Kvalitetsstandard - Ugentlig rengøring (A1)

 

Lovgrundlag:

§§ 83 og 88 stk. 2 i Lov om social service.

 

Hvilke behov

skal ydelsen dække:

Behov i forbindelse med varetagelse af nødvendige opgaver i hjemmet i form af rengøring, som borgeren midlertidigt eller varigt ikke selv er i stand til at udføre på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale forhold.

 

Hvad er formålet med

ydelsen:

At støtte borgeren på områder, hvor den personlige funktionsevne er utilstrækkelig til at dække behov for rengøring i hjemmet, for dermed at bidrage til

  • at de primære rum i borgerens bolig gøres rene
  • hygiejnen i borgerens bolig
  • borgerens velvære og trivsel.

 

Modtagere af ydelsen

Ydelsen tildeles borgere, der typisk har meget vanskeligt ved eller er ude af stand til at udføre rengøringen på egen hånd og ikke kan få løst opgaven på anden måde.

 

Kendetegnene for borgere, der modtager ugentlig rengøring er, at de f.eks.:

  • nemt taber ting/kommer til at spilde og ikke selv kan tørre det op, f.eks. fordi de ryster meget på hænderne eller har nedsatte kræfter i hænder og arme
  • kan være blinde og meget svagsynede
  • kan være psykisk syge eller hukommelsessvækkede
  • kan lide af astma med støvallergi
  • kan være kørestolsbrugere, der færdes meget ude.

 

Modtageren vil ofte være beskrevet indenfor funktionsniveau 2, 3 og 4 i Fælles Sprog.

Opgaver der kan indgå i

ydelsen:

Ydelsen omfatter rengøring, oprydning og affaldssortering ved situationer, hvor rengøring hver 14. dag vurderes ikke at være tilstrækkelig for at opretholde rengøringsstandarden.

Ydelsen omfatter rengøring af de rum som anvendes dagligt: Soveværelse, badeværelse, entré/bryggers, opholdsstue og køkken.

 

Rengøringsydelsen kan omfatte følgende opgaver:

·        Soveværelse: Støvsugning, gulvvask, tørre støv af og skifte sengetøj.

·        Badeværelse: Gulvvask, tørre støv af og rengøring af håndvask, toilet, badekar og fliser omkring disse.

·        Entré/bryggers: Støvsugning, gulvvask samt tørre støv af. Rystning/støvsugning af gulvmåtte.

·        Opholdsstue: Støvsugning, gulvvask og tørre støv af.

·        Køkken: Afvaskning/aftørring af køkkenbord, vask af hårde hvidevarer udvendigt. Efterse og aftørre evt. spild i køleskab og under vask. Støvsugning, gulvvask og tørre støv af.

               

De enkelte opgaver er nærmere defineret som følger:

·        Støvsugning: Støvsugning af gulve og gulvtæpper. Polstrede møbler i stue støvsuges efter behov dog højest 1 gang månedligt. Daglig stol støvsuges hver gang.

·        Gulvvask: Gulvvask.

·        Afvaskning: Med vand og rengøringsmiddel i køkken og badeværelse.

·        Aftørring: Aftørring/tørre støv af på vandrette flader, vindueskarme, borde, hylder med tilbehør (ekskl. bøger), lavt hængende lamper, spejle, fjernsyn, radio og lign.

·        Højst 1 gang i kvartalet aftørres vægdekorationer, radiatorer, dørkarme/fodpaneler og vaskes vinduer indvendigt.

·        Efter behov: aftørres pletter på vægge, dørgreb/ kontakter, loftslamper og der fjernes spindelvæv. Ligeledes kan hjælperen efter behov rengøre askebægre/ skåle/vaser samt tage sidde-/hyndebetræk af til vask.

·        Øvrige opgaver: Herudover kan hjælperen tømme papirkurv/ skraldespand/toiletspand, vande blomster, rydde op, lufte ud, vaske hjælpemidler af, ryste måtter/løse tæpper, sortere affald, skifte el-pære/sikring samt lave mindre tøjreparationer, f.eks. en enkelt knap eller lignende.

 

Hvilke opgaver indgår ikke i ydelsen:

Opvask og rengøring efter gæster. Grovere rengøringsopgaver der henhører under hovedrengøring. Rengøringsarbejde efter håndværkere. Rengøring af lejligheder og huse efter fraflytning. Gardinvask.

Flytning af tunge møbler ved rengøring. Udendørs vinduesvask. Ud- og nedpakning ved flytning. Snerydning. Afrimning af fryser.

Principielt gøres der ikke ekstra rent, hvor der er husdyr i hjemmet.

