Kvalitetsstandard - Ugentlig rengøring (A1) |
Lovgrundlag: |
§§ 83 og 88 stk. 2 i Lov om social service. |
Hvilke behov skal ydelsen dække: |
Behov i forbindelse med varetagelse af nødvendige opgaver i hjemmet i form af rengøring, som borgeren midlertidigt eller varigt ikke selv er i stand til at udføre på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale forhold. |
Hvad er formålet med ydelsen: |
At støtte borgeren på områder, hvor den personlige funktionsevne er utilstrækkelig til at dække behov for rengøring i hjemmet, for dermed at bidrage til
|
Modtagere af ydelsen |
Ydelsen tildeles borgere, der typisk har meget vanskeligt ved eller er ude af stand til at udføre rengøringen på egen hånd og ikke kan få løst opgaven på anden måde. Kendetegnene for borgere, der modtager ugentlig rengøring er, at de f.eks.:
Modtageren vil ofte være beskrevet indenfor funktionsniveau 2, 3 og 4 i Fælles Sprog. |
Opgaver der kan indgå i ydelsen: |
Ydelsen omfatter rengøring, oprydning og affaldssortering ved situationer, hvor rengøring hver 14. dag vurderes ikke at være tilstrækkelig for at opretholde rengøringsstandarden. Ydelsen omfatter rengøring af de rum som anvendes dagligt: Soveværelse, badeværelse, entré/bryggers, opholdsstue og køkken. Rengøringsydelsen kan omfatte følgende opgaver: · Soveværelse: Støvsugning, gulvvask, tørre støv af og skifte sengetøj. · Badeværelse: Gulvvask, tørre støv af og rengøring af håndvask, toilet, badekar og fliser omkring disse. · Entré/bryggers: Støvsugning, gulvvask samt tørre støv af. Rystning/støvsugning af gulvmåtte. · Opholdsstue: Støvsugning, gulvvask og tørre støv af. · Køkken: Afvaskning/aftørring af køkkenbord, vask af hårde hvidevarer udvendigt. Efterse og aftørre evt. spild i køleskab og under vask. Støvsugning, gulvvask og tørre støv af.
De enkelte opgaver er nærmere defineret som følger: · Støvsugning: Støvsugning af gulve og gulvtæpper. Polstrede møbler i stue støvsuges efter behov dog højest 1 gang månedligt. Daglig stol støvsuges hver gang. · Gulvvask: Gulvvask. · Afvaskning: Med vand og rengøringsmiddel i køkken og badeværelse. · Aftørring: Aftørring/tørre støv af på vandrette flader, vindueskarme, borde, hylder med tilbehør (ekskl. bøger), lavt hængende lamper, spejle, fjernsyn, radio og lign. · Højst 1 gang i kvartalet aftørres vægdekorationer, radiatorer, dørkarme/fodpaneler og vaskes vinduer indvendigt. · Efter behov: aftørres pletter på vægge, dørgreb/ kontakter, loftslamper og der fjernes spindelvæv. Ligeledes kan hjælperen efter behov rengøre askebægre/ skåle/vaser samt tage sidde-/hyndebetræk af til vask. · Øvrige opgaver: Herudover kan hjælperen tømme papirkurv/ skraldespand/toiletspand, vande blomster, rydde op, lufte ud, vaske hjælpemidler af, ryste måtter/løse tæpper, sortere affald, skifte el-pære/sikring samt lave mindre tøjreparationer, f.eks. en enkelt knap eller lignende. |
Hvilke opgaver indgår ikke i ydelsen: |
Opvask og rengøring efter gæster. Grovere rengøringsopgaver der henhører under hovedrengøring. Rengøringsarbejde efter håndværkere. Rengøring af lejligheder og huse efter fraflytning. Gardinvask. Flytning af tunge møbler ved rengøring. Udendørs vinduesvask. Ud- og nedpakning ved flytning. Snerydning. Afrimning af fryser. Principielt gøres der ikke ekstra rent, hvor der er husdyr i hjemmet. |
Ydelsens omfang: |
Der kan max. bevilges 1 ydelsespakke ugentligt. Hjælpen kan ydes i tidsrummet 7.00-17.00 på hverdage. Hjælpen ydes til de aftalte opgaver. |
Vedtaget i Sammenlægningsudvalget den 7. november 2006
Kvalitetsstandard – 14. dages rengøring (A2)
Lovgrundlag: |
§§ 83 og 88 stk. 2 i Lov om social service. |
Hvilke behov skal ydelsen dække: |
Behov i forbindelse med varetagelse af nødvendige opgaver i hjemmet i form af rengøring, som borgeren midlertidigt eller varigt ikke selv er i stand til at udføre på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale forhold. |
Hvad er formålet med ydelsen: |
At støtte borgeren på områder, hvor den personlige funktionsevne er utilstrækkelig til at dække behov for rengøring i hjemmet, for dermed at bidrage til:
|
Modtagere af ydelsen: |
Ydelsen tildeles borgere der typisk har meget vanskeligt ved eller er ude af stand til at udføre rengøringen på egen hånd og ikke kan få løst opgaven på anden måde. Kendetegnene for borgere, der modtager rengøring hver 14. dag er, at de f.eks.:
Modtageren vil ofte være beskrevet indenfor funktionsniveau 2, 3 og 4 i Fælles Sprog. |
Opgaver der kan indgå i ydelsen: |
Ydelsen omfatter rengøring af de rum som anvendes dagligt: Soveværelse, badeværelse, entré/bryggers, opholdsstue og køkken. Rengøringsydelsen kan omfatte følgende opgaver: · Soveværelse: Støvsugning, gulvvask, tørre støv af og skifte sengetøj. · Badeværelse: Gulvvask, tørre støv af og rengøring af håndvask, toilet, badekar og fliser omkring disse. · Entré/bryggers: Støvsugning, gulvvask samt tørre støv af. Rystning/støvsugning af gulvmåtte. · Opholdsstue: Støvsugning, gulvvask og tørre støv af. · Køkken: Afvaskning/aftørring af køkkenbord, vask af hårde hvidevarer udvendigt. Efterse og aftørre evt. spild i køleskab og under vask. Støvsugning, gulvvask og tørre støv af.
De enkelte opgaver er nærmere defineret som følger: · Støvsugning: Støvsugning af gulve, gulvtæpper. Polstrede møbler i stue støvsuges efter behov dog højest 1 gang månedligt. Daglig stol støvsuges hver gang. · Gulvvask: Gulvvask. · Afvaskning: Med vand og rengøringsmiddel i køkken og badeværelse. · Aftørring: Aftørring/tørre støv af på vandrette flader, vindueskarme, borde, hylder med tilbehør (ekskl. bøger), lavt hængende lamper, spejle, fjernsyn, radio og lign. · Højst 1 gang i kvartalet aftørres vægdekorationer, radiatorer, dørkarme/fodpaneler og vaskes vinduer indvendigt. · Efter behov: aftørres pletter på vægge, dørgreb/ kontakter, loftslamper og der fjernes spindelvæv. Ligeledes kan hjælperen efter behov rengøre askebægre/ skåle/vaser samt tage sidde-/hyndebetræk af til vask. · Øvrige opgaver: Herudover kan hjælperen tømme papirkurv/skraldespand/toiletspand, vande blomster, rydde op, lufte ud, vaske hjælpemidler af, ryste måtter/løse tæpper, sortere affald, skifte el-pære/sikring samt lave mindre tøjreparationer, f.eks. en enkelt knap eller lignende |
Hvilke opgaver indgår ikke i ydelsen: |
Opvask og rengøring efter gæster. Grovere rengøringsopgaver der henhører under hovedrengøring. Rengøringsarbejde efter håndværkere. Rengøring af lejligheder og huse efter fraflytning. Gardinvask. Flytning af tunge møbler ved rengøring. Udendørs vinduesvask. Ud- og nedpakning ved flytning. Snerydning. Afrimning af fryser. Principielt gøres der ikke ekstra rent, hvor der er husdyr i hjemmet. |
Ydelsens omfang: |
Der kan max. bevilges 1 ydelsespakke hver 14. dag. Hjælpen kan ydes i tidsrummet 7.00-17.00 på hverdage. Hjælpen ydes til de aftalte opgaver. |
Vedtaget i Sammenlægningsudvalget den 7. november 2006
Kvalitetsstandard - Udvidet rengøring (A3)
Lovgrundlag: |
§§ 83 og 88 stk. 2 i Lov om social service. |
Hvilke behov skal ydelsen dække: |
Behov i forbindelse med varetagelse af nødvendige opgaver i hjemmet i form af rengøring, som borgeren midlertidigt eller varigt ikke selv er i stand til at udføre på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale forhold. |
Hvad er formålet med ydelsen: |
At støtte borgeren på områder, hvor den personlige funktionsevne er utilstrækkelig til at dække behov for rengøring i hjemmet, for dermed at bidrage til
|
Modtagere af ydelsen |
Ydelsen tildeles borgere der er ude af stand til at udføre rengøringen på egen hånd og ikke kan få løst opgaven på anden måde. Kendetegnene for borgere, der modtager udvidet rengøring er, at de f.eks.:
Modtageren vil ofte være beskrevet indenfor funktionsniveau 3 og 4 i Fælles Sprog. |
Opgaver der kan indgå i ydelsen: |
Ydelsen omfatter rengøring, oprydning og affaldssortering ved situationer, hvor ugentlig rengøring vurderes ikke at være tilstrækkelig for at opretholde rengøringsstandarden. Ydelsen omfatter rengøring af de rum, som anvendes dagligt: Soveværelse, badeværelse, entré/bryggers, opholdsstue og køkken. Rengøringsydelsen kan omfatte følgende opgaver: · Soveværelse: Støvsugning, gulvvask, tørre støv af og skifte sengetøj. · Badeværelse: Gulvvask, tørre støv af og rengøring af håndvask, toilet, badekar og fliser omkring disse. · Entré/bryggers: Støvsugning, gulvvask samt tørre støv af. Rystning/støvsugning af gulvmåtte. · Opholdsstue: Støvsugning, gulvvask og tørre støv af. · Køkken: Afvaskning/aftørring af køkkenbord, vask af hårde hvidevarer udvendigt. Efterse og aftørre evt. spild i køleskab og under vask. Støvsugning, gulvvask og tørre støv af.
