Kvalitetsstandard for

personlig pleje og praktisk

hjælp

2012

Revideret og godkendt i Kommunalbestyrelsen

den +++++2011

2

Kvalitetsstandard for personlig pleje og praktisk hjælp i Tønder

kommune.

Kvalitetsstandarden danner grundlaget for afgørelser om, hvilke hjemmehjælpsydelser

borgerne i Tønder Kommune kan modtage.

Kvalitetsstandarden skal ifølge lovgivningen revideres en gang årligt.

Lovgrundlag

Lovgrundlaget for bevilling af personlig hjælp og pleje samt hjælp eller støtte til praktiske

opgaver i hjemmet findes i Lov om social service § 83 stk. 1 og 2.

En borger kan være berettiget til hjemmehjælp, hvis borgeren på grund af fysisk eller

psykisk funktionsnedsættelse eller særlige sociale problemer er ude af stand til eller kun

med megen besvær kan løse nødvendige praktiske opgaver i hjemmet eller varetage den

personlige pleje.

Kriterier for tildeling

Der skal foreligge en ansøgning fra borgeren. Pårørende, læge hjemmepleje mv. kan dog

rette henvendelse på vegne af borgeren, såfremt det er aftalt med denne.

På baggrund af en konkret og individuel vurdering afgøres, hvilken hjælp borgeren kan

tilbydes. Afgørelsen træffes i et samarbejde mellem borger og visitator og tager

udgangspunkt i hjemmets samlede ressourcer. Borgeren kan ikke forvente at få hjælp,

hvis der er andre i husstanden, der kan løse opgaverne.

Hjælpen fra kommunen tildeles ud fra princippet ”hjælp til selvhjælp”. Det betyder, at

borgeren kun visiteres til den absolut nødvendige hjælp i dagligdagen, og at borgeren selv

i videst muligt omfang skal deltage i løsningen af opgaverne i hjemmet. Hjælpen skal med

andre ord gøre det muligt for borgeren fortsat at kunne fungere i sit eget hjem. Borgere der

kan blive selvhjulpne via rådgivning, hjælpemidler, udredning og/eller træning vil ikke

kunne tildeles varig hjælp.

I Tønder Kommune arbejdes der med hverdagsrehabilitering. Det vil sige, at der som en

integreret del af visitationen til hjemmehjælp sker en vurdering af, om den enkelte borger

gennem målrettet træning og rehabilitering i eget hjem kan bringes til at klare sig uden

hjemmehjælp eller med begrænset hjælp. Hvis borgeren skønnes at kunne blive helt eller

delvist selvhjulpen gennem et tilbud om hverdagsrehabilitering, vil borgeren blive visiteret

til dette.

Visitering til personlig og praktisk hjælp

Senest 2 hverdage efter borgerens henvendelse om hjemmehjælp vil kommunens visitator

kontakte borgeren og aftale besøg. Borgeren modtager besøg indenfor 14 dage. (Akut

behov for personlig hjælp visiteres og igangsættes altid samme dag.)

3

Ved vurdering af behov for praktisk hjælp vil visitator vurdere, om borgeren kan udføre

opgaverne selv, hvis de deles op over 14 dage, således at der tages lidt hver dag, så

borger undgår at blive træt eller uhensigtsmæssigt belastet.

Visitator vurderer også, om borger selv kan udføre opgaverne, hvis der anvendes

hensigtsmæssige arbejdsredskaber eller arbejdsstillinger.

Visitator udarbejder et aftaleskema, som beskriver afgørelsen om den tildelte hjælp,

begrundelse for og formål med hjælpen, samt for hvilken periode hjælpen gives.

Under samtalen mellem borger og visitator er borgeren velkommen til at have en bisidder

med til at hjælpe sig med at uddybe sin ansøgning om hjælp. Bisidderen kan for eksempel

være en pårørende eller en god ven. Bisidderen kan ikke være en medarbejder fra

kommunen eller fra en af de private leverandører af hjælp i hjemmet.

