Kvalitetsstandard for personlig pleje og praktisk hjælp 2012 Revideret og godkendt i Kommunalbestyrelsen den +++++2011 2 Kvalitetsstandard for personlig pleje og praktisk hjælp i Tønder kommune. Kvalitetsstandarden danner grundlaget for afgørelser om, hvilke hjemmehjælpsydelser borgerne i Tønder Kommune kan modtage. Kvalitetsstandarden skal ifølge lovgivningen revideres en gang årligt. Lovgrundlag Lovgrundlaget for bevilling af personlig hjælp og pleje samt hjælp eller støtte til praktiske opgaver i hjemmet findes i Lov om social service § 83 stk. 1 og 2. En borger kan være berettiget til hjemmehjælp, hvis borgeren på grund af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller særlige sociale problemer er ude af stand til eller kun med megen besvær kan løse nødvendige praktiske opgaver i hjemmet eller varetage den personlige pleje. Kriterier for tildeling Der skal foreligge en ansøgning fra borgeren. Pårørende, læge hjemmepleje mv. kan dog rette henvendelse på vegne af borgeren, såfremt det er aftalt med denne. På baggrund af en konkret og individuel vurdering afgøres, hvilken hjælp borgeren kan tilbydes. Afgørelsen træffes i et samarbejde mellem borger og visitator og tager udgangspunkt i hjemmets samlede ressourcer. Borgeren kan ikke forvente at få hjælp, hvis der er andre i husstanden, der kan løse opgaverne. Hjælpen fra kommunen tildeles ud fra princippet ”hjælp til selvhjælp”. Det betyder, at borgeren kun visiteres til den absolut nødvendige hjælp i dagligdagen, og at borgeren selv i videst muligt omfang skal deltage i løsningen af opgaverne i hjemmet. Hjælpen skal med andre ord gøre det muligt for borgeren fortsat at kunne fungere i sit eget hjem. Borgere der kan blive selvhjulpne via rådgivning, hjælpemidler, udredning og/eller træning vil ikke kunne tildeles varig hjælp. I Tønder Kommune arbejdes der med hverdagsrehabilitering. Det vil sige, at der som en integreret del af visitationen til hjemmehjælp sker en vurdering af, om den enkelte borger gennem målrettet træning og rehabilitering i eget hjem kan bringes til at klare sig uden hjemmehjælp eller med begrænset hjælp. Hvis borgeren skønnes at kunne blive helt eller delvist selvhjulpen gennem et tilbud om hverdagsrehabilitering, vil borgeren blive visiteret til dette. Visitering til personlig og praktisk hjælp Senest 2 hverdage efter borgerens henvendelse om hjemmehjælp vil kommunens visitator kontakte borgeren og aftale besøg. Borgeren modtager besøg indenfor 14 dage. (Akut behov for personlig hjælp visiteres og igangsættes altid samme dag.) 3 Ved vurdering af behov for praktisk hjælp vil visitator vurdere, om borgeren kan udføre opgaverne selv, hvis de deles op over 14 dage, således at der tages lidt hver dag, så borger undgår at blive træt eller uhensigtsmæssigt belastet. Visitator vurderer også, om borger selv kan udføre opgaverne, hvis der anvendes hensigtsmæssige arbejdsredskaber eller arbejdsstillinger. Visitator udarbejder et aftaleskema, som beskriver afgørelsen om den tildelte hjælp, begrundelse for og formål med hjælpen, samt for hvilken periode hjælpen gives. Under samtalen mellem borger og visitator er borgeren velkommen til at have en bisidder med til at hjælpe sig med at uddybe sin ansøgning om hjælp. Bisidderen kan for eksempel være en pårørende eller en god ven. Bisidderen kan ikke være en medarbejder fra kommunen eller fra en af de private leverandører af hjælp i hjemmet. Borgeren, der er bevilget hjælp, har pligt til at kontakte visitator ved ændringer i tilstanden, som betyder, at hjælpen skal justeres. Personalet, der yder hjælpen, har ligeledes en oplysningspligt ved ændringer i borgerens tilstand, som betyder, at hjælpen skal justeres. Visitator foretager efter behov en revurdering af hjælpen. Iværksættelse af hjælp Personlig pleje
kan iværksættes fra dag til dag og vil senest blive iværksat indenfor 1 uge
efter afgørelsen er truffet. Personlig pleje kan ydes 24 timer i døgnet alle ugens dage. Aftalte tidspunkter for personlig pleje skal overholdes. Borgeren vil blive kontaktet telefonisk ved afvigelser på +/- 30 min.
