Kvalitetsstandard for personlig pleje i Præstø kommune 2003


 

Lovgrundlag

·        Servicelovens § 71 stk. 1, nr. 1.

·        Servicelovens § 75 F

·        Servicelovens § 75 C, stk. 4 og 6.

·        Servicelovens § 75 D.

·        Servicelovens § 76, stk. 2.

·        Hjælpen gives som hjælp til selvhjælp.

·        Hjælpen skal tilrettelægges i nært samarbejde med borgeren og støtte denne i at bevare eller genfinde et fysisk eller psykisk funktionsniveau, eller afhjælpe særlige sociale problemer. Det er vigtigt at være opmærksom på det aktiverende sigte med hjælpen.

·        Målet bør være, at borgeren bliver i stand til at klare sig selv, hvis dette ikke er muligt, bør målet være, at borgeren klarer så mange opgaver som muligt.

·        Målene kan nås ved at borgeren og medarbejderen samarbejder om de forskellige opgaver, som modtageren aktivt tager del i opgaveudførelsen.

·        Valgmulighed m.h.t. ydelser.

·        Valgmulighed mht. leverandør.

·        Beboere på ældrecentre/plejehjem bliver serviceret af kommunen.

·        Udbetaling af kontant tilskud til hjælp.

Ydelsen dækker

Hjælp og støtte til personlig pleje/hygiejne.

Formålet med ydelsen

At hjælpe og- eller støtte borgeren til at udføre den personlige pleje, med respekt for  borgerens holdninger, vaner , behov og livsform, så livskvalitet bibeholdes.

-

Aktiviteter der indgår i ydelsen

Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen

-fortsat

Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen

-fortsat

Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen

-fortsat


Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen

-fortsat

Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen

-fortsat


Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen

-fortsat

Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen

-fortsat

Daglig hygiejne

·        Hjælp til den nødvendige personlige hygiejne.

·        Hjælp til af og påklædning.

·        Hjælp til at komme op af – og i sengen.

·        Hjælp på fastsatte intervaller i døgnet til toiletbesøg.

·        Hjælp til spisesituationer.

·        Borgeren hjælpes til medicinindtagelse efter gældende regler / forskrifter.

Bad, herunder hårvask

·        Hjælp til ugentligt bad/hårvask.

·        Evt. isætning af curler

Øvre toilette:

·        Ansigtet vaskes med vand (sæbe efter borgerens ønske). Hals – arme og overkrop vaskes med vand og sæbe.

·        Observation af hudens udseende. Evt. pleje med creme.

Nedre Toilette:

·        Først vaskes genitalier med vand og sæbe efter foreskrevne hygiejniske retningslinjer. Derefter vaskes bagpå.

·        Observation af hudens udseende evt. pleje med creme.

De enkelte opgaver kan nærmere defineres som:

Tandbørstning og mundpleje:

·        Børstning af borgerens egne tænder, eller protese efter forskreven vejledning.

·        Hvis borgeren ikke har egne tænder eller protese plejes munden med dansk vand og/eller smørende væske.

Fodpleje:

·        Alm. pleje af fødder med vand og sæbe evt. creme.

·        Ved behov for speciel behandling ( klipning af

      negle m.m. ) henvises til fodterapeut.

Håndpleje:

Alm. pleje af hænder med vand, sæbe og creme samt rensning og klipning af negle.

Barbering:

Barbering efter behov med vand og

Sæbe, skraber  eller elektrisk barbermaskine.

Frisering

Toiletbesøg

Hjælp til at komme på toilettet, bleskift , tømme toiletstol, tømme urinkolbe.

Af- og påklædning

Borgerens værdighed ønskes bibeholdt.

Borgeren hjælpes i det ønskede tøj så det sidder glat og uden folder.

Ved middagshvil kun delvis afklædning. Tøjet skal passe til årstider og situationer.

Kateter og stomipleje.

Katheteret:

Afvaskes i forbindelse med den daglige pleje efter foreskrevne hygiejniske principper.

Stomipleje:

Huden omkring stomien vaskes og observeres i forbindelse med den daglige pleje efter foreskrevne hygiejniske principper.

Poseskift::

Posen skiftes efter behov.

Hudpleje.

Almindelig hudpleje:

Påsmøring af cremer.

Pleje af tør hud:

Observation af hudens karakter.

Påsmøring af evt. speciel creme.

efter foreskrevne hygiejniske principper.

Hjælp til kropsbårne hjælpemidler.

Hjælp til rengøring og montering af personlige hjælpemidler, f.eks.

Høreapparat::

·        Hjælp til indstilling af styrken

·        Rense høreapparat / øresnegl.

·        Skifte batteri/slanger.

·        Fremskaffe nye batterier.

·        Sende høreapparat til evt. reparation.

Briller:

·        Rense/pudse briller.

·        Evt. sende briller til reparation.

Arm – eller benprotese:

·        Korrekt placering – observation af tryksår m.m.

Øjenprotese:

·        Øjenkaviteten holdes ren.

·        Korrekt placering.

Støttestrømpe / støtteforbinding:

·        Hjælp til på/aftagning.

·        observation af benenes/føddernes udseende

·        På og aftagning af trykbandage

Støttekorset:

·        Hjælp til på- og aftagning.

Forflytning.

Hvis evnen til at bevæge sig frit og uhindret er nedsat eller helt forsvundet, kan borgeren have behov for hjælp til at flytte sig fra sted til sted.

Vending og lejring.

Borgeren vendes / lejres hensigtsmæssigt eller som foreskrevet af terapeut med den hensigt at forebygge trykmærker eller liggesår.

Passive øvelser.

Sengeredning.

·        Sengeredning og evt. skift af linned.

Andet.

·        Være behjælpelig med kontakt til lægen.

·        Kontakt til ergo / fysioterapeut m.h.t. til hjælpemidler og- eller genoptræning.

·        Information om kommunens tilbud om aktiviteter, dagcenter, aflastning og træning.

·        Rengøring af hjælpemidler.

·        Tømme postkasse.

·        Vejledning om kost evt. kontakt til kommunens økonoma.

·        Generel oprydning

·        Tømning af affaldsspande.

·         Pleje kan tilbydes dagligt i døgnets 24 timer afhængig af borgerens individuelle behov.

·        Omsorgstandpleje:

Borgere berettiget til omsorgstandplejen skal visiteres til dette.

·        Hjælperen kan være behjælpelig med rekvirering af fodterapeut. Udgiften afholdes af borgeren selv.

·        Hjælperen kan være behjælpelig med rekvirering af damefrisør. Udgiften afholdes af borgeren selv.

·        Ved inkontinens problemer skal der rådføres med inkontinens - sygeplejersken.

·        Udgiften til cremer m.m. skal afholdes af borgeren selv.

Visitator vurderer behov for visitering til genoptræning / vedligeholdelsestræning.

Valgmuligheder

Ydelserne kan i enkelte tilfælde byttes ud med andre opgaver i hjemmet efter regler i Serviceloven § 75 F, når det efter medarbejderens skøn er fagligt forsvarligt.

Der kan dog kun byttes mellem personlig pleje og praktisk bistand hvis borgeren modtager begge dele fra samme leverandør efter kommunal visitation. Dvs. hvis de kun modtager personlig hjælp kan de ikke bytte til praktisk hjælp og omvendt.

Ydelserne kan kun gives indenfor den tildelte tid.

Hvis en visiteret ydelse gentagne gange ikke bliver udført, men der byttes til valgfrie opgaver, må behovet revurderes.

Borgerne tildeles ikke hjælp til

·        Speciel fodpleje, speciel neglepedicure.

·        Skægklipning og hårklipning.

·        Hårfarvning, permanent og speciel håropsætning.

Hvem kan modtage ydelsen

Borgere, der ud fra et helhedssyn  vurderes til helt eller delvist ikke at være i stand til at varetage personlig pleje.

Se funktionsniveau opdeling 1-4   Bilag 1

Hvad er ydelsens omfang

Ydelsens omfang i tid vurderes individuelt af visitator.

 Se funktionsniveau opdeling 1-4   Bilag 1

Valgmulighed mht. leverandør

Servicelovens § 75 C, stk. 4 og 6.

Servicelovens § 76, stk. 2

Servicelovens § 75 D.

Hjemmeboende borgere har mulighed for selv at vælge, hvorvidt ydelsen skal leveres af kommunen, en godkendt privat erhvervsdrivende leverandør eller en privat person efter borgerens eget valg.

Hvis borgeren har betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og dermed behov for mere end 20 timers hjælp ugentligt til pleje og praktisk bistand, kan vedkommende vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som  borgeren selv antager.

Borgere på plejecentre/plejehjem bliver serviceret af kommunen.

Kompetencekrav til personalet

·        Fastansat personale hos kommunale eller private erhvervsdrivende leverandører skal have mindst SUSO-hjælperuddannelse.

·        Privatpersoner, valgt af borgeren, skal god-kendes af kommunen.

·        Den person, der leverer ydelsen, skal uanset ansættelsesforhold arbejde med udgangs-punkt i  kommunens kvalitetsstandard og servicebevillingen i forhold til borgeren.

Omkostninger for borgerne

·        Varig hjælp: ingen brugerbetaling

·        Midlertidig hjælp: Brugerbetaling som er indkomstafhængig.

Kvalitetsmål.

·        At borgeren får mulighed for en god personlig hygiejne

·        At en aftale er overholdt ved levering inden for +/- 1 time

·        Hjælpen iværksættes senest 3 hverdage efter tildelingen. Ved akut tiltag iværksættes hjælpen med det samme.

·        At der udover kontaktpersonerne ikke kommer mere end 8 hjælpere i hjemmet pr. halvår.

.

Opfølgning af ydelsen

·        Der aflægges revisitationsbesøg efter behov, dog mindst 1 gang om året.

