Ydelsestype |
Personlig pleje (1) |
Ydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83 Formålet med hjælpen efter Lov om social service er at fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten (Serviceloven § 1, stk. 2). Hjælpen efter Lov om social service bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. Hjælpen tilrettelægges ud fra den enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte (Serviceloven § 1, stk. 3). |
Formålet med ydelsen |
Formålet med ydelsen er ifølge Serviceloven § 81:
Ø At forebygge at brugerens problemer forværres Ø At forbedre brugerens sociale og personlige funktion samt udviklingsmuligheder Ø At forbedre brugerens muligheder for livsudfoldelse For de konkrete formål for delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser. |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Brugere, som midlertidigt eller varigt ikke selv kan varetage personlig pleje eller dele af det. For de konkrete kriterier til delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser |
Beskrivelse af ydelsens indhold |
Brugeren gives mulighed for selv at udføre det, som brugeren kan og i det tempo, som passer brugeren under hensyntagen til den betydning brugeren tillægger personlig pleje. Der tages hensyn til værdighed, integritet, kultur og livskvalitet. Brugeren medinddrages så meget som muligt, og der tages hensyn til brugerens blufærdighed. Der lægges stor vægt på omsorg, kommunikation og nænsomhed i forbindelse med den personlige pleje. Ydelsen kan gives som: Være til stede. Brugeren gives tryghed ved tilstedeværelse, når brugeren selv udfører ydelsen. Motivere / Forebygge. Brugeren motiveres / vejledes til at klare så meget som muligt selv. Træne. Brugeren trænes i at genvinde eller bevare evnen til at klare sig mest muligt. Støtte / udføre med. Brugeren guides / støttes i at klare så meget som muligt selv. Hjælpe / udføre for. Brugeren får udført ydelsen. Følgende delydelser indgår i ydelsen: Ø 1.1 Bad Ø 1.2 Personlig hygiejne Ø 1.3 Af- og påklædning Ø 1.4 Kateter- og stomipleje Ø 1.5 Toiletbesøg Ø 1.6 Hudpleje Ø 1.7 Hjælp til kropsbårne hjælpemidler Ø 1.8 Forflytning Ø 1.9 Vending og lejring Ø 1.10 Andet For det konkrete indhold i delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser. I alle delydelser indgår at bære affald ud, hvis brugeren ikke selv kan varetage denne opgave. |
Ydelsens omfang |
Ydelsen kan leveres alle ugens dage over hele døgnet op til max. 8 gange. Se hyppigheden under beskrivelsen af de enkelte delydelsers. Den vejledende gennemsnitstid fremgår af en samlet oversigt over gennemsnitstider, som offentliggøres sammen med timeprisen. |
Krav til leverandøren |
Leverandøren skal overholde forvaltningsretlige regler om tavshedspligt m.v. Leverandøren skal følge anvisningerne i Helsingør Kommunes arbejdsmiljøpolitik. |
Kompetencekrav til medarbejderen |
Ydelsen karakteriseres som elementær / grundlæggende pleje, hvilket medfører at alt plejepersonale efter oplæring kan udføre ydelsen. Medarbejderen skal kunne observere brugerens tilstand og kunne reagere relevant på ændringer i tilstanden. Minimumskrav for at kunne udføre ydelsen er, at medarbejderen har opdateret viden og er bekendt med kvalitetsstandard, instrukser, mål og handleplan (Døgnrytmeplan) for ydelsen. Medarbejderen skal kunne bestride det danske sprog i skrift og tale på et forståeligt niveau. |
Krav til brugeren |
Brugeren eller dennes pårørende skal give besked til visitator ved væsentlige forandringer. Brugeren skal deltage så aktivt, det er muligt, og selv udføre de opgaver, brugeren er i stand til. Brugeren skal følge de krav, som fastsættes i arbejdspladsvurderingen. Brugeren skal acceptere brug af hjælpemidler. Brugeren skal melde afbud i så god tid som muligt, hvis ydelsen ikke kan modtages til aftalt tidspunkt. |
Krav til observation og dokumentation |
Leverandøren skal følge retningslinjerne i Krav og vejledning til dokumentation. Leverandøren skal i samarbejde med brugeren udarbejde en handleplan (Døgnrytmeplan) for de visiterede ydelser, aktiviteter o.l. Leverandøren skal forebygge tab af funktionsevne f.eks. ved at motivere brugeren til at selv udføre de opgaver, brugeren er i stand til og / eller f.eks. ved at vejlede og opmuntre brugeren til at klare hverdagen. Leverandøren skal observere ændringer i brugerens tilstand. Leverandøren skal handle fagligt forsvarligt i forhold til brugeren tilstand. Leverandøren skal dokumentere væsentlige ændringer i brugeren tilstand i elektronisk brugerjournal. Leverandøren skal videregive oplysninger om brugerens tilstand, som medfører længerevarende ændret behov for hjælp, til visitator. |
Leverancesikkerhed |
Ydelsen leveres som aftalt +- ½ time. Hvis brugeren skal på dagcenter med liftbus, skal brugeren være klar til afhentning senest kl. 9.00 de aktuelle dage. I forbindelse med helligdage kan bad flyttes indenfor 3 hverdage før eller efter badet skulle have været givet. Brugeren orienteres herom inden. Ved leverancesvigt henvender brugeren sig til visitator. |
Fleksibel hjemmehjælp |
Brugeren kan vælge at få udført en hel eller delvis anden hjælp indenfor den tid, hjælperen har til rådighed ved det pågældende besøg. |
Leverandør af ydelsen |
Kommunale leverandører, Helsingør Kommune Hjælper, udpeget af brugeren og ansat af kommunen, § 91
Brugerens eget valg af hjælp, § 95
De private leverandører, som har indgået aftale med Helsingør Kommune. |
Betaling for ydelsen |
Hvis brugerens funktionsevne er midlertidigt nedsat, skal brugeren betale for ydelsen. Betalingen beregnes på grundlag af brugerens og evt. ægtefælles indkomstgrundlag. |
Kvalitetsmål og opfølgning |
De overordnede kvalitetsmål for Helsingør Kommune er: Ø at brugerne er tilfredse med leverancerne og medarbejderne Ø at ydelserne bliver leveret med den beskrevne kvalitet Ø at ydelserne bliver leveret til tiden som planlagt Ø at dokumentationen bliver udført Opfølgning foretages gennem: Ø revurdering Ø stikprøvekontrol Ø egenkontrol For den detailleret beskrivelse af kvalitetsmål, resultatkrav og opfølgning henvises til Kravspecifikationen. |
Delydelsens navn |