Ydelsens omfang:

Der kan max. bevilges 1 ydelsespakke ugentligt. Hjælpen kan ydes i tidsrummet 7.00-17.00 på hverdage. Hjælpen ydes til de aftalte opgaver.

Vedtaget i Sammenlægningsudvalget den 7. november 2006

 

Kvalitetsstandard – 14. dages rengøring (A2)

 

Lovgrundlag:

§§ 83 og 88 stk. 2 i Lov om social service.

 

Hvilke behov skal ydelsen dække:

Behov i forbindelse med varetagelse af nødvendige opgaver i hjemmet i form af rengøring, som borgeren midlertidigt eller varigt ikke selv er i stand til at udføre på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale forhold.

 

Hvad er formålet med ydelsen:

At støtte borgeren på områder, hvor den personlige funktionsevne er utilstrækkelig til at dække behov for rengøring i hjemmet, for dermed at bidrage til:

  • at de primære rum i borgerens bolig gøres rene
  • hygiejnen i borgerens bolig
  • borgerens velvære og trivsel.

 

Modtagere af ydelsen:

Ydelsen tildeles borgere der typisk har meget vanskeligt ved eller er ude af stand til at udføre rengøringen på egen hånd og ikke kan få løst opgaven på anden måde.

 

Kendetegnene for borgere, der modtager rengøring hver 14. dag er, at de f.eks.:

  • er i stand til at strukturere deres hverdag og klare de lettere rengøringsopgaver
  • kan samle ting op fra gulvet
  • kan have en ægtefælle/anden i husstanden, som kan hjælpe.

 

Modtageren vil ofte være beskrevet indenfor funktionsniveau 2, 3 og 4 i Fælles Sprog.

 

 

Opgaver der kan indgå i ydelsen:

Ydelsen omfatter rengøring af de rum som anvendes dagligt: Soveværelse, badeværelse, entré/bryggers, opholdsstue og køkken.

 

Rengøringsydelsen kan omfatte følgende opgaver:

·        Soveværelse: Støvsugning, gulvvask, tørre støv af og skifte sengetøj.

·        Badeværelse: Gulvvask, tørre støv af og rengøring af håndvask, toilet, badekar og fliser omkring disse.

·        Entré/bryggers: Støvsugning, gulvvask samt tørre støv af. Rystning/støvsugning af gulvmåtte.

·        Opholdsstue: Støvsugning, gulvvask og tørre støv af.

·        Køkken: Afvaskning/aftørring af køkkenbord, vask af hårde hvidevarer udvendigt. Efterse og aftørre evt. spild i køleskab og under vask. Støvsugning, gulvvask og tørre støv af.

               

De enkelte opgaver er nærmere defineret som følger:

·        Støvsugning: Støvsugning af gulve, gulvtæpper. Polstrede møbler i stue støvsuges efter behov dog højest 1 gang månedligt. Daglig stol støvsuges hver gang.

·        Gulvvask: Gulvvask.

·        Afvaskning: Med vand og rengøringsmiddel i køkken og badeværelse.

·        Aftørring: Aftørring/tørre støv af på vandrette flader, vindueskarme, borde, hylder med tilbehør (ekskl. bøger), lavt hængende lamper, spejle, fjernsyn, radio og lign.

·        Højst 1 gang i kvartalet aftørres vægdekorationer, radiatorer, dørkarme/fodpaneler og vaskes vinduer indvendigt.

·        Efter behov: aftørres pletter på vægge, dørgreb/ kontakter, loftslamper og der fjernes spindelvæv. Ligeledes kan hjælperen efter behov rengøre askebægre/ skåle/vaser samt tage sidde-/hyndebetræk af til vask.

 

·        Øvrige opgaver: Herudover kan hjælperen tømme papirkurv/skraldespand/toiletspand, vande blomster, rydde op, lufte ud, vaske hjælpemidler af, ryste måtter/løse tæpper, sortere affald, skifte el-pære/sikring samt lave mindre tøjreparationer, f.eks. en enkelt knap eller lignende

 

Hvilke opgaver indgår ikke i ydelsen:

Opvask og rengøring efter gæster. Grovere rengøringsopgaver der henhører under hovedrengøring. Rengøringsarbejde efter håndværkere. Rengøring af lejligheder og huse efter fraflytning. Gardinvask.

Flytning af tunge møbler ved rengøring. Udendørs vinduesvask. Ud- og nedpakning ved flytning. Snerydning. Afrimning af fryser.

Principielt gøres der ikke ekstra rent, hvor der er husdyr i hjemmet.

