Madservice

 

Ydelsestype

Madservice

Ydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83

 

Formålet med hjælpen efter Lov om social service er at fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten (Serviceloven § 1, stk. 2).

 

Hjælpen efter Lov om social service bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. Hjælpen tilrettelægges ud fra den enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte (Serviceloven § 1, stk. 3).

 

Formålet med ydelsen

Formålet med ydelsen er ifølge Serviceloven § 81:

Ø       At forebygge at brugerens problemer forværres

Ø       At forbedre brugerens sociale og personlige funktion samt udviklingsmuligheder

Ø       At forbedre brugerens muligheder for livsudfoldelse

 

For de konkrete formål for delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser.

 

Kriterier for at få tildelt ydelsen

Brugere, som ikke selv kan tilberede varm mad.

 

Brugeren har behov for et varmt hovedmåltid mindst 4 gange om ugen. Hvis brugeren er på visiteret til dagcenter 4 – 5 gange om ugen, kan behovet for madservice være 2 – 3 gange om ugen.

 

Brugeren har behov for et varmt hovedmåltid, og bor et sted der kræver anvendelse af spisebilletter på hverdage. Brugeren har behov for madservice 2 gange om ugen.

 

For de konkrete kriterier til delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser.

 

Beskrivelse af ydelsens indhold

Følgende delydelser indgår i ydelsen:

Ø       Normalkost med biret på serveringssted

Ø       Normalkost uden biret på serveringssted

Ø       Diætkost / specielkost / energiberiget kost med biret på serveringssted

Ø       Diætkost / specielkost / energiberiget kost uden biret på serveringssted

Ø       Normalkost med biret udbragt

Ø       Normalkost uden biret udbragt

Ø       Diætkost / specielkost / energiberiget kost med biret udbragt

Ø       Diætkost / specielkost / energiberiget kost uden biret udbragt

 

Maden skal være ernæringsmæssigt sammensat på en sådan måde, at den udgør 30% af døgnbehovet.

 

Maden skal overholde de anbefalinger, der fremgår af ”Anbefalinger for den danske institutionskost” f.eks. energifordeling, vitaminer, mineraler, sammensætning af protein, fedt og kulhydrater.

 

For det konkrete indhold i delydelserne henvises til beskrivelsen af de enkelte delydelser

 

Ydelsens omfang

Se beskrivelse af de enkelte delydelsers omfang.

Krav til leverandøren

Leverandøren skal overholde forvaltningsretlige regler om tavshedspligt m.v.

 

Leverandøren skal følge anvisningerne i Helsingør Kommunes arbejdsmiljøpolitik.

 

Kompetencekrav til medarbejderen

Ydelsen karakteriseres som levnedsmiddelsydelse. Ydelsen udføres af personale med faglige kundskaber i tilberedning af mad i større produktion.

 

Krav til brugeren

Brugeren eller dennes pårørende skal give besked til visitator ved væsentlige forandringer, f.eks. forværring af tilstanden som medfører behov for diæt eller forbedring af tilstanden som medfører mindsket behov for madservice.

 

Brugeren skal selv sørge for egnet opbevaringsmulighed ved udbragt mad.

 

Brugeren skal selv sørge for opvarmningsmulighed af udbragt mad.

 

Hvis brugeren skal have hjælp med opvarmning af udbragt mad, skal brugeren selv sørge for at stille en mikrobølgeovn med mindst 800 Watt til rådighed. Brugeren kan købe mikrobølgeovnen gennem leverandøren.

 

Hvis brugeren ikke selv kan åbne døren for leverandøren eller er længe om at åbne døren eller ikke er hjemme, skal brugeren udlevere nøgle til leverandøren.

 

Hvis brugeren ikke ønsker at modtage den udbragte mad, skal brugeren eller dennes pårørende melde afbud senest 7 dage før planlagt levering.

 

Hvis tidsfristen for afbud ikke overholdes, vil brugeren blive opkrævet fuld betaling.

