Godkendelsesmateriale

 

 

vedrørende frit leverandørvalg på området for personlig pleje, praktisk hjælp

 

Tønder Kommune
************************************************************************


 

1. Generelle krav til leverandører for Tønder Kommune   4

Generelle oplysninger. 4

2. Organisation af  det frie valg m.v. 5

Revisitation. 5

Mulighed for omvalg. 5

Fleksibel hjemmehjælp. 5

3. Krav og rettigheder.. 6

Skriftlig aftale med hjemmeplejemodtageren samt afbud. 6

arealbegrænsninger i leverencer. 6

Forpligtigelser i øvrigt. 6

Rengøringsmidler og udstyr. 7

Tilkøbsydelser. 7

Arbejdsmiljøregler. 8

Kvalifikationskrav til personalet. 8

Øvrige krav i relation til personale. 8

Krav til legitimation. 9

4. Krav til information og kontrolsystem... 9

5. Opgavebeskrivelse (Ydelsesspecifikation). 10

Målsætninger og Værdier i Tønder Kommunes ældreområde. 10

Kvalitetsbegreber og Kontrolprocedurer. 10

Kvalitetsstandarder. 10

6.  Udkast til kontrakt.. 30

0.      Formål. 31

1.       Aftalens genstand. 31

2.      Aftalegrundlaget. 31

3.      Betaling og pristalsregulering. 31

4.      Aftaleændringer. 32

5.         Sikkerhedsstillelse. 32

6.           Leverandørens nøglepersoner/ fælles møder. 33

7.          Underleverandører. 33

8.          Overdragelse af rettigheder og pligter. 33

9.    Ændringer i ejerforhold. 33

10.     Oplysningspligt. 34

11.      Fortrolighed m.v. 35

12.     Personaleforhold. 35

13.      Skadevoldende. 36

14.      Projekter og knowhow m.v. 36

15.    Leverandørens misligholdelse m.v. 36

16.    Leverandørens forsikringer. 37

17.      Kommunens misligholdelse m.v. 37

18.     Force majeure. 37

19.     Samarbejdsrelationer. 38

20.      Aftalens løbetid og opsigelse. 38

21.    Genforhandling m.v. 39

22.    Orientering til offentligheden. 39

23.     Voldgift. 39

7. Klagerådet i Tønder kommune.. 41

Procedure ved indkomne klager til Klagerådet for hjemmehjælp. 41

8. Disposition for ansøgning... 43

Disposition. 44

Vejledning. 44

Udfyldelse af ansøgningen. 44

Specifikke bemærkninger. 44

 

            


1. Generelle krav til leverandører for Tønder Kommune

 

Godkendelsesmateriale

 

I henhold til Lov om Social Service, kapitel 5, § 91er der mulighed for at søge om at blive godkendt som leverandør af ydelser til ældreområdet i Tønder Kommune. Det drejer sig om udførelse af praktiske og/eller personlige plejeopgaver på ældreområdet i borgernes egne hjem, samt om madservice. Opgaverne omfatter ikke beboere på plejecentre. Opgaverne er omfattet af servicelovens § 83 om hjemmehjælp.

 

I materialet er opgaverne nærmere beskrevet, og de priser, leverandørerne modtager for at udføre disse.

 

Borgeren får efter den kommunale visitation, mulighed for frit at vælge blandt de leverandører, der er godkendte af Tønder Kommune.

 

Når leverandøren skal udfærdige sin ansøgning, skal den disposition, der er anført i materialet benyttes. Det er vigtigt, at der klart angives hvilke opgavekategorier, der ønskes godkendelse til.

 

Tønder Kommune vil indgå kontrakter med nye leverandører én gang i kvartalet. Det betyder, at der vil blive gennemført godkendelsesrunder 4 gange om året, med kontraktindgåelse pr. 1/4, 1/7, 1/10 og 1/1. For alle godkendelsesrunder gælder, at der er ansøgningsfrist senest 3 måneder forinden.

Den kvartårlige godkendelsesprocedure gælder også for potentielle leverandører, som i forvejen er godkendt af en anden kommune, idet Tønder Kommune skal sikre sig, at de leverandører, som Tønder Kommune indgår kontrakt med, kan leve op til de krav, der gælder for leverandører i Tønder Kommune.

Ansøgning indsendes til Tønder Kommune, Myndighedsafdelingen, Danavej 15, 6520 Toftlund, Att. Myndighedschefen. Endelig aftale er først indgået, når Tønder Kommune har afgivet accept på en ansøgning, og en skriftlig kontrakt er underskrevet af begge parter.

 

Generelle oplysninger.

 

Tønder Kommune har i 2007 ca. 42.000 indbyggere, heraf er ca. 17% over 65 år. Ældreområdet er opdelt i 6 geografiske områder

Ø             Område Bredebro/Løgumkloster

Ø             Område Højer

Ø             Område Skæbæk

Ø             Område Toftlund

Ø             Område Tønder

 

 

 

Disse områder fungerer som selvforvaltende enheder med eget budget, egen ledelse og personale. Hvert område tilrettelægger selv indsatserne over for områdets borgere.

 

2. Organisation af  det frie valg m.v.

På baggrund af ansøgning foranlediget af borgeren selv, pårørende, læge eller andre interessenter vurderer visitatorer fra myndighedsafdelingen, om der er behov for tildeling af hjemmehjælp til praktisk hjælp og/eller personlig pleje.

Såfremt man opfylder visitationskriterierne, vurderer visitatorerne omfanget af hjælp, og der udfærdiges en bevilling. Hjemmehjælpsmodtageren får herefter mulighed for frit at vælge mellem, om opgaven skal udføres af den kommunale hjemmepleje eller af en af de godkendte private leverandører.

Hjemmehjælp ydes som en behovsbestemt ydelse, hvilket slår igennem i forbindelse med visitationen.

Revisitation.

Mindst 1 gang årligt gennemføres revisitationer i forhold til borgere, der modtager hjælp. Revisitationer gennemføres endvidere i det omfang borgernes behov ændres. Leverandøren er forpligtet til at anerkende resultatet af en revisitation, også i forhold til økonomiske konsekvenser.

Mulighed for omvalg.

En hjemmehjælpsmodtager har altid ret til at ændre sit leverandørvalg. Ændringer skal varsles med minimum 14 dages varsel eller efter aftale mellem myndighedsafdeling og leverandør.

Fleksibel hjemmehjælp.

Af ydelseskataloget fremgår hvilke ydelser, der kan visiteres til i Tønder Kommune. Borgeren har mulighed for – inden for de vejledende tidsnormer – at ”veksle” mellem de pågældende ydelser.

Fleksibel hjemmehjælp giver modtageren af praktisk hjælp og personlig hjælp mulighed for at vælge en hel eller delvis anden hjælp end den, der er truffet afgørelse om. Der er også mulighed for at vælge opgaver, som der ikke gives hjælp til f.eks. pudsning af sølv og kobber, rengøring efter gæster m.v. Der kan ikke vælges hjælp, som modtageren kan være berettiget til efter anden lovgivning. Hvis modtageren af hjælp ønsker at bytte mellem personlig og praktisk hjælp forudsætter det, at der er tildelt begge ydelsesformer. Hvis borgeren har valgt forskellige leverandører til disse ydelser, kan der ikke byttes mellem ydelserne. Det er den enkelte medarbejder, der i den konkrete situation konkret fagligt vurderer, hvorvidt det er forsvarligt at fravælge de tildelte ydelser til fordel for andre ydelser. Er der tvivl om dette, skal der ydes hjælp i henhold til den konkrete afgørelse. Gentagne fravalg af den aftalte ydelse skal give anledning til revisitation.

Herudover forventes det, at private leverandører på lige fod med den kommunale hjemmepleje inden for det aftalte tidsrum udøver almindelig hjælpsomhed over for borgerne uden særskilt afregning herfor.

 

3. Krav og rettigheder

 

Skriftlig aftale med hjemmeplejemodtageren samt afbud.

Leverandøren skal indgå skriftlig ”aftale” med hjemmehjælpsmodtageren om, på hvilket tidspunkt opgaven vil blive udført (dato og klokkeslæt i cirkatider).

Borgeren skal melde afbud til leverandøren senest dagen før den aftalte dato for opgavens udførelse. Senere afbud betragtes som uanmeldt afbud.

Uanmeldte afbud, altså afbud der konstateres på selve den aftalte dato (f.eks. ingen hjemme eller akut sygehusindlæggelse) afregnes med 50% af det beløb, leverandøren ville have været berettiget til, hvis opgaven var blevet udført i overensstemmelse med den indgåede aftale.

 

arealbegrænsninger i leverencer

Leverandøren kan vælge at levere ydelser i et eller flere af de 6 områder.

 

Forpligtigelser i øvrigt.

Leverandørernes forpligtelser:

Ø             For at blive godkendt som leverandør af personlig pleje kræves det, at leverandøren kan levere ydelser på alle tider af døgnet og hele ugen.

Ø             Leverandøren er forpligtet til at stille afløser til rådighed for udførelse af opgaverne, og afbud fra leverandørens side accepteres under normale omstændigheder ikke. Hvis leverandøren i ganske særlige tilfælde bliver tvunget til at melde afbud på praktisk hjælp og rengøring, skal leverandøren inden for 5 hverdage tilbyde borgeren erstatningstid uden merudgift for Tønder Kommune.

Ø             Såfremt den aftalte dag falder på en helligdag, skal leverandøren tilbyde brugeren erstatningstid inden for samme uge. Aflysning af plejeydelser må ikke forekomme.

