Kvalitetsstandard for plejecentre i Albertslund Kommune
Dette dokument er beregnet på, at borgerne kan få et indblik i de kvalitetsstandarder, der stilles til plejecentre i Albertslund Kommune.
Kvalitetsstandarden for plejecentre vil blive revideret årligt, og vil være tilgængelig for borgere på Albertslund Kommunes hjemmeside samt udkomme i pjeceform.
Strukturen i denne kvalitetskravbeskrivelse er følgende:
1) Hvad er kvalitetsstandarder?
Formålet med kvalitetsstandarder er at stadfæste kommunens serviceniveau, og således sikre sammenhæng mellem de politiske beslutninger om serviceniveau og de konkrete ydelser, borgeren modtager. En kvalitetsstandard indeholder en generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente fra kommunen.
Kvalitetsstandarder fungerer som
2) Værdigrundlaget
Omsorg og pleje ydes efter princippet "hjælp til selvhjælp" med udgangspunkt i de ældres egne ressourcer, med en respekt for det enkelte menneskes funktioner og identitet. Det er målsætningen at bevare ressourcerne hos den ældre, og således have en forståelse for den enkelte borgers situation. Det er vigtigt, at borgeren selv får lov til at udføre de funktioner, der stadig kan foretages, da dette giver selvtillid og velvære.
Det tilstræbes at skabe et hjem, der tilgodeser hver enkelt beboers behov, ønsker og vaner – med størst mulig frihed og tryghed – under så hjemlige former som muligt.
Social- og Sundhedsforvaltningen arbejder udfra 5 overordnede værdier, nemlig:
Tillid skabes ved:
Respekt betyder:
Professionalisme betyder:
Team-ånd betyder:
Initiativ betyder:
Det er hensigten, at værdierne skal præge personalets handlinger i dagligdagen og danne baggrund for den måde, opgaverne løses på. Værdigrundlaget har også stor betydning for relationen mellem personalet på plejecentrene og brugerne af vores ydelser. I den direkte kontakt med brugerne lægger vi stor vægt på at skabe et forhold, der bygger på gensidig respekt og tillid.
3) Lovgrundlaget
Lovgrundlaget for plejecentrene bygger på §140 i Lov om Social Service samt §§71, 72 og §73 i Lov om Social Service, der forpligter kommunen med hensyn til personlig hjælp, omsorg og pleje m.v.
4) Ansøgningsprocessen
I det følgende beskrives ansøgningsprocessen til en plejebolig.
Godkendelse
For at kunne få en plejebolig skal borgerens ansøgning godkendes af kommunes visitationsudvalg. Her vurderes ansøgerens fysiske, psykiske og sociale situation, og om der er et behov for en plejebolig. Det vil sige borgere, der ikke længere kan klare sig i eget hjem, frit kan søge om en plejebolig gennem egen læge, sygehuset eller hjemmeplejen. Visitationsudvalget består af forskellige fagpersoner, der tager stilling til, om borgeren opfylder kriterierne for at få tildelt en plejebolig. Ansøgningen bliver behandlet på et visitationsmøde max. 1 måned efter, at den er modtaget af kommunen. Akutte sager behandles løbende efter behov.
Hvis borgeren har behov for en boligform, der henvender sig særligt til mennesker med et vidtgående handicap, indstiller kommunen borgeren til amtslig foranstaltning.
Frit valg i og uden for kommune
Borgere har fra 1. juli 2002 frit kunne vælge plejeboliger – både i egen kommune og på tværs af kommuner. Borgeren skal dog godkendes i begge kommuner.
Ventelister
Såfremt der ikke er boliger nok i forhold til de ønsker, borgerne har, skal kommunen oprette en venteliste. Her er det reglen, at den, der har det største behov, skal have en bolig først. Hvis behovene ikke er afgørende forskellige, kommer den, der har stået længst på ventelisten som udgangspunkt først til en bolig.
Klage
Hvis borgeren er utilfreds med en afgørelse fra kommunen, er der mulighed for at klage. Afhængig af klagens karakter og indhold er der forskellige klagemuligheder. Klagen sendes til Social- og Sundhedsforvaltningen. Fastholder kommunen beslutningen, sendes klagen videre til Det Sociale Nævn.
5) Plejebolig
Albertslund kommune har 2 plejecentre med døgnpleje, Albo Omsorgscenter og ældreboligerne Humlehusene
Albo Omsorgscenter har en række aktivitetstilbud i dagtimerne og 47 plejeboliger og 24 beskyttede boliger samt 7 aflastningspladser til borgere med plejebehov.
Plejeboligerne er delt op i to afdelinger med 24 boliger på første etage og 23 boliger på anden etage. På begge etager er der opholdsarealer. Der er ikke køkkenfaciliteter i plejeboligerne, men der er på etagerne indrettet et køkken, som beboere og familie kan benytte efter aftale med personalet.
Personalet arbejder på at skabe en dagligdag, som er præget af ro, tryghed og kontinuitet indrettet efter den enkelte beboers behov. Der er personale til stede i bygningerne hele døgnet.
6) Indflytning i en plejebolig
Selve indflytningen er en vigtig proces, hvor det er afgørende, at der bliver taget hensyn til den kommende beboers behov. Det er højt prioriteret, at flytningen og de nye valg, der skal træffes, foregår under nogle gode trygge rammer.
Hvad er formålet:
Hvilke aktiviteter:
7) Information
Der udarbejdes informationsmateriale, således at beboeren kan få et reelt billede af forholdene på de enkelte plejecentre. Den nye beboer vil ligeledes blive præsenteret for servicepakken og få mulighed for at vælge mellem de tilbud servicepakken indbefatter. Servicepakken indeholder måltider, vask og rens af eget tøj og sengelinned, tandpleje, toilet- og rengøringsartikler, samt vinduespudsning.