Borgeren, der er bevilget hjælp, har pligt til at kontakte visitator ved ændringer i tilstanden,

som betyder, at hjælpen skal justeres.

Personalet, der yder hjælpen, har ligeledes en oplysningspligt ved ændringer i borgerens

tilstand, som betyder, at hjælpen skal justeres.

Visitator foretager efter behov en revurdering af hjælpen.

Iværksættelse af hjælp

Personlig pleje

 

kan iværksættes fra dag til dag og vil senest blive iværksat indenfor 1 uge

efter afgørelsen er truffet.

Personlig pleje kan ydes 24 timer i døgnet alle ugens dage.

Aftalte tidspunkter for personlig pleje skal overholdes. Borgeren vil blive kontaktet

telefonisk ved afvigelser på +/- 30 min.

Praktisk hjælp

rengøring

rengøring

skal iværksættes hurtigst muligt og senest 14 dage efter

afgørelsen er truffet.

Rengøring tilbydes som udgangspunkt hver 14. dag på hverdage i tidsrummet mellem kl.

8.00 og 16.00.

Aftalte tidspunkter for praktisk hjælp skal overholdes. Borgeren vil blive kontaktet

telefonisk ved afvigelser ud over 1 time. I tilfælde af aflysning fra leverandør ydes

erstatningshjælp indenfor 5 hverdage.

Aflyser borgeren selv besøget, gives der ikke erstatningsbesøg medmindre det vurderes af

leverandøren, at borgeren ikke er i stand til at overskue eget behov for hjælp, eller hvis

hjælpen er aflyst på grund af uopsættelig sygehusaftale eller lægebesøg.

Praktisk hjælp

indkøb

indkøb

tilbydes som udgangspunkt en gang om ugen. Hvis borgeren

visiteres til indkøb og skal have varerne bragt ud, er det et økonomisk anliggende mellem

4

forretningen og kommunen. Forretningen vil således afregne udbringningsgebyret direkte

med kommunen.

Praktisk hjælp

tøjvask

tøjvask

tilbydes som udgangspunkt hver 14. dag. Tønder Kommune

vasker tøj i borgernes egen vaskemaskine. Der vaskes ikke tøj på møntvaskeri.

Madservice

 

iværksættes hurtigst muligt og senest 1 uge efter borgerens valg af

leverandør. ( gælder ikke plejecenter)

Madservice kan fravælges helt eller delvist for en periode. Fra - og tilmelding kan ske med

1 uges frist til den efterfølgende levering. Borgeren betaler for de måltider, der er leveret.

Ved indlæggelse betales også for de måltider, der er leveret.

Såfremt ydelsen fravælges helt, kan den kun genbestilles efter fornyet visitation.

Se mere om dette i særskilt pjece om madservice.

Valg af leverandør

Borgere i eget hjem har ifølge §§ 91-94 i Lov om social service mulighed for selv at vælge,

hvem der skal levere hjælpen.

Der kan vælges mellem de leverandører, som Tønder Kommune har godkendt.

I forbindelse med bevilling af personlig og praktisk hjælp, samt madservice oplyser

visitator om godkendte leverandører og udleverer informationsmateriale. Informationen

kan også fås ved henvendelse til Myndighedsafdelingen eller kan ses på kommunens

hjemmeside.

Fleksibel hjemmehjælp eller ombytningsret.

Lov om social service stiller krav om, at den tildelte hjælp skal udføres fleksibelt. Det

betyder, at der er mulighed for at bytte til en anden hjemmehjælpsydelse end den, der er

truffet aftale om. Borgeren og leverandøren, der udfører den bevilgede hjælp, har således

mulighed for fra gang til gang at aftale, hvordan udførelsen af hjælpen skal tilrettelægges.

