Kvalitetsstandard
for
Praktisk hjælp
Denne pjece er udarbejdet af
Senior Service i Hedensted Kommune
Godkendt i Byrådet december 2007
Indholdsfortegnelse
Rammer og mål for praktisk hjælp..................................................... 4
Hvem kan modtage praktisk hjælp.................................................... 4
Hvornår kan man få praktisk hjælp.................................................... 5
Fleksibilitet................................................................................................... 5
Iværksættelse af praktisk hjælp............................................................ 6
Hvem leverer praktisk hjælp................................................................. 7
Hvad koster det at få praktisk hjælp...................................................8
Krav til leverandøren................................................................................8
Forventninger til borgeren.....................................................................9
Hedensted kommunes kvalitetsmål.................................................10
Klagevejledning....................................................................................... 12
Rengøring, ydelsesbeskrivelse............................................................13
Tøjvask, ydelsesbeskrivelse..................................................................15
Indkøb, ydelsesbeskrivelse..................................................................15
Lovgrundlag............................................................................................... 17
Henvendelse om praktisk hjælp...................................................... 20
Kvalitetsstandarden indeholder en generel serviceinformation
om den praktiske hjælp, der tilbydes i Hedensted
Kommune
Den praktiske hjælp består af:
Rengøring
Tøjvask
Indkøb
Kvalitetsstandarden er en beskrivelse af det serviceniveau, der tilbydes.
Kvalitetsstandarden revurderes en gang om året.
–
–
–
RAMMER OG MÅL FOR PRAKTISK HJÆLP
Rammer og mål tager bl.a. udgangspunkt i Hedensted Kommunes
værdier om ansvar, dialog og udvikling.
Formålet med at tilbyde praktisk hjælp er at borgeren forbedrer eller
bevarer sine muligheder for et godt og uafhængigt liv. Tilbuddet om
praktisk hjælp har dermed både et sundhedsfremmende og forebyggende
sigte.
Hjælpen foregår ved støtte, vejledning og træning, så borgeren kan
blive helt eller delvis selvhjulpen.
Pårørende kan efter borgerens ønske og behov inddrages.
Hjælpen bygger på den enkelte borgers ansvar for sig selv.
Samarbejdet foregår ligeværdigt med respekt for borgeren og dennes
forudsætninger og behov.
HVEM KAN MODTAGE PRAKTISK HJÆLP
Borgere, som midlertidig eller varigt ikke kan klare sine praktiske
opgaver på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
særlige sociale problemer.
En visitator fra kommunen foretager en individuel faglig vurdering af
behovet for vejledning, støtte og hjælp til de opgaver, som borgeren
ikke kan klare selv.
I den vurdering tages udgangspunkt, i hvordan borgeren fungerer
fysisk, psykisk og socialt:
Borgere der stort set selv kan overkomme, overskue og
tage initiativ tilbydes vejledning og let støtte
Borgere der har vanskeligt ved at overkomme, overskue
eller tage initiativ, tilbydes vejledning, støtte og evt. hjælp til
praktiske opgaver
Borgere der er ude af stand til selv at overkomme, overskue
eller tage initiativ tilbydes hjælp til praktiske opgaver.
I vurderingen tages den samlede husstands ressourcer med i betragtning.
HVORNÅR KAN MAN FÅ PRAKTISK HJÆLP
Praktisk hjælp leveres som udgangspunkt på hverdage mellem kl.
8.00 - 16.00.
Rengøring leveres som udgangspunkt højest 1½ time hver 14. dag.
Tøjvask og indkøb leveres som udgangspunkt 1 gang ugentligt.
Rengøring kan tilbydes i køkken, stue, gang, badeværelse og soveværelse.
Til borgere med særlige behov eller ved opgaver med et pædagogisk
sigte, kan der tilbydes praktisk hjælp udover ovenstående omfang.
FLEKSIBILITET
Borgeren har ret til at bytte ydelser indenfor praktisk hjælp til andre
ydelser indenfor praktisk hjælp.
Er borgeren visiteret til både personlig og praktisk hjælp kan der byttes
mellem disse ydelser.
–
–
–
Bytteydelser skal udføres indenfor det visiterede omfang.
Hvis der er tvivl om, hvorvidt det er fagligt forsvarligt at fravige den
tildelte hjælp frem for andre ydelser, tager personalet udgangspunkt
i den konkrete afgørelse på hjælpen.
Hvis en ydelse byttes skrives det i samarbejdsbogen, hvilke ydelser
der udføres i stedet for.
Hvis borgeren 3 gange i træk fravælger den samme visiterede ydelse,
vil en visitator revurdere borgerens behov.
IVÆRKSÆTTELSE AF PRAKTISK HJÆLP
Senest 3 hverdage efter at visitator har modtaget en henvendelse om
hjælp kontaktes borgeren, og der aftales et visitationsbesøg.