Bad 2 |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At sikre brugerens velvære, således at brugeren bedst muligt bevarer egne normer for personlig pleje. |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Personlig pleje 2 Brugeren klarer ikke selv at varetage dele af badet. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Toiletbesøg – se beskrivelse af dette Ø Af- og påklædning Ø Vejning – vægt noteres i vægtskema Ø Hårvask og brusebad de steder brugeren ikke kan nå f.eks. ryg og fødder Ø Aftørring de steder brugeren ikke kan nå f.eks. ryg og fødder Ø Smøre kroppen de steder brugeren ikke kan nå f.eks. ryg og fødder Ø Aftørring af fliser og gulv på badeværelset Ø Sengeredning og oprydning i soveværelse Ø Oprydning på badeværelse / tømme blespand Ø Hjælp til kropsbårne hjælpemidler – se beskrivelse af dette |
Hyppighed |
2 gang ugentlig, dagtid hverdag |
Delydelsens navn |
Bad 3 |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At sikre brugerens velvære, således at brugeren bedst muligt bevarer egne normer for personlig pleje. |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Personlig pleje 3 Brugeren klarer ikke selv at varetage store dele af badet. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Evt. nedre toilette i sengen Ø Toiletbesøg – se beskrivelse af dette Ø Af- og påklædning Ø Vejning – vægt noteres i vægtskema Ø Brusebad Ø Hårvask Ø Aftørring de steder brugeren ikke selv kan tørre Ø Smøre kroppen de steder brugeren ikke selv kan smøre Ø Rense ører, negle, navle, klippe negle på hænderne de steder brugeren ikke selv kan klare Ø Føntørre håret Ø Barbering de steder brugeren ikke selv kan klare Ø Tømning af kolbe / bækken / spand Ø Sengeredning, oprydning soveværelse Ø Oprydning og aftørring af fliser og gulv på badeværelset / tømme blespand Ø Hjælp til kropsbårne hjælpemidler – se beskrivelse af dette |
Hyppighed |
2 gang ugentlig, dagtid hverdag |
Delydelsens navn |
Bad 4 |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At sikre brugerens velvære, således at brugeren bedst muligt bevarer egne normer for personlig pleje. |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Personlig pleje 4 Brugeren klarer ikke selv at varetage badet. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Forberede badet Ø Evt. nedre toilette i sengen Ø Toiletbesøg – se beskrivelse af dette Ø Af- og påklædning Ø Vejning – vægt noteres i vægtskema Ø Brusebad Ø Hårvask Ø Aftørring Ø Smøre hele kroppen Ø Rense ører, negle, navle, klippe negle på hænderne Ø Rede hår, føntørre håret Ø Tand- og mundpleje Ø Barbering Ø Deodorant, kosmetik, eau de cologne Ø Tømning af kolbe / bækken / spand Ø Sengeredning, oprydning i soveværelse Ø Oprydning og aftørring af fliser og gulv på badeværelset / tømme blespand Ø Hjælp til kropsbårne hjælpemidler – se beskrivelse af dette |
Hyppighed |
2 gang ugentlig, dagtid hverdag |
Delydelsens navn |
Personlig hygiejne 2 |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At sikre brugerens velvære, således at brugeren bedst muligt bevarer egne normer for personlig pleje. |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Personlig pleje 2 Brugeren klarer ikke selv at varetage dele af den personlige hygiejne uden støtte, f.eks. lettere demente. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Nedre toilette Ø Toiletbesøg – se beskrivelse af dette Ø Smøre sart hud de steder brugeren ikke selv kan smøre Ø Af- og påklædning Ø Sengeredning og oprydning i soveværelse Ø Oprydning på badeværelse / tømme blespand Ø Hjælp til kropsbårne hjælpemidler – se beskrivelse af dette |
Hyppighed |
5 gange ugentlig, dagtid |
Delydelsens navn |
Personlig hygiejne 3 |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At sikre brugerens velvære, således at brugeren bedst muligt bevarer egne normer for personlig pleje. |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Personlig pleje 3 Brugeren klarer ikke selv at varetage store dele af den personlige hygiejne. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Nedre toilette - udføres oftest i sengen Ø Toiletbesøg – se beskrivelse af dette Ø Dele af øvre toilette – udføres oftest på badeværelset Ø Smøre sart hud de steder brugeren ikke selv kan smøre Ø Af- og påklædning Ø Barbering, de steder brugeren ikke selv kan klare Ø Tømning af kolbe / bækken / spand Ø Sengeredning og oprydning i soveværelse Ø Oprydning på badeværelse / tømme blespand Ø Hjælp til kropsbårne hjælpemidler – se beskrivelse af dette |
Hyppighed |
5 gange ugentlig, dagtid |
Delydelsens navn |
Personlig hygiejne 4 |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At sikre brugerens velvære, således at brugeren bedst muligt bevarer egne normer for personlig pleje. |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Personlig pleje 4 Brugeren klarer ikke selv at varetage den personlige hygiejne. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Nedre toilette - udføres oftest i sengen Ø Toiletbesøg – se beskrivelse af dette Ø Øvre toilette – udføres oftest på badeværelset Ø Smøre sart hud de steder brugeren ikke selv kan smøre Ø Af- og påklædning Ø Tand- og mundpleje Ø Rense negle Ø Barbering Ø Deodorant, kosmetik, eau de cologne Ø Tømning af kolbe / bækken / spand Ø Sengeredning og oprydning i soveværelse Ø Oprydning på badeværelse / tømme blespand Ø Hjælp til kropsbårne hjælpemidler – se beskrivelse af dette |
Hyppighed |
5 gange ugentlig, dagtid |
Delydelsens navn |
Personlig hygiejne aften |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At sikre brugerens velvære, således at brugeren bedst muligt bevarer egne normer for personlig pleje. |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Personlig pleje 2 - 4 Brugeren klarer ikke selv at varetage dele af eller hele den personlige hygiejne. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Toiletbesøg – se beskrivelse af dette Ø Af- og påklædning Ø Tand- og mundpleje Ø Lægge i seng Ø Hjælp til kropsbårne hjælpemidler – se beskrivelse af dette |
Hyppighed |
1 gang daglig, aftentid |
Delydelsens navn |
Toiletbesøg |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At sikre brugerens velvære, således at brugeren bedst muligt bevarer egne normer for personlig pleje. |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Personlig pleje 3 - 4 Brugeren klarer ikke selv at varetage dele af eller hele toiletbesøget. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Hjælpe på toilettet / bækkenstolen Ø Nedre toilette ved behov Ø Skift af ble, sikre korrekt bletype Ø Skift af uridom, kateterpose, stomipose Ø Tømning af katerpose, stomipose Ø Tømning af kolbe / bækken / spand Ø Skylle kolbe / bækken / spand Ø Rengøre yderligere ved behov Ø Sætte kolbe / bækken / spand på plads |
Hyppighed |
Max 6 gange daglig |
Delydelsens navn |