Ø             Leverandøren skal sikre, at der ydes en kundevenlig betjening, samt at personalet optræder velsoigneret, præsentabelt, hygiejnisk forsvarligt påklædt og til hver en tid optræder velorienteret i det job, de udfører. Personalet skal kunne tale, skrive og læse dansk og skal være i stand til at opfylde dokumentations- og observationsforpligtelsen på skrift.

Ø             Leverandøren skal kunne dokumentere, at virksomheden og medarbejderne er dækket af en ansvarsforsikring.

Ø             Ydelsen hos den enkelte borger forventes igangsat hurtigst muligt og inden for en uge efter leverandørens modtagelse af rekvisition, dog senest efter 14 dage, hvis hjælpen gives hver 14. dag.

Ø             Akutte plejeydelser skal leveres straks.

Ø             I akut opståede situationer, som kræver, at leverandøren af hensyn til hjemmehjælspmodtagernes sikkerhed, bliver udover den aftalte tid, kan der ikke kræves merbetaling, idet sådanne sitauationer er indregnet i det beredsskab, der ligger til grund for den beregnede timepris.

Ø             Leverandøren kan som hovedregel ikke opsige aftalen med borgeren. Et eventuelt ophør skal godkendes af myndighedsafdelingen.

Ø             Leverandøren er forpligtet til at løse opgaven hos de borgere, der har valgt leverandøren. Leverandøren kan ikke fravælge borgere.

Ø             Medarbejderne skal underskrive en tavshedserklæring, hvoraf det fremgår, at medarbejderne har tavshedspligt jævnfør borgerlig straffelovs § 152.

Ø             Da opgaven udføres på vegne af Tønder Kommune, er leverandøren forpligtet til at acceptere, at arbejdet udføres inden for rammerne af offentlig forvaltning i.h.t. dansk lovgivning, herunder fremhæves specielt lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om offentlighed i forvaltningen samt forvaltningsloven. Dette indebærer, at der er ret til aktindsigt, at opgaven er omfattet af reglerne om klageråd inden for hjemmeplejeområdet og lignende, og at leverandøren er forpligtet til at videregive oplysninger i overensstemmelse hermed.

Ø             Leverandøren skal være indforstået med, at der udføres stikprøvevis kvalitetskontrol ud over den almindelige kvalitetskontrol, der blandt andet gennemføres ved registrering af antal klagesager, brugeranalyser m.v. Dette indebærer blandt andet, at leverandøren skal være indforstået med at levere nødvendige oplysninger til brug for særskilte analyser inden for hjemmeplejeområdet, hvilket også omfatter oplysninger om f.eks. tilkøbsydelser og lignende.

Ø             Leverandøren, der løser plejeopgaver, forpligter sig til at tilbyde praktikpladser til elever på Social- og Sundhedsuddannelsen i et antal, som svarer til firmaets andel af den samlede opgavemængde på området i kommunen. I øvrigt henvises til gældende regler på området, herunder retningslinjer for praktikvejleder.

 

Rengøringsmidler og udstyr.

Gældende arbejdsmiljøregler, herunder udarbejdelse af APV (Arbejdsplads vurdering), skal overholdes. Det forudsættes, at borgeren selv stiller rengøringsmidler og udstyr til rådighed. Såfremt leverandøren har særlige ønsker/krav til rengøringsmidler/udstyr, er udgifterne hertil uvedkommende for hjemmehjælpsmodtageren og Tønder Kommune.

Skønner leverandøren, at det er nødvendigt med diverse hjælpemidler, skal kommunens terapeuter i myndighedsafdelingen kontaktes herom med henblik på en vurdering. Der tages udgangspunkt i lov og Tønder Kommunes retningslinjer herom. Kommunen bevilger, udlåner og installerer hjælpemidler. 

 

Tilkøbsydelser.

Leverandørens mulighed for levering af tilkøbsydelser.

Tilkøbsydelser defineres som opgaver, der falder uden for visitationsrammen, og dermed opgaver, der ikke kan defineres som praktisk hjælp i henhold til servicelovens § 83, stk. 1, nr. 2. Tilkøbsydelser gælder desuden, hvis 'kunderne' ønsker at købe merydelser ud over den bevilling, myndighedsafdelingen har givet, f.eks. ekstra rengøring, havearbejde og lignende.

 

Arbejdsmiljøregler.

Det forudsættes, at opgaverne udføres inden for rammerne af arbejdsmiljøreglerne. Dette indebærer blandt andet, at opgaver af arbejdsmiljømæssige årsager kan begrænses, såfremt opgaven findes uforsvarlig. Såfremt leverandøren af disse årsager nægter at udføre en opgave, er Tønder Kommune indforstået hermed under forudsætning af, at betingelserne for afståelse er opfyldt.

 

Kvalifikationskrav til personalet.

Det er et minimumskrav, at medarbejdere, der skal løse hjemmehjælpsopgaver, har enten:

Ø             en SOSU-hjælperuddannelse, en sygehjælperuddannelse eller en plejehjemsassistentuddannelse, eller:

Ø             en uddannelse svarende til den gamle hjemmehjælperuddannelse, dvs. et 7 ugers kursus og relevant erfaring.

Det er et krav, at  virksomhedens faste medarbejdere, der skal løse komplekse plejeopgaver som minimum har en SOSU-assistentuddannelse

Det er ligeledes et krav, at der i relation til den konkrete opgaveløsning er tilknyttet sygeplejerskekompetence.

Kommunen yder i begrænset omfang sygeplejefaglig støtte og vejledning til leverandørernes personale.

I forbindelse med indgåelse af en aftale mellem en privat leverandør og en borger  forpligter leverandøren sig til at sikre, at en erfaren vejleder medvirker ved påbegyndelsen af opgaven.

Medarbejderen er forpligtet til egenhændigt eller via leverandøren at meddele den vagthavende sygeplejerske i området, såfremt medarbejderen observerer ændringer i hjemmehjælpsmodtagerens helbredstilstand eller andre uregelmæssigheder. Det forventes endvidere, at medarbejderne er i stand til at henvise borgeren til relevante medarbejdere/afdelinger, såfremt denne tilkendegiver at have problemer, eller hvis medarbejderen observerer problemer.

 

Øvrige krav i relation til personale

Leveringstid og telefontid:

Leverandører, som er godkendte til levering af praktisk bistand, er forpligtet til at kunne levere denne ydelse i tidsrummet 8 – 16 på hverdage. Tidspunktet for levering af ydelsen aftales mellem borger og leverandør.

 

Borgere og Tønder Kommune skal i tidsrummet kl. 7 – 16 kunne komme i telefonisk kontakt med leverandøren.

 

Leverandører, som er godkendte til levering af personlig pleje, er forpligtet til at kunne levere denne ydelse døgnets 24 timer alle ugens dage. Tidspunktet for levering af personlig pleje aftales mellem leverandøren og borgeren.

 

Borgere og Tønder Kommune skal i døgnets 24 timer kunne komme i telefonisk kontakt med leverandøren.

 

Værdighedskrav:

Det er et krav, at medarbejderen har en anmærkningsfri straffeattest for så vidt angår berigelses- og voldskriminalitet. Ingen medarbejdere må være misbruger af alkohol eller andre rusmidler.

 

Virksomhedsoverdragelse:

For hver gang den private leverandør udvider sin opgaveportefølje svarende til en udvidelse af den vejledende tidsnorm med 180 timer pr. måned, udløser det en ret for Tønder Kommune til at overføre en medarbejder (fuldtids) til den private leverandør.

 

Krav til legitimation

Tønder Kommune stiller krav om, at medarbejderne ved ankomsten hos borgeren bærer synlig legitimation. Legitimationskortet skal som minimum indeholde firmanavn, foto, navn og stilling samt underskrift.

Leverandøren er forpligtet til at inddrage legitimationskort ved en medarbejders ophør.

Medarbejdere skal bære uniform.

 

 

4. Krav til information og kontrolsystem

Da de opgaver, som private leverandører udfører på vegne af Tønder Kommune, er en integreret del af hjemmeplejen og dermed det kommunale rapporteringssystem, skal leverandører, der leverer personlig pleje og praktisk bistand dokumentere og kommunikere via det elektroniske omsorgssystem, som kommunen benytter.

Kommunen vil, sammen med leverandøren, sørge for undervisning af det nødvendige antal medarbejdere. 

Tønder Kommune er dataansvarlig, og det er derfor et krav, at leverandøren databehandler i henhold til persondataloven. Leverandøren handler i denne sammenhæng alene efter intruks fra Tønder Kommune. Leverandøren skal træffe de fornødne tekniske og organisatoriske foranstaltninger mod, at oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes samt mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med persondataloven.

Leverandøren skal på myndighedens anmodning give myndigheden tilstrækkelige oplysninger til at kunne vurdere, hvorvidt de nævnte tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger er truffet.

 

5. Opgavebeskrivelse (Ydelsesspecifikation)

 

Der er nedenfor taget udgangspunkt i Tønder Kommunens kvalitetsstandarder og visitationspraksis. Tønder kommunes overordnede værdier og kontrolprocedurer er ligeledes beskrevet.

 

Målsætninger og Værdier i Tønder Kommunes ældreområde.

Målsætning: At borgerne oplever tryghed, nærhed og nærvær – og det lokale særpræg skal bruges til fordel for borgeren.  