Borgeren har ret til at have bisidder med under visitationsbesøget.
Senest 3 dage efter visitationsbesøget skal borgeren have valgt leverandør.
Der udarbejdes en skriftlig afgørelse, hvor det fremgår, hvad borgeren
selv kan klare, hvilken hjælp og støtte borgeren kan tilbydes. Desuden
fremgår de opstillede mål for hjælpen.
Hjælpen iværksættes efter aftale, dog senest 1 uge efter valg af leverandør.
Ved akut behov visiteres hjælpen samme dag og iværksættes
straks.
Varig hjælp revurderes minimum 1 gang årligt eller efter behov eksempelvis
ved ændringer i funktionsniveauet eller tilbagemeldinger
fra borgeren, pårørende eller leverandør.
Midlertidig hjælp revurderes efter individuel aftale med borgeren.
Hvis borgeren aflyser besøg gives der erstatningsbesøg, hvis aflysningen
er p.g.a.:
Akut lægebesøg eller behandling/kontrol på sygehus og
speciallæge
Uforudsete situationer af familiær karakter f.eks. begravelse,
ulykkestilfælde, akut sygdom.
Erstatningsbesøg gives ikke, hvis aflysningen er på grund af f.eks.:
Udrejse, gæster, besøg hos venner/bekendte, udflugter,
frisør.
Erstatningsbesøg skal tilbydes, inden næste gang ydelsen er planlagt.
Hvis leverandøren kommer mere end en time tidligere eller en time
senere end aftalt, vil der blive givet besked til borgeren.
Leverandøren aflyser ikke hjælpen, men kan efter aftale med borgeren
flytte hjælpen til en anden dag.
HVEM LEVERER PRAKTISK HJÆLP
Borgere, der ikke bor på plejecenter, kan selv vælge, hvem der skal
levere hjælpen. Man kan vælge mellem flg. leverandører:
Personale fra Hedensted Kommune
Private leverandører. Leverandørerne skal være godkendt
af Hedensted Kommune og skal overholde kommunens
fastsatte leverandørkrav
–
–
–
–
–
En person, som borgeren har udpeget. Personen skal være
over 18 år og godkendes, ansættes og aflønnes af Hedensted
Kommune.
Visitator medbringer informationsmateriale fra godkendte leverandører.
Hvis borgeren vil skifte leverandør, kontaktes visitator. Skift kan ske
med en måneds varsel.
HVAD KOSTER DET AT FÅ PRAKTISK HJÆLP
Varig hjælp er gratis.
Ved midlertidig hjælp opkræves en brugerbetaling, der udregnes på
baggrund af den samlede husstands indkomstgrundlag.
Regningen udsendes en gang i kvartalet. Er regningen under 100 kr.,
når den midlertidige hjælp stopper, sendes der ingen regning.
KRAV TIL LEVERANDØREN
Ydelserne leveres primært af uddannet personale med høj faglighed.
I begrænset omfang kan hjælpen udføres af personale, der er introduceret
til og oplært i arbejdet af uddannet personale.
En del af sundhedsuddannelserne foregår som praktik under vejledning
af uddannede personale. Det betyder, at den medarbejder, der
kommer, kan være elev/studerende.
–
Leverandøren skal tilstræbe, at der kommer så få forskellige medarbejdere
som muligt i hjemmet.
Borgeren har en kontaktperson hos visitatorerne og hos leverandøren.
Leverandøren er underlagt Arbejdsmiljøloven regler.
Leverandøren har tavsheds- og meddelelsespligt.
Vurdering af borgerens helbredstilstand og eventuelle ændringer
i denne observeres løbende, og der handles hensigtsmæssigt på
dette.
Observationer og handlinger dokumenteres i det elektroniske omsorgssystem.
Både private og kommunale leverandører skal leve op til kravene for
praktisk hjælp.
FORVENTNINGER TIL BORGEREN
Hjælpen leveres kun, når borgeren er hjemme. Hvis borgeren ikke
er hjemme er det vigtigt, at der gives besked til leverandøren. Ellers
kan det blive nødvendigt at få en låsesmed til at åbne for at sikre,
at borgeren ikke ligger hjælpeløs. Udgiften til låsesmeden betales af
borgeren.
Hvis behovet for hjælp ændrer sig, har borgeren pligt til at give besked
til visitator, så hjælpen svarer til det aktuelle behov.
Når en borger modtager hjælp og støtte, betragtes hjemmet som
arbejdsplads for leverandørens medarbejdere. I henhold til Arbejdsmiljøloven
skal arbejdet udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt
forsvarligt. Det betyder, at der skal udarbejdes en arbejdspladsvur
10dering. Det kan medføre behov for anskaffelse af arbejdsredskaber
og/eller hjælpemidler i hjemmet.