Kateterpleje – skift / tømning af kateterpose |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At sikre brugerens velvære, således at brugeren bedst muligt bevarer egne normer for personlig pleje. |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Personlig pleje 2 - 4 Brugeren klarer ikke selv at varetage dele af eller hele kateterpleje / stomipleje. Brugeren klarer selv toiletbesøg, evt. med hjælp af pårørende. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Skift af kateterpose Ø Tømning af kateterpose |
Hyppighed |
2 – 3 gange daglig |
Delydelsens navn |
Stomipleje – skift / tømning at stomipose |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At sikre brugerens velvære, således at brugeren bedst muligt bevarer egne normer for personlig pleje. |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Personlig pleje 2 - 4 Brugeren klarer ikke selv at varetage dele af eller hele kateterpleje / stomipleje. Brugeren klarer selv toiletbesøg, evt. med hjælp af pårørende. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Skift af stomipose Ø Tømning af stomipose |
Hyppighed |
1 gang daglig, dagtid |
Delydelsens navn |
Hjælp til kropsbårne hjælpemidler |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At sikre brugerens velvære, således at brugeren bedst muligt bevarer egne normer for personlig pleje. |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Personlig pleje 2 - 4 Brugeren klarer ikke selv at varetage af- og påsætning af kropsbårne hjælpemidler. Brugeren klarer selv personlig hygiejne og bad, evt. med hjælp af pårørende. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Af- og påsætning af høreapparater Ø Af- og påsætning af briller / kontaktlinser Ø Af- og påsætning af øjenprotese Ø Af- og påsætning af arm- eller benprotese Ø Af- og påsætning af benskinne Ø Af- og påsætning af korsét |
Hyppighed |
2 gange daglig |
Delydelsens navn |
Støttestrømper |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At sikre brugerens velvære, således at brugeren bedst muligt bevarer egne normer for personlig pleje. |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Personlig pleje 2 - 4 Brugeren klarer ikke selv at varetage af- og påsætning af støttestrømper. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Give støttestrømpe på, gerne med hjælp af gummihandsker Ø Give almindelige strømper og sko på Ø Tage almindelige strømper og sko af Ø Tage støttestrømper af Ø Smøre ben om aftenen |
Hyppighed |
2 gange daglig |
Delydelsens navn |
Forflytning 3 |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At sikre brugerens velvære At forebygge udvikling af tryksår |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Mobilitet 3 Brugeren klarer ikke selv at varetage dele af forflytningen. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Forflytning f.eks. fra seng til stol i forhold til situationen ud fra en forflytningsinstruks |
Hyppighed |
6 gange daglig |
Delydelsens navn |
Forflytning 4 |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At sikre brugerens velvære At forebygge udvikling af tryksår |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Mobilitet 4 Brugeren klarer ikke selv at forflytte sig. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Forflytning f.eks. fra seng til stol i forhold til situationen ud fra en forflytningsinstruks |
Hyppighed |
6 gange daglig |
Delydelsens navn |
Vending og lejring |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At sikre brugerens velvære At forebygge udvikling af tryksår |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Mobilitet 4 Brugeren klarer ikke selv at vende sig eller flytte sig. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Vende ved hjælp af stiklagen og / eller glidestykke Ø Lejre, evt. ved hjælp af lejringspuder |
Hyppighed |
8 gange daglig |
Delydelsens navn |
GPS-Kald |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At dække brugerens akutte behov. |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Brugeren er bevilget en GPS-sender Brugeren er ikke, hvor brugeren forventes at være. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Opdage / få meldt, at brugeren er savnet Ø Lokalisere brugeren, evt. ved hjælp af Søllerød Brandvæsen Ø Hente brugeren, hvis brugeren er indenfor en radius af ca. Ø Foretage nødvendige observationer og handlinger ud fra brugerens tilstand Ø Kontakte politiet, hvis brugeren er udenfor en radius af ca. |
Omfang |
Lokalisering af brugeren skal foretages hurtigst muligt efter at brugeren er opdaget / meldt savnet. |
Delydelsens navn |
Nødbesøg |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At dække brugerens akutte behov. |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Brugeren har en akut opstået ændring i tilstanden, som brugeren er ude af stand til selv at løse. Hjælpen skal ud fra en faglig vurdering være uopsættelig. Der er primært tale om hjælp til brugere, som er bevilget nødkald jvf. Lov om social service § 112. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Hjælp efter fald Ø Hjælp ved pludselig opstået sygdom f.eks. diarre eller opkastning Ø Hjælp i forbindelse med uopsættelige toiletbesøg Ø Hjælp til nødvendigt nedre toilette |
Omfang |
Der skal reageres hensigtsmæssigt efter en konkret faglig vurdering. Hvis der fagligt vurderes at være tale om en akut livstruende situation, skal der umiddelbart ringes 112. Hvis der fagligt vurderes at være tale om en akut ikke livstruende situation, skal nødbesøget leveres så hurtigt som muligt. Hvis der fagligt vurderes at være tale om en ikke akut situation, skal nødbesøget leveres i løbet af 45 minutter fra behovet blev meldt, hvis ikke andet er aftalt med brugeren pr. nødkaldsradio / telefon. |
Delydelsens navn Løft efter fald i hjemmet Delydelsens lovgrundlag Serviceloven § 83, stk.1.1 Formålet med delydelsen At løfte brugeren op efter fald Kriterier for at få tildelt ydelsen Brugeren er faldet i hjemmet og kan ikke rejse sig selv op. Brugeren har et defekt hjælpemiddel, og kan ikke selv eller med hjælp forflytte sig til en midlertidig og faglig forsvarlig løsning. Brugeren skal ikke på skadestuen. Brugeren har ikke kerko-alarm. Leverandøren eller det kommunale sygeplejefaglige beredskab på nødbesøg kan ikke hjælpe brugeren op uden brug af løft, jf. retningslinjen: Fald på gulv. Delydelsens indhold Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Hjælp med løft efter akut fald Omfang Hjælpen fra den eksterne leverandør forventes leveret indenfor ½ time fra leverandøren / det kommunale sygeplejefaglige beredskab har tilkaldt hjælpen. Øvrigt Godkendt i Social- og Sundhedsudvalget 05.05.2009.Løft efter fald i hjemmet
