Kravspecifikation til leverandører
af personlig pleje og/eller praktisk bistand
Ældre og sundhedsafdelingen
Assens Kommune
august 2004
Indholdsfortegnelse.
1.0 Indledning.
1.1 Baggrund Side 4
1.2 Lovgrundlag. Side 4-5
1.3 Grundlag for afgørelsen. Side 6
2.0 Ydelsernes sammensætning. Side 7
3.0 Ældre og sundhedsafdelingens organisation. Side 7
4.0 Godkendelsesprocedurer.
4.1 Godkendelsesform. Side 8
4.2 Bindingsperiode. Side 9
4.3 Oplysninger om informationsmateriale. Side 9
4.4 Virksomhedsprofil Side 9
4.5 Kontraktgrundlag og kontraktperiode. Side 9
4.6 Underleverandører Side 10
4.7 Disposition for anmodning om godkendelse. Side 10
5.0 Myndighedopgaver/udførerfunktion. Side 11
6.0 Krav til virksomhedsforhold
6.1 Økonomisk bæredygtighed. Side 11
6.2 Krav til bankgaranti. Side 11
6.3 Godkendelse som praktiksted. Side 11
6.4 Socialt ansvar. Side 12
6.5 Personalepolitik. Side 12
6.6 Arbejdsmiljø og arbejdsbetingede hjælpe-
midler. Side 13
6.7 Overordnede værdier i udførelsen af arbejdet. Side 13
6.8 Kapacitet. Side 14
6.9 Service og kvalitetskrav. Side 15
6.10 Uddannelsesmæssige krav til medarbejder. Side 15
6.11 Ansvar og forsikring. Side 16
6.12 Tavshedspligt. Side 16
6.13 Personoplysninger. Side 16
6.14 Instruktioner. Side 17
7.0 Krav til arbejdets tilrettelæggelse.
7.1 Planlægning. Side 17
7.2 Nøglepersoner, leveringstid og telefontid. Side 18
7.3 Nødkald og assistance ved nødkald. Side 19
7.4 Akut ændring i behov for hjælp. Side 19
7.5 Opbevarelse af nøgler til nøgleboks. Side 20
7.6 Borgerens mulighed for at bytte ydelser. Side 20
7.7 Artikler fra sygeplejedepot. Side 20
8.0 Skift af leverandør eller ophør af hjælp.
8.1 Kommunens opsigelse af leverandørens
samarbejde med en eller flere borgere. Side 21
8.2 Principper for opsigelse af aftaler mellem
borger og leverandør. Side 21
8.3 Ophør af hjælp. Side 21
8.4 Beredskab og erstatningshjælp. Side 21
9.0 Observation, indberetning og opfølgning. Side 22
10.0 Dokumentation, notatpligt og kommunikation. Side 23
11.0 Opfølgning og tilsyn. Side 23
12.0 Klageadgang og klagesagsbehandling. Side 24
13.0 Afregning og fakturering. Side 25
14.0 Misligholdelse. Side 26
14.1 Misligholdelse og ekstraordinær ophævelse
af kontrakt. Side 26
14.2 Forhold ved ophør. Side 27
15.0 Ændring af kontrakten. Side 27
1. Indledning.
1.1 Baggrund.
Folketinget har den 29.05.02 vedtaget ændring om Lov om social Service og herved indført frit leverandørvalg af pleje og praktisk bistand.
Den enkelte kommune kan herefter vælge, om man vil anvende hovedbestemmelsen (godkendelsesmodellen) eller undtagelsesbestemmelsen (udbudsmodellen). Assens Kommune har besluttet at anvende hovedbestemmelsen.
Nærværende dokument indeholder bl.a. lovgrundlaget samt en beskrivelse af de krav og vilkår, som private virksomheder skal leve op til, for at opnå godkendelse af Kommunen, som leverandør af pleje og/eller praktisk bistand til borgere i Assens Kommune.
1.2 Lovgrundlag.
§ 71 stk.1 Lov om Social Service pålægger kommunen at sørge for tilbud om:
I henhold til Servicelovens § 71 stk. 2 gives tilbudene til personer, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige social problemer ikke selv kan udføre disse opgaver.
§ 73 a Lov om Social Service pålægger kommunen at sørge for tilbud om:
· Genoptræning til afhjælpning af fysisk funktionsnedsættelse forårsaget af sygdom, der ikke behandles i tilknytning til en sygehusindlæggelse.
Stk. 2
· Vedligeholde fysiske eller psykiske færdigheder til personer, som p.g.a. nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har behov herfor.
I forhold til afgørelsen, gælder det i henhold til Serviceloven:
§ 75
Stk. 1: Anmodningen om hjælp behandles ved en konkret og individuel vurdering af behovet for hjælp til de opgaver, som der ansøges om.
Stk. 2: Tilbudene om hjælp skal bidrage til dels at vedligeholde færdigheder eller afhjælpe følger af nedsat funktionsevne, og tilbudene skal løbende tilpasses.
§ 75a
Stk. 1: Afgørelsen meddeles skriftligt med begrundelse.
Stk. 2: Til brug for afgørelsen udarbejdes et skema, som minimum indeholder oplysninger om, hvilke opgaver hjælpen omfatter, formålet med hjælpen og for hvilken periode hjælpen gives. Skemaet udfyldes sammen med ansøgeren og udleveres som supplement til afgørelsen.
Stk. 3: For beboere på plejehjem og plejeboliger skal skemaet desuden indeholde oplysninger om den samlede plan for pleje og omsorgsindsatsen for ansøgeren.
§ 75b
Hjælpen skal efterfølgende leveres i overensstemmelse med afgørelsen, hvorfor der skal leveres en erstatningshjælp indenfor en rimelig frist, hvis leverandøren ikke kan overholde de aftaler, der er indgået om levering af hjælpen.
Stk. 2: Kommunen skal i forbindelse med afgørelsen oplyse modtageren af hjælpen om hvilken person, der kan kontaktes, hvis den tildelte hjælp ikke leveres i overensstemmelse med afgørelsen.
