Ydelsesbeskrivelse for Ballerup Kommunes plejecentre
Når Visitationsudvalget har godkendt en borger til en plejebolig, bliver borgeren skrevet på opskrivningslisten. Når der bliver en ledig plejebolig vurderer Visitationsudvalget, hvilken borger på opskrivningslisten, der har det største behov og dermed skal have tilbudt boligen. Man får altså ikke tilbudt en plejebolig efter hvor høj en anciennitet, man har på opskrivningslisten. Dette gør det samtidig meget svært at orientere borgerne om ventetid, da en opskrivningsliste baseret på ansøgernes behov både er afhængig af antallet af ledige boliger og hvor stor efterspørgslen er. Mellem visitationsmøderne (afholdes én gang om måneden) er det formanden for Visitationsudvalget, der har kompetence til på Visitationsudvalgets vegne, at tildele plejebolig under hensyntagen til borgernes aktuelle behov.
Visitationsudvalget er sammensat således:
- Formand - lederen af Visitaions-teamet
- 1 repræsentant for lederne af plejecentrene
- 1 repræsentant for lederne af Genoptræningssektoren
- Lederen af Hjælpemidler
- Lederen af Omsorg & Pleje
- Lederen af Hjemmeplejen
- Lederen af Ældre & Handicap (ad hoc).
Sekretariatsfunktionen varetages af Visitations-teamet. Det er muligt ad hoc at indkalde medarbejdere med særlig viden, når specialsager behandles.
Opskrivningslisten til plejeboliger
110 borgere er opskrevet til en plejebolig i Ballerup Kommune fordelt på 60 indenbys borgere og 50 udenbys borgere. Tallene er fra udgangen af december 2006.
Den gennemsnitlige opskrivningstid på en plejebolig: Kan ikke oplyses, da opskrivningstiden er behovsbestemt. Dvs. at hver gang der bliver en ledig plejebolig, vil det være den borger på opskrivningslisten, der har det største behov, der får tilbudt boligen.
Antal fordelte pladser i de foregående år: Opgørelsen for 2006 viser, at der er fordelt 82 pladser - alle til indenbys borgere. Opgørelsen for 2005 viser, at der er fordelt 86 pladser - 85 til indenbys borgere og 1 til én udenbys borger.
Hvis en borger af en eller anden grund siger nej til en plejebolig, vil anmodningen om plejebolig blive revurderet.
Borgere fra andre kommuner optages på opskrivningslisten til plejeboliger på lige fod med indenbys borgere.
Man kan blive skrevet på opskrivningslisten og senere få tilkendt en plejebolig i en anden kommune, hvis man opfylder kriterierne for tildeling af plejebolig i begge kommuner. Selv om man allerede bor i en plejebolig i egen kommune, kan man godt søge om flytning til plejebolig i en anden kommune. Hvis tilflytningskommunen har en lang opskrivningsliste af egne borgere til plejebolig, har kommunen ret til at lukke opskrivningslisten for udenbys borgere med mindre årsagen er:
- for at bevare en tæt kontakt til pårørende
- af religiøse grunde
- for at bo i et miljø, hvor alle kan tegnsprog
- en særlig bolig beregnet for personer, der er omfattet af lov om erstatning til besættelsestidens ofre.
Kommunalbestyrelsens overordnede ældremålsætning
Kommunalbestyrelsen har vedtaget en overordnet ældremålsætning, hvoraf nedennævnte punkter har betydning for beboerne på plejecentrene:
- Der skal skabes tryghed og vilkår for ældre, der tilgodeser selvbestemmelse og selvaktivitet, samtidig med at omsorg og pleje dækkes, således at den ældre får mulighed for at blive i hidtidig bolig eller anden bolig i det vante miljø
- Brugerne sikres størst mulig indflydelse på kommunens ældrepolitik. Det sker dels gennem formaliserede ældreråd, handicapråd og klageråd eller "kontaktudvalg" og dels gennem etablering af konkrete brugerråd i tilknytning til det enkelte driftsområde
- Fra 1. januar 2002 indførtes brugerbestyrelser på plejecentrene. I brugerbestyrelserne skal der være flertal af brugere og brugeres pårørende.
Pr. 1. januar 2002 blev der indført frit leverandørvalg mht. personlig pleje og praktisk bistand i Hjemmeplejen samt madudbringning.
Beboerne på plejecentrene er ikke omfattet af denne ordning.
Visitation til plejebolig
En plejebolig er beregnet til borgere, der af helbredsmæssige årsager ikke er i stand til at klare sig i nuværende bolig og har et stort behov for pleje, omsorg og tilsyn døgnet rundt.