Efter at en aftale er blevet indgået, vil der stadig være mulighed for ændringer, hvis beboeren på et senere tidspunkt ønsker at til- og fravælge nogle af tilbudene i servicepakken.
Informationsmaterialet indeholder oplysninger om:
Værdigrundlag, målsætning, idégrundlag
Historie, plejecentres tilhørsforhold
Praktiske oplysninger
Beskrivelse af en hverdag, døgnrytme
Bestyrelse, beboerråds–, beboer–, pårørende– og fokusgrupper
Klageinstanser
Øvrig information
Desuden bliver beboeren informeret efter behov om ændringer og forandringer, som har betydning for hverdagen.
8) Personlig pleje
Beboeren hjælpes med bad, af- og påklædning ud fra princippet "hjælp til selvhjælp", så beboeren får støtte, hjælp og vejledning af personalet til at opretholde den personlige hygiejne. Desuden arbejdes der udfra principperne om at støtte beboerne med at fastholde deres identitet ved at hjælpe med at opretholde tidligere vaner, gennem for eksempel valg af tøj. Plejen tager udgangspunkt i beboerens aktuelle ressourcer og behov.
Hvad er formålet med ydelsen:
Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen:
Hvad er ydelsens omfang:
Beboerne, der har behov for yderligere personlig pleje, fx af behandlingsmæssige årsager, tilbydes hjælp i det omfang, der er behov for det.
9) Praktisk hjælp
Det overordnet formål med praktisk hjælp er, at sikre borgerens trivsel og skabe en følelse af velvære. Boligen og fællesarealerne skal rengøres således, at der ikke er lugtgener, som er til gene for andre beboere. Der må ligeledes heller ikke være forhold, der kan karakteriseres som uhygiejniske eller giver forøget sundheds- eller infektionsrisiko.
Rengøring:
Hvad er formålet med ydelsen:
Formålet med ydelsen er at give borgeren mulighed for, på trods af eventuelle handicaps at opretholde et rimeligt rengøringsniveau
Hvilke aktiviteter dækker ydelsen:
Hvilke ydelser:
Desuden tilbydes beboeren gennem servicepakken:
Tøjvask
Tøjvask, der indbefatter vask af tøj og linned, er omfattet af servicepakken.
10) Ernæring
Måltiderne er en vigtig del af beboerens liv. Personalet sikrer, at der skabes en god atmosfære for beboeren omkring måltidet. Det er ligeledes vigtigt, at beboeren får tilbudt ernærings rigtige måltider og et varieret kosttilbud, således at der sker en fastholdelse af beboerens fysiske ernæringstilstand og funktionsniveau.
Hvad er formålet:
Hvilke behov:
Hvad er ydelsens omfang:
11) Træningsaktiviteter:
Det er vigtigt, at beboerne bliver aktiveret med udgangspunkt i princippet "hjælp til selvhjælp". Derfor fungerer kommunens fysio- og ergoterapeuter, som vejledere og supervisere for plejepersonalet, således at plejepersonalet bliver i stand til at udføre daglige øvelser, med henblik på at fastholde beboerens funktionsniveau.
Hvad er formålet:
Ydelsens indhold:
Herudover henvises til Albertslund kommunes kvalitetsstandarder for genoptræning og vedligeholdelsestræning.
12) Aktiviteter og sociale samvær
Beboere tilbydes trygge rammer og får tilbud om aktiviteter med udgangspunkt i den enkelte beboers behov og ønsker. Derudover vil der være arrangementer omkring højtiderne/mærkedage.
Hvad er formålet:
Hvilke aktivitetstilbud:
Herudover kan der være tilbud om særlige arrangementer.
13) Medicinadministration
Hvad er formålet:
Formålet med ydelsen er at sikre, at beboeren får sin lægeordinerede medicin på de angivne tidspunkter. Det vil sige, at beboerens sundhedstilstand i forhold til medicingivning og -administration sikres ved, at medicinen gives på rette tidspunkt, i rette doser og beboeren observeres/vejledes med hensyn til virkning, bivirkninger og interaktion af den givne medicin.
Ydelsen udføres efter Sundhedsstyrelsens vejledning om medicinadministration og patienters selvadministration af medicin mv., med henblik på at skabe sikkerhed og størst mulig tryghed og tillid til, at medicingivningen varetages på en faglig korrekt måde.
Hvilket behov dækker ydelsen:
Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen:
Medfører ydelsen omkostninger for beboeren:
14) Standarder for personale principper:
Hvad er formålet:
Hvilke principper:
15) Plejetilsyn
Plejetilsynet kommer på besøg 2 gange årligt på plejecentrene for at føre tilsyn, heraf er det ene besøg uanmeldt. Plejetilsynet medvirker til sikring af, at beboerne bliver behandlet med værdighed og respekt, samt at de får kvalificeret pleje og omsorg.
Plejetilsynet er repræsenteret med 2 personer fra Kommunalbestyrelsen med sekretærbistand fra Social- og Sundhedsforvaltningen.
Yderligere spørgsmål:
Hvis der er spørgsmål til Albertslund Kommune, kan kommunen kontaktes på følgende adresse: Albertslund Kommune, Nordmarks Allé, 2620 Albertslund. Tlf. 43 68 68 68 * Fax 43 68 69 28 * e-post: albertslund@albertslund.dk
Social- og Sundhedsforvaltningen; december 2003