Personlig pleje

 

Ydelsestype

Personlig pleje (1)

Ydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83

 

Formålet med hjælpen efter Lov om social service er at fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten (Serviceloven § 1, stk. 2).

 

Hjælpen efter Lov om social service bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. Hjælpen tilrettelægges ud fra den enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte (Serviceloven § 1, stk. 3).

 

Formålet med ydelsen

Formålet med ydelsen er ifølge Serviceloven § 81:

Ø       At forebygge at brugerens problemer forværres

Ø       At forbedre brugerens sociale og personlige funktion samt udviklingsmuligheder

Ø       At forbedre brugerens muligheder for livsudfoldelse

 

For de konkrete formål for delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Brugere, som midlertidigt eller varigt ikke selv kan varetage personlig pleje eller dele af det.

 

For de konkrete kriterier til delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser

 

Beskrivelse af ydelsens indhold

Brugeren gives mulighed for selv at udføre det, som brugeren kan og i det tempo, som passer brugeren under hensyntagen til den betydning brugeren tillægger personlig pleje. Der tages hensyn til værdighed, integritet, kultur og livskvalitet.

 

Brugeren medinddrages så meget som muligt, og der tages hensyn til brugerens blufærdighed. Der lægges stor vægt på omsorg, kommunikation og nænsomhed i forbindelse med den personlige pleje.

 

Ydelsen kan gives som:

Være til stede. Brugeren gives tryghed ved tilstedeværelse, når brugeren selv udfører ydelsen.

Motivere / Forebygge. Brugeren motiveres / vejledes til at klare så meget som muligt selv.

Træne. Brugeren trænes i at genvinde eller bevare evnen til at klare sig mest muligt.

Støtte / udføre med. Brugeren guides / støttes i at klare så meget som muligt selv.

Hjælpe / udføre for. Brugeren får udført ydelsen.

 

Følgende delydelser indgår i ydelsen:

Ø       1.1 Bad

Ø       1.2 Personlig hygiejne

Ø       1.3 Af- og påklædning

Ø       1.4 Kateter- og stomipleje

Ø       1.5 Toiletbesøg

Ø       1.6 Hudpleje

Ø       1.7 Hjælp til kropsbårne hjælpemidler

Ø       1.8 Forflytning

Ø       1.9 Vending og lejring

Ø       1.10 Andet

 

For det konkrete indhold i delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser. I alle delydelser indgår at bære affald ud, hvis brugeren ikke selv kan varetage denne opgave.

 

Ydelsens omfang

Ydelsen kan leveres alle ugens dage over hele døgnet op til max. 8 gange. Se hyppigheden under beskrivelsen af de enkelte delydelsers.

 

Den vejledende gennemsnitstid fremgår af en samlet oversigt over gennemsnitstider, som offentliggøres sammen med timeprisen.

 

Krav til leverandøren

Leverandøren skal overholde forvaltningsretlige regler om tavshedspligt m.v.

 

Leverandøren skal følge anvisningerne i Helsingør Kommunes arbejdsmiljøpolitik.

 

Kompetencekrav til medarbejderen

Ydelsen karakteriseres som elementær / grundlæggende pleje, hvilket medfører at alt plejepersonale efter oplæring kan udføre ydelsen. Medarbejderen skal kunne observere brugerens tilstand og kunne reagere relevant på ændringer i tilstanden.

 

Minimumskrav for at kunne udføre ydelsen er, at medarbejderen har opdateret viden og er bekendt med kvalitetsstandard, instrukser, mål og handleplan (Døgnrytmeplan) for ydelsen.

 

Medarbejderen skal kunne bestride det danske sprog i skrift og tale på et forståeligt niveau.

 

Krav til brugeren

Brugeren eller dennes pårørende skal give besked til visitator ved væsentlige forandringer.

 

Brugeren skal deltage så aktivt, det er muligt, og selv udføre de opgaver, brugeren er i stand til.

 

Brugeren skal følge de krav, som fastsættes i arbejdspladsvurderingen. Brugeren skal acceptere brug af hjælpemidler.

 

Brugeren skal melde afbud i så god tid som muligt, hvis ydelsen ikke kan modtages til aftalt tidspunkt.

 

Krav til observation og dokumentation

Leverandøren skal følge retningslinjerne i Krav og vejledning til dokumentation.

 

Leverandøren skal i samarbejde med brugeren udarbejde en handleplan (Døgnrytmeplan) for de visiterede ydelser, aktiviteter o.l.

 

Leverandøren skal forebygge tab af funktionsevne f.eks. ved at motivere brugeren til at selv udføre de opgaver, brugeren er i stand til og / eller f.eks. ved at vejlede og opmuntre brugeren til at klare hverdagen.

 

Leverandøren skal observere ændringer i brugerens tilstand.

 

Leverandøren skal handle fagligt forsvarligt i forhold til brugeren tilstand.

 

Leverandøren skal dokumentere væsentlige ændringer i brugeren tilstand i elektronisk brugerjournal.

 

Leverandøren skal videregive oplysninger om brugerens tilstand, som medfører længerevarende ændret behov for hjælp, til visitator.

 

Leverancesikkerhed

Ydelsen leveres som aftalt +- ½ time.

 

Hvis brugeren skal på dagcenter med liftbus, skal brugeren være klar til afhentning senest kl. 9.00 de aktuelle dage.

 

I forbindelse med helligdage kan bad flyttes indenfor 3 hverdage før eller efter badet skulle have været givet. Brugeren orienteres herom inden.

 

Ved leverancesvigt henvender brugeren sig til visitator.

 

Fleksibel hjemmehjælp

Brugeren kan vælge at få udført en hel eller delvis anden hjælp indenfor den tid, hjælperen har til rådighed ved det pågældende besøg.

 

Leverandør af ydelsen

Kommunale leverandører, Helsingør Kommune

Hjælper, udpeget af brugeren og ansat af kommunen, § 91

Brugerens eget valg af hjælp, § 95

De private leverandører, som har indgået aftale med Helsingør Kommune.

 

Betaling for ydelsen

Hvis brugerens funktionsevne er midlertidigt nedsat, skal brugeren betale for ydelsen. Betalingen beregnes på grundlag af brugerens og evt. ægtefælles indkomstgrundlag.

 

Kvalitetsmål og opfølgning

 

De overordnede kvalitetsmål for Helsingør Kommune er:

Ø       at brugerne er tilfredse med leverancerne og medarbejderne

Ø       at ydelserne bliver leveret med den beskrevne kvalitet

Ø       at ydelserne bliver leveret til tiden som planlagt

Ø       at dokumentationen bliver udført

 

Opfølgning foretages gennem:

Ø       revurdering

Ø       stikprøvekontrol

Ø       egenkontrol

 

For den detailleret beskrivelse af kvalitetsmål, resultatkrav og opfølgning henvises til Kravspecifikationen.

