PRAKTISK HJÆLPRengøringHjælp og støtte til løsning af opgaver i forbindelse med almindelig rengøring, som borgeren helt eller delvis ikke selv kan udføre, og hvor der ikke er andre personer i husstanden, der kan udføre opgaven. Det forudsættes af hjemmet er normalt vedligeholdt og ryddeligt. Rengøringens omfang:Almindelig rengøring af de dagligt benyttede rum f.eks. entré, køkken, bad/toilet, opholdsstue, soveværelse svarende til ca. 60 m2. Rengøring ydes, som udgangspunkt hver 14. dag. Støv aftørres på flader, billeder og lamper indenfor rækkevidde. Der kan anvendes en støvekost, anskaffet af borgeren, til lave og høje mål for støvaftørring og en APV godkendt stige kan anvendes 1 x månedligt til flader højt placeret samt til nedtagning og ophængning af gardiner. Støvsugning omfatter gulv og tilgængelige fodpaneler. Lette møbler skubbes eller trækkes for at gøre plads for støvsugning. Rengøring kan omfatte: Stue/entré: Aftørring af støv Støvsugning Støvsugning af møbler hver anden måned Gulvvask  Soveværelse: Aftørring af støv Sengetøj skiftes som udgangspunkt hver 14. dag Støvsugning Støvsugning af madrasser hver anden måned Gulvvask Køkken: Komfur rengøres udvendigt og emhætte aftørres Køkkenbord og vask rengøres Rengøring omkring affaldsstativ, affaldspose skiftes og fjernes Efter behov, lettere oprydning og aftørring i køkkenskabe Evt. spild og pletter på skabslåger fjernes Gulvet støvsuges og vaskes Køleskab rengøres 1 gang månedligt og afrimes ved behov Badeværelse/toilet: Håndvask, spejl og spejlhylde rengøres Brusekabine/badekar rengøres Toilettet rengøres Fliser på udsatte steder aftørres Gulvet fejes og vaskes Andet: Aftørring af døre, dørkarme og paneler på udsatte steder Afstøvning af paneler (udføres kun med afstøvningsbørste) Rengøring af plejeseng, rollator, gangstativ, kørestol, badebænk og toiletforhøjer Hjælp til altan- og udestuegulv svarende til ydelsen under stue/entré Nedtagning/ophængning af gardiner i forbindelse med vask Særlig rengøringsaftale:Borgere, som selv kan klare de lettere opgaver i forbindelse med rengøringen kan, som alternativ til visitation til fast rengøringshjælp, visiteres til rengøring 2 eller 4 gange årligt. En individuel vurdering afgør, hvilken hjælp der behov for og hvor ofte. Hjælpen kan f.eks. omfatte: Let afvaskning af døre, karme og paneler Aftørring af reoler, lamper, billeder og pyntegenstande Støvsugning af madrasser Grundig afvaskning af badeværelse Let afvaskning af køkkenskabe Rengøring af køleskab, komfur udvendigt og let tilgængelig emhætte Afrimning af fryser Nedtagning/ophængning af gardiner i forbindelse med vask Kompetencekrav:Rengøringshjælp udføres af medarbejdere, der har gennemgået en grundig oplæring. Hos borgere med komplekse behov, udføres hjælpen altid af medarbejdere med sundhedsfaglig uddannelse. Kvalitetsmål:Hjælp til rengøring iværksættes senest 10 hverdage fra visitation. Hjælp til rengøring ydes formiddag eller eftermiddag, på en på forhånd aftalt ugedag. Ved ændring af rengøring tilbydes erstatningshjælp indenfor 3 hverdage. Borgeren tilbydes 2 alternative leveringstidspunkter. Kan borgeren ikke modtage hjælpen på nogle af disse tidspunkter, registreres hjælpen som aflyst af borgeren. Falder den aftalte rengøringsdag på en søgnehelligdag aftales evt. erstatningshjælp med leverandøren. Indsatsernes