Skabelon: |
Beskrivelse af ydelsen: |
Lovgrundlag for ydelsen |
Madservice er en ydelse efter Servicelovens § 83 Kommunalbestyrelsen skal træffe beslutning om evt. tilskud til madservice og levering, jf. bekendtgørelse om betaling for generelle tilbud og for tilbud om personlig og praktisk hjælp m.v. |
Hvilke behov dækker ydelsen? |
Tilberedning af sund og varieret mad til borgere Tilberedning af diæt til borgere med særlige behov, efter lægeordination Udbringning af maden |
Hvad er målet for ydelsen? |
At tilbyde mad af god kvalitet, tilpasset den enkeltes behov. At dække borgerens behov for alsidig og sund kost. |
Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen? |
Tilberedning af ernæringsrigtig, indbydende, varieret og tilstrækkelig mad. Udbringning af mad. Udlevering af menulister med valgmuligheder – minimum én gang om måneden. Kort kontakt ved udbringning af maden. Madservice omfatter
Madservice kan desuden omfatte
|
Hvilke relaterede aktiviteter indgår ikke i ydelsen? |
Anretning af maden. |
Hvem kan modtage ydelsen? |
Borgere som har behov for madservice for at sikre tilstrækkelig ernæringstilstand. Borgere, der ikke selv har evnerne til at tilberede varme måltider. Det er desuden en forudsætning, at der ikke er andre i husstanden, der kan udføre opgaven |
Hvad er borgerens kvalitetsmål? |
At maden er indbydende, frisk og smager godt. At få den mad, der er bestilt. At medarbejderne opleves som kompetente At aftaler bliver overholdt. |
Hvad er kommunens kvalitetsmål? |
At der leveres sund, varieret og veltillavet kost At hovedmåltidet indeholder energimængde, der svarer til 35% af døgnbehovet At energiprocentfordelingen følger Levnedsmiddelstyrelsens anbefalinger til institutionskost At der ikke forekommer venteliste til madservice. At der ikke finder aflysning sted. At der ikke forekommer fejllevering. At levering af mad begynder senest 1 dag efter at der er visiteret til madservice. At maden leveres til aftalt tid. |
Ydelsens hyppighed? |
Mellem 3 og 7 gange om ugen. Afbestilling kan foretages til leverandøren, senest dagen før levering – inden kl. 12.00. Senere afbestilling kan medføre betaling. |
Hvilke muligheder er der for valg af leverandør? |
Der kan vælges mellem de leverandører, der er godkendt af kommunen |
Uddannelseskrav til udføreren? |
Medarbejdere, der tilbereder maden, skal have en ernæringsfaglig baggrund. Medarbejdere, der udbringer maden, skal være introduceret til arbejdet. |
Medfører ydelsen omkostninger for modtageren? |
Der er egenbetaling for mad og transport af maden. Beløbet fratrækkes borgerens pension hver måned. Taksten fastsættes minimum årligt i forbindelse med budgetvedtagelse. Ved ændring af takst mere end én gang årligt gives 3 måneders frist for ændring. |
Hvordan følges op på ydelsen |
Tilfredshed med madens kvalitet måles ved brugerundersøgelser. Der er nedsat kostråd bestående af repræsentanter fra ældrerådet, brugerne, Furesø Kommunes ledelse. Kostrådet følger/overvåger madens kvalitet, emballageformer. Kostrådet bringer klager og ønsker videre til forvaltningen. Kontrol sker ved prøvesmagning, og ved registrering af klager fra borgere. Klagerådet vedrørende hjemmehjælp inddrages ved klager |
|
Til: Social- og Sundhedsudvalget
Fra: Ældreområdet |
Leverandørkrav
Madservice omfattet af fritvalg
Furesø Kommune ønsker at levere sund og varieret mad til borgere, med behov herfor. Der skal i fornødent omfang tages hensyn til borgernes forskellige behov f.eks. ved mulighed for diætkost.
For tiden er ca. 260 borgere visiteret til madservice.
Der udbringes ikke til alle borgere.
Information/rådgivning
Leverandøren skal forestå den løbende, praktiske information om madleverancen til borgerne ved udsendelse af menuplan og bestillingsseddel. Kommunen er ansvarlig for den mere generelle information om madservice til borgerne.
Udarbejdelse af informationsmaterialer m.v. sker i samarbejde med kommunen. Ønsker leverandøren at levere mer/tilkøbsydelser må salgsarbejdet ikke foregå i tilknytning til levering af en visiteret ydelse, jf. reglerne om dørsalg.
Leverandøren deltager i kostråd med repræsentation fra såvel brugere som kommune.
Brugere af madservice skal - efter nærmere retningslinjer, og mod yderligere betaling - kunne bestille hovedret/biret til gæster. Bestillingen skal - som udgangspunkt - kunne ske senest kl. 10.00 dagen før levering.
Alle former for diæter skal kunne tilbydes
Udbringning
Udbringning forestås af leverandøren.