Delydelsens navn |
Forflytning / løft af terminale brugere |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At brugeren kan komme over i plejeseng |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Brugeren er terminal og kan ikke komme over i plejeseng eller medvirke ved forflytning. Brugeren kan ikke gøre brug af forflytningshjælpemidler fra egen seng til plejeseng. Leverandøren kan ikke hjælpe brugeren over i plejeseng, jf. retningslinjen: Personforflytninger. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Hjælp med forflytning / løft til plejeseng |
Omfang |
Hjælpen fra den eksterne leverandør forventes leveret indenfor ½ time fra leverandøren / det kommunale sygeplejefaglige beredskab har tilkaldt hjælpen. |
Øvrigt |
Godkendt i Social- og Sundhedsudvalget 05.05.2009. |
Ydelsestype Psykisk pleje og omsorg (2) Ydelsens lovgrundlag Serviceloven § 83 Formålet med hjælpen efter Lov om social service er at fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten (Serviceloven § 1, stk. 2). Hjælpen efter Lov om social service bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. Hjælpen tilrettelægges ud fra den enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte (Serviceloven§ 1, stk. 3). Formålet med ydelsen Ø At forebygge at brugerens problemer forværres Ø At forbedre brugerens sociale og personlige funktion samt udviklingsmuligheder Ø At forbedre brugerens muligheder for livsudfoldelse For de konkrete formål for delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser. Kriterier for at få tildelt ydelsen Brugere, som midlertidigt eller varigt har behov for hjælp til at strukturere dagligdagen, dæmpe / aflede angst og hallucinationer, forebygge forværring. Ydelsen visiteres som udgangspunkt for at sikre struktur uden for de tidspunkter, brugeren i øvrigt får hjælp på, og ydelsen bør derfor fortrinsvis leveres uden sammenhæng med andre ydelser. For de konkrete kriterier til delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser Beskrivelse af ydelsens indhold Brugeren stimuleres til at klare så meget som muligt selv. Der tages hensyn til værdighed, integritet, kultur og livskvalitet. Brugeren medinddrages så meget som muligt. Der lægges stor vægt på omsorg og kommunikation i forbindelse med hjælp til psykisk pleje og omsorg. Ydelsen kan gives som: Være til stede. Brugeren gives tryghed ved tilstedeværelse. Motivere / Forebygge. Brugeren motiveres / vejledes til at klare så meget som muligt selv. Træne. Brugeren trænes i at genvinde eller bevare evnen til at klare sig mest muligt. Støtte / udføre med. Brugeren guides / støttes i at klare så meget som muligt selv. Følgende delydelser indgår i ydelsen: Ø 2.1 Psykisk hjælp og støtte For det konkrete indhold i delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser. I alle delydelser indgår at bære affald ud, hvis brugeren ikke selv kan varetage denne opgave. Ydelsens omfang Ydelsen kan leveres alle ugens dage over hele døgnet op til max. 6 gange. Se hyppigheden under beskrivelsen af de enkelte delydelser. Den vejledende gennemsnitstid fremgår af en samlet oversigt over gennemsnitstider, som offentliggøres sammen med timeprisen. Krav til leverandøren Leverandøren skal overholde forvaltningsretlige regler om tavshedspligt m.v. Leverandøren skal følge anvisningerne i Helsingør Kommunes arbejdsmiljøpolitik. Kompetencekrav til medarbejderen Ydelsen karakteriseres som elementær / grundlæggende pleje, hvilket medfører at alt plejepersonale efter oplæring kan udføre ydelsen. Medarbejderen skal kunne observere brugerens tilstand og kunne reagere relevant på ændringer i tilstanden. Minimumskrav for at kunne udføre ydelsen er, at medarbejderen har opdateret viden og er bekendt med kvalitetsstandard, mål og handleplan (Døgnrytmeplan) for ydelsen. Medarbejderen skal kunne bestride det danske sprog i skrift og tale på et forståeligt niveau. Krav til brugeren Brugeren eller dennes pårørende skal give besked til visitator ved væsentlige forandringer. Brugeren skal deltage så aktivt, det er muligt, og selv udføre de opgaver, brugeren er i stand til. Brugeren skal følge de krav, som fastsættes i arbejdspladsvurderingen. Brugeren skal acceptere brug af hjælpemidler. Brugeren skal melde afbud i så god tid som muligt, hvis ydelsen ikke kan modtages til aftalt tidspunkt. Krav til observation og dokumentation Leverandøren skal følge retningslinjerne i Krav og vejledning til dokumentation. Leverandøren skal i samarbejde med brugeren udarbejde en handleplan (Døgnrytmeplan) for de visiterede ydelser, aktiviteter o.l. Leverandøren skal forebygge tab af funktionsevne f.eks. ved at motivere brugeren til at selv udføre de opgaver, brugeren er i stand til og / eller f.eks. ved at vejlede og opmuntre brugeren til at klare hverdagen. Leverandøren skal observere ændringer i brugerens tilstand. Leverandøren skal handle fagligt forsvarligt i forhold til brugeren tilstand. Leverandøren skal dokumentere væsentlige ændringer i brugeren tilstand i elektronisk brugerjournal. Leverandøren skal videregive oplysninger om brugerens tilstand, som medfører længerevarende ændret behov for hjælp, til visitator. Leverancesikkerhed Ydelsen leveres som aftalt +- ½ time Ved leverancesvigt henvender brugeren sig til visitator. Fleksibel hjemmehjælp Brugeren kan vælge at få udført en hel eller delvis anden hjælp indenfor den tid, hjælperen har til rådighed ved det pågældende besøg. Leverandør af ydelsen Kommunale leverandører, Helsingør Kommune De private leverandører, som har indgået aftale med Helsingør Kommune. Betaling for ydelsen Hvis brugerens funktionsevne er midlertidigt nedsat, skal brugeren betale for ydelsen. Betalingen beregnes på grundlag af brugerens og evt. ægtefælles indkomstgrundlag. Kvalitetsmål og opfølgning De overordnede kvalitetsmål for Helsingør Kommune er: Ø at brugerne er tilfredse med leverancerne og medarbejderne Ø at ydelserne bliver leveret med den beskrevne kvalitet Ø at ydelserne bliver leveret til tiden som planlagt Ø at dokumentationen bliver udført Opfølgning foretages gennem: Ø revurdering Ø stikprøvekontrol Ø egenkontrol For den detailleret beskrivelse af kvalitetsmål, resultatkrav og opfølgning henvises til Kravspecifikationen.Psykisk pleje og omsorg
Formålet med ydelsen er ifølge Serviceloven § 81:
Hjælper, udpeget af brugeren og ansat af kommunen, § 91