Ved anmodning om plejebolig kontaktes Visitationsafdelingen. En visitator vil derefter besøge borgeren og sammen udfylder de ansøgningsskemaet evt. bistået af pårørende. Visitator bringer ansøgningsskemaet videre til Ballerup Kommunes visitationsudvalg, der behandler ansøgningen og træffer beslutning om godkendelse til og tildeling af pleje- og ældreboliger.
Kriterier for godkendelse til plejebolig:
- Borgere med fysiske og psykiske handicaps, som kræver kontinuerlig støtte, pleje og omsorg i døgnets 24 timer således at det er hensigtsmæssigt, at borgeren forbliver i eget hjem.
- I forhold til psykisk handicappede vil der ved vurderingen - som en væsentlig faktor - blive taget hensyn til de øvrige beboere på plejecentret.
- Borgere med udredt demens sygdom, der på ansøgningstidspunktet endnu er i stand til at tage beslutning om ansøgning om plejebolig mhp. fremtidigt behov.
Såfremt borgeren (som er visiteret til plejebolig) har ønske om at ægtefælle, samlever eller registreret partner fortsat skal indgå i husstanden, kan denne tildeles plejebolig sammen med ægtefællen. Boligen skal være egnet til 2 personer.
Kriterier for, hvornår ønske om et bestemt plejecenter imødekommes:
Ønske om et bestemt plejecenter kan imødekommes i det omfang boligsituationen giver mulighed herfor. Et ønske om bestemt plejecenter vil blive prioriteret højt i følgende situationer:
- Hvis ægtefælle/samlever/registreret partner/forældre/børn/søskende eller andre, som pågældende har nær tilknytning til, bor nær det ønskede plejecenter
- Hvis pågældende har boet i lokalområdet gennem mange år
- Længerevarende tilknytning til plejecentret f.eks. ved deltagelse i spiseordning, aflastningsplads, ophold på genoptræningsplads eller lignende.
Tildeling af plejebolig sker efter følgende prioritering:
- Borgere, der aktuelt har ophold på en genoptræningsplads og som ikke kan tilbringe ventetiden i egen bolig
- Sygehusindlagte færdigbehandlede patienter, som af pleje/omsorgsmæssige grunde ikke kan vende tilbage til egen bolig i ventetiden
- Borgere, der aktuelt har ophold på en fleksplads som bruges til venteophold, og som ikke kan tilbringe ventetiden i egen bolig
- Borgere, med akut opstået behov for omgående tildeling af plejebolig.
Kriterier for godkendelse til bofællesskab for borgere med demens:
- Borgere med demensdiagnose eller som er under lægelig udredning for demens
- Borgeren skal kunne profitere af de tilpassede aktiviteter, det sociale samvær og det trygge og overskuelige miljø, der er i bofællesskabet
- Borgerens adfærd må ikke medføre væsentlig gene for de øvrige beboere.
Endelig godkendelse til bofællesskabet sker først, når der er en ledig plads.
Tildeling af bolig i bofællesskab for borgere med demens, sker efter følgende prioritering:
- Borgere, der aktuelt har plads på en midlertidig plads og som ikke kan tilbringe ventetiden i egen bolig
- Sygehusindlagte færdigbehandlede patienter, der ikke kan tilbringe ventetiden i eget hjem
- Borgere med akut opstået behov for omgående tildeling af plejebolig.
Kriterier for godkendelse til dagplads i bofællesskab for borgere med demens
- Hjemmeboende borgere i Ballerup Kommune, der har en demensdiagnose eller er under lægelig udredning for demens
- Borgeren skal have behov for individuel personstøtte for at kunne deltage i socialt samvær og meningsfulde aktiviteter i trygge rammer
- Borgerens adfærd må ikke medføre væsentlig gene for beboerne i bofællesskabet eller de øvrige daggæster.
I tilknytning til alle plejeboligerne er der forskellige fællesarealer afhængig af hvilket plejecenter man befinder sig på. Der kan være café, fælles opholdsrum, fælles have og fælles aktivitetsrum. Fællesarealerne kan danne rammen om et aktivt og socialt liv. Beboerne kan vælge at deltage mere eller mindre i fællesskabet.
Plejeboligerne er private hjem, hvor personalet kommer som professionelle hjælpere. Det betyder, at der skal udarbejdes en arbejdspladsvurdering (APV) for at sikre, at arbejdsopgaverne kan udføres uden risiko for medarbejdernes helbred. APV udføres på baggrund af gældende regler for arbejdsmiljø.
Medarbejderne er underlagt tavshedspligt og må således ikke videregive fortrolige oplysninger.
Medarbejderne må ikke modtage arv eller gaver fra borgerne og heller ikke låne penge eller genstande af borgerne. Køb og salg mellem borger og medarbejder må ikke finde sted.