 


Bad 2

 

Delydelsens navn

 

Bad 2

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At sikre brugerens velvære, således at brugeren bedst muligt bevarer egne normer for personlig pleje.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Funktionsniveau:

Ø       Personlig pleje 2

 

Brugeren klarer ikke selv at varetage dele af badet.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Toiletbesøg – se beskrivelse af dette

Ø       Af- og påklædning

Ø       Vejning – vægt noteres i vægtskema

Ø       Hårvask og brusebad de steder brugeren ikke kan nå f.eks. ryg og fødder

Ø       Aftørring de steder brugeren ikke kan nå f.eks. ryg og fødder

Ø       Smøre kroppen de steder brugeren ikke kan nå f.eks. ryg og fødder

Ø       Aftørring af fliser og gulv på badeværelset

Ø       Sengeredning og oprydning i soveværelse

Ø       Oprydning på badeværelse / tømme blespand

Ø       Hjælp til kropsbårne hjælpemidler – se beskrivelse af dette

 

Hyppighed

2 gang ugentlig, dagtid hverdag

 

 


Bad 3

 

Delydelsens navn

 

Bad 3

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At sikre brugerens velvære, således at brugeren bedst muligt bevarer egne normer for personlig pleje.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Funktionsniveau:

Ø       Personlig pleje 3

 

Brugeren klarer ikke selv at varetage store dele af badet.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Evt. nedre toilette i sengen

Ø       Toiletbesøg – se beskrivelse af dette

Ø       Af- og påklædning

Ø       Vejning – vægt noteres i vægtskema

Ø       Brusebad

Ø       Hårvask

Ø       Aftørring de steder brugeren ikke selv kan tørre

Ø       Smøre kroppen de steder brugeren ikke selv kan smøre

Ø       Rense ører, negle, navle, klippe negle på hænderne de steder brugeren ikke selv kan klare

Ø       Føntørre håret

Ø       Barbering de steder brugeren ikke selv kan klare

Ø       Tømning af kolbe / bækken / spand

Ø       Sengeredning, oprydning soveværelse

Ø       Oprydning og aftørring af fliser og gulv på badeværelset / tømme blespand

Ø       Hjælp til kropsbårne hjælpemidler – se beskrivelse af dette

 

Hyppighed

2 gang ugentlig, dagtid hverdag

 

 


Bad 4

 

Delydelsens navn

 

Bad 4

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At sikre brugerens velvære, således at brugeren bedst muligt bevarer egne normer for personlig pleje.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

 

Funktionsniveau:

Ø       Personlig pleje 4

 

Brugeren klarer ikke selv at varetage badet.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Forberede badet

Ø       Evt. nedre toilette i sengen

Ø       Toiletbesøg – se beskrivelse af dette

Ø       Af- og påklædning

Ø       Vejning – vægt noteres i vægtskema

Ø       Brusebad

Ø       Hårvask

Ø       Aftørring

Ø       Smøre hele kroppen

Ø       Rense ører, negle, navle, klippe negle på hænderne

Ø       Rede hår, føntørre håret

Ø       Tand- og mundpleje

Ø       Barbering

Ø       Deodorant, kosmetik, eau de cologne

Ø       Tømning af kolbe / bækken / spand

Ø       Sengeredning, oprydning i soveværelse

Ø       Oprydning og aftørring af fliser og gulv på badeværelset / tømme blespand

Ø       Hjælp til kropsbårne hjælpemidler – se beskrivelse af dette

 

Hyppighed

2 gang ugentlig, dagtid hverdag

 

 


Personlig hygiejne 2

 

Delydelsens navn

 

Personlig hygiejne 2

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At sikre brugerens velvære, således at brugeren bedst muligt bevarer egne normer for personlig pleje.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Funktionsniveau:

Ø       Personlig pleje 2

 

Brugeren klarer ikke selv at varetage dele af den personlige hygiejne uden støtte, f.eks. lettere demente.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Nedre toilette

Ø       Toiletbesøg – se beskrivelse af dette

Ø       Smøre sart hud de steder brugeren ikke selv kan smøre

Ø       Af- og påklædning

Ø       Sengeredning og oprydning i soveværelse

Ø       Oprydning på badeværelse / tømme blespand

Ø       Hjælp til kropsbårne hjælpemidler – se beskrivelse af dette

 

Hyppighed

5 gange ugentlig, dagtid

 

 


Personlig hygiejne 3

 

Delydelsens navn

 

Personlig hygiejne 3

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At sikre brugerens velvære, således at brugeren bedst muligt bevarer egne normer for personlig pleje.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Funktionsniveau:

Ø       Personlig pleje 3

 

Brugeren klarer ikke selv at varetage store dele af den personlige hygiejne.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Nedre toilette - udføres oftest i sengen

Ø       Toiletbesøg – se beskrivelse af dette

Ø       Dele af øvre toilette – udføres oftest på badeværelset

Ø       Smøre sart hud de steder brugeren ikke selv kan smøre

Ø       Af- og påklædning

Ø       Barbering, de steder brugeren ikke selv kan klare

Ø       Tømning af kolbe / bækken / spand

Ø       Sengeredning og oprydning i soveværelse

Ø       Oprydning på badeværelse / tømme blespand

Ø       Hjælp til kropsbårne hjælpemidler – se beskrivelse af dette

 

Hyppighed

5 gange ugentlig, dagtid

 

 


Personlig hygiejne 4

 


Delydelsens navn

 

Personlig hygiejne 4

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At sikre brugerens velvære, således at brugeren bedst muligt bevarer egne normer for personlig pleje.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Funktionsniveau:

Ø       Personlig pleje 4

 

Brugeren klarer ikke selv at varetage den personlige hygiejne.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Nedre toilette - udføres oftest i sengen

Ø       Toiletbesøg – se beskrivelse af dette

Ø       Øvre toilette – udføres oftest på badeværelset

Ø       Smøre sart hud de steder brugeren ikke selv kan smøre

Ø       Af- og påklædning

Ø       Tand- og mundpleje

Ø       Rense negle

Ø       Barbering

Ø       Deodorant, kosmetik, eau de cologne

Ø       Tømning af kolbe / bækken / spand

Ø       Sengeredning og oprydning i soveværelse

Ø       Oprydning på badeværelse / tømme blespand

Ø       Hjælp til kropsbårne hjælpemidler – se beskrivelse af dette

 

Hyppighed

5 gange ugentlig, dagtid

 

 


Personlig hygiejne aften

 

Delydelsens navn

 

Personlig hygiejne aften

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At sikre brugerens velvære, således at brugeren bedst muligt bevarer egne normer for personlig pleje.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Funktionsniveau:

Ø       Personlig pleje 2 - 4

 

Brugeren klarer ikke selv at varetage dele af eller hele den personlige hygiejne.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Toiletbesøg – se beskrivelse af dette

Ø       Af- og påklædning

Ø       Tand- og mundpleje

Ø       Lægge i seng

Ø       Hjælp til kropsbårne hjælpemidler – se beskrivelse af dette

 

Hyppighed

1 gang daglig, aftentid

 

 

 

Toiletbesøg

 


Delydelsens navn

 

Toiletbesøg

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At sikre brugerens velvære, således at brugeren bedst muligt bevarer egne normer for personlig pleje.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Funktionsniveau:

Ø       Personlig pleje 3 - 4

 

Brugeren klarer ikke selv at varetage dele af eller hele toiletbesøget.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Hjælpe på toilettet / bækkenstolen

Ø       Nedre toilette ved behov

Ø       Skift af ble, sikre korrekt bletype

Ø       Skift af uridom, kateterpose, stomipose

Ø       Tømning af katerpose, stomipose

Ø       Tømning af kolbe / bækken / spand

Ø       Skylle kolbe / bækken / spand

Ø       Rengøre yderligere ved behov

Ø       Sætte kolbe / bækken / spand på plads

 

Hyppighed

Max 6 gange daglig

 

 


Kateterpleje – skift / tømning af kateterpose

 

Delydelsens navn

 

Kateterpleje – skift / tømning af kateterpose

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At sikre brugerens velvære, således at brugeren bedst muligt bevarer egne normer for personlig pleje.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Funktionsniveau:

Ø       Personlig pleje 2 - 4

 

Brugeren klarer ikke selv at varetage dele af eller hele kateterpleje / stomipleje.