At tilbudene til borgerne er kendetegnet ved en høj, professionel standard, en effektiv resurseudnyttelse, en minimal borgerrisiko, en høj borgertilfredshed, samt helhed i forløbet.

Værdier: Tønder Kommunes ældreafdeling arbejder ud fra værdierne: Engagement, respekt, udvikling, samarbejde, effektivitet og trivsel. 

 

 

Kvalitetsbegreber og Kontrolprocedurer.

Tønder Kommune har som myndighed pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter § 83 løses i overensstemmelse med de afgørelser, myndigheden har truffet og i henhold til de vedtagne kvalitetsstandarder.

Tønder Kommune tager afsæt i tre  typer af kvalitetsbegreber, når kommunen skal kontrollere sine leverandører. De tre kvalitetsbegreber supplerer hinanden, idet de belyser kvaliteten ud fra tre forskellige synsvinkler.

Der er tale om den oplevede kvalitet, som omhandler borgerens subjektive oplevelse af de udførte ydelser. Den oplevede kvalitet måles primært gennem brugerundersøgelser.

Det handler om den målbare kvalitet, som vedrører målbare forhold som f.eks. tidspunktet for levering, antal hjælpere pr. bruger pr. uge m.v. Den målbare kvalitet registreres ved hjælp af IT-teknologi. Men er også kendetegnet ved at være objektiv målbar på anden vis.

Endelig giver den beskrevne kvalitet mulighed for at kontrollere på ikke IT-registrerbare kvalitetsmål. Kontrolformen er kontrolbesøg, som foretages i forbindelse med revisitationer. Besøgene kan have karakter af “kig” på borgens hjem, dialog med borgeren samt kontrol af standarder.

Til supplering af disse tre kvalitetsbegreber gennemføres leverandørernes egenkontrolsystemer.

Brugerundersøgelser offentliggøres med henblik på at give borgerne bedre mulighed for valg.

 

Kvalitetsstandarder

 

TØNDER KOMMUNE

Kvalitetsstandard for personlig pleje og praktisk hjælp i Tønder kommune.

 

Kvalitetsstandarden danner grundlaget for afgørelser om, hvilke hjemmehjælpsydelser borgerne i Tønder Kommune kan modtage.

 

Kvalitetsstandarderne skal ifølge lovgivningen revideres en gang årligt.

 

Visitering til personlig og praktisk hjælp

En borger kan være berettiget til hjælp efter § 83 i Lov om Social Service, hvis borgeren på grund af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller særlige sociale problemer ikke kan eller kun med megen besvær kan løse nødvendige praktiske opgaver i hjemmet eller varetage den personlige pleje.

 

Borgere, pårørende, sygehuspersonale og egen læge kan anmode myndighedsfunktionen om hjælp til personlig pleje og praktisk hjælp. På baggrund af en konkret og individuel vurdering afgør visitator, hvilken hjælp borgeren kan tilbydes. Afgørelsen træffes i et samarbejde mellem borger og visitator og tager udgangspunkt i hjemmets samlede ressourcer.

Hjælpen kan nedsættes eller helt bortfalde, hvis der er personer i husstanden, som kan varetage dele af eller alle opgaverne.

 

Senest 2 hverdage efter borgerens henvendelse om hjemmehjælp vil kommunens visitator kontakte borgeren og træffe aftale om et besøg. Borgeren modtager besøg indenfor 14 dage.

 

Akut behov for personlig hjælp visiteres altid samme dag.

 

Visitator udarbejder en bevilling, som beskriver afgørelsen om den tildelte hjælp, begrundelse for og formål med den bevilgede hjælp, samt for hvilken periode hjælpen gives.

 

Visitator foretager efter behov revurdering af hjælpen, typisk en gang om året.  

 

Borgeren, der er bevilget hjælp, har pligt til at kontakte visitator ved ændringer i tilstanden, som betyder at hjælpen skal justeres.

 

Personalet, der yder hjælpen, har ligeledes en oplysningspligt ved ændringer i borgerens tilstand, som betyder, at hjælpen skal justeres.

 

 

Iværksættelse af hjælp

 

Personlig pleje kan iværksættes fra dag til dag og vil senest blive iværksat indenfor 1 uge efter afgørelsen er truffet.

Personlig pleje kan ydes 24 timer i døgnet alle ugens dage.

Aftalte tidspunkter for personlig pleje skal overholdes. Borgeren vil blive kontaktet telefonisk ved afvigelser på +/- 30 min.

 

Praktisk hjælp – Rengøring skal iværksættes hurtigst muligt og senest 14 dage efter afgørelsen er truffet.

Rengøring tilbydes som udgangspunkt hver 14. dag.

Hvis borgeren har behov for at flytte et besøg, aftales dette med leverandøren.

 

Praktisk hjælp udføres i tidsrummet mellem kl. 8.00 og 16.00 på hverdage.

Aftalte tidspunkter for praktisk hjælp skal overholdes. Borgeren vil blive kontaktet telefonisk ved afvigelser på +/- 1 time.

 

I tilfælde af aflysning fra leverandør ydes erstatningshjælp indenfor 5 hverdage.

 

Praktisk hjælp – Indkøb tilbydes som udgangspunkt en gang om ugen. Hvis borgeren visiteres til indkøb og skal have varerne bragt ud, er det et økonomisk anliggende mellem forretningen og kommunen.  Forretningen vil således afregne udbringningsgebyret direkte med kommunen. 

 

Praktisk hjælp – Tøjvask tilbydes som udgangspunkt hver 14. dag. Tønder Kommune vasker tøj i borgernes egen vaskemaskine, samt i boligkompleksets vaskeri. Der vaskes ikke tøj på møntvaskeri.

 

Madservice iværksættes hurtigst muligt og senest 3 hverdage efter borgerens henvendelse.

Madservice kan fravælges helt eller delvist for en periode. Fra - og tilmelding kan ske med 3 dages varsel til den efterfølgende levering. Borgeren betaler for de måltider, der er leveret. Ved indlæggelse betales også for de måltider, der er leveret.

Såfremt ydelsen fravælges helt, kan den ikke senere genbestilles uden fornyet visitation.

 

Valgfrihed i forbindelse med hjemmehjælp

Borgere i eget hjem har mulighed for selv at vælge, hvem der skal levere hjælpen.

Der kan vælges mellem de leverandører, som Tønder Kommune har godkendt.

 

I forbindelse med bevilling af personlig og praktisk hjælp, samt madservice oplyser visitator om godkendte leverandører og udleverer informationsmateriale. Informationen kan også fås ved henvendelse til myndighedsafdelingen eller kan ses på kommunens hjemmeside.

 

Fleksibel hjemmehjælp

Der er mulighed for at vælge en anden hjemmehjælpsydelse end den, der er truffet aftale om. Valgfriheden består i, at der helt eller delvist kan fravælges en ydelse til fordel for en anden ydelse. 

Det er stadig kommunen, der har det overordnede ansvar for, at den hjælp, der er visiteret, også bliver udført. Det er vigtigt, at medarbejderen ud fra faglige overvejelser og sammen med borgeren vurderer, hvornår og i hvilken sammenhæng den visiterede hjælp tilsidesættes for anden hjælp.

Hvis den visiterede hjælp fravælges eller ombyttes med en anden ydelse, kan der ikke klages over, at den fravalgte hjælp ikke er udført.

Hvis den visiterede hjælp gentagne gange fravælges eller ombyttes med en anden ydelse, kan der være tale om, at visitationen er forkert, og så vil der blive foretaget en ny vurdering af behovet.

 

Hvis borgeren ønsker at bytte mellem praktisk og personlig hjælp, forudsætter det, at borgeren er visiteret til begge typer af ydelser og har samme leverandør. Hvis borgeren modtager hjælp fra forskellige leverandører mindskes muligheden for at bytte mellem ydelser.

 

Køb af ekstra ydelser

Kommunen må ikke sælge ekstra ydelser til borgerne.

Kun private leverandører må levere tilkøbeydelser.

 

Såfremt borgeren indgår aftale med den private leverandør om tilkøbeydelser, skal borgeren selv betale for ydelsen. En sådan aftale vil være kommunen uvedkommende og uden økonomiske forpligtelser for kommunen.

 

Skift af leverandør

Borgeren kan skifte leverandør med 14 dages varsel. Der kan dispenseres i ganske særlige tilfælde f.eks. ved alvorlig uoverensstemmelse.

Borgeren kan skifte leverandør ved henvendelse til myndighedsafdelingen.

 

Klage over afgørelse

Hvis borgeren får afslag eller ikke er tilfreds med afgørelsen – herunder tildeling og omfang af ydelsen, kan der klages over afgørelsen til Klagerådet. Alle afgørelser er forsynet med en klagevejledning.

 

Midlertidig hjemmehjælp

Hvis borgere midlertidigt har behov for at modtage hjælp til personlig pleje og/eller praktisk bistand er hjælpen, ifølge Serviceloven, forbundet med en udgift for borgeren. Udgiften er indtægtsbestemt og kan variere. Varig hjemmehjælp er gratis.

 

Kontaktperson

Borgeren tildeles en fast kontaktperson fra personalegruppen. Medarbejdere, der afløser den faste kontaktperson, skal være orienteret om borgerens situation.

 

Kompetencekrav til udfører

Ydelsens specifikke indhold vurderes, hvorefter en medarbejder med faglig uddannelse udfører opgaven.

Undtagelsesvis kan opgaven udføres af ufaglært personale. Dette sker efter forsvarlig oplæring og under vejledning af faglært personale.

