Kvalitetsstandard –

Madservice med levering

Denne pjece er udarbejdet af

Senior Service i Hedensted Kommune

Godkendt i Byrådet december 2008

Indholdsfortegnelse

Rammer og mål for madservice. .........................................................4

Hvem kan modtage madservice. ........................................................4

Formål med madservice. .......................................................................5

Madservicens indhold. ............................................................................5

Madservices omfang. ..............................................................................6

Fleksibilitet. ..................................................................................................6

Iværksættelse af madservice. ...............................................................7

Hvem leverer madservice. .....................................................................8

Hvad koster madservice. ........................................................................8

Krav leverandøren. ....................................................................................9

Krav til borgeren.....................................................................9

Hedensted Kommunes kvalitetsmål. ................................................10

Opfølgning.................................10

Klagevejledning. ......................................................................................11

Lov om social service. ...........................................................................13

Henvendelse om madservice.. ..........................................................16

3

Kvalitetsstandarden indeholder en generel serviceinformation

om den madservice, der kan tilbydes i Hedensted Kommune.

Kvalitetsstandarden er en beskrivelse af det serviceniveau, der tilbydes.

Kvalitetsstandarden revurderes en gang om året.

4

RAMMER OG MÅL FOR MADSERVICE

Rammer og mål tager bl.a. udgangspunkt i Hedensted Kommunes værdier om ansvar, dialog og udvikling.

Formålet med at tilbyde madservice er at borgeren forbedrer eller bevarer sine muligheder for et godt og uafhængigt liv. Tilbuddet om madservice har dermed både et sundhedsfremmende og forebyggende

sigte.

Pårørende kan efter borgerens ønske og behov inddrages.

Hjælpen bygger på den enkelte borgers ansvar for sig selv.

Samarbejdet foregår ligeværdigt med respekt for borgeren og dennes forudsætninger og behov.

HVEM KAN MODTAGE MADSERVICE

Borgere, som midlertidig eller varigt ikke kan tilberede mad på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.

En visitator fra kommunen foretager en individuel faglig vurdering af behovet for madservice.

I den vurdering tages udgangspunkt, i hvordan borgeren fungerer fysisk, psykisk og socialt:

Borgere, der har vanskeligt ved at overkomme, overskue eller tage initiativ, tilbydes madservice

Borgere, der er ude af stand til selv at overkomme, overskue

eller tage initiativ, tilbydes madservice.

5

I vurderingen tages den samlede husstands ressourcer med i betragtning.

FORMÅL MED MADSERVICE

At borgerens ernæringsmæssige behov for middagsmad dækkes med et måltid mad.

At afhjælpe væsentlige følger af nedsat fysisk og psykisk funktionsevne

eller særlige sociale problemer, så borgeren kan føre et godt og selvstændigt liv.

MADSERVICENS INDHOLD

Færdigretter:

Et middagsmåltid normalkost bestående af hovedret eller hovedret og biret.

Hver uge er der valg mellem 10 hovedretter og 7 biretter.

Der skal minimum vælges 4 hovedretter eller 4 hovedretter og 4 biretter eller maximum vælges 7 hovedretter eller 7 hovedretter og 7 biretter

Varm mad:

Et middagsmåltid normalkost bestående af hovedret og biret.

Dagligt er der valg mellem

2 hovedretter.

Fælles:

Et middagsmåltid med afvigelse fra normalkost kan være vegetarkost, findelt kød, kartoffelmos, fravalg af svinekød.

6

Et middagsmåltid diætkost.

Diætkost leveres kun efter læge- eller visitatorhenvisning.

Ved diætkost følges de anbefalede diætprincipper gældende i Hedensted

Kommune.

Middagsmåltidets indhold er sammensat i forhold til gældende kost

råd fra sundhedsstyrelsen beregnet gennemsnitlig over 7 dage, herunder

grøntsager dagligt.

Der følger tilbehør med til biretten.

MADSERVICES OMFANG

Borgeren kan få mad alle årets dage.