Brugerens eget valg af hjælp, § 95
Delydelsens navn |
Psykisk hjælp og støtte 2 |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At sikre tryghed i brugerens hverdag |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Mental og psykisk tilstand 2 Brugeren er følelsesmæssigt ustabil og bliver f.eks. hurtigt forvirret ved ændringer. Har behov for støtte og opmuntring til at have kontakt med andre i en tidsbegrænset periode. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Påminde og motivere til kontakt med andre Ø Påminde og motivere til deltagelse i aktiviteter Ø Skabe tryghed f.eks. i forbindelse med udskrivning fra sygehuset evt. ved telefonkontakt |
Hyppighed |
2 gange daglig |
Særlige forhold |
Ydelsen leveres fortrinsvis uden sammenhæng med andre ydelser. |
Delydelsens navn |
Psykisk hjælp og støtte 3 |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At sikre struktur og tryghed i brugeren hverdag |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Mental og psykisk tilstand 3 Brugeren er urealistisk om egen situation og har f.eks. svært ved at strukturere døgnet og kan føle utryghed. Har bl.a. behov for hjælp til aktivitet og til at orientere sig. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Målrettet strukturere døgnet og fastholde døgnrytmen Ø Målrettet samtale for at aflede / dæmpe angst / hallucinationer |
Hyppighed |
Max 6 gange daglig |
Særlige forhold |
Ydelsen leveres fortrinsvis uden sammenhæng med andre ydelser. |
Delydelsens navn |
Psykisk hjælp og støtte 4 |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At sikre struktur og tryghed i brugeren hverdag |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Mental og psykisk tilstand 4 Brugeren har en forvrænget virkelighedsopfattelse og kan ikke tage vare på sig selv. Kan være handlingslammet, udadagerende, have voldelig adfærd og kan f.eks. ikke strukturere døgnet. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Målrettet strukturere døgnet og fastholde døgnrytmen Ø Målrettet samtale for at aflede / dæmpe angst / hallucinationer Ø Målrettet sikre og skærme Ø Målrettet lindre og trøste Ø Målrettet sætte grænser og berolige |
Hyppighed |
Max 6 gange daglig |
Særlige forhold |
Ydelsen leveres fortrinsvis uden sammenhæng med andre ydelser. |
Delydelsens navn |
Tilsyn |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At sikre tryghed i brugeren hverdag |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Mental og psykisk tilstand 3 - 4 Brugeren er urealistisk om egen situation eller har en forvrænget virkelighedsopfattelse og kan ikke tage vare på sig selv. Kan f.eks. have svært ved at huske at slukke for komfuret, eller kan have svært ved at kalde på hjælp ved fald. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Give tryghed f.eks. ved at observere om brugeren er faldet eller tilstanden er forværret Ø Forebygge ulykker f.eks. at komfuret ikke er tændt |
Hyppighed |
Max 6 gange daglig |
Særlige forhold |
Ydelsen leveres fortrinsvis uden sammenhæng med andre ydelser. |
Ydelsestype Ernæring (5) Ydelsens lovgrundlag Serviceloven § 83 Formålet med hjælpen efter Lov om social service er at fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten (Serviceloven § 1, stk. 2). Hjælpen efter Lov om social service bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. Hjælpen tilrettelægges ud fra den enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte (Serviceloven § 1, stk. 3). Formålet med ydelsen Ø At forebygge at brugerens problemer forværres Ø At forbedre brugerens sociale og personlige funktion samt udviklingsmuligheder Ø At forbedre brugerens muligheder for livsudfoldelse For de konkrete formål for delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser. Kriterier for at få tildelt ydelsen Brugere, som midlertidigt eller varigt ikke selv kan varetage opgaver omkring ernæringssituationen eller dele af det. For de konkrete kriterier til delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser Beskrivelse af ydelsens indhold Brugeren gives mulighed for at indtage tilstrækkelig mad og drikke, samt hjælp til at indtage maden i det tempo, som passer brugeren under hensyntagen til den betydning brugeren tillægger måltidet. Der tages hensyn til værdighed, integritet, kultur og livskvalitet. Brugeren medinddrages så meget som muligt. Der lægges stor vægt på omsorg og kommunikation i forbindelse med hjælp til ernæring. Ydelsen kan gives som: Være til stede. Brugeren gives tryghed ved tilstedeværelse, når brugeren selv udfører ydelsen. Motivere / Forebygge. Brugeren motiveres / vejledes til at klare så meget som muligt selv. Træne. Brugeren trænes i at genvinde eller bevare evnen til at klare sig mest muligt. Støtte / udføre med. Brugeren guides / støttes i at klare så meget som muligt selv. Hjælpe / udføre for. Brugeren får udført ydelsen. Følgende delydelser indgår i ydelsen: Ø 5.1 Tilberedning og anretning af mad Ø 5.2 Hjælp til indtagelse af mad og drikke For det konkrete indhold i delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser. I alle delydelser indgår at bære affald ud, hvis brugeren ikke selv kan varetage denne opgave. Ydelsens omfang Ydelsen kan leveres alle ugens dage over hele døgnet. Se hyppigheden under beskrivelsen af de enkelte delydelsers. Den vejledende gennemsnitstid fremgår af en samlet oversigt over gennemsnitstider, som offentliggøres sammen med timeprisen. Krav til leverandøren Leverandøren skal overholde forvaltningsretlige regler om tavshedspligt m.v. Leverandøren skal følge anvisningerne i Helsingør Kommunes arbejdsmiljøpolitik. Kompetencekrav til medarbejderen Ydelsen karakteriseres som elementær / grundlæggende pleje, hvilket medfører at alt plejepersonale efter oplæring kan udføre ydelsen. Medarbejderen skal kunne observere brugerens tilstand og kunne reagere relevant på ændringer i tilstanden. Minimumskrav for at kunne udføre ydelsen er, at medarbejderen har opdateret viden og er bekendt med kvalitetsstandard, mål og handleplan (Døgnrytmeplan) for ydelsen. Medarbejderen skal kunne bestride det danske sprog i skrift og tale på et forståeligt niveau. Krav til brugeren Brugeren eller dennes pårørende skal give besked til visitator ved væsentlige forandringer. Brugeren skal deltage så aktivt, det er muligt, og selv udføre de opgaver, brugeren er i stand til. Brugeren skal følge de krav, som fastsættes i arbejdspladsvurderingen. Brugeren skal acceptere brug af hjælpemidler. Brugeren