Borgeren har ret til at bytte andre ydelser indenfor den afsatte tid. Hvis borgeren ønsker at

bytte mellem personlig og praktisk hjælp, er det en forudsætning, at der er truffet afgørelse

om tildeling af både personlig og praktisk hjælp. Der er begrænset bytteret, hvis borgeren

har valgt flere leverandører til at udføre ydelserne.

Det er stadig kommunen, der har det overordnede ansvar for, at den hjælp, der er visiteret,

også bliver udført. Det er vigtigt, at medarbejderen ud fra faglige overvejelser og sammen

med borgeren vurderer

 

om en ”bytteydelse” er i overensstemmelse med borgerens behov.

Hvis den visiterede hjælp fravælges eller ombyttes med en anden ydelse, kan der ikke

klages over, at den fravalgte hjælp ikke er udført.

Køb af ekstra ydelser

Kommunen må ikke sælge ekstra ydelser til borgerne.

Kun private leverandører må levere ekstra ydelser.

5

Såfremt borgeren indgår aftale med den private leverandør om at købe ekstra ydelser,

skal borgeren selv betale for ydelsen. En sådan aftale vil være kommunen

uvedkommende og uden økonomiske forpligtelser for kommunen.

Skift af leverandør

Borgeren kan skifte leverandør med 14 dages varsel. Borgeren kan skifte leverandør ved

henvendelse til Myndighedsafdelingen i Pleje & Omsorg

Klage over afgørelse

Hvis borgeren får afslag på hjemmehjælp eller er utilfreds med afgørelsen om tildeling eller

omfang af ydelsen, kan der klages over afgørelsen. Klagen sendes til

Myndighedsafdelingen, som revurderer afgørelsen. Hvis Myndighedsafdelingen i Pleje &

Omsorg vælger at fastholde afgørelsen indbringes klagen efterfølgende for Det Sociale

Nævn. Alle afgørelser er forsynet med en klagevejledning.

Klage over udførelsen af den leverede hjælp sendes til leverandøren. Leverandøren

sender kopi af klagesagen til Myndighedsafdelingen i Pleje & Omsorg indenfor 3

hverdage.

Kontaktperson

Borgeren tildeles en fast kontaktperson fra personalegruppen. Kontaktpersonen kan være

et lille team af medarbejdere. Medarbejdere, der afløser den faste kontaktperson, skal

være orienteret om borgerens situation.

Borgeren tildeles også en fast kontaktperson fra Myndighedsafdelingen i Pleje & Omsorg.

Navn på kontaktperson vil fremgå af afgørelsen / aftaleskema.

Kompetencekrav til udfører

Ydelsens specifikke indhold vurderes, hvorefter en medarbejder med faglig uddannelse

udfører opgaven.

Undtagelsesvis kan opgaven udføres af ufaglært personale. Dette sker efter forsvarlig

oplæring og under vejledning af faglært personale.

Der skal kunne tilbydes supervision af social- og sundhedsassistent eller sygeplejerske,

afhængig af opgaven.

Medarbejderen skal være bekendt med Tønder Kommunes kvalitetsstandarder og

omfanget af afgørelsen om personlig pleje og praktisk hjælp.

Udpeget hjælper

Ifølge § 94 i Lov om Social Service er der mulighed for, at borgeren selv kan udpege en

person til at udføre hjælpen. Den udpegede hjælper skal godkendes og ansættes af

Tønder Kommune til det bevilgede antal timer. Yderligere oplysninger kan fås af visitator.

Tilskud til ansættelse af hjælper

Ifølge § 95 i Lov om Social Service kan en person med betydelig og varigt nedsat fysisk

eller psykisk funktionsevne, der har behov for personlig hjælp og pleje og for støtte til

løsning af nødvendige praktiske opgaver i hjemmet i mere end 20 timer ugentlig, vælge at

få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den pågældende selv antager. Yderligere

oplysninger kan fås af visitator.

