Kvalitetsstandard

for

Praktisk hjælp

Denne pjece er udarbejdet af

Senior Service i Hedensted Kommune

Godkendt i Byrådet december 2007

Indholdsfortegnelse

Rammer og mål for praktisk hjælp..................................................... 4

Hvem kan modtage praktisk hjælp.................................................... 4

Hvornår kan man få praktisk hjælp.................................................... 5

Fleksibilitet................................................................................................... 5

Iværksættelse af praktisk hjælp............................................................ 6

Hvem leverer praktisk hjælp................................................................. 7

Hvad koster det at få praktisk hjælp...................................................8

Krav til leverandøren................................................................................8

Forventninger til borgeren.....................................................................9

Hedensted kommunes kvalitetsmål.................................................10

Klagevejledning....................................................................................... 12

Rengøring, ydelsesbeskrivelse............................................................13

Tøjvask, ydelsesbeskrivelse..................................................................15

Indkøb, ydelsesbeskrivelse..................................................................15

Lovgrundlag............................................................................................... 17

Henvendelse om praktisk hjælp...................................................... 20

Kvalitetsstandarden indeholder en generel serviceinformation

om den praktiske hjælp, der tilbydes i Hedensted

Kommune

Den praktiske hjælp består af:

Rengøring

Tøjvask

Indkøb

Kvalitetsstandarden er en beskrivelse af det serviceniveau, der tilbydes.

Kvalitetsstandarden revurderes en gang om året.

RAMMER OG MÅL FOR PRAKTISK HJÆLP

Rammer og mål tager bl.a. udgangspunkt i Hedensted Kommunes

værdier om ansvar, dialog og udvikling.

Formålet med at tilbyde praktisk hjælp er at borgeren forbedrer eller

bevarer sine muligheder for et godt og uafhængigt liv. Tilbuddet om

praktisk hjælp har dermed både et sundhedsfremmende og forebyggende

sigte.

Hjælpen foregår ved støtte, vejledning og træning, så borgeren kan

blive helt eller delvis selvhjulpen.

Pårørende kan efter borgerens ønske og behov inddrages.

Hjælpen bygger på den enkelte borgers ansvar for sig selv.

Samarbejdet foregår ligeværdigt med respekt for borgeren og dennes

forudsætninger og behov.

HVEM KAN MODTAGE PRAKTISK HJÆLP

Borgere, som midlertidig eller varigt ikke kan klare sine praktiske

opgaver på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller

særlige sociale problemer.

En visitator fra kommunen foretager en individuel faglig vurdering af

behovet for vejledning, støtte og hjælp til de opgaver, som borgeren

ikke kan klare selv.

I den vurdering tages udgangspunkt, i hvordan borgeren fungerer

fysisk, psykisk og socialt:

Borgere der stort set selv kan overkomme, overskue og

tage initiativ tilbydes vejledning og let støtte

Borgere der har vanskeligt ved at overkomme, overskue

eller tage initiativ, tilbydes vejledning, støtte og evt. hjælp til

praktiske opgaver

Borgere der er ude af stand til selv at overkomme, overskue

eller tage initiativ tilbydes hjælp til praktiske opgaver.

I vurderingen tages den samlede husstands ressourcer med i betragtning.

HVORNÅR KAN MAN FÅ PRAKTISK HJÆLP

Praktisk hjælp leveres som udgangspunkt på hverdage mellem kl.

8.00 - 16.00.

Rengøring leveres som udgangspunkt højest 1½ time hver 14. dag.

Tøjvask og indkøb leveres som udgangspunkt 1 gang ugentligt.

Rengøring kan tilbydes i køkken, stue, gang, badeværelse og soveværelse.

Til borgere med særlige behov eller ved opgaver med et pædagogisk

sigte, kan der tilbydes praktisk hjælp udover ovenstående omfang.

FLEKSIBILITET

Borgeren har ret til at bytte ydelser indenfor praktisk hjælp til andre

ydelser indenfor praktisk hjælp.

Er borgeren visiteret til både personlig og praktisk hjælp kan der byttes

mellem disse ydelser.

Bytteydelser skal udføres indenfor det visiterede omfang.

Hvis der er tvivl om, hvorvidt det er fagligt forsvarligt at fravige den

tildelte hjælp frem for andre ydelser, tager personalet udgangspunkt

i den konkrete afgørelse på hjælpen.

Hvis en ydelse byttes skrives det i samarbejdsbogen, hvilke ydelser

der udføres i stedet for.

Hvis borgeren 3 gange i træk fravælger den samme visiterede ydelse,

vil en visitator revurdere borgerens behov.

IVÆRKSÆTTELSE AF PRAKTISK HJÆLP

Senest 3 hverdage efter at visitator har modtaget en henvendelse om

hjælp kontaktes borgeren, og der aftales et visitationsbesøg.