I forhold til tilrettelæggelse og levering af hjælpen gælder det i henhold til Serviceloven:
§ 75c
Stk. 1: Kommunalbestyrelsen fastsætter og offentliggør de pris- og kvalitetskrav, der stilles til leverandører.
Stk. 2: Kommunalbestyrelsen har pligt til at indgå kontrakt med enhver leverandør, der opfylder kravene.
Stk. 3: En privat leverandør, der er godkendt i en kommune, anses generelt for at være godkendt til opgaven medmindre Assens Kommune har andre kvalitetskrav, som leverandøren ikke kan opfylde.
Stk. 4: En person, der er berettiget til hjælp eller støtte, skal vælge hvilken af de godkendte leverandører, der skal udføre opgaven.
Kommunalbestyrelsen udleverer i forbindelse med afgørelsen, skriftligt informationsmateriale om leverandørerne, der er udarbejdet i et samarbejde mellem Kommunen og den private leverandør.
Stk. 5: Kommunalbestyrelsen skal indgå skriftlig aftale med den valgte leverandør om udførelsen af den hjælp, der er truffet afgørelse om, herunder om leverancesikkerhed og betaling.
Stk. 6: En person, som er berettiget til hjælp, kan vælge selv at udpege en person til at udføre opgaverne. Den pågældende person skal godkendes af kommunen og der skal udarbejdes en kontrakt.
§ 75d
Stk. 1: Bestemmelserne i § 75c omfatter ikke beboere i plejehjem eller plejeboliger i tæt plejemiljø.
Stk. 2: Kommunalbestyrelsen skal dog fastsætte kvalitetskrav, der stilles til leverandører af kommunale serviceydelser til de i stk. 1 nævnte persongrupper – ligeledes for andre dele af driften ud over § 71 og § 73a.
§ 75e
Stk.1: Personer, der modtager hjælp efter §71, kan vælge en helt eller delvis anden hjælp end den, der er truffet afgørelse om. Den fravalgte hjælp kan efterfølgende ikke kræves leveret.
I forhold til klage, opfølgning og tilsyn, gælder det i henhold til Serviceloven:
§ 75f
Stk. 1: En klage over en afgørelse om hjælp kan først indbringes for det sociale nævn, når klagen har været behandlet i Klagerådet, og kommunalbestyrelsen har taget stilling til Klagerådets indstilling.
§ 75g
Stk. 1: Kommunalbestyrelsen har pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter § 71 og 73a løses i overensstemmelse med de afgørelser, der er truffet i henhold til vedtagne kvalitetsstandarder.
Støtte eller hjælp, som anses for at være varig, er gratis i henhold til Serviceloven.
Støtte eller hjælp, som anses for at være midlertidig, gives imod en betaling, som er afhængig af personens indtægt.
1.3 Grundlag for afgørelsen.
Tilbudene efter Servicelovens §71 skal i henhold til Servicelovens § 75 gives efter en individuel vurdering og løbende tilpasses den enkeltes behov.
Visitationen sker efter en samtale med borgeren med en samtidig vurdering af borgerens samlede situation og mestringsevne/funktionsevne med udgangspunkt i områderne:
Til brug for afgørelsen udfylder visitator et skema udfra de oplysninger borgeren samt evt. pårørende giver, kombineret med i forvejen kendt viden om ansøgeren og evt. indhentet anden faglig/lægefaglig dokumentation.
Der udfærdiges en skriftlig afgørelse med begrundelse til borgeren i henhold til Servicelovens § 75a – se ovenstående.
Afgørelsen udarbejdes i dialog med borgeren, der efterfølgende helt eller delvis jf. Servicelovens § 75e kan vælge andre ydelser end dem der er bevilget.
2.0 Ydelsernes sammensætning.
Leverandøren kan blive godkendt til at levere praktisk hjælp og/eller personlig pleje.
Hjælpen ydes til borgere i hele Assens Kommune.
- Rengøring
- Tøjvask
- Indkøb
Ydelserne leveres mandag – fredag kl. 8.00 – 17.00
- Personlig pleje
- Psykisk pleje/omsorg
- Pædagogiske opgaver
- Undersøgelse og behandling
- Ernæring
- Medicinadministration
Ydelserne leveres alle ugens 7 dage, 24 timer i døgnet.
Hele hjemmesygeplejen, træningsområdet, samt pleje og praktisk bistand til beboere i bo/leve miljøer på Skelvej, Korsvang og Odensevej er undtaget af frit valg ordning.
3.0 Ældre og sundhedsafdelingens organisation.
Assens kommunes ældre område er organiseret som integreret ordning. Afdelingen består af 3 områder.
For hvert område er der 1 ansvarlig områdeleder, 2 gruppeledere og tilhørende personale.
Der er 1 ældrechef der er overordnet ansvarlig for hele ældreområdet, refererer til områdedirektør.
Der bor pt. ca. 11.000 borgere i Assens Kommune.
Heraf modtager borgere i eget hjem:
4.0 Godkendelsesprocedurer.
4.1 Godkendelsesform.
Assens Kommune vil indgå kontrakter med nye leverandører en gang i kvartalet. Der vil blive gennemført godkendelsesrunder 4 gange om året. Leverandører, der ønsker at indgå kontrakt med kommunen, skal senest 3 uger inden et kvartals udgang have ansøgt kommunen for at blive godkendt fra næste kvartals begyndelse.
Når byrådet ultimo februar 2003 har godkendt timepris og de kvalitetskrav, der skal stilles til leverandørerne, kan potentielle leverandører søge. Et ansøgningsskema, udfyldes og sendes til Assens Kommune, Østergade 7-9 5610 Assens. Att: Ældrechef Kate Maring.
Ansøgningsfristen er første gang 15/4 2003.
Både den første og de efterfølgende godkendelsesprocedurer gælder også for potentielle leverandører, som i forvejen er godkendt af en anden kommune, da Assens Kommune vil sikre sig, at de leverandører, som kommunen indgår kontrakt med, kan leve op til de krav, der gælder for Assens Kommune.