6

Arbejdsmiljø

Medarbejderne er omfattet af arbejdsmiljøloven, når de arbejder i borgerens hjem. Ifølge

loven skal arbejdet udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.

Når en borger modtager hjælp eller støtte i eget hjem, betragtes borgerens hjem som en

arbejdsplads. Dette medfører, at der ifølge arbejdsmiljøloven skal gennemføres en

arbejdspladsvurdering. Forpligtelsen til at foretage en arbejdspladsvurdering er

arbejdsgiverens.

Arbejdspladsvurderingen foretages derfor af den godkendte leverandør.

Arbejdspladsvurderingen kan påvise behov for hjælpemidler eller boligændringer, for

eksempel fjernelse af dørtrin, udvidelse af dørkarm og lignende.

Adgangsforholdene til boligen skal være i orden. Der skal være godt oplyste gange og

indgangsdør, og adgangsvejene skal være ryddet for sne.

Henstillinger / påbud fra kommunen skal efterkommes, før hjælpen kan ydes.

Hjælpemidler f.eks. el-seng og personlift, som er nødvendige af hensyn til arbejdets

udførelse stilles til rådighed af Tønder Kommune, uanset leverandør.

Tønder Kommune udleverer en pjece:

 

Sikre og sunde arbejdsforhold i dit hjem i

forbindelse med visitation til hjælp

Skade på ting i hjemmet

Der ydes ikke erstatning, hvis der sker skade på ting i hjemmet, når uheldet sker som

hændeligt uheld under almindeligt brug ved for eksempel opvask, tøjvask og rengøring.

Erstatning kan komme på tale, hvis uheldet sker på grund af personalets uagtsomhed,

særlig klodset handling eller kådhed.

Tavshedspligt

Medarbejderne har tavshedspligt jfr. Borgerlig straffelovs § 152.

Tilsyn - opfølgning

Tønder kommune ønsker tilfredse borgere. Derfor foretages der systematiske

undersøgelser af tilfredshed med ydelserne og der foretages lovpligtig tilsyn i henhold til

Tønder kommunes tilsynspolitik for tilbud efter SEL §83

7

Personlig pleje

Ydelsens lovgrundlag

Lov om social service § 83.

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde

personlig hjælp og pleje

hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet

Målgruppe

En borger kan være berettiget til hjemmehjælp, hvis borgeren på grund af fysisk eller

psykisk funktionsnedsættelse eller særlige sociale problemer er ude af stand til eller kun

med megen besvær kan varetage den personlige pleje.

Formål

Formålet med personlig pleje er at støtte og hjælpe en person ved tab af fysiske eller

psykiske færdigheder i et kortere eller længere tidsrum således

at borgeren bevarer eller genvinder den for borgeren bedst mulige sundhedstilstand

at hygiejnen er sundhedsmæssig forsvarlig

at borgeren får sundhedsfaglig vejledning

at støtten og hjælpen tager udgangspunkt i den enkelte borgers behov og ydes på

en måde, der støtter den enkeltes evner til at klare sig selv.

Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen

Hjælp til:

Bad (gives som udgangspunkt 1 gang om ugen)

Personlig hygiejne

Af- og påklædning

Toiletbesøg

Hudpleje

Kropsbårne hjælpemidler

Forflytninger

Vending

 

lejring

Udluftning og oprydning i forbindelse med personlig pleje.

Sengeredning.

Leverandør af hjælpen

Den kommunale hjemmepleje.

Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af

kommunen.

Ved tryghedsbesøg i forbindelse med bad, vil det bliver vurderet, om hjælpen kan erstattes

af et nødkald.

8

Psykisk pleje og omsorg

Ydelsens lovgrundlag

Lov om social service § 83.

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde

personlig hjælp og pleje

hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet

Målgruppe

Borgere, der på grund af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller særlige sociale

problemer har behov for psykisk pleje og omsorg for at forebygge, at der sker en

forværring af deres situation.