Borgeren har ret til at have bisidder med under visitationsbesøget.

Senest 3 dage efter visitationsbesøget skal borgeren have valgt leverandør.

Der udarbejdes en skriftlig afgørelse, hvor det fremgår, hvad borgeren

selv kan klare, hvilken hjælp og støtte borgeren kan tilbydes. Desuden

fremgår de opstillede mål for hjælpen.

Hjælpen iværksættes efter aftale, dog senest 1 uge efter valg af leverandør.

Ved akut behov visiteres hjælpen samme dag og iværksættes

straks.

Varig hjælp revurderes minimum 1 gang årligt eller efter behov eksempelvis

ved ændringer i funktionsniveauet eller tilbagemeldinger

fra borgeren, pårørende eller leverandør.

Midlertidig hjælp revurderes efter individuel aftale med borgeren.

Hvis borgeren aflyser besøg gives der erstatningsbesøg, hvis aflysningen

er p.g.a.:

Akut lægebesøg eller behandling/kontrol på sygehus og

speciallæge

Uforudsete situationer af familiær karakter f.eks. begravelse,

ulykkestilfælde, akut sygdom.

Erstatningsbesøg gives ikke, hvis aflysningen er på grund af f.eks.:

Udrejse, gæster, besøg hos venner/bekendte, udflugter,

frisør.

Erstatningsbesøg skal tilbydes, inden næste gang ydelsen er planlagt.

Hvis leverandøren kommer mere end en time tidligere eller en time

senere end aftalt, vil der blive givet besked til borgeren.

Leverandøren aflyser ikke hjælpen, men kan efter aftale med borgeren

flytte hjælpen til en anden dag.

HVEM LEVERER PRAKTISK HJÆLP

Borgere, der ikke bor på plejecenter, kan selv vælge, hvem der skal

levere hjælpen. Man kan vælge mellem flg. leverandører:

Personale fra Hedensted Kommune

Private leverandører. Leverandørerne skal være godkendt

af Hedensted Kommune og skal overholde kommunens

fastsatte leverandørkrav

En person, som borgeren har udpeget. Personen skal være

over 18 år og godkendes, ansættes og aflønnes af Hedensted

Kommune.

Visitator medbringer informationsmateriale fra godkendte leverandører.

Hvis borgeren vil skifte leverandør, kontaktes visitator. Skift kan ske

med en måneds varsel.

HVAD KOSTER DET AT FÅ PRAKTISK HJÆLP

Varig hjælp er gratis.

Ved midlertidig hjælp opkræves en brugerbetaling, der udregnes på

baggrund af den samlede husstands indkomstgrundlag.

Regningen udsendes en gang i kvartalet. Er regningen under 100 kr.,

når den midlertidige hjælp stopper, sendes der ingen regning.

KRAV TIL LEVERANDØREN

Ydelserne leveres primært af uddannet personale med høj faglighed.

I begrænset omfang kan hjælpen udføres af personale, der er introduceret

til og oplært i arbejdet af uddannet personale.

En del af sundhedsuddannelserne foregår som praktik under vejledning

af uddannede personale. Det betyder, at den medarbejder, der

kommer, kan være elev/studerende.

Leverandøren skal tilstræbe, at der kommer så få forskellige medarbejdere

som muligt i hjemmet.

Borgeren har en kontaktperson hos visitatorerne og hos leverandøren.

Leverandøren er underlagt Arbejdsmiljøloven regler.

Leverandøren har tavsheds- og meddelelsespligt.

Vurdering af borgerens helbredstilstand og eventuelle ændringer

i denne observeres løbende, og der handles hensigtsmæssigt på

dette.

Observationer og handlinger dokumenteres i det elektroniske omsorgssystem.

Både private og kommunale leverandører skal leve op til kravene for

praktisk hjælp.

FORVENTNINGER TIL BORGEREN

Hjælpen leveres kun, når borgeren er hjemme. Hvis borgeren ikke

er hjemme er det vigtigt, at der gives besked til leverandøren. Ellers

kan det blive nødvendigt at få en låsesmed til at åbne for at sikre,

at borgeren ikke ligger hjælpeløs. Udgiften til låsesmeden betales af

borgeren.

Hvis behovet for hjælp ændrer sig, har borgeren pligt til at give besked

til visitator, så hjælpen svarer til det aktuelle behov.

Når en borger modtager hjælp og støtte, betragtes hjemmet som

arbejdsplads for leverandørens medarbejdere. I henhold til Arbejdsmiljøloven

skal arbejdet udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt

forsvarligt. Det betyder, at der skal udarbejdes en arbejdspladsvur10

dering. Det kan medføre behov for anskaffelse af arbejdsredskaber

og/eller hjælpemidler i hjemmet.

