Kvalitetsstandard: Personlig pleje

 

Hvad er ydelsens lovgrundlag?

 

Lov om social service §§ 83, 88 og 192.

Sundhedsloven.

Arbejdsmiljøloven.

 

Hvilket behov dækker ydelsen?

 

Hjælp til personlig pleje.

Hvad er formålet med ydelsen?

 

·        At bevare borgeren som en aktiv samarbejdspartner.

Hjælpen ydes ud fra borgerens ressourcer. Hjælp til selvhjælp.

  • At styrke borgerens vedligeholdelsesfunktion ved, at motivere og støtte borgeren til, at deltage så aktivt som muligt i opgaverne.
  • At tilbyde borgeren den nødvendige og tilstrækkelige hjælp til, at opretholde en personlig hygiejne og fremtræden, der understøtter personens sundhed, selvrespekt og integritet.

Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen?

 

Alle aktiviteter ydes som hjælp til selvhjælp.

  • Sengebad/brusebad en gang ugentligt eller efter skønnet behov og almindelig oprydning herefter.

Hjælp til personlig hygiejne:

  • Daglig øvre og nedre toilette.
  • Hårvask efter skønnet behov.
  • Tandhygiejne efter skønnet behov.
  • Observation og pleje af hud.
  • Neglerensning og klipning af fingernegle.
  • Frisering.
  • Barbering.

Af- og påklædning.

Toiletbesøg:

  • Hjælp til toiletbesøg.
  • Tømning af urinkolbe.
  • Tømning af toiletspand.
  • Skift af inkontinenshjælpemidler.

Hudpleje.

Hjælp til kropsbårne hjælpemidler:

  • Høreapparater.
  • Briller.
  • Støttestrømper.
  • Proteser.

Medicingivning

  • Hjælp til medicinindtagelse.
  • Smøres med salve.
  • Øjendrypning.

Grundlæggende forebyggelse af komplikationer ved sengeleje:

  • Lettere mobilisering af kroppen.
  • Forebyggelse og behandling af tryksår.

 

Forflytninger:

  • I og af seng, stol mv.

Vending og lejring efter skønnet behov:

  • Rekvirering af hjælpemidler.

Praktiske gøremål, som KUN foregår i forbindelse med personlig pleje:

  • Sengeredning
  • Tømning af skraldeposer

 

Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen?

Klipning af tånegle.

Oprulning af hår.

Hvem kan modtage ydelsen?

 

Brugere, der er vurderet til funktionsniveau 2, 3 og 4 eller er visiteret til plejehjem.

Hvad er ydelsens omfang?

 

Ydelsens omfang vurderes individuelt i forhold til brugerens behov.

Er der valgmuligheder m.h.t. leverandør?

 

Hjemmeboende brugere:

Den personlige hjælp er omfattet af frit valgsordningen i hjemmeplejeregi, hvilket giver leverandører adgang til at søge om godkendelse som leverandør af ydelserne.

 

Beboere på plejehjem / ældrecentre:

Der er ikke p.t. mulighed for frit valg af leverandør på plejehjem og ældrecentre i Struer Kommune.

 

Hvem leverer ydelsen?

 

Hjemmeboende brugere:

Den af Struer Kommune godkendte leverandør, som brugeren vælger i forbindelse med bevilling af personlig hjælp – (privat firma eller kommunal hjemmepleje).

 

På plejehjem / ældrecentre:

Udførelsen af ydelsen varetages af ansatte medarbejdere ved plejehjem /ældrecentre.

 

Kompetencekrav til udføreren.

 

Udføreren er en person, der er i stand til at yde en kompetent faglig indsats i forhold til den enkelte brugers behov.

Medfører ydelsen omkostninger for modtagerne?

 

Varig hjælp til personlig pleje er gratis.

Hvis der er tale om midlertidig hjælp, kræves der en indtægtsbestemt betaling, hvorfor der her angives et bestemt timetal for hjælpen.

Hvad er kommunens målsætning for ydelsen?

 

·        At tilbyde brugerne personlig hjælp eller støtte efter en individuel vurdering.

·        At styrke brugeren i at kunne håndtere sin tilværelse, så vaner og livsindhold bevares så vidt muligt.

·        At leverancen stemmer overens med den indgåede aftale.

·        Hvis et besøg flyttes mere end ½ time i forhold til det aftalte tidspunkt, orienteres borgeren telefonisk.

·        Iværksættelse af hjælpen kan ske fra dags dato, og skal ske indenfor 3 hverdage efter visitationsbesøget.

·        At morgenplejeopgaverne som hovedregel er påbegyndt tidligst kl. 07.00 og senest kl. 10.30, med mindre borgeren har andre ønsker.

·        At max. 10 % udtrykker manglende tilfredshed med de tildelte ydelser.

·        At hos de borgere, der modtager hjælp hver uge, udføres hjælpen af max. 3 – 6 personer.

·        At hos de borgere der modtager daglig hjælp, udføres hjælpen af max. 10 – 15 medarbejdere (dag, aften og nat).

 

Hvordan følges der op på ydelsen?

 

Mål for kvalitet af ydelsen vurderes ved:

·        Vurdering af og handling på opfølgningsinformationer.

·        Brugerens hjælp revurderes løbende og minimum 1 gang årligt.

·        Revurderes af behovet efter 3 måneder hos nye brugere.

·        Dialog med brugeren evt. via spørgeskema og / eller interview.

·        Tilsyn.

·        Vurdering af klagesager.

 

Hvor ofte foretages der brugerundersø-gelser?

 

Struer Kommune vil gennemføre en løbende brugertilfredshedsmåling.

Er der særlige forhold at tage hensyn til?

 

Der vil blive udarbejdet en arbejdspladsvurdering i brugerens hjem, som kan bevirke, at der kan blive tale om ændringer af brugerens hjem. (Eks. flyt eller bortskaffelse af møbler) og ibrugtagning af relevante hjælpemidler, for at imødekomme medarbejdernes fysiske arbejdsmiljø.

 

Husdyr må ikke være til gene for medarbejderen ved udførelse af arbejdet.

 

Indtil ugen før en ikke daglig ydelse skal leveres (f.eks. et ugentligt bad), har brugeren, såfremt denne meddeler, at han / hun ikke kan modtage hjælpen på det aftalte tidspunkt, krav på at blive tilbudt et alternativt tilbud.

Takker brugeren nej til det foreslåede tidspunkt, bortfalder borgerens krav på levering af ydelsen.

 

Hvis en bruger meddeler, at han / hun ikke kan modtage en ikke daglig ydelse på det aftalte tidspunkt, mindre end en uge før ugedagen herfor, bortfalder borgerens krav på levering af denne ydelse.

 

Visitator skal altid informeres, når en borger afmelder en ydelse, og der ikke kan aftales et alternativt leveringstidspunkt. Ændringer i tidspunktet for levering af en ydelse, skal altid noteres i samarbejdsbogen hos borgeren.