Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

1

Godkendelsesmateriale

For

Frit leverandørvalg på ældreområdet i Furesø Kommune

1. januar 2007

Leverandørkrav

Ressourcetildelingssystem

Udkast til kontrakt

Disposition for ansøgning

Kvalitetsstandarder

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

2

Oversigt

0 Generelle oplysninger ........................................................................................................................... 6

0.1 Befolkningsstatistik. ..................................................................................................................................................6

0.1.1 Antal hjemmehjælpsmodtagere..............................................................................................................................7

0.1.2 Opdeling af kommune. ...........................................................................................................................................7

1.Generelle krav ...................................................................................................................................... 7

1.1 Indledning ............................................................................................................................................. 7

2 Sådan organiseres det frie valg m.v...................................................................................................... 8

2.1 Visitation. .............................................................................................................................................. 8

2.2 Revisitation. .......................................................................................................................................... 8

2.3 Mulighed for omvalg............................................................................................................................. 8

2.4 Fleksibel hjemmehjælp. ......................................................................................................................... 9

3 Krav og rettigheder............................................................................................................................... 9

3.1 Aftale med borgeren samt afbud........................................................................................................... 9

3.2 Begrænsninger i ”ydelsesviften” (indhold og tid) ................................................................................. 9

3.3 Geografiske begrænsninger.................................................................................................................. 9

3.4 Forpligtigelser i øvrigt. ........................................................................................................................ 10

3.5 Rummelig arbejdsplads ....................................................................................................................... 10

3.6 Rengøringsmidler og udstyr. ............................................................................................................... 11

3.7 Tilkøbsydelser. .................................................................................................................................... 11

3.8 Arbejdsmiljøregler.............................................................................................................................. 11

3.9 Virksomhedsoverdragelse................................................................................................................... 12

3.10 Information mellem kommune og leverandør- herunder krav om IT-kommunikation.................. 12

4 Personalemæssige forhold.................................................................................................................. 12

4.1 Personalet............................................................................................................................................ 12

4.2 Personalets uddannelse og kompetencer............................................................................................. 13

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

3

4.2.1 Praktisk hjælp.......................................................................................................................................................13

4.2.2 Personlig pleje......................................................................................................................................................13

4.2.3 Kompetence..........................................................................................................................................................13

4.2.4 Hjælp til selvhjælp ...............................................................................................................................................14

4.2.5 Efteruddannelse....................................................................................................................................................14

4.2.6 Uddannelse af elever på social- og sundhedsuddannelsen ....................................................................................14

4.2.7 Særlig kompetenceområder..................................................................................................................................15

4.3 Frister.................................................................................................................................................. 15

4.3.1 Hjælp til nye borgere, der henvises til praktisk hjælp ved visitation.....................................................................15

4.3.2 Hjælp til nye borgere, der henvises til personlig hjælp ved visitation...................................................................15

4.3.3 Leverandørskift ....................................................................................................................................................15

4.3.4 Erstatning for udsat ydelse ...................................................................................................................................15

4.3.5 Ændringer i service- og kvalitetskrav...................................................................................................................16

4.4 Visitation og tilbagemelding til Furesø Kommune ............................................................................. 16

4.4.1 Visitation..............................................................................................................................................................16

4.4.2 Meddelelsespligt ..................................................................................................................................................16

4.4.3 Opbevaring af nøgler............................................................................................................................................16

4.4.4 Fleksibilitet...........................................................................................................................................................16

4.5 Beredskab............................................................................................................................................ 17

4.5.1 Nødkald/assistance ved nødkald ...........................................................................................................................17

4.6 Krav til dokumentation ....................................................................................................................... 18

4.6.1 Redskaber .............................................................................................................................................................18

4.6.2 Udveksling af information om borgere .................................................................................................................18

5 Drift samarbejde................................................................................................................................. 19

6 Fagligt samarbejde............................................................................................................................. 19

7 Økonomiske forhold for private leverandører ................................................................................... 19

7.1 Dokumentation for økonomiske forhold ............................................................................................. 19

7.2 Fakturering......................................................................................................................................... 19

8 Klager og borgertilfredshed ................................................................................................................ 20

9 Opfølgning og tilsyn........................................................................................................................... 20

9.1 Effektivitet........................................................................................................................................... 20

9.2 Leverandørens egenkontrolprocedurer .............................................................................................. 20

9.3 Myndighedens kontrolprocedurer ...................................................................................................... 20

Bilag 1.................................................................................................................................................... 23

Furesø Kommunes Ressourcetildelingsmodel for praktisk hjælp og personlig pleje efter § 83 i lov om

social service.......................................................................................................................................... 23

1. Ressourcetildeling .............................................................................................................................. 23

1.1. A. Praktisk hjælp. ............................................................................................................................... 23

1.2. A. praktisk hjælp. Rengøring .................................................................................................................................23

1.3. B: Praktisk hjælp – Tøjvask ...................................................................................................................................24

1.4. B. Praktisk hjælp – Indkøb.....................................................................................................................................25

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

4

1.5. C. Tilsynsbesøg......................................................................................................................................................25

1.6. D: Grundlæggende og Kompleks pleje............................................................................................... 26

1.7. D 1. Grundlæggende Pleje .................................................................................................................. 26

1.8. D 2. Grundlæggende Pleje .....................................................................................................................................27

1.9. D 3. Kompleks Pleje...............................................................................................................................................27

1.10. D 4. Kompleks Pleje.............................................................................................................................................28

1.11. D 5. Fast vagt (ubetinget tilstedeværelse) .............................................................................................................29

1.12. D 6. Aften ydelser .......................................................................................................................... 30

1.13 D7. Nat ydelser......................................................................................................................................................30

1.14. E. Omsorgs- og støttende besøg...........................................................................................................................30

2. Bilag: Disposition for ansøgning ...................................................................................................... 31

Supplerende til Fritvalgsblanket fra Socialministeriet ......................................................................... 31

3.1. Disposition.................................................................................................................................... 33

1.1 Virksomhedsbeskrivelse .................................................................................................................................33

1.1.1 Virksomhedens aktiviteter ...............................................................................................................................33

1.1.2 Beskrivelse af kvalitetsstyringssystem og beredskab.......................................................................................33

1.1.3 Personalepolitiske målsætninger.....................................................................................................................33

1.1.4 Øvrige oplysninger af betydning for vurdering af virksomheden....................................................................33

1.1.5 Underleverandører ..........................................................................................................................................33

1.1.6 Egenkontrol procedure....................................................................................................................................33

1.2 Organisation. Hvordan har ansøger tænkt sin virksomhed organiseret i Furesø Kommune? ..........................33

1.3 Øvrige forslag. ................................................................................................................................................33

1.3.1 Bemærkninger til IT-anvendelse.....................................................................................................................33

1.3.2 Efteruddannelsesprogram ...............................................................................................................................33

1.3.3 Virksomhedens markedsføringstiltag over for borgerne..................................................................................33

1.3.4 Information om kontaktpersoner.....................................................................................................................33

1.3.5 Andet...............................................................................................................................................................33

Bilag 3.................................................................................................................................................... 36

Kontrakt udkast ..................................................................................................................................... 36

Bilag 4.................................................................................................................................................... 36

Kvalitetsstandarder 2007........................................................................................................................ 36

1. Efter Servicelovens § 91 har alle mulighed for at søge om at blive godkendt som

leverandør af ydelser til hjemmeplejen i Furesø Kommune. Det drejer sig om

udførelse af praktiske og/eller personlige opgaver på ældreområdet i borgernes

egne hjem. Opgaverne omfatter ikke beboere på plejecentre. Opgaverne er omfattet

af servicelovens § 83 om hjemmehjælp.

