PRAKTISK HJÆLP

1. Hvad er ydelsens

lovgrundlag?

§ 1 i lov om social service.

§ 83 stk.1, nr. 2 i lov om social service.

2. Hvad er formålet med ydelsen?

At fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten.

Hjælpen bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie.

At afhjælpe væsentlige følger af nedsat fysisk og psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer, således at borgeren kan fungere bedst muligt i eget hjem.

Praktisk hjælp gives således, at borgeren i videst muligt omfang selv deltager aktivt i udførelsen af opgaverne.

3. Mål.

Borgerens kvalitetsmål

·     At hjælpen tager udgangspunkt i borgerens situation på det givne tidspunkt.

·     At hjælpen sigter mod størst mulig selvhjulpenhed (aktiverende sigte).

Faglige kvalitetsmål

·     At sikre renholdelse af anvendte rum i boligen.

·     At sikre vask af borgerens tøj og linned.

·     At sikre levering af dagligvarer.

 

4. Hvilke aktiviteter kan indgå i ydelsen?

Rengøring omfatter nødvendige, anvendte rum, hvilket vil sige:

Badeværelse, køkken, soveværelse, opholdstue, entre.

Rengøring tildeles med udgangspunkt i borgerens funktionsniveau.( jf. pkt. 7)

Funktionsniveau 2 – 3: Rengøring 45 min. hver 14. dag.

·        Støvsuge + gulvvask i nødvendige, anvendte rum

·        Rengøre sanitet på badeværelse.

Funktionsniveau 4: Rengøring 60 min hver 14. dag.

·        Støvsuge + gulvvask i nødvendige, anvendte rum.

·        Rengøre sanitet på badeværelse.

·        Støve af.

·        Efterse køleskab/spild

Der ydes som standard hjælp til rengøring hver 14. dag.

Badeværelse

Afvaskning af vaskekumme og arealet omkring denne, toilet, badekar eller brusekabine og øvrigt inventar samt gulvvask.

Køkken

Gulvvask, afvaskning/aftørring af køkkenbord og hårde hvidevarer udvendigt.

Efterse og evt. aftørre spild i køleskab, på køkkenlåger og under køkkenvask.

Afvaskning af køleskab.

Soveværelse / opholdsstue

Støvsugning, gulvvask og tørre støv af.

Entre

Støvsugning, gulvvask og tørre støv af.

Vask af tøj

Sortering og vask af tøj, der kan vaskes i maskine

Ophængning af tøj/tørretumbling

Nedtagning af tøj, sammenlægning og lægge på plads.

Sende tøj på vaskeri

Håndvask af støttestrømper.

Indkøb

Hjælp til varebestilling.

Tage imod varer og sætte på plads.

Hvis vareudbringningen er forbundet med egenbetaling, og borgeren har et varigt behov for udbringning afregner kommunen direkte med forretningen.

Øvrige opgaver:

Kan omfatte daglig/ugentlig ekstra rengøring af toilettet og arealet omkring dette samt køkkengulv og spiseplads.

Tjek af madvarers holdbarhed.

Trappevask i boligblokke, hvor dette er i henhold til lejekontakten.

Rengøring af hjælpemidler.

Skift af sengetøj.

Fleksibel hjemmehjælp:

I henhold til § 94 i lov om social service kan borgere, der modtager praktisk hjælp bytte en ydelse til en anden end den aftalte. Dette kan ske uden, at der skal foretages en ny visitation. 

I tilfælde af uenighed mellem borgeren og medarbejderen skal der ydes den hjælp, der er visiteret til.

Medarbejderens opgave er løbende at vurdere, om det er forsvarligt, at ydelsen til borgeren helt eller delvis byttes. Medarbejderen skal sikre, at de basale behov dækkes.

5. Hvilke aktiviteter indgår ikke i visiterede ydelser?

·     Rengøring ved flytning og efter håndværkere

·     Vinduespudsning ind - og udvendigt

·     Flytning af tunge møbler ved rengøring

·     Afvaskning af døre, vægge og paneler, skabe ud- og indvendigt.

·     Hovedrengøring

·     Pudsning af kobber- og sølvtøj

·     Strygning og rulning

·     Gardinvask

·     Opvask og ekstra rengøring efter gæster

·     Afkalkning af vandhaner.

·     Vanding af blomster udendørs.

·     Ekstra rengøring på grund af dyr i hjemmet.

6. Ydelsens omfang?

Ydelsen udføres som hovedregel i tidsrummet mellem kl. 8-15 på hverdage.

7. Hvem kan modtage ydelsen?

Borgere der af fysiske, psykiske og sociale årsager har behov for hjælp, og hvor der ikke er voksne børn og/eller ægtefælle i husstanden, som kan varetage opgaverne.