4.2 Bindingsperiode.
Når en kontrakt er indgået, er der en opsigelsesfrist for leverandørerne på 3 måneder, fra udgangen af en måned. En sådan opsigelse kan dog tidligst meddeles til ikrafttræden pr. 1/1 2004.
Borgeren kan ved udgangen af en måned med 1 måneds varsel opsige den valgte leverandør.
4.3 Oplysninger om informationsmateriale.
Kommunen skal i samarbejde med de godkendte leverandører udarbejde det informationsmateriale, som efter visitationen skal udleveres til borgerne i Assens Kommune.
Anmodningen om godkendelse skal derfor endvidere indeholde et tekstafsnit til informationsmaterialet svarende til max 1 A4 side.
Tekstafsnittet vil efterfølgende indgå i arbejdet med at få lavet et samlet informationsmateriale til borgerne om frit valgs ordningen i Assens Kommune.
Leverandørens eventuelle deltagelse i dette arbejde skal ske uden særskilt vederlag.
4.4 Virksomhedsprofil.
Leverandøren skal i ansøgningen vedlægge en virksomhedsprofil, der indeholder en beskrivelse af leverandørens overordnede strategiske mål, produkt og serviceydelser. Dokumenterede erfaringer med tilsvarende tjenesteydelser, herunder en generel referenceliste, samt oplysninger om de betydeligste tjenesteydelser gennem de sidste 3 år, i relation til de i ansøgningen omhandlende tjenesteydelser. Referencerne kan i forbindelse med kommunens behandling af eventuelle tvivlsspørgsmål, kontaktes når som helst af kommunen.
4.5 Kontraktgrundlag og kontraktperiode.
På baggrund af godkendelsen vil der skulle indgås en kontrakt mellem leverandøren og Assens Kommune.
Leverandørens omkostninger i forbindelse med udarbejdelse af godkendelsesanmodning og efterfølgende dokumentation m.v. er Assens Kommune uvedkommende.
Kontrakter med de godkendte leverandører vil løbe frem til og med 31/12 2004, da der er planlagt en revision af loven i Folketinget i efteråret 2004.
Der gøres opmærksom på at der efter hver budgetvedtagelse kan ske ændringer i både pris – og kvalitetskrav, som både kommunen, såvel som de private leverandører skal tilpasse opgaverne efter, og således ændre med 1 måneds varsel til starten af hver kalenderår.
På baggrund af lovens revision og kommunens evaluering vil Byrådet beslutte evt. justeringer af ordningen, herunder fremtidig kontraktperiode.
Vedrørende ekstraordinær opsigelse og misligholdelse, henvises til teksten under punktet misligholdelse.
4.6 Underleverandører.
Hovedreglen er at der ikke må anvendes underleverandører til levering af ydelserne, uden forudgående skriftlig accept fra Kommunen. Såfremt leverandøren undtagelsesvis får tilladelse til at give dele af den samlede entreprise til en eller flere underleverandører, er leverandøren fortsat eneansvarlig for leverancen. Hvis der anvendes underleverandører, skal leverandøren sikre sig at underleverandøren opfylder de samme krav, som kommunen stiller til leverandører.
4.7 Disposition for anmodning af godkendelse.
Ansøgere skal følge nedennævnte disposition.
- Præsentation af virksomheden.
- Beskrivelse af anmodningens indhold og omfang.
- Detaljeret beskrivelse af virksomheden.
- Virksomhedens aktiviteter.
- Virksomhedens evne til at leve op til myndighedens krav til drift, resultater og dokumentation ifølge denne godkendelsesprocedure.
- Ønskede minimums oplysninger.
- De kriterier leverandøren vurderes i forhold til.
- Øvrige kommentarer.
Minimumsoplysninger.
- Præsentation af virksomheden, herunder ejerforhold.
- Antal ansatte, fordelt på faggrupper.
- Hvor har virksomheden aktiviteter i forvejen, indenfor hvilke områder, referencer.
- Virksomhedens likviditet/regnskab for de sidste 2 år.
- Virksomhedens værdigrundlag, personalepolitik.
- Hvordan virksomheden i øvrigt vil/kan leve op til de i godkendelsen af leverandører, nævnte kriterier.
5.0 Myndighedsopgaver/udførerfunktionen.
I henhold til lovkravet om adskillelse af myndighedsopgaverne (bestillerfunktionen) og udførerfunktionen, er det i Assens Kommune tilrettelagt på følgende måde:
Myndighedsfunktionen varetages af visitatorer, der udelukkende arbejder med visitation og tilsyn. Visitator referer til ældrechefen.
Den udførende funktion varetages af basispersonale. Det udførende personale refererer til gruppelederne, der refererer til områdelederne, der refererer til ældrechefen
6.0 Krav til virksomhedsforhold.
6.1 Økonomisk bæredygtighed.
Den potentielle leverandør skal kunne dokumentere, at denne ikke er i betalingsstandsning eller på anden måde i en økonomisk vanskelig situation, der vanskeliggør en opfyldelse af de forpligtelser, der vil følge med en godkendelse som leverandør.
Leverandøren må ikke have gæld til det offentlige.
I henhold til ovenstående skal der udfyldes en tro og love erklæring.
6.2 Krav om bankgaranti.
Den private leverandør skal kunne stille med en bankgaranti på 15 % af den forventede samlede omsætning pr/år, dog minimum 75.000 kr. sikkerhed for at kunne dække umiddelbare og ekstraordinære udgifter. Der vil efterfølgende ske en årlig regulering efter faktisk opgaveomfang.
6.3 Godkendelse som praktiksted.
Der stilles krav om:
Godkendelse som praktiksted kan kun ske i Fællesbestyrelsen for Social og Sundhedsuddannelserne. Leverandøren skal dokumentere at der foreligger en godkendelse, eller at der snarest vil blive ansøgt om godkendelse.
