1. Overordnede rammer                Madservice 1 - Hjemmeboende

 

1.1 Formål med lovgivningen

Sikre din mulighed for dagligt at få et ernæringsrigtigt tilbud.

1.2 Hvem kan modtage ydelsen

Du kan modtage ydelsen, hvis du ikke er i stand til selv at tilberede den varme mad.

1.3 Hvem kan ikke modtage ydelsen

Du kan sandsynligvis ikke få ydelsen, hvis du bor sammen med andre voksne, der kan hjælpe dig.

1.4 Hvor længe kan du modtage ydelsen

Så længe du, eller andre i dit hjem, ikke er i stand til selv at tilberede den varme mad.

1.5 Hvad koster ydelsen

Prisen for madservice er politisk bestemt, og taksterne fastsættes 1 x om året. Se www.haderslev.dk eller kontakt Visitationen, tlf. 74 34 27 57

1.6 Krav og forventninger til dig

Der stilles krav om, at du har et køleskab, der kan rumme 7 madportioner, og holde en temperatur på max + 5 grader, samt at der er et termometer i køleskabet

Vi kommer kun i dit hjem, når du er der - med mindre der er lavet en aftale om noget andet.

Er du ikke hjemme når maden leveres, skal der gives besked til leverandøren hurtigst muligt. Se telefonnummeret i pjecen fra leverandøren.

Til- og framelding: Se pjece fra leverandøren.

 

2. Visitationsproceduren

2.1 Beskrivelse af visitationsproceduren

Henvendelse sker til

Voksen- og Sundhedsservice

Varbergvej 13 st

6100 Haderslev

 

Tlf. 74 34 27 57

www.haderslev.dk

Du kan træffe visitatorerne på hverdage mellem kl. 9:00 og 10:00.

Senest 3 dage efter at vi har fået en henvendelse fra dig, bliver du kontaktet af en af Haderslev Kommunes visitatorer.

Om du er berettiget til at få ydelsen, afgøres efter at vi har vurderet hvor meget, du selv kan klare og hvilke muligheder, Haderslev Kommune har at tilbyde.

Du har pligt til at komme med de oplysninger, der er nødvendige for vurderingen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Ydelsen

3.1 Hvad består ydelsen af

Levering af kølemad, hoved- og biret, personlig kostvejledning samt udarbejdelse af en evt. ernæringsplan.

Udover kølemad kan du f.eks. købe gæstemad og kage. Se i øvrigt menuplanen.

 

3.1 Hvordan følges der op på tildelte ydelser

Hvert 2. år følges der op på den bevilligede ydelse.

Hvis der er væsentlige ændringer i dine behov, justeres ydelsen.

Når ydelsen revurderes sikrer vi, at:

  • du får den hjælp, du har behov for,
  • der er overensstemmelse mellem den ydelse, du er bevilget og måden ydelsen gives.
  • ydelsen leveres i overensstemmelse med

     Haderslev Kommunes værdier, mål og kvalitetskrav,

Vi vil gerne sikre os, at du er tilfreds med den mad du får og måden den leveres på. Derfor laver vi med mellemrum en spørgeskemaundersøgelse.

4. Levering af ydelsen

4.1 Hvem leverer ydelsen

Maden leveres af leverandører, der er godkendt af kommunen

4.2 Hvornår leveres ydelsen

Maden leveres på en fast ugedag mellem kl. 7:00 og 16:00.

4.3 Krav til leverandøren

Leverandøren skal udvise omhu og optræde ansvarligt.

Leverandøren skal sikre at produktionen af kølemaden sker fagligt og kvalitetsmæssigt forsvarligt.

Leverandøren skal være godkendt og under kontrol af fødevarestyrelsen.

Leverandøren skal sætte maden i køleskabet og kontrollere at køleskabet har den rigtige temperatur (max + 5º)

Leverandøren skal ved vigtige/akutte observationer af dit helbred kontakte visitationen eller plejegruppen i området hvor du bor.

Hvis du ikke er hjemme skal leverandøren give besked til plejegruppen i dit område.

Leverandøren skal sikre at chaufføren taler forståeligt dansk og fremtræder passende klædt og er soigneret.

4.4 Adgangsforhold

Der skal være fri adgang til din bolig.

 

5. Kvalitetsmål

5.1 Mål 1

At der etableres et kostråd, der løbende smager på kølemaden og hvert ½ år vurderer madens kvalitet.

5.2 Mål 2

At der indenfor de næste 2 år ansættes en diætist til personlig kostvejledning, udarbejdelse af kostplaner samt undervisning af borgergrupper og relevant personale.

 

5.3 Mål 3

At alle borgere der bliver visiteret til madservice får deres ernæringstilstand vurderet af visitator.

5.4 Mål 4

At sikre, at borgere der har en nedsat ernæringstilstand får tilbudt optimal ernæring fra starten af.

5.5 Mål 5

At der skabes sammenhæng mellem behandling, måltidets indhold og form samt borgerens ønsker.

5.6 Mål 6

At sikre, at det fremgår af udskrivelsesbrevet fra sygehuset, at borgeren har været eller er ernæringsrisikoborger.

5.7 Mål 7

At der hos borgere, der har behov for det, foreligger en skriftlig ernæringsplan.

5.8 Mål 8

At der bliver iværksat en forebyggende indsats ved borgere med livsstilssygdomme.

5.9 Mål 9

At borgeren får en optimal og ensartet ernæringsbehandling i hele Haderslev Kommune

6. Klagemuligheder

6.1 Afgørelsen

Hvis du ikke er tilfreds med den bevilgede hjælp, kan du klage. Sammen med afgørelsen får du tilsendt en klagevejledning, som fortæller om klageadgang, klageinstans og klagefrist

6.2 Ret til at medvirke

Haderslev Kommune kan tilrettelægge det møde, hvori din klage skal behandles, så du har muligheder for at deltage.

7. Overordnede rammer

7.1  Lovgrundlag

Lov om Socialservice § 83, stk. 1 – 3, Lov om Frit Valg