Administration af madservice påhviler leverandøren, dog ej opkrævning af bruger betaling.
Leverandøren er ansvarlig for styringen af leverancerne.
Leverandøren er ansvarlig for registrering af bestillinger og afbestillinger.
Ønsker om afbestilling for enkeltdage sker direkte til leverandøren.
Dagcentergæster skal kunne (af)bestille mad inden kl. 9 på dagen for levering.
Indlæggelser på sygehus eller dødsfald afmeldes som hastesag, og leverancen ophører i videst muligt udstrækning samme dag, som leverandøren får besked.
Forekommer der i en leverance fejl eller mangler, der kan tilskrives leverandøren, er denne forpligtet til - for egen regning - at levere det manglede til modtageren.
Leverandøren skal komme med nærmere forslag til retningslinjer for af/bestilling.
Krav til medarbejdere
Leverandøren skal sikre, at personalet har de fornødne kvalifikationer til at løse de beskrevne opgaver.
Det udførende personale skal være bekendt med kommunens kvalitetsstandard.
Leverandøren skal sikre sig, at personalet holder sig ajour med den faglige udvikling på området "kost for ældre". Og skal i den forbindelse sikre de nødvendige ressourcer til efteruddannelse.
Medarbejdere skal opfylde generelle krav til etik, hvad angår optræden og påklædning. Det er ligeledes en forudsætning., at alle medarbejdere der kommer i borgerens hjem har en anmærkningsfri straffeattest.
Medarbejdere med borgerkontakt skal kunne gøre sig forståelig på dansk eller udføre opgaverne sammen med en person, der kan det.
Medarbejderne har tavshedspligt.
a) Oplevet (subjektiv) kvalitet
Der ønskes en tæt, venlig og serviceminded kontakt til brugerne.
Leverandøren indgår i Kostråd med nuværende brugere af madservice og kommunen.
b) Beskrevet, herunder hygiejnisk, kvalitet
Middagsmad
Gode råvarer med præg af årstiden.
Tilbehør til retterne skal leveres sammen med maden.
Leverandøren udarbejder oversigt omfattende dagens sortiment som dokumentation for den ønskede variation.
Standardportionen har følgende minimumskrav til størrelsen:
Minimum portionsstørrelse for en standardportion
Hel kød, færdig stegt/kogt |
100 gram |
Fars |
120 gram |
Sammenkogte retter. |
2,2 dl |
Fisk, kogt/stegt |
125-150 gram |
Sovs |
1,2 dl |
Stuvninger |
2,2 dl |
Kartofler |
150 gram |
Ris, kogte |
150 gram |
Kartoffelmos |
200 gram |
Grøntsager, salater, råkost |
75 gram |
Supper/mælkemad |
2,2 dl |
Frugtgrød |
2,2 dl |
Biretter, fromager m.v. |
1,8 dl |
c. Målbar, herunder ernæringsmæssig kvalitet:
Regler og forskrifter, fastsat med hjemmel i Levnedsmiddelloven, skal overholdes.
Vedtagne grænser for energiprocentfordeling for hovedmåltid skal overholdes.
Anvendelse af tilsætningsstoffer skal holdes på et absolut minimum - der henvises til fortegnelse over godkendte tilsætningsstoffer (positivlisten) fra Levnedsmiddelstyrelsen, Mørkhøj Bygade 19, DK 2860 Søborg.
Mindsteværdier for ingredienser i morgen-, middags- og aftensmad skal overholdes. Leverandøren har dog mulighed for at tilpasse portionsstørrelsen m.v., hvis forbrugeren angiver et ønske herom.
Kvalitetskrav ved udbringning
Ved udkørsel af varm/kold mad skal de i lovgivningen anførte minimums temperaturer overholdes.
Køretøjet må i øvrigt ikke anvendes til andre transportopgaver, der på nogen måder kan rejse tvivl ved den hygiejniske kvalitet ved udbringningen.
Maden skal udbringes på forsvarlig og hygiejnisk måde.
Det materiel der anvendes til udbringning skal være rent, således at smitte ikke kan forekomme fra materiel til maden.
Egenkontrol og kvalitetskontrol i øvrigt
Leverandøren er forpligtet til at kontakte kommunen, hvis der opstår forhold, hvorom der senere måtte kunne opstå tvivl, forhold som på en eller anden måde har betydning for gennemførelsen af kvalitative leverancer eller forhold, som på nogen måde vil kunne påvirke opfattelsen af Furesø Kommunes forsvarlige opfyldelse af sine forpligtelser overfor målgruppen.
Furesø Kommune er til en hver tid berettiget til, uden beregning, at foretage stikprøver af produktionen til sikring af opfyldelsen af kvalitets- og produktionskrav, og leverandøren er forpligtet til - på opfordring fra kommunen - at sende prøver på dagens menu.
I øvrigt skal gældende lovgivning overholdes.