Kvalitetsstandard for: Praktisk hjælp – rengøring
|
Lovgrundlag |
Servicelovens § 83: Kommunen sørger for tilbud om hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver. |
|
Overordnet mål |
At hjælpe hjemmeboende med funktionsnedsættelse til at opretholde/genetablere et godt liv med fysisk, psykisk og socialt velvære. · At personer med midlertidig funktionsnedsættelse hurtigt genvinder evnen til at klare sig ved egen hjælp. · At personer med varig funktionsnedsættelse får nødvendig hjælp til at klare hverdagens opgaver, og hjælp til selv at klare så mange opgaver som muligt. · At personer, der fuldstændig er afhængige af andre, får den komplette hjælp, støtte og omsorg, der er behov for. |
|
Formål med hjælpen til rengøring |
I samarbejde med den enkelte hjemmehjælpsmodtager at renholde boligen i forhold til Thisted Kommunes serviceniveau på området. |
|
Hvem kan få? |
Personer, der grundet deres funktionstab, ikke selv eller med hjælp fra andre i husstanden vurderes til at kunne overkomme de praktiske gøremål i hjemmet. Ved vurderingen af behovet for hjælp indgår om der er større børn eller raske voksne i husstanden. Der vurderes endvidere, hvorvidt udskiftning af rengøringsredskaber og/eller en spredning af de praktiske opgaver hen over ugedagene vil gøre det muligt for personen/husstanden selv at klare opgaverne. |
|
Hvad kan man få? |
Hjælp til renholdelse af dagligt benyttede rum: Det vil almindeligvis være køkken, toilet, bad, soveværelse, indendørs gangarealer og en opholdsstue Køkken/gang · gulvvask/støvsugning · almindelig rengøring med tør og våd klud på udvendige flader (loft undtaget) · vinduer indvendigt · indvendig rengøring af køleskab Stue/soveværelse · gulvvask/støvsugning · almindelig rengøring med tør og våd klud på udvendige flader (loft undtaget) · vinduer indvendigt · skift af sengetøj Toilet- og baderum · gulvvask · Aftørring af håndvask, toilet, badekar/bruseniche og spejl Hjælpemidler · Rengøring af hjælpemidler Besøget indeholder endvidere · social kontakt/psykisk omsorg · løsning af diverse småopgaver, der er dagsrelevante |
|
Hvor meget kan man få? |
Hjælpen tildeles efter en konkret individuel behovs- og funktionsvurdering. Hjælpen udmåles i vejledende tid og afpasses til den enkelte hjemmehjælpsmodtagers daglige behov og situation. Hjælpen kan således variere tidsmæssigt fra besøg til besøg. Behovet for hjælp revurderes løbende af visitator. |
|
Hvad kan man ikke få |
Jf. Thisted Kommunes serviceniveau er der begrænsninger i hjælpens indhold. Der ydes ikke hjælp til: · udvendig vinduespudsning · hovedrengøring · gardinvask · flytning af tunge møbler ved rengøring · rensning af gulvtæpper, madrasser samt møbelbetræk · rengøringsarbejde efter håndværkere · opvask og oprydning efter gæster · rengøring efter husdyr Der ydes sædvanligvis ikke hjælp til: · rengøring af rum, som ikke benyttes dagligt · pudsning af kobber- og sølvtøj m.v · Aftørring af bøger Ovennævnte ydelser kan dog ved særlige behov og efter aftale med hjemmehjælperen byttes med andre rengøringsydelser inden for den samme tidsramme. Der ydes hjælp til henvendelse til hjemmeservicefirmaer og andre private virksomheder. |
|
Valgmuligheder/ fleksibel hjælp |
Hjemmehjælpsmodtagere har inden for den visiterede tidsramme ret til at bytte ydelser inden for den praktiske hjælp og mellem personlig og praktisk hjælp. Bytning mellem praktisk og personlig hjælp forudsætter, at man er visiteret til begge dele. |
|
Hvordan og hvornår får man hjælp? |