skal melde afbud i så god tid som muligt, hvis ydelsen ikke kan modtages til aftalt tidspunkt. Krav til observation og dokumentation Leverandøren skal følge retningslinjerne i Krav og vejledning til dokumentation. Leverandøren skal i samarbejde med brugeren udarbejde en handleplan (Døgnrytmeplan) for de visiterede ydelser, aktiviteter o.l. Leverandøren skal forebygge tab af funktionsevne f.eks. ved at motivere brugeren til at selv udføre de opgaver, brugeren er i stand til og / eller f.eks. ved at vejlede og opmuntre brugeren til at klare hverdagen. Leverandøren skal observere ændringer i brugerens tilstand. Leverandøren skal handle fagligt forsvarligt i forhold til brugeren tilstand. Leverandøren skal dokumentere væsentlige ændringer i brugeren tilstand i elektronisk brugerjournal. Leverandøren skal videregive oplysninger om brugerens tilstand, som medfører længerevarende ændret behov for hjælp, til visitator. Leverancesikkerhed Ydelsen leveres som aftalt +- ½ time. Ved leverancesvigt henvender brugeren sig til visitator. Fleksibel hjemmehjælp Brugeren kan vælge at få udført en hel eller delvis anden hjælp indenfor den tid, hjælperen har til rådighed ved det pågældende besøg. Leverandør af ydelsen Kommunale leverandører, Helsingør Kommune De private leverandører, som har indgået aftale med Helsingør Kommune. Betaling for ydelsen Hvis brugerens funktionsevne er midlertidigt nedsat, skal brugeren betale for ydelsen. Betalingen beregnes på grundlag af brugerens og evt. ægtefælles indkomstgrundlag. Kvalitetsmål og opfølgning De overordnede kvalitetsmål for Helsingør Kommune er: Ø at brugerne er tilfredse med leverancerne og medarbejderne Ø at ydelserne bliver leveret med den beskrevne kvalitet Ø at ydelserne bliver leveret til tiden som planlagt Ø at dokumentationen bliver udført Opfølgning foretages gennem: Ø revurdering Ø stikprøvekontrol Ø egenkontrol For den detailleret beskrivelse af kvalitetsmål, resultatkrav og opfølgning henvises til Kravspecifikationen.Ernæring
Formålet med ydelsen er ifølge Serviceloven § 81:
Hjælper, udpeget af brugeren og ansat af kommunen, § 91
Brugerens eget valg af hjælp, § 95
Delydelsens navn |
Tilberedning og anretning af morgenmad |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At brugeren får sit væske- og ernæringsbehov dækket. |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Spise og drikke 3 – 4 Brugeren klarer ikke selv at varetage dele af eller hele tilberedningen og anretningen af mad. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Lave og servere morgenmad Ø Klargøre drikkevarer, Stille drikkevarer frem Ø Tilberede mellemmåltider Ø Rydde op, Vaske op |
Hyppighed |
1 gang daglig dagtid |
Delydelsens navn |
Tilberedning og anretning af varm mad |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At brugeren får sit væske- og ernæringsbehov dækket. |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Spise og drikke 3 – 4 Brugeren klarer ikke selv at varetage dele af eller hele tilberedningen og anretningen af mad. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Varme, udskære og servere tilberedt mad Ø Klargøre drikkevarer, Stille drikkevarer frem Ø Tilberede mellemmåltider Ø Dække bord Ø Rydde op, Vaske op |
Hyppighed |
1 gang daglig dagtid |
Delydelsens navn |
Tilberedning og anretning af kold mad |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At brugeren får sit væske- og ernæringsbehov dækket. |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Spise og drikke 3 – 4 Brugeren klarer ikke selv at varetage dele af eller hele tilberedningen og anretningen af mad. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Servere kolde snitter Ø Klargøre drikkevarer, Stille drikkevarer frem Ø Rydde op |
Hyppighed |
1 gang daglig aftentid |
Delydelsens navn |
Smøre snitter |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At brugeren får sit væske- og ernæringsbehov dækket. |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Spise og drikke 3 – 4 Brugeren klarer ikke selv at smøre snitter. Brugeren er visiteret til mindst én af følgende ydelser: - Tilberedning og servering af morgenmad - Tilberedning og servering af varm mad |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Smøre snitter Ø Rydde op |
Hyppighed |
1 gang daglig dagtid |
Øvrige oplysninger |
Delydelsen leveres i forbindelse med én af følgende ydelser: - Tilberedning og servering af morgenmad - Tilberedning og servering af varm mad |
Delydelsens navn |
Hjælp til indtagelse af mad og drikke 3 |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At brugeren får sit væske- og ernæringsbehov dækket. |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Spise og drikke 3 Brugeren klarer ikke selv at varetage hele ernæringssituationen, skal f.eks. opfordres til at spise og drikke. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Udskære og servere maden Ø Opfordre / guide brugeren til at spise og drikke |
Hyppighed |
1-6 gange daglig, fordelt på 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider. |
Delydelsens navn |
Hjælp til indtagelse af mad og drikke 4 |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk.1.1 |
Formålet med delydelsen |
At brugeren får sit væske- og ernæringsbehov dækket. |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Spise og drikke 4 Brugeren klarer ikke selv at varetage ernæringssituationen. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Sætte brugeren til rette Ø Udskære og servere maden Ø Made brugeren Ø Give drikkevarer Ø Føre væskeskema / kostskema |
Hyppighed |
1-6 gange daglig, fordelt på 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider. |
Delydelsens navn Give doseret medicin Delydelsens lovgrundlag Serviceloven § 83 Formålet med delydelsen At sikre brugeren den ordinerede behandling Kriterier for at få tildelt ydelsen Brugeren klarer ikke selv eller med hjælp af netværk at udføre hele eller dele af opgaven. Delydelsens indhold Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Give medicin fra doseringsæske Ø Give medicin fra medicinbæger Ø Stille medicin frem Ø Signere den givne medicin Hyppighed 4 gange dagligGive doseret medicin
