Indkøb af dagligvarer

Hvad er ydelsens lovgrundlag?

§ 83 i Lov om social service.

Hvilke behov dækker ydelsen?

Støtte/hjælp til indkøb, som borgeren midlertidigt eller varigt er ude af stand til selv at varetage på grund af nedsat fysisk, psykisk eller social funktionsevne.

Hvad er formålet med ydelsen?

At tilbyde borgeren den nødvendige og tilstrækkelige hjælp til at få indkøbt varer til sit eget daglige forbrug.

Hvilke aktiviteter kan indgå i ydelsen?

Hjælp til indkøb omfatter:

·         Bestilling af varer

·         Levering af dagligvarer på en fast ugedag indenfor et fast tidsinterval på max. 3 timer (30 min., hvis leveringen er afhængig af en hjemmehjælpers tilstedeværelse)

·         Sætte køle- og frostvarer på plads

·         Afregning for indkøbet via PBS

·         Aflevering og afregning for returflaske/dåser

Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen

·         Indkøb i flere forretninger pr. gang

·         Indkøb udover en samlet vægt på 20 kg.

·         Indkøb af drikkevarer udover 24 almindelige flasker/dåser

·         Indkøb udover eget daglige forbrug

·         Småindkøb af varer, som ikke omfatter fødevarer

Hvem kan modtage ydelsen?

Borgere der ikke helt eller delvis er i stand til at foretage indkøb af fødevarer.

Ydelsens omfang

Ydelsen tildeles både som midlertidig og varig hjælp.

Hjælpen ydes som udgangspunkt én gang ugentligt og udføres kun i dagtimer på hverdage.

Ydelsens omfang afgøres af visitator. Omfanget afhænger af en vurdering af borgerens samlede situation, herunder om der er ægtefælle eller hjemmeboende børn, der kan deltage.

Fleksibel hjemmehjælp

Borgeren har ikke mulighed for ombytning til andre ydelser indenfor den samlede visiterede tidsramme.

Er der valgmulighed mht. leverandør?

Der kan vælges mellem den private leverandør, der er godkendt af kommunen eller af en privat person, som borgeren selv antager og som er godkendt af kommunen.

Borgere, der alene visiteres til hjælp fra indkøbsordning kan udelukkende vælge den kommunale leverandør, da de private leverandører ikke har indkøbsordninger.

Hvem leverer ydelsen?

Medarbejdere fra den private leverandør OB Care eller af en privat person.

Kompetencekrav til udføreren.

Medarbejderne skal kunne tale og skrive dansk samt have regnefærdigheder.

Medarbejderne skal udvise almindelig hjælpsomhed.

Medarbejderne skal kunne legitimere sig med billedlegitimation, navn, firmanavn og underskrift.

Medfører ydelsen omkostninger for modtageren?

Ved midlertidig hjælp opkræves en indtægtsbestemt brugerbetaling.

Iværksættelse og afmelding af ydelsen

Hjælp til indkøb, der skal leveres hver uge, iværksættes inden for en uge efter bevillingstidspunktet.

Leverandøren aftaler tidspunkt med borgeren om hvilken ugedag og ca. tidspunkt for hvornår indkøbet leveres.

Borgeren kan skifte leverandør med 1 måneds varsel til udgangen af en måned.

Kvalitetsmål

·         at borgerne oplever at få den hjælp der er lovet

·         at borgerne oplever hjælpsomhed

·         at borgerne oplever generel tilfredshed med indkøbsordningen

·         at borgerne får hjælp til indkøb inden for en uge efter bevillingstidspunktet

·         at plejepersonalet medvirker ved bestilling af varer, hvor borgeren ikke selv er i stand til det

·         at afregning for varer som udgangspunkt sker med leverandøren via PBS

·         at opgaven løses i samarbejde med borgeren, OB Care og Hjemmeplejens medarbejdere

·         at ændrede behov for indkøb meddeles visitator

·         at indkøbene omfatter fødevarer til eget dagligt forbrug

·         at hjælpen udføres forsvarligt

Hvordan følges der op på ydelsen?

Medarbejderen vurderer løbende, og giver tilbagemelding til relevant fagperson, hvis der er ændringer i den enkelte borgers situation/almentilstand.

Visitatorerne foretager revisitation efter behov.

Er der særlige forhold at tage hensyn til?

Medarbejderne er omfattet af arbejdsmiljøloven, når de arbejder i borgernes hjem. I følge loven skal arbejdet udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt. Leverandøren udarbejder en skriftlig arbejdspladsvurdering. Såfremt ydelsen ikke kan udføres på en måde, så det er arbejdsmiljømæssigt forsvarligt, foretages en ny visitation med henblik på hvilken ydelse, borgeren så kan tilbydes i stedet.

Det skal tilstræbes, at levering af varer udføres af den samme medarbejder, og at eventuelle afløsere er de samme.