Antal og typer af elever skal stå i forhold til antallet af elever i den kommunale hjemmepleje, og afhænger af personalesammensætningen og kundegrundlaget. Antal og typer af elever aftales løbende med ældreområdet.
I forbindelse med opstart af frit leverandørvalg, fritages den private leverandør i en periode fem til 31/12 2003 for fuld forpligtelse m.h.t. elever.
Efter 1/1 2004 tages det op til vurdering, om den private leverandør har et tilstrækkeligt kundegrundlag til at gøre forpligtelsen gældende.
I øvrigt henvises til retningslinier udarbejdet af social og sundhedskolerne på Fyn.
6.4 Socialt ansvar.
Leverandøren skal være indstillet på at påtage sig et socialt ansvar i forhold til det rummelige arbejdsmarked, herunder samarbejde om arbejdsfastholdelse, og ansættelse af personer i ekstraordinær beskæftigelse m.v.. Leverandøren skal således vederlagsfrit leve op til den af Kommunernes Landsforening og KTO indgåede rammeaftale om socialt kapitel.
I forbindelse med opstart af leverandørvalg for personlig pleje og praktisk bistand fritages den private leverandør frem til 31/12 2003 for fuld forpligtelse vedr. ansættelse af personale på vilkår.
Efter 1/1 2004 tages det op til vurdering, om den private leverandør har et tilstrækkeligt kundegrundlag til at gøre forpligtelsen gældende.
6.5 Personalepolitik.
Leverandøren skal kunne dokumentere at have en nedskrevet personalepolitik, der sikrer såvel borgeres som personalets trivsel, og at leverandøren er positiv overfor kønsmæssig – og etnisk ligestilling.
Leverandøren skal i kontraktperioden, på foranledning af Kommunen, kunne redegøre for personalets sygefravær, samt for hvilke initiativer, der tages for at fastholde medarbejderen på arbejdsmarkedet.
6.6 Arbejdsmiljø og arbejdsmiljøbetingede hjælpemidler.
Leverandøren skal i kontraktperioden kunne dokumentere, at reglerne om arbejdsmiljø, ifølge Lov om Arbejdsmiljø overholdes.
Leverandøren har ansvaret for at der udarbejdes en Arbejdsplads vurdering ( APV ) i forbindelse med opstart af hjælpen. APVèn er en hjælp til leverandøren til at overholde reglerne om arbejdsmiljø.
Ældreområdets terapeuter kan efter en individuel vurdering bevilge personlige hjælpemidler efter gældende lovgivning. Sammen med levering af hjælpemidler, vil terapeuten i nogle tilfælle udarbejde instruks for hensigtsmæssig brug af hjælpemidlet. Kommunen har ansvaret for at fremskaffe og finansiere de personlige hjælpemidler, der er bevilget af hensyn til borgeren.
Skulle der undtagelsesvis akut være behov for et personligt hjælpemiddel udenfor terapeuternes normale åbningstid, sker henvendelsen til Kommunens sygeplejerske, der kan vurdere behovet og evt. udlevere fra et nøddepot.
Leverandøren er forpligtet til at være borgeren behjælpelig med kontakt til terapeuten, der bevilger hjælpemidler, såfremt der er eller udtrykkes ønske herom. Efter endt brug af vederlagsfrie hjælpemidler, kontaktes terapeuterne med henblik på returnering af hjælpemidlerne.
For at opfylde arbejdsmiljøloven kan det være nødvendigt at benytte hjælpemidler/ arbejdsredskaber, der tilvejebringes af hensyn til medarbejdernes arbejdsforhold. Terapeuten bevilger disse hjælpemidler. Såfremt leverandøren ønsker andre arbejdsmiljørelaterede hjælpemidler til medarbejderen en dem, som terapeuten har bevilget, tilvejebringer og finansierer leverandøren selv disse hjælpemidler.
6.7 Overordnede værdier i udførelsen af arbejdet.
Assens Kommune anser det for fundamentalt at leverandøren af hjælp yder omsorg baseret på bløde værdier.
Borgeren skal opleve at omsorg og nærvær er en integreret del af ydelsen, og at medarbejderne er kvalificerede og behagelige at være sammen med.
Respekten for den enkelte borger er en helt grundlæggende værdi, også når det betyder at medarbejderens egne normer må fraviges. Kun ved intuition og indlevelsesevne fra medarbejderne, kan borgerne sikres ligeværdig pleje.
Medarbejderen har blik for borgerens samlede situation. Det er derfor vigtigt, at der prioriteres tid til samtale og kontakt, så der sikres nærvær også i de vanskelige situationer, hvor medarbejderens indlevelsesevne og engagement måske er allervigtigst.
Medarbejderen skal anvende en professionel tilgang til borgeren. Det betyder at medarbejderen samarbejder med borgeren, vurderer borgerens ressourcer og er i stand til at understøtte disse. Opgaverne gøres sammen med, ikke for borgeren. Medarbejderen tager over når borgerens ressourcer ikke slår til.
De bløde værdier i omsorgen skal kombineres med faglig viden for at sikre målrettede handlinger og konkrete ydelser, der både tjener borgerens behov og lever op til borgerens forventninger. Herved sikres at borgeren oplever høj grad af kvalitet. Indenfor de tildelte ydelser, borgeren tildeles, skal der være plads til individuelle skøn og situationsbestemte afvigelser. Dette kræver fleksibilitet, situationsfornemmelse og lydhørhed overfor borgeren.
6.8 Kapacitet.
For at blive godkendt som leverandør af personlig pleje og/eller praktisk bistand, skal leverandøren forpligte sig til at yde den pågældende service til borgere i hele kommunen.
Leverandører af personlig pleje er forpligtet til at have den fornødne kapacitet og beredskab til at kunne levere pleje 24 timer i døgnet, alle ugens dage. Herunder besvare nødkald hos de borgere der har valgt den private leverandør.
Leverandøren skal kunne opstarte hjælp til borgere der er indlagt på sygehus, hvor der er planlagt udskrivelse, indenfor de varslingsregler der er aftalt med det Fynske sygehusvæsen.