Levering af varm mad sker dagligt mellem kl. 11.00 - 13.00.

Levering af færdigretter sker 1 gang ugentligt mellem kl. 8.00 - 17.00 på en aftalt ugedag.

FLEKSIBILITET

Færdigretter:

Afbestilling og genbestilling skal ske senest om mandagen kl. 12 .00 før ugeleveringen.

Der kan bestilles op til 4 gæsteportioner pr. levering.

Menuplan og bestillingsseddel udsendes 7 uger før levering. Bestillingssedler

afleveres senest 5 uger før levering.

Varm mad:

Afbestilling og genbestilling skal ske dagen før senest kl. 12 .00.

7

Der kan bestilles op til

2 gæsteportioner pr. levering.

Menuplanerne 1 og 2 for den kommende måned udsendes ca. den 10. i måneden og skal returneres ca. den 20. i måneden.

IVÆRKSÆTTELSE AF MADSERVICE

Senest den første hverdag efter at visitator har modtaget en henvendelse

om madservice kontaktes borgeren, og der aftales et visitationsbesøg.

Borgeren har ret til under isitaitonsbesøget  at have en bisidder med til at støtte sig.

Borgeren kan også give fuldmagt til at en anden person træffer beslutninger på borgerens vegne. Det kaldes en partsrepræsentant.

Senest 3 dage efter visitationsbesøget skal borgeren have valgt leverandør.

Der laves en skriftlig afgørelse, hvor det fremgår hvilken madservice borgeren kan modtage. Desuden fremgår formålet for madservice.

Færdigretter:

Normalkost og afvigelser fra normalkost - iværksættes ved først kommende

levering efter borgerens valg af leverandør.

Diætkost iværksættes senest 14 dage efter borgerens valg af leverandør.

Varm mad:

Normalkost, afvigelser fra normalkost og diætkost - iværksættes senest

3 dage efter borgerens valg af leverandør.

Fælles:

Madservice aflyses ikke.

Behovet for madservice revurderes minimum 1 gang årligt.

Hvis der ikke er ledige mad portioner, kan borgeren komme på venteliste.

HVEM LEVERER MADSERVICE

Der leveres fra:

Færdigretter fra Centralkøkkenet i Hedensted Kommune

Varm mad fra Produktionskøkkenet i Hedensted Kommune

Fra private leverandører. Dette forudsætter, at leverandøren er godkendt af Hedensted Kommune.

Visitatoren medbringer informationsmateriale fra godkendte leverandører

Hvis borgeren ønsker at skifte leverandør, kontaktes visitatoren, og skiftet kan ske med en måneds varsel.

 

HVAD KOSTER MADSERVICE

Prisen for en portion mad samt udbringning fastættes hvert år af Byrådet i Hedensted Kommune.

 

9

KRAV LEVERANDØREN

Maden produceres primært af kostfagligt personale.

I begrænset omfang kan maden produceres af personale, der er introduceret til og oplært i arbejdet af kostfagligt personale, og som har lovpligtige hygiejne kurser.

Borgeren har en kontaktperson hos visitatorerne og hos leverandøren.

Leverandøren er underlagt Arbejdsmiljøloven og fødevaredirektoratets love og regler.

Leverandøren har tavsheds- og meddelelsespligt.

Hvis borgeren ikke har mikroovn og fryser ved valg af færdigretter, kan man låne af leverandøren.

KRAV TIL BORGEREN

Madservice leveres kun, når borgeren er hjemme.

Hvis borgeren ikke er hjemme, er det vigtigt at give besked til leverandøren.

Ellers kan det blive nødvendigt at få en låsesmed til at åbne for at sikre, at borgeren ikke ligger hjælpeløs. Udgiften til låsesmeden betales

af borgeren.

Hvis behovet for madservice ændrer sig, har borgeren pligt til at give besked til visitatoren.