Hvordan: 1. Henvendelse til det lokale ældrecenter. 2. En visitator aflægger besøg i hjemmet. 3. Der foretages en konkret individuel vurdering af behovet for hjælp. Vurderingen sker ved hjælp af funktionsvurderingsskema. 4. Ved bevilling af hjælp udfyldes et skema vedrørende hjælpens omfang og udførelse samt formålet med hjælpen. 5. Ved delvis eller fuldt afslag på hjælp fremsendes efterfølgende en skriftlig afgørelse med klagevejledning. Hvornår: · Rengøringshjælp ydes mellem kl. 8.00 og 15.00 på hverdage. · Hjælpen ydes sædvanligvis hver anden uge. · Der udmeldes et ca. tidspunkt for hjælpen. · Afvigelser på mindre end en time fra dette tidspunkt meddeles ikke. |
|
Hvem yder hjælpen? |
Hjemmehjælpsmodtageren har følgende valgmuligheder/retskrav: · Medarbejdere fra det lokale ældrecenter. · Udpeget privat hjælper (SL § 91 c, stk. 6). · Hjælper som hjemmehjælpsmodtageren selv antager (SL § 95, stk. 2). Visitator orienterer i forbindelse med visitationen om de forskellige muligheder. |
|
Hvilke krav stilles til det udførende personale? (undtaget personer ansat efter SL § 95, stk. 2) |
· En uddannelse på grundlæggende niveau på social- og sundhedsområdet. Ved visitationen til hjælp afgør visitator på hvilket fagligt niveau, opgaven skal løses. · En opdateret faglig og personlig kompetence, som gør, at den enkelte medarbejder kender fagområdets arbejdsmetoder og –procedurer, og selvstændigt kan planlægge og levere den visiterede hjælp samt sikre en høj kvalitet i ydelser og kommunikation i forhold til den enkelte hjemmehjælpsmodtager. · Simple opgaver kan udføres af ikke-faguddannet personale med andre relevante eller personlige kvalifikationer (under ansvar af en faglært). · God til at kommunikere mundtligt og skriftligt. · Pligt til at videregive observationer om ændringer i hjemmehjælpsmodtagerens tilstand til visitator. · Pligt til at indgå i et samarbejde med sygeplejersker og terapeuter om mål og handlingsplaner for den individuelle pleje. · Efterlevelse af omsorgsforvaltningens målsætninger og værdigrundlag samt de overordnede ældrepolitiske målsætninger. · Efterlevelse af sikkerhedsregler på ældreområdet. · Efterlevelse af løn- og personalepolitikken på det eksterne ældreområde. · Tavshedspligt. |
|
Hvilke krav skal personalet have opfyldt? |
Tryghed ved at have en sikker arbejdsplads. Derfor udføres en arbejdspladsvurdering ved opstart af hjælp samt ved ændringer i hjemmehjælpsmodtagerens tilstand efterfulgt af nødvendige foranstaltninger. |
|
Hvordan dokumenteres hjælpen? |
· Kopi af bevillingsskrivelsen ligger i en elektroniske omsorgsjournal Vitae. · Der udarbejdes mål og handleplaner i særlige ark i den elektroniske omsorgs journal. De udarbejdes i samarbejde med hjemmehjælpsmodtageren. · Der dokumenteres løbende i den elektroniske journal på notatark. · Vedvarende ændringer i planlagt, bevilget hjælp indberettes til visitator jf. retningslinjerne. · Der udarbejdes nye mål og handleplaner, når ændringer i hjemmehjælpsmodtageren situation ændrer sig. · Visitator udfører revurderinger. · Dokumenterne opbevares og arkiveres i den elektroniske omsorgsjournal. · Udskrift lægges i arbejdsbog jf. retningslinjerne. |
|
Hvad koster hjælpen? |
Varig hjemmehjælp er gratis. Ved midlertidig hjælp kan der hos nogle blive tale om betaling begrundet i husstandens indkomstforhold. |
|
Hvilke krav stilles til hjemmehjælpsmodtageren? |
· Skal være hjemme på det aftalte tidspunkt. · Skal efterkomme Thisted Kommunes arbejdsmiljøkrav, således at boligen kan godkendes som en sikker og sund arbejdsplads for kommunens medarbejdere. Kravene vil fremgå af den arbejdspladsvurdering, som kommunen er forpligtet til at udføre ved opstart af hjælp eller ændringer i hjælpen. · Aflysning af hjælp meddeles tidligst muligt. |
|
Hvad er Thisted Kommunes kvalitetsmål? |
1. Hjælpen iværksættes inden 14 dage efter visitationen – accepteret afvigelse max. 5%. 2. Ved ændring af ugedagen for hjælpen tilbydes ny tid inden for 14 dage – accepteret afvigelse max. 5%. 3. 90% af adspurgte hjemmehjælpsmodtagere skal udtrykke tilfredshed med den konkrete udførelse af hjælpen. |
