Kvalitetsstandard: Rengøring og tøjvask

Ydelsens lovgrundlag

Lov om social service § 83

Hvilke behov dækker ydelsen

Hjælp/støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet, som borgeren ikke selv kan udføre på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.

Hvad er formålet med ydelsen

At give hjælp til rengøring og tøjvask, som borgeren ikke selv kan udføre.

At yde hjælpen som hjælp til selvhjælp for at sikre, at borgeren kan fortsætte med at klare mest muligt selv, og hjælpen betragtes som en forbyggende og aktiverende indsats i.h.t. serviceloven.

Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen

Der ydes hjælp til ”A-ydelser” og ”B-ydelser”.

A-ydelser er den visiterede standardydelse.

B-ydelser er øvrige praktiske opgaver, som planlægges i samarbejde med borgeren.

Hjælp til udførelse af A-ydelser omfatter:

  • Hjælp til gulvvask.
  • Hjælp til støvsugning.
  • Hjælp til rengøring af toilet.

Hjælp til udførelse af ”B-ydelser”

Jf. vedlagte positivliste.

Hjælp til udførelse af tøjvask i maskine:

Visiteret hjælp til tøjvask udføres samtidig med hjælp til rengøring. Hjælpen omfatter:

  • Vask og tørring i maskine.
  • Sammenlægning af tøjet.
  • Evt. lægges tøj på plads.

Medarbejderne er forpligtet til i det fornødne og mulige omfang at inddrage borgeren aktivt i arbejdet.

Hvad er ydelsens omfang

Hjælpen til rengøring udgør som udgangspunkt 1½ time hver 14. dag.

Hjælpen nedsættes f.eks. til borgere, som bor i meget små boliger, eller i situationer, hvor borgeren er i stand til selv at udføre nogle af standardydelserne.

Visitator kan i særlige tilfælde udvide hjælpen udover 1½ time hver 14. dag og ændre leveringen til hver uge.

Visitator vurderer og afgør de særlige tilfælde, hvor det skønnes nødvendigt at fravige udgangspunktet.

De særlige tilfælde kan blandt andet kan være:

  • Borgere, som er svagtseende, og kørestolsbrugere med mange udadvendte aktiviteter uden andre servicetilbud samt borgere med påvist husstøvmideallergi

Leverandøren kan fradrage 5 minutter pr. gang i de situationer, hvor omfanget af hjælpen er mindre end 1½ time pr. gang på grund af leverandørens øgede transporttid.

Hjælp til tøjvask udgør som udgangspunkt ½ time hver 14. dag og gives i sammenhæng med rengøring

Visitator kan i særlige tilfælde øge eller nedsætte omfanget af hjælp til tøjvask f.eks. ved:

  • Svær inkontinens, hyppige opkastninger samt begrænset synsevne. Omfanget af hjælpen kan øges med max. ½ time
  • Lang afstand fra borgerens bopæl til vaskefaciliteter i bebyggelsen/boligen. Omfanget af hjælpen kan øges med max. ½ time
  • Behovet for hjælp omfatter alene enkelte dele af tøjvaskemodulet, f.eks. ophængning eller nedtagning af vasketøj. Omfanget af hjælp kan nedsættes med 15 min.

Hvem kan modtage hjælpen

Borgere med funktionsnedsættelse, der har en sværhedsgrad, som bevirker at borgeren ikke selv er i stand til at udføre A-ydelser eller til at udføre tøjvask.

Visitator foretager en individuel og konkret vurdering af borgerens funktionsevne, samt af borgerens og husstandens samlede behov for hjælp og støtte til rengøring og tøjvask.

Husstandens samlede ressourcer og øvrige servicetilbud indgår i den samlede vurdering.

Omfatter husstanden raske voksne personer, kan der ikke bevilges hjælp til rengøring og tøjvask, med mindre visitator vurderer, at der foreligger en særlig vanskelig situation.

Varig hjælp bevilges til borgere, hvor visitator vurderer, at tabet af færdigheder skønnes at være permanent og ikke kan genvindes inden for en overskuelig tid.

Midlertidig hjælp kan bevilges til borgere, hvor visitator vurderer, at tabet af færdigheder er begrundet i pludselig opstået tab af færdigheder, og hvor dele heraf kan genvindes indenfor en overskuelig tid.

For at borgeren kan modtage ydelsen, skal visitator udarbejde en foreløbig arbejdspladsvurdering, som skal efterleves.

Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen

Borgeren stiller selv rengøringsmidler og udstyr til rådighed.

Udstyret skal opfylde de krav som arbejdstilsynet foreskriver. 

Opgaver der ikke kan udføres inden for rammerne af de til enhver tid gældende arbejdsmiljøregler.

Er der mulighed for ombytning eller tilkøb af ydelser

Borgeren har ret til fleksibilitet i den konkrete ydelsessituation.

Borgerens ombytning af ydelser skal ske indenfor den samlede visiterede tidsramme, som omfatter hjælp og støtte til praktiske opgaver og personlig pleje.