Brugerbestyrelser
Hvert plejecenter har en brugerbestyrelse. Brugerbestyrelserne i Ballerup Kommune er sammensat af repræsentanter fra henholdsvis beboere, pårørende, personale, en repræsentant fra Ældrerådet og en repræsentant fra Ældre & Handicap. Beboere og pårørende skal udgøre flertallet i bestyrelsen.
Valgperioden er 2 år. Repræsentanter og suppleanter udtræder af bestyrelsen, når beboeren ikke bor på plejecentret mere, når pårørende ikke har tilknytning til plejecentret mere eller hvis en medarbejderrepræsentant rejser. I sådan et tilfælde indtræder suppleanten.
En brugerbestyrelse skal fungere som et forum for dialog mellem beboerne, de pårørende og kommunen om tilrettelæggelsen af hverdagen for beboerne i de enkelte plejecentre, hvor beboerne modtager kommunale ydelser.
Brugerbestyrelsen skal høres og kan komme med forslag til følgende områder:
- Principperne for plejecentrets virksomhed
- Principperne for anvendelse af den af Kommunalbestyrelsen fastsatte budgetramme
- Tilsynsrapporterne, der uarbejdes i forbindelse med såvel de kommunale som de sundhedsfaglige tilsyn
Brugerbestyrelsens kompetence: Brugerbestyrelsen skal rådgive ledelsen om f.eks.
- Det daglige liv i og omkring boligen
- Retningslinier for kostplaner
- Aktiviteterne i forhold til beboerne
- Arbejdsrutiner.
Brugerbestyrelsen skal som minimum afholde et møde pr. kvartal. Brugerbestyrelsen er omfattet af Forvaltningslovens regler om tavshedspligt.
Tilsyn
Der gennemføres hvert år ét anmeldt og ét uanmeldt tilsynsbesøg. Tilsynene bliver foretaget af en ekstern sygeplejekonsulent. Formålet med tilsynet er at kontrollere plejecentrenes generelle funktion og serviceindsatsen overfor beboerne. Samtidig skal det sikre borgernes retskrav på at få den hjælp, der er truffet afgørelse om.
Efter hvert tilsynsbesøg udarbejdes en rapport, der skal til høring i den respektive brugerbestyrelse og Ældrerådet.
Embedslægen kommer ligeledes på ét uanmeldt sundhedsfagligt tilsyn om året. Også her bliver der udarbejdet en rapport.
Individuelle plejeplaner
Alle beboere skal have udarbejdet en individuel plan over, hvilke funktioner, de skal have hjælp til. Dette gøres i samarbejde med den enkelte beboer og evt. pårørende. Plejeplanen ajourføres ved ændringer i beboerens behov eller ved en nærmere fastsat evalueringsdato.
Formålet med sådan en plejeplan er, at der tages udgangspunkt i den enkelte beboers aktuelle behov og at borgeren selv er med til at tilrettelægge hjælpen. Hjælpen ydes ud fra princippet om hjælp til selvhjælp. Dvs. at beboere som selv kan klare noget af, eller dele af de daglige opgaver, skal have mulighed for det.
Kostpakken
Priserne fastsættes 1 gang årligt af kommunalbestyrelsen og er ens for alle plejecentrene.
Plejecentrenes måltidsservice er sammensat af et alsidigt tilbud til hoved- og mellemmåltider, således at der dækkes flest mulige ønsker og behov.
Der lægges vægt på, at maden er velsmagende og ser indbydende ud. Den anrettes på fade og i skåle og indtages i rolige og hyggelige omgivelser. Vi følger "Anbefalingerne for dansk institutionskost" - retningslinierne for kost til ældre (gennemsnitskost). Energiindhold 9.000 kilo joule (2.200 kcal.). Da mange ældre har problemer med ernæringstilstanden ved indflytningen, vil der for den enkelte beboer blive lavet en vurdering af ernæringstilstanden, som kan resultere i en individuel kostplan.
Morgenmad:
Der kan vælges mellem følgende:
- Rugbrød, franskbrød
- Smør, ost og marmelade
- Havregryn, havregrød, øllebrød, frugtyoghurt alm. og let, A-38, ymer
- Kaffe, te, mælk, juice.
Frokost:
Der serveres en hovedret og en biret.
Aftensmad:
Der serveres brød med assorteret kød- og fiskepålæg, ost, æg og div. pynt. Evt. en lun ret.
Mellemmåltider og drikkevarer:
- Formiddagskaffe/te
- Brød eller kage til eftermiddagskaffen/teen
- Frugt og grøntsager efter behov
- Vand til hovedmåltiderne
- Saft eller lign. efter behov til mellemmåltider
- Individuelle mellemmåltider i forhold til kostplan.
Det enkelte plejecenter har sin egen menuplan og der kan være forskel på, om den varme mad serveres til middag eller til aften. Ønsker til menuplanen og gode opskrifter er meget velkomne.
