Madservice

kvalitetsstandard

Ydelsens lovgrundlag

§ 83 i Lov om Social Service

Hvilket behov dækker ydelsen?

Madservice

Hvad er formålet med ydelsen?

Formålet er at ældre og handicappede i Tønder Kommune kan visiteres til leverance af sund og vel tillavet mad på grundlag af kommunens kostpolitik og følgende overordnede mål:

·        Maden skal være ernæringsmæssigt rigtigt sammensat

 

·        Maden skal være veltilberedt og velsmagende

 

·        Maden skal kunne tilpasses individuelt og tilbydes i eget hjem

 

·        Maden skal være medvirkende til at højne modtagerens livskvalitet og indgå som et forebyggende og helbredende tilbud

 

·        Love og regler i forbindelse med fødevareproduktion skal overholdes

 

·        Frit leverandørvalg af mad til borgere i eget hjem

Hvordan tildeles hjælpen?

Madservice bevilges af visitator i myndighedsafdelingen efter en konkret vurdering af borgerens behov iht. Servicelovens § 83

Hvem kan modtage ydelsen?

Borgere, der på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre disse opgaver. Såfremt en rask ægtefælle midlertidigt er ude af stand til at lave mad til en syg ægtefælle er de også midlertidigt omfattet. Madservice ophører når den raske ægtefælle har haft fornøden tid til at opnå færdigheder i grundlæggende madlavning.

 

Borgere, der af sociale grunde har behov for et socialt netværk i spisesituationen, kan visiteres til café-tilbud, hvis behovet i øvrigt ikke kan dækkes i nærområdet.

 

Borgere, der ikke er i stand til selv at lave nødvendig diætmad.


Hvad kan indgå i ydelsen?

Et middagsmåltid består som hovedregel af hovedret og biret.

Diætkost består som hovedregel af hovedret og biret.

Et måltid kan være varmholdigt ( gælder borgere i Bredebro, Højer, Løgumkloster og Skærbæk)  eller frostmad (gælder borgere i Nr. Rangstrup og Tønder).

 

Ved alle menuer følges de generelle retningslinier jf. Fødevaredirektoratets anbefalinger for institutionskost.

 

Ydelsens omfang

Madservice skal være tilgængelig alle årets dage.

 

Varmholdt mad leveres udfra en fastlagt menuplan, hvor der i øvrigt er fravalg af enkelte retter som fx fisk og indmad

Levering af frostmad baseres på et menukort, der udleveres til borgeren. Menukortet skal som minimum pr. uge indeholde 10 forskellige hovedretter m. tilbehør og 8 biretter. Retterne skal varieres, så der hver uge er mulighed for at vælge både helt kød, farsretter, sammenkogte retter, fisk og fjerkræ. Kravet om variation omfatter også biretter, hvor der i hver ugemenu skal være mulighed for at vælge mellem suppe, grød og desserter (f.eks. fromage).

 

Borgeren kan fravælge biret.

 

Varmholdig mad leveres dagligt i tidsrummet 11.00 til 13.00.

Frostmad leveres en gang om ugen.

 

Ved levering af frostmad stiller transportpersonalet maden i borgerens fryser. Ansvaret for rigtig opbevaring er herefter borgerens. Borgeren stiller selv mikroovn eller lignende til rådighed.

Ved levering af varmholdig mad afleveres maden efter borgerens anvisning inden for det nævnte tidsrum.

 

Såfremt der ikke er nogen hjemme til at modtage madportionerne i det aftalte tidsrum, tages maden med retur til leverandøren. Borgeren kan efterfølgende hente maden hos leverandøren. Borgeren kan eventuelt lave en aftale med naboen om, at denne tager imod leverancen. Borgeren betaler for maden indtil aftalen er sagt op, uanset om den afhentes/modtages eller ej, jf. i øvrigt afsnittet om opsigelse af madservice.

 

Under særlige omstændigheder er der mulighed for at lave individuelle aftaler om at leverandøren låser sig ind i hjemmet, hvis en borger ikke selv kan lukke op. Dette kræver en underskrift fra borgeren. Det kræves ligeledes, at der laves en skriftlig aftale, hvis maden ønskes leveret hos naboen, som en permanent ordning.

 

Afvigelser i forhold til det visiterede skal registreres af leverandøren og meddeles Myndighedsafdelingen.

Hvis borgeren vedvarende fravælger madservice skal leverandøren meddele det til myndighedsafdelingen, der vurderer om der er sammenhæng mellem borgerens behov og ydelser.

 

Hvad koster ydelsen?

Prisen for madservice fastsættes særskilt af Byrådet og reguleres en gang om året. Som følge af lovændringer vil der blive beregnet en ny takst ca. medio 2009.