De enkelte opgaver er nærmere defineret som følger: · Støvsugning: Støvsugning af gulve og gulvtæpper. Polstrede møbler i stue støvsuges efter behov dog højest 1 gang månedligt. Daglig stol støvsuges hver gang. · Gulvvask: Gulvvask. · Afvaskning: Med vand og rengøringsmiddel i køkken og badeværelse. · Aftørring: Aftørring/tørre støv af på vandrette flader, vindueskarme, borde, hylder med tilbehør (ekskl. bøger), lavt hængende lamper, spejle, fjernsyn, radio og lign. · Højst 1 gang i kvartalet aftørres vægdekorationer, radiatorer, dørkarme/fodpaneler og vaskes vinduer indvendigt. · Efter behov: aftørres pletter på vægge, dørgreb/ kontakter, loftslamper og der fjernes spindelvæv. Ligeledes kan hjælperen efter behov rengøre askebægre/ skåle/vaser samt tage sidde-/hyndebetræk af til vask. · Øvrige opgaver: Herudover kan hjælperen tømme papirkurv/ skraldespand/toiletspand, vande blomster, rydde op, lufte ud, vaske hjælpemidler af, ryste måtter/løse tæpper, sortere affald, skifte el-pære/sikring samt lave mindre tøjreparationer, f.eks. en enkelt knap eller lignende |
Hvilke opgaver indgår ikke i ydelsen: |
Opvask og rengøring efter gæster. Grovere rengøringsopgaver der henhører under hovedrengøring. Rengøringsarbejde efter håndværkere. Rengøring af lejligheder og huse efter fraflytning. Gardinvask. Flytning af tunge møbler ved rengøring. Udendørs vinduesvask. Ud- og nedpakning ved flytning. Snerydning. Afrimning af fryser. Principielt gøres der ikke ekstra rent, hvor der er husdyr i hjemmet. |
Ydelsens omfang: |
Der kan max. bevilges 1 ydelsespakke ugentligt. Hjælpen ydes i tidsrummet 7.00-17.00 på hverdage. Hjælpen ydes til de aftalte opgaver. |
Vedtaget i Sammenlægningsudvalget den 7. november 2006
Kvalitetsstandard – Tøjvask (B1)
Lovgrundlag: |
§§ 83 og 88 stk. 2 i Lov om social service. |
Hvilke behov skal ydelsen dække: |
Behov i forbindelse med varetagelse af nødvendige opgaver i hjemmet i form af tøjvask, som borgeren midlertidigt eller varigt ikke selv er i stand til at udføre på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale forhold. |
Hvad er formålet med ydelsen: |
At støtte borgeren på områder, hvor den personlige funktionsevne er utilstrækkelig til at dække behov for tøjvask, for dermed at bidrage til
|
Modtagere af ydelsen |
Ydelsen tildeles borgere der typisk har meget vanskeligt ved eller er ude af stand til at udføre tøjvask på egen hånd. Til borgere med specielle behov kan der tildeles ekstra hjælp til tøjvask, f.eks.:
Modtageren vil ofte være beskrevet indenfor funktionsniveau 3 eller 4 i Fælles Sprog. |
Opgaver der kan indgå i ydelsen: |
Hjælp til tøjvask omfatter vask af tøj til dagligt brug typisk i egen vaskemaskine eller fællesvaskeri i boligblokken. Ydelsen tøjvask kan omfatte følgende opgaver:
Kun undtagelsesvis omfatter tøjvask:
|
Hvilke opgaver indgår ikke i ydelsen: |
Strygning, rulning, vask af sengetæpper, gardiner, puder og dyner samt vask på møntvaskeri. |
Ydelsens omfang: |
Der bevilges typisk 1-4 ydelsespakker om måneden. Hjælpen ydes i tidsrummet 7.00-17.00 på hverdage. Borgere med specielle behov kan tildeles ydelsen oftere. En ydelsespakke kan leveres over 2 dage. Som hovedregel omfatter 1 ydelsespakke max. 2-3 maskiner vasketøj. |
Vedtaget i Sammenlægningsudvalget den 7. november 2006
Kvalitetsstandard – Bank – posthus (B2)
Lovgrundlag: |
§§ 83 og 88 stk. 2 i Lov om social service. |
Hvilke behov skal ydelsen dække: |