Ydelsestype Målrettede pædagogiske opgaver (3) Ydelsens lovgrundlag Serviceloven § 83 Serviceloven § 86 Sundhedsloven § 138 Formålet med hjælpen efter Lov om social service er at fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten (Serviceloven § 1, stk. 2). Hjælpen efter Lov om social service bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. Hjælpen tilrettelægges ud fra den enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte (Serviceloven § 1, stk. 3). Formålet med ydelsen Ø At forebygge at brugerens problemer forværres Ø At forbedre brugerens sociale og personlige funktion samt udviklingsmuligheder Ø At forbedre brugerens muligheder for livsudfoldelse For de konkrete formål for delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser. Kriterier for at få tildelt ydelsen For de konkrete kriterier til delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser Beskrivelse af ydelsens indhold Brugeren gives mulighed for at klare så meget som muligt selv. Der tages hensyn til værdighed, integritet, kultur og livskvalitet. Brugeren medinddrages så meget som muligt. Der lægges stor vægt på omsorg og kommunikation i forbindelse med den målrettede pædagogiske indsats. Ydelsen kan gives som: Motivere / Forebygge. Brugeren motiveres / vejledes til at klare så meget som muligt selv. Træne. Brugeren trænes i at genvinde eller bevare evnen til at klare sig mest muligt. Følgende delydelser indgår: Ø 3.1 Undervisning / rådgivning / vejledning, som er opgaverelateret For det konkrete indhold i delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser. I alle delydelser indgår at bære affald ud, hvis brugeren ikke selv kan varetage denne opgave. Ydelsens omfang Ydelsen kan leveres dagtid, hverdage. Der foregår ikke målrettede pædagogiske opgaver på helligdage. Se hyppigheden under beskrivelsen af de enkelte delydelsers. Den vejledende gennemsnitstid fremgår af en samlet oversigt over gennemsnitstider, som offentliggøres sammen med timeprisen. Krav til leverandøren Leverandøren skal overholde forvaltningsretlige regler om tavshedspligt m.v. Leverandøren skal følge anvisningerne i Helsingør Kommunes arbejdsmiljøpolitik. Kompetencekrav til medarbejderen Leverandøren er ansvarlig for udførelsen af målrettede pædagogiske opgaver. Medarbejderen skal kunne observere brugerens tilstand og kunne reagere relevant på ændringer i tilstanden. Minimumskrav for at kunne udføre ydelsen er, at medarbejderen har opdateret viden indenfor fagområdet og er bekendt med kvalitetsstandard og mål og handleplan for ydelsen. Medarbejderen skal kunne bestride det danske sprog i skrift og tale på et forståeligt niveau. Krav til brugeren Brugeren eller dennes pårørende skal give besked til visitator ved væsentlige forandringer. Brugeren skal deltage så aktivt, det er muligt, og selv udføre de opgaver, brugeren er i stand til. Brugeren skal melde afbud i så god tid som muligt, hvis ydelsen ikke kan modtages til aftalt tidspunkt. Krav til observation og dokumentation Leverandøren skal følge retningslinjerne i Krav og vejledning til dokumentation. Leverandøren skal forebygge tab af funktionsevne f.eks. ved at motivere brugeren til at selv udføre de opgaver, brugeren er i stand til og / eller f.eks. ved at vejlede og opmuntre brugeren til at klare hverdagen. Leverandøren skal observere ændringer i brugerens tilstand. Leverandøren skal handle fagligt forsvarligt i forhold til brugeren tilstand. Leverandøren skal dokumentere væsentlige ændringer i brugeren tilstand i elektronisk brugerjournal. Leverandøren skal videregive oplysninger om brugerens tilstand, som medfører længerevarende ændret behov for hjælp, til visitator. Leverancesikkerhed Ydelsen leveres som aftalt +- ½ time. Ved leverancesvigt henvender brugeren sig til visitator. Fleksibel hjemmehjælp Brugeren kan ikke vælge at få udført en anden hjælp Leverandør af ydelsen Kommunale leverandører, Helsingør Kommune De private leverandører, som har indgået aftale med Helsingør Kommune. Betaling for ydelsen Hvis brugerens funktionsevne er midlertidigt nedsat, skal brugeren betale for ydelsen. Betalingen beregnes på grundlag af brugerens og evt. ægtefælles indkomstgrundlag. Kvalitetsmål og opfølgning De overordnede kvalitetsmål for Helsingør Kommune er: Ø at brugerne er tilfredse med leverancerne og medarbejderne Ø at ydelserne bliver leveret med den beskrevne kvalitet Ø at ydelserne bliver leveret til tiden som planlagt Ø at dokumentationen bliver udført Opfølgning foretages gennem: Ø revurdering Ø stikprøvekontrol Ø egenkontrol For den detailleret beskrivelse af kvalitetsmål, resultatkrav og opfølgning henvises til Kravspecifikationen.Målrettede pædagogiske opgaver
Formålet med ydelsen er ifølge Serviceloven § 81:
Brugere, som har behov for undervisning, rådgivning og vejledning.
Delydelsens navn |
Oplæring / Undervisning |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83 Serviceloven § 86 Sundhedsloven § 138 |
Formålet med delydelsen |
At brugeren klarer sig selv længst muligt. |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Brugeren har lette til moderate begrænsninger indenfor et eller flere specifikke funktionsområder og klarer ikke selv opgaven, men vil efter oplæring / undervisning i en kortere tidsbegrænset periode selv kunne udføre hele eller dele af opgaven selv. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Oplæring / undervisning - Injektionsteknik Ø Oplæring / undervisning - Kostvejledning Ø Oplæring / undervisning - Brug af hjælpemidler Ø Oplæring / undervisning - Selvtræning Ø Oplæring / undervisning - Praktiske opgaver Ø Oplæring / undervisning – Personlig pleje |
Hyppighed |
4 gange, dagtid hverdage |
Delydelsens navn |
Rådgivning og vejledning |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83 Serviceloven § 86 Sundhedsloven § 138 |
Formålet med delydelsen |
At brugeren klarer sig selv længst muligt. |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Brugeren har lette til moderate begrænsninger indenfor et eller flere specifikke funktionsområder og klarer ikke selv opgaven, men vil efter rådgivning / vejledning i en kortere tidsbegrænset periode selv kunne udføre hele eller dele af opgaven selv. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Rådgivning / vejledning – Støttestrømper Ø Rådgivning / vejledning – Medicin Ø Rådgivning / vejledning – Redskaber Ø Rådgivning / vejledning – Personlige hjælpemidler Ø Rådgivning / vejledning – Kateter / stomi |
Hyppighed |
4 gange, dagtid hverdage |