 

Kvalitetsstandard for psykisk pleje og omsorg i Præstø kommune 2003

                        

Lovgrundlag

·        Servicelovens § 71 stk. 2.

·        Servicelovens § 75 f

·        Servicelovens § 75 c, stk. 4 og 6.

·        Servicelovens § 75 d.

·         Servicelovens § 76, stk. 2.

·        Hjælpen gives som hjælp til selvhjælp.

·        Hjælpen skal tilrettelægges i nært samarbejde med borgeren og støtte denne i at bevare eller genfinde et fysisk eller psykisk funktionsniveau, eller afhjælpe særlige sociale problemer. Det er vigtigt at være opmærksom på det aktiverende sigte med hjælpen.

·        Målet bør være, at borgeren bliver i stand til at klare sig selv, hvis dette ikke er muligt, bør målet være, at borgeren klarer så mange opgaver som muligt.

·        Målene kan nås ved at borgeren og medarbejderen samarbejder om de forskellige opgaver, som modtageren aktivt tager del i opgaveudførelsen.

·        Valgmulighed m.h.t. ydelser.

·        Valgmulighed m.h.t. leverandør.

·        Beboere på ældrecentre/plejehjem bliver serviceret af kommunen.

·         Udbetaling af kontant tilskud til hjælp.

Ydelsen dækker

Psykisk hjælp, støtte og omsorg til personer, der varigt eller midlertidigt har nedsat psykisk funktionsevne.

Formålet med ydelsen

At borgeren  så vidt muligt genvinder eller bibeholder sin psykiske færdigheder.

 At skabe trygge rammer så  dagligdagen  bliver overskuelig for den enkelte borger.

At psykisk pleje og omsorg altid ydes med udgangspunkt i borgerens selvbestemmelse. Borgeren skal dog altid sikres mod omsorgssvigt

Aktiviteter der indgår i ydelsen

Valgmuligheder

Psykisk hjælp og støtte:

·        Samtale og aktiv lytning.

·        Støtte og vejledning.

·        Hjælp til bearbejdelse af sorg og krise.

·        Hjælp til erkendelse af egen situation.

·        Styrke borgerens netværk.

·        Kontaktformidling til eksempelvis aktivitetscenter, læge, psykolog, præst m.m.

Ydelserne kan i enkelte tilfælde byttes ud med andre opgaver i hjemmet efter regler i Serviceloven § 75 F, når det efter medarbejderens skøn er fagligt forsvarligt.

Der kan dog kun byttes mellem personlig pleje og praktisk bistand hvis borgeren modtager begge dele fra samme leverandør efter kommunal visitation.

Ydelserne kan kun gives indenfor den tildelte tid

I de tilfælde hvor borgeren er uden netværk

Kan ydelsen indeholde omsorgsrelaterede opgaver:

Læse aviser og breve.

Skrive kort og breve.

Telefonopkald og lignende.

Borgere tildeles ikke hjælp til.

Ledsagelse til fester og på rejser

Opgaver der varetages af støttekontaktpersoner efter Servicelovens § 80.

Hvem kan modtage ydelsen.

Borgere der midlertidigt eller varigt har behov for psykisk pleje og omsorg samt støtte

Ydelsens omfang.

Ydelsen gives efter individuel vurdering.

Kan gives døgnet rundt.

Normalt 15 – 30 min. pr gang

Servicelovens § 75 C, stk. 4 og 6

Servicelovens § 76 stk. 2

Servicelovens § 75 d

·        Fastansat personale hos kommunale eller private erhvervsdrivende leverandører, skal have mindst SOSU – hjælperuddannelsen.

·        Privat personer, valgt af borgeren skal godkendes af kommunen.

·        Den person, der leverer ydelsen, skal uanset ansættelsesforhold arbejde med udgangspunkt i kommunens kvalitetsstandard og servicebevilling i forhold til borgeren

·        Varig hjælp: ingen brugerbetaling

·        Midlertidig hjælp: Brugerbetaling som er ind-komstafhængig.

·        Det tilstræbes at denne ydelse varetages  af så få personaler som muligt – max. 6 personer.

·        Hjælpen kan iværksættes indenfor 3 dage -

( jf. Samarbejdsaftalen med sygehusene i Storstrøms Amt ).

·        Ved akut opståede behov kan hjælpen  iværk-

     sættes fra dag til dag / time til time   

·        En aftale er overholdt  indenfor +/- 1 time

fra aftalt tidspunkt.

·        Dialog med borgeren

·        Der aflægges revisitationsbesøg efter behov, dog mindst en gang om året.

·         Personalet er omfattet af Arbejdsmiljøloven, når de arbejder i borgerens hjem. Loven foreskriver at arbejdet skal udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.

Hjemmeboende borgere har mulighed for selv at vælge hvorvidt ydelsen skal leveres af kommunen, en godkendt privat erhvervsdrivende leverandør eller en privat person efter borgerens eget valg.

Hvis borgeren har betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og dermed behov for mere end 20 timers hjælp ugentlig til pleje og praktisk bistand, kan vedkommende vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som borgeren selv antager.

Borgere på plejecentre/ plejehjem bliver serviceret af kommunen.

 

 

Kvalitetsstandard for hjælp og støtte til Ernæring i Præstø kommune 2003

                        


 

Lovgrundlag

·        Servicelovens § 71 stk. 1

·        Servicelovens § 75 F

·        Servicelovens § 75 C, stk. 4 og 6.

·        Servicelovens § 75 D.

·         Servicelovens § 76, stk. 2.

·        Hjælpen gives som hjælp til selvhjælp.

·        Hjælpen skal tilrettelægges i nært samarbejde med borgeren og støtte denne i at bevare eller genfinde et fysisk eller psykisk funktionsniveau, eller afhjælpe særlige sociale problemer. Det er vigtigt at være opmærksom på det aktiverende sigte med hjælpen.

·        Målet bør være, at borgeren bliver i stand til at klare sig selv, hvis dette ikke er muligt, bør målet være, at borgeren klarer så mange opgaver som muligt.

·        Målene kan nås ved at borgeren og medarbejderen samarbejder om de forskellige opgaver, som modtageren aktivt tager del i opgaveudførelsen.

·        Valgmulighed m.h.t. ydelser.

·        Valgmulighed m.h.t. leverandør.

·        Beboere på ældrecentre/plejehjem bliver serviceret af kommunen.

·         Udbetaling af kontakt tilskud til hjælp.

Ydelsen dækker

Hjælp og støtte til tilberedning, servering og indtagelse af mad og drikke

Formålet med ydelsen

At sikre borgeren hjælp til tilberedning og servering af kold mad og tilstrækkelig væske, samt anretning af varm mad, med respekt for den enkelte borgers livsform.

Maden skal være sund og velsmagende.

Formålet er at bevare og styrke borgerens funktionsniveau.

Aktiviteter der indgår i ydelsen

Valgmuligheder

·        Tilberede og servere kolde måltider.

·        Servere og evt. varme dagens hovedmåltid.

·        Hjælp til indtagelse af mad og drikke.

·        Madning

·        Opsætning af væske og sondemad.

·        Hjælp til afrydning og opvask.

·        Hjælp til sortering og evt. bortkastning af forældet mad.

Ydelserne kan i enkelte tilfælde byttes ud med andre opgaver i hjemmet efter regler i Serviceloven § 75 F, når det efter medarbejderens skøn er fagligt forsvarligt.

Der kan dog kun byttes mellem personlig pleje og praktisk bistand hvis borgeren modtager begge dele fra samme leverandør efter kommunal visitation.

Ydelserne kan kun gives indenfor den tildelte tid

Borgere tildeles ikke hjælp til.

·        Tilberedning af varm mad i hjemmet.

·        Tilberedning og servering af mad for borgerens gæster, samt oprydning og opvask efter disse.

 

Hvem kan modtage ydelsen.

Borgere, der ikke selv kan klare den daglige madlavning og indtagelse af mad og drikke

.

Ydelsens omfang.

Hjælpen ydes døgnet  rundt og omfanget  fastsættes individuelt udfra a funktionsniveau 2 – 4.

Se vedlagte bilag 1.

Servicelovens § 75 C, stk. 4 og 6

Servicelovens § 76 stk. 2

Servicelovens § 75 d

·        Fastansat personale hos kommunale eller private erhvervsdrivende leverandører, skal have mindst SOSU – hjælperuddannelsen.

·        Privat personer, valgt af borgeren skal godkendes af kommunen.

·        Den person, der leverer ydelsen, skal uanset ansættelsesforhold arbejde med udgangspunkt i kommunens kvalitetsstandard og servicebevilling i forhold til borgeren

·        Varig hjælp: ingen brugerbetaling

·        Midlertidig hjælp: Brugerbetaling som er indkomstafhængig.

·        At borgeren får mulighed for at få dækket deres behov for mad og drikke.

·        Hjælpen kan iværksættes fra time til time.

·        En aftale er overholdt ved levering indenfor +/-

½ time.

·        Hjælpen kan iværksættes indenfor 3 dage -

( jf. Samarbejdsaftalen med sygehusene i Storstrøms Amt ).

       Ved akut opståede behov kan hjælpen  iværk-

      sættes fra dag til dag.   

·        Der aflægges revisitationsbesøg efter behov, dog mindst en gang om året.

·         Der ydes kun hjælp, når borgeren selv er til stede i hjemmet.

·         Personalet er omfattet af Arbejdsmiljøloven, når de arbejder i borgerens hjem. Loven foreskriver at arbejdet skal udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.

Hjemmeboende borgere har mulighed for selv at vælge hvorvidt ydelsen skal leveres af kommunen, en godkendt privat erhvervsdrivende leverandør eller en privat person efter borgerens eget valg.