 

Brugeren klarer selv toiletbesøg, evt. med hjælp af pårørende.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Skift af kateterpose

Ø       Tømning af kateterpose

 

Hyppighed

2 – 3 gange daglig

 

 

Stomipleje – skift / tømning af stomipose

 

Delydelsens navn

 

Stomipleje – skift / tømning at stomipose

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At sikre brugerens velvære, således at brugeren bedst muligt bevarer egne normer for personlig pleje.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Funktionsniveau:

Ø       Personlig pleje 2 - 4

 

Brugeren klarer ikke selv at varetage dele af eller hele kateterpleje / stomipleje.

 

Brugeren klarer selv toiletbesøg, evt. med hjælp af pårørende.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Skift af stomipose

Ø       Tømning af stomipose

 

Hyppighed

1 gang daglig, dagtid

 

 


Hjælp til kropsbårne hjælpemidler

 

Delydelsens navn

Hjælp til kropsbårne hjælpemidler

 

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At sikre brugerens velvære, således at brugeren bedst muligt bevarer egne normer for personlig pleje.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Funktionsniveau:

Ø       Personlig pleje 2 - 4

 

Brugeren klarer ikke selv at varetage af- og påsætning af kropsbårne hjælpemidler.

 

Brugeren klarer selv personlig hygiejne og bad, evt. med hjælp af pårørende.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Af- og påsætning af høreapparater

Ø       Af- og påsætning af briller / kontaktlinser

Ø       Af- og påsætning af øjenprotese

Ø       Af- og påsætning af arm- eller benprotese

Ø       Af- og påsætning af benskinne

Ø       Af- og påsætning af korsét

 

Hyppighed

2 gange daglig

 

 

Støttestrømper

 

Delydelsens navn

 

Støttestrømper

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At sikre brugerens velvære, således at brugeren bedst muligt bevarer egne normer for personlig pleje.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Funktionsniveau:

Ø       Personlig pleje 2 - 4

 

Brugeren klarer ikke selv at varetage af- og påsætning af støttestrømper.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Give støttestrømpe på, gerne med hjælp af gummihandsker

Ø       Give almindelige strømper og sko på

Ø       Tage almindelige strømper og sko af

Ø       Tage støttestrømper af

Ø       Smøre ben om aftenen

 

Hyppighed

2 gange daglig

 

 


Forflytning 3

 

Delydelsens navn

 

Forflytning 3

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At sikre brugerens velvære

 

At forebygge udvikling af tryksår

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Funktionsniveau:

Ø       Mobilitet 3

 

Brugeren klarer ikke selv at varetage dele af forflytningen.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Forflytning f.eks. fra seng til stol i forhold til situationen ud fra en forflytningsinstruks

 

Hyppighed

6 gange daglig

 

 

 

Forflytning 4

 

Delydelsens navn

 

Forflytning 4

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At sikre brugerens velvære

 

At forebygge udvikling af tryksår

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Funktionsniveau:

Ø       Mobilitet 4

 

Brugeren klarer ikke selv at forflytte sig.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Forflytning f.eks. fra seng til stol i forhold til situationen ud fra en forflytningsinstruks

 

Hyppighed

6 gange daglig

 

 


Vending og lejring

 

Delydelsens navn

 

Vending og lejring

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At sikre brugerens velvære

 

At forebygge udvikling af tryksår

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Funktionsniveau:

Ø       Mobilitet 4

 

Brugeren klarer ikke selv at vende sig eller flytte sig.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Vende ved hjælp af stiklagen og / eller glidestykke

Ø       Lejre, evt. ved hjælp af lejringspuder

 

Hyppighed

8 gange daglig

 

 

 

GPS-kald

 

Delydelsens navn

 

GPS-Kald

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At dække brugerens akutte behov.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Brugeren er bevilget en GPS-sender

Brugeren er ikke, hvor brugeren forventes at være.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Opdage / få meldt, at brugeren er savnet

Ø       Lokalisere brugeren, evt. ved hjælp af Søllerød Brandvæsen

Ø       Hente brugeren, hvis brugeren er indenfor en radius af ca. 10 km.

Ø       Foretage nødvendige observationer og handlinger ud fra brugerens tilstand

Ø       Kontakte politiet, hvis brugeren er udenfor en radius af ca. 10 km.

 

Omfang

Lokalisering af brugeren skal foretages hurtigst muligt efter at brugeren er opdaget / meldt savnet.

 

 


Nødbesøg

 

Delydelsens navn

 

Nødbesøg

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At dække brugerens akutte behov.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Brugeren har en akut opstået ændring i tilstanden, som brugeren er ude af stand til selv at løse.

 

Hjælpen skal ud fra en faglig vurdering være uopsættelig.

 

Der er primært tale om hjælp til brugere, som er bevilget nødkald jvf. Lov om social service § 112.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Hjælp efter fald

Ø       Hjælp ved pludselig opstået sygdom f.eks. diarre eller opkastning

Ø       Hjælp i forbindelse med uopsættelige toiletbesøg

Ø       Hjælp til nødvendigt nedre toilette

 

Omfang

Der skal reageres hensigtsmæssigt efter en konkret faglig vurdering.

 

Hvis der fagligt vurderes at være tale om en akut livstruende situation, skal der umiddelbart ringes 112.

 

Hvis der fagligt vurderes at være tale om en akut ikke livstruende situation, skal nødbesøget leveres så hurtigt som muligt.

 

Hvis der fagligt vurderes at være tale om en ikke akut situation, skal nødbesøget leveres i løbet af 45 minutter fra behovet blev meldt, hvis ikke andet er aftalt med brugeren pr. nødkaldsradio / telefon.

 

Løft efter fald i hjemmet

 

Delydelsens navn

 

Løft efter fald i hjemmet

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At løfte brugeren op efter fald

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Brugeren er faldet i hjemmet og kan ikke rejse sig selv op.

 

Brugeren har et defekt hjælpemiddel, og kan ikke selv eller med hjælp forflytte sig til en midlertidig og faglig forsvarlig løsning.

 

Brugeren skal ikke på skadestuen.

 

Brugeren har ikke kerko-alarm.