Praktisk hjælp
– rengøring– rengøring
skal iværksættes hurtigst muligt og senest 14 dage efter
afgørelsen er truffet. Rengøring tilbydes som udgangspunkt hver 14. dag på hverdage i tidsrummet mellem kl. 8.00 og 16.00. Aftalte tidspunkter for praktisk hjælp skal overholdes. Borgeren vil blive kontaktet telefonisk ved afvigelser ud over 1 time. I tilfælde af aflysning fra leverandør ydes erstatningshjælp indenfor 5 hverdage. Aflyser borgeren selv besøget, gives der ikke erstatningsbesøg medmindre det vurderes af leverandøren, at borgeren ikke er i stand til at overskue eget behov for hjælp, eller hvis hjælpen er aflyst på grund af uopsættelig sygehusaftale eller lægebesøg.
Praktisk hjælp
– indkøb– indkøb
tilbydes som udgangspunkt en gang om ugen. Hvis borgeren
visiteres til indkøb og skal have varerne bragt ud, er det et økonomisk anliggende mellem
4
forretningen og kommunen. Forretningen vil således afregne udbringningsgebyret direkte
med kommunen.
Praktisk hjælp
– tøjvask– tøjvask
tilbydes som udgangspunkt hver 14. dag. Tønder Kommune
vasker tøj i borgernes egen vaskemaskine. Der vaskes ikke tøj på møntvaskeri.
Madservice
iværksættes hurtigst muligt og senest 1 uge efter borgerens valg af
leverandør. ( gælder ikke plejecenter) Madservice kan fravælges helt eller delvist for en periode. Fra - og tilmelding kan ske med 1 uges frist til den efterfølgende levering. Borgeren betaler for de måltider, der er leveret. Ved indlæggelse betales også for de måltider, der er leveret. Såfremt ydelsen fravælges helt, kan den kun genbestilles efter fornyet visitation. Se mere om dette i særskilt pjece om madservice. Valg af leverandør Borgere i eget hjem har ifølge §§ 91-94 i Lov om social service mulighed for selv at vælge, hvem der skal levere hjælpen. Der kan vælges mellem de leverandører, som Tønder Kommune har godkendt. I forbindelse med bevilling af personlig og praktisk hjælp, samt madservice oplyser visitator om godkendte leverandører og udleverer informationsmateriale. Informationen kan også fås ved henvendelse til Myndighedsafdelingen eller kan ses på kommunens hjemmeside. Fleksibel hjemmehjælp eller ombytningsret. Lov om social service stiller krav om, at den tildelte hjælp skal udføres fleksibelt. Det betyder, at der er mulighed for at bytte til en anden hjemmehjælpsydelse end den, der er truffet aftale om. Borgeren og leverandøren, der udfører den bevilgede hjælp, har således mulighed for fra gang til gang at aftale, hvordan udførelsen af hjælpen skal tilrettelægges. Borgeren har ret til at bytte andre ydelser indenfor den afsatte tid. Hvis borgeren ønsker at bytte mellem personlig og praktisk hjælp, er det en forudsætning, at der er truffet afgørelse om tildeling af både personlig og praktisk hjælp. Der er begrænset bytteret, hvis borgeren har valgt flere leverandører til at udføre ydelserne. Det er stadig kommunen, der har det overordnede ansvar for, at den hjælp, der er visiteret, også bliver udført. Det er vigtigt, at medarbejderen ud fra faglige overvejelser og sammen med borgeren vurderer
om en ”bytteydelse” er i overensstemmelse med borgerens behov.
Hvis den visiterede hjælp fravælges eller ombyttes med en anden ydelse, kan der ikke
klages over, at den fravalgte hjælp ikke er udført.
Køb af ekstra ydelser
Kommunen må ikke sælge ekstra ydelser til borgerne.
Kun private leverandører må levere ekstra ydelser.
5
Såfremt borgeren indgår aftale med den private leverandør om at købe ekstra ydelser,
skal borgeren selv betale for ydelsen. En sådan aftale vil være kommunen
uvedkommende og uden økonomiske forpligtelser for kommunen.