Toilet- og rengøringsartikler
Toiletartikler omfatter:
- Tandbørste og tandpasta
- Hårshampoo
- Håndsæbe og badesæbe
- Neglefil og træneglerenser
- Toiletpapir
Skumvaskeklude, bleer, nettrusser og sygeplejeartikler (f.eks. forbindingsstoffer og forebyggende hudplejeprodukter) leveres gratis. Cremer og andre almindelige hudplejeprodukter skal man selv anskaffe sig.
Rengøringen
er gratis, men rengøringsmidler og redskaber, der bruges i forbindelse med rengøringen skal man selv betale for via denne ordning. Til rengøringen bruges svanemærkede produkter, der skåner inventar og tager højde for personalets sikkerhed og sundhed.
Linnedservice
Ordningen indeholder levering og vask af:
- Lagen
- Dynebetræk
- Pudebetræk
- Stiklagen
- Alm. håndklæder
- Badehåndklæder
- Halehåndklæder
- Vaskeklude
Ovenstående leveres efter behov. Underbenklæder og evt. anden underbeklædning kan indgå i linnedserviceordningen. Hvorvidt man er omfattet af denne udvidelse af linnedserviceordningen, vil blive individuelt vurderet ud fra den samlede situation. Det forventes, at man har min. 10 sæt undertøj i sin garderobe.
Hvis man ønsker at medbringe sit eget sengelinned og håndklæder, er man velkommen til det. I så fald skal man alligevel vælge linnedservice for at få det vasket. Ønsker man ikke linnedservice, skal man selv medbringe/anskaffe ovenstående samt selv sørge for vask.
Vask af privat tøj
Følgende vil blive vasket:
- Undertøj
- Alm. tøj
- Overtøj
- Pyntepuder
- Duge
- Puder
- Dyner
- Sengetæppe
- Stolebetræk
- Gardiner (1 gang årligt såfremt de kan vaskes i almindelig vaskemaskine).
Ovenstående skal kunne vaskes i vaskemaskine og kunne tåle at komme i tørretumbler/blive hængt op. Undertøj skal kunne tørretumbles. Ordningen omfatter ikke tøjvask i hånden samt rensning. Strygning kan være en aktivitet for beboeren i samarbejde med kontaktpersonen.
Plejecentrene
Ballerup Kommune har 6 plejecentre, som kort vil blive beskrevet nedenfor:
Plejecentret Kirstinehaven
Adresse: Kirstinelundsvej 12, 2750 Ballerup
Tlf.: 44773674
Hjemmeside: www.ballerup.dk/kirstinehaven.
Kirstinehavens målsætning:
- at plejecentret i samarbejde med kommunen sikrer kommunens borgere bedst mulig pleje, behandling og service ved at udnytte de forhåndenværende ressourcer mest hensigtsmæssigt
- at borgeren efter indflytning på Kirstinehaven, så vidt muligt viderefører sin hidtidige leveform, hvor individuelle ønsker og behov samt handlefrihed og levevis respekteres, så borgeren oplever Kirstinehaven som sit hjem
- at beboeren får tid og mulighed for at klare så mange gøremål som muligt (påklædning, spisning, lettere rengøring, borddækning etc.). Ovennævnte med henblik på at beboeren bevarer sin medindflydelse og medbestemmelse over eget liv
- at beboere i de 2 bofællesskaber for demente skal have en værdig tilværelse i en rolig, tryg, forenklet og genkendelig hverdag, hvor der lægges stor vægt på tæt samarbejde mellem beboeren, de pårørende og personalet
- at pårørende fortsat støtter og hjælper beboeren i personlige anliggender i det omfang, de tidligere har gjort samt at de gensidigt besøger hinanden
- at opnå god kontakt og godt samarbejde mellem pårørende og personale til gavn for beboeren
- at personalet efteruddannes med det formål at sikre en høj faglig og personlig udvikling
- at personalet, ved kreativt at bruge deres viden i det daglige arbejde, kan sikre, at beboeren bliver stimuleret og støttet i fortsat at bevare sin selvrespekt.
Der er 32 boliger fordelt således: 12 boliger i bofællesskabet for demente, 4 plejecenterboliger, 14 ældreboliger og 2 aflastnings-/korttidspladser.
Der er café, der både kan benyttes af beboeren, hjemmeboende pensionister, pårørende, personale etc.
Den enkelte beboer kan vælge at spise alene i egen bolig eller i caféen uden ekstra beregning. Beboerne i bofællesskaberne for demente spiser sammen.
Alle beboere har en fast kontaktperson med faglig baggrund og alle beboere får udarbejdet en individuel plejeplan.
Der er genoptræningsafdeling i huset, hvor både husets beboere og hjemmeboende pensionister tilbydes ergo- og fysioterapi.