I bilag 1 er opgaverne nærmere beskrevet med de tider, leverandørerne modtager

for at udføre disse.

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

5

Borgeren får efter den kommunale visitation, mulighed for frit at vælge blandt de

leverandører, der er godkendte af Furesø Kommune.

2. Ansøgning sendes i til Furesø Kommune, Ældrechefen, Stiager 2, 3500 Værløse.

Endelig aftale er først indgået, når Furesø Kommune har afgivet accept på en

ansøgning, og en skriftlig kontrakt er underskrevet af begge parter.

Der kan rettes henvendelse Ældrechefen, Ældrepleje og Aktiviteter, hvis materialet

giver anledning til tvivl.

3. Bindingsperiode:

Godkendelsesprocessen er at betragte som en tilbudsproces, hvor den afgivne

anmodning er at betragte som et tilbud med de forpligtelser, der gælder ved en

sædvanlig udbudsforretning. Leverandørers anmodning om godkendelse skal være

bindende i 3 måneder gældende fra fristen for indlevering af anmodning. Når en

kontrakt er indgået, er der en opsigelsesfrist for leverandørerne på 3 måneder, jf.

bilag 2.

4. Informationsmateriale:

Furesø Kommune vil i samarbejde med de godkendte leverandører udarbejde

informationsmateriale om leverandørerne, som skal udleveres til borgerne i Furesø

Kommune. Anmodning om godkendelse skal derfor også indeholde et tekstafsnit

til informationsmaterialet om leverandørens virksomhed.

Af informationsmaterialet skal der fremgå hvilke underleverandører der evt. er

indgået aftale med, se bilag 2 for dispositionen.

Furesø Kommune udarbejder materialet i samarbejde med leverandører. Deltagelse

i dette samarbejdet vil ske uden særskilt vederlag.

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

6

0 Generelle oplysninger

0.1 Befolkningsstatistik.

1.1.2007 vil Furesø Kommune have 37.553borgere.

 2.812 borgere mellem 65-79 år

 1.247 borgere 80 +

Prognoserne for de kommende år kan ses af 2 tabeller nedenfor.

Udviklingen i ældre

80,0

100,0

120,0

140,0

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

2006 = indeks 100 60-64 65-79 80-99

Prognose for ældre og gamle borgere.

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

7

Andel 60+ i fht. samlet befolkning

26,8

26,4

26,0

25,6

25,3

24,9

24,5

24,1

23,3

22,7

21,9

21,2

20,6

20,0

21,0

22,0

23,0

24,0

25,0

26,0

27,0

28,0

2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

Andel 60+ i fht. samlet befolkning

Andel

0.1.1 Antal hjemmehjælpsmodtagere

Furesø Kommune forventes ved starten af år 2007 at have ca. 1.100 borgere, der er visiteret til

hjemmehjælp efter § 83 i lov om social service.

0.1.2 Opdeling af kommune.

Furesø kommune er i forhold til Lov om frit leverandørvalg at betragte som et distrikt.

Den kommunale hjemmepleje fungerer i det daglige med en praktisk gruppeopdeling.

1.Generelle krav

1.1 Indledning

Furesø Kommunes kvalitetskrav til leverandører af personlig og praktisk hjælp fremgår dels af

generelle krav til leverandører af personlig og praktisk hjælp samt Kommunens

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

8

kvalitetsstandarder med særlige kvalitetskrav for ydelseskategorierne personlig og praktisk

hjælp.

Leverandøren er forpligtet til ved indgåelse af kontrakt med Furesø Kommune at sikre at såvel

generelle som særlige kvalitetskrav overholdes.

Leverandøren er forpligtet til at acceptere, at arbejdet udføres i overensstemmelse med

principperne i offentlig forvaltning.

Der sondres mellem leverandører, der udelukkende leverer praktisk hjælp i dagtimerne og

leverandører, der leverer personlig pleje.

Det skal bemærkes at Furesø Kommune indtil videre har valgt at lade hjemmesygeplejen være

undtaget fra ordningen for frit valg.

Hjælp til beboere i plejeboliger og lignende boligenheder er ikke medtaget, da de ikke er

omfattet af lovkravet om frit leverandørvalg.

2 Sådan organiseres det frie valg m.v.

På baggrund af ansøgning fra borgeren selv, pårørende, læge eller andre interessenter vurderer

centralt ansatte visitatorer, om der er behov for tildeling af hjemmehjælp til praktisk hjælp

eller pleje.

2.1 Visitation.

Visitatorerne fungerer således som bestillere, der organisatorisk er adskilt fra den kommunale

udfører af hjemmehjælp.

Såfremt man opfylder visitationskriterierne, vurderer visitatorerne omfanget af hjælp, og der

udfærdiges en bevilling ”Afgørelse om serviceydelse”.

Furesø Kommune ønsker så stor grad af valgfrihed for borgerne som muligt, og borgerne

tilbydes således ydelsesvalg inden for de rammer, der er vedtaget af Furesø Kommune, og frit

leverandørvalg blandt de leverandører, der er godkendt til at udføre opgaver i Furesø

Kommune.

2.2 Revisitation.

Mindst 1 gang årligt gennemfører visitatorerne revisitationer i forhold til personer, der

modtager hjælp. Revisitationer gennemføres endvidere i det omfang modtagerens behov

ændres. Leverandøren er forpligtet til at anerkende resultatet af en revisitation, også i forhold

til økonomiske konsekvenser.

2.3 Mulighed for omvalg.

En borger har altid ret til at ændre sit leverandørvalg. Ændringer skal som udgangspunkt

varsles med minimum 14 dages varsel eller efter aftale mellem visitator og leverandøren.

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

9

2.4 Fleksibel hjemmehjælp.

Borgeren har mulighed for - inden for de vejledende tidsnormer - at ”veksle” mellem de

pågældende ydelser.

Fleksibel hjemmehjælp giver modtageren af praktisk hjælp og personlig hjælp mulighed for at

vælge en hel eller delvis anden hjælp end den, der er truffet afgørelse om. Der er også

mulighed for at vælge opgaver som der normalt ikke gives hjælp til. Der kan ikke vælges

hjælp som modtageren kan være berettiget til efter anden lovgivning. Hvis modtageren af

hjælp ønsker at bytte mellem personlig og praktisk hjælp forudsætter det, at der er tildelt

begge ydelsesformer. Hvis borgeren har valgt forskellige leverandører til disse ydelser, kan

der ikke byttes mellem ydelserne. Det er den enkelte medarbejder, der i den konkrete situation

konkret fagligt vurderer, hvorvidt det er forsvarligt at fravælge de tildelte ydelser til fordel for

andre ydelser. Er der tvivl om dette, skal der ydes hjælp i henhold til den konkrete afgørelse.

Gentagne fravalg af den aftalte ydelse, kan give anledning til revisitation.

Herudover forudsættes det, at private leverandører på lige fod med den kommunale

hjemmepleje inden for det aftalte tidsrum udøver almindelig hjælpsomhed over for borgerne

uden særskilt afregning herfor.

3 Krav og rettigheder

3.1 Aftale med borgeren samt afbud.

Leverandøren skal med baggrund i bevillingen indgå aftale med borgeren om, på hvilket

tidspunkt opgaven vil blive udført (dato og klokkeslæt i cirkatider). Dette kan ske ved

tilføjelse på bevillingen.