|
Hvordan og hvornår sker der en opfølgning på målene? |
Ad. 1. Hvert kvartal sammenholdes visitationsdato med iværksættelsesdato. Ad. 2. Ændringer af hjælp på fast ugedag registreres løbende. Kvartalsvis optælling. Ad. 3. Der foretages en brugerundersøgelse ved at 20% af hjemmehjælpsmodtagerne interviewes inden for et år (i forbindelse med revisitationer). |
|
Klageadgang |
Kommunens afgørelse om hjemmehjælp kan indklages til Klagerådet, Thisted Kommune, med mulighed for videre klageadgang til Det sociale Nævn. Klagen kan omfatte både tildeling, udmåling og udførelsen af hjælpen. |
Kvalitetsstandard for: Praktisk hjælp – tøjvask
|
Lovgrundlag |
Servicelovens § 83: Kommunen sørger for tilbud om hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver. |
|
Overordnet mål |
At hjælpe hjemmeboende med funktionsnedsættelse til at opretholde/genetablere et godt liv med fysisk, psykisk og socialt velvære. · At personer med midlertidig funktionsnedsættelse hurtigt genvinder evnen til at klare sig ved egen hjælp. · At personer med varig funktionsnedsættelse får nødvendig hjælp til at klare hverdagens opgaver, og hjælp til selv at klare så mange opgaver som muligt. · At personer, der fuldstændig er afhængige af andre, får den komplette hjælp, støtte og omsorg, der er behov for. |
|
Formål med hjælp til tøjvask |
I samarbejde med den enkelte hjemmehjælpsmodtager at sørge for at der altid er rent tøj og linned til stede i boligen. |
|
Hvem kan få? |
Personer, der grundet sit funktionstab ikke selv eller med hjælp fra andre i husstanden vurderes til at kunne overkomme vask af personligt tøj og/eller linned. Ved vurderingen af behovet for hjælp indgår om der er større børn eller raske voksne i husstanden. |
|
Hvad kan man få? |
· Hjælp til tøjvask i egen(*) vaskemaskine eller håndvask af mindre beklædningsgenstande, der ikke tåler maskinvask. · Hjælp til tørring og sammenlægning af tøjet. (*) Hos personer, der via et lejemål har fælles vaskehus med øvrige beboere, opfattes dette som egen vaskemaskine. Besøget indeholder endvidere · social kontakt/psykisk omsorg · løsning af diverse småopgaver, der er dagsrelevante |
|
Hvor meget kan man få? |
Hjælpen tildeles efter en konkret individuel behovs- og funktionsvurdering. Hjælpen udmåles i vejledende tid og afpasses til den enkelte hjemmehjælpsmodtagers daglige behov og situation. Hjælpen kan således variere tidsmæssigt fra besøg til besøg. Behovet for hjælp revurderes løbende af visitator. |
|
Hvad kan man ikke få? |
Jf. Thisted Kommunes serviceniveau er der begrænsninger i hjælpens indhold. Der ydes sædvanligvis ikke hjælp til: · strygning og rulning af tøj Sidstnævnte ydelser kan dog ved særlige behov og efter aftale med hjemmehjælperen byttes med andre rengøringsydelser inden for den samme tidsramme. Der ydes hjælp til henvendelse til hjemmeservicefirmaer og andre private virksomheder. |
|
Valgmuligheder/fleksibel hjælp |
Hjemmehjælpsmodtagere har inden for den visiterede tidsramme ret til at bytte ydelser inden for den praktiske hjælp og mellem personlig og praktisk hjælp. Bytning mellem praktisk og personlig hjælp forudsætter, at man er visiteret til begge dele. |
|
Hvordan og hvornår får man hjælp? |
Hvordan: 1. Henvendelse til det lokale ældrecenter. 2. En visitator aflægger besøg i hjemmet. 3. Der foretages en konkret individuel vurdering af behovet for hjælp. Vurderingen sker ved hjælp af funktionsvurderingsskema. 4. Ved bevilling af hjælp udfyldes et skema vedrørende hjælpens omfang og udførelse samt formål med hjælpen. 5. Ved delvis eller fuldt afslag på hjælp fremsendes efterfølgende en skriftlig afgørelse med klagevejledning. Hvornår: · Hjælpen ydes mellem kl. 8.00 og 15.00 på hverdage. · Hjælpen ydes som minimum hver anden uge. · Der udmeldes et ca. tidspunkt for hjælpen. · Afvigelser på mindre end en time fra dette tidspunkt meddeles ikke. |