Ydelsens omfang:

Der kan max. bevilges 1 ydelsespakke hver 14. dag. Hjælpen kan ydes i tidsrummet 7.00-17.00 på hverdage. Hjælpen ydes til de aftalte opgaver.

Vedtaget i Sammenlægningsudvalget den 7. november 2006

Kvalitetsstandard - Udvidet rengøring (A3)

 

Lovgrundlag:

§§ 83 og 88 stk. 2 i Lov om social service.

 

Hvilke behov skal ydelsen dække:

Behov i forbindelse med varetagelse af nødvendige opgaver i hjemmet i form af rengøring, som borgeren midlertidigt eller varigt ikke selv er i stand til at udføre på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale forhold.

 

Hvad er formålet med

ydelsen:

At støtte borgeren på områder, hvor den personlige funktionsevne er utilstrækkelig til at dække behov for rengøring i hjemmet, for dermed at bidrage til

  • at de primære rum i borgerens bolig gøres rene
  • hygiejnen i borgerens bolig
  • borgerens velvære og trivsel.

 

Modtagere af ydelsen

Ydelsen tildeles borgere der er ude af stand til at udføre rengøringen på egen hånd og ikke kan få løst opgaven på anden måde.

 

Kendetegnene for borgere, der modtager udvidet rengøring er, at de f.eks.:

  • kan have et markant tab af evner enten fysisk, psykisk og/eller socialt
  • kan have meget svært ved/er ude af stand til at strukturere hverdagen og har særlige behov for ekstra hjælp til rengøring
  • kan være blinde
  • kan have sygdomme, der giver svære rystelser, sygdomme der medfører et specielt behov for en høj hygiejnestandard (hjemmedialyse)
  • kan være psykisk syge

 

Modtageren vil ofte være beskrevet indenfor funktionsniveau 3 og 4 i Fælles Sprog.

Opgaver der kan indgå i

ydelsen:

Ydelsen omfatter rengøring, oprydning og affaldssortering ved situationer, hvor ugentlig rengøring vurderes ikke at være tilstrækkelig for at opretholde rengøringsstandarden.

Ydelsen omfatter rengøring af de rum, som anvendes dagligt: Soveværelse, badeværelse, entré/bryggers, opholdsstue og køkken.

 

Rengøringsydelsen kan omfatte følgende opgaver:

·        Soveværelse: Støvsugning, gulvvask, tørre støv af og skifte sengetøj.

·        Badeværelse: Gulvvask, tørre støv af og rengøring af håndvask, toilet, badekar og fliser omkring disse.

·        Entré/bryggers: Støvsugning, gulvvask samt tørre støv af. Rystning/støvsugning af gulvmåtte.

·        Opholdsstue: Støvsugning, gulvvask og tørre støv af.

·        Køkken: Afvaskning/aftørring af køkkenbord, vask af hårde hvidevarer udvendigt. Efterse og aftørre evt. spild i køleskab og under vask. Støvsugning, gulvvask og tørre støv af.

               

De enkelte opgaver er nærmere defineret som følger:

·        Støvsugning: Støvsugning af gulve og gulvtæpper. Polstrede møbler i stue støvsuges efter behov dog højest 1 gang månedligt. Daglig stol støvsuges hver gang.

·        Gulvvask: Gulvvask.

·        Afvaskning: Med vand og rengøringsmiddel i køkken og badeværelse.

·        Aftørring: Aftørring/tørre støv af på vandrette flader, vindueskarme, borde, hylder med tilbehør (ekskl. bøger), lavt hængende lamper, spejle, fjernsyn, radio og lign.

·        Højst 1 gang i kvartalet aftørres vægdekorationer, radiatorer, dørkarme/fodpaneler og vaskes vinduer indvendigt.

·        Efter behov: aftørres pletter på vægge, dørgreb/ kontakter, loftslamper og der fjernes spindelvæv. Ligeledes kan hjælperen efter behov rengøre askebægre/ skåle/vaser samt tage sidde-/hyndebetræk af til vask.

·        Øvrige opgaver: Herudover kan hjælperen tømme papirkurv/ skraldespand/toiletspand, vande blomster, rydde op, lufte ud, vaske hjælpemidler af, ryste måtter/løse tæpper, sortere affald, skifte el-pære/sikring samt lave mindre tøjreparationer, f.eks. en enkelt knap eller lignende

 

Hvilke opgaver indgår ikke i ydelsen:

Opvask og rengøring efter gæster. Grovere rengøringsopgaver der henhører under hovedrengøring. Rengøringsarbejde efter håndværkere. Rengøring af lejligheder og huse efter fraflytning. Gardinvask.