omfang:Praktisk hjælp ydes efter de visiterede indsatser på hverdage i dagtimer. TøjvaskHjælp og/eller støtte til opgaver i forbindelse med vask af privat tøj til borgere, der ikke selvstændigt kan stå for tøjvask, og hvor der ikke er andre i husstanden, der kan påtage sig opgaven.Hjælp og støtte til løsning af opgaver i forbindelse med tøjvask ydes på 2 måder. Visitationen afgør, hvilken ordning borgeren visiteres til. 1. Tøjvask for borgere med vaskemaskine og tørremuligheder i boligenOpgaverne udføres af leverandørens medarbejdere i borgerens bolig, og kan omfatte: Sortering af vasketøj Maskinvask i egen maskine Tørretumbling Ophængning/nedtagning af tøj Herudover kan der visiteres til: Indsamling og sortering af vasketøjet At få tøjet lagt på plads Der vaskes 1 maskine hver eller hver anden uge, som udgangspunkt i forbindelse med rengøring eller andre opgaver i hjemmet. 2. Vaskeordning for borgere uden egen vaskemaskine:Vask af tøjet udføres af vaskeri, som kommunen har indgået aftale med. Ordningen omfatter: Afhentning, mærkning af snavset tøj samt pakning og levering af det rene tøj Tøjet vaskes efter type, tørres og lægges sammen Linned rulles Herudover kan der visiteres til: Indsamling og sortering af vasketøjet i tøjposer, som leveres af vaskeriet At få tøjet lagt på plads Der vaskes hver 2. uge og der kan som udgangspunkt vaskes 5 - 8 kg. tøj. For vaskeordningen er der en månedlig egenbetaling i 2010 på 167,00 kr. pr. borger. Egenbetalingen reguleres en gang årligt. Klatvask i hånden, strygning og rulning af tøj foregår kun ved fravalg af andre ydelser og aftales individuelt (se: Fleksibel hjemmehjælp). Kompetencekrav:Hjælp til tøjvask udføres af medarbejdere, der har gennemgået en grundig oplæring. Kvalitetsmål:Tøjvask iværksættes senest 10 hverdage fra visitation. Ved ændring af hjælp til tøjvask i egen bolig tilbydes erstatningshjælp indenfor 3 hverdage under forudsætning af, at der er en vaskemulighed. Falder den aftalte vaskedag på en søgnehelligdag, tilbydes erstatnningshjælp indenfor 5 hverdage fra den aftalte dag. Indsatsernes omfang:Praktisk hjælp ydes efter de visiterede indsatser på hverdage i dagtimer. IndkøbOpgaver i forbindelse med indkøb af dagligvarer, som borgeren ikke selv kan varetage og hvor der ikke er andre i husstanden, der kan påtage sig opgaven. Indkøb af dagligvarer:Borgere med behov for hjælp til indkøb skal sikres levering af friske dagligvarer 1 gang ugentligt. Leverandører af indsatsen tilrettelægger, hvordan indkøb udføres. Hvis borgeren ikke selv kan sætte frost og kølevarer på plads, skal leverandøren sørge for dette i forbindelse med levering af varerne. Indkøbsseddel:Borgere, der har behov for hjælp til at gennemgå eller udfærdige indkøbssedlen, kan visiteres til dette. Indkøb der skal udføres af leverandørens medarbejdere:Til særligt sårbare borgere, hvis behov ikke kan tilgodeses med en indkøbsordning, hvor varerne leveres af forretningen, kan der visiteres til indkøb udført af leverandørens medarbejdere. Akut indkøb:Ved pludselig opstået behov (f.eks. hjemsendelse fra hospital) tilbydes akut indkøb af dagligvarer, som så vidt muligt planlægges til næste dag, i nærmeste dagligvarebutik. Indkøb af andre varer:Ved behov for hjælp til køb af andet (f.eks. tøj og sko) og er der ikke pårørende, der kan varetage opgaven, kan der visiteres til indkøb