Skift af leverandør
Borgeren kan skifte leverandør med 14 dages varsel. Borgeren kan skifte leverandør ved
henvendelse til Myndighedsafdelingen i Pleje & Omsorg
Klage over afgørelse
Hvis borgeren får afslag på hjemmehjælp eller er utilfreds med afgørelsen om tildeling eller
omfang af ydelsen, kan der klages over afgørelsen. Klagen sendes til
Myndighedsafdelingen, som revurderer afgørelsen. Hvis Myndighedsafdelingen i Pleje &
Omsorg vælger at fastholde afgørelsen indbringes klagen efterfølgende for Det Sociale
Nævn. Alle afgørelser er forsynet med en klagevejledning.
Klage over udførelsen af den leverede hjælp sendes til leverandøren. Leverandøren
sender kopi af klagesagen til Myndighedsafdelingen i Pleje & Omsorg indenfor 3
hverdage.
Kontaktperson
Borgeren tildeles en fast kontaktperson fra personalegruppen. Kontaktpersonen kan være
et lille team af medarbejdere. Medarbejdere, der afløser den faste kontaktperson, skal
være orienteret om borgerens situation.
Borgeren tildeles også en fast kontaktperson fra Myndighedsafdelingen i Pleje & Omsorg.
Navn på kontaktperson vil fremgå af afgørelsen / aftaleskema.
Kompetencekrav til udfører
Ydelsens specifikke indhold vurderes, hvorefter en medarbejder med faglig uddannelse
udfører opgaven.
Undtagelsesvis kan opgaven udføres af ufaglært personale. Dette sker efter forsvarlig
oplæring og under vejledning af faglært personale.
Der skal kunne tilbydes supervision af social- og sundhedsassistent eller sygeplejerske,
afhængig af opgaven.
Medarbejderen skal være bekendt med Tønder Kommunes kvalitetsstandarder og
omfanget af afgørelsen om personlig pleje og praktisk hjælp.
Udpeget hjælper
Ifølge § 94 i Lov om Social Service er der mulighed for, at borgeren selv kan udpege en
person til at udføre hjælpen. Den udpegede hjælper skal godkendes og ansættes af
Tønder Kommune til det bevilgede antal timer. Yderligere oplysninger kan fås af visitator.
Tilskud til ansættelse af hjælper
Ifølge § 95 i Lov om Social Service kan en person med betydelig og varigt nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne, der har behov for personlig hjælp og pleje og for støtte til
løsning af nødvendige praktiske opgaver i hjemmet i mere end 20 timer ugentlig, vælge at
få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den pågældende selv antager. Yderligere
oplysninger kan fås af visitator.
6
Arbejdsmiljø
Medarbejderne er omfattet af arbejdsmiljøloven, når de arbejder i borgerens hjem. Ifølge
loven skal arbejdet udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.
Når en borger modtager hjælp eller støtte i eget hjem, betragtes borgerens hjem som en
arbejdsplads. Dette medfører, at der ifølge arbejdsmiljøloven skal gennemføres en
arbejdspladsvurdering. Forpligtelsen til at foretage en arbejdspladsvurdering er
arbejdsgiverens.
Arbejdspladsvurderingen foretages derfor af den godkendte leverandør.
Arbejdspladsvurderingen kan påvise behov for hjælpemidler eller boligændringer, for
eksempel fjernelse af dørtrin, udvidelse af dørkarm og lignende.
Adgangsforholdene til boligen skal være i orden. Der skal være godt oplyste gange og
indgangsdør, og adgangsvejene skal være ryddet for sne.
Henstillinger / påbud fra kommunen skal efterkommes, før hjælpen kan ydes.
Hjælpemidler f.eks. el-seng og personlift, som er nødvendige af hensyn til arbejdets
udførelse stilles til rådighed af Tønder Kommune, uanset leverandør.
