KVALITETSSTANDARDER FOR PERSONLIG PLEJE UDE

fra 01.01.2004

 

Hvad er ydelsen lovgrundlag?

§71 i ”Lov om Social Service”.

Hvilke behov dækker ydelsen?

Hjælp/støtte til:

·              At brugeren føler sig velplejet på trods af svækkelse/sygdom/handicap.

·              At benytte hjælpemidler.

Hvad er formålet med ydelsen?

·              At medvirke til, at brugeren kan få hjælp og støtte til personlig pleje.

·              At kompensere og afhjælpe for tabte færdigheder.

Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen?

Oprydning i forbindelse med udførelsen af opgaven er en del af opgaven.

Bad: En gang om ugen, hvis ikke der er behov for daglig hjælp til personlig pleje.

·              Sengebad.

·              Brusebad.

Personlig hygiejne:

·              Øvre toilette.

·              Nedre toilette.

·              Hårvask/frisering.

·              Tandbørstning/protesepleje/mundpleje.

·              Negleklipning på fingre/håndpleje.

·              Fodbad.

·              Barbering.

Påklædning:

·              Påklædning.

·              Afklædning.

Hudpleje:

·              Almindelig hudpleje.

·              Pleje af sart og vanskelig hud.

Toiletbesøg:

·              Hjælp til at komme til og fra toilettet.

·              Bækkengivning.

·              Tømning af urinkolbe.

·              Skiftning af ble.

·              Katheterpleje.

·              Stomi/poseskift/afvaskning/hudpleje.

Hjælp til kropsbårne hjælpemidler.

·              Isætning af høreapparat og batteri.

·              Rengøring af høreapparat.

·              Pudsning af briller

·              Støttestrømper.

·              Støttekorset.

·              Proteser.

·              Halskraver.

Forflytninger:

·              Op af/i seng/stol/kørestol.

·              Vending/lejring.

Ernæring:

·              Smøre og anrette mad.

·              Sætte drikkevarer frem.

·              Hjælp til indtagelse af mad og drikke.

·              Afrydning.

·              Opvask.

Andet:

·              Kontakt til læge, ved særligt behov evt. ledsage til læge.

·              Hjælp til at indtage doseret medicin.

·              Træning i daglige færdigheder.

·              Skift af sengetøj.

·              Sengeredning.

Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen?

·              Klipning af negle på fødder.

Ydelsen indgår i bytteretten/Fleksibel Hjemmehjælp

(§75 f i Lov om Social Service).

Hvem kan modtage ydelsen?

Borgere, som midlertidigt eller varigt er ude af stand til, at klare sin egen personlige hygiejne.

Hvad er ydelsens omfang?

At udføre opgaverne i henhold til skemaet, udfyldt i forbindelse med opstart af ydelsen.

Ydelsen kan udføres på alle ugens dage.

Er der valgmulighed m.h.t. leverandør?

Brugeren kan vælge en privat leverandør som er godkendt i henhold til fritvalgs - ordningen.

Brugeren kan selv ansætte en hjælper – hvis:

·              Kommunen vanskeligt kan skaffe kvalificeret personale til de visiterede opgaver - eller hvis samarbejdet mellem brugeren og hjemmeplejens personale er specielt vanskeliggjort (§76 i Lov om Social Service).

·              Hvis brugeren er under 67 år og har behov for hjælp til pleje, støtte og praktiske opgaver i mere en 20 timer om ugen, kan kommunen udbetale et beløb svarende til ydelsen omfang. Brugeren er selv arbejdsgiver (§76 stk. 2 i Lov om Social Service).

Mulighed for omvalg?

Har altid ret til at ændre sit leverandørvalg. Ændringen skal varsles med minimum 14 dages varsel eller efter aftale mellem visitator og leverandører.

Ændring af leverandør meddeler brugeren til visitationsafdelingen.

Afbud:

Borgeren skal melde afbud til leverandøren senest kl. 17.00 dagen før den aftalte dato for opgavens udførelse.

Hvem leverer ydelsen?

Social- og sundhedspersonale fra Hjemmeplejen.

En privat leverandør.

En person som brugeren selv har ansat.

Kompetencekrav til udøveren?

Minimumskravene er, at medarbejderen er oplært i opgaven, har eller er i gang med en uddannelse indenfor social- og sundhedsområdet og er bekendt med ydelsens kvalitetsmål og beskrivelse af ydelsen.

Medfører ydelsen omkostninger for brugeren?

Ydelsen kan tildeles både som midlertidig og varig hjælp/støtte.

·              Er hjælpen midlertidig opkræves betaling efter gældende regler.

·              Er hjælpen varig opkræves ikke betaling.

Hvad er kommunens kvalitetsmål for ydelsen?

·              At brugeren ved akut behov får tildelt hjælp straks efter henvendelsen om hjælp ellers, at der etableres hjælp fra dag til dag.

·              At der aldrig forekommer ”aflysning” ved personlig pleje.

·              At brugeren får besked, hvis hjælpen kommer mere end 30 minutter før eller efter det aftalte tidspunkt.

·              Der tilstræbes i videst muligt omfang, at opgaverne hos den enkelte bruger udføres af den samme medarbejder, og at eventuelle afløsere så vidt muligt er de samme.

·              95% tilfredshed med hjælpen.

Hvordan følges op på ydelsen?

·              Løbende revurdering. Som minimum 1 gang hvert år.

·              Registrering af klager.

·              Registrering af afvigelser fra det bestilte.

·              Stikprøvevis kvalitetskontrol.

·              Systematisk brugerundersøgelse.

Er der særlige forhold at tage hensyn til?

·              Hjælperen er omfattet af arbejdsmiljøloven, når denne arbejder i brugerens hjem. Ifølge loven skal arbejdet udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.

·              Hjælperen har tavshedspligt.

22.12.2003/H.S.