Hvis borgeren har betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og dermed behov for mere end 20 timers hjælp ugentlig til pleje og praktisk bistand, kan vedkommende vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som borgeren selv antager.

Borgere på plejecentre/ plejehjem bliver serviceret af kommunen.

 

Kvalitetsstandard for praktisk bistand i Præstø kommune 2003

Lovgrundlag

·        Servicelovens § 71 stk. 1, nr. 2.

·        Servicelovens § 75 f.

·        Servicelovens § 75 c, stk. 4 og 6.

·        Servicelovens § 75 d.

·        Servicelovens § 76, stk. 2.

·        Hjælpen gives som hjælp til selvhjælp.

·        Hjælpen skal tilrettelægges i nært samarbejde med borgeren og støtte denne i at bevare eller genfinde et fysisk eller psykisk funktionsniveau, eller afhjælpe særlige sociale problemer. Det er vigtigt at være opmærksom på det aktiverende sigte med hjælpen.

·        Målet bør være, at borgeren bliver i stand til at klare sig selv, hvis dette ikke er muligt, bør målet værre, at borgeren klarer så mange opgaver som muligt.

·        Målene kan nås ved at borgeren og medarbejderen samarbejder om de forskellige opgaver, som modtageren aktivt tager del i opgaveudførelsen.

·        Valgmuligheder mht ydelser.

·        Valgmulighed mht leverandør.

·        Beboere på ældrecentre/plejehjem bliver serviceret af kommunen.

·        Udbetaling af kontant tilskud til hjælp.

Ydelsen dækker

Hjælp og støtte til lettere rengøring max. ¾ time hver 14. dag eller max. 1½ time om måneden og er incl. transport.

·        Den enkelte borger tildeles en kontaktperson.

Formålet med ydelsen

At rengøre boligen i samråd og samarbejde med borgeren.

Der tages  udgangspunkt i servicebevillingen,   arbejdspladsvurderingen samt kommunens servicedeklaration.

Aktiviteter, der indgår i ydelsen

·        Rengøringshjælpen omfatter entré, køkken, badeværelse, soveværelse og 1 stue.

·        Entré: Støvsugning af gulv og/eller gulvvask.

·        Køkken: Støvsugning af gulv og/eller gulvvask.

·        Badeværelse: Rengøring af håndvask med fliser og spejl,

rengøring af toilet med fliser,

     gulvvask.

·        Soveværelse: Støvsugning af gulv og/eller gulvvask.

Skiftning af sengetøj 1 x måned.

·        Stue: Støvsugning af gulv og/eller gulvvask.

De enkelte opgaver er nærmere defineret således:

Støvsugning: Foretages på frit tilgængeligt gulvareal (entré, køkken, bad, soveværelse,  1 stue).

Medarbejderen kan ikke påtage sig at flytte tunge møbler eller pyntegenstande på gulvet.

Gulvvask: Der foretages gulvvask på frit tilgængeligt gulvareal – løse tæpper fjernes ikke.

Afvaskning: Vand tilsat godkendt rengøringsmiddel.

Aftørring: Med hårdt opvreden klud.

Borgeren skal sørge for

at stille de nødvendige redskaber og rengøringsartikler samt godkendt flydende, uparfumeret håndsæbe til rådighed for medarbejderen i henhold til kommunens Arbejdspladsvurdering(APV).

at el-installationer og – artikler opfylder lovens sikkerhedskrav

Støvsugning:

Støvsugerskaftet skal have en længde, der passer til den medarbejder, der udfører arbejdet

Gulvvask:

Gulvskrubbe/moppe skal være udstyret med teleskopskaft.

Valgmuligheder

Ydelserne kan i enkelte tilfælde byttes ud med andre opgaver i hjemmet efter regler i Servicelovens § 75  f, når det efter medarbejderens skøn er fagligt forsvarligt.

Ydelserne kan kun gives indenfor den tildelte tid.

§ 75 giver mulighed for fleksibel tilrettelæggelse af praktisk bistand. Det vil sige: individuel hjælp til aktuelt behov udfra en faglig vurdering. Opgaverne skal løses indenfor den tildelte tidsramme.

Ydelserne kan gives ved særlige begivenheder f.eks. mærkedage.

Ved specielle tilfælde f.eks. hvis den aftalte hjælp er udført af en pårørende, kan der byttes til en af nedenstående valgmuligheder.

Ved valg mellem visiterede og valgfrie opgaver skal det dokumenteres skriftligt på blanketten ”Praktisk bistand-valgmuligheder” af medarbejderen.

Hvis en visiteret ydelse gentagne gange ikke bliver udført, men der byttes til valgfrie opgaver, må behovet revurderes.

Aktiviteter, der indgår i valgmuligheder

·        Indvendig pudsning af vinduer

·        Stryge eller rulle tøj

·        Spadseretur

·        Rengøring af sjældent benyttede rum

·        Aftørring af skabe ind- og udvendig

·        Småreparationer af tøj

·        Madlavning i begrænset omfang

·        Ompotning af potteplanter til stuen

·        Aftørring af støv

·        Afvaskning af køleskab

·        Afvaskning af fryser

·        Afvaskning af badekar

·        Afvaskning af hjælpemidler

·        Blomsterpasning

Hvem kan modtage ydelsen

Borgere, der udfra en faglig helhedsvurdering – vurdering/afprøvning af funktionsniveau -  helt eller delvis ikke er i stand til at varetage rengøringen.

Ydelsens omfang

Hjælpen ydes max. ¾ time hver 14. dag eller max. 1½ time om måneden og er incl. transport.

Valgmulighed mht leverandør

Servicelovens § 75 , stk. 4 og 6.

Servicelovens § 76, stk 2

Servicelovens § 75 d.

Hjemmeboende borgere har mulighed for selv at vælge, hvorvidt ydelsen skal leveres af kommunen, en godkendt privat erhvervsdrivende leverandør eller en privat person efter borgerens eget valg.

Hvis borgeren har betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og dermed behov for mere end 20 timers hjælp ugentligt til pleje og praktisk bistand, kan vedkommende vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som  borgeren selv antager.

Borgere på plejecentre/plejehjem bliver serviceret af kommunen.

Kompetencekrav til personalet

·        Fastansat personale hos kommunale eller private erhvervsdrivende leverandører skal have mindst SUSO-hjælperuddannelse.

·        Privatpersoner, valgt af borgeren, skal godkendes af kommunen.

·        Den person, der leverer ydelsen, skal uanset ansættelsesforhold arbejde med udgangspunkt i  kommunens kvalitetsstandard og servicebevillingen i forhold til borgeren.

Kvalitetsmål

·        Ved ny bevilling: Der aflægges visitations-besøg senest 20 dage efter henvendelse  og hjælpen iværksættes senest 10 dage efter bevilling.

·        En aftale er overholdt ved levering inde for +/- 1 time.

·        Ved udsættelse/flytning til en anden dag er aftalen overholdt ved levering inden for +/- 3 hverdage.

·        Der kommer ikke mere end 8 forskellige medarbejdere pr. kvartal udover den kontaktperson, som er tilknyttet den enkelte borger.

·        Ved udsættelse over 1 time samme dag skal borgeren have besked tidligst muligt.

Opfølgning af ydelsen

·        Der aflægges revisitationsbesøg efter behov, dog mindst 1 gang om året.

Særlige forhold

·        Inden bevillingen træder i kraft skal hjemmet fremstå almindelig rengjort og godkendes  af visitator.

·        Forsømte hjem skal rengøres af rengøringsfirma eller pårørende inden hjælpen påbegyndes.

·        Borgeren har pligt til at medvirke ved ommøblering/ombygning, så arbejdsmiljøloven overholdes.

·        Borgeren er forpligtet til at medvirke til at ændre boligen, så den tilpasses borgerens helbredsmæssige tilstand/situation.

·        Hjemmet skal have udvendigt lys, så medarbejderen kan orientere sig, når han/hun kom-mer.

·        Borgeren skal sørge for at der er ryddet sne/saltet, inden medarbejderen kommer.

·        Der kan ikke ydes hjælp,  hvis der er en ægtefælle eller pårørende bosat i hjemmet, som kan varetage rengøringen i hjemmet.

·        Hjælpen ydes ikke, hvis der i en periode bor pårørende eller bekendte, som må forventes at kunne varetage opgaven.

·        Ved enkelte aflysninger fra borgerens side  gives der ikke erstatningstid.

·        Ved hyppig aflysning fra borgerens side tages behovet for fortsat rengøring op til revurdering.

·        Hjemmeplejen skal så vidt muligt orienteres senest dagen før et planlagt besøg, hvis aftalen ikke kan overholdes.

·        Der ydes kun hjælp, når borgeren selv er til stede i hjemmet.

·        Borgere med lettere handicap/midlertidige handicap tilbydes hjælp i en aftalt begrænset periode samt tilbud om genoptræning.

·        Der kan kræves en statuserklæring fra egen læge, hvis visitator er i  tvivl om grundlaget for bevilling af hjælpen.

·        Udgiften til rengøringsfirma afholdes af borgeren selv.

·        Borgeren er forpligtet til at tage i mod tilbud om og deltage i genoptræning, ellers bortfalder hjælpen.

·        Borgeren skal selv betale for statuserklæringen

Hjælpen revurderers løbende og afsluttes, så snart der ikke er behov mere.

 

 

Kvalitetsstandard for målrettede pædagogiske opgaver

 Præstø kommune 2003

                        


Lovgrundlag

·        Servicelovens §§ 71 og 73

·        Servicelovens § 75 f

·        Servicelovens § 75 c, stk. 4 og 6.

·        Servicelovens § 75 d.

·         Servicelovens § 76, stk. 2.

·         Servicelovens § 73

·        Hjælpen gives som hjælp til selvhjælp.