Borgeren skal - så hurtigt som muligt - melde afbud til leverandøren dog senest dagen før

inden kl. 12.00, for opgavens udførelse. Senere afbud betragtes som uanmeldt afbud.

Uanmeldte afbud, altså afbud der konstateres på selve den aftalte dato (f.eks. ingen hjemme

eller akut sygehusindlæggelse) afregnes med 50 % af det beløb, leverandøren ville have været

berettiget til, hvis opgaven var blevet udført i overensstemmelse med den indgåede aftale.

3.2 Begrænsninger i ”ydelsesviften” (indhold og tid)

Den eksterne leverandør har mulighed for at begrænse sit servicetilbud til alene at gælde

praktisk hjælp eller pleje eller praktisk hjælp og pleje grundlæggende/kompleks, jfr. bilag 1.

Leverandøren har ligeledes mulighed for at begrænse sin opgaveløsning til ydelser der ligger i

tidsrummet fra kl. 07.00 til kl. 23.00.

3.3 Geografiske begrænsninger

Leverandøren kan ikke begrænse sit tilbud til dele af Kommunen, da Furesø Kommune

betragter hele kommunen som et område.

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

10

3.4 Forpligtigelser i øvrigt.

Leverandørernes forpligtelser:

Leverandøren skal kunne dokumentere, at virksomheden og medarbejderne er dækket af en

ansvarsforsikring.

Leverandøren kan som hovedregel ikke opsige aftalen med borgeren. Et eventuelt ophør

skal godkendes af Furesø Ældre Service.

Leverandøren er forpligtet til at løse opgaven hos de borgere, der har valgt leverandøren.

Leverandøren kan ikke fravælge borgere, med mindre der er tale om særlige

arbejdsmiljøproblemer for medarbejdere ( se afsnit 3.8)

Da opgaven udføres på vegne af Furesø Kommune, er leverandøren forpligtet til at

acceptere, at arbejdet udføres inden for rammerne af offentlig forvaltning i.h.t. dansk

lovgivning, herunder fremhæves specielt lov om retssikkerhed og administration på det

sociale område, lov om offentlighed i forvaltningen samt forvaltningsloven. Dette

indebærer, at der er ret til aktindsigt, at opgaven er omfattet af reglerne om klageråd inden

for hjemmehjælpsområdet og lignende, og at leverandøren er forpligtet til at videregive

oplysninger i overensstemmelse hermed.

Leverandøren skal være indforstået med, at der udføres stikprøvevis kvalitetskontrol ud

over den almindelige kvalitetskontrol, der blandt andet gennemføres ved registrering af

antal klagesager, borgeranalyser m.v. Dette indebærer blandt andet, at leverandøren skal

være indforstået med at levere nødvendige oplysninger til brug for særskilte analyser inden

for hjemmehjælpsområdet, hvilket også omfatter oplysninger om f.eks. tilkøbsydelser og

lignende.

I forbindelse med indgåelse af en aftale mellem en privat leverandør og en borger

forpligter leverandøren sig til at sikre, at en erfaren vejleder medvirker ved påbegyndelsen

af opgaven.

Leverandøren forpligtes ligeledes til deltage i løsningen af opgaver inden for det

”Rummelige Arbejdsmarked”.

3.5 Rummelig arbejdsplads

Leverandørerne er forpligtet til at leve op til Furesø Kommune krav om en rummelig

arbejdsplads.

En rummelig arbejdsplads er kendetegnet ved:

at udøve socialt ansvar, hvilket vil sige

 at forebygge arbejdsskader og nedslidning

 at prioritere arbejdsfastholdelse og beskæftigelse til personer indenfor arbejdsmarkedet på

lige fod med den faglige opgaveløsning

 at udvise plads til forskellighed.

Leverandøren skal vederlagsfrit påtage sig et socialt ansvar, herunder medvirke ved Furesø

Kommune aktiveringsindsats overfor arbejdsledige, samt etablere flex- og skånejob.

Leverandørernes konkrete indsats og retningslinier herfor vil blive forhandlet

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

11

på plads i.f.m. kontraktindgåelse.

I bilag 3 skal de potentielle leverandører angive, hvordan de vil håndtere kravet om en

rummelig arbejdsplads.

3.6 Rengøringsmidler og udstyr.

Det forudsættes, at borgeren selv stiller rengøringsmidler og udstyr til rådighed. Såfremt

leverandøren har særlige ønsker/krav til rengøringsmidler/udstyr, er udgifterne hertil

uvedkommende for borgeren og Furesø Kommune.

3.6.1 Værnemidler ved personlig og praktisk hjælp

Medarbejdernes personlige værnemidler er leverandørens egen forpligtigelse. Det kan dreje

sig om handsker, forklæder, badesko mv.

Ved praktisk hjælp skal leverandøren anvende miljøgodkendte rengøringsmidler.

Borgeren skal anskaffe relevante rengøringsmidler samt skafter til gulvskrubbe og

støvsugerrør i hensigtsmæssig længde.

3.7 Tilkøbsydelser.

Den private leverandørs mulighed for levering af tilkøbsydelser.

Tilkøbsydelser defineres som opgaver, der falder uden for visitationsrammen, og dermed

opgaver, der ikke kan defineres som hjælp i henhold til servicelovens § 83. Tilkøbsydelser

gælder desuden, hvis 'kunderne' ønsker at købe merydelser ud over den bevilling, Furesø

Ældre Service har givet, f.eks. ekstra rengøring, havearbejde og lignende.

Såfremt leverandøren indgår aftale med en borger om tilkøbsydelser, gøres der opmærksom

på, at denne aftale ikke må indgås i forbindelse med besøget for udførelse af hjemmehjælp.

Dette vil være i strid med lov om visse forborgeraftaler (dørsalgsloven), og leverandøren er

således forpligtet til at indgå en særskilt aftale med kunden om eventuelle tilkøbsydelser.

3.8 Arbejdsmiljøregler.

Det forudsættes, at opgaverne udføres inden for rammerne af arbejdsmiljøreglerne, herunder

retningslinjer for udarbejdelse af APV. Dette indebærer blandt andet, at opgaver af

arbejdsmiljømæssige årsager kan begrænses, såfremt opgaven findes uforsvarlig. Såfremt

leverandøren af disse årsager nægter at udføre en opgave, er Furesø Kommune indforstået

hermed, under forudsætning af, at betingelserne for afståelse er opfyldt.

Kommunen bevilger og installerer, indtil videre, hjælpemidler uden omkostninger for

leverandøren. Skønner leverandøren det nødvendigt med hjælpemidler enten af hensyn til

borgeren eller medarbejderen, skal leverandøren kontakte Kommunen, der derefter vurderer

behovet for installation af hjælpemidler m.v.

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

12

3.9 Virksomhedsoverdragelse

For hver gang den private leverandør udvider sin opgaveportefølje svarende til en udvidelse af

den vejledende tidsnorm med 180 timer pr. måned, udløser det en ret for Furesø Kommune til

at overføre en medarbejder (fuldtids) til den private leverandør.

3.10 Information mellem kommune og leverandør- herunder krav om ITkommunikation

Der stilles stadig større krav til dokumentation for udførte opgaver inden for den offentlige

sektor. Furesø Kommune har i efteråret 2006 indgået kontrakt med Rambøll Care – et

omsorgssystem, til håndtering af visitations-, planlægnings- og dokumentationsopgaver.

