YDELSESBESKRIVELSE FOR MADSERVICE: | |
1. Hvad er ydelsens lovgrundlag? |
Borgere, der ikke selv kan eller har svært ved varetage madlavning . Hjælpen tildeles i henhold til § 83 i Lov om Social Service. |
2. Hvad er formålet med ydelsen? |
At sikre, at borgeren, der ikke selvstændigt kan tilberede mad kan få deres ernæringsbehov dækket. |
3. Mål. |
Borgerens kvalitetsmål · At hjælpen tager udgangspunkt i borgerens situation på det givne tidspunkt. Faglige kvalitetsmål · At maden tilberedes ud fra en opdateret faglig viden god ernæring. |
4. Hvilke aktiviteter kan indgå i ydelsen? |
Som led i at opfylde brugernes individuelle fysiske, psykiske, sociale og kulturelle behov giver kommunens madservice mulighed for: · Valg mellem to portions-størrelser, almindelig og lille. · Menuvalg mellem 2 retter på hverdage ved varmholdt mad · Valg mellem 10 retter pr. uge ved køle/vacuummad · Diætkost · Individuel kost · Individuel forarbejdningsgrad til boenheder · Daglig til- og framelding ved varmholdt mad · Til- og framelding ved køle / vacuummad skal ske senest mandag kl. 12.00 til samme uges levering |
5. Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen? |
Der kan ikke visiteres til tilberedelse af mad i eget hjem. |
6. Ydelsens omfang? |
En normal middagsportion består af 70 1½ dl sovs 2½ dl dessert eller 2½ dl suppe En lille middagsportion består af 50 1½ dl sovs 2½ dl dessert eller 2½ dl suppe. Døgnkost til beboere på områdecenter Lillerup og Rosengården består af: Morgenmad: Øllebrød, havregrød eller surmælksprodukter. Groft/fint brød, ost og marmelade. Kaffe eller te, mælk eller juice. Formiddag: Kaffe eller te, saftevand eller isvand. Middag: Hovedret og biret og saftevand eller isvand. Eftermiddag: Kaffe eller te med brød. Aften: Groft/fint brød med pålæg, smøreost, ost og evt. en lun ret. Mælk, saft eller isvand, te. Sen aften: Kaffe eller te, lidt brød. Frugt og drikkevarer: Supplering af frisk frugt i fælles køkkener Drikkevarer i form af juice og saft i kander og mælk er altid til rådighed i fælleskøkkener. Pårørende: Kan købe mad og drikke- varer ved besøg. Kostvejledning Kostfagligt personale fra køkkenet kan vejlede nærmere om kost eller diæt. Plejepersonale fra lokalområdet kan også give oplysninger om, hvordan brugerne af madservice skal forholde sig. Øvrige højtidsmenuer Øvrige højtidsmenuer skal være tilsvarende søndagsmenuer: eks. flæske-, kalve- eller oksesteg eller gullasch. Biret: hjemmelavede fromager, is eller desserter m. flødeskum. Specialkost. Gratinkost Flydende kost Diabeteskost Proteinfattig kost
Flydende 1 portion mælkemad og 1 portion kødsuppe, samt en energidrik. Vegetar Individuelt eller i forhold til brugeren. Energitæt diæt / superkost Fedtfattig, kulhydratrig og fiberrig. Energireduceret, fedtreduceret og kolesterolreduceret kost Fedtfattig og kolesterolfattig.