Behov i forbindelse med varetagelse af nødvendige opgaver i form af ærinder til bank/posthus, som borgeren midlertidigt eller varigt ikke selv er i stand til at foretage på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale forhold. |
Hvad er formålet med ydelsen: |
At støtte borgeren på områder, hvor den personlige funktionsevne er utilstrækkelig til at gå i bank/posthus for dermed at bidrage til:
|
Modtagere af ydelsen |
Ydelsen tildeles borgere der typisk har meget vanskeligt ved eller er ude af stand til på egen hånd at gå i bank/posthus. Kendetegnende for borgere, der modtager hjælp til bank/posthus er, at de:
Modtageren vil ofte være beskrevet indenfor funktionsniveau 3 og 4 i Fælles Sprog. |
Opgaver der kan indgå i ydelsen: |
|
Hvilke opgaver indgår ikke i ydelsen: |
Der ydes som hovedregel ikke hjælp til
|
Ydelsens omfang: |
Der kan bevilges 1-4 ydelsespakker pr. måned. Hjælpen ydes i tidsrummet 7.00-17.00 på hverdage. |
Vedtaget i Sammenlægningsudvalget den 7. november 2006
Kvalitetsstandard – bestilling af varer/sætte varer på plads (B3)
Lovgrundlag: |
§§ 83 og 88 stk. 2 i Lov om social service. |
Hvilke behov skal ydelsen dække: |
Behov i forbindelse med varetagelse af nødvendige opgaver i hjemmet i form af bestilling af varer/sætte varer på plads, som borgeren midlertidigt eller varigt ikke selv er i stand til at foretage på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale forhold. |
Hvad er formålet med ydelsen: |
At støtte borgeren på områder, hvor den personlige funktionsevne er utilstrækkelig til at foretage bestilling af varer og sætte varer på plads, for dermed at bidrage til
|
Modtagere af ydelsen |
Ydelsen tildeles borgere der fysisk eller psykisk er ude af stand til at foretage bestilling af varer og sætte varer på plads på egen hånd. Kendetegnende for borgere, der modtager hjælp til bestilling af varer/sætte varer på plads er, at de f.eks.:
Modtageren vil ofte være beskrevet indenfor funktionsniveau 3 og 4 i Fælles Sprog. |
Opgaver der kan indgå i ydelsen: |
|
Hvilke opgaver ikke i ydelsen: |
Der ydes som hovedregel ikke hjælp til
|
Ydelsens omfang: |
Der kan bevilges 1-4 ydelsespakker om måneden. Hjælpen ydes i tidsrummet 7.00-17.00 på hverdage. |
Vedtaget i Sammenlægningsudvalget den 7. november 2006
Kvalitetsstandard – Indkøb (dispensationsordning) (B4)
Lovgrundlag: |
§§ 83 og 88 stk. 2 i Lov om social service. |
Hvilke behov skal ydelsen dække: |
Behov i forbindelse med varetagelse af nødvendige opgaver i hjemmet i form af indkøb, som borgeren midlertidigt eller varigt ikke selv er i stand til at foretage på grund af nedsat psykisk funktionsevne eller særlige sociale forhold. |
Hvad er formålet med ydelsen: |
At støtte borgeren på områder, hvor den personlige funktionsevne er utilstrækkelig til at foretage indkøb, for dermed at bidrage til
|
Modtagere af ydelsen |
Ydelsen tildeles borgere, der på grund af fysiske eller psykiske årsager, er ude af stand til selv at foretage bestilling af varer, tage imod varerne og sætte varer på plads. Kendetegnende for borgere, der modtager hjælp til indkøb er, at de f.eks.:
Modtageren vil ofte være beskrevet indenfor funktionsniveau 3 og 4 i Fælles Sprog. |
Opgaver der kan indgå i ydelsen: |
|
Hvilke opgaver indgår ikke i ydelsen: |
Der ydes som hovedregel ikke hjælp til
|
Ydelsens omfang: |
Der kan bevilges 1-4 ydelsespakker om måneden. Hjælpen ydes i tidsrummet 7.00-17.00 på hverdage. |
Vedtaget i Sammenlægningsudvalget den 7. november 2006