|
Hvem yder hjælpen? |
Hjemmehjælpsmodtageren har følgende valgmuligheder/retskrav: · Medarbejdere fra det lokale ældrecenter · Udpeget privat hjælper (SL § 91 c, stk. 6) · Hjælper, som hjemmehjælpsmodtageren selv antager (SL § 95, stk. 2) Visitator orienterer i forbindelse med visitationen om de forskellige muligheder. |
|
Hvilke krav stilles til det udførende personale? (undtaget personer ansat efter SL § 95, stk. 2) |
· En uddannelse på grundlæggende niveau på social- og sundhedsområdet. Ved visitationen til hjælp afgør visitator på hvilket fagligt niveau, opgaven skal løses. · En opdateret faglig og personlig kompetence, som gør, at den enkelte medarbejder kender fagområdets arbejdsmetoder og –procedurer, og selvstændigt kan planlægge og levere den visiterede hjælp samt sikre en høj kvalitet i ydelser og kommunikation i forhold til den enkelte hjemmehjælpsmodtager. · Simple opgaver kan udføres af ikke-faguddannet personale med andre relevante eller personlige kvalifikationer (under ansvar af en faglært). · God til at kommunikere mundtligt og skriftligt. · Pligt til at videregive observationer om ændringer i hjemmehjælpsmodtagerens tilstand til visitator. · Pligt til at indgå i et samarbejde med sygeplejersker og terapeuter om mål og handlingsplaner for den individuelle indsats. · Efterlevelse af omsorgsforvaltningens målsætninger og værdigrundlag, samt de overordnede ældrepolitiske målsætninger. · Efterlevelse af sikkerhedsregler på ældreområdet. · Efterlevelse af løn- og personalepolitikken på det eksterne ældreområde. · Tavshedspligt. |
|
Hvilke krav skal personalet have opfyldt? |
Tryghed ved at have en sikker arbejdsplads. Derfor udføres en arbejdspladsvurdering ved opstart af hjælp samt ved ændringer i hjemmehjælpsmodtagerens tilstand efterfulgt af nødvendige foranstaltninger. |
|
Hvordan dokumenteres hjælpen? |
· Kopi af bevillingsskrivelsen ligger i en elektroniske omsorgsjournal Vitae. · Der udarbejdes mål og handleplaner i særlige ark i den elektroniske omsorgs journal. De udarbejdes i samarbejde med hjemmehjælpsmodtageren. · Der dokumenteres løbende i den elektroniske journal på notatark. · Vedvarende ændringer i planlagt, bevilget hjælp indberettes til visitator jf. retningslinjerne. · Der udarbejdes nye mål og handleplaner, når ændringer i hjemmehjælpsmodtageren situation ændrer sig. · Visitator udfører revurderinger. · Dokumenterne opbevares og arkiveres i den elektroniske omsorgsjournal. · Udskrift lægges i arbejdsbog jf. retningslinjerne |
|
Hvad koster hjælpen? |
Varig hjemmehjælp er gratis. Ved midlertidig hjælp kan der hos nogle blive tale om betaling begrundet i husstandens indkomstforhold. |
|
Hvilke krav stilles til hjemmehjælpsmodtageren? |
· Skal være hjemme på det aftalte tidspunkt. · Skal efterkomme Thisted Kommunes arbejdsmiljøkrav, således at boligen kan godkendes som en sikker og sund arbejdsplads for kommunens medarbejdere. Kravene vil fremgå af den arbejdspladsvurdering, som kommunen er forpligtet til at udføre ved opstart af hjælp eller ændringer i hjælpen. · Aflysning af hjælp meddeles tidligst muligt. |
|
Hvad er Thisted Kommunes kvalitetsmål? |
1. Hjælpen iværksættes inden 14 dage efter visitationen – accepteret afvigelse maks. 5%. 2. Ved ændring af ugedagen for hjælpen tilbydes ny tid inden for 14 dage – accepteret afvigelse maks. 5%. 3. 90% af adspurgte hjemmehjælpsmodtagere skal udtrykke tilfredshed med den konkrete udførelse af hjælpen. |
|
Hvordan og hvornår sker der en opfølgning på målene? |
Ad. 1. Hvert kvartal sammenholdes visitationsdato med iværksættelsesdato. Ad. 2. Ændringer af hjælp på fast ugedag registreres løbende. Kvartalsvis optælling. Ad. 3. Der foretages en brugerundersøgelse ved at 20% af hjemmehjælpsmodtagerne interviewes inden for et år (i forbindelse med revisitationer). |
