EGTVED KOMMUNE

 

 

Kvalitetsstandard for ophold i plejebolig.

 

 

 

Indhold

 

Uddybninger

1. Hvad er ydelsens lovgrundlag?

 

Lov om Social Service  §71, §73, §75 og §140.

 

2. Hvad er formålet med ydelsen?

 

Boform til borgere med omfattende plejebehov, med mulighed for at bevare levevis og livsmønster.

 

3. Hvilke aktiviteter kan indgå i ydelsen?

 

Boformen kan indeholde følgende aktiviteter:

·         Personlig pleje, se særskilt kvalitetsstandard.

·         Praktisk bistand, se særskilt kvalitetsstandard. (ved tøjvask og rengøring kan der være mulighed for et øget serviceniveau*)

·         Ernæring og madservice, se særskilt kvalitetsstandard.

·         Træning, se særskilt kvalitetsstandard.

·         Nærhed af personale i alle døgnets timer. Dette kan opfylde borgerens behov for tryghed, samt give mulighed for akut pleje og behandling, observation og følgeskab.

·         Daglig fleksibilitet af planlagte opgaver/aktiviteter.

·         Psykisk pleje og omsorg.

·         Socialt samvær og planlagte aktiviteter med andre borgere og personale.

·         Specialtilbud til demente.

·         Omsorgsrelaterede opgaver og støtte ved opgaver i forbindelse med myndighedshenvendelse

·         Samarbejde og koordinering med pårørende og andre samarbejdspartnere.

4. Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen?

 

·         Frisøropgaver.

·         Styring af økonomi. Der henvises til pårørende eller økonomisk værgemål.

·         Pasning af husdyr.

·         Ledsagelse til private arrangementer.

5. Hvem kan modtage ydelsen?

 

Kriterier for visitation til plejebolig:

·         Borgeren kan ikke klare sig i almindelig bolig, ældrevenlig bolig eller ældrebolig med speciel indretning.

·         Borgeren kan ikke tilkalde hjælp.

·         Borgeren har brug for tæt observation.

·         Borgeren er ude af stand til at strukturere hverdagen.

·         Borgeren har et fysisk handicap og et omfattende plejebehov.

·         Borgeren er uden socialt netværk.

·         Borgeren har svær psykosocial funktionsnedsættelse.

Borgere visiteres ud fra ovenstående kriterier og prioriteres efter behov.

Ægtefælle har ret til at flytte med i plejebolig.

6. Ydelsens omfang?

 

Ophold i en plejebolig er et botilbud.

Definition af plejebolig:

En plejebolig er beliggende sammen med andre boliger, ud til en fælles gang med fælles spise- og opholdsarealer. Boligen er beliggende i et plejecenter med servicefunktioner i huset. Der er personale døgnet rundt. Der er kaldeanlæg i boligen.

 

7. Fleksibilitet i byt af ydelser

 

Borgeren har ret til at bytte til andre ydelser end de visiterede. Bytning mellem praktisk bistand og personlig pleje kan kun lade sig gøre hvis der er visiteret til begge ydelser.

Er der tvivl om, hvorvidt det er forsvarligt at fravige den visiterede hjælp til fordel for andre ydelser, skal personalet tage udgangspunkt i den konkrete afgørelse og yde hjælp i overensstemmelse med dennes ordlyd.

Hvis borgeren vedvarende fravælger visiterede ydelser til fordel for andre ydelser, skal visitator** vurdere om der er sammenhæng mellem behov og ydelser.

 

8. Er der valgmulighed m.h.t. leverandør?

 

Der findes plejeboliger på 3 plejecentre i Kommunen.

Der er mulighed for at søge plejebolig i en anden kommune.

9. Hvad koster ydelsen?

 

Der henvises til lejekontrakt og servicepakker på de enkelte plejecentre.

Ydelser visiteret efter § 71 og 73 i Lov om social service er gratis.

10. Iværksættelse

 

·         Ansøgning med borgerens underskrift indgives til visitationsteamet.

·         Ansøgeren visiteres til en plejebolig, hvis borgeren opfylder kriterierne.

·         Borgeren skrives på en venteliste, hvis der ikke er en ledig plejebolig på det plejecenter som borgeren ønsker.

·         Visitationsteamet tildeler ledig plejebolig til den borger med det største behov på ventelisten.

 

11. Leverancesikkerhed

 

Leverandøren kan ikke aflyse hjælpen.