Tildeling af hjælp sker ud fra en individuel vurdering af borgerens funktions – og mestringsniveau.

Vurderingen danner grundlag for indplacering af borgeren på et af følgende funktionsniveauer:

Niveau 1:

Borgeren kan selv uden hjælp udføre egenomsorg.

Niveau 2:

Borgeren kan selv uden hjælp med let støtte aktivt udføre egenomsorg.

Niveau 3:

Borgeren har vanskelig ved selvstændigt at varetage sin egenomsorg. egenomsorg

Niveau 4:

Borgeren er ude af stand til at udføre egenomsorg.

8. Hvem leverer ydelsen?

Borgeren har frit valg til at vælge hjælpen enten fra den kommunale hjemmepleje eller fra en af kommunen godkendt privat leverandør.

Ydelsen kan desuden leveres af en hjælper, som borgeren selv har udpeget, jf. 91 stk. 6 i lov om social service. Hjælperen skal godkendes af kommunen.

Som hovedregel kan der højest ske et leverandørskift til løbende måned + 1 måned. Særlige forhold kan dog muliggøre et tidligere skift.1 gang månedlig med mindre andet er aftalt med visitator. 

9. Kompetencekrav til udføreren?

Ydelsen kan som udgangspunkt ydes af alle medarbejdere, der er oplært til opgaven og herved har opnået en vis sundhedsfaglig indsigt og viden.

10. Hvad koster hjælpen for borgeren?

Ydelserne til praktisk hjælp kan tildeles som midlertidig eller varig hjælp.

Ved varig hjælp opkræves ikke egenbetaling.

Ved midlertidig hjælp opkræves en indtægtsbestemt brugerbetaling.

Midlertidig hjælp gives, hvis det vurderes, at borgeren igen vil blive i stand til at klare sig selv.

11. Hvad er kommunens kvalitetsmål/

servicemål?

Det er kommunens overordnede mål at der skabes et tillidsfuldt samarbejde mellem borgerne og personalet ved:

·     At der senest 3 hverdage efter anmodning om hjælp meddeles, hvornår der aflægges visitationsbesøg. Besøg skal foretages senest 7 hverdage efter anmodning, og hjælpen iværksættes senest 7 hverdage efter, at borgeren er tildelt hjælpen.

·     At hjælpen bygger på en skriftlig aftale.

·     At der er mulighed for at bytte den visiterede ydelse til en anden ydelse uden, at visitationen skal foretage en ny revisitering.

·     At der tildeles en fast hjælper/kontaktperson, og der i dennes fravær kommer en afløser.

·     At hjælperen altid møder op indenfor et tidsinterval på ½ time i forhold til aftalt tidspunkt, forskydes dette skal der gives besked.

·      Ved ændring af aftale tilbydes kompensation indenfor en uge.

·     At borgere, som selv afmelder hjælpen, som udgangspunkt, ikke tilbydes anden aftale med mindre afmeldingen sker som følge af uventet behov for læge -, sygehusbesøg eller lignende situation, der er indtrådt med kort varsel eller ved akut sydom.

    Borgeren er forpligtiget til at melde tilbage til

    leverandøren, hvornår hjælpen igen skal iværksættes

·     At hjælpen løbende vurderes og tidspunktet for revurdering angives i aftaleskemaet.

12. Hvordan følges op på kvalitetsmål/

servicemål?

Opfølgning og tilsyn i forhold til kvalitets- / servicemål er underlagt kommunen og foretages af kommunens visitationsansvarlige.

Ved opfølgning og tilsyn registreres der, hvorvidt kvalitets- / servicemål er overholdt eller ej.

Opfølgning på brugertilfredshed foregår ved brugerundersøgelse i form af spørgeskema til brugere af praktisk hjælp.

Når der ydes fleksibel hjemmehjælp dokumenteres særskilt i samarbejdsbogen.

13. Er der særlige forhold?

Alle medarbejdere/hjælpere er omfattet af arbejdsmiljøloven ved arbejde i borgerens hjem. Loven foreskriver, at arbejdet skal kunne udføres sikkerhedsmæssigt og sundhedsmæssigt forsvarligt.

Leverandøren af hjælpen er ansvarlig for, at der foreligger en skriftlig APV, arbejdspladsvurdering, som revurderes mindst hver 3. år. I tilfælde af varige ændringer foretages revurdering efterfølgende.

Alle medarbejdere er omfattet af tavshedspligt.

Leverandøren af hjælpen er omfattet af krav til dokumentation. Derudover er der notatpligt angående forhold, som ligger ud over den almindelige dokumentation.

14. Klageråd

Brugere gives skriftligt afgørelse vedr. tildeling af ydelser. Med afgørelsen medfølger regler for klageadgang.