Furesø Kommune stiller krav om at leverandøren er indstillet på at anvende Rambøll Care,

eller på anden vis gøre tilsvarende dokumentation og kommunikation mulig. Furesø stiller

videre krav om, at der skal være mulighed for at registrere besøg i borgerens eget hjem og

forskellige informationer i den forbindelse.

Furesø Kommune indfører i løbet af 2007 PDAer (personal digital assistent) for alle

leverandører. Det forventes således at godkendte private leverandører indgår i dette

samarbejde. PDAerne skal bruges til dokumentation og kommunikation.

Det kræves endvidere, at væsentlige observationer og lign. i borgerens hjem straks meddeles

Kommunen (visitator). Indtil Rambøll Care er implementeret sker dette via telefon, fax/e-mail.

I forbindelse med opstart aftales nærmere retningslinjer mellem leverandør og kommune om

kommunikation og dokumentation, herunder retningslinjer for brug af ”samarbejdsbog” eller

lign.

.

Krav om opkobling til Rambøll Care ledsages af en tilkendegivelse af, at Furesø Kommune er

indforstået med at stille licenser, PDAere med videre til rådighed, samt give instruktion og

undervisning i brug af systemet, herunder i brug af PDAere. De nærmere forhold forbundet

hermed afklares senere.

4 Personalemæssige forhold

4.1 Personalet

 Leverandøren er forpligtet til, at medarbejdernes faglige som personlige kvalifikationer

i relation til opgaveudførelsen er i overensstemmelse med kvalitetsstandarderne.

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

13

 Medarbejderen skal opfylde generelle krav til etik, hvad angår optræden og

påklædning. Det er ligeledes en forudsætning, at alle medarbejdere, der kommer i

borgerens hjem har en anmærkningsfri straffeattest.

 Medarbejdere med borgerkontakt skal kunne gøre sig forståelig på dansk (både i skrift

og tale) - eller udføre opgaverne sammen med en person som kan det.

 Borgeren skal have mulighed for at få indsigt i alle oplysninger, der er registreret (på

papir eller elektronisk) vedrørende borgeren selv.

 Medarbejderne skal i lighed med kommunalt ansat personale have tavshedspligt.

(Borgerlig Straffelov § 152/152b). Når der skal udveksles personlige oplysninger

mellem Kommunen og den private leverandør, kan det kun ske med borgerens klare

samtykke. Dette sker ved underskrift. Borgerens samtykke vil være en forudsætning

for, at denne kan vælge privat leverandør.

 Hvad angår visiterede ydelser er det alene “Afgørelse om serviceydelser” som kan

regulere aftaleforholdet mellem Kommune og leverandør.

 Medarbejderen skal have mulighed for at blive fritaget for arbejde, hvor der er personlige

relationer (naboskab/familie).

 Legitimation. Medarbejdere skal altid ved første gangs besøg - eller på opfordring -

vise legitimation med billede til borgeren.

 Ingen medarbejdere må modtage gaver og/eller testamentarisk arv fra modtagere af

hjemmehjælp og lign., medmindre der er en familiær relation.

.

4.2 Personalets uddannelse og kompetencer

4.2.1 Praktisk hjælp

Kompetence:

Der stilles krav om, at medarbejdere, der udfører praktisk hjælp har gennemgået kurser i

almen hygiejne, kommunikation m.v., er i stand til at tilbagemelde relevante observationer

vedrørende borgerne, samt har en vis modenhed og livserfaring.

4.2.2 Personlig pleje

Det er visitator, der i det enkelte tilfælde afgør om det drejer sig om grundlæggende eller

kompleks pleje.

Leverandøren er ansvarlig for at tildele opgaven til den sundhedsfaglige medarbejder med den

tilstrækkelige kompetence.

4.2.3 Kompetence

4.2.3.1 Grundlæggende pleje

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

14

 Personale, uden grundlæggende sundhedsuddannelse, vejledes af en erfaren vejleder

ved påbegyndelsen af en opgave og medarbejderen har tilsvarende supervision internt i

virksomheden.

 Social- og sundhedshjælper uddannelsen (SSH) eller

 Anden relevant uddannelse, uddannelseserfaring fra uafsluttet uddannelse af mindst

samme varighed som SSH- uddannelse, relevante kurser, der tilsammen giver

kompetence til opgaverne svarende til SSH.

4.2.3.2 Kompleks pleje

 Social- og sundhedshjælper uddannelsen (SSH) eller

 Social- og sundhedsassistentuddannelsen (SSA)

 Anden relevant uddannelse, uddannelseserfaring fra uafsluttet uddannelse af mindst

samme varighed som SSA- uddannelse, relevante kurser eller erhverv, der tilsammen

giver kompetence til opgaverne svarende til SSA.

 Personale, uden grundlæggende sundhedsuddannelse, vejledes af en erfaren vejleder

ved påbegyndelsen af en opgave og medarbejderen har tilsvarende supervision internt i

virksomheden. (kun i begrænset omfang)



Såfremt leverandøren løser kompleks pleje, stilles der krav om at det sker i samarbejde med en

SSA/sygeplejerske.

4.2.4 Hjælp til selvhjælp

Praktisk hjælp i henhold til Serviceloven og Furesø Kommunes målsætning udøves som hjælp

til selvhjælp, hvor indsatsen betragtes som både forebyggende og aktiverende. Medarbejderne

er forpligtet til at inddrage borgeren aktivt i arbejdet.

Derfor er det vigtigt, at personalet har den nødvendige uddannelse og har kompetencer til at

håndtere borgeren og dennes behov professionelt.

4.2.5 Efteruddannelse

Leverandøren er ansvarlig for at medarbejderne deltager i relevant efteruddannelse og skal

oplyse sit efteruddannelsesprogram.

Leverandøren er forpligtet til at sende en vis procentdel af medarbejderne på fælles kurser,

arrangeret af Furesø Kommune.

4.2.6 Uddannelse af elever på social- og sundhedsuddannelsen

Leverandører, der er godkendt til at levere både personlig og praktisk hjælp er forpligtet til,

dels at stille praktikpladser til rådighed, dels at varetage uddannelse af et antal Social- og

sundhedshjælperelever og/eller -assistentelever svarende til, hvad der er gældende for Furesø

Kommune. Leverandøren er forpligtet til at følge Furesø Kommunes rammer for uddannelse

af elever og følge praktiksteds-beskrivelsen. Herudover skal leverandøren stille uddannede

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

15

praktikvejledere til rådighed samt udpege en kontaktperson, der samarbejder med Furesø

Kommunes uddannelseskonsulent.

Antallet af praktikpladser er afhængig af ydelsens karakter og leverandørens normering gjort

op i fuldtidsstillinger i forhold til opgaver i Furesø Kommune.

Furesø Kommune betaler elevernes løn, hvorfor elevens arbejdskraft modregnes med 50% af

en fuldtidsstilling på trin 17, idet eleven indgår i normeringen med 50 %.

4.2.7 Særlig kompetenceområder

Furesø Kommune yder i begrænset omfang sygeplejefaglig støtte og rådgivning til

leverandørernes personale. Det kan eksempelvis være udførelsen af plejen af demente og

plejen af alvorligt syge og døende.

4.3 Frister

4.3.1 Hjælp til nye borgere, der henvises til praktisk hjælp ved visitation

Ved visitation til praktisk hjælp er der krav til leverandøren, om indenfor max. 14 dage efter

leverandøren har modtaget visitationen, at levere ydelse første gang.