·        Hjælpen skal tilrettelægges i nært samarbejde med borgeren og støtte denne i at bevare eller genfinde et fysisk eller psykisk funktionsniveau, eller afhjælpe særlige sociale problemer. Det er vigtigt at være opmærksom på det aktiverende sigte med hjælpen.

·        Målet bør være, at borgeren bliver i stand til at klare sig selv, hvis dette ikke er muligt, bør målet være, at borgeren klarer så mange opgaver som muligt.

·        Målene kan nås ved at borgeren og medarbejderen samarbejder om de forskellige opgaver, som modtageren aktivt tager del i opgaveudførelsen.

·        Valgmulighed m.h.t. ydelser.

·        Valgmulighed m.h.t. leverandør.

·        Beboere på ældrecentre/plejehjem bliver serviceret af kommunen.

·         Udbetaling af kontant tilskud til hjælp.

·        Kommunen sørger for tilbud om hjælp , omsorg eller støtte samt optræning og hjælp til udvikling af færdigheder til personer, der har behov herfor p.g.a. betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.

Ydelsen dækker

Oplæring, rådgivning og motivation af en borger eller dennes pårørende.

Formålet med ydelsen

At borgeren  eller dennes pårørende bliver i stand til at udføre en konkret opgave.

Aktiviteter der indgår i ydelsen

Valgmuligheder

Aktiviteter, der er omfattet af kommunens kvalitetsstandarder, - der sætter borgeren i stand til at  blive mest muligt selvhjulpen.

Vejledning omkring sundhed og sikkerhed.

Ydelserne kan i enkelte tilfælde byttes ud med andre opgaver i hjemmet efter regler i Serviceloven § 75 F, når det efter medarbejderens skøn er fagligt forsvarligt.

Der kan dog kun byttes mellem personlig pleje og praktisk bistand hvis borgeren modtager begge dele fra samme leverandør efter kommunal visitation.

Ydelserne kan kun gives indenfor den tildelte tid

Hvem kan modtage ydelsen.

Borgere og deres pårørende der p.g.a. borgerens midlertidige eller varige nedsatte funktionsevne eller særlige problemer, har behov for en målrettet, pædagogisk indsats.

Ydelsens omfang.

Der udarbejdes ved visitation en plan for hvilke mål, der skal være nået indenfor en realistisk tids-

grænse.

Ydelsens omfang fastsættes med udgangspunkt i denne plan.

                                                   Kvalitetsstandard for tøjvask i Præstø kommune.


Lovgrundlag

·        Servicelovens § 71 stk. 1, nr. 2.

·        Servicelovens § 75 F.

·        Servicelovens § 75 C, stk. 4 og 6.

·        Servicelovens § 75 D.

·        Servicelovens § 76, stk. 2.

·        Hjælpen gives som hjælp til selvhjælp.

·        Hjælpen skal tilrettelægges i nært samarbejde med borgeren og støtte denne i at bevare eller genfinde et fysisk eller psykisk funktionsniveau, eller afhjælpe særlige sociale problemer. Det er vigtigt at være opmærksom på det aktiverende sigte med hjælpen.

·        Målet bør være, at borgeren bliver i stand til at klare sig selv, hvis dette ikke er muligt, bør målet værre, at borgeren klarer så mange opgaver som muligt.

·        Målene kan nås ved at borgeren og medarbejderen samarbejder om de forskellige opgaver, som modtageren aktivt tager del i opgaveudførelsen.

·        Valgmuligheder mht. ydelser.

·        Valgmulighed mht. leverandør.

·        Beboere på ældrecentre/plejehjem bliver serviceret af kommunen.

·        Udbetaling af kontant tilskud til hjælp.

Lovgrundlag

·        Serviceloven § 71 stk. 1, nr.2

·        Hjælpen gives som hjælp til selvhjælp.

·        Hjælpen skal tilrettelægges i nært samarbejde med borgeren og støtte denne i at bevare eller genfinde et fysisk eller psykisk funktionsniveau, eller afhjælpe særlige sociale problemer. Det er vigtigt at være opmærksom på det aktiverende sigte med hjælpen.

·        Målet bør være, at borgeren bliver i stand til at klare sig selv, hvis dette ikke er muligt, bør målet være, at borgeren klarer så mange opgaver som muligt.

Målene kan nås ved at borgeren og medarbejderen samarbejder om de forskellige opgaver, som modtageren aktivt tager del i opgaveudførelsen.

Ydelsen dækker

Hjælp og støtte til nødvendig tøjvask

Formålet med ydelsen

I samarbejde med borgeren sikre at der altid er rent tøj

Aktiviteter der indgår i ydelsen

Maskinvask af sengelinned – håndklæder – viskestykker – kropsbårent tøj der tåler maskinvask

Derudover skal tøjet efter behov hænges op, tørretumbles, lægges på plads og lægges sammen.

Være behjælpelig med at sende tøjet til vaskeriet. 

Valgmuligheder

Ydelserne kan i enkelte tilfælde byttes ud med andre opgaver i hjemmet efter regler i Servicelovens § 75  F, når det efter medarbejderens skøn er fagligt forsvarligt.

Ydelserne kan kun gives indenfor den tildelte tid.

§ 75 giver mulighed for fleksibel tilrettelæggelse af praktisk bistand. Det vil sige: individuel hjælp til aktuelt behov udfra en faglig vurdering. Opgaverne skal løses indenfor den tildelte tidsramme.

Ydelserne kan gives ved særlige begivenheder f.eks. mærkedage.

Ved specielle tilfælde f.eks. hvis den aftalte hjælp er udført af en pårørende, kan der byttes til en af nedenstående valgmuligheder.

Ved valg mellem visiterede og valgfrie opgaver skal det dokumenteres skriftligt på blanketten ”Praktisk bistand-valgmuligheder” af medarbejderen.

Hvis en visiteret ydelse gentagne gange ikke bliver udført, men der byttes til valgfrie opgaver, må behovet revurderes.

Aktiviteter, der indgår i valgmuligheder

·        Indvendig pudsning af vinduer

·        Stryge eller rulle tøj

·        Spadseretur

·        Aftørring af skabe ind- og udvendig

·        Småreparationer af tøj

·        Madlavning i begrænset omfang

·        Ompotning af potteplanter til stuen

·        Aftørring af støv

·        Afvaskning af køleskab

·        Afvaskning af fryser

·        Afvaskning af badekar

·        Afvaskning af hjælpemidler

·        Blomsterpasning

Borgerne tildeles ikke hjælp til

Vask af tøj og linned for andre medlemmer af husstanden.

Vask af gardiner – Duge

Håndvask af uld og silke m.m. der ikke tåler maskinvask.

Hvem kan modtage ydelsen

Brugere der ud fra et helhedssyn vurderes til, helt eller delvis ikke at være i stand til at varetage tøjvask.

Niveau 2: Kan delvis klare tøjvask

Niveau 3: Har nedsat evne til at klare tøjvask.

Niveau 4: Har ringe evne til at klare tøjvask.

Hvad er ydelsens omfang.

Hjælpen ydes højst 30 min hver 14 dag.

Niveau 2: 30 min hver 14 dag i hjem med vaskemaskine.

Niveau 3: 30 min hver 14 dag i hjem med vaskemaskine.

Niveau 4: 30 min ugl i hjem med vaskemaskine.

Valgmulighed mht. leverandør

Servicelovens § 75 c, stk. 4 og 6.

Servicelovens § 76, stk. 2

Servicelovens § 75 d.

Hjemmeboende borgere har mulighed for selv at vælge, hvorvidt ydelsen skal leveres af kommunen, en godkendt privat erhvervsdrivende leverandør eller en privat person efter borgerens eget valg.

Hvis borgeren har betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og dermed behov for mere end 20 timers hjælp ugentligt til pleje og praktisk bistand, kan vedkommende vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som  borgeren selv antager.

Borgere på plejecentre/plejehjem bliver serviceret af kommunen.

Kompetencekrav til personalet

·        Fastansat personale hos kommunale eller private erhvervsdrivende leverandører skal have mindst SUSO-hjælperuddannelse.

·        Privatpersoner, valgt af borgeren, skal god -kendes af kommunen.

·        Den person, der leverer ydelsen, skal uanset ansættelsesforhold arbejde med udgangs -punkt i  kommunens kvalitetsstandard og servicebevillingen i forhold til borgeren.

 

Omkostninger for borgerne

·        Varig hjælp: ingen brugerbetaling

·        Midlertidig hjælp: Brugerbetaling som er indkomstafhængig.

·        Borgeren afholder selv udgiften til køb og installering af vaskemaskine

·        Vaskepulver – skyllemiddel.

·        Udgifter vedrørende tøj vasket på vaskeri.

 

Kvalitetsmål.

·        At tøjet er rent og vasket på korrekt gradtal.

·        En aftale er overholdt ved levering inden for +/- 3 hverdage.

·        Hjælpen iværksættes senest 10 hverdage efter bevilling.

·        Borgeren skal gøres opmærksom på at tøjvask er for egen risiko.

Opfølgning af ydelsen

·        Der aflægges revisitationsbesøg efter behov, dog mindst 1 gang om året.

Særlige forhold

·        Personalet er omfattet af arbejdsmiljøloven når de arbejder i borgerens hjem. Loven foreskriver at arbejdet skal udføres sikkerhedsmæssigt og sundhedsmæssigt forsvarligt

·        Ved vask af tøj der indebærer tunge løft eller transport på trapper kan der kræves en vaskemaskine i hjemmet.

 

 

Kvalitetsstandard for indkøb i Præstø kommune 2003

                        


 

Lovgrundlag

·        Servicelovens § 71 stk. 1, nr. 2.