Tønder Kommune udleverer en pjece:
”Sikre og sunde arbejdsforhold i dit hjem i
forbindelse med visitation til hjælp Skade på ting i hjemmet Der ydes ikke erstatning, hvis der sker skade på ting i hjemmet, når uheldet sker som hændeligt uheld under almindeligt brug ved for eksempel opvask, tøjvask og rengøring. Erstatning kan komme på tale, hvis uheldet sker på grund af personalets uagtsomhed, særlig klodset handling eller kådhed. Tavshedspligt Medarbejderne har tavshedspligt jfr. Borgerlig straffelovs § 152. Tilsyn - opfølgning Tønder kommune ønsker tilfredse borgere. Derfor foretages der systematiske undersøgelser af tilfredshed med ydelserne og der foretages lovpligtig tilsyn i henhold til Tønder kommunes tilsynspolitik for tilbud efter SEL §83 7 Personlig pleje Ydelsens lovgrundlag Lov om social service § 83. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde personlig hjælp og pleje hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet Målgruppe En borger kan være berettiget til hjemmehjælp, hvis borgeren på grund af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller særlige sociale problemer er ude af stand til eller kun med megen besvær kan varetage den personlige pleje. Formål Formålet med personlig pleje er at støtte og hjælpe en person ved tab af fysiske eller psykiske færdigheder i et kortere eller længere tidsrum således at borgeren bevarer eller genvinder den for borgeren bedst mulige sundhedstilstand at hygiejnen er sundhedsmæssig forsvarlig at borgeren får sundhedsfaglig vejledning at støtten og hjælpen tager udgangspunkt i den enkelte borgers behov og ydes på en måde, der støtter den enkeltes evner til at klare sig selv. Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen Hjælp til: Bad (gives som udgangspunkt 1 gang om ugen) Personlig hygiejne Af- og påklædning Toiletbesøg Hudpleje Kropsbårne hjælpemidler Forflytninger Vending
–
lejring
Udluftning og oprydning i forbindelse med personlig pleje. Sengeredning.
Leverandør af hjælpen
Den kommunale hjemmepleje.
Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af
kommunen.
Ved tryghedsbesøg i forbindelse med bad, vil det bliver vurderet, om hjælpen kan erstattes
af et nødkald.
8
Psykisk pleje og omsorg
Ydelsens lovgrundlag
Lov om social service § 83.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde
personlig hjælp og pleje
hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet
Målgruppe
Borgere, der på grund af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller særlige sociale
problemer har behov for psykisk pleje og omsorg for at forebygge, at der sker en
forværring af deres situation.
Hjælpen ydes kun, hvor andre, for eksempel familie og venner, ikke kan træde til.
Ydelsen kan som udgangspunkt ikke bevilges, hvis borgeren i forvejen modtager anden
hjælp eller pleje. I disse tilfælde ydes psykisk pleje og omsorg implicit i plejeydelsen.
Formål
Formålet med psykisk pleje og omsorg er gennem kortere eller længere tidsrum at støtte
og styrke borgerens psykiske funktionsniveau, således det er muligt for borgeren
at magte dagligdagen.
at bevare/styrke kontakten til omverdenen.
at bevare evnen til at drage omsorg for eget liv.
Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen
Vejledning og støtte til at få struktur på hverdagen.
Samarbejde med pårørende og familie.
Vejledning med henblik på at deltage i lokale grupper (f. eks. i dagcenter,
lokalcenter).
Tryghedsbesøg med henblik på, at borgeren kan forblive i eget hjem, så længe som
borgeren ønsker det.
Ydelsen gives som udgangspunkt 3 gange ugentligt og kun på hverdage.
Psykisk pleje og omsorg gives ikke, hvis der er mulighed for anden social aktivitet, der kan
dække formålet med ydelsen.
Leverandør af hjælpen
Den kommunale hjemmepleje.
Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af
kommunen.
9
Målrettede besøg og opgaver
Ydelsens lovgrundlag
Lov om social service § 83.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde
personlig hjælp og pleje
hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet
Målgruppe
Borgere, der midlertidigt eller varigt, har brug for vejledning/oplæring i at klare nye
opgaver.
Borgere, der får bevilget ydelsen målrettede besøg, vil som udgangspunkt få bevilget
hverdagsrehabilitering.
Ydelsen kan som udgangspunkt ikke bevilges, hvis borgeren i forvejen modtager anden
hjælp eller pleje. I dette tilfælde er ydelsen målrettede besøg implicit i plejeydelsen.
Formål
Formålet med målrettede besøg og opgaver er at støtte eller hjælpe en person i et kortere
eller længere tidsrum ved tab af fysiske og/eller psykiske og sociale færdigheder, således
borgeren genvinder og vedligeholder fysiske, psykiske og sociale færdigheder.
At borgeren i videst muligt omfang genvinder evnen til at klare egen tilværelse.
Ydelsen visiteres i en afgrænset periode med fastsatte mål, max. 3 måneder.
Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen
Motivation/forebyggelse: Borgeren motiveres og vejledes til at klare så meget som
muligt selv.
Træning: Borgeren trænes i at genvinde eller bevare evnen til at klare sig mest
muligt.
Støtte: Borgeren guides/støttes i at klare så meget som muligt selv.