Ny visiterede borgere med akut behov for hjælp:
- Leverandøren skal kunne iværksætte personlig pleje samme dag borgeren er visiteret.
Ny visiterede borgere med behov for hjælp:
- Leverandøren skal kunne levere hjælpen senest 2 hverdage efter at visitator har bestilt opgaven.
6.9 Service og kvalitetskrav.
Det er et krav, at ydelserne udføres i henhold til den konkrete afgørelse (visitation) og ud fra Assens Kommunes serviceniveau for pleje og praktisk bistand.
Assens Kommunes aktuelle serviceniveau fremgår af kvalitetsstandarden for personlig pleje og praktisk bistand, samt ydelseskataloget, med nærmere beskrivelse af de enkelte ydelser.
For at Assens Kommune kan sikre sig, at de potentielle leverandører kan leve op til kravene på forsvarlig vis, skal leverandøren i ansøgningen angive, hvorledes de vil leve op til de stillede krav.
Leverandøren forpligter sig til at medvirke til udviklingstiltag i samarbejde med den kommunale myndighedsfunktion og/eller ældreplejens udviklingsmedarbejder.
6.10 Uddannelsesmæssige krav til medarbejderne.
Leverandøren sikrer at den medarbejder der udfører opgaven har kvalifikationer svarende til opgavens kompleksitet.
Leverandøren skal i ansøgningen dokumentere at alle medarbejdere har en uddannelse indenfor social og sundhedsområdet. At min. 10 % af medarbejderne har en uddannelse som social og sundheds assistent eller tilsvarende uddannelse eller erfaring, øvrige medarbejdere minimum svarende til en social og sundhedshjælper uddannelse eller tilsvarende uddannelse og erfaring, undtagelsesvis hjemmehjælper uddannelsen.
Undtagelsesvis kan opgaverne udføres af vikarer uden uddannelse på området, i kortere perioder af max 3 mdr. varighed, hvis det ikke er muligt at ansætte uddannet personale. Disse medarbejdere oplæres og arbejder under supervision af uddannet medarbejder.
Alle medarbejdere har kendskab til kommunens kvalitetsmål, kvalitetsstandard, serviceniveau, Fælles Sprogs funktionsvurdering, retningslinier for udførelsen af ydelsen og generel adfærd i ydelses situationen, og kan tilrettelægge og udføre hjælpen udfra dette.
Alle medarbejdere kan læse, tale og skrive dansk. Har tavshedspligt i henhold til lovgivning på området.
Medarbejderne bærer uniformsbeklædning og navneskilt, som min. af identifikation, under udførelsen af arbejdet.
Ved udførelse af alle typer af ydelser, observeres borgerens almentilstand, samt specifikke problemstillinger. Medarbejderen handler på observationerne, ved at tage kontakt til relevant faglig person.
6.11 Ansvar og forsikring.
Såfremt leverandøren eller dennes medarbejdere, under udførelsen af opgaverne i henhold til kontrakten, ved handlinger eller undladelser forårsager skader på personer eller genstande, er alene leverandøren eller dennes medarbejdere ansvarlige for sådanne skader.
Leverandøren er forpligtet til at være dækket af sædvanlige forsikringer, herunder en erhversansvarsforsikring:
For tingskader en forsikringssum på 10 millioner kr.
For personskade en forsikringssum på 10 millioner
kr.
Kommunen vil kræve dokumentation herfor senest ved kontraktunderskrivelsen, og bede leverandøren fremsende fornyet dokumentation en gang årligt.
6.12 Tavshedspligt.
Leverandøren har ansvaret for at alle medarbejdere forinden udførelse af ydelser for Kommunen, har underskrevet en tavshedserklæring, hvoraf det skal fremgå, at medarbejderen har tavshedspligt. Tavshedspligten gælder alle forhold, som medarbejderen i opgaveløsningen hos den enkelte borger bliver bekendt med.
Tavshedspligten er livslang og ophører ikke ved hverken medarbejderens ophør hos leverandøren eller kontraktens ophør.
Leverandøren skal til enhver tid i kontraktfasen kunne fremvise dokumentation for, at alle medarbejdere på tro og love har underskrevet tavshedserklæring.
6.13 Personoplysninger.
Leverandøren skal sikre, at persondataloven og lov om behandling af personoplysninger overholdes, hvilket medfører, at leverandøren træffer de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod at de kommer i uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med loven.
6.14 Instruktioner.
En del af Kommunens varetagelse af ældreplejeområdet er reguleret i form af instruktioner og vejledninger ( eks. medicinhåndtering, hygiejne, pleje ). Instruktionerne stiller en række krav, som leverandøren til enhver tid skal efterleve.
Leverandøren er forpligtet til at modtage instruktioner fra Kommunens sygeplejersker, ergo- og fysioterapeuter i tilrettelæggelsen og udførelsen af opgaverne.
7,0 Krav til arbejdets tilrettelæggelse.
7.1 Planlægning.
Leverandøren skal sikre at der kommer færrest mulige forskellige hjælpere hos borgeren. Borgeren skal tildeles en fast kontaktperson, som primært leverer de tildelte ydelser. Borgeren orienteres om hvem det er. Ved dennes fravær skal afløsere fortrinsvis være de samme.
Leverandøren laver en aftale med borgeren om tidspunkt og dag for levering af hjælpen. Borgeren kan påregne at hjælpen ydes +/- 30 minutter i forhold til den aftalte tid. Leverandøren orienterer borgeren hvis et besøg undtagelsesvis udskydes 1 time eller mere.
Leverandøren skal planlægge arbejdet således, at borgere som får pleje og/eller praktisk bistand, og som afhentes til daghjem eller træning, er klar på det aftalte tidspunkt.
Arbejdet skal ligeledes planlægges så borgere der skal til læge, speciallæge, undersøgelse eller behandling på sygehus, er klar til afhentning på det aftalte tidspunkt.