·        Servicelovens § 75 F

·        Servicelovens § 75 C, stk. 4 og 6.

·        Servicelovens § 75 D.

·         Servicelovens § 76, stk. 2.

·        Hjælpen gives som hjælp til selvhjælp.

·        Hjælpen skal tilrettelægges i nært samarbejde med borgeren og støtte denne i at bevare eller genfinde et fysisk eller psykisk funktionsniveau, eller afhjælpe særlige sociale problemer. Det er vigtigt at være opmærksom på det aktiverende sigte med hjælpen.

·        Målet bør være, at borgeren bliver i stand til at klare sig selv, hvis dette ikke er muligt, bør målet være, at borgeren klarer så mange opgaver som muligt.

·        Målene kan nås ved at borgeren og medarbejderen samarbejder om de forskellige opgaver, som modtageren aktivt tager del i opgaveudførelsen.

·        Valgmulighed m.h.t. ydelser.

·        Valgmulighed m.h.t. leverandør.

·        Beboere på ældrecentre/plejehjem bliver serviceret af kommunen.

·         Udbetaling af kontakt tilskud til hjælp.

Ydelsen dækker

Hjælp og støtte til bestilling af nødvendige dagligvarer

Formålet med ydelsen

At sikre borgeren mulighed for at få de nødvendige dagligvarer

Aktiviteter der indgår i ydelsen

Valgmuligheder

·        Bestilling af varer pr. telefon hos dagligvarebutik der bringer varer ud.

·        Sætte vare på plads.

·        Hæve penge i bank eller gå på posthus

Ydelserne kan i enkelte tilfælde byttes ud med andre opgaver i hjemmet efter regler i Serviceloven § 75 F, når det efter medarbejderens skøn er fagligt forsvarligt.

Der kan dog kun byttes mellem personlig pleje og praktisk bistand hvis borgeren modtager begge dele fra samme leverandør efter kommunal visitation.

Ydelserne kan kun gives indenfor den tildelte tid

·        Medarbejderen må hæve max. Kr. 2.500,00 og "Dags dato"-blanket skal bruges som dokumentation for, at borgeren har fået pengene.

Borgere tildeles ikke hjælp til.

·        Der foretages ikke indkøb i butikker

·        Der bestilles ikke varer i flere forskellige forretninger.

·        Der foretages ikke ærinder til apotek

·        Opgaver der kan løses via giro, betalingsservice eller netbank udføres ikke.

·         Indkøb foretages ikke, hvis der bor andre personer i husstanden, som er i stand til at klare dette.

Hvem kan modtage ydelsen.

Borgere der ud fra et helhedssyn vurderes til helt eller delvist ikke at være i stand til at varetage indkøb.

Ydelsens omfang.

Hjælpen tildeles efter funktionsniveau 2 – 4.

Se vedlagte bilag 1.  Max 1 gang ugentlig.

Servicelovens § 75 c, stk. 4 og 6

Servicelovens § 76 stk. 2

Servicelovens § 75 d

·        Fastansat personale hos kommunale eller private erhvervsdrivende leverandører, skal have mindst SOSU – hjælperuddannelsen.

·        Privat personer, valgt af borgeren skal godkendes af kommunen.

·        Den person, der leverer ydelsen, skal uanset ansættelsesforhold arbejde med udgangspunkt i kommunens kvalitetsstandard og servicebevilling i forhold til borgeren

·        Varig hjælp: ingen brugerbetaling

·        Midlertidig hjælp: Brugerbetaling som er indkomstafhængig.

·        At der er mad og dagligvarer i hjemmet

·        En aftale er overholdt ved levering indenfor samme dag.

·        Hjælpen kan iværksættes indenfor 3 dage -

( jf. Samarbejdsaftalen med sygehusene i Storstrøms Amt ).

       Ved akut opståede behov kan hjælpen  iværk-

      sættes fra dag til dag.   

·        Der aflægges revisitationsbesøg efter behov, dog mindst en gang om året.

·         Borgeren er forpligtiget til at  have optimale opbevaringsmuligheder for varerne.

·         Der ydes kun hjælp, når borgeren selv er til stede i hjemmet.

·         Personalet er omfattet af Arbejdsmiljøloven, når de arbejder i borgerens hjem. Loven foreskriver at arbejdet skal udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.

Hjemmeboende borgere har mulighed for selv at vælge hvorvidt ydelsen skal leveres af kommunen, en godkendt privat erhvervsdrivende leverandør eller en privat person efter borgerens eget valg.

Hvis borgeren har betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og dermed behov for mere end 20 timers hjælp ugentlig til pleje og praktisk bistand, kan vedkommende vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som borgeren selv antager.

Borgere på plejecentre/ plejehjem bliver serviceret af kommunen.

 

 

               Kvalitetsstandard for mad produktion Præstø kommune 2003

Lovgrundlag.

·        Servicelov § 71  stk.1 nr.  2

·        Servicelovens §75 d

·        Hjælpen gives som hjælp til selvhjælp. Hjælpen skal gives i nært samarbejde med borgeren.

·        Hjælpen skal indgå som et led i kommunens øvrige sociale og sundhedsmæssige tilbud til ældre og personer med handicap. Hjælpen skal medvirke til , at disse personer kan fungere bedst muligt i deres aktuelle bolig , idet hjælpen skal bidrage til at afhjælpe væsentlige følger af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.

·        Beboere på ældrecentre/plejehjem bliver serviceret af kommunen.

Ydelsen dækker

·        Daglig levering af et eller flere måltider til borgere i eget hjem .

·        Gæstemad.

Middagsmaden leveres varm – og aftensmaden som kold anretning.

·        Gæstemaden skal bestilles dagen før inden kl. 14,00 dog max 2 portioner.

Formålet med ydelsen

·        At tilbyde borgerne et sundt og velsmagende  måltid der er medvirkende til at undgå mangelsygdomme og eventuelt forkorte et sygdomsforløb .

·         

Hvilke aktiviteter indgår i ydelse

·        Der kan tilbydes et fuldgyldigt måltid hvori indgår hovedret , biret eller dessert.

·         Diæter kan leveres efter behov.

Hvem kan modtageydelsen

·        Borgere der ikke selv kan klare den daglige madlavning .

·        Manglende evne til at tilberede diætkost

·        Ikke har mulighed for indkøb.

·         

Ydelsens omfang herunder valgmuligheder

·        Daglig produktion af  middagsmad  hvori indgår valgmulighed mellem 3 hovedretter samt en biret eller dessert .

·        Produktion af diæter udgør ca. 30% af samlet produktion.

·        Kolde anretninger kan tilbydes .

·        Valget mellem hovedretter kan ske på hverdage

·        Omfatter smørrebrød

Borgeren tilbydes ikke

·        Borgeren tilbydes ikke mad tilberedt i eget hjem

·        Der kan ikke tilbydes festmiddage

 Valmulighed m.h.t. leverandør valg

·        Servicelovens §75c, stk. 4 og 6 .

·        Servicelovens § 75 d

·        Hjemmeboende borgere har efter serviceloven§75c stk.4 og 6 mulighed for selv at vælge hvorvidt ydelsen skal leveres af kommunen, en godkendt erhvervsdrivende leverandør eller en privat person efter brugerens eget valg.

·        Borgere på plejecentre bliver serviceret af kommunen.

Kompetence krav til udføreren

·        Fastansat medarbejdere hos kommune eller privat leverandør skal have køkkenassistentuddannelsen eller tilsvarende dette

·        Medarbejderne skal fremvise relevant  ren straffeattest .

·        Privat medarbejder, valgt af borgeren skal godkendes af kommunen.

·        Den medarbejder , der leverer ydelsen skal uanset ansættelsesforhold arbejde med udgangspunkt i kommunens kvalitetsstandard og afgørelse  i forhold til borgeren.

·        Afgørelse vedrørende madservice

Omkostninger for producenten

·        Borgeren betaler for ydelsen med et beløb der årligt fastsættes af Præstø kommune

·        Betaling for diæter må forventes at være højere .

·        Beløbet trækkes bagud i pensionen.

Kvalitetsmål

·        Produktionen af maden skal foregå i et af veterinærdirektoratet godkendt køkken

·        Egenkontrol skal dokumenteres.

·        Maden skal produceres efter Levnedsmiddelstyrelsens anbefalinger for institutionskost .

·         

·        Egenkontrol skal indeholde krav til blandt andet personlig hygiejne, produktion, råvarer, færdigvarer

·        Anbefalet næringsindhold:        15% protein

                                                            30% fedt

                                                            55% kulhydrater.

      Maden skal ses som et led i ernæringsterapi , hvor

blandt andet mad til småtspisende tilbydes.

Hvordan følges op på ydelsen

·        Der foretages opfølgning på kvalitetsstandarden en gang om året.

·        Der foretages stikprøve kontrol

Særlige forhold

·        Arbejdsmiljøet prioriteres højt derfor indgår Arbejdsplads vurdering som redskab.

·        Daglige kører lister udarbejdes af Præstø kommune.

·        Kommunal/privat leverandør forpligter sig til at deltage i efteruddannelse og fælles udviklingsprojekter.

·         

 

 

               Kvalitetsstandard for levering af mad Præstø kommune 2003

Lovgrundlag.

·        Servicelov § 71  stk.1 nr.  2

·        Servicelovens §75 d

·        Hjælpen gives som hjælp til selvhjælp. Hjælpen skal gives i nært samarbejde med borgeren.

·        Hjælpen skal indgå som et led i kommunens øvrige sociale og sundhedsmæssige tilbud til ældre og personer med handicap. Hjælpen skal medvirke til , at disse personer kan fungere bedst muligt i deres aktuelle bolig , idet hjælpen skal bidrage til at afhjælpe væsentlige følger af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.