|
Klageadgang |
Kommunens afgørelse om hjemmehjælp kan indklages til Klagerådet, Thisted Kommune, med mulighed for videre klageadgang til Det sociale Nævn. Klagen kan omfatte både tildeling, udmåling og udførelsen af hjælpen. |
Kvalitetsstandard for: Praktisk hjælp – indkøb
|
Lovgrundlag |
Servicelovens § 83: Kommunen sørger for tilbud om hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver. |
|
Overordnet mål |
At hjælpe hjemmeboende med funktionsnedsættelse til at opretholde/genetablere et godt liv med fysisk, psykisk og socialt velvære. · At personer med midlertidig funktionsnedsættelse hurtigt genvinder evnen til at klare sig ved egen hjælp. · At personer med varig funktionsnedsættelse får nødvendig hjælp til at klare hverdagens opgaver, og hjælp til selv at klare så mange opgaver som muligt. · At personer, der fuldstændig er afhængige af andre, får den komplette hjælp, støtte og omsorg, der er behov for. |
|
Formål med hjælp til indkøb |
I samarbejde med den enkelte hjemmehjælpsmodtager at sikre, at der er de nødvendige og ønskede dagligvarer til rådighed i boligen således, at der er mulighed for at opretholde en god ernæringstilstand og gode kostvaner. |
|
Hvem kan få? |
Personer der grundet deres funktionstab ikke selv eller med hjælp fra andre i husstanden vurderes at kunne foretage de nødvendige indkøb. Ved vurderingen af behovet for hjælp indgår om der er større børn eller raske voksne i husstanden. |
|
Hvad kan man få? |
Hjælp til bestilling og levering af dagligvarer fra de af kommunen udvalgte dagligvarebutikker samt hjælp til at sætte varerne på plads og kontrollere datomærker. Hjælpen kan også indeholde rådgivning og vejledning om ernæringsrigtige indkøb. Som led i et optræningsprogram kan der ydes ledsagelse til den nærmeste dagligvarebutik. Besøget indeholder endvidere · social kontakt/psykisk omsorg · løsning af diverse småopgaver, der er dagsrelevante |
|
Hvor meget kan man få? |
Hjælpen tildeles efter en konkret individuel behovs- og funktionsvurdering. Hjælpen udmåles i vejledende tid og afpasses til den enkelte hjemmehjælpsmodtagers daglige behov og situation. Hjælpen kan således variere tidsmæssigt fra besøg til besøg. Behovet for hjælp revurderes løbende af visitator. |
|
Hvad kan man ikke få? |
Jf. Thisted Kommunes serviceniveau er der begrænsninger i hjælpens indhold. Hvis hjemmehjælpsmodtageren vælger andre butikker end dem, som kommunen har udvalgt, dækker kommunen ikke udgiften til udbringning. |
|
Valgmuligheder/fleksibel hjælp |
Hjemmehjælpsmodtagere har inden for den visiterede tidsramme ret til at bytte ydelser inden for den praktiske hjælp og mellem personlig og praktisk hjælp. Bytning mellem praktisk og personlig hjælp forudsætter, at man er visiteret til begge. |
|
Hvordan og hvornår får man hjælp? |
Hvordan: 1. Henvendelse til det lokale ældrecenter. 2. En visitator aflægger besøg i hjemmet. 3. Der foretages en konkret individuel vurdering af behovet for hjælp. Vurderingen sker ved hjælp af funktionsvurderingsskema. 4. Ved bevilling af hjælp udfyldes et skema vedrørende hjælpens omfang og udførelse samt formål med hjælpen. 5. Ved delvis eller fuldt afslag på hjælp fremsendes efterfølgende en skriftlig afgørelse med klagevejledning. Hvornår: · Hjælpen ydes mellem kl. 8.00 og 15.00 på hverdage. · Hjælpen ydes som minimum hver anden uge. · Der udmeldes et ca. tidspunkt for hjælpen. · Afvigelser på mindre end en time fra dette tidspunkt meddeles ikke. |
|
Hvem yder hjælpen? |
Hjemmehjælpsmodtageren har følgende valgmuligheder/retskrav: · Medarbejdere fra det lokale ældrecenter · Udpeget privat hjælper (SL § 91 c, stk. 6) · Hjælper, som hjemmehjælpsmodtageren selv antager (SL § 95, stk. 2) Visitator orienterer i forbindelse med visitationen om de forskellige muligheder. |