Visiterede A-ydelser skal dog udføres ved hvert besøg.

A-ydelserne må max. udgøre 2/3 af den samlede visiterede tid  til praktiske opgaver, og B-ydelserne skal som min. udgøre 1/3 af den samlede visiterede tid til praktiske opgaver.

B-ydelserne aftales ved hvert besøg mellem borger og medarbejder.

Borgerens ønske om at bytte mellem hjælp til personlig pleje og praktisk hjælp forudsætter, at borgeren får hjælp fra samme leverandør.

Hjælperen skal foranledige, at der sker henvendelse til visitator med henblik på revurdering, hvis borgeren konsekvent bytter en bestemt visiteret ydelse til andre ydelser. Visitator vurderer, om der fortsat er behov for den visiterede ydelse, der byttes fra.

Nogle private leverandører vil kunne tilbyde tilkøbsydelser eller merydelser. Borgeren skal selv betale for disse. Ønsker borgeren at købe tilkøbs- eller merydelser, skal det aftales i en særskilt aftale mellem leverandøren og borgeren som kunde. Aftalen må ikke indgås i forbindelse med hjemmehjælpsbesøget.

Hvem leverer ydelsen

Borgeren kan vælge mellem:

·         Køge Kommune

·         Private leverandører, som Køge kommune har godkendt

·         En person, som de selv udpeger.

                    Kommunen skal godkende hjælperen, som bliver ansat     

                    på samme vilkår som andre medarbejdere i

                    ældreplejen (lov om social service § 91 stk. 6)

                    Den selvvalgte person ansættes i det distrikt i

                     Social- og Sundhedsservice, som hjælpen

                    henhører under.

Borgeren kan ændre sit valg af leverandør med 1 måneds varsel. Det skal ske ved henvendelse til visitator.

Det tilstræbes i videst muligt omfang, at opgaverne hos den enkelte borger udføres af den samme medarbejder, og at eventuelle afløsere så vidt muligt er de samme.

Iværksættelse og afmelding af ydelsen

Hjælp til praktiske opgaver, der skal leveres hver 14. dag iværksættes inden for 14 dage efter bevillingstidspunktet.

Hjælp til praktiske opgaver, der skal leveres ugentlig iværksættes inden for en uge efter bevillingstidspunktet

Leverandøren aftaler skriftligt med borgeren, hvornår hjælpen skal udføres. Der angives dag og klokkeslæt.

Hjælpen kan flyttes +/- ½ time uden forudgående information til borgeren.

Hjælpen, der flyttes, erstattes indenfor rimelig tid inden næste planlagte besøg.

Borgeren skal melde afbud til leverandøren senest dagen før, hjælpen skal udføres. Der tilbydes ikke erstatningstid.

Hvis hjælpen falder på en helligdag giver leverandøren 1 tilbud om erstatningsbesøg.

Faglig og personlig kompetence

For at sikre et ensartet fagligt niveau skal personalet, der udføre praktisk hjælp, have kendskab til rengøringsmidler og metoder.

Medarbejderne skal udvise almindelig hjælpsomhed.

Medarbejderne skal kunne tale og skrive dansk.

Medarbejderne skal kunne legitimere sig med billedlegitimation, navn, firmanavn og underskrift.

Hvad koster ydelsen for borgeren

Ydelsen kan bevilges som varig eller midlertidig hjælp.

Betalingsregler er fastsat i Socialministeriets Bekendtgørelse ( Lov om Social Service §161).

Ved varig hjælp er ydelsen gratis.

Ved midlertidig hjælp opkræves en indtægtsreguleret betaling.

Visitator orienterer borgeren om betalingens størrelse, opkrævningen foretages af myndigheden i Køge Kommune

Der opkræves ikke betaling under 60 kr.

Hvad er kommunens kvalitetsmål

 Oplevet Kvalitet ( BTU )

·         90 % af borgerne oplever tilfredshed med den lovede hjælp

·         90 % af borgerne oplever de får ordentlig information, når hjælpen ændres

·         90 % af borgeren oplever hjælpsomhed og omsorg.

Organisatorisk kvalitet (R, EK )

·         90 % af borgerne tilknyttes en fast hjælper.

·         At hjælpen leveres i overensstemmelse med visitationen

·         At der forelægger dokumentation for den leverede hjælp, skriftlig / elektronisk.

Faglig kvalitet  (R, EK )

  • At hjælpen udføres under hensyntagen til borgerens normer, vaner. 
  • At hjælpen udføres fagligt forsvarligt og med omhu.
  • At hjælpen overholder de almene hygiejniske principper.

Hvordan følges ydelsen op

Ved visitators revurdering (R) af hjælpen

Leverandøren skal meddele visitator om ændring i borgerens funktionsevne og om ændret behov for hjælp hos borgeren, når:

  • Borgerens funktionsevne er ændret udover 14 dage
  • Hjælpens omfang er mere eller mindre end ½ time

Varig hjælp:

Visitator revurderer årligt hjælpen. Revisitation udføres endvidere i det omfang, borgerens behov ændres.