En arbejdspladsvurdering medfører, at der er visse krav, der skal være

opfyldt, som en forudsætning for at modtage hjælp, og der ses på

følgende forhold:

Adgangsforholdene

Hjemmets indretning

Miljørigtige rengøringsmidler

Om støvsugeren kan suge

Om støvsugerens rør kan indstilles i længden

Om gulvskrubbe/kost/moppe er langt nok eller er med

teleskopskaft

Vaskeforhold ved tøjvask

Hjælpemidler

El-installationer

Psykiske forhold

Øvrige forhold

Det kan være nødvendigt at fjerne dørtrin, ommøblere og fjerne løst

liggende tæpper for at kunne hjælpe borgeren.

Husdyr skal være forsvarligt lukket inde, når personalet er i hjemmet.

Der henstilles til, at der ikke ryges, når personalet er i hjemmet.

Hvis der er enkelte punkter, som ikke opfylder Arbejdsmiljølovens

krav, skal forholdene bringes i orden, inden hjælpen iværksættes.

HEDENSTED KOMMUNES KVALITETSMÅL

Hedensted Kommunes mål er, at borgeren oplever ligeværd, respekt,

åbenhed og en høj faglighed i leveringen af ydelserne.

11

Brugertilfredsheden måles på:

At over 90% af borgerne er tilfredse med den hjælp og

støtte de modtager

At over 90% af borgerne er tilfredse med det personale der

leverer ydelsen

At leverandøren ikke aflyser hjælpen

At hjælpen revurderes efter behov, minimum 1 gang årligt

At flytning af ydelser højest er 4%

At ydelsen leveres til den aftalte tid +/- 1 time

At borgeren kontaktes senest 3 hverdage efter henvendelsen

At hjælpen iværksættes samme dag som behovet opstår,

eller senest i uge efter valg af leverandør.

Opfølgning

Borgerens tilfredshed med den hjælp, der er blevet leveret, personalet

og samarbejdet undersøges ved stikprøver udført af visitator.

Desuden gennemføres en brugerundersøgelse hvert 2. år.

Der føres statistik over:

Antal aflysninger

Antal flytninger af ydelser

Antal personaler der udfører hjælpen i hjemmet

Antal dage fra henvendelsen til borgeren kontaktes

Antal dage fra valg af leverandør til hjælpen iværksættes

Antal ydelser der leveres mere end 1 time for tidlig eller for

sent.

KLAGEVEJLEDNING

Der er mulighed for at klage over afgørelsen om hjælp.

Tvivlsspørgsmål og klager rettes til visitator eller chefen for Senior

Service.

Visitators træffetid er hverdage

kl. 8.30 - 9.00 og kl. 12.00 - 13.00

Distrikt vest Tlf.: 79755837 eller 79755838

Distrikt midt Tlf.: 7975 5834, 7975 5835 eller 797505836

Distrikt øst Tlf: 79755831, 79755832 eller 79755833

Chefen for Senior Service i Hedensted Kommune tlf.: 79755800

Hvis klagen er mundtlig, tilbydes der hjælp til at formulere klagen

på skrift.

Klagen sendes til:

Klagerådet

Hedensted Kommune

Niels Espes Vej 8

8722 Hedensted

Når klagen har været behandlet i Klagerådet, og Byrådet har taget

stilling til Klagerådets indstilling, kan klagen over afgørelsen indenfor

4 uger sendes videre til Det Sociale Nævn.

Det Sociale Nævn

Statsforvaltningen Midtjylland

St. Blichers Vej 6

6950 Ringkøbing

13

RENGØRING, YDELSESBESKRIVELSE

Formål med ydelsen

At borgeren får støtte og hjælp til at renholde sin bolig.

Aktiviteter der kan indgå i ydelsen:

Entre/gang:

Støvsugning

Gulvvask (trægulve tørres over ved moppe eller med opvredet

klud)

Støvaftørring

Rystning eller støvsugning af dørmåtte

Badeværelse:

Afvaskning af håndvask og spejl

Aftørring af fliser over håndvask, brusekabine eller badekar

Rengøring af toilet

Gulvvask

Køkken:

Gulvvask (trægulve tørres over ved moppe eller med opvredet

klud)

Støvsugning

Aftørring af køkkenbord/spiseplads

Aftørring af hvidevarer udvendigt

Efterse og aftørre evt. spild under vask

Køleskab rengøres indvendigt 1 gang månedligt

Soveværelse:

Støvsugning

Gulvvask (trægulve tørres over ved moppe eller med opvredet

klud)

Støvaftørring

14

Stue:

Støvsugning

Gulvvask (trægulve tørres over ved moppe eller med opvredet

klud)

Støvaftørring

Støvsugning af hvilestol

Øvrige opgaver:

Vande blomster

Rydde op

Tømme askebæger

Lufte ud

Tømme skraldespand

Hjælpemidler:

Rengøring af hjælpemidler

Iltapparater o.l.