Der skal kunne tilbydes supervision af social- og sundhedsassistent eller sygeplejerske, afhængig af opgaven.

 

Medarbejderen skal være bekendt med Tønder Kommunes kvalitetsstandarder og omfanget af afgørelsen om personlig pleje og praktisk hjælp.

 

 

Udpeget hjælper

Ifølge § 94 i Lov om Social Service er der mulighed for, at borgeren selv kan udpege en person til at udføre hjælpen. Den udpegede hjælper skal godkendes og ansættes af Tønder Kommune til det bevilgede antal timer.  Yderligere oplysninger kan fås af visitator.

 

Tilskud til ansættelse af hjælper

Ifølge § 95 i Lov om Social Service kan en person med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har behov for personlig hjælp og pleje og for støtte til løsning af nødvendige praktiske opgaver i hjemmet i mere end 20 timer ugentlig, vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den pågældende selv antager. Yderligere oplysninger kan fås af visitator.

 

Arbejdsmiljø

Medarbejderne er omfattet af arbejdsmiljøloven, når de arbejder i borgerens hjem. Ifølge loven skal arbejdet udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.

 

Når en borger modtager hjælp eller støtte i eget hjem, betragtes borgerens hjem som en arbejdsplads. Dette medfører, at der ifølge arbejdsmiljøloven skal gennemføres en arbejdspladsvurdering. Forpligtelsen til at foretage en arbejdspladsvurdering er arbejdsgiverens.

Arbejdspladsvurderingen foretages derfor af den godkendte leverandør.

Arbejdspladsvurderingen kan påvise behov for hjælpemidler eller boligændringer, for eksempel fjernelse af dørtrin, udvidelse af dørkarm og lignende.

 

Adgangsforholdene til boligen skal være i orden. Der skal være godt oplyste gange og indgangsdør, og adgangsvejene skal være ryddet for sne.

Henstillinger / påbud fra kommunen skal efterkommes, før hjælpen kan ydes.

 

Hjælpemidler f. eks. el-seng og personlift, som er nødvendige af hensyn til arbejdets udførelse stilles til rådighed af Tønder Kommune, uanset leverandør.

Tønder Kommune udleverer en pjece: Sikre og sunde arbejdsforhold i dit hjem i forbindelse med visitation til hjælp.

 

Forsikring

Tønder Kommune har en ansvarsforsikring. Det betyder, at hvis en medarbejder påfører skader på en borgers ejendele, og det sker som led i udførelse af hjælp i hjemmet, så kan borgeren rette erstatningsansvar overfor Tønder kommune.

 

Tavshedspligt

Medarbejderne har tavshedspligt jfr. Borgerlig straffelovs § 152.

 

Tilfredshed

Tønder Kommune ønsker tilfredse borgere. Derfor er det hensigten, at der løbende skal foretages systematiske undersøgelser af borgernes tilfredshed med hjemmehjælpen. Tilfredshedsundersøgelser kan være for alle borgere, der modtager hjemmehjælp, eller det kan være for et repræsentativt udsnit af borgere, der modtager hjemmehjælp.

Resultater af tilfredshedsundersøgelser vil blive tilgængelige på Tønder Kommunes hjemmeside.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Personlig pleje

 

 

Ydelsens lovgrundlag

Lov om social service § 83.

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde

o        personlig hjælp og pleje

o        hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet

 

 

Målgruppe

Borgere, som midlertidigt eller varigt har vanskelig ved eller er ude af stand til at varetage opgaver omkring personlig pleje.

 

 

Formål

At borgeren sikres den hjælp og støtte, de har ret til ifølge lovgivningen og kommunens serviceniveau.

At borgeren oplever velvære.

Hjælpen tager udgangspunkt i den enkelte borgers behov og ydes på en måde, der støtter den enkeltes mestringsevne.

 

 

Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen

Hjælp til bad

Hjælp til personlig hygiejne

Hjælp til af- og påklædning

Hjælp til toiletbesøg

Hjælp til hudpleje

Hjælp til kropsbårne hjælpemidler

Hjælp til forflytninger

Hjælp til vending – lejring

Daglig oprydning og udluftning.

Sengeredning.

 

 

Leverandør af hjælpen

Den kommunale hjemmepleje.

Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af kommunen.

 


Psykisk pleje og omsorg

 

 

Ydelsens lovgrundlag

Lov om social service § 83.

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde

o        personlig hjælp og pleje

o        hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet

 

 

Målgruppe

Borgere med behov for psykisk støtte.

Hukommelsessvækkede borgere.

Isolerede/ensomme borgere.

Borgere med særligt behov.

Hjælpen ydes, hvor andre, f.eks. familie og venner, ikke kan træde til.

 

 

Formål

At borgeren sikres den hjælp og støtte, de har ret til ifølge lovgivningen og kommunens serviceniveau.

At støtte og styrke borgerens psykiske funktionsniveau, således det er muligt for borgeren at magte dagligdagen.

At bevare/styrke kontakten til omverdenen.

At bevare evnen til at drage omsorg for eget liv.

 

 

Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen

Samtale, vejledning og støtte.

Hjælp eller støtte til at strukturere dagligdagen.

Samarbejde med pårørende og familie.

Vejledning med henblik på at deltage i lokale grupper (f. eks. i dagcenter, lokalcenter).

Tryghedsbesøg med henblik på, at borgeren kan forblive i eget hjem, så længe som borgeren ønsker det.

 

 

 

Leverandør af hjælpen

Den kommunale hjemmepleje.

Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af kommunen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Målrettede besøg og opgaver

 

 

Ydelsens lovgrundlag

Lov om social service § 83.

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde

o        personlig hjælp og pleje

o        hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet

 

 

Målgruppe

Borgere, der midlertidigt eller varigt, har brug for vejledning/oplæring i at mestre nye opgaver.

Ydelsen tildeles som udgangspunkt i max. 3 måneder og evalueres herefter.

 

 

Formål

At borgeren sikres den hjælp og støtte, de har ret til ifølge lovgivningen og kommunens serviceniveau.

At borgeren i videst muligt omfang genvinder evnen til at klare egen tilværelse.

 

 

Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen

Motivation til deltagelse i dagcenter

Genoptagelse af aktivitet

Undervisning/rådgivning/vejledning i f.eks. rengøring, madlavning

Strukturering af hverdagen

 

 

Leverandør af hjælpen

Den kommunale hjemmepleje.

Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af kommunen.

 

 

Ernæring

 

 

Ydelsens lovgrundlag

Lov om social service § 83.

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde

o        personlig hjælp og pleje

o        hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet

 

 

Målgruppe

Borgere som midlertidigt eller varigt har vanskeligt ved eller er ude af stand til at varetage opgaver i forbindelse med ernæring.

 

 

Formål

At borgeren sikres den hjælp og støtte, de har ret til ifølge lovgivning og kommunens serviceniveau.

At borgeren får tilbud om ernæringsrigtig mad og drikke.

Hjælpen tager udgangspunkt i den enkelte borgers individuelle behov og ydes på en måde, der støtter den enkeltes mestringsevne.

 

 

Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen

Morgen: F.eks. lave kaffe, smøre brød, koge havregrød / øllebrød samt anrette og evt. hjælp til at spise / drikke.

Middag: F.eks. opvarme mad samt anrette og evt. hjælp til at spise / drikke. Smøre brød til aftensmad.

Aften: F.eks. anrette smurt brød, hjælp til at spise / drikke.

Mellemmåltider: Væske, frugt eller andet forberedes / stilles frem. Evt. hjælp til at spise / drikke.

Opvask og aftørring af bord.

 

 

Følgende aktivitet indgår ikke i ydelsen

Der ydes ikke hjælp til tilberedning af varm mad, medmindre der er en speciel pædagogisk grund hertil.

 

 

Leverandør af hjælpen

Den kommunale hjemmepleje.

Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af kommunen.


Medicingivning

 

 

Ydelsens lovgrundlag

Lov om social service § 83.

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde

o        personlig hjælp og pleje

o        hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet

 

 

Målgruppe

Borgere, der midlertidigt eller varigt har vanskelighed ved eller ude af stand til at håndtere opgaver omkring egen medicin.

 

 

Formål

At borgeren sikres den hjælp og støtte, de har ret til ifølge lovgivningen og kommunens serviceniveau.

At sikre at borgeren får den korrekte medicin.

 

 

Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen

Sætte doseret medicin frem

Hjælp til at indtage medicin

Øjendrypning

 

 

Leverandør af hjælpen

Den kommunale hjemmepleje.

Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af kommunen.

 

 


Rengøring

 

Ydelsens lovgrundlag

Lov om social service § 83.

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde

o        personlig hjælp og pleje

o        hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet

 

Målgruppe

Borgere, som er vurderet til midlertidigt eller varigt at have vanskeligt ved eller er ude af stand til selv at varetage rengøringsopgaver i hjemmet, og hvor der ikke er andre i husstanden, der kan udføre opgaverne.

 

Formål

At borgerne sikres den hjælp og støtte, de har ret til ifølge lovgivningen og kommunens serviceniveau.

At renholde boligens primære rum.* Hjælpen tager udgangspunkt i borgerens individuelle behov og ydes på en måde, der støtter den enkeltes mestringsevne.

*1 stue, 1 køkken, 1 badeværelse, entre, bryggers, soveværelse og gang der forbinder disse rum. Arealmæssigt ca. 60 – 65 m2.

 

Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen

Støvsugning af gulve/ gulvtæpper /møbler.

Gulvvask.