·        Beboere på ældrecentre/plejehjem bliver serviceret af kommunen.

Ydelsen dækker

·        Daglig levering af et eller flere måltider til borgere i eget hjem .

·        Gæstemad.

·        Gæstemaden skal bestilles dagen før inden kl. 14.00 max. 2 portioner.

Formålet med ydelsen

·        At tilbyde borgerne et sundt og velsmagende  måltid, der er medvirkende til at undgå mangelsygdomme og eventuelt forkorte et sygdomsforløb .

·         

Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen

·        Der kan tilbydes et fuldgyldigt måltid, hvori indgår hovedret , biret eller dessert.

·         Diæter kan leveres efter behov.

Hvem kan modtage ydelsen

·        Borgere der ikke selv kan klare den daglige madlavning .

·        Manglende evne til at tilberede diætkost.

·         

Ydelsens omfang herunder valgmuligheder

·        Daglig levering af  middagsmad, hvori indgår valgmulighed mellem 3 hovedretter samt en biret eller dessert .

·        Kolde anretninger kan tilbydes .

·        Valgmulighed mellem hovedretter kan ske på hverdage

·        Maden kan leveres med tilpasset konsistens.

·        Ydelsen omfatter tillige smørebrød.

·        Omfatter smørrebrød

Valmulighed m.h.t. leverandør valg

·        Servicelovens §75c, stk. 4 og 6 .

·        Servicelovens § 75 d

·        Hjemmeboende borgere har efter serviceloven§75c stk.4 og 6 mulighed for selv at vælge, hvorvidt ydelsen skal leveres af kommunen, en godkendt erhvervsdrivende leverandør eller en privat person efter brugerens eget valg.

·        Borgere på plejecentre bliver serviceret af kommunen.

Kompetence krav til udføreren

·        Leverandør skal sikre, at kørslen varetages af chauffører, der er velkvalificeret i enhver henseende, herunder høflig, tålmodig, velsoigneret, pålidelig og overholder tavshedspligt samt har oplysningspligt til kommunen

·        Medarbejderne skal fremvise relevant  ren straffeattest .

·        Privat medarbejder, valgt af borgeren skal godkendes af kommunen.

·        Den medarbejder, der leverer ydelsen skal uanset ansættelsesforhold arbejde med udgangspunkt i kommunens kvalitetsstandard og afgørelse  i forhold til borgeren.

Omkostninger for borgeren

·        Borgeren skal betale for at få maden leveret .

·        Beløbet trækkes bagud i pensionen.

Kvalitetsmål

·        Maden skal leveres under godkendte hygiejniske forhold.

·        Leverandøren er ansvarlig for kørselsaftaler og tidspunkter, for at de enkelte leverancer overholdes.

·        Egenkontrol skal dokumenteres.

·        Maden leveres dagligt mellem Kl.10,30 og 13,30.

Hvordan følges op på ydelsen

·        Der foretages opfølgning på kvalitetsstandarden en gang om året.

·        Der foretages stikprøve kontrol

Særlige forhold

·        Arbejdsmiljøet prioriteres højt derfor indgår Arbejdsplads vurdering som redskab.

·        Daglige kører lister udarbejdes af Præstø kommune.

·        Kommunal/privat leverandør forpligter sig til at deltage i efteruddannelse og fælles udviklingsprojekter.

·        Id kort med foto skal vises på forlangende.

·         

 

Den 17. december 2002 

 

 

PRÆSTØ KOMMUNE

 

VOKSEN – HANDICAP – OMRÅDET

 

SERVICEDEKLARATION

 

REVIDERET NOVEMBER

2002

 

 

Efter Lov om Social service fra 1/7-1998 – er formålet at tilbyde rådgivning og støtte for at fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv. Hjælpen tilrettelæg-ges udfra den enkelte persons behov og forudsætninger, og i samarbejde med den enkelte. Loven bygger på forebyggelse og den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie.

 

Hjælpen skal revurderes 1 gang om året eller efter behov og tage udgangspunkt i begrebet – Hjælp til selvhjælp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Indholdsfortegnelse

 

Side:

                                                                                                            

 

                      Voksen-handicapområdets målsætning.                                                  1

 

Voksen-handicapområdets struktur.                                                       2

 

Udvalgte kvalitetsstandarder for 2002.                                                   3

Dagtilbud.

Servicetilbud.                                             4

Pleje- og omsorgstilbud.                                                 

 

Serviceinformation om hjemmesygepleje.                          4

 

Serviceinformation om praktisk bistand.                                                 6

 

Kriterier for tildeling af praktisk bistand – visiteringsnøgle. 7

                     

                      Oplysning om:                                                                                 7A + 8

                                            personlig pleje

                                            mad og indkøb

                                            rengøring

                                            hjælp til bankforretninger og posthus                               

                                            motion – gåture – anden aktivitet

                                            rengøringsartikler                                                             9

                                            tavshedspligt

                                            forplejning, gaver m.v.

                                            aflysning af besøg.

 

Klageråd.                                                                                              10

 

Tildeling af praktisk bistand.                                             10

                                            rengøring

                                            valgmuligheder

                                            borgeren tildeles ikke hjælp til                                          11

 

Sådan defineres den rengøring, der eventuelt kan tildeles            10 A + 11

 

Afgørelse- vedrørende praktisk bistand.                                                 13

 

ADL-status                                                                                           14

 

                      Fleksibel hjemmehjælp/Valgmuligheder                                                  15

                     

Rengøringsmidler                                                                                   16

BA/05.11.02

 

 

 

 

VOKSEN-HANDICAPOMRÅDETS MÅLSÆTNING.                                                                                                                               

 

 

 

Præstø Kommune skal have tilbud til alle voksne – med behov – ud fra begrebet hjælp til selvhjælp med hovedvægten på forebyggelse.

 

De kommunale servicetilbud sættes først ind, når socialt netværk, egne ressourcer m.v. svigter. Det vil sige – der satses på udvikling af samarbejde med frivilligt netværk.

 

Integreret pleje med succes - det vil sige fleksibel mobil og behovsorienteret pleje, omsorg  og praktisk hjælp til borgerne uanset boligens beliggenhed.

 

Bedst muligt i eget hjem – det vil sige, hjælpen ydes således, at den griber mindst muligt ind i den enkeltes tilværelse og personlige frihed.

 

Sunde arbejdspladser – det vil sige arbejdspladser hvor den enkelte medarbejder har mulighed for faglig og personlig udvikling, og hvor engagement, ansvar og trivsel er vigtige elementer.                                   

 

 

 

Værdigrundlaget er:

·        Der arbejdes i en god og tryg atmosfære med helhed i opgaveløsningen

·        Der udvises venlighed og imødekommenhed

·        Der udvises indfølingsevne og situationsfornemmelse

·        Der ydes hjælp og service under hensyntagen til den enkeltes resssourser

·        Der arbejdes tværfagligt med plads til fleksibilitet i ydelserne

·        Aftaler bliver overholdt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- 1 -

 

UDVALGTE KVALITETSSTANDARDER FOR 2002.

 

 

Ifølge Lov om Social Service, skal Byrådet en gang om året udvælge kvalitetsstandarder. I Præstø Kommune er kompetencen uddelegeret til Social- og Voksenudvalget.

Godkendt: den

 

 

 

FÆLLES FOR ALLE 3 SØJLER:

·        Dagtilbud

·        Servicetilbud

·        Pleje- / omsorgstilbud

 

 

For borgerne:

-         Synliggørelse af tilbud og muligheder samt hurtig sagsbehandling.

-         Oplevelse af sammenhæng og helhed.

-         Iværksættelse af specielle tilbud til borgere med demenssygdom hele døgnet.

-         Fokus på information til og kommunikation med borgere og pårørende.

-         Iværksættelse af aktiv kommunal tilsynspligt ifølge lov pr, 1/1-2002.

-         Fokus på ressourcer og positiv imødekommende tilbud.

-         Iværksættelse af tilbud til borgere med sindslidelse i alle aldre.

                     

For medarbejderne:

-         Et godt fysisk-, psykisk- og socialt arbejdsmiljø.

-         Styrke image og renommé for at fastholde og tiltrække kvalificerede medarbejdere.

-         Implementering af fremmødepolitikken for at fastholde medarbejderne.

-         Personlige arbejdspladsvurderinger revurderes.

-         Seniorpolitikken implementeres.

-         Projekt – rygestop – igangsættes.

-         Projekt – Fællesindkøb – igangsættes.

-         Projekt – Fokus på ældreområdet – videreudvikling m.h.p. dokumentation og effektivisering.

-         Projekt – Bedre journalføring.

-         Projekt – Praktikvejledning til grunduddannelserne.

-         Regelmæssig faglig undervisning til alle medarbejdere.

 

DAGTILBUD.

-         Videreudvikling af visitationsnøgler (ind- og udvisitering).

-         Almen information om demensarbejdet udbygges-  med 10 temaeftermiddage med undervisning

til nyansatte og andre interesserede.

-    Forebyggende arbejde intensiveres og dokumenteres.

-    Genoptræning og vedligeholdelsestræning iværksættes for mennesker med 3 forskellige lidelser.

-         Der iværksættes genoptræning m.v. til personer med behov efter ny lov pr. 1-4-2001.

-         Videreudvikling af journalsystem til træningsdelen.

-         Genoptræningstilbud i eget hjem og på aflastningsstuer opkvalificeres og intensiveres.

-         Udvikling af samarbejde med tilbud m.h.p. tværfaglig udvisitering.

- 3 -

 

SERVICETILBUD.

 

-     Implementering af visitationsnøgler (ind- og udvisitering).

-    Udarbejdelse af kvalitetsstandarder for egenkontrol.

-    10 % stigning i kundetilfredshed.

-         Miljøbevidste indkøb.