 

Leverandøren eller det kommunale sygeplejefaglige beredskab på nødbesøg kan ikke hjælpe brugeren op uden brug af løft, jf. retningslinjen: Fald på gulv.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Hjælp med løft efter akut fald

 

Omfang

Hjælpen fra den eksterne leverandør forventes leveret indenfor ½ time fra leverandøren / det kommunale sygeplejefaglige beredskab har tilkaldt hjælpen.

 

Øvrigt

Godkendt i Social- og Sundhedsudvalget 05.05.2009.

 

 

Forflytning / løft af terminale brugere

 

Delydelsens navn

 

Forflytning / løft af terminale brugere

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At brugeren kan komme over i plejeseng

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Brugeren er terminal og kan ikke komme over i plejeseng eller medvirke ved forflytning.

 

Brugeren kan ikke gøre brug af forflytningshjælpemidler fra egen seng til plejeseng.

 

Leverandøren kan ikke hjælpe brugeren over i plejeseng, jf. retningslinjen: Personforflytninger.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Hjælp med forflytning / løft til plejeseng

 

Omfang

Hjælpen fra den eksterne leverandør forventes leveret indenfor ½ time fra leverandøren / det kommunale sygeplejefaglige beredskab har tilkaldt hjælpen.

 

Øvrigt

Godkendt i Social- og Sundhedsudvalget 05.05.2009.

 

 

 

Psykisk pleje og omsorg

 

Ydelsestype

Psykisk pleje og omsorg (2)

Ydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83

 

Formålet med hjælpen efter Lov om social service er at fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten (Serviceloven § 1, stk. 2).

 

Hjælpen efter Lov om social service bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. Hjælpen tilrettelægges ud fra den enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte (Serviceloven§ 1, stk. 3).

 

Formålet med ydelsen

Formålet med ydelsen er ifølge Serviceloven § 81:

Ø       At forebygge at brugerens problemer forværres

Ø       At forbedre brugerens sociale og personlige funktion samt udviklingsmuligheder

Ø       At forbedre brugerens muligheder for livsudfoldelse

 

For de konkrete formål for delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Brugere, som midlertidigt eller varigt har behov for hjælp til at strukturere dagligdagen, dæmpe / aflede angst og hallucinationer, forebygge forværring.

 

Ydelsen visiteres som udgangspunkt for at sikre struktur uden for de tidspunkter, brugeren i øvrigt får hjælp på, og ydelsen bør derfor fortrinsvis leveres uden sammenhæng med andre ydelser.

 

For de konkrete kriterier til delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser

 

Beskrivelse af ydelsens indhold

Brugeren stimuleres til at klare så meget som muligt selv. Der tages hensyn til værdighed, integritet, kultur og livskvalitet.

 

Brugeren medinddrages så meget som muligt. Der lægges stor vægt på omsorg og kommunikation i forbindelse med hjælp til psykisk pleje og omsorg.

 

Ydelsen kan gives som:

Være til stede. Brugeren gives tryghed ved tilstedeværelse.

Motivere / Forebygge. Brugeren motiveres / vejledes til at klare så meget som muligt selv.

Træne. Brugeren trænes i at genvinde eller bevare evnen til at klare sig mest muligt.

Støtte / udføre med. Brugeren guides / støttes i at klare så meget som muligt selv.

 

Følgende delydelser indgår i ydelsen:

Ø       2.1 Psykisk hjælp og støtte

 

For det konkrete indhold i delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser. I alle delydelser indgår at bære affald ud, hvis brugeren ikke selv kan varetage denne opgave.

 

Ydelsens omfang

Ydelsen kan leveres alle ugens dage over hele døgnet op til max. 6 gange. Se hyppigheden under beskrivelsen af de enkelte delydelser.

 

Den vejledende gennemsnitstid fremgår af en samlet oversigt over gennemsnitstider, som offentliggøres sammen med timeprisen.

 

Krav til leverandøren

Leverandøren skal overholde forvaltningsretlige regler om tavshedspligt m.v.

 

Leverandøren skal følge anvisningerne i Helsingør Kommunes arbejdsmiljøpolitik.

 

Kompetencekrav til medarbejderen

Ydelsen karakteriseres som elementær / grundlæggende pleje, hvilket medfører at alt plejepersonale efter oplæring kan udføre ydelsen. Medarbejderen skal kunne observere brugerens tilstand og kunne reagere relevant på ændringer i tilstanden.

 

Minimumskrav for at kunne udføre ydelsen er, at medarbejderen har opdateret viden og er bekendt med kvalitetsstandard, mål og handleplan (Døgnrytmeplan) for ydelsen.

 

Medarbejderen skal kunne bestride det danske sprog i skrift og tale på et forståeligt niveau.

 

Krav til brugeren

Brugeren eller dennes pårørende skal give besked til visitator ved væsentlige forandringer.

 

Brugeren skal deltage så aktivt, det er muligt, og selv udføre de opgaver, brugeren er i stand til.

 

Brugeren skal følge de krav, som fastsættes i arbejdspladsvurderingen. Brugeren skal acceptere brug af hjælpemidler.

 

Brugeren skal melde afbud i så god tid som muligt, hvis ydelsen ikke kan modtages til aftalt tidspunkt.

 

Krav til observation og dokumentation

Leverandøren skal følge retningslinjerne i Krav og vejledning til dokumentation.

 

Leverandøren skal i samarbejde med brugeren udarbejde en handleplan (Døgnrytmeplan) for de visiterede ydelser, aktiviteter o.l.

 

Leverandøren skal forebygge tab af funktionsevne f.eks. ved at motivere brugeren til at selv udføre de opgaver, brugeren er i stand til og / eller f.eks. ved at vejlede og opmuntre brugeren til at klare hverdagen.

 

Leverandøren skal observere ændringer i brugerens tilstand.

 

Leverandøren skal handle fagligt forsvarligt i forhold til brugeren tilstand.

 

Leverandøren skal dokumentere væsentlige ændringer i brugeren tilstand i elektronisk brugerjournal.

 

Leverandøren skal videregive oplysninger om brugerens tilstand, som medfører længerevarende ændret behov for hjælp, til visitator.

 

Leverancesikkerhed

Ydelsen leveres som aftalt +- ½ time

 

Ved leverancesvigt henvender brugeren sig til visitator.

 

Fleksibel hjemmehjælp

Brugeren kan vælge at få udført en hel eller delvis anden hjælp indenfor den tid, hjælperen har til rådighed ved det pågældende besøg.

 

Leverandør af ydelsen

Kommunale leverandører, Helsingør Kommune

Hjælper, udpeget af brugeren og ansat af kommunen, § 91

Brugerens eget valg af hjælp, § 95

De private leverandører, som har indgået aftale med Helsingør Kommune.

 

Betaling for ydelsen

Hvis brugerens funktionsevne er midlertidigt nedsat, skal brugeren betale for ydelsen. Betalingen beregnes på grundlag af brugerens og evt. ægtefælles indkomstgrundlag.