 

Krav til observation og dokumentation

Leverandøren skal videregive oplysninger om brugerens tilstand, som medfører ændret behov for hjælp, til visitator.

 

Krav til hygiejne og egenkontrol

Leverandøren skal leve op til en hver tid gældende regler for hygiejne og egenkontrol, herunder:

Ø       bekendtgørelse nr. 26 af 18 januar 2002 om autorisation m.v. ved behandling og salg af fødevarer m.v.

Ø       bekendtgørelse nr. 198 af 22 marts 2002 om fødevarehygiejne

Ø       bekendtgørelse nr. 352 af 30 maj 2002 om egenkontrol i fødevarevirksomheder

 

Leverancesikkerhed

Udbragt mad leveres forsvarligt emballeret i brugerens hjem. Varm mad leveres i brugerens køkken, kold mad leveres i brugeres køleskab, og frossen mad leveres i brugerens fryseskab.

 

Udbragt mad leveres på aftalt tidspunkt +- 30 minutter.

 

Ved leverancesvigt henvender brugeren sig til visitator.

 

Valgmulighed

Brugeren skal tilbydes en hovedmenu. Derudover skal leverandøren tilbyde brugeren at vælge mellem flere forskellige hovedretter og biretter. Hvis brugeren ønsker at få andre retter end dem der indgår i hovedmenuen, skal brugeren bestille de retter, brugeren i stedet for ønsker fra oversigten over valgmuligheder.

 

Leverandøren af udbragt mad skal kunne tilbyde brugeren at købe en mikrobølgeovn.

 

Tilkøbsmulighed

Hvis leverandøren tilbyder det, kan brugeren tilkøbe yderligere måltider f.eks. proteindrik, madpakke, grød, frugtgrød, frugt, salat, råkost, a la carte retter, gæstemiddage.

 

Leverandør af ydelsen

De private leverandører, som har indgået aftale med Helsingør Kommune.

 

Ved anvendelse af godkendelsesmodellen:

Den enkelte leverandør skal levere mad udbragt i brugeren hjem og / eller på serveringssted, og behøver ikke at kunne levere begge dele. Der kan ikke stilles krav til de private leverandører om diæter / specialkost / energiberiget kost.

 

Betaling for ydelsen

Leverandøren skal tilbyde mindst et måltid med varm hovedret og biret, hvor brugerens pris er 59,00 kr. (2009 niveau).

 

Hvis brugeren vælger andre måltider eller måltidssammensætninger, vil egenbetalingen kunne variere.

 

Kvalitetsmål og opfølgning

De overordnede kvalitetsmål for Helsingør Kommune er:

Ø       at brugerne er tilfredse med leverancerne og medarbejderne

Ø       at ydelserne bliver leveret med den beskrevne kvalitet

Ø       at ydelserne bliver leveret til tiden som planlagt

Ø       at dokumentationen bliver udført

 

Opfølgning foretages gennem:

Ø       revurdering

Ø       stikprøvekontrol

Ø       egenkontrol

 

For den detaljeret beskrivelse af kvalitetsmål, resultatkrav og opfølgning henvises til Kravspecifikationen.

 

 


Normalkost med biret på serveringssted

 

Ydelsens navn

 

Normalkost med biret på serveringssted

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk. 1.2

Formål med delydelsen

At brugeren kan bevare eller genoprette en tilfredsstillende ernæringstilstand.

 

Kriterier for at få ydelsen tildelt

Funktionsniveau:

Ø       Spise og drikke 2 – 4

 

Brugeren kan ikke selv lave varm mad.

 

Brugeren har behov for et varmt hovedmåltid mindst 4 gange om ugen, eller brugeren har behov for varm mad og bor i en bolig med tvunget køb af spisebilletter.

 

Brugeren kan selv transportere sig til serveringssted.

 

Brugeren er ikke pensionist og kan derfor ikke benytte det generelle tilbud til pensionister om Cafeordning efter Lov om social service § 79.