4.3.2 Hjælp til nye borgere, der henvises til personlig hjælp ved visitation

Ved visitation til personlig hjælp skal leverandørens beredskab være i stand til at iværksætte

hjælp straks. Ved ikke presserende tilfælde må der højest gå 6 dage fra leverandøren har

modtaget visitationen til ydelsen er leveret første gang.

4.3.3 Leverandørskift

Borgeren skal altid - uanset ordninger, der sigter på at fastholde borgeren over en længere

periode - have mulighed for at vælge en anden leverandør (Kommunen eller privat leverandør,

eller anden (privat) hjælp i henhold til Serviceloven).

Ved borgerens ønske om leverandørskift, er den nye leverandør forpligtet til at opstarte

hjælpen senest 6 dage efter anmodning fra visitator, tidligere påbegyndelse kan dog

forekomme, se dog i bilag 1. Hidtidig leverandør er forpligtet til at levere ydelserne, indtil ny

leverandør opstarter hjælpen.

Fristen kan afkortes afhængigt af de konkrete forhold og skal ses i rimeligt forhold til ydelsens

omfang.

4.3.4 Erstatning for udsat ydelse

Personlig hjælp må ikke aflyses.

Praktisk hjælp kan udsættes i særlige spidsbelastede situationer.

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

16

Hvis praktisk hjælp udsættes skal borgeren orienteres herom senest kl. 9.00 samme dag og

tilbud om erstatning gives senest 7 dage efter ændringen.

Eventuelle forsinkelser eller andre afvigelser skal noteres.

Såfremt den aftalte dag for praktisk hjælp falder på en helligdag, skal leverandøren tilbyde

borgeren erstatningshjælp, indenfor samme uge, senest indenfor 7 dage.

4.3.5 Ændringer i service- og kvalitetskrav

Leverandørerne skal implementere ændringer i kravene, der skyldes ændringer i

kvalitetsstandarden eller ændringer i lovgivningen, med de tidsfrister, som fastsættes af

byrådet eller som følge af lovgivningen.

Tidsfrister vil være nøjere beskrevet i kontrakten.

4.4 Visitation og tilbagemelding til Furesø Kommune

4.4.1 Visitation

Leverandøren er forpligtet til at overholde visitators ”Afgørelser om hjælp efter serviceloven”,

hvilket indebærer, at leverandøren ikke kan ændre omfanget af eller opsplitte serviceydelser.

Pårørendes indsats indgår i vurderingen af de visiterede ydelser.

4.4.2 Meddelelsespligt

Leverandøren er forpligtet til at meddele visitator, såfremt en medarbejder observerer

ændringer i borgerens helbredstilstand eller andre uregelmæssigheder, herunder gentagne

tilvalg af bytteydelser (fleksibel hjemmehjælp) og dermed fravalg af de visiterede ydelser.

4.4.3 Opbevaring af nøgler

I hjem, hvor borgere har behov for, at leverandøren har adgang til boligen i form af udleverede

nøgler, forpligter leverandøren sig til at opbevare disse bag 2 låse og med en ikke genkendelig

mærkning. Ved modtagelsen af nøgler, skal der udleveres en kvittering herfor til borgeren.

Ved tilbagelevering af nøgler skal kvitteringen returneres.

Samme opbevaringskriterier gælder for boksnøgler.

4.4.4 Fleksibilitet

Ved akutte ændringer i borgerens situation, som kræver en hurtig indsats, kan leverandøren på

eget initiativ iværksætte den nødvendige personlige og praktiske hjælp under forudsætning af,

at visitator skriftlig orienteres om ændringen førstkommende hverdag.

Leverandøren er forpligtet til at efterleve de lovgivningsmæssige krav om fleksibilitet

(bytteydelser) overfor borgerne indenfor summen af de visiterede timer.

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

17

4.5 Beredskab

Leverandøren skal kunne præstere et vist beredskab. Der gøres opmærksom på, at de konkrete

omkostninger til opretholdelse af det nødvendige beredskab er både principielt og reelt

indeholdt i Kommunens timepris/priser. Der vil derfor ikke ske en særskilt honorering af

beredskabsydelser.

Beredskabsbeskrivelsen skal fremsendes ved ansøgning om godkendelse med de konkrete

oplysninger.

Leverandøren er forpligtet til, at stille de nødvendige ressourcer til rådighed for udførelsen af

opgaven.

Levering af serviceydelsen skal ske på det af visitator udmeldte tidspunkt for opstart.

Leverandører af personlig hjælp er forpligtet til at etablere et beredskab, der dækker borgernes

behov for serviceydelser hele døgnet.

Der er indgået en aftale om hjemtagelse af færdigbehandlede borgere mellem Region

Hovedstaden og kommunerne. Leverandøren skal kunne hjemtage færdigbehandlede patienter

fra sygehuset, når patienterne er klar til udskrivning til eget hjem. Hvis leverandøren sinker

udskrivelsen, betaler leverandøren Furesø Kommune for det antal dage, som Kommunen

opkræves af amtet. Taksten for ventedage er i 2006 1608,-kr for over 65 årige og 804,- kr for

under 65-årige.

Beredskabet gælder ved spidsbelastede perioder, ændringer i antallet af borgere, akut sygdom

eller større plejebehov blandt borgerne, samt imødegåelse af fravær blandt medarbejdere.

Leverandørens medarbejdere skal kunne håndtere pludseligt opståede ændringer i behovet for

hjælp og yde omgående hjælp til borgere, der fx er faldet, ramt af virus eller på anden måde er

akut syge. Herunder om nødvendigt tilkalde andre (hjemmesygeplejersken eller lægen).

Leverandøren skal kunne kontaktes i det tidsrum, hvor ydelserne leveres, og som leverandøren

er godkendt til.

Hvis borgeren ikke åbner døren, er leverandøren forpligtiget til at undersøge, hvorfor borgeren

ikke åbner, fx kontakt til sygehus, pårørende og evt. låsesmed. Der skal derefter meldes tilbage

til visitationskontoret.

4.5.1 Nødkald/assistance ved nødkald

Furesø Kommune er for tiden ansvarlig for overvågning og betjening af kald fra alle borgere

med et nødkald..

Leverandørens beredskab skal omfatte mulig assistance i særlige tilfælde på anmodning fra

Furesø Kommunes sygeplejersker.

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

18

4.6 Krav til dokumentation

4.6.1 Redskaber

Leverandøren er forpligtet til dokumentation for udførte ydelser ved PDAerne og til at denne

information er tilgængelig for Furesø Kommune.

Leverandøren er forpligtet til at føre optegnelser og dokumentation over relevant information

om plejens/hjælpens forløb, samt evt. aftaler med borgeren i Rambøll Care, når dette system er

i drift., tilgængeligt for relevante parter i kommunen.

4.6.2 Udveksling af information om borgere

Visitator vil i første omgang fremsende ”Afgørelser om serviceydelser” til leverandørerne med

almindelig post, fax eller e-mail.

Leverandøren skal anvende det udstyr, der stilles til rådighed af Furesø Kommune, der

muliggør elektronisk udveksling af informationer med myndigheden.

Leverandøren er forpligtet til, at samarbejde med Furesø Kommune omkring udveksling af

information og data vedr. borgerne i forbindelse med opstart, leverandørskift og ophør af

hjælp.

Der stilles krav om, at der mellem parterne udveksles informationer og data på en sådan måde,

at de er anvendelige for myndigheden. Denne udveksling af informationer skal ske via

Rambøll Care.