Flytning af hjælpen sker efter aftale med borgeren.

Der planlægges ikke med praktisk hjælp på helligdage, der gives erstatningshjælp.

 

12. Kompetencekrav til udførelsen

 

Personalegruppens kompetenceområde er med fokus i ældreområdet.

Ydelserne leveres af en personalegruppe der som hovedregel (90%) er uddannet eller er under uddannelse indenfor social og sundheds-området.

Hvem der konkret udfører ydelserne hos borgeren, afhænger af borgerens helhedssituation, hvorfor medarbejderens faglige baggrund og erfaring altid skal medtænkes.

Der arbejdes ud fra de værdier og mål som er fastsat på ældreområdet i Egtved Kommune.

 

13.Kommunens kvalitets- og driftsmål.

·         At der skabes et respektfuldt og tillidsfuldt samarbejde mellem borgere og personale.

·         At hjælpen ydes under hensyntagen til borgerens egne ressourcer.

·         At der er sammenhæng og kontinuitet i de enkelte opgaver, som udføres hos borgeren.

·         At det hold af ansatte, der kommer i borgerens plejebolig, samarbejder således, at hjælpen ydes helhedsorienteret.

·         At borgeren har mulighed for at bevare levevis og livsmønster.

Evalueringsmetode: Myndigheden**** følger op hvert 2. år på ovenstående mål via brugertilfredshedsundersøgelser.

 

·         At der forefindes en samarbejdsbog, som skal være redskab for information og kommunikation mellem borgeren, pårørende og samarbejdspartnere. Aktuelle aftaler, om hvilke skemaer, der skal være tilstede og udfyldte, overholdes.

·         At borgeren senest 7 dage efter indflytning er tildelt en kontaktperson. Navnet skal fremgå i samarbejdsbogen.

·         At der afholdes en indflytningssamtale senest 14 dage efter indflytning, og opfølgningssamtale senest 3 måneder efter indflytningssamtalen.

Evalueringsmetode: Myndigheden følger op 2 gange årligt  via stikprøvekontrol.

 

·         At der er fast personale tilknyttet den afdeling på plejecentret eller det hus ved plejecentret, hvori plejeboligen ligger. Elever og studerende medregnes i fast personale.

Evalueringsmetode: Myndigheden orienterer sig på vagtplaner over de pågældende afdelinger/huse på plejecentret.

 

·         At personalet er kompetent til at udføre opgaverne.

·         At leverandøren afholder, registrerer og afrapporterer medarbejder/udviklingssamtaler  og sygefraværssamtaler i overensstemmelse med gældende personalepolitik og sygefraværspolitik.

Evalueringsmetode: Myndighed får rapport fra leverandøren.

 

·         At leverandøren ikke aflyser hjælpen.  Erstatningshjælp ydes.

·         At det noteres i journalen hvis en borger ikke ønsker en ydelse.

Evalueringsmetode: Myndigheden følger op 2 gange årligt via stikprøvekontrol.

 

·         At bruger- og pårørenderåd inddrages i fastlæggelsen af retningslinjer for kostplaner, arbejdsrutiner, aktiviteter og samvær mm.

Evalueringsmetode:  Myndigheden evaluerer inddragelsen i samråd med bruger- og pårørenderåd.

 

 

Myndigheden sammenfatter årligt evalueringsrapport omhandlende alle mål.

 

14. Er der særlige forhold at tage hensyn til?

 

Medarbejdere er omfattet af tavsheds- og meddelelsespligt.

Leverandøren er som arbejdsgiver underlagt Arbejdsmiljø-loven, som forudsætter, at der foreligger en arbejdspladsvurdering.***

Vedrørende tilbageholdelse af borgere på plejecenter, henvises til §109 i serviceloven.

Vedrørende opholdets ophør i forbindelse med dødsfald, henvises til lejekontrakt og aftaler på de enkelte plejecentre.

15. Ordforklaring:

 

*Serviceniveau: politisk fastsat niveau for den service, der kan tilbydes.

**Visitator: En fagperson, f.eks. en sygeplejerske, ansat af kommunen, der arbejder med tildeling af ydelser til borgerne.

***Arbejdspladsvurdering: En vurdering af hjemmet som arbejdsplads for leverandørens medarbejdere.

**** Myndighed: Den kommunale myndighedsfunktion, der tager sig af bestilling, visitation, tilsyn og finansiering