Hvis en borger skal til undersøgelse, behandling eller lign. på sygehus, hos egen læge, speciallæge m.v. følger personale ikke med, idet det som udgangspunkt er borgerens og/eller de pårørendes ansvar at der ledsages. Er der undtagelsesvis behov for ledsagelse, skal leverandøren kontakte visitator.
Den af leverandørens personale, der er tilknyttet den enkelte borger, skal om nødvendigt, deltage i revisiteringer og samarbejde med tværfaglige samarbejdspartnere uden ekstra honorering.
Leverandøren skal sikre at medarbejderne til enhver tid i deres arbejdstid har mulighed for at få faglig supervision fra leverandøren.
Således skal medarbejderen der udfører praktisk bistand, have mulighed for at få supervision/vejledning af en person, der har en faglig uddannelse, der svarer mindst til en social og sundheds assistent. Medarbejdere der udfører pleje, skal have mulighed for supervision/vejledning af en person med en uddannelse, der svarer mindst til en sygeplejerske.
Er borgerens behov for pleje af så kompleks art at det forudsætter medarbejderen har uddannelse som sygeplejerske for at kunne udføre opgaven fagligt forsvarligt, tager leverandøren henvendelse til Kommunens hjemmesygepleje, der vurderer opgavens kompleksitet, og om opgaven skal varetages af en sygeplejerske.
Vurderer visitator eller Kommunens sygeplejerske , at der er behov for at det er en sygeplejerske der varetager opgaven, overtager kommunens hjemmesygepleje opgaven, i samarbejde med den private leverandørs personale. Leverandøren afregnes kun for den del af opgaven de selv udfører.
7.2 Nøglepersoner, leveringstid og telefontid.
Der tilknyttes en ansvarlig leder til opgaven i forbindelse med overdragelse af implementering af aftalen i borgerens hjem. Der skal som minimum afholdes et årligt møde mellem repræsentanter fra den kommunale myndighed og leverandøren, m.h.p. drøftelse af overordnede spørgsmål, f.eks. evaluering af aftaler.
Møder vedrørende den daglige udførelse af opgaven afholdes efter behov. Der afregnes ikke særskilt for opgaven.
Leverandøren er udelukkende forpligtet til at levere praktisk hjælp i tidsrummet kl. 8.00 – 17.00 alle hverdage.
Leverandøren skal kunne træffes telefonisk af borgeren og Kommunen i tidsrummet kl. 8.00 – 17.00 alle hverdage. Udover dette tidspunkt har leverandøren en telefonsvarer, hvor eks. borgere og pårørende, Kommunen og den øvrige hjemmepleje kan indtale beskeder. Der skal også kunne gives beskeder pr. mail.
Leverandører der leverer personlig pleje, er forpligtet til at levere personlig pleje 24 timer/døgnet , alle ugens dage.
Leverandøren skal kunne træffes telefonisk af borgeren, Kommunen og den øvrige hjemmepleje hele døgnet. Der skal også kunne gives beskeder pr. mail.
7.3 Nødkald og assistance ved nødkald.
Hos borgere hvor der er installeret nødkald, går kaldene direkte til den leverandør, som borgeren har valgt som leverandør – eks. til et mobilnr. Kravet gælder kun for leverandører af pleje, gælder 24 timer/døgnet alle ugens dag.
Har borgeren kun praktisk bistand fra privat leverandør, vil kaldet gå til Kommunens hjemmepleje.
Der sker central registrering af alle nødkald i ældre og sundhedsafdelingens administration.
Det er leverandørens pligt at følge op på nødkald. Besvares ved:
- At sende hjælp til den pågældende bruger indenfor 30 min.
- At rekvirere hjemmesygeplejerske ( i tilfælde af behov for hjemmesygeplejerskeydelser ).
- At kontakte egen læge eller vagtlæge såfremt nødkaldet har en karakter der kræver dette.
- At kontakte alarmcentralen 112 såfremt nødkaldet har en karakter der kræver dette.
- At besvarelse af nødkald dokumenteres i samarbejdsbogen, tidspunkt, årsag og handling.
Som en sikkerhed for at nødkaldet ikke går tabt i systemet, skal leverandøren sikre at der er yderligere 2 tlf. numre hvor kaldet videre stilles til.
Betjening af nødkald er indregnet i timeprisen for personlig pleje, hvorfor der ikke afregnes særskilt for denne ydelse.
7.4 Akut ændring i behov for hjælp.
Leverandøren skal ved henvendelser udenfor kommunens åbningstid på hverdage, iværksætte akutte foranstaltninger, som følge af ændringer hos tilknyttede borgere, Leverandøren kontakter dernæst kommunens visitatorer, den førstkommende hverdag, hvorefter den formelle revisitation kan finde sted.
Leverandørens medarbejdere skal på stedet og omgående yde hjælp til borgere, der eksempelvis er faldet eller på anden måde er akut syge. Herunder om nødvendigt tilkalde anden hjælp ( hjemmesygeplejerske, ambulance m.m. ).
Leverandørens medarbejder må aldrig forlade borgeren, før den tilkaldte hjælp er kommet.
7.5 Opbevarelse af nøgler til nøgleboks.
Leverandøren eller dennes medarbejdere må ikke opbevare borgernøgler, men skal ved henvendelse til ældre og handicapafdelingen anmode om at få opsat nøgleboks ved hoveddøren, udgiften afholdes af kommunen. Nøgle til nøgleboks skal opbevares på en sikker måde, den må ikke være mærket på en måde der gør det muligt at identificere nøglens funktion. Bliver en sådan nøgle væk eller den stjæles, vil evt. udgift til ændring af nøgleboksens kodelås, påhvile leverandøren.
7.6 Borgerens mulighed for at bytte ydelser.
Leverandøren skal være indforstået med at borgeren kan bytte de visiterede ydelser med andre ydelser, indenfor tidsrammen. Dog skal borgeren for at bytte til ydelser indenfor pleje, være visiteret til pleje, og være visiteret til praktisk hjælp for at kunne bytte indenfor praktisk hjælp. Undtaget for denne bestemmelse er tillægsydelserne.