 

Brugeren har behov for social kontakt for at vedligeholde og undgå tab af ernæringstilstand samt for at forebygge ensomhed og isolation.

 

Ydelsens indhold

 

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Tilberedt hovedret

Ø       Tilberedt biret

 

Valgmulighed

Brugeren skal tilbydes en hovedmenu. Derudover skal leverandøren tilbyde brugeren at vælge mellem flere forskellige hovedretter og biretter. Hvis brugeren ønsker at få andre retter end dem der indgår i hovedmenuen, skal brugeren bestille de retter, brugeren i stedet for ønsker fra oversigten over valgmuligheder.

 

Tilkøbsmulighed

Hvis leverandøren tilbyder det, kan brugeren tilkøbe yderligere måltider f.eks. proteindrik, madpakke, grød, frugtgrød, frugt, salat, råkost, a la carte retter, gæstemiddage.

 

Omfang

 

1 varmt hovedmåltid

4 – 7 gange om ugen

2 – 3 gange om ugen for dagcenterbrugere

2 gange om ugen for brugere med tvungne spisebilletter

 

 


Normalkost uden biret på serveringssted

 

Ydelsens navn

 

Normalkost uden biret på serveringssted

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk. 1.2

Formål med delydelsen

At brugeren kan bevare eller genoprette en tilfredsstillende ernæringstilstand.

 

Kriterier for at få ydelsen tildelt

Funktionsniveau:

Ø       Spise og drikke 2 – 4

 

Brugeren kan ikke selv lave varm mad.

 

Brugeren har behov for et varmt hovedmåltid mindst 4 gange om ugen, eller brugeren har behov for varm mad og bor i en bolig med tvunget køb af spisebilletter.

 

Brugeren kan selv transportere sig til serveringssted.

 

Brugeren er ikke pensionist og kan derfor ikke benytte det generelle tilbud til pensionister om Cafeordning efter Lov om social service § 79.

 

Brugeren har behov for social kontakt for at vedligeholde og undgå tab af ernæringstilstand samt for at forebygge ensomhed og isolation.

 

Ydelsens indhold

 

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Tilberedt hovedret

 

Valgmulighed

Brugeren skal tilbydes en hovedmenu. Derudover skal leverandøren tilbyde brugeren at vælge mellem flere forskellige hovedretter. Hvis brugeren ønsker at få andre retter end dem der indgår i hovedmenuen, skal brugeren bestille de retter, brugeren i stedet for ønsker fra oversigten over valgmuligheder.

 

Tilkøbsmulighed

Hvis leverandøren tilbyder det, kan brugeren tilkøbe yderligere måltider f.eks. proteindrik, madpakke, grød, frugtgrød, frugt, salat, råkost, a la carte retter, gæstemiddage.

 

Omfang

1 varmt hovedmåltid

4 – 7 gange om ugen

2 – 3 gange om ugen for dagcenterbrugere

2 gange om ugen for brugere med tvungne spisebilletter

 

 


Diætkost/specialkost/energiberiget kost med biret på serveringssted

 

Ydelsens navn

 

Diætkost / specialkost / energiberiget kost med biret på serveringssted

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk. 1.2

Formål med delydelsen

At brugeren kan bevare eller genoprette en tilfredsstillende ernæringstilstand.

 

Kriterier for at få ydelsen tildelt

Funktionsniveau:

Ø       Spise og drikke 2 – 4

 

Brugeren kan ikke selv lave varm mad.

 

Brugeren har behov for et varmt hovedmåltid mindst 4 gange om ugen, eller brugeren har behov for varm mad og bor i en bolig med tvunget køb af spisebilletter.

 

Brugeren kan selv transportere sig til serveringssted.

 

Brugeren er ikke pensionist og kan derfor ikke benytte det generelle tilbud til pensionister om Cafeordning efter Lov om social service § 79.

 

Brugeren har behov for social kontakt for at vedligeholde og undgå tab af ernæringstilstand samt for at forebygge ensomhed og isolation.