En arbejdspladsvurdering medfører, at der er visse krav, der skal være
opfyldt, som en forudsætning for at modtage hjælp, og der ses på
følgende forhold:
Adgangsforholdene
Hjemmets indretning
Miljørigtige rengøringsmidler
Om støvsugeren kan suge
Om støvsugerens rør kan indstilles i længden
Om gulvskrubbe/kost/moppe er langt nok eller er med
teleskopskaft
Vaskeforhold ved tøjvask
Hjælpemidler
El-installationer
Psykiske forhold
Øvrige forhold
Det kan være nødvendigt at fjerne dørtrin, ommøblere og fjerne løst
liggende tæpper for at kunne hjælpe borgeren.
Husdyr skal være forsvarligt lukket inde, når personalet er i hjemmet.
Der henstilles til, at der ikke ryges, når personalet er i hjemmet.
Hvis der er enkelte punkter, som ikke opfylder Arbejdsmiljølovens
krav, skal forholdene bringes i orden, inden hjælpen iværksættes.
HEDENSTED KOMMUNES KVALITETSMÅL
Hedensted Kommunes mål er, at borgeren oplever ligeværd, respekt,
åbenhed og en høj faglighed i leveringen af ydelserne.
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
11
Brugertilfredsheden måles på:
At over 90% af borgerne er tilfredse med den hjælp og
støtte de modtager
At over 90% af borgerne er tilfredse med det personale der
leverer ydelsen
At leverandøren ikke aflyser hjælpen
At hjælpen revurderes efter behov, minimum 1 gang årligt
At flytning af ydelser højest er 4%
At ydelsen leveres til den aftalte tid +/- 1 time
At borgeren kontaktes senest 3 hverdage efter henvendelsen
At hjælpen iværksættes samme dag som behovet opstår,
eller senest i uge efter valg af leverandør.
Opfølgning
Borgerens tilfredshed med den hjælp, der er blevet leveret, personalet
og samarbejdet undersøges ved stikprøver udført af visitator.
Desuden gennemføres en brugerundersøgelse hvert 2. år.
Der føres statistik over:
Antal aflysninger
Antal flytninger af ydelser
Antal personaler der udfører hjælpen i hjemmet
Antal dage fra henvendelsen til borgeren kontaktes
Antal dage fra valg af leverandør til hjælpen iværksættes
Antal ydelser der leveres mere end 1 time for tidlig eller for
sent.
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
KLAGEVEJLEDNING
Der er mulighed for at klage over afgørelsen om hjælp.
Tvivlsspørgsmål og klager rettes til visitator eller chefen for Senior
Service.
Visitators træffetid er hverdage
kl. 8.30 - 9.00 og kl. 12.00 - 13.00
Distrikt vest Tlf.: 79755837 eller 79755838
Distrikt midt Tlf.: 7975 5834, 7975 5835 eller 797505836
Distrikt øst Tlf: 79755831, 79755832 eller 79755833
Chefen for Senior Service i Hedensted Kommune tlf.: 79755800
Hvis klagen er mundtlig, tilbydes der hjælp til at formulere klagen
på skrift.
Klagen sendes til:
Klagerådet
Hedensted Kommune
Niels Espes Vej 8
8722 Hedensted
Når klagen har været behandlet i Klagerådet, og Byrådet har taget
stilling til Klagerådets indstilling, kan klagen over afgørelsen indenfor
4 uger sendes videre til Det Sociale Nævn.
Det Sociale Nævn
Statsforvaltningen Midtjylland
St. Blichers Vej 6
6950 Ringkøbing
13
RENGØRING, YDELSESBESKRIVELSE
Formål med ydelsen
At borgeren får støtte og hjælp til at renholde sin bolig.
Aktiviteter der kan indgå i ydelsen:
Entre/gang:
Støvsugning
Gulvvask (trægulve tørres over ved moppe eller med opvredet
klud)
Støvaftørring
Rystning eller støvsugning af dørmåtte
Badeværelse:
Afvaskning af håndvask og spejl
Aftørring af fliser over håndvask, brusekabine eller badekar
Rengøring af toilet
Gulvvask
Køkken:
Gulvvask (trægulve tørres over ved moppe eller med opvredet
klud)
Støvsugning
Aftørring af køkkenbord/spiseplads
Aftørring af hvidevarer udvendigt
Efterse og aftørre evt. spild under vask
Køleskab rengøres indvendigt 1 gang månedligt
Soveværelse:
Støvsugning
Gulvvask (trægulve tørres over ved moppe eller med opvredet
klud)
Støvaftørring
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
14
Stue:
Støvsugning
Gulvvask (trægulve tørres over ved moppe eller med opvredet
klud)
Støvaftørring
Støvsugning af hvilestol
Øvrige opgaver:
Vande blomster
Rydde op
Tømme askebæger
Lufte ud
Tømme skraldespand
Hjælpemidler:
Rengøring af hjælpemidler
Iltapparater o.l.