Ydelsestype Anden hjælp til brugeren (13) Ydelsens lovgrundlag Serviceloven § 83 Formålet med hjælpen efter Lov om social service er at fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten (Serviceloven § 1, stk. 2). Hjælpen efter Lov om social service bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. Hjælpen tilrettelægges ud fra den enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte (Serviceloven § 1, stk. 3). Formålet med ydelsen Ø At forebygge at brugerens problemer forværres Ø At forbedre brugerens sociale og personlige funktion samt udviklingsmuligheder Ø At forbedre brugerens muligheder for livsudfoldelse For de konkrete formål for delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser. Kriterier for at få tildelt ydelsen Brugere, som midlertidigt eller varigt ikke selv kan varetage visse opgaver eller dele af det. For de konkrete kriterier til delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser Beskrivelse af ydelsens indhold Der tages hensyn til værdighed, integritet, kultur og livskvalitet. Brugeren medinddrages så meget som muligt. Der lægges stor vægt på omsorg og kommunikation i forbindelse med hjælpen. Ydelsen kan gives som: Motivere / Forebygge. Brugeren motiveres / vejledes til at klare så meget som muligt selv. Træne. Brugeren trænes i at genvinde eller bevare evnen til at klare sig mest muligt. Støtte / udføre med. Brugeren guides / støttes i at klare så meget som muligt selv. Hjælpe / udføre for. Brugeren får udført ydelsen. Følgende delydelser indgår i ydelsen: Ø 13.1 Hjælp til ledsagelse og transport For det konkrete indhold i delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser. I alle delydelser indgår at bære affald ud, hvis brugeren ikke selv kan varetage denne opgave. Ydelsens omfang Ydelsen leveres dagtid. Se hyppigheden under beskrivelsen af de enkelte delydelsers. Den vejledende gennemsnitstid fremgår af en samlet oversigt over gennemsnitstider, som offentliggøres sammen med timeprisen. Krav til leverandøren Leverandøren skal overholde forvaltningsretlige regler om tavshedspligt m.v. Leverandøren skal følge anvisningerne i Helsingør Kommunes arbejdsmiljøpolitik. Kompetencekrav til medarbejderen Ydelsen karakteriseres som elementær / grundlæggende hjælp, hvilket medfører at alt personale efter oplæring kan udføre ydelsen. Hjælperen skal kunne observere brugerens tilstand og kunne reagere relevant på ændringer i tilstanden. Minimumskrav for at kunne udføre ydelsen er, at hjælperen har opdateret viden og er bekendt med kvalitetsstandard og mål for ydelsen. Medarbejderen skal kunne bestride det danske sprog i skrift og tale på et forståeligt niveau. Krav til brugeren Brugeren eller dennes pårørende skal give besked til visitator ved væsentlige forandringer. Brugeren skal deltage så aktivt, det er muligt, og selv udføre de opgaver, brugeren er i stand til. Brugeren skal følge de krav, som fastsættes i arbejdspladsvurderingen. Brugeren skal acceptere brug af hjælpemidler. Brugeren skal melde afbud i så god tid som muligt, hvis ydelsen ikke kan modtages til aftalt tidspunkt. Krav til observation og dokumentation Leverandøren skal følge retningslinjerne i Krav og vejledning til dokumentation. Leverandøren skal i samarbejde med brugeren udarbejde en handleplan (Døgnrytmeplan) for de visiterede ydelser, aktiviteter o.l. Leverandøren skal forebygge tab af funktionsevne f.eks. ved at motivere brugeren til at selv udføre de opgaver, brugeren er i stand til og / eller f.eks. ved at vejlede og opmuntre brugeren til at klare hverdagen. Leverandøren skal observere ændringer i brugerens tilstand. Leverandøren skal handle fagligt forsvarligt i forhold til brugeren tilstand. Leverandøren skal dokumentere væsentlige ændringer i brugeren tilstand i elektronisk brugerjournal. Leverandøren skal videregive oplysninger om brugerens tilstand, som medfører længerevarende ændret behov for hjælp, til visitator. Leverancesikkerhed Ydelsen leveres som aftalt +- ½ time. Ved leverancesvigt henvender brugeren sig til visitator. Fleksibel hjemmehjælp Brugeren kan vælge at få udført en hel eller delvis anden hjælp indenfor den tid, hjælperen har til rådighed ved det pågældende besøg. Leverandør af ydelsen Kommunale leverandører, Helsingør Kommune De private leverandører, som har indgået aftale med Helsingør Kommune. Betaling for ydelsen Hvis brugerens funktionsevne er midlertidigt nedsat, skal brugeren betale for ydelsen. Betalingen beregnes på grundlag af brugerens og evt. ægtefælles indkomstgrundlag. Kvalitetsmål og opfølgning De overordnede kvalitetsmål for Helsingør Kommune er: Ø at brugerne er tilfredse med leverancerne og medarbejderne Ø at ydelserne bliver leveret med den beskrevne kvalitet Ø at ydelserne bliver leveret til tiden som planlagt Ø at dokumentationen bliver udført Opfølgning foretages gennem: Ø revurdering Ø stikprøvekontrol Ø egenkontrol For den detailleret beskrivelse af kvalitetsmål, resultatkrav og opfølgning henvises til Kravspecifikationen.Anden hjælp til brugeren
Formålet med ydelsen er ifølge Serviceloven § 81:
Hjælper, udpeget af brugeren og ansat af kommunen, § 91
Brugerens eget valg af hjælp, § 95
Delydelsens navn |
Personlig ledsagelse |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk. 1.1 |
Formål med delydelsen |
At forbedre brugerens muligheder for livsudfoldelse |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Funktionsniveau: Ø Mobilitet 3 - 4 Brugeren klarer ikke selv at varetage transporten til og fra cafeteria / dagcenter på nærliggende plejehjem. Brugeren skal bo i en ældrebolig, som er beliggende i umiddelbar nærhed af et plejehjem. |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Følge til og fra spisestue / cafeteria Ø Følge til og fra dagcenter |
Hyppighed |
2 gange daglig, dagtid |
Delydelsens navn |
Hjælp til nødvendige plejeopgaver til børnefamilie |
Delydelsens lovgrundlag |
Serviceloven § 83, stk. 1.1 |
Formål med delydelsen |
At forebygge at brugerens problemer forværres |
Kriterier for at få tildelt ydelsen |
Brugeren har nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Brugeren har et eller flere børn. Brugeren, brugerens familie, børnepasningstilbud eller fritidstilbud kan ikke dække plejen af barnet / børnene fuldt ud. Barnet / børnene kan ikke klare opgaverne selv |
Delydelsens indhold |
Følgende elementer kan indgå i delydelsen: Ø Personlig pleje af barn / børn Ø Lægge barn / børn i seng Ø Tage barn / børn op af seng Ø Hjælpe barn / børn med indtagelse af mad og drikke |
Omfang |
Efter behov 7 døgn om ugen, højst 8 gange i døgnet inklusive praktisk hjælp. Omfanget angives i tid individuelt i forhold til behovet. |
Øvrigt |
Pædagogisk støtte til brugeren i forældrerollen og opdragelse af barn / børn indgår ikke i ydelsen. |