Kirstinehavens egne mål og resultatkrav for 2005 - 2006:
Det er et mål at:
- Vi udvikler vores tilbud til beboere og cafégæster for at skabe fornyelse og forandring i beboere og cafégæsters liv for at sikre, at Kirstinehaven er en fagligt tilfredsstillende arbejdsplads.
- Forbedre Arbejdsmiljøet.
- Give Ballerup-værdierne liv.
Resultatkrav - vi er tilfredse når:
- 80% vil anbefale Kirstinehaven (beboere, familie, venner, personale, cafégæster og brugere af genoptræningspladserne).
- Det nuværende niveau for arbejdsskader ikke stiger (ca. 3 pr. år).
- Der foretages en årlig prioritering af APV indsatsen.
- Vi ud fra MUS- og GRUS-tilbagemeldingerne kan se, at 80% af personalet oplever Kirstinehaven som en fagligt tilfredsstillende arbejdsplads.
- Det fremgår af Kirstinehavens referater, at vi har været i dialog om Ballerup-værdierne.
- Det gennemsnitlige årlige korte sygefravær ikke overstiger 8 dage pr. medarbejder (excl. graviditetsgener og medarbejdere i skåne- og flexjobs).
- Personaleudskiftningen blandt det faste personale ikke overstiger 10%
Plejecentret Lindehaven
Adresse: Præstevænget 11, 2750 Ballerup
Tlf.: 44773030
Hjemmeside: www.ballerup.dk/lindehaven
E-mail: lindehaven@balk.dk
Lindehavens målsætning:
- at gøre overgangen fra eget hjem til Lindehaven så let og tryg som muligt for den enkelte beboer
- at den enkelte beboer føler, at Lindehaven er deres hjem
- at støtte beboeren ved at tage udgangspunkt i beboerens egne ressourcer og vejlede beboeren
- at skabe tryghed og vilkår for beboeren, der tilgodeser selvbestemmelse og selvaktivitet, samtidig med at behov for pleje og omsorg dækkes
- at tilbyde beboeren en ernæringsrigtig kost og god service
- at beboeren får mulighed for valgfrihed og indflydelse på maden og spisetidspunktet, samt får mulighed for at spise i hyggeligt samvær indenfor plejecentrets rammer
- at beboeren får en værdig livsafslutning
- at have kvalificeret og tilfreds personale med lyst til at uddanne og udvikle sig
- at varetage uddannelse af studerende og elever i forhold til gældende uddannelsesplaner
- at plejecentrets økonomiske ressourcer forvaltes bedst muligt indenfor de godkendte rammer
- at tilpasse indsatser og ressourcer i forhold til de skiftende krav der stilles fra beboernes, politikernes og professionens side.
Der er 54 plejeboliger. Alle boligerne er 1-rumsboliger.
Der er café, der både kan benyttes af beboerne, hjemmeboende pensionister, pårørende, personale etc.
Den enkelte beboer kan vælge at spise alene i egen bolig, i fællesskab med andre beboere eller i caféen uden ekstra beregning.
Alle beboere har en fast kontaktperson med faglig baggrund og alle beboere får udarbejdet en individuel plejeplan.
Der er en genoptræningsafdeling i huset, hvor både husets beboere og hjemmboende pensionister tilbydes ergo- og fysioterapi samt træning/behandling i varmtvandsbassin.
Plejecentrets mål er, at beboerne har stor indflydelse på deres egen dagligdag, dette gøres ved
- at der afholdes beboermøder 2 - 4 gange årligt (efter beboerønske)
- at beboerne deltager i festudvalg og herigennem er med til at planlægge kommende aktiviteter
- at beboerne deltager i udarbejdelse af plejecentrets blad "Lindebladet"
- at beboerne altid er velkomne til at tale med plejecenterlederen om ting, de evt. ønsker ændret.
Lindehavens egne mål og resultatkrav for 2005:
- Trivselsprojekt (arbejdsmiljø)
Rengøringsmedarbejderne tilknyttes plejeafdelingerne. Der skal skabes dialog i afdelingerne omkring trivsel og derved skabe forudsætninger for at bedre denne.
- Basal pleje projekt.
Påbegynde dialog om kvalitet i plejen i relation til de ressourcer, der er til rådighed samt at afdække, hvad vi som medarbejdere forstår ved begrebet basal pleje.
- Tilfredshedsundersøgelse, beboere - pårørende.
Vi søger at afdække beboernes og deres pårørendes oplevelser af den pleje, service, aktivitet vi leverer.
- Pårørende involvering.
Via dialog og aktiviteter skal der sættes yderligere fokus på pårørende involvering. Det er værdifuldt og støttende i vores arbejde og det er med til at skabe et godt liv for beboerne.
- Fastholde og forbedre kvaliteten i køkkenets produktion. Desuden fokuseres der på at forbedre arbejdsgangene.