 

Hvordan kan man opsige madservice

Generelt kan midlertidigt eller varigt ophør af madleverence siges op 1 uge før næste leverance. Dette gælder såvel frostmad som varmholdt mad.

Ved flytning til plejecenter, midlertidigt ophold eller sygehusophold
Borgeren betaler for de måltider der er leveret.

 

Ved dødsfald
Boet betaler for de måltider der er leveret.

Er der valgmulighed m.h.t. leverandør?

Borgeren vælger selv leverandør blandt kommunens godkendte leverandører.

 

Det fremgår af leverandørens informationsmateriale hvilke produktionsformer og hvilke kosttyper den enkelte leverandør er godkendt til.

HvORNÅR LEVERES DEN VISITEREDE YDELSE?

Madservice iværksættes senest 3 hverdage efter at valg af leverandør er foretaget.

 

Ved akut behov iværksættes madservice straks, efter aftale mellem borgeren og/eller eventuelt dennes hjælper og leverandøren.

 

HVORDAN LEVERES YDELSEN?

Der er mulighed for at få maden bragt eller den kan afhentes direkte ved leverandøren. 


Ved levering er der en udbringningspris.

 

 

HVEM KONTAKTES NÅR HJÆLPEN UDEBLIVER?

Hvis madleveringen udebliver, kan man kontakte leverandøren.

 

Hvis man ikke kan få fat i leverandøren, kan man kontakte myndighedsafdelingen, se telefonliste.

Krav til udførerens kompetence

Madservice produceres primært af uddannet personale, men kan også udføres af uuddannet personale, der er instrueret til arbejdet og er under tilsyn af faguddannet personale. Alt personale skal have gennemgået de lovpligtige hygiejnekurser. Udbringeren skal være bekendt med leverancekravene.

 

Hvad er kommunens kvalitetsmål?

Kravene til madservice med levering tager afsæt i kommunens kostpolitik.

Der henvises til Tønder Kommune kostpolitik.

 

Hvordan følges der op på ydelsen og kommunens kvalitetsmål?

·   Borgerudsagn

 

·   Efter henvendelse fra leverandøren

·   Brugertilfredshedsmålinger

·   Revisitering efter behov.

Kostudvalg (omfatter repræsentanter for plejepersonalet, brugerne og ældrerådet samt køkkenområdet).

Er der særlige forhold at tage hensyn til?

Leverandøren er underlagt reglerne for tavshedspligt for personer ansat i offentlig tjeneste jf. Retssikkerhedslovens § 43, stk. 2 og 3.


Leverandøren er som arbejdsgiver underlagt Arbejdsmiljøloven og fødevaredirektoratets love og regler.

Loven foreskriver, at arbejdet skal udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.

 

Sagsbehandlingsfrist

Ansøgning om madservice efter servicelovens § 83 behandles i løbet af 14 dage efter henvendelse til myndighedsafdelingen.

 


Anke- og klagemuligheder

Der er særlige klageregler for kommunens afgørelser om personlig hjælp, omsorg og pleje efter servicelovens §§  83 og  84. Afgørelserne indbringes uden tidsfrist først for:

 

Kommunens klageråd efter § 88, stk. 3. (Klagerådet, Danavej 15, 6520 Toftlund).

 

Klagerådet kan ikke ændre afgørelsen, men drøfter, vurderer og videreformidler klagen til Kommunalbestyrelsen. Når Kommunalbestyrelsen har taget stilling kan sagen af borgeren indbringes for det sociale nævn inden 4 uger efter modtagelsen af svaret.

Anke af afgørelser efter de sociale love skal sendes Social- og sundhedsforvaltningen, Danavej 15, 6520 Toftlund, der efter genvurdering videresender anken til Det Sociale Nævn, Storetorv 10, 6200 Aabenraa.

 

Hvordan anmodes om hjælp

Henvendelse om visitering til madservice kan rettes til myndighedsafdelingen, Danavej 15, 6520 Toftlund.

 

Telefontid på hverdage mellem kl. 8 - 9 og 12.30 - 13.30.

 

Område Nord betjener borgere i Skærbæk og Toftlund med

opland

 

Telefonnumre

·        7492 9455 Skærbæk by nord, Rømø, Rejsby, Frifelt

·        7492 9456 Skærbæk by syd

·        7492 9451 Agerskov, Arrild, Døstrup

·        7492 9453 Toftlund

 

Område Syd betjener borgere i Bredebro, Løgumkloster, Højer

og Tønder med opland

 

Telefonnumre:

·        7492 9487 Tønder øst

·        7492 9496 Løgumgårde, Bredebro (by)

·        7492 9488 Tønder vest, Højer, Bredebro/Ballum

·        7492 9495 Tønder vest, Højer, Bredebro (by, land), Visby

·        7492 9493 Løgumkloster, Bedsted, Øster Højst