Beskrivelse af ydelsen rengøring

 

1. Hvad er ydelsens lovgrundlag ?

§ 83 og § 84 i Lov om Social Service

Af disse §’er fremgår, at kommunen skal sørge for tilbud om bl.a. hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet, fx rengøring.

2. Hvilket behov dækker ydelsen

 

Hjælp eller støtte til nødvendige praktiske rengøringsopgaver i hjemmet.

Ved rengøring forstås praktisk hjælp til at holde badeværelse, køkken, entre, soveværelse og daglige anvendte opholdsrum på et niveau, der svarer til let rengøring (vedligeholdelsesrengøring)

3. Hvad er formålet med ydelsen ?

Den praktiske hjælp skal som udgangspunkt betragtes som hjælp til selvhjælp, dvs. som supplerende hjælp til opgaver, som borgeren midlertidigt eller varigt er ude af stand til eller kun meget vanskeligt kan udføre på egen hånd.

Hjælpen skal gives og tilrettelægges i nært samarbejde med borgeren og støtte denne i at bevare og/eller genvinde et fysisk eller psykisk funktionsniveau eller afhjælpe særlige sociale problemer.

Borgeren og dennes hjælper samarbejder om tilrettelæggelsen af hjemmehjælpen således, at borgeren kan deltage i det omfang, det er muligt.

4. Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen ?

Rengøring i:

Stue:

Støvsugning, gulvvask, tørre støv af på flader i alle niveauer, vande blomster.

Soveværelse:

Støvsugning, gulvvask, skifte sengetøj, tørre støv af på flader i alle niveauer, vande blomster.

Bad/toilet:

Gulvvask, afvaskning af toilet, bruseniche/badekar, håndvask, spejle, tømme affaldsspand.

Køkken:

Gulvvask, støvsugning, opvask, afvaskning af køleskab og hårde hvidevarer, aftørring af borde, affaldstømning, fliser, vande blomster.

Entré:

Gulvvask, støvsugning, støve af, vande blomster.

5. Hvilke aktiviteter indgår som udgangspunkt ikke i ydelsen ?

Hovedrengøring

  • Vinduespudsning
  • Vask af persienner
  • Opvask i forbindelse med gæstebud
  • Havearbejde / snerydning
  • Rengøring efter håndværkere

Til disse opgaver kan miljø- og servicepatruljen evt. benyttes.

Borgeren kan kontakte Bestillerenheden, hvis borgeren ønsker hjælp til ovenstående. De vil så hjælpe borgeren med den videre kontakt.

6. Hvem kan modtage ydelsen ?

Hjælp og/eller støtte bliver givet til personer, som på grund af varige eller midlertidige sociale, psykiske eller helbredsmæssige årsager ikke er i stand til at klare nødvendige praktiske opgaver i hjemmet.

Nedenstående giver nogle overordnede retningslinier, som oftest vil føre til, at borgeren vil blive tildelt hjælp til rengøring.

  • Hvis borgeren har en væsentlig fysisk funktionsnedsættelse
  • Hvis borgeren har en væsentlig psykisk funktionsnedsættelse
  • Hvis borgeren er blind eller ser meget dårligt.

7. Ydelsens omfang ?

Ved tildelingen af den konkrete hjælp tages der altid hensyn til borgerens egne og hjemmets samlede ressourcer. Det betyder, at niveauet af den hjælp borgeren kan modtage også afhænger af:

  • Om borgeren har mulighed for at deltage i opgaverne i hjemmet.
  • Om borgeren har en ægtefælle eller hjemmeboende større børn, som kan hjælpe til i hjemmet.
  • Om borgeren bor tæt ved pårørende, som er villige til at give en hånd.

Som hovedregel gøres der rent hver 14. dag i max. 2 timer - Dog tages der særlige hensyn til sygdomme, som kræver ekstra rengøring - F.eks. støvmideallergi.

Det kan i forbindelse med en bevilling af ekstra rengøring være nødvendigt med en lægelig dokumention på, at borgerens sygdom direkte forværres, hvis der kun foretages rengøring hver 14. dag.