- Fortsat måling og registrering af energiforbrug.
Plejecentret Toftehaven
Adresse: Nygårdsvej 35, 2750 Ballerup
Tlf.: 44773151
Toftehavens målsætning: Virksomheden skal
- have rammer og en atmosfære, som sikrer beboerne et trygt hjem og giver den enkelte mulighed for at opretholde kontakten med familien og kommunens øvrige borgere
- sikre beboerne vilkår, der tilgodeser selvbestemmelse og aktivitet samtidig med at behovet for behandling, pleje og omsorg dækkes
- sikre den faglige udvikling for personalet i et sundt arbejdsmiljø
- forvalte de midler, der er stillet til rådighed med hensyn til administration, personale, inventar og bygninger på en hensigtsmæssig måde.
Der er 61 plejeboliger. Af de 61 plejeboliger er de 4 ægteparboliger, dvs. at der reelt er 65 pladser.
Der er ingen café på nuværende tidspunkt. Maden produceres i Toftehavens eget køkken og den enkelte beboer kan vælge at spise alene i egen bolig eller i fællesskab med andre beboere.
Alle beboere har en fast kontaktperson med faglig baggrund og alle beboere får udarbejdet individuelle plejeplaner.
Der er genoptræningsafdeling i huset, hvor både husets beboere og hjemmeboende pensionister tilbydes ergo- og fysioterapi.
Toftehavens egne mål og resultatkrav for 2005:
- Ombygningsprocessen, herunder overgang til leve-bo miljøer.
- Ny informationsbrochure.
Der er nedsat en arbejdsgruppe, der skal komme med forslag til udformning og tekst til en ny brochure. Der skal fotografier af det nye Toftehaven og de nye bo-miljøer i den.
- Udvikling af medarbejdernes kompetencer på demensområdet.
- At minimere personaleomsætning mv.
Det er vigtigt at være opmærksom på personalets trivsel i dagligdagen.
Plejecentret Egely
Adresse: Egebjerg Bygade 34, 2750 Ballerup
Tlf.: 44773095
Egelys målsætning:
- At skabe et miljø, hvor den enkelte beboer har mulighed for selvbestemmelse i forhold til egen hverdag og hvor beboerens behov for pleje og omsorg dækkes.
Det tilstræbes
- at beboeren i sin hverdag møder tryghed, genkendelse og stimulation
- at beboerens fysiske/psykiske velbefindende bliver vedligeholdt bedst muligt
- at beboeren har mulighed for medbestemmelse om fælles forhold
- at beboeren efter eget ønske og ressourcer administrerer sin egen hverdag
- at opfylde beboernes behov for hjælpemidler
- at der er tilbud om aktivering
- at beboerne føler sig velkomne i fællesrummene og har lyst til at deltage i daglige gøremål
- at alle beboerne i Egely kan deltage i fællesrummet
- at beboeren fastholder sit engagement iblandt familie og venner og f.eks. får hjælp til at ringe til familien, tage godt imod pårørende
- at opfylde beboerens behov for pleje, omsorg og praktisk bistand.
Der er 14 plejeboliger - alle 1-rumsboliger.
Desuden er der 10 ældreboliger samt 8 boliger, som ejes af et forsikringsselskab.
Der er café, der kan benyttes af beboerne, hjemmeboende pensionister, pårørende, personale etc. Den enkelte beboer vælger selv om han/hun vil spise alene i egen bolig, spise i fællesskab med andre beboere eller i caféen uden ekstra beregning.
Belægningspct. i 2004: Ikke oplyst.
Alle beboere har en fast kontaktperson med faglig baggrund og alle beboere har fået udarbejdet individuelle plejeplaner.
Egelys egne mål og resultatkrav for 2004:
- at opnå et tilfredsstillende arbejdsmiljø i plejen og cafeen
- at minimere underskud i regnskabet for Egely
- at styrke Egely som plejecenter - administrativt og fagligt
- at udarbejde kvalitetsstandarder for plejecentrets opgaver
- at styrke faglighed
- at give beboerne reel mulighed for medbestemmelse
- at sikre et stabilt kundeunderlag i cafeen
- at egenkontrolprogrammet og kvalitetssikringen i cafeen fungerer optimalt.
Plejecentret Rosenhaven
Adresse: Bybjergvej 11, 2740 Skovlunde
Tlf.: 44773070
Med udgangspunkt i Ballerup Kommunes værdigrundlag er Plejecenter Rosenhavens vision: "Alle ansatte på Rosenhaven søger og skaber muligheder og løsninger i en positiv ånd".