Borgeren kan vælge bytteydelser indenfor ydelseskataloget. Aftales direkte mellem medarbejderen og borgeren. Medarbejderen skal kunne vurdere om bytning er forsvarligt, ellers skal der gives den ydelse der er visiteret til.
En fravalgt ydelse kan ikke senere kræves leveret.
Medarbejderen i hjemmet dokumenterer bytteydelsen i Samarbejdsbogen i hjemmet.
Leverandøren indberetter x 1 mdr. til Kommunens myndighedsfunktion.
Hvis borgeren gentagne gange bytter samme ydelse, vil visitator foretage en revurdering af behovet for hjælp.
7.7 Artikler fra sygeplejedepot.
Leverandøren forpligtes til kun at anvende sygeplejeartikler, der er godkendt af Kommunen. Leverandøren rekvirerer disse produkter via ældre og sundhedsafdelingen. Ved bestilling af produkter, oplyses borgeres navn og cpr. Nummer. Sygeplejeartiklerne er udelukkende til borgerens eget brug, kræver i de fleste tilfælde at borgeren har en bevilling.
8,0 Skift af leverandør eller ophør med hjælp.
8.1 Kommunens opsigelse af leverandørens samarbejde med en eller flere borgere.
Herved forstås tilfælde, hvor leverancen er så fejlbehæftet eller mangelfuld, at det kan medføre problemer for borgeren/borgerne på kortere eller længere sigt, hvis der ikke gribes ind. Ved gentagne tilfælde af mangelfulde leverancer, der påvirker borgerens trivsel, kan Kommunen opsige leverandørens samarbejde med borgeren med en dags varsel.
8.2 Principper for opsigelse af aftaler mellem borger og leverandør.
Leverandøren har som hovedregel ikke mulighed for at opsige en borger.
Borgeren kan efter eget ønske skifte leverandør, som det ønskes. Af hensyn til leverandørens muligheder for at omstille sig til ændringer i modtager kredsen, er fristen for en borgers skift af leverandør til en anden, fastsat til en måned, fra udgangen af den måned, hvori borgeren har anmodet om at skifte leverandør.
Leverandøren modtager besked fra kommunen, hurtigst muligt og senest den sidste hverdag i måneden, m.h.p. ophør den sidste dag i den efterfølgende måned.
8.3 Ophør af hjælp.
Ophør af hjælp eller ændring i den visiterede hjælp, bortset fra akutte situationer, kan kun finde sted efter aftale mellem borger og visitator, der skal foreligge en revisitering og dokumenterbar aftale med borgeren.
For borgere der har modtaget midlertidig hjælp, og hvor der er tydelig angivelse af tidsrammen for hjælpen, stoppes hjælpen umiddelbart efter tidsrammens udløb, såfremt der ikke forinden er sket henvendelse til visitator.
8.4 Beredskab og erstatningshjælp.
Leverandøren skal sikre, at der leveres hjælp i overensstemmelse med de trufne afgørelser.
Leverandøren skal have et beredskab, der kan håndtere hændelser som sygdom hos personalet, ferieperioder, personalemangel, etc.
Erstatningshjælp:
Daglig personlig pleje.
- Ved denne ydelse må der ikke forekomme aflysninger fra leverandørens side. Hvis plejeydelsen undtagelsesvis ikke kan leveres på det aftalte tidspunkt, skal erstatningshjælp ydes samme dag.
Søgnehelligdag:
- Personlig pleje der ikke udføres daglig og/eller praktisk bistand, der skal udføres på en søgnehelligdag, kan aflyses på dagen, og flyttes indenfor 3 hverdage, før eller efter helligdagen.
Praktisk bistand:
- Praktisk bistand kan ikke aflyses, men kan undtagelsesvis flyttes til en anden hverdag indenfor 5 hverdage.
9.0 Observation, indberetning og opfølgning.
Alt personale, der kommer i borgerens hjem, har observations- og underretningspligt i forhold til væsentlige sociale og sundhedsmæssige ændringer i borgerens helbred, humør, og almentilstand.
Der skal i de tilfælde, hvor der konstateres en unormal afvigelse i borgerens sociale og sundhedsmæssige tilstand, som kræver ændret behov for hjælp, meldes tilbage til visitator senest første hverdag. Observeres der forhold, der kræver stillingtagen eller handling fra hjemmesygeplejerske eller læge, kontakter leverandørens personale de relevante personer.
Manglende overholdelse af dette vil blive anset som misligholdelse af kontrakten.
Leverandøren skal på Kommunens foranledning kunne levere data/informationer, til eks. kontrolundersøgelser eller indberetninger til Sundhedsstyrelsen og Danmarks statistik.
Leverandøren har pligt til at give Kommunen oplysninger om samtlige forhold, der kan hindre, forstyrre eller true opfyldelsen af den indgåede kontrakt. Leverandøren har pligt til at underrette Kommunen om:
- Alvorlige svigt – hvis borgerens grundlæggende behov og omsorg, pleje og/eller praktisk hjælp ikke tilgodeses, eller hvis en borger bliver udsat for fysisk eller psykisk overgreb
- Alle væsentlige uregelmæssigheder, der har betydning for opgavernes planmæssige udførelse, herunder eks. indlæggelse, afbestilling af aktiviteter, træning, mad , flytning og dødsfald.
10.0 Dokumentation, notatpligt og kommunikation.
Leverandørens personale har dokumentations og notatpligt. Fra overdragelses tidspunktet har leverandøren ansvaret for at:
- Opstarte, vedligeholde og opdatere Samarbejdsbogen, der er placeret i borgerens hjem. Bogen udleveres af hjælperen i forbindelse med 1. Besøg i hjemmet. Kommunen afholder udgifter til at trykke og udgive bogen.
- Udover almindelig dokumentation, dokumenteres samtlige afvigelser i Samarbejdsbogen.