Aftørring.

Vanding af blomster.

Afrimning af fryser (kun hos borgere, der får frostmad).

Renholdelse af mikroovn og hjælpemidler.

 

Rengøring visiteres som en pakke, og så aftaler borger og hjælper nærmere, hvilke opgaver, der skal løses.

 

Aktiviteter, der ikke indgår i ydelsen

Opgaver, som ikke indgår i fagområdet eller kan holdes indenfor arbejdsmiljøloven. 

Herudover:

Hovedrengøring og rengøring i forbindelse med flytning.

Rengøring efter håndværkere.

Flytning af tunge møbler, tæpper og lignende.

Speciel rengøring efter dyr.

Udvendig trappevask.

 

Leverandør af hjælpen

Den kommunale hjemmepleje.

Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af kommunen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tøjvask

 

Ydelsens lovgrundlag

Lov om social service § 83.

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde

o        personlig hjælp og pleje

o        hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet

 

 

Målgruppe

Borgere, som er vurderet til midlertidigt eller varigt at have vanskeligt ved eller er ude af stand til at varetage opgaver vedrørende tøjvask.

 

 

Formål

At borgerne sikres den hjælp og støtte, de har ret til ifølge lovgivningen og kommunens serviceniveau

At borgeren har rent tøj til rådighed.

At borgerne oplever velvære ved at være ren i tøjet.

Hjælpen tager udgangspunkt i den enkelte borgers individuelle behov, og ydes på en måde, der støtter den enkeltes mestringsevne.

 

 

Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen

Sortering af tøj.

Vask i maskine: Borgerens personlige tøj og sengelinned.

Tørretumbling eller ophængning.

Lægge tøj sammen og i skab.

Pakke tøj til vaskeri (til afhentning).

 

 

Følgende aktiviteter indgår ikke i ydelsen

Vask af tøj i hånden.

Vask af tøj for andre i husstanden.

Strygning og rulning af tøj.

 

 

Leverandør af hjælpen

Den kommunale hjemmepleje.

Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af kommunen.


Indkøb

 

Ydelsens lovgrundlag

Lov om social service § 83.

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde

o        personlig hjælp og pleje

o        hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet

 

 

Målgruppe

Borgere, som er vurderet til midlertidigt eller varigt, at have vanskeligt ved eller er ude af stand til at varetage opgaven vedrørende indkøb af dagligvarer.

 

 

Formål

At borgerne sikres den hjælp og støtte, de har ret til ifølge lovgivningen og kommunens serviceniveau.

At borgerne har varer til de daglige fornødenheder i husholdningen.

Hjælpen tager udgangspunkt i den enkelte borgers individuelle behov, og ydes på en måde, der støtter den enkeltes mestringsevne.

 

 

Aktiviteter, der kan indgå i ydelsen

Støtte eller hjælp til bestilling af varer.

Sætte varer på plads.

 

 

Følgende aktiviteter indgår ikke i ydelsen

Indkøb i butik.

 

 

Leverandør af hjælpen

Den kommunale hjemmepleje.

Private leverandører, som er valgt af den enkelte borger og godkendt af kommunen.

 

 

 

6.  Udkast til kontrakt

 

 

 

 

AFTALE OM 

 

KØB AF VISSE OPGAVER PÅ hjemmehjælpsOMRÅDET I

 

Tønder Kommune

 

mellem

 

Tønder Kommune

 

 

og

 

Leverandør XX

 (i det følgende benævnt "Leverandøren")

 

 

er d.d. indgået følgende aftale:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

0.                   Formål

             Formålet med aftalen er at give hjemmehjælpsmodtagere mulighed for et frit valg mellem kommunen og en privat leverandør på området for praktisk hjælp og/eller personlig pleje, jf. Lov om Social Service § 91, stk. 5. 

 

 

1.       Aftalens genstand

1.1.    Leverandøren påtager sig udførelsen af visse opgaver for Tønder Kommune inden for hjemmehjælpsområdet. Det drejer sig om:

 

Ø    Praktisk hjælp

Ø    Personlig pleje m.m.

 

1.2.   Opgavernes omfang og udførelse heraf er beskrevet i Godkendelsesmaterialets af 

           snit om opgavebeskrivelse.

 

1.3.    Det forudsættes, at opgaverne udføres inden for rammerne af arbejdsmiljøreglerne. Dette indebærer blandt andet, at opgaverne af arbejdsmiljømæssige årsager kan begrænses, såfremt opgaven findes uforsvarlig. Såfremt Leverandøren eller Leverandørens medarbejdere af disse årsager nægter at udføre en opgave, er Tønder Kommune indforstået hermed, under forudsætning af at betingelserne for afståelse er opfyldt.

 

2.       Aftalegrundlaget

2.1.    For aftalen, herunder den nærmere beskrivelse af Leverandørens ydelser, gælder følgende dokumenter, som udgør en integreret del af aftalen mellem parterne:

 

q       Nærværende aftale

 

q       Godkendelsesmaterialet af  ____________  med tilhørende bilag,

 

q       Leverandørens ansøgning af  _____________ med tilhørende bilag

 

2.2.    I tilfælde af uoverensstemmelser mellem et eller flere af ovennævnte doku­menter, har disse indbyrdes forrang i den ovenfor angivne rækkefølge.

 

3.       Betaling og pristalsregulering

3.1.    Regulering.

Priserne fremgår af prisoversigten i godkendelsesmaterialet (bilag 1). Priserne kan ændres af Tønder Kommune, såfremt forudsætningerne for kalkulationen ændres, jfr. Servicelovens retningslinjer herom.

 

3.2.    Indtræffer der i aftaleperioden lovindgreb, der medfører væsentlige økonomiske ændringer i de forudsætninger, der ligger til grund for aftalen har begge parter ret til at kræve forhandling om justering af timesatserne. Eventuel tvist afgøres endeligt af den i pkt. 23 omtalte voldgiftsret.

 

3.3.    I tilfælde af, at der indføres brugerbetaling for udførelse af varig hjælp til praktisk hjælp og personlig pleje, vil konsekvensen være, at Leverandøren skal opkræve en egenbetaling hos hjemmehjælpsmodtageren, og selv må inddrive denne. Et evt. udækket krav i denne forbindelse, er Tønder Kommune uvedkommende. En eventuel indførelse af brugerbetaling, vil ikke udløse ret til genforhandling af kontrakten.

 

3.4.    Afregning til leverandør finder sted månedsvis bagud. Faktura fremsendes til Tønder Kommune. Sammen med faktura fremsendes dokumentation for udførte opgaver. Den praktiske fremgangsmåde aftales nærmere mellem parterne.

3.5.    Uanmeldte afbud, altså afbud der konstateres på selve den aftalte dato, f.eks. hvis ingen træffes hjemme eller ved akut sygehusindlæggelse, afregnes med 50 % af det beløb, Leverandøren ville have været berettiget til, hvis opgaven var blevet udført i overensstemmelse med den indgåede aftale.

 

3.6.       Hvis Leverandøren eller en af dennes medarbejdere i akut opståede situationer af sikkerhedsmæssige årsager eller lignende bliver hos hjemmehjælpsmodtageren i en periode ud over det aftalte tidsrum, kan der ikke kræves merbetaling, idet sådanne sitautioner er indregnet i det beredsskab, der ligger til grund for den beregnede timepris.

 

 

4.       Aftaleændringer

4.1.    Leverandøren er ikke garanteret en vis mængde opgaver. En hjemmeplejemodtager har altid ret til at ændre sit leverandørvalg. Ændringer skal varsles med minimum 14 dages varsel eller efter aftale mellem Myndighedsafdelingen og Leverandøren.

 

4.2.    Kommunen kan forlange,  at der ikke opstår ventetider (ventelister) for Leverandørens opgaveløsninger.

 

 5.      Sikkerhedsstillelse

5.1.    Til sikkerhed for Leverandørens opfyldelse af kontrakten skal denne gennem et anerkendt pengeinstitut/kautionsforsikringsselskab stille en garanti. Den stillede sikkerhed skal svare til 10% af den forventede årlige omsætning eksklusiv moms. Størrelsen på sikkerhedsstillelsen og regulering af denne aftales ved kontraktens indgåelse.

 

5.2.    Garantien skal stilles senest 14 dage efter at Tønder Kommune endeligt har godkendt aftalen og indestår indtil 3 måneder efter kontraktens udløb, med mindre der forinden er rejst krav mod garantien. Garantien skal kunne frigives på Tønder Kommunes anmodning og uden rettergang eller voldgift (anfordringsgaranti).

 

5.3.    Det skal fremgå af garantien, at den er stillet i overensstemmelse med nærværende aftale, og at garantistilleren med hensyn til forhold vedrørende garantien accepterer behandling af eventuelle tvister efter pkt. 23 i kontrakten.

 

6.       Leverandørens nøglepersoner/ fælles møder

6.1.    Der skal som minimum afholdes et årligt møde mellem den kommunale ledelse af Myndighedsafdelingen og Leverandøren samt et medlem fra Leverandørens direktion med henblik på drøftelse af overordnede spørgsmål f.eks. evaluering af ordningen, fastlæggelse af strategiske mål m.v.

 

7.       Underleverandører

7.1.    Såfremt Leverandøren finder anledning til benyttelse af underleverandører, skal dette forudgående aftales med Tønder Kommune.

 

7.2.                                      Der stilles samme betingelser til en underleverandør som til kontraktindehaveren i forbindelse med udførelse af opgaver for Tønder Kommune.