Midlertidig hjælp:

Visitator revurderer hjælpen minimum hver 3. måned, og hjælpen kan forlænges, så længe visitator skønner borgerens funktionsevne forbedres.

Ved stikprøveundersøgelse to gang årligt i form af visitators opfølgning af leverandørkrav i forbindelse med revurdering.

Der gennemføres brugertilfredshedsundersøgelser (BTU) til måling af tilfredsheden med hjælpen. Undersøgelsen gennemføres af myndigheden i Køge Kommune.

Leverandørens egen kontrol ( EK ).

Ved indgåelse af kontrakt, skal leverandøren oplyse hvad egenkontrollen omfatter.

Klagemulighed

Borgeren kan klage over afgørelsen og udførelsen af hjælp efter §§ 83 og 84. (Lov om Social Service § 166, stk. 1 og 2)

Klagen sendes til Køge Kommunes Klageråd, Social- og arbejdsmarkedsforvaltningen, Torvet 1, 4600 Køge.

Klagerådet behandler klagen og sender sin indstilling videre til Social- udvalget.

Socialudvalget revurderer afgørelsen og orienterer borgeren.

Når klagen har været behandlet i Køge Kommunes Klageråd og Socialudvalget, kan borgeren indbringe den for Det Sociale Nævn.  Klagen skal indgives til Kommunen inden 4 uger efter modtagelse af svaret.

Klagen skal indgives til Social- og arbejdsmarkedsforvaltningen, Torvet 1, 4600 Køge.

Særlige forhold

Medarbejderne er omfattet af Arbejdsmiljøloven ved arbejde i borgerens hjem, og leverandøren har pligt til løbende at revidere den af visitator udarbejdede arbejdspladsvurdering efter forholdene i hjemmet.

Borgerens hjem er personalets arbejdsplads. Det betyder, at borgeren har pligt til at stille de nødvendige arbejdsredskaber til rådighed til løsning af opgaven, samt i samarbejde med medarbejderen sørge for, at hjemmets indretning tilgodeser medarbejderens behov for en tryg og sikker arbejdsplads.

I de tilfælde hvor borgeren modtager pleje og praktisk hjælp fra to forskellige leverandører, er begge parter forpligtet til at indrette sig efter hinanden og indgå i et samarbejde om tilrettelæggelsen af opgaverne.

Bilag til kvalitetsstandard for rengøring og tøjvask:

Positivliste (ikke udtømmende) for udførelse af praktisk hjælp

Positivlisten er opdelt i A-ydelser og B-ydelser. Visiterede A-ydelser er de ydelser, som skal udføres hver gang, og som primært danner grundlag for visitationen til praktisk hjælp. Bevillingen til hjælp skal indeholde hvilke ydelser, der er aftalt som A-ydelser.

B-ydelser er opgaver, der kan udføres hver gang, men også opgaver, der udføres med mindre hyppighed, B-ydelserne aftales ved hvert besøg mellem bruger og medarbejder.

A-ydelser:

                       

Rum

Opgave

Vejledende tid

Stuer og værelser

max 2 rum excl. soveværelse

Gulv støvsuges/vaskes

 20 min.

 

Soveværelse

Gulv støvsuges/vaskes

  5 min.

Køkken

Gulv støvsuges/vaskes

  15 min.

Badeværelse og/eller

Dagligt anvendt gæstetoilet

Gulv støvsuges/vaskes

Toilet rengøres

  15 min.

Gang, entre, trapper

Indvendig trappevask

Gulv støvsuges/vaskes

  5 min.

    

B-ydelser:

·         Støvsugning af møbler

·         Støvsuge/ vaske gulv i bryggers

·         Tørre støv af

·         Aftørre paneler

·         Fjerne spindelvæv

·         Aftørre persienner

·         Aftørre vindueskarme, billeder, lamper, nips m.v.

·         Pleje blomster

·         Banke løse tæpper

·         Vinduespudsning indvendig

·         Nedtagning/opsætning af gardiner

·         Skifte sengetøj

·         Støvsuge madras

·         Lufte sengetøj

·         Aftørre køkkenskabe udvendig og/eller indvendig

·         Tøjvask i hånden

·         Aftørre komfur og vask

·         Rengøre køleskab

·         Afrime fryser

·         Afkalke kaffemaskine

·         Rengøre emhætte

·         Rengøre vask, spejl, hylde på badeværelse

·         Rengøre bruserum, badekar

·         Afkalke armatur på badeværelse

·         Rengøre hjælpemidler

·         Motivere og træne til styrkelse af egenomsorg

·         Gå småærinder

·         Stryge tøj

·         Aftørre havemøbler

·         Udfylde madbestillinger

·         Indstille TV, video, ure m.v.

·         Udskifte el-pærer

·         Gå ærinder på posthus og bank

·         Formidle kontakt til vicevært og andre

·         Pynte til højtider

·         Tryghedssnak