Flytning af tunge møbler ved rengøring. Udendørs vinduesvask. Ud- og nedpakning ved flytning. Snerydning. Afrimning af fryser.

Principielt gøres der ikke ekstra rent, hvor der er husdyr i hjemmet.

Ydelsens omfang:

Der kan max. bevilges 1 ydelsespakke ugentligt. Hjælpen ydes i tidsrummet 7.00-17.00 på hverdage. Hjælpen ydes til de aftalte opgaver.

Vedtaget i Sammenlægningsudvalget den 7. november 2006

Kvalitetsstandard – Tøjvask (B1)

 

Lovgrundlag:

§§ 83 og 88 stk. 2 i Lov om social service.

Hvilke behov

skal ydelsen dække:

Behov i forbindelse med varetagelse af nødvendige opgaver i hjemmet i form af tøjvask, som borgeren midlertidigt eller varigt ikke selv er i stand til at udføre på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale forhold.

Hvad er formålet med

ydelsen:

At støtte borgeren på områder, hvor den personlige funktionsevne er utilstrækkelig til at dække behov for tøjvask, for dermed at bidrage til

  • at borgeren har rent tøj til rådighed
  • borgerens velvære og trivsel.

 

Modtagere af ydelsen

Ydelsen tildeles borgere der typisk har meget vanskeligt ved eller er ude af stand til at udføre tøjvask på egen hånd.

 

Til borgere med specielle behov kan der tildeles ekstra hjælp til tøjvask, f.eks.:

  • borgere der er meget inkontinente eller er i kemokur
  • borgere, hvis mængde af tøj gør, at det ikke er tilstrækkeligt med vask 1 gang/uge.

 

 Modtageren vil ofte være beskrevet indenfor funktionsniveau 3 eller 4 i Fælles Sprog.

Opgaver der kan indgå i

ydelsen:

Hjælp til tøjvask omfatter vask af tøj til dagligt brug typisk i egen vaskemaskine eller fællesvaskeri i boligblokken.

 

Ydelsen tøjvask kan omfatte følgende opgaver:

  • Sortere vasketøj
  • Sætte vaskemaskine/tørretumbler i gang
  • Hænge tøj op
  • Tage tøj ned
  • Lægge tøj sammen
  • Lægge tøj på plads
  • Evt. pakke tøj til vaskeri/renseri

 

Kun undtagelsesvis omfatter tøjvask:

  • Klatvask af enkelte genstande
  • Strygning af enkelte tøjstykker f.eks. skjorte/bluse/kjole.
  • Små reparationer, f.eks. en enkelt knap e.l.

 

Hvilke opgaver indgår ikke i ydelsen:

Strygning, rulning, vask af sengetæpper, gardiner, puder og dyner samt vask på møntvaskeri.

Ydelsens omfang:

Der bevilges typisk 1-4 ydelsespakker om måneden. Hjælpen ydes i tidsrummet 7.00-17.00 på hverdage. Borgere med specielle behov kan tildeles ydelsen oftere. En ydelsespakke kan leveres over 2 dage. Som hovedregel omfatter 1 ydelsespakke max. 2-3 maskiner vasketøj.

Vedtaget i Sammenlægningsudvalget den 7. november 2006

 

Kvalitetsstandard – Bank – posthus (B2)

 

Lovgrundlag:

§§ 83 og 88 stk. 2 i Lov om social service.

Hvilke behov

skal ydelsen dække:

Behov i forbindelse med varetagelse af nødvendige opgaver i form af ærinder til bank/posthus, som borgeren midlertidigt eller varigt ikke selv er i stand til at foretage på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale forhold.

Hvad er formålet med

ydelsen:

At støtte borgeren på områder, hvor den personlige funktionsevne er utilstrækkelig til at gå i bank/posthus for dermed at bidrage til:

  • borgerens mulighed for at få udført opgaver i forbindelse med bank/posthus
  • at borgernes regninger bliver betalt
  • at borgeren har kontanter
  • borgerens velvære og trivsel.

Modtagere af ydelsen

Ydelsen tildeles borgere der typisk har meget vanskeligt ved eller er ude af stand til på egen hånd at gå i bank/posthus.

 

Kendetegnende for borgere, der modtager hjælp til bank/posthus er, at de:

  • har et meget begrænset/ingen netværk/pårørende, der kan foretage nødvendige ærinder i forbindelse med bank/posthus for dem.

 

 Modtageren vil ofte være beskrevet indenfor funktionsniveau 3 og 4 i Fælles Sprog.

