1. Overordnede rammer Personlig pleje
1.1 Formål med lovgivningen
Sikre at personer, som i kortere eller længere tid har behov for personlig hjælp, pleje og støtte, kan få det.
1.2 Hvem kan modtage ydelsen
Du kan modtage ydelsen, hvis du har svært ved at klare dig i det daglige på grund af fysisk eller psykisk handicap eller særlige sociale problemer. Du kan også modtage ydelsen, hvis du ikke selv kan klare den personlige pleje og hvis hjælpemidler ikke vil kunne afhjælpe problemet.
Du vil få hjælp og støtte til opgaver, som du ikke eller kun vanskeligt kan klare på egen hånd.
1.3 Hvor længe kan du modtage ydelsen
Indtil du igen kan klare dig selv.
1.4 Hvad koster ydelsen
Hvis du kun har behov for hjælp i en kort periode, skal du selv betale et beløb pr. time jf. Lov om Social Service § 161
Hvor stort beløbet er, afhænger af din indkomst.
Skal du have varig hjælp, er hjælpen gratis.
1.5 Kontaktperson
Uanset om du skal have hjælp i en kortere eller længere tid, får du tildelt en kontaktperson. Det er én af de medarbejdere, der kommer i dit hjem. Vil du gerne have ændret omkring hjælpen, kan du tale med kontaktpersonen om det.
Hvis der er akutte problemer, kan du til enhver tid drøfte dem med den medarbejder, der er hos dig den pågældende dag.
1.6 Krav og forventninger til dig i forbindelse med personlig hjælp, pleje og/eller støtte.
Vi forventer, at du samarbejder om de opgaver, der skal klares, og at du selv gør det, du kan magte.
Du skal give visitator (person fra kommunen) besked, hvis dit behov for hjælp ændres.
Den medarbejder, der skal hjælpe dig, skal have ordentlige forhold at arbejde under. Sammen med dig skal der laves en vurdering af dit hjem som arbejdsplads.
Den revurderes efter 2-3 år.
Du må regne med, at der kan ske ændringer i dit hjem, inden hjælpen går i gang og forvente, at der også vil kunne ske ændringer i dit hjem, hvis dit behov for pleje ændrer sig.
Når du på forhånd ved, at du ikke kan modtage hjælpen en bestemt dag, skal du eller evt. en pårørende give besked.
2. Visitationsproceduren
2.1 Beskrivelse af visitationsproceduren
Henvendelse sker til
Voksen- og Sundhedsservice
Varbergvej 13 st 6100 Haderslev
Tlf. 74 34 27 57
Du kan træffe visitatorerne på hverdage mellem kl. 9:00 og 10:00.
Senest 3 dage efter at vi har fået henvendelse fra dig, bliver du kontaktet af en af Haderslev Kommunes visitatorer.
Om du er berettiget til hjælp afgøres, efter at vi har vurderet, hvor meget du selv kan klare, og hvilke muligheder Haderslev Kommune kan tilbyde.
3. Ydelsen
3.1 Hvad består ydelsen af og hvor meget hjælp kan man få
Hjælp til personlig hjælp og pleje omfatter:
Hjælpen tildeles efter en konkret og individuel behovs- og funktionsvurdering. Hjælpen afpasses efter dit daglige behov og din situation.
3.2 Hvordan følges der op på tildelte ydelserne/kvalitetsmålene
Hjælpen skal revurderes hvert 2. år. Sker der undervejs væsentlige ændringer i dine behov, bliver hjælpen ændret tilsvarende.
Ved revurderingen sørger vi for:
For at vi er sikre på, at du er tilfreds med den hjælp, du får og den måde, den gives på, spørger vi dig med mellemrum.
4. Levering af ydelsen
4.1 Hvem leverer ydelsen
Du kan selv vælge, om du vil have hjælpen leveret af:
Visitatoren vil fortælle dig, om der er godkendte private leverandører.
Leverandørens forpligtigelser fremgår af den kontrakt, der indgås med kommunen (se evt. www.haderslev.dk).
Du kan skifte leverandør med 1 måneds varsel.
Har du behov for mere end 20 timers hjælp om ugen til personlig hjælp, pleje og støtte til praktiske opgaver, kan du vælge at få udbetalt et tilskud til en hjælper, som du selv ansætter.