-         Udarbejdelse af en fremtidssikret madpolitik.

-         Afklaring af køkkenets fremtid.

-         Projekt – Fokus på madkultur for ældre i Præstø Kommune.

 

 

PLEJE OG OMSORGSTILBUD.

-     Ind- og udvisitering efter en stram visitationsnøgle.

-    Alle med behov for hjælp til morgenmad, kan få denne mellem kl. 7.30 og 9.30.

-    Alle med behov for hjælp til personlig pleje, skal have mulighed for at være oppe til kl. 10.00.

-         Styrke forebyggelse og vejledning til borgeren, for at fremme egenomsorg.

-         Implementering af  ”Fleksibilitet og individualitet” – udvide den enkelte borgers mulighed for valgfrihed i ydelserne – Ny lov pr. 1-4-2001.

-         Højne det individuelle arbejdsmiljø for medarbejderne for at styrke arbejdsglæde og fremmøde.

-         Projekt – Fokus på 3+3 arbejdsdage.

-         Fokus på valgfrihed, service og omsorg ud fra etiske drøftelser mellem medarbejderne og med

borgerne og pårørende.

-         Projekt – tilbud til sindslidende, samt synliggørelse af Værestedet også for unge i lokalsamfun-

det.

 

SERVICEINFORMATION OM HJEMMESYGEPLEJE.                                                             

 

Der er mulighed for sygeplejebesøg på alle tider af døgnet. Besøgenes hyppighed, længde og tidsmæssige placering, aftales/vurderes individuelt.

 

Hjælpen omfatter:

 

Rådgivning, vejledning i alle spørgsmål om forebyggelse, sygepleje samt hjælp til henvendelse relevante steder.

 

Medicindosering: Der kan doseres medicin til borgeren i eget hjem hver 14. dag. Ved specielle 

behov doseres 1 gang om ugen. I forbindelse med dosering ydes der hjælp til bestilling af medicin samt vejledning, doseringsæskerne betales af borgeren.

 

Indsprøjtninger: Der ydes nødvendig hjælp til indsprøjtninger.

 

Sårpleje: Der ydes hjælp til skiftning og behandling af alle slags sår.

 

Stomier og katheter: Der ydes hjælp og vejledning til skiftning, skylning, bestilling af poser med videre.

- 4 -

Hjælpemidler: Der ydes hjælp til anskaffelse af forskellige hjælpemidler, dels til brug i plejen og dels til at lette borgerens hverdag, herunder inkontinenshjælpemidler.

 

Specielle hjælpemidler søges via ergoterapeuten, f.eks. rollator, kørestol, lift, nødkaldeanlæg, badebænk – og en ergo-/fysioterapeut kan komme på hjemmebesøg angående hjælpemidler og boligindretning.

     

Støtte og vejledning: Der ydes støtte og vejledning f.eks. i forbindelse med ny medicin, kost og    vejledning om forskellige lægelige behandlinger og undersøgelser.

    

     Sorg- og krisehjælp: Der ydes hjælp til psykisk pleje.           

 

     Forebyggende tryghedsbesøg: Kan i begrænset periode tildeles på alle tider af døgnet.

 

     Praktisk bistand og personlig pleje: Der henvises til visitatorteam, der aflægger besøg i   

     borgerens hjem og i samråd med denne vurderer behovet for hjælp.

 

    Aflastningsophold: Der ydes hjælp til etablering af aflastningsophold efter en helbredsvur-

    dering udført af sygeplejersken.

 

Ansøgning om et kommunalt botilbud: Der henvises til visitatorteam, som aflægger besøg i borgerens hjem og i samråd med denne vurderer behovet.

 

Pleje af døende i eget hjem: Der ydes nødvendig sygepleje døgnets 24 timer. Afhængig af behovet, vil der være mulighed for at modtage personlig pleje som beskrevet "Kvalitetsstandard for personlig pleje i Præstø kommune". Hjælpen kan iværksættes fra time til time.

 

Sygeplejerskebesøg:                                                                                                                

Det kan ikke forventes:

-         at det er den samme sygeplejerske, der kommer hver gang, men borgeren vil være informeret  om, hvem der er kontaktsygeplejerske.

-         at vi henter og på borgerens vegne betaler medicin på apoteket.

-         at vi udleverer forbindingsstoffer til borgeren, hvis denne selv kan skifte forbinding.

-         at vi udleverer forskellige hudplejemidler.                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- 5 -

 

 

SERVICEINFORMATION OM HJÆLP  TIL PRAKTISK BISTAND OG PERSONLIG PLEJE I LOKALGRUPPER.                                

 

 

Medarbejderen arbejder i lokalgrupper og har sammen med en sygeplejerske ansvar for hjemme-plejen i området.

 

Der vil så vidt muligt komme en fast medarbejder, som er borgerens kontaktperson. Hvis den faste hjælper bliver syg, har ferie, afspadsering m.m. træder en anden fra gruppen til. Rengøring kan dog udskydes i op til 3 dage. Hjælperen orienterer straks borgeren og aftaler samtidig en ny tid for besøg. Ved udsættelse over 1 time på samme dag skal borgeren have besked så hurtigt som muligt, for at undgå, at borgeren venter forgæves.

 

Opmærksomheden henledes på, at Præstø Kommune har pligt til at uddanne elever, der skifter hver tredje måned, hvilket periodevis kan gøre, at borgeren får en ny kontaktperson.

 

Varig/midlertidig hjælp.

 

Varig hjælp tilbydes til de borgere med længerevarende lidelser eller svækkelse, der har behov for hjælp til personlig pleje og praktisk bistand. Varig hjælp er altid gratis.

 

Midlertidig hjælp kan gives ved forbigående lidelse eller svækkelse. Borgeren skal selv betale for midlertidig hjælp, og betalingen afhænger af familiens samlede indkomst.

 

Sådan tildeles hjælp.

 

Borgeren/pårørende henvender sig til hjemmeplejen, når der opstår behov for hjælp i hjemmet.

 

Efter henvendelsen om hjælp besøger en sygeplejerske og en ergoterapeut borgeren inden 3 dage, hvis det drejer sig om hjælp til personlig pleje og inden 30 dage, hvis det drejer sig om hjælp til praktisk bistand. Ved dette besøg aftales i fællesskab, hvilken form for hjælp, borgeren har behov for, og der udfyldes et skema med afgørelsen om den tildelte ydelse.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- 6 -

KRITERIER FOR TILDELING AF PRAKTISK BISTAND – VISITERINGSNØGLE.

Serviceloven § 71 stk. 1 og 2.:

Hjælpen gives som hjælp til selvhjælp.

Hjælpen skal tilrettelægges i nært samarbejde med borgeren og støtte denne i at bevare eller genfinde et fysisk eller psykisk funktionsniveau, eller afhjælpe særlige sociale problemer.

Det er vigtigt at være opmærksom på det aktiverende sigte med hjælpen.

Målet bør være at borgeren bliver i stand til at klare sig selv, hvis dette ikke er muligt, bør målet være, at borgeren klarer så mange opgaver som muligt.

Målene kan nås ved at borger og medarbejder samarbejder om de forskellige opgaver, så borgeren aktivt  tager del  i udførelsen af opgaverne.

 

1.      Borgerens egen mulighed for at klare eller tage del i de praktiske opgaver i hjemmet.

  1. Borgere med lettere handicap/midlertidige handicap tilbydes hjælp i en aftalt begrænset    

periode + tilbud om genoptræning. Borgeren er forpligtet til at tage imod tilbud om gentræ-

ning, ellers ydes der ikke hjælp.

b.   Borgeren er forpligtet til at medvirke til at ændre boligen, så den tilpasses borgerens helbredsmæssige tilstand/situation.

c.  Hjælpen revurderes løbende og afsluttes så snart, der ikke er behov mere.  

 

2.      Der kan ikke ydes hjælp, hvis der er en rask ægtefælle eller pårørende, som er bosat i hjemmet og kan varetage de praktiske opgaver i hjemmet.

 

3.      Hjælpen ydes ikke, hvis der i hjemmet i en periode bor pårørende eller bekendte, som er i stand til at hjælpe.

 

Iflg. § 72 i Lov om Social service kan der i specielle tilfælde ydes praktisk bistand til ægte-fælle/pårørende, der yder personlig pleje til en person med nedsat fysisk eller psykisk funk-tionsniveau.         

 

4.      Der kan kræves en statuserklæring fra egen læge som dokumentation for lidelser, som borgeren anfører som årsag til behov for hjælp.

 

5.      Der ydes kun let rengøring. Forsømte hjem skal rengøres af rengøringsfirma eller pårørende inden hjælpen startes. Udgiften til rengøringsfirma afholdes af borgeren.

 

6.      Ved hyppig aflysning af rengøring fra borgerens side, tages behovet for fortsat rengøring op til revurdering.

 

7.      Ved aflysning fra borgerens side enkelte gange, kan der ikke gives erstatningstid.

 

8.      Ved aflysning fra kommunens side gives der erstatningstid indenfor 3 dage.

 

9.      Rengøring ydes hver 14. dag max. 3/4 time eller max. 1½ time 1 gang om måneden.

 

10.  Boligforhold.

a. Hjælp ydes i henhold til "Afgørelse vedrørende praktisk bistand".

b. Borgeren kan ikke forvente at få gjort rent i alle de rum, de benytter.

            c.  Der kan være rum, hvor der er brug for ændringer, så Arbejdsmiljøloven overholdes.

- 7 - A

11.  Rengøringsartikler.

Borgeren er forpligtet til at stille de nødvendige redskaber og rengøringsartikler samt godkendt flydende, uparfumeret håndsæbe til rådighed for medarbejderen i henhold til Arbejdsmiljøloven.