På Plejecenter Rosenhaven arbejder vi alle ud fra værdierne: Samarbejde, udvikling, respekt, fleksibilitet og tryghed. På Plejecenter Rosenhaven arbejder vi værdistyret til glæde for vores beboere, brugere og personale. Det er værdifuldt for alle ansatte på Plejecenter Rosenhaven, at vi skaber et miljø for samarbejde, såvel i egen afdeling, tværfagligt samt i kontakten med beboerne og deres pårørende.
Med det mener vi:
- At vi har respekt for hinandens viden, faglighed og forskellighed.
- At vi arbejder ud fra en optimal information.
- At vi hjælper hinanden.
- At vi udviser åbenhed.
- At vi arbejder ud fra de samme mål.
- At der afsættes tid og ressourcer til samarbejde.
- At vi giver konstruktiv feedback.
- At vi lytter til hinanden.
- At vi skaber tillid og tryghed i hverdagen.
- At vi tager ansvar for fælles beslutninger.
- At vi udnytter hinandens ressourcer og viden bedst muligt ved eksempelvis, at viderebringe erfaring og viden fra kurser.
- At vi afstemmer gensidige forventninger.
- At vi kommunikerer åbent og tværfagligt.
- At vi selv tager ansvar for et godt miljø at samarbejde i.
Det er værdifuldt for alle ansatte på Plejecenter Rosenhaven, at udvikling fagligt og personligt prioriteres i hverdagen til glæde for beboere, brugere og personale.
Med det mener vi:
- At vi ser muligheder frem for begrænsninger.
- At vi deler viden med andre.
- At vi alle er ansvarlige for relevant udvikling.
- At vi hjælper hinanden med at fastholde nye tiltag.
- At vi motiverer og støtter hinanden i forandringsprocesser.
- At vi er opsøgende samt åbne og modtagelige for ny viden.
- At vi kontinuerligt opdaterer vores faglige viden.
- At vi følger den udviklingsstrategi, der er udviklet af ledelsen.
- At vi glædes over kollegers faglige og personlige udvikling.
Det er værdifuldt for alle ansatte på Plejecenter Rosenhaven, at vi udviser respekt i kontakten med vores beboere, brugere og kolleger.
Med det mener vi:
- At vi kommunikerer ligeværdigt, åbent og positivt.
- At vi lytter til andres meninger og holdninger.
- At vi udviser medmenneskelige hensyn og er opmærksom på ikke at overskride hinandens grænser.
- At vi accepterer forskelligheder uden at være fordømmende.
- At vi overholder aftaler og efterlever trufne beslutninger.
Det er værdifuldt for alle ansatte på Plejecenter Rosenhaven, at vi i vores samvær med beboere, brugere og kolleger udviser fleksibilitet.
Med det mener vi:
- At vi er åbne og positive overfor ændringer i arbejdstid og opgavar.
- At vi er åbne og positive overfor nye og andre arbejdsopgaver.
- At vi er åbne og positive overfor nye ideer og arbejdsmetoder.
- At arbejdsopgaverne udføres i forståelse for beboeres, brugeres og personalets trivsel og husets drift.
- At vi hjælper hinanden fagligt og tværfagligt.
- At vi prioriterer så akutte opgaver løses.
- At vi er omstillingsparate i forhold til samfundsudviklingen.
Det er værdifuldt for alle ansatte på Plejecenter Rosenhaven, at vi oplever tryghed i vores daglige arbejde.
Med det mener vi:
- At vi trives og har tillid til hinanden.
- At vi er ærlige og loyale.
- At vi har fortrolige samtaler.
- At vi oplever omsorg på arbejdspladsen.
- At vi har mulighed for at få den information, der er behov for.
- At vi kan sige vores mening uden frygt for repressalier.
- At vi har et fast arbejdssted.
Der er 24 permanente plejeboliger, 2 aflastningspladser, 2 beskyttede boliger, 4 flexible boliger samt 7 genoptræningspladser.
Der er café, hvor både beboere, hjemmeboende pensionister, pårørende, personale etc. kan spise. Den enkelte beboer kan vælge at spise alene i egen bolig, i fællesskab med andre beboere eller i caféen uden ekstra beregning.
Alle beboere har en fast kontaktperson med faglig baggrund.
I øjeblikket er man ved at udarbejde individuelle plejeplaner til samtlige beboere.
Der er en genoptræningsafdeling i huset, hvor både husets beboere og hjemmeboende pensionister tilbydes ergo- og fysioterapi.
Rosenhavens egne mål og resultatkrav for 2007:
- Videreudvikle trivsel og arbejdsglæde på Plejecenter Rosenhaven inden ud- og ombygningen startes op.
- Forberedelse til indførelse af leve-bomiljø efter ud- og ombygning af Plejecenter Rosenhaven.
- "Det gode liv" for beboerne på Plejecenter Rosenhaven - beboerne skal deltage i flere hverdagsting efter formåen.
