvises til udekørende frisør, hvis håret skal sættes - ud over at blive tørret og redt Observation af borgere, der er utrygge ved at tage bad alene Oprydning og aftørring efter bad Toiletbesøg: Påmindelse om toiletbesøg Hjælp til at blive fulgt på toilet Toiletbesøg på bækkenstol eller bækken Skift af inkontinens hjælpemidler samt pleje i forbindelse hermed Tømning/pleje af kateter- og stomipose Hudpleje: Observation, vejledning, forebyggelse og pleje af huden Af- og påklædning: Hjælp til af- og påklædning Kropsbårne hjælpemidler: Af- og påtagning af kropsbårne hjælpemidler Rengøring af høreapparat (øresnegl og slange), briller eller andre hjælpemidler Skift af batteri i høreapparat Sengeredning: Sengeredning i forbindelse med personlig pleje og skift af linned Indtagelse af mad og drikke: Hjælp til indtagelse af mad og drikke Tilberede og anrette mad og drikkevarer: Hjælp og støtte til løsning af opgaver i forbindelse med tilberedning og anretning af mad og drikkevarer Hjælp og støtte til servering og anretning af mad og drikkevarer Hjælp og støtte til oprydning/opvask efter måltid Psykisk pleje og omsorg:Omsorgsbesøg ydes til borgere med særligt behov for støtte i hverdagen. Opgaver i forbindelse med daghjemsophold:Deltager borgeren i daghjemsophold skal hjælpen tilrettelægges således, at borgeren er klar til afhentning på det aftalte tidspunkt. Nødkald:Nødkald kan kun bevilges efter Servicelovens § 97, hvis borgeren har en VARIG dokumenteret lidelse og når et nødkald i VÆSENTLIG grad afhjælper borgerens funktionsnedsættelse eller i VÆSENTLIG grad letter den daglige tilværelse. Nødkald besvares via vagtcentral.I forbindelse med opsætning af nødkald opsættes nøgleboks.Bevilling af nødkald og nøgleboks sker ved henvendelse til Visitationen. Linnedservice:Borgere som pleje-/omsorgsmæssigt har et linnedforbrug, der overstiger hvad man med rimelighed kan forvente, at borgeren selv har linned til, kan visiteres til linnedservice. Linned leveres/afhentes én gang om ugen og har en egenbetaling for 2010 på 147,00 kr. pr. måned. Egenbetaling rettes en gang årligt. Følgende opgaver løses i forbindelse med den personlige hjælp: Modtagelse af linned og evt. lægge linned på plads Løbende justering af bestillingen, således at bestillingen altid svarer til borgerens behov Klargøring af snavset linned til afhentning Indsatsernes omfang:Personlig pleje ydes efter den enkeltes aktuelle behov, hele døgnet. Bad og hårvask ydes som udgangspunkt 1 gang om ugen, fortrinsvis på hverdage i dagtimer. Kompetencekrav:Personlig hjælp kan udføres af medarbejdere, der har gennemgået en grundig ooplæring. Hos borgere med komplekse behov udføres den personlige hjælp altid af medarbejdere med en sundhedsfaglig uddannelse. Kvalitetsmål:Personlig hjælp iværksættes senest 5 hverdage fra visitation. Personlig hjælp udføres på det aftalte tidspunkt +/- 1 time. Er dette ikke muligt, informeres borgeren telefonisk. Hjælpen ydes dog altid på den aftalte dag. Hjælp til ugentlig bad/hårvask flyttes til en af de nærmeste hverdage, hvis badedagen falder på en søgnehelligdag. Der tilbydes et andet tidspunkt for bad/hårvask, inden for 2 hverdage, hvis denne opgave må forskydes. Hvis der bruges hjælpemidler i forbindelse med personlig hjælp f.eks. lift, skal såvel borger som medarbejder være instrueret i brugen af hjælpemidlerne. Vejledningen sker i hjemmet af kommunens ergoterapeuter. Rehabiliterende indsatserYdes til borgere hvisk funktionsniveau forventes at kunne forbedres ved træning. Rehabiliterende indsatser forudsætter borgerens motivation og aktive deltagelse og der opstilles mål for træningen efter Servicelovens § 85 og 86. Indsatserne tildeles hyppigst, om indsatser af 3 måneders varighed. Rehabilitering kan omfatte: Træning og støtte til daglige gøremål Gangtræning i form af spadsereture og træning på trapper Instruktion og vejledning i forbindelse med f.eks. brug af vaskemaskine, forberedelse af måltider og anvendelse af hjælpemidler Kompetencekrav:Hjælp til rehabilitering udføres altid af medarbejdere med en sundhedsfaglig uddannelse. Kvalitetsmål:Rehabiliterende indsatser iværksættes senest 5 hverdage fra visitation. Ved vurdering af disse opgaver kan andre faggrupper blive inddraget (f.eks. fysio/ergoterapeut). Rehabiliterende indsatser gives fortrinsvis på hverdage, i dagtimerne. Afløsning - aflastningAfløsning/aflastning kan omfatte: Daghjem / samværsgruppe Afløsning ved personale i eget hjem, målgruppen er pårørende til borgere, som ikke kan være alene i eget hjem. Ydelsen gives fortrinsvis i tilslutning til øvrig pleje. Udpeget hjælper efter Servicelovens § 94Borgere, der selv ønsker at udpege en person, til løsning af praktisk hjælp og personlig pleje, har mulighed for dette. Kompetencekrav:Medarbejderen skal have erfaring mht. de visiterede indsatser. Hjælp til borgere med komplekse behov udføres som hovedregel af en medarbejder med sundhedsfaglig uddannelse. Kvalitetsmål:Ballerup Kommune godkender hjælperen. Ballerup Kommune ansætter den pågældende i relation til opgaveudførelsen, og aftaler omfang og indhold i opgaveudførelsen samt betaling og leverancesikkerhed. Borgere, som i en periode ikke har brug for hjælpen (f.eks. ved indlæggelse), skal meddele dette til Visitationen. Ordningen revurderes mindst 1 gang årligt og kan afsluttes med 1 måneds varsel, hvis borgeren på et tidspunkt ønsker at få hjælp fra en anden leverandør. Hjælperen er omfattet af samme regler om tavshedspligt, oplysningspligt samt regler for arbejdsmiljø, som de øvrige ansatte i de af kommunen godkendte leverandørvirksomheder. Hjælperen informeres herom i forbindelse med indgåelse af kontrakt med kommunen. Der stilles samme krav mht. kvalifikationer til hjælpere, der ansættes under denne ordning, som stilles til det personale, der udfører opgaverne i de af kommunen godkendte leverandørvirksomheder. Kvalitetssikring/opfølgning af mål:Hjælperen har pligt til at give visitator meddelelse om fravær således, at der kan tages højde for evt. behov for erstatningshjælp fra en anden leverandør.