|
7. Hvem kan modtage ydelsen? |
Målgruppen for tilbud om madservice er personer, der efter gældende regler visiteres til kommunens madordning: beboere på Områdecenter, pensionister i eget hjem. Pensionister og efterlønsmodtagere kan i øvrigt benytte sig af kommunens madservice i forbindelse med cafétilbud. Kriterier for tilbud om madservice i Syddjurs Kommune: Det er en vurdering af den enkelte brugers behov for madservice, der afgør hvilket tilbud kommunen giver. |
8. Hvem leverer ydelsen? |
Udbragt mad varm mad kan leveres af Rosengårdens køkken, eller en af kommunes godkendte leverandør. Kølevacum mad kan leveres at Røndes køkken eller en af kommunen godkendte leverandøre. |
9. Kompetencekrav til udføreren? |
Maden skal hovedsageligt produceres af faguddannet personale. |
10. Hvad koster hjælpen for borgeren? |
Priser fra 1.januar 2007 har byrådet i Syddjurs Kommune fastsat følgende priser: Udbragt mad: Hovedret og biret : 48,00 kr. Hovedretten alene : 42,00 kr. Energidrikke 4 varianter : 10,00 kr. Døgnkost: Enhedstakst: 2897kr. pr. måned |
11. Hvad er kommunens kvalitetsmål/ servicemål? |
Madens kvalitet Maden fremstilles af førstekvalitets råvarer, som fortrinsvis er danske. Råvarerne bearbejdes af et køkkenpersonale, der hovedsageligt er faguddannet. Ved planlægning af menuerne tager køkkenet højde for sæson og højtider. Brugernes oplevelse af kvalitet søges afdækket gennem en årlig brugerundersøgelse, der som minimum består af et møde og som maksimum indenfor kontrakten består af en spørgeskema undersøgelse udarbejdet og analyseret i samarbejde med kostråd for Syddjurs Kommune. Kommunens visitator tager ved ansøgning / henvendelse straks stilling til ansøgning om varm udbragt mad eller køle/vacummad, hvis betingelserne er opfyldt for at modtage mad fra Syddjurs Kommune kan maden leveres med max 2 dags varsel. Brugeren får en skriftlig afgørelse, som indeholder, hvordan maden bliver leveret og ca. tidspunktet for leveringen. Varmholdt mad leveres med et tidsinterval på +/- 15 min. og køle/vacum mad +/- 1 time i forhold til det aftalte tidspunkt. I brevet er der også en klagevejledning, hvis brugeren ønsker at klage over den afgørelse, vedkommende har modtaget. |
12. Hvordan følges op på kvalitetsmål/ servicemål? |
Kommunens visitator og medarbejderne har pligt til at vejlede den enkelte borger i forhold til ernæringsbehovet samt tilbud om madservice. Er der specielle forhold såsom portionsstørrelse, konsistens, indhold eller andet, kan brugeren sammen med plejemedarbejderen og i samarbejde med leverandør eller kommunens økonoma lægge en speciel kostplan. Servicemål følges der op på, gennem årlige brugertilfredshedsundersøgelser. |
13. Indflydelses og klagemuligheder. |
Kostudvalg Syddjurs Kommunes bruger/pårørende råd fungerer også som kommunens kostudvalg, hvis opgave er at sikre den fortsatte udvikling af madservicetilbuddene til borgerne i kommunen. Udvalgets opgave er bl.a. at rådgive, inspirere og kontrollere madtilbuddene. Udvalget skal sikre information til borgerne og kan bl.a. gennemføre brugertilfredshedsundersøgelser. Klage Klager over en afgørelse om udbragt mad kan ske til kommunens visitator, der har skrevet under på afgørelsen om madservice. Desuden kan klager indbringes for Klagerådet for hjemmehjælp. |
14. Er der særlige forhold? |
Alle medarbejdere er omfattet af arbejdsmiljøloven ved arbejde i brugerens hjem. Loven foreskriver at arbejdet skal kunne udføres sikkerhedsmæssigt og sundhedsmæssigt forsvarligt. Alle medarbejdere er omfattet af tavshedspligt jf. § 43 i Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (bekendtgørelse nr. 267 af 12. april 2000). Leverandøren af hjælpen er omfattet af krav til dokumentation. Derudover er der notatpligt angående forhold, som ligger ud over den almindelige dokumentation. |