 

Brugeren har lægeordination på særlig diætkost, der skal afhjælpe et svigt i organismen, f.eks. diabeteskost, mælkefri kost o.l.

 

Brugeren har behov for specialkost, som ikke kan tilgodeses gennem normalkost, f.eks. lille eller stor portion normalkost, tyggevenlig kost. flydende kost o.l.

 

Brugeren har et utilsigtet vægttab / lavt BMI, og har derfor behov for energiberiget kost.

Ydelsens indhold

 

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Tilberedt hovedret

Ø       Tilberedt biret

 

Valgmulighed

Brugeren skal tilbydes en hovedmenu. Derudover skal leverandøren tilbyde brugeren at vælge mellem flere forskellige hovedretter og biretter. Hvis brugeren ønsker at få andre retter end dem der indgår i hovedmenuen, skal brugeren bestille de retter, brugeren i stedet for ønsker fra oversigten over valgmuligheder.

 

Tilkøbsmulighed

Hvis leverandøren tilbyder det, kan brugeren tilkøbe yderligere måltider f.eks. proteindrik, madpakke, grød, frugtgrød, frugt, salat, råkost, a la carte retter, gæstemiddage.

 

Omfang

 

1 varmt hovedmåltid

4 – 7 gange om ugen

2 – 3 gange om ugen for dagcenterbrugere

2 gange om ugen for brugere med tvungne spisebilletter

 


Diætkost/specialkost/energiberiget kost uden biret på serveringssted

 

Ydelsens navn

 

Diætkost / specialkost / energiberiget kost uden biret på serveringssted

Delydelsens lovgrundlag

Serviceloven § 83, stk. 1.2

Formål med delydelsen

At brugeren kan bevare eller genoprette en tilfredsstillende ernæringstilstand.

 

Kriterier for at få ydelsen tildelt

Funktionsniveau:

Ø       Spise og drikke 2 – 4

 

Brugeren kan ikke selv lave varm mad.

 

Brugeren har behov for et varmt hovedmåltid mindst 4 gange om ugen, eller brugeren har behov for varm mad og bor i en bolig med tvunget køb af spisebilletter.

 

Brugeren kan selv transportere sig til serveringssted.

 

Brugeren er ikke pensionist og kan derfor ikke benytte det generelle tilbud til pensionister om Cafeordning efter Lov om social service § 79.

 

Brugeren har behov for social kontakt for at vedligeholde og undgå tab af ernæringstilstand samt for at forebygge ensomhed og isolation.

 

Brugeren har lægeordination på særlig diætkost, der skal afhjælpe et svigt i organismen, f.eks. diabeteskost, mælkefri kost o.l.

 

Brugeren har behov for specialkost, som ikke kan tilgodeses gennem normalkost, f.eks. lille eller stor portion normalkost, tyggevenlig kost, flydende kost o.l.

 

Brugeren har et utilsigtet vægttab / lavt BMI, og har derfor behov for energiberiget kost.

 

Ydelsens indhold

 

Følgende elementer kan indgå i delydelsen:

Ø       Tilberedt hovedret

 

Valgmulighed

Brugeren skal tilbydes en hovedmenu. Derudover skal leverandøren tilbyde brugeren at vælge mellem flere forskellige hovedretter. Hvis brugeren ønsker at få andre retter end dem der indgår i hovedmenuen, skal brugeren bestille de retter, brugeren i stedet for ønsker fra oversigten over valgmuligheder.

 

Tilkøbsmulighed

Hvis leverandøren tilbyder det, kan brugeren tilkøbe yderligere måltider f.eks. proteindrik, madpakke, grød, frugtgrød, frugt, salat, råkost, a la carte retter, gæstemiddage.

 

Omfang

 

1 varmt hovedmåltid

4 – 7 gange om ugen

2 – 3 gange om ugen for dagcenterbrugere

2 gange om ugen for brugere med tvungne spisebilletter