Leverandør af hjælpen
Den kommunale hjemmepleje.
Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af kommunen
10
Ernæring
Ydelsens lovgrundlag
Lov om social service § 83.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde
personlig hjælp og pleje
hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet
Målgruppe
Borgere, som på grund af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller særlige sociale
problemer er ude af stand til eller kun med meget besvær kan varetage opgaver i
forbindelse med ernæring.
Formål
Formålet med støtte og hjælp til ernæring er, at støtte/hjælpe en person ved tab af fysiske
og/eller psykiske færdigheder i et kortere eller længere tidsrum således:
At der sikres borgeren mulighed for at vælge en sund og ernæringsrigtig mad.
At der indtages tilstrækkelig væske og føde.
At fejlernæring forebygges og borgerens velvære og trivsel derved sikres.
Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen
Der ydes støtte og hjælp til ernæring og hjælp i forbindelse med måltider.
De enkelte opgaver kan nærmere defineres som:
Vejledning i ernæringsrigtig kost.
Tilberedning af morgenmad samt smøre snitter.
Opvarmning af færdigmad i mikroovn.
Servering af mad og drikke samt hjælp til indtagelse.
Opvask 1 gang dagligt af service, der er brugt af borgeren.
Følgende aktivitet indgår ikke i ydelsen
Der ydes ikke hjælp til tilberedning af varm mad, medmindre der er en speciel pædagogisk
grund hertil.
Leverandør af hjælpen
Den kommunale hjemmepleje.
Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af
kommunen.
11
Medicinhåndtering
Ydelsens lovgrundlag
Lov om social service § 83.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde
o
personlig hjælp og pleje
o
hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet
Målgruppe
Borgere, der på grund af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller særlige sociale
problemer er ude af stand til eller kun med megen besvær kan håndtere opgaver omkring
egen medicin.
Ydelsen kan som udgangspunkt ikke bevilges, hvis borgeren i forvejen modtager anden
hjælp eller pleje. I dette tilfælde er ydelsen medicinhåndtering implicit i plejeydelsen.
Formål
At støtte eller hjælpe borgeren i kortere eller længere tidsrum ved tab af fysiske eller
psykiske færdigheder, så borgeren får den ordinerede medicin korrekt.
Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen
Følgende aktiviteter kan indgå i ydelsen:
Huske borgeren på at tage sin medicin.
Stille medicin frem som er doseret fra Apotek, sygeplejerske, social- og
sundhedsassistent eller sygehus.
Støtte og hjælpe med indtagelse af medicin.
Varig forebyggende behandling som for eksempel øjendrypning.
Leverandør af hjælpen
Den kommunale hjemmepleje.
Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af
kommunen.
Ydelsen af under ansvar af hjemmesygeplejen, jf. Sundhedsloven § 38.
12
Rengøring
Ydelsens lovgrundlag
Lov om social service § 83.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde
personlig hjælp og pleje
hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet
Målgruppe
Borgere, som på grund af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller særlige sociale
problemer er ude af stand til eller kun med meget besvær kan løse nødvendige praktiske
opgaver i hjemmet.
Praktisk hjælp skal betragtes som hjælp til selvhjælp, det vil sige som supplerende hjælp til
opgaver, som borgeren midlertidigt eller varigt er ude af stand til eller kun meget vanskeligt
kan udføre på egen hånd, og hvor husstanden ikke omfatter andre, der kan varetage
opgaven.
De borgere, der via rådgivning, hjælpemidler, udredning og/eller træning kan blive
selvhjulpne, vil ikke kunne tildeles varig hjælp.
Borgere, der får bevilget ydelsen rengøring, vil som udgangspunkt få bevilget
hverdagsrehabilitering.
Formål
At støtte eller hjælpe en person i et kortere eller længere tidsrum ved tab af fysiske eller
psykiske færdigheder, så boligen, i samråd med borgeren og ud fra borgerens ressourcer
og kommunens serviceniveau, holdes ren.
Der gøres rent i boligens primære rum. Det vil sige svarende til 1 stue, 1 køkken, 1
badeværelse, entre, bryggers, soveværelse og gang der forbinder disse rum.
Arealmæssigt ca. 60
–
65 m2.
Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen
Støvsugning af gulve/ gulvtæpper /møbler.
Gulvvask.
Aftørring.
Vanding af blomster indendørs.
Renholdelse af mikroovn og køleskab, hvis borgeren er visiteret til madservice.