I situationer, der kræver øjeblikkelig handling, skal rapportering ske omgående. Det er

myndighedens henholdsvis leverandørens ansvar, at den anden part modtager rapporteringen.

I særlige tilfælde kan der være behov for mundtlig overdragelse mellem leverandørerne. Dette

må ikke ske uden myndighedens medvirken.

Idet der kan være tale om følsomme personlige oplysninger, samt oplysninger om væsentlige

sociale problemer og private forhold skal leverandøren sikre, at disse informationer behandles

som foreskrevet i persondataloven, forvaltningsloven og retssikkerhedsloven samt forholdets

natur.

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

19

5 Drift samarbejde

Det daglige samarbejde mellem Furesø Kommune og leverandørerne varetages af

visitationskontoret og Ældre og Aktiviteters myndighedsafdeling og leverandørens ledere.

Ved generelle og overordnede problemstillinger kontaktes chefen for Furesø Ældre Service.

Når der ansøges om godkendelse som leverandør, skal der fremsendes en plan, hvor det

fremgår, hvordan den daglige kontakt foregår, hvem der er kontaktperson (telefon og

mailadresse).

Der forudsættes en mødeaktivitet mellem myndighed og leverandøren. Hyppighed er

afhængigt af, om der alene ydes praktisk hjælp eller personlig pleje eller en kombination af de

to dele. Møder skal anvendes til koordination, gensidig information og udvikling.

6 Fagligt samarbejde

Det frie leverandørvalg omfatter alene Lov om Social service, § 83. Der skal fortsat være

sammenhæng og koordinering i den samlede sociale og sundhedsmæssige indsats over for

borgerne. Furesø Kommune forudsætter at sygeplejersker og terapeuter m.fl. har et tæt

samarbejde med såvel kommunale som private leverandører.

Derudover stiller Furesø Kommune krav om, at leverandørerne stiller ressourcer til rådighed

til samarbejdet i såvel borgerens hjem som i møder. Det vil senere blive afklaret, hvordan og

hvor hyppigt møderne vil finde sted. Mødernes indhold har desuden et indhold om udvikling.

7 Økonomiske forhold for private leverandører

7.1 Dokumentation for økonomiske forhold

Leverandøren er forpligtet til at fremsende en serviceattest fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen

i henhold til EØF direktiv 92/50(tjenesteydelsesdirektivet) og endvidere at udfylde

Fritvalgsblanket udformet af Socialministeriet i 2006.

7.2 Fakturering

Leverandøren er forpligtet til at fakturere månedsvis bagud, senest den 10. i måneden, på

baggrund af det faktiske antal ydelser leveret til den pågældende borger og den gældende

timepris på disse ydelser.

Antallet af udførte ydelser, der opgøres af leverandøren, skal være opgjort i ydelseskategorier,

tidsangivelser, CPR. nr. og skal til enhver tid kunne dokumenteres.

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

20

8 Klager og borgertilfredshed

Både praktisk hjælp og personlig pleje er omfattet af kompetencen for Furesø Kommunes

Klageråd. Leverandøren skal derfor medvirke til klagesagers behandling ved blandt andet at

videregive relevante oplysninger.

Leverandøren registrerer klager fra borgere, således at de lovmæssige krav til håndtering af

klager efterleves.

Mundtlige klager, der tilgår Furesø Ældre Service eller leverandørerne, skal nedskrives og

udveksles mellem parterne på forespørgsel. Dette skal ske senest 2 hverdage efter modtagelsen

af klagen og modtageren skal - senest 2 hverdage efter orienteringen omkring klagen - kvittere

for modtagelsen.

Furesø Kommune registrerer omfanget af leverandørskift i forhold til den enkelte

borger/leverandør.

9 Opfølgning og tilsyn

9.1 Effektivitet

Leverandøren er forpligtet til at lægge afgørende vægt på udvikling og sikring af kvaliteten,

herunder at ressourcerne anvendes effektivt.

Leverandøren er forpligtet til aktivt at medvirke til en sådan sikring. Det sker gennem dialog

og etablering af leverandørens egne kontrolprocedurer og kontrolprocedurer udført af Furesø

Kommune.

9.2 Leverandørens egenkontrolprocedurer

Ud over Furesø Kommunes egen kvalitetssikring forventes det, at leverandøren har udarbejdet

eget materiale og procedurer for kvalitetssikring. Leverandører, som anmoder om godkendelse

skal redegøre for, hvordan denne kvalitetssikring skal foregå. Leverandørens eget

kvalitetssikringsprogram vil blive betragtet isoleret, dvs. at programmet ikke vil blive

indarbejdet i Furesø Kommune eget program. Furesø Kommune vil dog anvende

leverandørens eget kvalitetssikringsprogram i det løbende samarbejde.

9.3 Myndighedens kontrolprocedurer

Leverandøren er forpligtet til at videregive ønskede oplysninger til Furesø Kommune i

forbindelse med gennemførelse af kontrolprocedure.

Leverandøren er forpligtet til at medvirke, når Furesø Kommune gennemfører

borgertilfredshedsundersøgelser.

Furesø Kommune har det overordnede myndighedsansvar for ydelser leveret i henhold til lov

om social service.

For at efterleve dette krav vil kommunen efter behov iværksætte f.eks.

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

21

stikprøvekontroller

anmeldte og uanmeldte tilsyn

Foruden efterlevelse af krav i kvalitetsstandarder:

 Visitation og revisitation.

 Sygefravær

 Registrering af klager med videre.

 Registrering af leverandørskift

 Kontrol i forbindelse med faktura

 Med videre

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

22

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

23

Bilag 1

Furesø Kommunes Ressourcetildelingsmodel for praktisk hjælp

og personlig pleje efter § 83 i lov om social service

1. Ressourcetildeling

Furesø Kommunes ressourcetildelingsmodel består af 14 tildelingsenheder, som anført

nedenfor:

1.1. A. Praktisk hjælp.

Målsætning:

Udgangspunktet for udførelsen af den praktiske hjælp er at sikre den tildelte husstand sin

ydelse i det omfang, husstanden ikke selv kan varetage denne i fornødent omfang. For at sikre

husstanden det fornødne niveau, skal hjemmehjælperen tilgodese at de fastsatte krav i

kvalitetsstandarderne fra Furesø Kommune er opfyldt. Til vurderingen af husstandens aktuelle

behov for ydelserne benyttes selvhjælpsprincippet. Selvhjælpsprincippet må dog ikke benyttes

på bekostning af Furesø Kommunes beskrevne niveau. Ved princippet ”hjælp til selvhjælp”

vedligeholdes/forbedres borgerens helbredsniveau og selvværd. Overordnet mål efter udført

ydelse er at huset skal forekomme rent og ryddeligt.

Det er vigtigt at der mellem hjemmehjælperen og de enkelte borgere, skabes personlig

kendskab og tillid for derigennem at opbygge nærhed, tryghed og kvalitet overfor borgeren.

1.2. A. praktisk hjælp. Rengøring

Vejledende tidsnorm:

A.1: 60 min hver 7 dag

A.2: 75 min. hver 14 dag

A.3: 100 min hver 7. dag

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

24

Levering:

Ydelserne skal kunne leveres i tidsrummet 10-15.45.

Hvis der kan opnås enighed mellem borger og leverandør, kan et andet

leveringstidspunkt vælges.