 

Kvalitetsmål og opfølgning

 

De overordnede kvalitetsmål for Helsingør Kommune er:

Ø       at brugerne er tilfredse med leverancerne og medarbejderne

Ø       at ydelserne bliver leveret med den beskrevne kvalitet

Ø       at ydelserne bliver leveret til tiden som planlagt

Ø       at dokumentationen bliver udført

 

Opfølgning foretages gennem:

Ø       revurdering

Ø       stikprøvekontrol

Ø       egenkontrol

 

For den detailleret beskrivelse af kvalitetsmål, resultatkrav og opfølgning henvises til Kravspecifikationen.

 

 


Psykisk hjælp og støtte 2

 

Delydelsens navn

 

Psykisk hjælp og støtte 2

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At sikre tryghed i brugerens hverdag

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Funktionsniveau:

Ø       Mental og psykisk tilstand 2

 

Brugeren er følelsesmæssigt ustabil og bliver f.eks. hurtigt forvirret ved ændringer. Har behov for støtte og opmuntring til at have kontakt med andre i en tidsbegrænset periode.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Påminde og motivere til kontakt med andre

Ø       Påminde og motivere til deltagelse i aktiviteter

Ø       Skabe tryghed f.eks. i forbindelse med udskrivning fra sygehuset evt. ved telefonkontakt

 

Hyppighed

2 gange daglig

 

Særlige forhold

Ydelsen leveres fortrinsvis uden sammenhæng med andre ydelser.

 

 

 

Psykisk hjælp og støtte 3

 

Delydelsens navn

 

Psykisk hjælp og støtte 3

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At sikre struktur og tryghed i brugeren hverdag

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Funktionsniveau:

Ø       Mental og psykisk tilstand 3

 

Brugeren er urealistisk om egen situation og har f.eks. svært ved at strukturere døgnet og kan føle utryghed. Har bl.a. behov for hjælp til aktivitet og til at orientere sig.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Målrettet strukturere døgnet og fastholde døgnrytmen

Ø       Målrettet samtale for at aflede / dæmpe angst / hallucinationer

 

Hyppighed

Max 6 gange daglig

 

Særlige forhold

Ydelsen leveres fortrinsvis uden sammenhæng med andre ydelser.

 

 


Psykisk hjælp og støtte 4

 

Delydelsens navn

 

Psykisk hjælp og støtte 4

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At sikre struktur og tryghed i brugeren hverdag

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

 

Funktionsniveau:

Ø       Mental og psykisk tilstand 4

 

Brugeren har en forvrænget virkelighedsopfattelse og kan ikke tage vare på sig selv. Kan være handlingslammet, udadagerende, have voldelig adfærd og kan f.eks. ikke strukturere døgnet.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Målrettet strukturere døgnet og fastholde døgnrytmen

Ø       Målrettet samtale for at aflede / dæmpe angst / hallucinationer

Ø       Målrettet sikre og skærme

Ø       Målrettet lindre og trøste

Ø       Målrettet sætte grænser og berolige

 

Hyppighed

Max 6 gange daglig

 

Særlige forhold

Ydelsen leveres fortrinsvis uden sammenhæng med andre ydelser.

 

 

 

Tilsyn

 

Delydelsens navn

 

Tilsyn

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At sikre tryghed i brugeren hverdag

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Funktionsniveau:

Ø       Mental og psykisk tilstand 3 - 4

 

Brugeren er urealistisk om egen situation eller har en forvrænget virkelighedsopfattelse og kan ikke tage vare på sig selv. Kan f.eks. have svært ved at huske at slukke for komfuret, eller kan have svært ved at kalde på hjælp ved fald.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Give tryghed f.eks. ved at observere om brugeren er faldet eller tilstanden er forværret

Ø       Forebygge ulykker f.eks. at komfuret ikke er tændt

 

Hyppighed

Max 6 gange daglig

 

Særlige forhold

Ydelsen leveres fortrinsvis uden sammenhæng med andre ydelser.

 

 

Ernæring

 

Ydelsestype

Ernæring (5)

Ydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83

 

Formålet med hjælpen efter Lov om social service er at fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten (Serviceloven § 1, stk. 2).

 

Hjælpen efter Lov om social service bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. Hjælpen tilrettelægges ud fra den enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte (Serviceloven § 1, stk. 3).

 

Formålet med ydelsen

Formålet med ydelsen er ifølge Serviceloven § 81:

Ø       At forebygge at brugerens problemer forværres

Ø       At forbedre brugerens sociale og personlige funktion samt udviklingsmuligheder

Ø       At forbedre brugerens muligheder for livsudfoldelse

 

For de konkrete formål for delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Brugere, som midlertidigt eller varigt ikke selv kan varetage opgaver omkring ernæringssituationen eller dele af det.

 

For de konkrete kriterier til delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser

 

Beskrivelse af ydelsens indhold

Brugeren gives mulighed for at indtage tilstrækkelig mad og drikke, samt hjælp til at indtage maden i det tempo, som passer brugeren under hensyntagen til den betydning brugeren tillægger måltidet. Der tages hensyn til værdighed, integritet, kultur og livskvalitet.

 

Brugeren medinddrages så meget som muligt. Der lægges stor vægt på omsorg og kommunikation i forbindelse med hjælp til ernæring.

 

Ydelsen kan gives som:

Være til stede. Brugeren gives tryghed ved tilstedeværelse, når brugeren selv udfører ydelsen.

Motivere / Forebygge. Brugeren motiveres / vejledes til at klare så meget som muligt selv.

Træne. Brugeren trænes i at genvinde eller bevare evnen til at klare sig mest muligt.

Støtte / udføre med. Brugeren guides / støttes i at klare så meget som muligt selv.

Hjælpe / udføre for. Brugeren får udført ydelsen.

 

Følgende delydelser indgår i ydelsen:

Ø       5.1 Tilberedning og anretning af mad

Ø       5.2 Hjælp til indtagelse af mad og drikke

 

For det konkrete indhold i delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser. I alle delydelser indgår at bære affald ud, hvis brugeren ikke selv kan varetage denne opgave.

Ydelsens omfang

Ydelsen kan leveres alle ugens dage over hele døgnet.

Se hyppigheden under beskrivelsen af de enkelte delydelsers.

 

Den vejledende gennemsnitstid fremgår af en samlet oversigt over gennemsnitstider, som offentliggøres sammen med timeprisen.

 

Krav til leverandøren

Leverandøren skal overholde forvaltningsretlige regler om tavshedspligt m.v.

 

Leverandøren skal følge anvisningerne i Helsingør Kommunes arbejdsmiljøpolitik.

 

Kompetencekrav til medarbejderen

Ydelsen karakteriseres som elementær / grundlæggende pleje, hvilket medfører at alt plejepersonale efter oplæring kan udføre ydelsen. Medarbejderen skal kunne observere brugerens tilstand og kunne reagere relevant på ændringer i tilstanden.

 

Minimumskrav for at kunne udføre ydelsen er, at medarbejderen har opdateret viden og er bekendt med kvalitetsstandard, mål og handleplan (Døgnrytmeplan) for ydelsen.

 

Medarbejderen skal kunne bestride det danske sprog i skrift og tale på et forståeligt niveau.

 

Krav til brugeren

Brugeren eller dennes pårørende skal give besked til visitator ved væsentlige forandringer.

 

Brugeren skal deltage så aktivt, det er muligt, og selv udføre de opgaver, brugeren er i stand til.