 

7.3.    Tønder Kommune er berettiget til at nægte godkendelse af en underleverandør.

 

8.       Overdragelse af rettigheder og pligter

8.1.       Ingen af parterne kan overdrage deres forpligtelser i henhold til nær­værende aftale til tredjemand uden den anden parts forudgående samtykke.

 

8.2.    Leverandøren kan alene overdrage sin ret til vederlag i henhold til aftalen til et pengeinstitut, og alene såfremt der sker overdragelse af det samlede vederlag i henhold til aftalen.

 

9.              Ændringer i ejerforhold

9.1.    Såfremt der i kontraktperioden sker ændringer i det oplyste ejerforhold, herunder aktie/anpartsbesiddelse, skal dette uopholdeligt meddeles skriftligt til Kommunen.

 

9.2.    Såfremt der i kontraktperioden sker væsentlige ændringer i ejerforholdene til aktierne/anparterne, herunder såfremt den bestemmende indflydelse i selskabet skifter hænder, er Kommunen berettiget til at opsige kontrakten med 3 måneders skriftligt varsel, forudsat at opsigelsen sker senest 1 måned efter, at Kommunen er blevet gjort bekendt med de omstændigheder, der begrunder opsigelsen.

 

9.3.    Kommunen er dog alene berettiget til at opsige kontrakten i henhold til denne begrundelse, såfremt vægtige grunde taler herfor.

 

 

10.     Oplysningspligt

10.1.  Leverandøren er forpligtet til af egen drift at give Kommunen oplysninger om samtlige væsentlige forhold, der kan hindre, forstyrre eller true Leverandørens opfyldelse af den indgåede kontrakt.

 

10.2. Leverandøren har pligt til uopholdeligt at underrette Kommunen om alle driftsuregelmæssigheder, forsinkelser o.l., som har væsentlig betydning for aftalens planmæssige udførelse. Endvidere skal Kommunen omgående underrettes om alle større uheld eller ulykker af hensyn til besvarelse af forespørgsler fra pårørende, presse o.s.v.

 

10.3   Leverandøren har en forpligtigelse til at observere og øjeblikkeligt meddele forhold om ændrede funktionstilstande m.v. hos borgere tilknyttet Leverandørens opgaveløsning.

 

10.4   Kommunen skal af Leverandøren sikres adgang til oplysninger om borgerne af hensyn til Kommunens myndighedsansvar.

          Når der skal udveksles personlige oplysninger mellem Tønder Kommune og den private leverandør kan det kun ske med borgerens skriftlige samtykke.

 

10.5   Leverandøren har pligt til at orientere Kommunen om forhold, der kan have eller vil få væsentlig betydning for planlægningen af de i aftalen omhandlede opgaver. Tilsvarende er Kommunen forpligtet til tidligst muligt at orientere Leverandøren om ændringer af betydning for dennes arbejdstilrettelæggelse.

 

10.6.  Leverandøren skal senest 14 dage efter aftalens ikrafttrædelsestidspunkt redegøre for de anvendte medarbejderes uddannelsesbaggrund. Leverandøren skal på opfordring altid kunne oplyse om sine medarbejderes uddannelsesmæssige baggrund.

 

10.7. Senest samtidig med, at Leverandøren indsender sit årsregnskab til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen efter årsregnskabslovens regler, sender Leverandøren et eksemplar heraf til Kommunen.

 

10.8.  Henvendelser til Kommunen fra Kommunens borgere eller andre vedrørende Leverandøren eller dennes medarbejdere skal øjeblikkelig videregives til Leverandøren og herefter besvares af Kommunen efter indhentelse af ud­talelse fra Leverandøren. Henvendelser direkte til Leverandøren om konkrete driftsforhold og hændelser besvares af Leveran­døren, og Kommunen under­rettes ved fremsendelse af kopi heraf og af Le­verandørens svar. Henvendel­ser direkte til Leverandøren af generel eller principiel karakter fremsendes til Kommunen til besvarelse efter samråd med Leverandøren.

 

10.9. Leverandøren skal i denne forbindelse være opmærksom på, at opgavens udførelse er omfattet af kompetencen for Klagerådet for hjemmehjælpsområdet m.v., dette medfører, at Leverandøren eller dennes medarbejdere har pligt til at informere hjemmehjælpsmodtagerne herom og behandle eventuelle klager i overensstemmelse hermed ved at videresende dem til Klagerådet for hjemmehjælpsområdet. Klagerådets vedtægter fremgår af godkendelsesmaterialet.

 

11.     Fortrolighed m.v.

11.1.  Kommunen forpligter sig til inden for rammerne af forvaltnings- og offentlighedslovens bestemmelser ikke at videregive oplysninger om Leverandørens drifts- og forretningshemmeligheder.

 

11.2.  Leverandøren og dennes medarbejdere er underlagt tavshedspligt med hensyn til oplysninger, som Leverandøren eller dennes medarbejdere får kendskab til gennem udførelse af opgaverne. Dette gælder både forhold omhandlende den enkelte borger og forhold omhandlende Kommunen. Tavshedspligten fortsætter også ved ansættelsesforholdets ophør.

 

11.3.  Leverandøren og Kommunen er gensidigt forpligtet til at behandle oplysninger om hinandens forretningsforhold samt om andre forhold, hvorom der med rimelighed kan kræves diskretion, fortroligt. Denne pligt består også efter, at kontrakten er bragt til ophør, uanset årsagen hertil.

 

12.     Personaleforhold

12.1.  Kommunen lægger vægt på, at Leverandøren kan sikre en god kvalitet i udførelsen af opgaven, herunder en god og effektiv borgerbetjening og -service målrettet ældre og handicappede.

 

12.2.  Kommunen forventer, at medarbejderne udøver almindelig hjælpsomhed over for borgerne, også uden at det medfører krav om ekstra betaling.

 

12.3.  Af hensyn til trygheden for hjemmeplejemodtagerne stilles krav om, at det i videst muligt omfang tilstræbes, at opgaverne hos den enkelte hjemmeplejemodtager udføres af den samme medarbejder, og at det ligeledes tilstræbes, at eventuelle afløsere så vidt muligt er de samme.

 

12.4.  Såfremt en medarbejder giver anledning til alvorlig eller gentagen kritik, som berettiger til alvorlig påtale, er Tønder Kommune berettiget til at kræve, at Leverandøren iværksætter de nødvendige foranstaltninger til løsning heraf, herunder i givet fald at fjerne den pågældende medarbejder fra opgaven. Dette begrænses ikke i forhold til en enkelt borger, men kan udstrækkes til at gælde alle opgaver, der varetages for Kommunen inden for den indgåede kontrakt.

 

12.5.  Af sikkerhedsmæssige årsager stiller Kommunen krav om, at såvel Leverandøren som dennes medarbejdere skal kunne legitimere sig ved ankomst til borgerens hjem, som minimum med billedlegitimation, navn og firmanavn.

 

12.6.   Kvalifikationskrav til personalet: Se afsnit om kvalifikationskrav til personalet i godkendelsesmaterialet

13.     Skadevoldende

13.1.  Såfremt Leverandøren eller dennes medarbejdere under udførelse af sine pligter i henhold til kontrakten ved handlinger eller undladelser forårsager skader på personer eller gods, er alene Leverandøren eller dennes medarbejdere ansvarlige for sådanne skader.

 

13.2.   Såfremt skadelidte rejser krav mod Tønder Kommune i anledning af skader beskrevet i pkt. 13, første afsnit, skal leverandøren friholde Tønder Kommune for et hvert krav og enhver udgift, herunder tillige sagsomkostninger, renter m.v., som et sådant krav måtte påføre Tønder Kommune. Kommunen accepterer ingen begrænsninger af ansvar.

 

13.3. Leverandøren bærer ansvaret for evt. udleverede nøgler. Såfremt disse bortkommer, kan kommunen træffe beslutning om at udskifte/omstille samtlige låsesystemer, der er tilknyttet den fælles nøgleboks-ordning. De herved forbundne udgifter påhviler leverandøren.

 

14.     Projekter og knowhow m.v.

14.1.  Kommunen og Leverandøren underretter gensidigt, løbende hinanden om indvundne erfaringer om varetagelsen af opgaverne inden for af­talens område samt om indførelsen af administrations- og informationssy­stemer, forretningsgange, serviceplaner, koncepter, edb-løsninger m.v.

 

14.2.  Leverandøren skal påtage sig et uddannelsesmæssigt ansvar, hvis omfang reguleres i takt med opgavens størrelse.

 

15.     Leverandørens misligholdelse m.v.

15.1.  Tønder Kommune er til enhver tid og uden forudgående anmeldelse berettiget til at føre kontrol med Leverandørens opfyldelse af de indgåede aftaler, blandt andet ved kontrolbesøg hos hjemmeplejemodtagerne. En sådan kontrol fritager ikke Leverandøren fra ansvaret for at opfylde de aftalte betingelser. Leverandøren er forpligtet til uden vederlag at bistå i forbindelse med sådanne kontrolbesøg.

 

15.2.  Såfremt Leverandøren væsentligt misligholder sine forpligtelser i henhold til kontrakten, er Kommunen berettiget til straks helt eller delvis at hæve kontrakten.

 

15.3.  Ved delvis ophævelse af kontrakten forstås, at Leverandørens ydelser i henhold til kontrakten reduceres, fx ved at Leverandøren forpligtes til at afstå fra at indtage nye kunder eller lign.