4.2 Hvornår leveres ydelsen
Morgenhjælp til daglig pleje leveres i tidsrummet fra kl. 7.15 – 10.30
Hvis du dagligt har behov for personlig hjælp:
Har du behov for hjælp en gang om ugen:
Ved akut behov for hjælp:
Hvis medarbejderen er forsinket mere end en 1 time, skal du kontakte leverandøren – (se den samarbejdsbog du har fået udleveret).
4.3 Samarbejde og medbestemmelse
Hjælpen tilrettelægges og gives i et nært samarbejde med dig.
Hjælpen gives som ”hjælp til selvhjælp”, så du kan klare dig selv eller selv klare så meget som muligt.
4.4 Krav til leverandøren
Leverandøren skal sikre at:
Medarbejderen har pligt til at fortælle visitator, hvis der opleves ændringer i dit behov for hjælp.
4.5 Adgangsforhold
Hvis du ikke selv kan åbne døren, skal der opsættes nøgleboks. (Se informationsfolder).
Der skal være frie og oplyste adgangsforhold.
5. Kvalitetsmål
5.1 Mål 1
Hjælpen skal leve op til Voksenservices grundlæggende værdier, mål og kvalitetskrav. (Se evt. www.haderslev.dk)
Det er Haderslev Kommunes overordnede mål, at hjælpen udføres i et tillidsfuldt samarbejde mellem dig og medarbejderen.
5.2 Mål 2
Kvalitetsmål for den leverede personlige hjælp:
· At 80 % af borgerne er tilfredse med den personlige hjælp.
· At du får vedligeholdt/genoptrænet dine fysiske og psykiske færdigheder.
· At du får afhjulpet væsentlige følger af fysiske eller psykiske problemer eller særlige sociale forhold.
· At den akutte personlige hjælp, leveres og senest inden for et døgn.
· At der kommer så få forskellige medarbejder som muligt i dit hjem.
· At personlig hjælp ikke aflyses. Hvis du aflyser et aftalt besøg, skal der eventuelt aftales et erstatningsbesøg.
· At medarbejderen kan løse opgaverne ud fra en faglig vurdering og handleplanen.
5.3 Mål 3
At leverandøren aftaler med dig på hvilket tidspunkt, du skal have hjælpen. Det aftalte tidspunkt må ikke afvige med mere end +/- en 1 time, uden at du får besked.
I specielle situationer kan hjælp i aften- og nattetimerne godt afvige med mere.
5.3 Mål 3
At du ved akut kald bliver kontaktet hurtigst muligt og indenfor 45 minutter.
5.4 Mål 4
At der i samarbejde med dig udarbejdes mål for den samlede hjælp.
5.5 Mål 5
At der arbejdes ud fra områder, der kræver speciel opmærksomhed med udgangspunkt i dine væsentlige problemer. For at støtte det arbejde, skal der i samarbejde med dig og din kontaktperson lægges en handleplan.
5.6 Mål 6
At afgørelsen om personlig hjælp, pleje og støtte til praktiske opgaver sker senest 8 dage efter, at visitationen har modtaget ansøgningen.
Sager, der afventer udredning, erklæringer mv., kan tage længere tid at behandle.
6. Klagemuligheder
6.1 Afgørelsen
Sammen med afgørelsen fremsendes en klagevejledning, som oplyser om klageadgang, klageinstans og klagefrist.
6.2 Retten til at medvirke
Du skal have mulighed for at medvirke ved behandling af din sag. Kommunen tilrettelægger behandlingen på en sådan måde, at du kan gøre brug af den mulighed.
7. Overordnede rammer
7.1 Lovgrundlag
Lov om social service § 83 - personlig hjælp, pleje og støtte.
Lov om social service § 95 – mere end 20 timers hjælp.
Lov om socialservice § 161- midlertidig hjælp
Lov om retssikkerhed og administration § 11 – pligt til at medvirke.
Lov om retssikkerhed og administration § 4 – ret til at medvirke.
7.2 Politiske mål
Den personlige pleje skal understøtte, at den enkelte borger kan opretholde sin livsstil, identitet og fortsat kan tage ansvar for egen tilværelse.
Plejen skal ydes med respekt for den enkeltes værdighed og selvbestemmelse.
Ydelserne skal tage udgangspunkt i borgerens individuelle behov. Ligesom borgerens egne ressourcer skal indgå.
Det skal tilstræbes, at hjælpen til ydelserne gives af så få forskellige personer som muligt.
Der skal være mulighed for frit valg af leverandør.
Godkendt i Byrådet, den 28. februar 2008
Revideret og godkendt i byrådet, den 18. december 2008.