 

Brugeren skal følge de krav, som fastsættes i arbejdspladsvurderingen. Brugeren skal acceptere brug af hjælpemidler.

 

Brugeren skal melde afbud i så god tid som muligt, hvis ydelsen ikke kan modtages til aftalt tidspunkt.

 

Krav til observation og dokumentation

Leverandøren skal følge retningslinjerne i Krav og vejledning til dokumentation.

 

Leverandøren skal i samarbejde med brugeren udarbejde en handleplan (Døgnrytmeplan) for de visiterede ydelser, aktiviteter o.l.

 

Leverandøren skal forebygge tab af funktionsevne f.eks. ved at motivere brugeren til at selv udføre de opgaver, brugeren er i stand til og / eller f.eks. ved at vejlede og opmuntre brugeren til at klare hverdagen.

 

Leverandøren skal observere ændringer i brugerens tilstand.

 

Leverandøren skal handle fagligt forsvarligt i forhold til brugeren tilstand.

 

Leverandøren skal dokumentere væsentlige ændringer i brugeren tilstand i elektronisk brugerjournal.

 

Leverandøren skal videregive oplysninger om brugerens tilstand, som medfører længerevarende ændret behov for hjælp, til visitator.

 

Leverancesikkerhed

Ydelsen leveres som aftalt +- ½ time.

 

Ved leverancesvigt henvender brugeren sig til visitator.

 

Fleksibel hjemmehjælp

Brugeren kan vælge at få udført en hel eller delvis anden hjælp indenfor den tid, hjælperen har til rådighed ved det pågældende besøg.

 

Leverandør af ydelsen

Kommunale leverandører, Helsingør Kommune

Hjælper, udpeget af brugeren og ansat af kommunen, § 91

Brugerens eget valg af hjælp, § 95

De private leverandører, som har indgået aftale med Helsingør Kommune.

 

Betaling for ydelsen

Hvis brugerens funktionsevne er midlertidigt nedsat, skal brugeren betale for ydelsen. Betalingen beregnes på grundlag af brugerens og evt. ægtefælles indkomstgrundlag.

 

Kvalitetsmål og opfølgning

 

De overordnede kvalitetsmål for Helsingør Kommune er:

Ø       at brugerne er tilfredse med leverancerne og medarbejderne

Ø       at ydelserne bliver leveret med den beskrevne kvalitet

Ø       at ydelserne bliver leveret til tiden som planlagt

Ø       at dokumentationen bliver udført

 

Opfølgning foretages gennem:

Ø       revurdering

Ø       stikprøvekontrol

Ø       egenkontrol

 

For den detailleret beskrivelse af kvalitetsmål, resultatkrav og opfølgning henvises til Kravspecifikationen.

 

 


Tilberedning og anretning af morgenmad

 

Delydelsens navn

 

Tilberedning og anretning af morgenmad

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At brugeren får sit væske- og ernæringsbehov dækket.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Funktionsniveau:

Ø       Spise og drikke 3 – 4

 

Brugeren klarer ikke selv at varetage dele af eller hele tilberedningen og anretningen af mad.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Lave og servere morgenmad

Ø       Klargøre drikkevarer, Stille drikkevarer frem

Ø       Tilberede mellemmåltider

Ø       Rydde op, Vaske op

 

Hyppighed

1 gang daglig dagtid

 

 

 

Tilberedning og anretning af varm mad

 

Delydelsens navn

 

Tilberedning og anretning af varm mad

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At brugeren får sit væske- og ernæringsbehov dækket.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

 

Funktionsniveau:

Ø       Spise og drikke 3 – 4

 

Brugeren klarer ikke selv at varetage dele af eller hele tilberedningen og anretningen af mad.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Varme, udskære og servere tilberedt mad

Ø       Klargøre drikkevarer, Stille drikkevarer frem

Ø       Tilberede mellemmåltider

Ø       Dække bord

Ø       Rydde op, Vaske op

 

Hyppighed

1 gang daglig dagtid

 

 

 


Tilberedning og anretning af kold mad

 

Delydelsens navn

 

Tilberedning og anretning af kold mad

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At brugeren får sit væske- og ernæringsbehov dækket.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Funktionsniveau:

Ø       Spise og drikke 3 – 4

 

Brugeren klarer ikke selv at varetage dele af eller hele tilberedningen og anretningen af mad.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Servere kolde snitter

Ø       Klargøre drikkevarer, Stille drikkevarer frem

Ø       Rydde op

 

Hyppighed

1 gang daglig aftentid

 

 

 

Smøre snitter

 

Delydelsens navn

 

Smøre snitter

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At brugeren får sit væske- og ernæringsbehov dækket.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Funktionsniveau:

Ø       Spise og drikke 3 – 4

 

Brugeren klarer ikke selv at smøre snitter.

 

Brugeren er visiteret til mindst én af følgende ydelser:

-          Tilberedning og servering af morgenmad

-          Tilberedning og servering af varm mad

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Smøre snitter

Ø       Rydde op

 

Hyppighed

1 gang daglig dagtid

 

Øvrige oplysninger

Delydelsen leveres i forbindelse med én af følgende ydelser:

-          Tilberedning og servering af morgenmad

-          Tilberedning og servering af varm mad

 

 


Hjælp til indtagelse af mad og drikke 3

 

Delydelsens navn

 

Hjælp til indtagelse af mad og drikke 3

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At brugeren får sit væske- og ernæringsbehov dækket.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Funktionsniveau:

Ø       Spise og drikke 3

 

Brugeren klarer ikke selv at varetage hele ernæringssituationen, skal f.eks. opfordres til at spise og drikke.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Udskære og servere maden

Ø       Opfordre / guide brugeren til at spise og drikke

 

Hyppighed

1-6 gange daglig, fordelt på 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider.

 

 

 

Hjælp til indtagelse af mad og drikke 4

 

Delydelsens navn

 

Hjælp til indtagelse af mad og drikke 4

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk.1.1

Formålet med delydelsen

At brugeren får sit væske- og ernæringsbehov dækket.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Funktionsniveau:

Ø       Spise og drikke 4

 

Brugeren klarer ikke selv at varetage ernæringssituationen.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Sætte brugeren til rette

Ø       Udskære og servere maden

Ø       Made brugeren

Ø       Give drikkevarer

Ø       Føre væskeskema / kostskema

 

Hyppighed

1-6 gange daglig, fordelt på 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider.

 

 

Give doseret medicin

 

Delydelsens navn

 

Give doseret medicin

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83

Formålet med delydelsen

At sikre brugeren den ordinerede behandling

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Brugeren klarer ikke selv eller med hjælp af netværk at udføre hele eller dele af opgaven.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Give medicin fra doseringsæske

Ø       Give medicin fra medicinbæger

Ø       Stille medicin frem

Ø       Signere den givne medicin

 

Hyppighed

4 gange daglig

 

 

Målrettede pædagogiske opgaver

 

Ydelsestype

Målrettede pædagogiske opgaver (3)

Ydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83

Serviceloven § 86

Sundhedsloven § 138

 

Formålet med hjælpen efter Lov om social service er at fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten (Serviceloven § 1, stk. 2).