Hjælpen ydes kun, hvor andre, for eksempel familie og venner, ikke kan træde til.

Ydelsen kan som udgangspunkt ikke bevilges, hvis borgeren i forvejen modtager anden

hjælp eller pleje. I disse tilfælde ydes psykisk pleje og omsorg implicit i plejeydelsen.

Formål

Formålet med psykisk pleje og omsorg er gennem kortere eller længere tidsrum at støtte

og styrke borgerens psykiske funktionsniveau, således det er muligt for borgeren

at magte dagligdagen.

at bevare/styrke kontakten til omverdenen.

at bevare evnen til at drage omsorg for eget liv.

Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen

Vejledning og støtte til at få struktur på hverdagen.

Samarbejde med pårørende og familie.

Vejledning med henblik på at deltage i lokale grupper (f. eks. i dagcenter,

lokalcenter).

Tryghedsbesøg med henblik på, at borgeren kan forblive i eget hjem, så længe som

borgeren ønsker det.

Ydelsen gives som udgangspunkt 3 gange ugentligt og kun på hverdage.

Psykisk pleje og omsorg gives ikke, hvis der er mulighed for anden social aktivitet, der kan

dække formålet med ydelsen.

Leverandør af hjælpen

Den kommunale hjemmepleje.

Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af

kommunen.

9

Målrettede besøg og opgaver

Ydelsens lovgrundlag

Lov om social service § 83.

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde

personlig hjælp og pleje

hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet

Målgruppe

Borgere, der midlertidigt eller varigt, har brug for vejledning/oplæring i at klare nye

opgaver.

Borgere, der får bevilget ydelsen målrettede besøg, vil som udgangspunkt få bevilget

hverdagsrehabilitering.

Ydelsen kan som udgangspunkt ikke bevilges, hvis borgeren i forvejen modtager anden

hjælp eller pleje. I dette tilfælde er ydelsen målrettede besøg implicit i plejeydelsen.

Formål

Formålet med målrettede besøg og opgaver er at støtte eller hjælpe en person i et kortere

eller længere tidsrum ved tab af fysiske og/eller psykiske og sociale færdigheder, således

borgeren genvinder og vedligeholder fysiske, psykiske og sociale færdigheder.

At borgeren i videst muligt omfang genvinder evnen til at klare egen tilværelse.

Ydelsen visiteres i en afgrænset periode med fastsatte mål, max. 3 måneder.

Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen

Motivation/forebyggelse: Borgeren motiveres og vejledes til at klare så meget som

muligt selv.

Træning: Borgeren trænes i at genvinde eller bevare evnen til at klare sig mest

muligt.

Støtte: Borgeren guides/støttes i at klare så meget som muligt selv.

Leverandør af hjælpen

Den kommunale hjemmepleje.

Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af kommunen

10

Ernæring

Ydelsens lovgrundlag

Lov om social service § 83.

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde

personlig hjælp og pleje

hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet

Målgruppe

Borgere, som på grund af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller særlige sociale

problemer er ude af stand til eller kun med meget besvær kan varetage opgaver i

forbindelse med ernæring.

Formål

Formålet med støtte og hjælp til ernæring er, at støtte/hjælpe en person ved tab af fysiske

og/eller psykiske færdigheder i et kortere eller længere tidsrum således:

At der sikres borgeren mulighed for at vælge en sund og ernæringsrigtig mad.

At der indtages tilstrækkelig væske og føde.

At fejlernæring forebygges og borgerens velvære og trivsel derved sikres.

Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen

Der ydes støtte og hjælp til ernæring og hjælp i forbindelse med måltider.

De enkelte opgaver kan nærmere defineres som:

Vejledning i ernæringsrigtig kost.

Tilberedning af morgenmad samt smøre snitter.

Opvarmning af færdigmad i mikroovn.