af dette. Denne indsats er en engangsbevilling, som i god tid skal aftales med visitator. Hjælperen ledsager borgeren og handler sammen med borgeren, hvis dette er muligt, ellers handler hjælperen. Kompetencekrav:Hjælp til indkøb udføres af medarbejdere, der har gennemgået en grundig oplæring. Indkøb til borgere med komplekse behov udføres altid af medarbejdere med sundhedsfaglig uddannelse. Kvalitetsmål:Hjælp til indkøb iværksættes senest 5 hverdage fra visitation. Hjælperen kan vejlede borgeren i forbindelse med varesortiment i den forretning, hvor varerne indkøbes. Ved fejlleverancer sørger leverandøren for, at fejlen bliver rettet samme dag, uden udgift for borgeren. Søgnehelligdage:I forbindelse med søgnehelligdage kan der forekomme ændring af dagen for indkøb. Borgerne vil blive informeret om dette, og i samarbejde med borgeren aftales et andet tidspunkt for indkøbet, indenfor 2 hverdage fra den oprindelige indkøbsdag. Rehabiliterende indsatserYdes til borgere hvis funktionsniveau forventes at kunne forbedres ved træning. Rehabiliterende indsatser forudsætter borgerens motivation og aktive deltagelse og der opstilles mål for træningen efter Servicelovens § 85 og 86. Indsatserne tildeles hyppigst, som indsatser af 3 måneders varighed. Rehabilitering kan omfatte: Træning og støtte til daglige gøremål Gangtræning i form af spadsereture og træning på trapper Instruktion og vejledning i forbindelse med f.eks. brug af vaskemaskine, forberedelse af måltider og anvendelse af hjælpemidler Kompetencekrav:Hjælp til rehabilitering udføres altid af medarbejdere med en sundhedsfaglig uddannelse. Kvalitetsmål:Rehabiliterende indsatser iværksættes senest 5 hverdage fra visitation. Ved vurdering af disse opgaver kan andre faggrupper blive inddraget (f.eks. fysio-/ergoterapeut). Rehabiliterende indsatser gives fortrinsvis på hverdage, i dagtimerne. Udpeget hjælper efter Servicelovens § 94Borgere, der selv ønsker at udpege en person, til løsning af praktisk hjælp og personlig hjælp, har mulighed for dette. Kompetencekrav:Medarbejderen skal have erfaring mht. de visiterede indsatser. Hjælp til borgere med komplekse behov udføres som hovedregel af en medarbejder med sundhedsfaglig uddannelse. Kvalitetsmål:Ballerup Kommune godkender hjælperen. Ballerup Kommune ansætter den pågældende i relation til opgaveudførelsen, og aftaler omfang og indhold i opgaveudførelsen samt betaling og leverancesikkerhed. Borgere, som i en periode ikke har brug for hjælpen (f.eks. ved indlæggelse), skal meddele dette til Visitationen. Ordningen revurderes mindst 1 gang årligt og kan afsluttes med 1 måneds varsel, hvis borgeren på et tidspunkt ønsker at få hjælp fra en anden leverandør. Hjælperen er omfattet af samme regler om tavshedspligt, oplysningspligt samt regler for arbejdsmiljø, som de øvrige ansatte i de af kommunen godkendte leverandørvirksomheder. Hjælperen informeres herom i forbindelse med indgåelse af kontrakt med kommunen. Der stilles samme krav mht. kvalifikationer til hjælpere, der ansættes under denne ordning, som stilles til det personale, der udfører opgaverne i de af kommunen godkendte leverandørvirksomheder. Kvalitetssikring/opfølgning af mål:Hjælperren har pligt til at give visitator meddelelse om fravær således, at der kan tages højde for evt. behov for erstatningshjælp fra en anden leverandør.