 

Hjælpen efter Lov om social service bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. Hjælpen tilrettelægges ud fra den enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte (Serviceloven § 1, stk. 3).

 

Formålet med ydelsen

Formålet med ydelsen er ifølge Serviceloven § 81:

Ø       At forebygge at brugerens problemer forværres

Ø       At forbedre brugerens sociale og personlige funktion samt udviklingsmuligheder

Ø       At forbedre brugerens muligheder for livsudfoldelse

 

For de konkrete formål for delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Brugere, som har behov for undervisning, rådgivning og vejledning.

 

For de konkrete kriterier til delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser

 

Beskrivelse af ydelsens indhold

Brugeren gives mulighed for at klare så meget som muligt selv. Der tages hensyn til værdighed, integritet, kultur og livskvalitet.

 

Brugeren medinddrages så meget som muligt. Der lægges stor vægt på omsorg og kommunikation i forbindelse med den målrettede pædagogiske indsats.

 

Ydelsen kan gives som:

Motivere / Forebygge. Brugeren motiveres / vejledes til at klare så meget som muligt selv.

Træne. Brugeren trænes i at genvinde eller bevare evnen til at klare sig mest muligt.

 

Følgende delydelser indgår:

Ø       3.1 Undervisning / rådgivning / vejledning, som er opgaverelateret

 

For det konkrete indhold i delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser. I alle delydelser indgår at bære affald ud, hvis brugeren ikke selv kan varetage denne opgave.

 

Ydelsens omfang

Ydelsen kan leveres dagtid, hverdage. Der foregår ikke målrettede pædagogiske opgaver på helligdage.

 

Se hyppigheden under beskrivelsen af de enkelte delydelsers.

 

Den vejledende gennemsnitstid fremgår af en samlet oversigt over gennemsnitstider, som offentliggøres sammen med timeprisen.

 

Krav til leverandøren

Leverandøren skal overholde forvaltningsretlige regler om tavshedspligt m.v.

 

Leverandøren skal følge anvisningerne i Helsingør Kommunes arbejdsmiljøpolitik.

 

Kompetencekrav til medarbejderen

Leverandøren er ansvarlig for udførelsen af målrettede pædagogiske opgaver.

 

Medarbejderen skal kunne observere brugerens tilstand og kunne reagere relevant på ændringer i tilstanden.

 

Minimumskrav for at kunne udføre ydelsen er, at medarbejderen har opdateret viden indenfor fagområdet og er bekendt med kvalitetsstandard og mål og handleplan for ydelsen.

 

Medarbejderen skal kunne bestride det danske sprog i skrift og tale på et forståeligt niveau.

 

Krav til brugeren

Brugeren eller dennes pårørende skal give besked til visitator ved væsentlige forandringer.

 

Brugeren skal deltage så aktivt, det er muligt, og selv udføre de opgaver, brugeren er i stand til.

 

Brugeren skal melde afbud i så god tid som muligt, hvis ydelsen ikke kan modtages til aftalt tidspunkt.

 

Krav til observation og dokumentation

Leverandøren skal følge retningslinjerne i Krav og vejledning til dokumentation.

 

Leverandøren skal forebygge tab af funktionsevne f.eks. ved at motivere brugeren til at selv udføre de opgaver, brugeren er i stand til og / eller f.eks. ved at vejlede og opmuntre brugeren til at klare hverdagen.

 

Leverandøren skal observere ændringer i brugerens tilstand.

 

Leverandøren skal handle fagligt forsvarligt i forhold til brugeren tilstand.

 

Leverandøren skal dokumentere væsentlige ændringer i brugeren tilstand i elektronisk brugerjournal.

 

Leverandøren skal videregive oplysninger om brugerens tilstand, som medfører længerevarende ændret behov for hjælp, til visitator.

 

Leverancesikkerhed

Ydelsen leveres som aftalt +- ½ time.

 

Ved leverancesvigt henvender brugeren sig til visitator.

 

Fleksibel hjemmehjælp

Brugeren kan ikke vælge at få udført en anden hjælp

Leverandør af ydelsen

Kommunale leverandører, Helsingør Kommune

De private leverandører, som har indgået aftale med Helsingør Kommune.

 

Betaling for ydelsen

Hvis brugerens funktionsevne er midlertidigt nedsat, skal brugeren betale for ydelsen. Betalingen beregnes på grundlag af brugerens og evt. ægtefælles indkomstgrundlag.

 

Kvalitetsmål og opfølgning

 

De overordnede kvalitetsmål for Helsingør Kommune er:

Ø       at brugerne er tilfredse med leverancerne og medarbejderne

Ø       at ydelserne bliver leveret med den beskrevne kvalitet

Ø       at ydelserne bliver leveret til tiden som planlagt

Ø       at dokumentationen bliver udført

 

Opfølgning foretages gennem:

Ø       revurdering

Ø       stikprøvekontrol

Ø       egenkontrol

 

For den detailleret beskrivelse af kvalitetsmål, resultatkrav og opfølgning henvises til Kravspecifikationen.

 

 


Oplæring / Undervisning

 

Delydelsens navn

 

Oplæring / Undervisning

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83

Serviceloven § 86

Sundhedsloven § 138

 

Formålet med delydelsen

At brugeren klarer sig selv længst muligt.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Brugeren har lette til moderate begrænsninger indenfor et eller flere specifikke funktionsområder og klarer ikke selv opgaven, men vil efter oplæring / undervisning i en kortere tidsbegrænset periode selv kunne udføre hele eller dele af opgaven selv.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Oplæring / undervisning - Injektionsteknik

Ø       Oplæring / undervisning - Kostvejledning

Ø       Oplæring / undervisning - Brug af hjælpemidler

Ø       Oplæring / undervisning - Selvtræning

Ø       Oplæring / undervisning - Praktiske opgaver

Ø       Oplæring / undervisning – Personlig pleje

 

Hyppighed

4 gange, dagtid hverdage

 

 

 

Rådgivning og vejledning

 

Delydelsens navn

 

Rådgivning og vejledning

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83

Serviceloven § 86

Sundhedsloven § 138

 

Formålet med delydelsen

At brugeren klarer sig selv længst muligt.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Brugeren har lette til moderate begrænsninger indenfor et eller flere specifikke funktionsområder og klarer ikke selv opgaven, men vil efter rådgivning / vejledning i en kortere tidsbegrænset periode selv kunne udføre hele eller dele af opgaven selv.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Rådgivning / vejledning – Støttestrømper

Ø       Rådgivning / vejledning – Medicin

Ø       Rådgivning / vejledning – Redskaber

Ø       Rådgivning / vejledning – Personlige hjælpemidler

Ø       Rådgivning / vejledning – Kateter / stomi

 

Hyppighed

4 gange, dagtid hverdage

 

 

Anden hjælp til brugeren

 

Ydelsestype

Anden hjælp til brugeren (13)

Ydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83

 

Formålet med hjælpen efter Lov om social service er at fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten (Serviceloven § 1, stk. 2).

 

Hjælpen efter Lov om social service bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. Hjælpen tilrettelægges ud fra den enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte (Serviceloven § 1, stk. 3).