 

Kun de tilladte rengøringsmidler jfr. liste side 16 må anvendes af medarbejderen.

El-artikler skal opfylde lovens sikkerhedskrav. Kost og gulvskrubbe skal være udstyret med teleskopskaft.

 

Medarbejderen er omfattet af Arbejdsmiljøloven og kan derfor ikke pålægges arbejde, der ikke kan ske forsvarligt.

 

12. Valg af anden person til at udføre praktisk bistand.    

            Ifølge § 71 stk. 3 i Lov om Social service kan borgeren selv udpege en person til at udføre de opgaver, som de ifølge Servicebevillingen skal have hjælp til. Personen skal godkendes, ansættes af- og lønnes af kommunen. Personen er omfattet af de samme regler som hjemme-plejen.

 

Hjælp kan ydes til                                                                                                                                  

 

1.      Personlig pleje.

Hjælp til den nødvendige personlige hygiejne.

Hjælp til af- og påklædning. Hjælp til at komme op af- og i sengen. Hjælp på fastsatte interval-ler i døgnet til toiletbesøg. Hjælp til spisesituationer.

Pleje kan tilbydes dagligt i døgnets 24 timer afhængig af behov.

 

2.      Mad og indkøb.

Hvis borgeren ikke selv kan lave den varme mad, kan denne blive tilsluttet kommunens madser-vice eller vælge at spise på et af plejehjem/ældrecentrer. Hjælp til madlavning ydes normalt ikke. Vi yder normalt ikke hjælp til indkøb, men hjemmeplejen kan være behjælpelig med at skrive indkøbsseddel til de købmænd i kommunen, der bringer varer ud, samt sætte varer på plads.

 

3.      Rengøring.

Af den skriftlige afgørelse skal det fremgå, hvilke opgaver der skal udføres.

Hjælp til rengøring og tøjvask sker som regel efter kl. 12, da morgen- og formiddagstimerne fortrinsvis anvendes til personlig pleje.

 

4.      Loppebekæmpelse.

Hjemmeplejen kan være behjælpelig rent praktisk med forebyggelse af lopper på hund og kat (kun pipette og piller).

 

 

 

 

 

 

 

- 8 -

 

 

5.      Bankforretninger og posthus.

Er borgeren ikke selv i stand til at hæve penge i bank eller gå på posthuset, eller har andre til at gøre det, kan medarbejderen være behjælpelig med dette max. 1 gang om måneden indenfor Præstø Kommune. Der må max. hæves et kontantbeløb på 2.500 kr og "Dags dato"- blanket skal bruges som dokumentation for, at borgeren har fået pengene. Opgaver der kan løses via giro, betalingsservice eller netbank udføres ikke.

 

 

6.      Motion – gåtur – anden aktivitet.

Medarbejderen kan i begrænset omfang gå ture med borgeren, hvis det er med henblik på vedligeholdelsestræning. I øvrige tilfælde henvises til kommunens mange trænings- og aktivitetstilbud. Hjemmeplejen kan være behjælpelig med at formidle kontakten, også til besøgsvennetjeneste.

 

Praktisk bistand ydes max. 3/4 time  hver 14. dag eller max. 1½ time 1 gang om måneden, i særlige tilfælde ydes hjælp hver uge.

 

 

Tavshedspligt.

Medarbejderen har tavshedspligt og må aldrig udtale sig om borgerens eller hjemmets forhold til udenforstående. Dette skal til enhver tid respekteres. Overtrædelse af reglerne medfører  afskedi-gelse.

 

Forplejning, gaver, m.v.

Hjemmeplejen har ikke krav på kost eller anden forplejning i hjemmet. Gaver eller anden form for vederlag må ikke modtages eller ydes af hjemmet, og der må under ingen omstændigheder lånes penge i hjemmet eller til hjemmet. Overtrædelse medfører afskedigelse.

 

Aflysning af besøg.

Hvis borgeren ikke er hjemme på det aftalte tidspunkt, skal det meddeles til hjemmeplejen – så vidt muligt senest dagen før.

                                                                                                                                                         

Tvivlsspørgsmål i forbindelse med hjemmepleje  kan drøftes med sygeplejersken eller med en områdeleder i hjemmeplejen. Fjordgården telefon 55 94 16 44 eller Aggerhus-Centret telefon 55 99 01 22. Områdelederne træffes i dagtimerne på hverdage.                                

 

Hjemmesygeplejerskerne træffes alle hverdage mellem kl. 8.00-8.30 samt 12.30-13.30 på tlf.

55 94 16 50.

 

Døgntelefon på Fjordgården tlf. 55 94 16 44.               

 

 

 

 

- 9 -

 

 

 

Klageråd.

Er borgeren ikke tilfreds med den hjælp borgeren får, har denne mulighed for at klage. Klagen skal være skriftlig og sendes til Klagerådet, Præstø Kommune. Medlemmer af klagerådet er behjælpelig med udfyldelsen af klagen. Klagerådets indstilling afgøres i Social- og Voksenudvalget, og borge-ren får skriftligt svar. Afgørelsen kan ankes til Det Sociale Nævn.

Oplysninger herom fås ved henvendelse til Bente Clemmensen på tlf. 55 90 92 00.

 

 

Tildeling af praktisk bistand.                                                                                                  

Den hjælp der tildeles, er et supplement til de opgaver, borgeren ikke selv er i stand til at klare. Hjælpen vil blive ydet udfra en helhedsvurdering af borgerens situation ved en samtale med borgeren og en sygeplejerske og en ergoterapeut.

Hjælpen bliver løbende revurderet.

 

Den hjælp, der tildeles borgeren, står under ”hjælpen kan omfatte”. Vælger borgeren at få udført andre opgaver under ”Fleksibel hjemmehjælp/valgmuligheder” skal borgeren vide, at den hjælp, der er aftalt i "Afgørelsen vedrørende praktisk bistand" ikke vil blive udført. Opgaverne skal løses inden for den tildelte tid.

Nogle opgaver er vi ikke i stand til at yde, hvilket fremgår af afsnittet "Borgeren tildeles ikke hjælp til".

 

Rengøring.

Hjælpen kan omfatte:

Rengøring ydes hver 14. dag efter vurdering,

-     gulvvask,

-         trappevask,

-         støvsugning,

-         afvaskning af toilet,

-         afvaskning af håndvask,

 

Valgmuligheder iflg. § 75.

§ 75 giver mulighed for fleksibel tilrettelæggelse af praktisk bistand.

Individuel hjælp til aktuelt behov udfra en faglig vurdering. Opgaverne skal løses indenfor den tildelte tid.

Ydelsen kan gives ved særlige begivenheder f.eks. mærkedage. Ved specielle tilfælde f.eks. hvis hjælpen er udført af en pårørende, kan der byttes ydelse.

Ved valg mellem visiterede og ikke-visiterede opgaver, skal det dokumenteres af modtager og hjælper på blanketten "Fleksibel hjemmehjælp/valgmuligheder".

Hvis en visiteret ydelse gentagne gange ikke bliver udført, men der byttes til ikke-visiterede ydelser, skal behovet revurderes.

-    indvendig pudsning af vinduer,

-         stryge eller rulle tøj,

 

 

 

-  10 -

 

-         spadseretur,

-         rengøring af sjældent benyttede rum,

-         aftørring af skabe indvendig og udvendig,

-         småreparationer af tøj,

-         madlavning/bagning i begrænset omfang,

-         ompotning af potteplanter til stuen.              

-         til aftørring af støv

-         afvaskning af køleskab

-         afvaskning af fryser

-         afvaskning af badekar

-         afvaskning af hjælpemidler

-         blomsterpasning

 

Borgeren tildeles ikke hjælp til:

-    opvask og rengøring efter gæster, logerende samt voksne børn,

-         tilberedning af middagsmad, bagning og syltning,

-         strygning af sengelinned, undertøj, viskestykker, duge samt andre større ting,

-         kørsel til frisør, tandlæge, fodpleje o.l.,

-         hovedrengøring,

-         polering af møbler,

-         tæppebankning og rensning,

-     kørsel til miljøstation,                                                                                                             

-         flytning af tunge møbler.

-     luftning af husdyr (husdyr, som opholder sig i boligen skal holdes fri for lopper).                                                                                                                                                      

 

 

SÅDAN DEFINERES DEN RENGØRING, DER EVENTUELT KAN TILDELES:

 

Badeværelse hver 14. dag                       Rengøre håndvask med fliser og spejl,

rengøre toilet med fliser,

                                                                 gulvvask.

 

Støvsugning hver 14. dag                         Foretages på frit tilgængeligt gulvareal.(Entré, køkken, bad, soveværelse, 1 stue)

Hjælperen kan ikke påtage sig at flytte tunge møbler eller pyntegenstande på gulvet.

 

Gulve hver 14. dag                                   Der foretages gulvvask på frit tilgængeligt gulvareal, jøse tæpper fjernes ikke af medarbejderen.

                                                                 (Entré, køkken, bad, soveværelse, 1 stue)

 

Vasketøj hver 14. dag                              I egen maskine eller på nærmeste vaskeri,

                                                                 ophængning/nedtagning,

                                                                 lægge det sammen,

                                                                 lægge det på plads.

 

- 11 -

 

Sengetøj  1 x måned                                 Seng skiftes og redes.

 

Indkøb                                                      Der kan hjælpes med bestilling hos købmand, der bringer varer ud, en gang om ugen.

Der kan hjælpes med at stille varer på plads.

 

Foretages kun i hjem med daglige besøg, hvis borgeren ikke selv er stand til at udføre opgaven.

 

Vande blomster                                      
 
Afkalke kaffemaskine/el-kande

 

Tømme skraldespand

 

Opvask

 

Personlige hjælpemidler 1 gang md. Aftørres/afvaskes ved spild.