|
Hvilke krav stilles til det udførende personale? (undtaget personer ansat efter SL § 95, stk. 2) |
· En uddannelse på grundlæggende niveau på social- og sundhedsområdet. Ved visitationen til hjælp afgør visitator på hvilket fagligt niveau, opgaven skal løses. · En opdateret faglig og personlig kompetence, som gør, at den enkelte medarbejder kender fagområdets arbejdsmetoder og –procedurer, og selvstændigt kan planlægge og levere den visiterede hjælp samt sikre en høj kvalitet i ydelser og kommunikation i forhold til den enkelte hjemmehjælpsmodtager. · Simple opgaver kan udføres af ikke-faguddannet personale med andre relevante eller personlige kvalifikationer (under ansvar af en faglært). · God til at kommunikere mundtligt og skriftligt. · Pligt til at videregive observationer om ændringer i hjemmehjælpsmodtagerens tilstand til visitator. · Pligt til at indgå i et samarbejde med sygeplejersker og terapeuter om mål og handlingsplaner for den individuelle indsats. · Efterlevelse af omsorgsforvaltningens målsætninger og værdigrundlag, samt de overordnede ældrepolitiske målsætninger. · Efterlevelse af sikkerhedsregler på ældreområdet. · Efterlevelse af løn- og personalepolitikken på det eksterne ældreområde. · Tavshedspligt. |
|
Hvilke krav skal personalet have opfyldt? |
Tryghed ved at have en sikker arbejdsplads. Derfor udføres en arbejdspladsvurdering ved opstart af hjælp samt ved ændringer i hjemmehjælpsmodtagerens tilstand efterfulgt af nødvendige foranstaltninger. |
|
Hvordan dokumenteres hjælpen? |
· Kopi af bevillingsskrivelsen ligger i en elektroniske omsorgsjournal Vitae. · Der udarbejdes mål og handleplaner i særlige ark i den elektroniske omsorgs journal. De udarbejdes i samarbejde med hjemmehjælpsmodtageren. · Der dokumenteres løbende i den elektroniske journal på notatark. · Vedvarende ændringer i planlagt, bevilget hjælp indberettes til visitator jf. retningslinjerne. · Der udarbejdes nye mål og handleplaner, når ændringer i hjemmehjælpsmodtageren situation ændrer sig. · Visitator udfører revurderinger. · Dokumenterne opbevares og arkiveres i den elektroniske omsorgsjournal. · Udskrift lægges i arbejdsbog jf. retningslinjerne |
|
Hvad koster hjælpen? |
Varig hjemmehjælp er gratis. Ved midlertidig hjælp kan der hos nogle blive tale om betaling begrundet i husstandens indkomstforhold. |
|
Hvilke krav stilles til hjemmehjælpsmodtageren? |
· Skal være hjemme på det aftalte tidspunkt. · Skal efterkomme Thisted Kommunes arbejdsmiljøkrav, således at boligen kan godkendes som en sikker og sund arbejdsplads for kommunens medarbejdere. Kravene vil fremgå af den arbejdspladsvurdering, som kommunen er forpligtet til at udføre ved opstart af hjælp eller ændringer i hjælpen. · Aflysning af hjælp meddeles tidligst muligt. |
|
Hvad er Thisted Kommunes kvalitetsmål? |
1. Hjælpen iværksættes inden 14 dage efter visitationen – accepteret afvigelse maks. 5%. 2. Ved ændring af ugedagen for hjælpen tilbydes ny tid inden for 14 dage – accepteret afvigelse maks. 5%. 3. 90% af adspurgte hjemmehjælpsmodtagere skal udtrykke tilfredshed med den konkrete udførelse af hjælpen. |
|
Hvordan og hvornår sker der en opfølgning på målene? |
Ad. 1. Hvert kvartal sammenholdes visitationsdato med iværksættelsesdato. Ad. 2. Ændringer af hjælp på fast ugedag registreres løbende. Kvartalsvis optælling. Ad. 3. Der foretages en brugerundersøgelse ved at 20% af hjemmehjælpsmodtagerne interviewes inden for et år (i forbindelse med revisitationer). |
|
Klageadgang |
Kommunens afgørelse om hjemmehjælp kan indklages til Klagerådet, Thisted Kommune, med mulighed for videre klageadgang til Det sociale Nævn. Klagen kan omfatte både tildeling, udmåling og udførelsen af hjælpen. |