Skift af sengelinned.
Ydelsen omfatter ikke:
Hovedrengøring
Flytning af tunge møbler
Vinduespudsning udvendig
Ekstra rengøring efter husdyr
Oprydning efter gæster
Trappevask uden for boligen.
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
15
TØJVASK, YDELSESBESKRIVELSE
Formål med ydelsen
At borgeren ved støtte og hjælp har rent tøj.
Aktiviteter der kan indgå i ydelsen:
Tøjvask:
Tøjvask i egen maskine
Tøjvask i fællesvaskeri
Ophængning og nedtagning af tøj/tørretumbler
Lægge tøj sammen
Lægge tøj på plads
Pakke tøj til vaskeri/renseri
Strygning i begrænset omfang
Klatvask i begrænset omfang.
INDKØB, YDELSESBESKRIVELSE
Formål med ydelsen
At borgeren ved støtte og hjælp får købt de fornødne dagligvarer.
Aktiviteter der kan indgå i ydelsen:
Indkøb:
Skrive indkøbsliste
Bestille varer via telefon hos handlende, der bringer varer ud
Modtage varer
Hvor der ikke bringes varer ud af de handlende, hjælpes der
til at foretage nødvendige små indkøb (svarende til det der
kan transporteres på en cykel) hos nærmeste handlende
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
16
Øvrige opgaver.
Når borgeren er visiteret til indkøb, betaler Hedensted Kommune for
udbringningen af varer.
Indkøb foretages i særlige tilfælde sammen med borgeren som led
i træning, hvis det forventes at borgeren fremadrettet kan varetage
opgaven.
17
LOVGRUNDLAG
Lov om social service
§ 1.
Formålet med denne lov er:
At tilbyde rådgivning og støtte til at forebygge sociale problemer
At tilbyde en række almene serviceydelser, der også kan have et
forebyggende sigte
At tilgodese behov, der følger af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
eller særlige sociale problemer.
Stk. 2: Formålet med hjælp efter denne lov er at fremme den enkeltes
mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige
tilværelse og forbedre livskvaliteten
St. 3: Hjælpen efter denne lov bygger på den enkeltes ansvar for
sig selv og sin familie. Hjælpen tilrettelægges ud fra den
enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde
med den enkelte.
§ 83.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde:
Personlig hjælp og pleje
Hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet.
Stk. 2: Tilbuddene efter stk. 1 gives til personer, som på grund af
midlertidigt eller varigt nedsat fysik eller psykisk funktionsevne
eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre
disse opgaver.
1.
.
3.
1.
.
18
Stk. 4: Kommunen skal ved tilrettelæggelsen af pleje og omsorg
m.v. for en person med en demensdiagnose så vidt muligt
respektere dennes vejledende tilkendegivelser for fremtiden
med hensyn til bolig, pleje og omsorg (plejetestamente).
§ 95.
Hvis kommunen ikke kan stille den nødvendige hjælp til rådighed for
en person, der har behov for hjælp efter §83, kan kommunen i stedet
udbetale et tilskud til hjælp, som pågældende selv antager.
Stk. 2: En person med betydelig og varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne, der har behov for personlig hjælp
og pleje og for støtte til løsning af nødvendige praktiske
opgaver i hjemmet i mere end 20 timer ugentlig, kan vælge
at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den pågældende
selv antager.
Stk. 3: Kommunen kan dog i særlige tilfælde beslutte, at hjælpen
fortsat skal gives som naturalhjælp eller udbetales til en
nærtstående person, som passer den pågældende.
19
HENVENDELSE OM PRAKTISK HJÆLP
Visitationskontoret, Hedensted Kommune
Distrikt Vest (Tørring/Uldum), Tjørnevej 6-10, Uldum
Tlf.: 7975 5837 eller 7975 5838
Distrikt Midt (Hedensted/Løsning/Stouby), Nyskolegade 4, Løsning
Tlf.: 7975 5834, 7975 5835 eller 797505836
Distrikt Øst (Juelsminde/Hornsyld), Tofteskovvej 4, Juelsminde
Tlf.: 7975 5831, 7975 5832 eller 7975 5833
Telefontid på hverdage kl. 8.30 - 9.00 og kl. 12 - 13.
Henvendelse om akut hjælp i tidsrummet kl. 15.00 - 8.00, i weekends
og på helligdage kan ske til sygeplejersken på nærmeste
plejecenter.
Niels Espes Vej 8
8722 Hedensted
T: 7975 5000
www.hedensted.dk