Opgaver der kan indgå i

ydelsen:

  • Betaling af regninger på posthus, hvor disse ikke kan tilmeldes en betalingsordning f.eks. PBS.
  • Afsendelse af breve mv. på posthus
  • Hæve penge i bank

Hvilke opgaver indgår ikke i ydelsen:

Der ydes som hovedregel ikke hjælp til

  • Andre ærinder end bank/posthus
  • Følgeskab med borgeren i forbindelse med bank/posthusærinder

Ydelsens omfang:

Der kan bevilges 1-4 ydelsespakker pr. måned. Hjælpen ydes i tidsrummet 7.00-17.00 på hverdage.

Vedtaget i Sammenlægningsudvalget den 7. november 2006

Kvalitetsstandard – bestilling af varer/sætte varer på plads (B3)

 

Lovgrundlag:

§§ 83 og 88 stk. 2 i Lov om social service.

Hvilke behov

skal ydelsen dække:

Behov i forbindelse med varetagelse af nødvendige opgaver i hjemmet i form af bestilling af varer/sætte varer på plads, som borgeren midlertidigt eller varigt ikke selv er i stand til at foretage på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale forhold.

Hvad er formålet med

ydelsen:

At støtte borgeren på områder, hvor den personlige funktionsevne er utilstrækkelig til at foretage bestilling af varer og sætte varer på plads, for dermed at bidrage til

  • at borgeren har mad og drikke i hjemmet
  • at mad og drikke opbevares forsvarligt og korrekt
  • borgerens velvære og trivsel.

Modtagere af ydelsen

Ydelsen tildeles borgere der fysisk eller psykisk er ude af stand til at foretage bestilling af varer og sætte varer på plads på egen hånd.

 

Kendetegnende for borgere, der modtager hjælp til bestilling af varer/sætte varer på plads er, at de f.eks.:

  • kan have sproglige-/kommunikationsproblemer
  • kan være hukommelsessvækkede
  • at de ikke har pårørende/netværk, der kan foretage bestilling af varer/sætte varer på plads for dem.
  • kan være immobile.

 

 Modtageren vil ofte være beskrevet indenfor funktionsniveau 3 og 4 i Fælles Sprog.

Opgaver der kan indgå i

ydelsen:

  • Skrive indkøbsseddel
  • Hjælp til bestilling af varer
  • Hjælp til at sætte varer på plads efter udbringning

Hvilke opgaver ikke i ydelsen:

Der ydes som hovedregel ikke hjælp til

  • Indkøb og levering af dagligvarer
  • Personlige indkøb eller køb af tøj, gaver m.m.

Ydelsens omfang:

Der kan bevilges 1-4 ydelsespakker om måneden. Hjælpen ydes i tidsrummet 7.00-17.00 på hverdage.

Vedtaget i Sammenlægningsudvalget den 7. november 2006

 

Kvalitetsstandard – Indkøb (dispensationsordning) (B4)

 

Lovgrundlag:

§§ 83 og 88 stk. 2 i Lov om social service.

 

Hvilke behov

skal ydelsen dække:

Behov i forbindelse med varetagelse af nødvendige opgaver i hjemmet i form af indkøb, som borgeren midlertidigt eller varigt ikke selv er i stand til at foretage på grund af nedsat psykisk funktionsevne eller særlige sociale forhold.

Hvad er formålet med

ydelsen:

At støtte borgeren på områder, hvor den personlige funktionsevne er utilstrækkelig til at foretage indkøb, for dermed at bidrage til

  • at borgeren har mad og drikke i hjemmet
  • at mad og drikke opbevares forsvarligt og korrekt
  • borgerens velvære og trivsel.

Modtagere af ydelsen

Ydelsen tildeles borgere, der på grund af fysiske eller psykiske årsager, er ude af stand til selv at foretage bestilling af varer, tage imod varerne og sætte varer på plads.

Kendetegnende for borgere, der modtager hjælp til indkøb er, at de f.eks.:

  • kan være utrygge, svagtseende/blinde
  • kan være svært hukommelsessvækkede

 

Modtageren vil ofte være beskrevet indenfor funktionsniveau 3 og 4 i Fælles Sprog.

Opgaver der kan indgå i

ydelsen:

  • Skrive indkøbsseddel
  • Hjælp til bestilling af varer
  • Afhentning af varer/apotekervarer hos den nærmeste handlende
  • Hjælp til at sætte varer på plads efter afhentning

Hvilke opgaver indgår ikke i ydelsen:

Der ydes som hovedregel ikke hjælp til

  • følgeskab med borgerne til indkøb

Ydelsens omfang:

Der kan bevilges 1-4 ydelsespakker om måneden. Hjælpen ydes i tidsrummet 7.00-17.00 på hverdage.

Vedtaget i Sammenlægningsudvalget den 7. november 2006