Skift af sengelinned.

Ydelsen omfatter ikke:

Hovedrengøring

Flytning af tunge møbler

Vinduespudsning udvendig

Ekstra rengøring efter husdyr

Oprydning efter gæster

Trappevask uden for boligen.

15

TØJVASK, YDELSESBESKRIVELSE

Formål med ydelsen

At borgeren ved støtte og hjælp har rent tøj.

Aktiviteter der kan indgå i ydelsen:

Tøjvask:

Tøjvask i egen maskine

Tøjvask i fællesvaskeri

Ophængning og nedtagning af tøj/tørretumbler

Lægge tøj sammen

Lægge tøj på plads

Pakke tøj til vaskeri/renseri

Strygning i begrænset omfang

Klatvask i begrænset omfang.

INDKØB, YDELSESBESKRIVELSE

Formål med ydelsen

At borgeren ved støtte og hjælp får købt de fornødne dagligvarer.

Aktiviteter der kan indgå i ydelsen:

Indkøb:

Skrive indkøbsliste

Bestille varer via telefon hos handlende, der bringer varer ud

Modtage varer

Hvor der ikke bringes varer ud af de handlende, hjælpes der

til at foretage nødvendige små indkøb (svarende til det der

kan transporteres på en cykel) hos nærmeste handlende

16

Øvrige opgaver.

Når borgeren er visiteret til indkøb, betaler Hedensted Kommune for

udbringningen af varer.

Indkøb foretages i særlige tilfælde sammen med borgeren som led

i træning, hvis det forventes at borgeren fremadrettet kan varetage

opgaven.

17

LOVGRUNDLAG

Lov om social service

§ 1.

Formålet med denne lov er:

At tilbyde rådgivning og støtte til at forebygge sociale problemer

At tilbyde en række almene serviceydelser, der også kan have et

forebyggende sigte

At tilgodese behov, der følger af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne

eller særlige sociale problemer.

Stk. 2: Formålet med hjælp efter denne lov er at fremme den enkeltes

mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige

tilværelse og forbedre livskvaliteten

St. 3: Hjælpen efter denne lov bygger på den enkeltes ansvar for

sig selv og sin familie. Hjælpen tilrettelægges ud fra den

enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde

med den enkelte.

§ 83.

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde:

Personlig hjælp og pleje

Hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet.

Stk. 2: Tilbuddene efter stk. 1 gives til personer, som på grund af

midlertidigt eller varigt nedsat fysik eller psykisk funktionsevne

eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre

disse opgaver.

1.

.

3.

1.

.

18

Stk. 4: Kommunen skal ved tilrettelæggelsen af pleje og omsorg

m.v. for en person med en demensdiagnose så vidt muligt

respektere dennes vejledende tilkendegivelser for fremtiden

med hensyn til bolig, pleje og omsorg (plejetestamente).

§ 95.

Hvis kommunen ikke kan stille den nødvendige hjælp til rådighed for

en person, der har behov for hjælp efter §83, kan kommunen i stedet

udbetale et tilskud til hjælp, som pågældende selv antager.

Stk. 2: En person med betydelig og varigt nedsat fysisk eller

psykisk funktionsevne, der har behov for personlig hjælp

og pleje og for støtte til løsning af nødvendige praktiske

opgaver i hjemmet i mere end 20 timer ugentlig, kan vælge

at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den pågældende

selv antager.

Stk. 3: Kommunen kan dog i særlige tilfælde beslutte, at hjælpen

fortsat skal gives som naturalhjælp eller udbetales til en

nærtstående person, som passer den pågældende.

19

HENVENDELSE OM PRAKTISK HJÆLP

Visitationskontoret, Hedensted Kommune

Distrikt Vest (Tørring/Uldum), Tjørnevej 6-10, Uldum

Tlf.: 7975 5837 eller 7975 5838

Distrikt Midt (Hedensted/Løsning/Stouby), Nyskolegade 4, Løsning

Tlf.: 7975 5834, 7975 5835 eller 797505836

Distrikt Øst (Juelsminde/Hornsyld), Tofteskovvej 4, Juelsminde

Tlf.: 7975 5831, 7975 5832 eller 7975 5833

Telefontid på hverdage kl. 8.30 - 9.00 og kl. 12 - 13.

Henvendelse om akut hjælp i tidsrummet kl. 15.00 - 8.00, i weekends

og på helligdage kan ske til sygeplejersken på nærmeste

plejecenter.

Niels Espes Vej 8

8722 Hedensted

T: 7975 5000

www.hedensted.dk