De aftalte besøgstidspunkter skal overholdes med +/- 1 time. Der må højest

gå 14 dage fra Leverandøren har fået visitationen til ydelsen(erne) leveres

første gang.

Der henvises i øvrigt til Furesø Kommunes: Kvalitetsstandarder

Rengøringsarealet omfatter entré, soveværelse, stue, køkken og badeværelse.

Det rengøringsberettigede areal udgør 65 m2.

Visiterede ydelser: støvsugning, gulvvask, tørre støv af, rengøring af toilet,

skifte sengetøj, rengøring af toilet/håndvask, støve af oppe/nede.

1.3. B: Praktisk hjælp – Tøjvask

Vejledende tidsnorm:

Pakke B1. Tøjvask i eget hjem: 45 min. hver 14. dag

Pakke B2. Tøjvask i fælles vaskeri: 60 min. hver 14 dag

Levering: Ydelserne leveres i tidsrummet 10-15.45.

Hvis der kan opnås enighed mellem borger og leverandør, kan et andet

leveringstidspunkt vælges.

De aftalte besøgstidspunkter skal overholdes med +/- 1 time. Der må højest

gå 14 dage fra Leverandøren har fået visitationen til ydelsen(erne) leveres

første gang.

Ydelsen ligger typisk i forlængelse af anden udført opgave.

Det kan være nødvendigt at fordele tøjvask over flere dage.

Der kan i begrænset omfang visiteres til linnedservice.

Visiterede ydelser: tøjvask, hænge tøj op, tørre tøj, tøjvask i hånden

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

25

Der henvises i øvrigt til Furesø Kommunes Kvalitetsstandarder

1.4. B. Praktisk hjælp – Indkøb

(Genstand for en nærmere analyse)

Pakke B3: Vejledende tidsnorm: 30 minutter pr. indkøb.

Pakke B4: Vejledende tidsnorm: 10 minutter pr. indkøb

Eller brug af ekstern udbringningsordning: kr. XX

Levering:

Ydelserne leveres i tidsrummet 10-15.45. Hvis der kan opnås enighed mellem

borger og leverandør, kan et andet leveringstidspunkt vælges.

De aftalte besøgstidspunkter skal overholdes med +/- 1 time. Der må højest

gå 14 dage fra Leverandøren har fået visitationen til ydelsen(erne) leveres

første gang.

Visiterede ydelser:

B3: indkøb af dagligvarer hver uge fra én forretning, gå i bank/posthus hver

måned

B4: udfylde indkøbsseddel

Der henvises i øvrigt til Furesø Kommunes Kvalitetsstandarder

1.5. C. Tilsynsbesøg

Vejledende tidsnorm: 5 min. pr. besøg

Levering:

24 timer i døgnet på alle ugens dage. Leveres typisk dagligt.

Kan være en midlertidig ydelse, som omfatter omsorg til nyudskrevne og

f.eks. faldne borgere/akutte problemer. Eller skal hjælpe utryghed hos

borgeren.. Eller kan omfatte medicingivning, bære affald ud – andre mindre

opgaver.

Visiterede ydelser: tilsyn, medicingivning, bære affald ud

Ydelserne er kendetegnet ved ikke at ligge i forlængelse af de øvrige ydelser.

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

26

1.6. D: Grundlæggende og Kompleks pleje

Ved opdeling af plejeydelser, er der taget højde for hvad det skal udføres, samt borgerens

”plejetyngde” (2, 3, 4). Ingen med funktionsevne 1 modtager hjælp til pleje.

Hjemmehjælperen skal forene den tildelte tid med nærhed og personlighed overfor borgeren

for derigennem at øge modtagerens livskvalitet. Ydelserne gennemføres i størst mulig

udstrækning i samarbejde med borgeren, derved opbygges der et indbyrdes personligt og

tillidsfuldt kendskab. Ved at inddrage borgeren i videst muligt omfang

forebygges/genopbygges borgerens fysiske og psykiske niveau. Det er vigtigt at borgeren kan

opretholde et så normalt som muligt hygiejneniveau, aktivitetsniveau, kostindtag, med mere,

for at kunne forblive sund og derigennem opretholde sin selvrespekt og integritet.

Visiterede Ydelsestyper:

Personlig pleje, brusebad, øvre toilette, nedre toilette, påklædning, afklædning, mad og drikke,

medicingivning, toiletbesøg, kompressionsstrømpe, sengeredning, bære affald ud, opvask,

oprydning, tømme postkasse, hudpleje, stomipleje, katheterpleje, høreapparat, korset.

1.7. D 1. Grundlæggende Pleje

Vejledende tidsnorm: 30 min. pr. gang.

Frekvens: Kan visiteres op til 2 gange om ugen.

Borgeren klarer stort set selv at tage initiativ og er den aktive part. Borgeren

har en god egenomsorgsevne og er velfungerende med enkelte svigt. Klarer

sin hverdag med minimal/lidt hjælp, som virker støttende og forebyggende.

Nøgleord:

Borgeren klarer stort set at overkomme/overskue/tage initiativ til aktiviteter.

Levering:

Ydelserne leveres i tidsrummet 7-ca.11. De aftalte besøgstidspunkter skal

overholdes med +/- 1 time. Der må højest gå 6 dage fra Leverandøren har fået

visitationen til ydelsen(erne) leveres første gang. Ved presserende tilfælde:

kortere tid.

Frekvens:

Hjælp 1 eller 2 gange om ugen.

Der henvises i øvrigt til Furesø Kommunes: Kvalitetsstandarder

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

27

1.8. D 2. Grundlæggende Pleje

Vejledende tidsnorm: 175 minutter pr. uge.

Frekvens: Typisk hver dag.

Borgeren har vanskeligheder ved at overskue den personlige pleje. Er ikke

rørlig nok til at nå alle steder på kroppen. Borgeren er i rimelig fysisk og

psykisk tilstand, men ikke i samme tilstand som ved D 1. Klarer sin hverdag

med delvis støtte til fysiske som psykiske funktioner. Kan have behov for

visse genoptrænende aktiviteter.

Nøgleord:

Borgeren er delvis i stand til at overkomme/overskue/tage initiativ til

aktivitet.

Levering:

Ydelserne leveres i tidsrummet 7-17. De aftalte besøgstidspunkter skal

overholdes med +/- 1 time. Der må højest gå 6 dage fra Leverandøren har fået

visitationen til ydelsen(erne) leveres første gang. Ved presserende tilfælde:

kortere tid.

Frekvens:

3 besøg kan forekomme pr. dag.

Der henvises i øvrigt til Furesø Kommunes: Kvalitetsstandarder

1.9. D 3. Kompleks Pleje

Vejledende tidsnorm: 350 minutter pr. uge

Borgeren er delvist ude af stand til at overkomme dagligdagen og tager ingen

initiativer til at tage vare på sig selv. Andre må i stort omfang medvirke i

beslutninger og udførelsen for at borgeren kan fungere i dagligdagen.

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

28

Klarer kun hverdagen med delvis kompenserende hjælp til daglige

fornødenheder. Kan være psykisk klar og orienteret. Har brug for

vedligeholdende/ genoptrænende aktivitet. Har brug for daglig hjælp til mad,

personlig hygiejne, praktisk hjælp og sociale kontakter.

Nøgleord:

Borgeren har vanskeligt ved at overkomme/overskue/tage initiativ til

aktiviteter.

Levering:

Ydelserne leveres i tidsrummet 7-17. De aftalte besøgstidspunkter skal

overholdes med +/- 1 time. Der må højest gå 6 dage fra Leverandøren har fået

visitationen til ydelsen(erne) leveres første gang. Ved presserende tilfælde:

kortere tid.