 

15.4.  Som misligholdelse opfattes ud over tilsidesættelse af Leverandørens forpligtelse i henhold til kontrakten tillige, at Leverandøren undlader at informere Kommunen om ”driftsuregelmæssigheder”, uheld eller ulykker, der sker hos hjemmeplejemodtagere, eller principielle klager.

 

15.5.  Såfremt Leverandøren standser betalingerne, tages under konkursbe­handling, indleder forhandlinger om tvangsakkord eller træder i likvidation, er Kommu­nen berettiget til at hæve aftalen. Såfremt Leverandøren er organiseret som en personligt drevet virksomhed, er Kommunen derudover berettiget til at hæve kontrakten, såfremt Leverandøren afgår ved døden.

 

15.6.  Leverandøren er over for Kommunen ansvarlig for dokumenterede økonomiske tab, forårsaget af misligholdelse af kontrakten, med mindre denne misligholdelse af kontrakten skyldes force majeure.

 

15.7.  En ophævelse af kontrakten eller et bortfald af kontrakten er ikke til hinder for, at Kommunen tillige kan kræve erstatning. Leverandøren er over for Kommunen erstatningsansvarlig efter dansk rets almindelige regler, med mindre denne misligholdelse skyldes force majeure, jf. pkt. 18.

 

16.     Leverandørens forsikringer

16.1.  Leverandøren er forpligtet til at tegne og betale sædvanlig arbejdsska­de­forsikring, sædvanlig tingsforsikring samt sædvanlig erhvervs- og produk­tan­svarsforsik­ring, herunder driftstabsforsikring for skader, for hvilke der er an­svar efter dansk rets almindelige regler. Leverandøren skal på anmodning dokumentere, at forsikringerne er i kraft og overgive Kommunen kopi af for­sikringspolicer samt kvittering for præmiens betaling.

 

17.     Kommunens misligholdelse m.v.

17.1.  Såfremt Kommunen gør sig skyldig i væsentlig misligholdelse af sine forplig­telser over for Leverandøren i henhold til nærværende aftale, er Le­verandøren berettiget til at hæve aftalen, dog forudsat at Kommunen ikke efter forudgåen­de, rimeligt varsel har redresseret (afhjulpet) misligholdelsen.

 

17.2.  Kommunen er over for Leverandøren ansvarlig efter dansk rets alminde­lige regler.

 

18.     Force majeure

18.1.  Hverken Leverandøren eller Kommunen skal i henhold til nærværende aftale anses for ansvarlig over for den anden part f.s.v. ansvaret skyldes forhold, der ligger uden for partens kontrol, herunder arbejdskonflikter, og som parten ikke ved aftalens underskrift burde have taget i betragtning og ej heller kunne have undgået eller overvundet. Forhold hos en underleverandør anses kun for force majeure, såfremt der for underleverandøren foreligger en hin­dring, der omfattes af 1. punktum, og som Leverandøren ikke kunne have undgået eller overvundet. Leverandøren er forpligtet til staks at meddele Kommunen om sådanne forhold.

 

18.2.  I det omfang force majeure midlertidigt medfører reduktion af de ydelser, som Leverandøren til enhver tid har påtaget sig at præstere over for Kommu­nen, reduceres Leverandørens vederlag forholdsmæssigt.

 

18.3.  Såfremt Leverandøren helt eller delvis hindres i udførelse af sine op­gaver i henhold til aftalen som følge af force majeure, og dette medfører væsentlige skadevirkninger for Kommunen eller for Leverandøren, kan den af parterne, der rammes af sådanne skadevirkninger, ophæve aftalen helt eller delvist.

 

18.4.  Force majeure kan kun påberåbes, såfremt den pågældende part har givet skriftlig meddelelse herom til den anden part senest 10 kalen­derdage efter, at force majeure er indtrådt. Leverandøren skal i tilfælde af arbejdskon­flikter omgående underrette Kommunen om årsagen hertil, således at Kom­munen eventuelt kan bistå med forslag til løsning af konflikten.

 

19.     Samarbejdsrelationer

19.1.  I kontraktperioden forudsættes det, at der er en gensidig informations- /orienteringspligt mellem Leverandøren og Tønder Kommune om forhold, der har relation til udførelsen af opgaverne. Begge parter skal være indforstået med at deltage i fællesmøder/samarbejdsmøder, og såvel Leverandøren som Tønder Kommune har ret til at indkalde til fællesmøde/samarbejdsmøde, hvis man finder, der er behov herfor.

 

19.2.  Hos hjemmehjælpsmodtagere, der modtager både personlig pleje og praktisk bistand, og hvor disse ikke varetages af en og samme leverandør, er begge parter forpligtet til at indrette sig efter hinanden (også i de tilfælde hvor den anden leverandør ikke er Tønder Kommune, men en anden godkendt leverandør) og at indgå i et samarbejde om tilrettelæggelsen af de respektive opgaver.

 

20.     Aftalens løbetid og opsigelse

20.1.  Aftalen træder i kraft den ______________. Aftalen kan indenfor Servicelovens rammer gensidigt opsiges med 3 måneders varsel.

 

20.2.  I forbindelse med ophør af aftalen skal al information, der er nødvendig for at Kommunen kan udføre pleje m.v. returneres til Kommunen. Leverandøren skal positivt medvirke til, at evt. ændring af leverandørforholdet kan ske enkelt og uden gene for brugerne.

 

20.3.  Fortrolighedsforpligtelserne i henhold til pkt. 11 skal også være gælden­de efter aftalens ophør. Leverandøren er forpligtet til at destruere alle informationer i form af personhenførbare data og lign.

 

21.     Genforhandling m.v.

21.1.  Såfremt der i aftalens løbetid gennemføres lovindgreb, der medfører væ­sent­lige økonomiske ændringer i de forudsætninger, der ligger til grund for ansøgningen, har hver af parterne ret til at kræve forhandling om justering af priserne.

 

21.2.  Såfremt Leverandøren og Kommunen ikke kan blive enige om, hvorvidt betingelserne for en justering af priserne er til stede, eller såfremt Leverandøren eller Kommunen ikke kan blive enige om resultatet af en prisjustering, kan hver af parterne indbringe dette spørgsmål for en voldgiftsret. Der henvises til pkt. 23.

 

22.     Orientering til offentligheden

22.1.   Tidspunktet for og indholdet af den nærmere orientering til Kommunens bor­gere og offentligheden i øvrigt om den mellem parterne indgåede aftale gøres til genstand for nærmere aftale mellem Kommunen og Leverandøren.

 

22.2.   Kommunen og Leverandøren skal i fællesskab udarbejde og distribuere informationsmateriale til brugerne. Leverandøren er forpligtet til at udarbejde informationsmateriale i papirform (max 2 sider). Indhold aftales nærmere med Kommune. Kommunen distribuerer informationsmaterialet.

 

22.3.  Leverandøren og Kommunen skal ved meddelelser til offentligheden, herunder udtalelser til nyhedsmedierne, optræde loyalt overfor hinanden.

 

22.4.  Kommunen kan til enhver tid iværksætte brugerundersøgelser og offentliggøre disse med henblik på at give brugeren bedre mulighed for valg.

 

23.     Voldgift

23.1.  Eventuelle uoverensstemmelser mellem Kommunen og Leverandøren om ethvert spørgsmål omfattet af nærværende aftale afgøres efter dansk ret.

 

23.2.  Eventuelle tvister skal i videst muligt omfang søges løst i mindelighed mellem parterne.

 

23.3.  Kan eventuelle tvister ikke løses i mindelighed, skal de afgøres ved voldgift. Voldgiftsrettens afgørelse er endelig og bindende for parterne.

 

23.4.   Voldgiftsretten, som skal have sæde i Danmark, sammensættes således, at hver af parterne vælger to medlemmer. Voldgiftsrettens formand udpeges af retten i Sønderborgs lokale kontor i Tønder. Alternativt udpeges formanden af Retten i Sønderborg.

23.5.  Voldgiftsmændene skal udpeges senest 14 dage efter beslutningen om voldgift og være meddelt formanden inden udløbet af denne frist. Foreligger en sådan meddelelse ikke, udpeger formanden de manglende voldgiftsmænd.

 

23.6.  Voldgiftsretten fastsætter selv proceduren for behandling af den enkelte sag. Omkostninger i forbindelse med sagens behandling, herunder til fornøden sagkyndig vurdering, fordeles mellem parterne efter voldgiftsrettens bestemmelse.

 

23.7.  Såfremt Kommunen bliver sagsøgt ved de almindelige domstole, eller der bliver indledt syn og skøn ved de almindelige domstole vedrørende forhold, der har relation til Leverandørens opfyldelse af den indgåede aftale, kan Kommunen - uagtet ovennævnte voldgiftsbestemmelse - vælge at adcitere Leverandøren under et sådant søgsmål eller syn og skøn.

 

 

 

----------------------------

 

 

Hver part bærer egne omkostninger i forbindelse med indgåelse af aftalen.

 

 

Nærværende aftale underskrives i to enslydende eksemplarer, hvoraf Kommunen og Leverandøren hver modtager et eksemplar.

 

 

Tønder Kommune, den ...

 

 

For Tønder Kommune:

 

-----------------------------

 

 

For Leverandøren:

 

--------------------------------

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.

7. Klagerådet i Tønder kommune

 

                 Procedure ved indkomne klager til Klagerådet for hjemmehjælp

Modtagelse af klage

En klage over personlig pleje og praktisk hjælp efter Lov om social service §§ 83 og 84 skal ske til Myndighedsafdelingen i Social- og Sundhedsforvaltningen eller direkte til Klagerådet (Klagerådets formand eller sekretær). Der er ingen formkrav til klagen og ingen klagefrist for borgeren.