Servering af mad og drikke samt hjælp til indtagelse.

Opvask 1 gang dagligt af service, der er brugt af borgeren.

Følgende aktivitet indgår ikke i ydelsen

Der ydes ikke hjælp til tilberedning af varm mad, medmindre der er en speciel pædagogisk

grund hertil.

Leverandør af hjælpen

Den kommunale hjemmepleje.

Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af

kommunen.

11

Medicinhåndtering

Ydelsens lovgrundlag

Lov om social service § 83.

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde

o

 

personlig hjælp og pleje

o

 

hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet

Målgruppe

Borgere, der på grund af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller særlige sociale

problemer er ude af stand til eller kun med megen besvær kan håndtere opgaver omkring

egen medicin.

Ydelsen kan som udgangspunkt ikke bevilges, hvis borgeren i forvejen modtager anden

hjælp eller pleje. I dette tilfælde er ydelsen medicinhåndtering implicit i plejeydelsen.

Formål

At støtte eller hjælpe borgeren i kortere eller længere tidsrum ved tab af fysiske eller

psykiske færdigheder, så borgeren får den ordinerede medicin korrekt.

Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen

Følgende aktiviteter kan indgå i ydelsen:

Huske borgeren på at tage sin medicin.

Stille medicin frem som er doseret fra Apotek, sygeplejerske, social- og

sundhedsassistent eller sygehus.

Støtte og hjælpe med indtagelse af medicin.

Varig forebyggende behandling som for eksempel øjendrypning.

Leverandør af hjælpen

Den kommunale hjemmepleje.

Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af

kommunen.

Ydelsen af under ansvar af hjemmesygeplejen, jf. Sundhedsloven § 38.

12

Rengøring

Ydelsens lovgrundlag

Lov om social service § 83.

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde

personlig hjælp og pleje

hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet

Målgruppe

Borgere, som på grund af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller særlige sociale

problemer er ude af stand til eller kun med meget besvær kan løse nødvendige praktiske

opgaver i hjemmet.

Praktisk hjælp skal betragtes som hjælp til selvhjælp, det vil sige som supplerende hjælp til

opgaver, som borgeren midlertidigt eller varigt er ude af stand til eller kun meget vanskeligt

kan udføre på egen hånd, og hvor husstanden ikke omfatter andre, der kan varetage

opgaven.

De borgere, der via rådgivning, hjælpemidler, udredning og/eller træning kan blive

selvhjulpne, vil ikke kunne tildeles varig hjælp.

Borgere, der får bevilget ydelsen rengøring, vil som udgangspunkt få bevilget

hverdagsrehabilitering.

Formål

At støtte eller hjælpe en person i et kortere eller længere tidsrum ved tab af fysiske eller

psykiske færdigheder, så boligen, i samråd med borgeren og ud fra borgerens ressourcer

og kommunens serviceniveau, holdes ren.

Der gøres rent i boligens primære rum. Det vil sige svarende til 1 stue, 1 køkken, 1

badeværelse, entre, bryggers, soveværelse og gang der forbinder disse rum.

Arealmæssigt ca. 60

 

65 m2.

Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen

Støvsugning af gulve/ gulvtæpper /møbler.

Gulvvask.

Aftørring.

Vanding af blomster indendørs.

Renholdelse af mikroovn og køleskab, hvis borgeren er visiteret til madservice.

Renholdelse af hjælpemidler til indendørs brug.

Aktiviteter, der ikke indgår i ydelsen

Opgaver, som ikke indgår i fagområdet eller kan holdes indenfor arbejdsmiljøloven.

Herudover:

Vinduespudsning.

Oprydning efter gæster.

13

Hovedrengøring og rengøring i forbindelse med flytning.

Rengøring efter håndværkere.

Flytning af tunge møbler, tæpper og lignende.

Speciel rengøring efter husdyr.

Udvendig trappevask (inklusiv trappeopgang).