Frekvens:

Typisk dagligt

Op til 4 besøg om dagen.

Der henvises i øvrigt til Furesø Kommunes: Kvalitetsstandarder

1.10. D 4. Kompleks Pleje

Vejledende tidsnorm: 700 minutter pr. uge

Borgeren har ingen eller minimal egenomsorgsevne. Borgeren er pga. fysiske

eller psykiske forhold ude af stand til at udføre egenomsorg. Andre må

gøre/handle for borgeren.

Nøgleord:

Borgeren er ude af stand til at overkomme/overskue/tage initiativ til

aktiviteter.

Levering:

Ydelserne leveres i tidsrummet 7-17, der skønnes hensigtsmæssige ud fra en

almindelig rimelighedsbetragtning. De aftalte besøgstidspunkter skal

overholdes med +/- 1 time. Der må højest gå 6 dage fra Leverandøren har fået

visitationen til ydelsen(erne) leveres første gang. Ved presserende tilfælde:

kortere tid.

Frekvens:

Typisk dagligt

Op til 4 besøg om dagen.

Ofte indgår der to hjælpere ved (dele af) opgaveløsningen.

Der henvises i øvrigt til Furesø Kommunes: Kvalitetsstandarder

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

29

1.11. D 5. Fast vagt (ubetinget tilstedeværelse)

Beskrivelse:

Tidsbegrænsede ydelser.

Levering:

Når der er behov. op til 24 timer i døgnet.

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

30

1.12. D 6. Aften ydelser

Vejledende tidsnorm: 119 min pr. uge.

Fragmenter af alle plejepakkerne, D-pakker plus tillige C-pakkerne.

1.13 D7. Nat ydelser

Vejledende tidsnorm: 105 min pr. uge.

Fragmenter af alle plejepakkerne, D-pakker plus tillige C-pakkerne.

1.14. E. Omsorgs- og støttende besøg

Vejledende tidsforbrug: 25 min. pr. ydelse.

Mål:

Generelt at borger vedligeholder og bevarer kontakt til omverdenen i et sådan

omfang, at borgeren oplever selvhjulpenhed, tryghed og livskvalitet i

hverdagen.

Personkreds:

Typisk personer med et særligt behov for omsorg/opmærksomhed/samtale.

Der kan være tale om blinde, særligt gangbesværede, deprimerede og

personer uden netværk m.fl. Hjælpen ydes kun hvor andre (familie, venner

m.fl.) ikke har mulighed for at træde til.

Levering:

Ydelserne lægger på hverdage i tidsrummet fra kl. 10-17

Visiterede ydelser: at læse /skrive breve, at gå tur, at skabe og vedligeholde

netværk

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

31

2. Bilag: Disposition for ansøgning

Supplerende til Fritvalgsblanket fra Socialministeriet

Furesø Kommune

Ansøgning vedr. Praktisk - og/eller Personlig pleje.

Ansøgningsliste.

Undertegnede ansøger om indenfor rammerne af godkendelsesmaterialet at

udføre praktiske opgaver  (sæt kryds)

praktiske og pleje opgaver  (sæt kryds)

i Furesø Kommune

Undertegnede ønsker at begrænse ansøgningen til ydelser, der ligger i

tidsrummet mellem

Kl. 07.00 til 23.00  (sæt kryds)

Anfør evt. andre kommuner, hvor virksomheden er godkendt som leverandør

efter nærværende regelsæt ____________________________________

Dato: _______________________________________________________

Virksomhedsnavn:____________________________________________

Referenceperson: ____________________________________________

Adresse: ____________________________________________________

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

32

Telefon: _____________________________________________________

Fax: ________________________________________________________

E-mail: ______________________________________________________

Underskrift:__________________________________________________

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

33

3.1. Disposition

1.1 Virksomhedsbeskrivelse

1.1.1 Virksomhedens aktiviteter

1.1.2 Beskrivelse af kvalitetsstyringssystem og beredskab.

1.1.3 Personalepolitiske målsætninger

1.1.4 Øvrige oplysninger af betydning for vurdering af virksomheden

1.1.5 Underleverandører

1.1.6 Egenkontrol procedure

1.2 Organisation. Hvordan har ansøger tænkt sin virksomhed organiseret

i Furesø Kommune?

1.3 Øvrige forslag.

1.3.1 Bemærkninger til IT-anvendelse.

1.3.2 Efteruddannelsesprogram

1.3.3 Virksomhedens markedsføringstiltag over for borgerne

1.3.4 Information om kontaktpersoner

1.3.5 Andet

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

34

3.2. Vejledning.

Dispositionen er et værktøj, der skal lette ansøger i at udarbejde sin ansøgning.

Det skal bemærkes, at kommunen kan vælge at se bort fra ansøgning, der ikke opfylder de i

godkendelsesmaterialet anførte vilkår. Ansøger er altid velkommen til at stille spørgsmål til

Ældrepleje og Aktiviteter.

Denne vejledning indeholder en kort omtale af særlige forhold, det skal tages i betragtning i

forbindelse med udførelse af ansøgningen.

3.3. Udfyldelse af ansøgningen.

Ansøgningen skal afsnitsopdeles i overensstemmelse med dispositionen.

3.4. Specifikke bemærkninger.

Ad 1.1

Kortfattet beskrivelse af ansøgers virksomhed.

Ad. 1.1.1

Virksomhedens aktiviteter.

Ad.1.1.2

Beskrivelse af kvalitetsstyringssystem, herunder en beskrivelse af leverandørens beredskab.

Ad.1.1.3

Personalepolitiske målsætninger.

Ad.1.1.4

Øvrige oplysninger af betydning for vurdering af virksomheden.

Anfordringsgaranti på kr. 25.000,- afgives af kreditinstitut. Varighed fra aftalens

indgåelse til et år efter aftalens opsigelse. Omfattende alle mellemværende mellem

Furesø Kommune og ansøgeren.

Der skal vedlægges en bankerklæring.

Eventuelt andre erklæringer, som ansøgningsgiver finder relevant at vedlægge.

Ad 1.1.5

Underleverandører.

I det omfang ansøgningsgiver påtænker at anvende underleverandør(er), skal

ansøgningslistens afsnit 1.1.1 - 1.1.7 udfyldes for underleverandøren(e).

Ad. 1.1.6

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

35

Egenkontrol procedure

En beskrivelse af ansøgerens initiativer til at kunne varetage en forsvarlig egenkontrol af dens

aktiviteter.

Ad. 1.2

Ansøgers konkrete forslag til hvordan den organisatoriske opbygning skal udformes og

indføjes i Furesø Kommunes fremtidige organisation.

Ad 1.3.1

Bemærkninger til kommunens krav om IT anvendelse.

Ad. 1.3.2

Den videre efteruddannelse/opkvalificering af personalet skal beskrives.

Ad.1.3.3

Konkrete tiltag i forbindelse med markedsføring over for borgerne.

Ad. 1.3.4

En liste over kontaktpersoner indeholdende deres navne og telefonnumre evt. mobilnummer.

Ad.1.3.5

Andet. Relevante oplysninger til fælles information

Godkendelsesmateriale Furesø Kommune

25-04-2007

Godkendt af Sammenlægningsudvalget for Furesø Kommune den 18. decmber 2006

36

Bilag 3.

Kontrakt udkast

Bilag 4.

Kvalitetsstandarder 2007