Renholdelse af hjælpemidler til indendørs brug.
Aktiviteter, der ikke indgår i ydelsen
Opgaver, som ikke indgår i fagområdet eller kan holdes indenfor arbejdsmiljøloven.
Herudover:
Vinduespudsning.
Oprydning efter gæster.
13
Hovedrengøring og rengøring i forbindelse med flytning.
Rengøring efter håndværkere.
Flytning af tunge møbler, tæpper og lignende.
Speciel rengøring efter husdyr.
Udvendig trappevask (inklusiv trappeopgang).
Leverandør af hjælpen
Den kommunale hjemmepleje.
Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af
kommunen.
Hvis borgeren aflyser gives der ikke erstatningsbesøg medmindre det vurderes af
leverandøren, at borgeren ikke er i stand til at overskue eget behov for hjælp.
14
Tøjvask
Ydelsens lovgrundlag
Lov om social service § 83.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde
personlig hjælp og pleje
hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet
Målgruppe
Borgere, som på grund af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller særlige sociale
problemer er ude af stand til eller kun med meget besvær kan varetage opgaver
vedrørende tøjvask.
Der ydes som udgangspunkt ikke hjælp, hvor der bor en ægtefælle/samlever eller anden
voksen eller pårørende på adressen, der kan varetage opgaven.
Formål
Formålet med ydelsen tøjvask er,
At borgeren har rent tøj til rådighed.
At borgerne oplever velvære ved at være ren i tøjet.
Ydelsen gives som udgangspunkt hver 14. dag på hverdage mellem klokken 8 og 16.
Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen
Sortering af tøj.
Vask i egen maskine.
Tørretumbling eller ophængning.
Lægge tøj sammen og i skab.
Pakke tøj til vaskeri (til afhentning).
Følgende aktiviteter indgår ikke i ydelsen
Vask af tøj i hånden.
Vask af tøj for andre i husstanden.
Vask af gardiner, sengetæpper, duge og uldtæpper.
Strygning og rulning af tøj.
Leverandør af hjælpen
Den kommunale hjemmepleje.
Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af
kommunen.
Hvis borgeren aflyser gives der ikke erstatningsbesøg medmindre det vurderes af
leverandøren, at borgeren ikke er i stand til at overskue eget behov for hjælp.
15
Indkøb
Ydelsens lovgrundlag
Lov om social service § 83.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde
personlig hjælp og pleje
hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet
Målgruppe
Borgere, som på grund af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller særlige sociale
problemer er ude af stand til eller kun med meget besvær kan varetage opgaven med
bestilling af dagligvarer.
Der ydes som udgangspunkt ikke hjælp, hvor der bor en ægtefælle/samlever eller anden
voksen eller pårørende på adressen, der kan varetage opgaven.
Formål
Formålet med bestilling af dagligvarer er, at den daglige husholdning hos borgeren
opretholdes.
Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen
Støtte eller hjælp til bestilling af varer.
Sætte varer på plads.
Følgende aktiviteter indgår ikke i ydelsen
Indkøb i butik.
Besøg på posthus eller i bank.
Leverandør af hjælpen
Den kommunale hjemmepleje.
Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af
kommunen.
Hvis borgeren aflyser gives der ikke erstatningsbesøg medmindre det vurderes af
leverandøren, at borgeren ikke er i stand til at overskue eget behov for hjælp.
16
Aktivitet (træning i eget hjem)
Ydelsens lovgrundlag
Lov om social service § 83.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde
personlig hjælp og pleje
hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet
Målgruppe
Borgere, som med træning i hjemmet, kan blive mere selvhjulpne.
Borgere, der får bevilget ydelsen aktivitet, vil som udgangspunkt få bevilget
hverdagsrehabilitering.
Formål
Formålet med træning i eget hjem er, at borgeren bliver mere selvhjulpen i dagligdagen og
at forebygge, at borgeren får behov for yderligere hjælp.
Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen
Hjælpe borgeren til:
At udføre træningsprogram.
At kunne forflytte sig og komme i og ud af sengen.
At ligge og sidde rigtigt i seng/stol.
At færdes i hjemmet, herunder gå på trapper.
At tage tøj af og på.
At smøre/varme mad og vaske op.
At kunne klare personlig pleje.
Leverandør af hjælpen
Den kommunale hjemmepleje.
Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af
kommunen.
Ydelserne gives efter vejledning fra terapeuter til personale og brugere.
”.