Der tages ikke særlige hensyn til borgere, som har husdyr

8. Hvilke valgmuligheder er der m.h.t. leverandør ?

Der er frit valg blandt de godkendte leverandører af hjemmehjælp i Hvidovre Kommune. Det betyder, at borgeren kan vælge blandt nedenstående leverandører:

  • Den kommunale leverandør.
  • De private leverandører
  • Selvvalgt hjemmehjælp er personer, som er valgt af borgeren til at udføre den hjemmehjælp, som borgeren er bevilliget. Personen skal godkendes af kommunen

9. Kompetencekrav til udføreren ?

Ydelsen kan udføres af uddannet såvel som uuddannet personale efter instruktion.

Hjælperen er omfattet af tavshedspligt.

Minimumskravene for at kunne udføre ydelsen er, at medarbejderen er bekendt med kommunens kvalitetsmål både i forhold til personlig adfærd i hjemmet hos borgeren og i forhold til omfang, indhold og udførelse af arbejdsopgaven.

10. Hvilke forpligtigelser har borgeren?

 

 

 

 

 

 

 

Der ydes som udgangspunkt kun hjælp, når borgeren selv er tilstede i hjemmet.

Hjemmet skal have udvendigt lys, så hjælperen kan orientere sig når han/hun kommer.

Borgeren skal så vidt muligt orientere den kommunale/private leverandør dagen før, hvis et besøg skal aflyses.

Borgeren skal sørge for, at hjælperen får stillet de nødvendige miljøvenlige rengøringsmidler og rengøringsredskaber til rådighed.

Rengøringsmidlerne og rengøringsredskaber skal være arbejdsmiljømæssigt forsvarlige, og støvsuger, komfur, ledninger og kontakter skal være sikkerhedsmæssigt i orden.

11. Hvad koster ydelsen ?

Hjælp til rengøring tildeles både som midlertidig og varig hjælp.

Ved midlertidig hjælp opkræves en indtægtsbestemt brugerbetaling.

Der skal ikke betales for varig hjælp.

12. Hvad er kommunens kvalitetsmål ?

At der altid udarbejdes en skriftlig afgørelse.

At de bevilgede ydelser revurderes mindst en gang om året.

At borgeren får de ydelser, der fremgår af visitationens afgørelsesbrev.

At hjælp til rengøring iværksættes indenfor 14 dage efter henvendelsen.

At borgeren ved, at hjælpen kan ændres i takt med borgerens behov.

At borgeren får så få hjælpere som muligt.

At aflysning altid sker efter en konkret vurdering af borgerens situation, samt at de altid er begrundede.

At der ved afbud fra leverandøren altid gives tilbud om erstatningsydelse indenfor 1 uge

At borgeren altid får tildelt en kontaktperson fra den kommunale/private leverandør.

At det er let at komme i kontakt med Leverandøren, og der gives en hurtig og venlig betjening.

At hjælperen kan legitimere sig.

13. Hvordan følges op på ydelsen ?

Der følges op på borgerens bevilligede ydelser på flere måder. For det første kan borgeren eller dennes pårørende henvende sig til kommunen, såfremt der er behov for en ny vurdering af borgerens ydelser. Derudover har borgerens leverandør pligt til at informere kommunes Bestillerenhed om ændringer i borgerens situation. Yderligere kan andre eksterne institutioner – eksempelvis hospitalet – indstille til at borgerens situation bliver revurderet. Endeligt er det kommunens pligt mindst en gang om året at revurdere borgerens situation.

14. Er der særlige forhold borgeren skal være opmærksom på ?

Hjælperen er omfattet af arbejdsmiljøloven, når denne arbejder i borgerens hjem. Loven foreskriver, at arbejdet skal udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt. Der vil i denne sammenhæng blive udarbejdet en arbejdspladsvurdering (APV) af hjemmet.

Mænd og kvinder ansættes på lige vilkår.

15. Fleksibilitet i din hjælp.

 

Lov om Social Service stiller krav om, at den tildelte hjælp skal udføres fleksibelt. Borgeren og dennes leverandør har mulighed for fra gang til gang at aftale, hvordan udførelsen af hjælpen skal tilrettelægges.

Borgeren har også ret til at bytte til andre ydelser – dog inden for den afsatte tidsramme for borgerens tildelte ydelser. Hvis borgeren ønsker at bytte mellem pleje og praktisk hjælp, forudsætter det, at der er truffet afgørelse om tildeling af både pleje og praktisk hjælp.