10

HEDENSTED KOMMUNES KVALITETSMÅL

Hedensted Kommunes mål er, at borgeren oplever ligeværd, respekt og åbenhed og en høj faglighed i leveringen af ydelserne.

Brugertilfredsheden måles på:

Om maden er medvirkende til at højne borgerens livskvalitet

Om maden har en god smag, konsistens, mørhed, temperatur

og udseende

Om over 90% af borgerne er tilfredse med maden

Om maden har en ernæringsmæssig høj værdi og opfylder levnedsmiddelstyrelsens anbefalinger

Om madservice ikke aflyses

Om madservice revurderes efter behov, minimum 1 gang årligt.

Om varm mad iværksættes senest 3 hverdage efter borgerens

valg af leverandør

Om færdigretter iværksættes ved først kommende levering efter borgerens valg af leverandør, dog senest 14 dage ved diætkost.

Opfølgning

Borgerens tilfredshed med madservice undersøges ved stikprøver udført af visitator. Desuden gennemføres en brugerundersøgelse hvert

2 . år.

Der føres statistik over:

- antal afbestillinger af madservice

- antal dage fra henvendelse til borgeren kontaktes

- antal dage fra valg af leverandør til madservice iværksættes

- at maden leveres indenfor aftalte tidspunkt.

11

KLAGEVEJLEDNING

Der er mulighed for at klage over afgørelsen om madservice.

Tvivlsspørgsmål og klager rettes til visitator eller chefen for Senior Service.

Visitators træffetid er hverdage kl. 8.30 - 9.00 og kl. 12 .00 - 13.00

Distrikt vest Tlf.: 79755837 eller 79755838

Distrikt midt Tlf.: 7975 5834, 7975 5835 eller 797505836 eller 79755839

Distrikt øst Tlf.: 79755831, 79755832 eller 79755833

Chefen for Senior Service i Hedensted Kommune tlf.: 79755800

Hvis klagen er mundtlig, kan der tilbydes hjælp til at formulere klagen på skrift.

Klagen sendes til:

Klagerådet

Hedensted Kommune

Niels Espes Vej 8

8722 Hedensted

Når klagen har været behandlet i Klagerådet, og Social- og Seniorudvalget har taget stilling til Klagerådets indstilling, kan klagen over afgørelsen indenfor 4 uger sendes videre til Det Sociale Nævn.

Det Sociale Nævn

Statsforvaltningen Midtjylland

St. Blichers Vej 6

6950 Ringkøbing

1

2

13

LOVGRUNDLAG

Lov om social service §1

Formålet med denne lov er:

At tilbyde rådgivning og støtte til at forebygge sociale problemer

At tilbyde en række almene serviceydelser, der også kan have et forebyggende sigte

At tilgodese behov, der følger af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.

Stk.

2 : Formålet med hjælp efter denne lov er at fremme den enkeltes

mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten.

St. 3: Hjælpen efter denne lov bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. Hjælpen tilrettelægges ud fra den enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte.

Lov om social service § 83

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde:

Personlig hjælp og pleje

Hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet

(herunder madservice).

Stk. : Tilbuddene efter stk. 1 gives til personer, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysik eller psykisk funktionsevne

eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre disse opgaver.

1.

.

3.

1.

.

 

 

HENVENDELSE OM MADSERVICE.

Visitationskontoret, Hedensted Kommune

Distrikt Vest (Tørring/Uldum), Tjørnevej 6-10, Uldum

Tlf.: 79755837 eller 79755838

Distrikt Midt (Hedensted/Løsning/Stouby), Nyskolegade 4, Løsning

Tlf.: 7975 5834, 7975 5835,797505836 eller 79755839 

Distrikt Øst (Juelsminde/Hornsyld), Tofteskovvej 4, Juelsminde

Tlf.: 79755831, 79755832 eller 79755833

Telefon tid på hverdage kl. 8.30 – 9.00 og kl. 12 – 13.

Niels Espes Vej 8

8722 Hedensted

T: 7975 5000

www.hedensted.dk