Leverandør af hjælpen

Den kommunale hjemmepleje.

Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af

kommunen.

Hvis borgeren aflyser gives der ikke erstatningsbesøg medmindre det vurderes af

leverandøren, at borgeren ikke er i stand til at overskue eget behov for hjælp.

14

Tøjvask

Ydelsens lovgrundlag

Lov om social service § 83.

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde

personlig hjælp og pleje

hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet

Målgruppe

Borgere, som på grund af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller særlige sociale

problemer er ude af stand til eller kun med meget besvær kan varetage opgaver

vedrørende tøjvask.

Der ydes som udgangspunkt ikke hjælp, hvor der bor en ægtefælle/samlever eller anden

voksen eller pårørende på adressen, der kan varetage opgaven.

Formål

Formålet med ydelsen tøjvask er,

At borgeren har rent tøj til rådighed.

At borgerne oplever velvære ved at være ren i tøjet.

Ydelsen gives som udgangspunkt hver 14. dag på hverdage mellem klokken 8 og 16.

Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen

Sortering af tøj.

Vask i egen maskine.

Tørretumbling eller ophængning.

Lægge tøj sammen og i skab.

Pakke tøj til vaskeri (til afhentning).

Følgende aktiviteter indgår ikke i ydelsen

Vask af tøj i hånden.

Vask af tøj for andre i husstanden.

Vask af gardiner, sengetæpper, duge og uldtæpper.

Strygning og rulning af tøj.

Leverandør af hjælpen

Den kommunale hjemmepleje.

Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af

kommunen.

Hvis borgeren aflyser gives der ikke erstatningsbesøg medmindre det vurderes af

leverandøren, at borgeren ikke er i stand til at overskue eget behov for hjælp.

15

Indkøb

Ydelsens lovgrundlag

Lov om social service § 83.

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde

personlig hjælp og pleje

hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet

Målgruppe

Borgere, som på grund af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller særlige sociale

problemer er ude af stand til eller kun med meget besvær kan varetage opgaven med

bestilling af dagligvarer.

Der ydes som udgangspunkt ikke hjælp, hvor der bor en ægtefælle/samlever eller anden

voksen eller pårørende på adressen, der kan varetage opgaven.

Formål

Formålet med bestilling af dagligvarer er, at den daglige husholdning hos borgeren

opretholdes.

Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen

Støtte eller hjælp til bestilling af varer.

Sætte varer på plads.

Følgende aktiviteter indgår ikke i ydelsen

Indkøb i butik.

Besøg på posthus eller i bank.

Leverandør af hjælpen

Den kommunale hjemmepleje.

Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af

kommunen.

Hvis borgeren aflyser gives der ikke erstatningsbesøg medmindre det vurderes af

leverandøren, at borgeren ikke er i stand til at overskue eget behov for hjælp.

16

Aktivitet (træning i eget hjem)

Ydelsens lovgrundlag

Lov om social service § 83.

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde

personlig hjælp og pleje

hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet

Målgruppe

Borgere, som med træning i hjemmet, kan blive mere selvhjulpne.

Borgere, der får bevilget ydelsen aktivitet, vil som udgangspunkt få bevilget

hverdagsrehabilitering.

Formål

Formålet med træning i eget hjem er, at borgeren bliver mere selvhjulpen i dagligdagen og

at forebygge, at borgeren får behov for yderligere hjælp.

Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen

Hjælpe borgeren til:

At udføre træningsprogram.

At kunne forflytte sig og komme i og ud af sengen.

At ligge og sidde rigtigt i seng/stol.

At færdes i hjemmet, herunder gå på trapper.

At tage tøj af og på.

At smøre/varme mad og vaske op.

At kunne klare personlig pleje.

Leverandør af hjælpen

Den kommunale hjemmepleje.

Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af

kommunen.

Ydelserne gives efter vejledning fra terapeuter til personale og brugere.

.