 

Formålet med ydelsen

Formålet med ydelsen er ifølge Serviceloven § 81:

Ø       At forebygge at brugerens problemer forværres

Ø       At forbedre brugerens sociale og personlige funktion samt udviklingsmuligheder

Ø       At forbedre brugerens muligheder for livsudfoldelse

 

For de konkrete formål for delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Brugere, som midlertidigt eller varigt ikke selv kan varetage visse opgaver eller dele af det.

 

For de konkrete kriterier til delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser

 

Beskrivelse af ydelsens indhold

Der tages hensyn til værdighed, integritet, kultur og livskvalitet.

 

Brugeren medinddrages så meget som muligt. Der lægges stor vægt på omsorg og kommunikation i forbindelse med hjælpen.

 

Ydelsen kan gives som:

Motivere / Forebygge. Brugeren motiveres / vejledes til at klare så meget som muligt selv.

Træne. Brugeren trænes i at genvinde eller bevare evnen til at klare sig mest muligt.

Støtte / udføre med. Brugeren guides / støttes i at klare så meget som muligt selv.

Hjælpe / udføre for. Brugeren får udført ydelsen.

 

Følgende delydelser indgår i ydelsen:

Ø       13.1 Hjælp til ledsagelse og transport

 

For det konkrete indhold i delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser. I alle delydelser indgår at bære affald ud, hvis brugeren ikke selv kan varetage denne opgave.

 

Ydelsens omfang

Ydelsen leveres dagtid.

Se hyppigheden under beskrivelsen af de enkelte delydelsers.

 

Den vejledende gennemsnitstid fremgår af en samlet oversigt over gennemsnitstider, som offentliggøres sammen med timeprisen.

 

Krav til leverandøren

Leverandøren skal overholde forvaltningsretlige regler om tavshedspligt m.v.

 

Leverandøren skal følge anvisningerne i Helsingør Kommunes arbejdsmiljøpolitik.

 

Kompetencekrav til medarbejderen

Ydelsen karakteriseres som elementær / grundlæggende hjælp, hvilket medfører at alt personale efter oplæring kan udføre ydelsen. Hjælperen skal kunne observere brugerens tilstand og kunne reagere relevant på ændringer i tilstanden.

 

Minimumskrav for at kunne udføre ydelsen er, at hjælperen har opdateret viden og er bekendt med kvalitetsstandard og mål for ydelsen.

 

Medarbejderen skal kunne bestride det danske sprog i skrift og tale på et forståeligt niveau.

 

Krav til brugeren

Brugeren eller dennes pårørende skal give besked til visitator ved væsentlige forandringer.

 

Brugeren skal deltage så aktivt, det er muligt, og selv udføre de opgaver, brugeren er i stand til.

 

Brugeren skal følge de krav, som fastsættes i arbejdspladsvurderingen. Brugeren skal acceptere brug af hjælpemidler.

 

Brugeren skal melde afbud i så god tid som muligt, hvis ydelsen ikke kan modtages til aftalt tidspunkt.

 

Krav til observation og dokumentation

Leverandøren skal følge retningslinjerne i Krav og vejledning til dokumentation.

 

Leverandøren skal i samarbejde med brugeren udarbejde en handleplan (Døgnrytmeplan) for de visiterede ydelser, aktiviteter o.l.

 

Leverandøren skal forebygge tab af funktionsevne f.eks. ved at motivere brugeren til at selv udføre de opgaver, brugeren er i stand til og / eller f.eks. ved at vejlede og opmuntre brugeren til at klare hverdagen.

 

Leverandøren skal observere ændringer i brugerens tilstand.

 

Leverandøren skal handle fagligt forsvarligt i forhold til brugeren tilstand.

 

Leverandøren skal dokumentere væsentlige ændringer i brugeren tilstand i elektronisk brugerjournal.

 

Leverandøren skal videregive oplysninger om brugerens tilstand, som medfører længerevarende ændret behov for hjælp, til visitator.

 

Leverancesikkerhed

Ydelsen leveres som aftalt +- ½ time.

 

Ved leverancesvigt henvender brugeren sig til visitator.

 

Fleksibel hjemmehjælp

Brugeren kan vælge at få udført en hel eller delvis anden hjælp indenfor den tid, hjælperen har til rådighed ved det pågældende besøg.

 

Leverandør af ydelsen

Kommunale leverandører, Helsingør Kommune

Hjælper, udpeget af brugeren og ansat af kommunen, § 91

Brugerens eget valg af hjælp, § 95

De private leverandører, som har indgået aftale med Helsingør Kommune.

 

Betaling for ydelsen

Hvis brugerens funktionsevne er midlertidigt nedsat, skal brugeren betale for ydelsen. Betalingen beregnes på grundlag af brugerens og evt. ægtefælles indkomstgrundlag.

 

Kvalitetsmål og opfølgning

 

De overordnede kvalitetsmål for Helsingør Kommune er:

Ø       at brugerne er tilfredse med leverancerne og medarbejderne

Ø       at ydelserne bliver leveret med den beskrevne kvalitet

Ø       at ydelserne bliver leveret til tiden som planlagt

Ø       at dokumentationen bliver udført

 

Opfølgning foretages gennem:

Ø       revurdering

Ø       stikprøvekontrol

Ø       egenkontrol

 

For den detailleret beskrivelse af kvalitetsmål, resultatkrav og opfølgning henvises til Kravspecifikationen.

 

 


Personlig ledsagelse

 

Delydelsens navn

 

Personlig ledsagelse

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk. 1.1

Formål med delydelsen

At forbedre brugerens muligheder for livsudfoldelse

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Funktionsniveau:

Ø       Mobilitet 3 - 4

 

Brugeren klarer ikke selv at varetage transporten til og fra cafeteria / dagcenter på nærliggende plejehjem.

 

Brugeren skal bo i en ældrebolig, som er beliggende i umiddelbar nærhed af et plejehjem.

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Følge til og fra spisestue / cafeteria

Ø       Følge til og fra dagcenter

 

Hyppighed

2 gange daglig, dagtid

 

 


Hjælp til nødvendige plejeopgaver til børnefamilie

 

Delydelsens navn

Hjælp til nødvendige plejeopgaver til børnefamilie

 

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk. 1.1

Formål med delydelsen

At forebygge at brugerens problemer forværres

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Brugeren har nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.

 

Brugeren har et eller flere børn.

 

Brugeren, brugerens familie, børnepasningstilbud eller fritidstilbud kan ikke dække plejen af barnet / børnene fuldt ud.

 

Barnet / børnene kan ikke klare opgaverne selv

 

Delydelsens indhold

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Personlig pleje af barn / børn

Ø       Lægge barn / børn i seng

Ø       Tage barn / børn op af seng

Ø       Hjælpe barn / børn med indtagelse af mad og drikke

 

Omfang

Efter behov 7 døgn om ugen, højst 8 gange i døgnet inklusive praktisk hjælp.

 

Omfanget angives i tid individuelt i forhold til behovet.

 

Øvrigt

Pædagogisk støtte til brugeren i forældrerollen og opdragelse af barn / børn indgår ikke i ydelsen.