 

Hvis Myndighedsafdelingen modtager klagen, sendes denne straks videre til sekretæren for Klagerådet, så denne i samarbejde med formanden kan forberede sagen og indkalde til møde i Klagerådet. Mødet afholdes senest 3 uger efter, klagen er indkommet.

 

Hvis klagen modtages af Klagerådet, sendes kopi af klagen til Myndighedsafdelingen. Hvis der klages over en leverandør, sendes der endvidere en kopi af klagen til denne.

 

Enhver henvendelse – også de, der ikke ender som klagesager – journaliseres straks.

 

3 former for klager

Der kan være tale om 3 former for klager: Klage over omfanget af den tildelte hjælp, klage over indholdet i den tildelte hjælp og klage over udførelsen af hjælpen.

 

De første 2 former for klager vil være klager over Myndighedsafdelingens afgørelser og den sidste form for klage vil være en klage over leverandørernes arbejde (Pleje- og Omsorgsafdelingen og de private leverandører).

 

Dagsorden til Klagerådet

Dagsorden og bilag til Klagerådets møde sendes ud til medlemmerne senest 1 uge før mødet skal afholdes.

 

Ved klager over enten omfanget af den tildelte hjælp eller indholdet i den tildelte hjælp skal Klagerådet kende den relevante lovgivning, have kopi af klagen samt den afgørelse og medfølgende begrundelse, der klages over og kopi af kommunens kvalitetsstandarder på området.

 

Ved klager over udførelsen af hjælpen indhenter Klagerådets sekretær en udtalelse fra den relevante leverandør, der sammen med selve klagen foreligger ved mødet.

 

Ved alle former for klager bidrager Myndighedsafdelingen med et notat med oplysninger, der er relevante for Klagerådets behandling af sagen.

 

Behandling af klagen

Klagerådet sender sin indstilling i sagen tilbage til Myndighedsafdelingen og leverandøren, hvis det er den, der klages over. 

 

Endvidere oplyses borgerne om Klagerådets indstilling.

 

Dette sker senest 4 uger, fra klagen er modtaget.

 

Er der tale om en klage over enten omfanget eller indholdet i hjælpen, behandler Myndighedsafdelingen Klagerådets indstilling, senest 14 dage efter denne er modtaget.

 

Er der derimod tale om en klage over udførelsen af hjælpen tager den relevante leverandør klagen og Klagerådets udtalelse til efterretning og foretager eventuelle handlinger på baggrund heraf. Leverandøren orienterer borgeren om eventuelle handlinger senest 14 dage efter modtagelsen af Klagerådets indstilling.

 

Klagens eventuelle videre gang

Er der tale om en klage over omfanget eller indholdet i hjælpen, og har Klagerådet indstillet revurdering af sagen, har borgeren ret til at klage over den nye afgørelse. Klagen sendes til Myndighedsafdelingen senest 4 uger efter modtagelsen af afgørelsen. Myndighedsafdelingen sender klagen direkte videre til Det Sociale Nævn med mindre der er nye oplysninger i sagen. Hvis der er nye oplysninger i sagen, genvurderer Myndighedsafdelingen afgørelsen. Ændres afgørelsen til borgerens fordel, sendes klagen ikke videre til Det Sociale Nævn. Ændres afgørelsen ikke sendes revurderingen direkte videre til Det Sociale Nævn.

 

Ved klagesagens afslutning orienteres Klagerådet om resultatet.

 

Er der derimod tale om en klage over udførelsen af hjælpen er der ikke videre klageadgang. Til gengæld orienteres Myndighedschefen løbende om de indkomne klager, og Tønder Kommune kan træffe beslutning om, at benytte sanktionsmulighederne ved misligholdelse beskrevet i Godkendelsesmaterialet vedrørende frit leverandørvalg på området for personlig pleje og praktisk hjælp. Ligeledes vil klager over udførelse fremgå af Klagerådets årsberetning, der forelægges Kommunalbestyrelsen en gang årligt. Det står endvidere borgeren frit for at vælge en anden leverandør til udførelse af hjælpen.

 

 

 


8. Disposition for ansøgning

 

 

 

Tønder Kommune

Ansøgning vedr. praktisk hjælp – og/eller personlig pleje 

 

Ansøgningsliste.

 

Undertegnede ansøger om indenfor rammerne af godkendelsesmaterialet at

Ø                                      udføre praktiske opgaver     (sæt kryds)

Ø                                      udføre pleje opgaver              (sæt kryds)

 

i Tønder Kommune.

 

Godkendelse søges til område: ____________________

 

Anfør evt. andre kommuner, hvor virksomheden er godkendt som leverandør efter nærværende regelsæt _____________________________________

Dato:__________________________________________________________________________________                                       

Virksomhedsnavn:____________________________________________________________

Referenceperson:_____________________________________________________________

Adresse:_______________________________________________________________________________                  

Telefon: _______________________________________________________________________________                                       

CVR.nr: __________________________________________________________________

SE nr: ___________________________________________________________________

Fax:_________________________________________________________________________

E-mail :________________________________________________________________________________                                       

Bankforbindelse: __________________________________________________________

Underskrift:____________________________________________________________________________                                        ______________________________________________________________________________________                  


                 Disposition

1.1         Virksomhedsbeskrivelse

1.1.1      Virksomhedens aktiviteter

1.1.2      Regnskaber for de senest 3 år

1.1.3      Beskrivelse af kvalitetsstyringssystem, generelt

1.1.4      Forsikringsdækning

1.1.5      Personalepolitiske målsætninger

1.1.6      Øvrige oplysninger af betydning for vurdering af virksomheden

1.1.7      Diverse erklæringer

1.1.8      Underleverandører

1.2         Organisation. Hvordan har ansøger tænkt sin virksomhed organiseret i Tønder Kommune?

1.3         Øvrige forslag

1.3.1      Bemærkninger til IT-anvendelse

1.3.2      Angivelse af hvilke uddannelsesmæssige kvalifikationer og kompetencer, der er tilknyttet ansatte/ virksomheden

1.3.3      Markedsføring.

1.3.4      Andet

 

Vejledning.

Dispositionen er et værktøj, der skal lette ansøger i at udarbejde sin ansøgning.

Det skal bemærkes, at kommunen kan vælge at se bort fra en  ansøgning, der ikke opfylder de i godkendelsesmaterialet anførte vilkår. Ansøger er altid velkommen til at stille spørgsmål til myndighedsafdelingen, tlf. nr. 7321 2100

Denne vejledning indeholder en kort omtale af særlige forhold, det skal tages i betragtning i forbindelse med udførelse af ansøgningen.

 

Udfyldelse af ansøgningen.

                      Ansøgningen skal afsnitsopdeles i overensstemmelse med dispositionen.

 

Specifikke bemærkninger.

Ad 1.1

          Kortfattet beskrivelse af ansøgers virksomhed.

Ad. 1.1.1

          Virksomhedens aktiviteter.

Ad.1.1.2      

Der skal i ansøgningen vedlægges ansøgerens regnskab for de seneste 3 år. Det forventes at regnskaberne følger det grundlæggende princip i ÅRL § 11, om at regnskabet skaber et retvisende billede af virksomhedens aktiver og passiver på dagen.

Foreligger der ikke regnskaber grundet nyetablering eller lign., vedlægges budget for indeværende år og det kommende.

Ad.1.1.3

          Beskrivelse af kvalitetsstyringssystem, generelt.

Ad.1.1.4

Der skal vedlægges forsikringspolice og kvittering på denne for ansøgerens erhvervsansvarsforsikring.

Ad.1.1.5

          Personalepolitiske målsætninger.

Ad.1.1.6

          Øvrige oplysninger af betydning for vurdering af virksomheden.

Ad.1.1.7

Erklæringerne skal omfatte: Tro og love erklæring om i hvilket omfang ansøgningsgiver har ubetalt forfalden gæld til det offentlige, jævnfør lov nr. 1093 af 21. december 1994. Der henvises til blanketten vedlagt som bilag 2.

Ad 1.1.8

          Underleverandører.

          I det omfang ansøgningsgiver påtænker at anvende underleverandør(er), skal ansøgningslistens afsnit 1.1.1 - 1.1.7 udfyldes for underleverandøren(e).            

            Ad 1.3.1

                      Bemærkninger til kommunens krav om IT anvendelse.

            Ad.1.3.2

          Beskrivelse af hvilke faglige kompetencer der er i virksomheden.

         

Ad.1.3.3

          Konkrete tiltag i.f.m. markedsføring over for hjemmeplejemodtagerne.

Ad.1.3.4

          Andet.

 

BEKRÆFTELSE

på modtagelse af ansøgning vedrørende
udførelse af personlig og praktisk hjælp i Tønder Kommune.
***********************************************************

 

Myndighedsafdelingen bekræfter herved at have modtaget ansøgning fra:

 

(Ansøger)

 

Ansøgningsgivers navn:____________________________________________________

Ansøgningsgivers adresse:_________________________________________________

Ansøgningsgivers tlf.nr.:___________________________________________________

 

(Udfyldes af Tønder Kommune):

 

Dato for modtagelsen: ____________________________________________________

Navn: __________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

Bilag

Bilag 1. Timepriser for 2008

Bilag 2. Blanket vedr. gæld til det offentlige