- Planlægning af beboernes og personalets situation fra om- og udbygningens start - man ønsker at være på forkant med de udfordringer, der opstår inden byggeriet, så alle i videst muligt omfang kan beskytte beboerne, så de ikke lider unødig overlast.
- Sikre Rosenhaven som en attraktiv arbejdsplads, så nye medarbejdere kan rekrutteres i forbindelse med udbygningen.
- Sikre en god dokumentation.
Plejecentret Lundehaven
Adresse: Skovlunde Torv 8, 2740 Skovlunde
Tlf.: 44771979
Lundehavens målsætning:
- Lundehavens egen overordnede målsætning er at:
Lundehaven er et godt sted at arbejde, leve og dø.
Den overordnede målsætning søges nået med udgangspunkt i Lundehavens grundlæggende værdier:
Kærlighed - tryghed - respekt - samarbejde.
Disse værdier er referenceramme for alle beslutninger og handlinger i Lundehaven.
Der er 48 plejeboliger, alle 1-rumsboliger samt 19 ældreboliger.
Der er café, der både kan benyttes af beboerne, hjemmeboende pensionister, pårørende, personale etc.
Den enkelte beboer kan vælge at spise sin mad alene i egen bolig, i fællesskab med andre beboere eller i caféen uden ekstra beregning.
Alle beboere har en fast kontaktperson med faglig baggrund og alle beboere får udarbejdet en individuel plejeplan.
Der er en genoptræningsafdeling i huset, hvor både husets beboere og hjemmeboende pensionister tilbydes ergo- og fysioterapi samt træning/behandling i varmtvandsbassin.
Lundehavens egne mål og kvalitetskrav for 2005:
- Beboeren føler sig tryg
- Omsorgen planlægges individuelt for hver beboer
- Beboeren er tilfreds med den indgåede samarbejdsaftale
- Den besøgende i cafeen føler sig i trygge rammer og serviceret af et imødekommende og kvalificeret personale
- Personalet har en oplevelse af, at Lundehaven er en attraktiv arbejdsplads, personalet er åbne, positive, ærlige i kontakten med beboeren og hinanden
- Beboeren og besøgende i cafeen får en god oplevelse i spisesituationen
- Beboerne har medindflydelse på kosttilbudene og inddrages i aktiviteterne omkring måltidet, som de vil
- Der er en god atmosfære, såvel i cafeen som i spisekøkkenerne
- Udarbejde et redskab til at gennemføre den årlige beboer- og familiesamtale
- Udarbejde et redskab til personaletilfredshedsundersøgelse
- Etablere en støtteforening
- Udarbejde et kompetenceprofil og udviklingsredskab, der skal danne grundlag for en samtale mellem den enkelte medarbejder og dennes leder. Kompetenceprofilmaterialet skal også danne grundlag for lederevalueringen både for forstander og afdelingsledere
- Udarbejde en beskrivelse af følgende ikke prioriterede udviklingsfoksu-områder:
- samarbejdet med frivillige
- arbejdet med demensramte beboere
- orienteringsmateriale til afløsere
- etablere et vidensgrundlag om såvel den enkelte ansattes, som Lundehavens samlede kvalifikationer og kompetencer
- styrke brugen af IT med henblik på at fremme og effektivisere den interne kommunikation og informationsdeling
- Familie og venner har det godt med, at beboeren bor i Lundehaven
- Familie og venner er glade for at komme i Lundehaven
- Der er en følelse af fælles ansvar for beboeren mellem de ansatte og familie/venner
- Lundehaven er fast forankret i lokalområdet
- Lundehaven har altid den bedst mulige aftale med leverandører
- Målsætningen for Lundehavens 48 plejeboliger er en belægning på min. 97%
- Målsætningen for Lundehavens 19 ældreboliger er en belægning på min. 95%
- Målsætningen for Lundehavens café er, at den er åben 365 dage om året, der kan dog i særlige anledninger holdes lukket. Cafeen er åben for salg og servering på hverdage fra kl. 11.00 - 14.00.00 og på søndage fra kl. 12.00 - 14.00. Det er Lundehavens interne mål for cafeen, at der er en ugentlig indtægt i kasseapparatet på 11.500 kr., at der sælges 40 hovedretter om dagen, og at der er 60 gæster om dagen.
- Det er i forlængelse af Ballerup Kommunes ønske om en fortsat indsats for at reducere sygefraværet aftalt, at Lundehaven skal arbejde på at nedbringe det kortere sygefravær til 8 dage på. medarbejder, som til sammenligning er opgjort til 8,3 dage pr. medarbejder i 2002
- Kontraktens økonomiske resultatkrav er at holde det samlede nettobudget på 24.337.000 kr. I resultatkravet indgår, at der er adgang til at overføre et ubegrænset overskud og overføre et underskud på op til 10% af det samlede budget mellem budgetårene.