- Bogen medbringes ved lægebesøg, indlæggelser, daghjem, træning etc., forudsætter at borgeren accepterer dette.
Hvis borgeren skifter leverandør, skal leverandøren sikre at Samarbejdsbogen er ajourført med relevante oplysninger.
Leverandøren skal besidde almindeligt IT udstyr, med e-postadgang, der muliggør kommunikation med Kommunen. Kommunen sikrer i den forbindelse, at oplysninger om CPR-nummer og andre følsomme personoplysninger transmitteres over lukkede forbindelser eller i krypteret form.
Leverandøren skal være indstillet på, at der i løbet af 2003 kan blive tale om at skulle etablere adgang til Kommunens valgte IT omsorgssystem.
11.0 Opfølgning og tilsyn.
Under leverandørens udførelse af arbejdet har Kommunen ret til at føre tilsyn og udøve kontrol med alle led i arbejdets udførelse. Leverandøren er forpligtet til at stille alle oplysninger, der er nødvendige for udførelsen af denne kontrol, til rådighed for Kommunen.
Leverandøren skal være indforstået med, at der udføres kvalitetskontrol, blandt andet ved:
- Registrering af klagesager.
- Gennemførelse af brugertilfredsheds undersøgelse.
- Tilsyn ved visitator, oftest i forbindelse med revisiteringer.
Kontrol/opfølgning kan eksempelvis ske på følgende måde:
Ved revisiteringer kan der tages stikprøver af overholdelsen af kvalitetsmålene, herunder om leverandøren har leveret den visiterede hjælp, om hjælpen er leveret i overensstemmelse med målsætningerne og værdierne i kvalitetsstandarden, og om der er reageret fagligt forsvarligt på funktionsforbedringer og – svækkelser hos borgerne m.v.
Kommunen kan til enhver tid, foretage tilsyn med og kontrol af at opgavernes udførelse, eksempelvis hvor der foreligger mistanke om svigt eller lign.. Kommunen kan ligeledes til enhver tid anmode leverandøren om en redegørelse og dokumentation for forhold, Kommunen ønsker nærmere belyst.
Leverandøren udvikler i samarbejde med kommunens myndighedsfunktion procedure for egenkontrol.
Leverandøren er forpligtet til at medvirke ved borgertilfredsheds undersøgelser. 1 x årligt udsendes spørgeskema til 20 % af hjemmehjælpsmodtagerne. Der spørges til tryghed, værdighed, omsorg, kvalitet, information og fleksibilitet.
Leverandøren skal acceptere, at undersøgelses resultater kan offentliggøres.
Kommunen kontrollerer, om leverandøren ved faktureringen foretager korrekt opgørelse over den leverede hjælp.
12.0 Klageadgang og klagesagsbehandling.
Skriftlige eller mundtlige henvendelser fra Kommunens borgere direkte til leverandørens konkrete driftsforhold og hændelser besvares skriftligt af leverandøren. Ældrechefen underrettes ved fremsendelse af en kopi af leverandørens notat på henvendelsen og af leverandørens svar.
Skriftlige eller mundtlige henvendelser fra kommunens borgere direkte til leverandøren af generel eller principiel karakter fremsendes til ældrechefen, der besvarer henvendelsen efter samråd med leverandøren.
Skriftlige og mundtlige henvendelser fra Kommunens borgere direkte til ældre og sundhedsafdelingen vedrørende leverandøren eller dennes medarbejdere skal øjeblikkelig videregives til leverandøren, der – uden unødig ophold – udfærdiger en skriftlig udtalelse, som sendes til ældrechefen. Ældrechefen besvarer henvendelsen fra borgeren, der sendes kopi til leverandøren.
Skriftlige eller mundtlige henvendelser fra Kommunens borgere vedrørende visitationsafgørelsen behandles af kommunens myndighedfunktion. Modtager leverandøren henvendelser vedrørende afgørelsen, henvises til Kommunens visitationskontor i ældre og sundhedsafdelingen, der handler i forhold til gældende regler.
Henvendelser, som er omfattet af Klagerådets kompetence videresendes til Klagerådet for Ældre og sundhedsafdelingen.
13.0 Afregning og fakturering.
Leverandøren udarbejder en gang om måneden en faktura til Kommunen, med opgørelse af de leverede ydelser, som Kommunen skal betale for.
Faktureringen sker bagudrettet, således at der afregnes for hele kalendermåneder, månedsvis. Faktura kan således tidligst udskrives den 1, i måneden efter den måned, der skal afregnes for. Fakturaen skal være modtaget af Kommunen den 6. i måneden efter den måned, der skal betales for.
Der afregnes efter visiterede timer. Timerne er ansigt til ansigt tid med borgeren. Timepriserne afspejler således den visiterede tid hos borgeren. I prisen er der derfor indregnet alle direkte og indirekte omkostninger i forbindelse med ydelsen.
Afregning efter visiterede timer afviges dog i følgende situationer:
- Har borgeren ikke behov for pleje eller praktisk bistand i en periode, eksempelvis fordi borgeren ikke er i sin bolig, kan der ikke afregnes for de ydelser, der ellers skulle have været leveret i perioden – f.eks. hvis borgeren er på ferie, aflastning, på besøg eller indlagt på sygehus.
- Det forudsættes at hjælpen ophører øjeblikkelig ved dødsfald eller fraflytning.
- Med mindre andet er aftalt har leverandøren krav på fuld afregning for efterfølgende dag, hvis hjælpen aflyses senere end kl. 12.00 dagen før hjælpen skulle have været leveret. Sker aflysninger inden kl. 12.00 dagen før hjælpen skulle have været leveret, honoreres der ikke for ydelsen efterfølgende dag.
Udgangspunktet for afregning er således de ved visitationen visiterede tider pr. borger pr. uge og/eller pr. gang, og der tages udgangspunkt i de ved visitationen fastsatte gennemsnitstider. Tiden er således ikke nødvendigvis et udtryk for, hvad leverandøren er forpligtet til at bruge af tid på den enkelte ydelse hos borgeren. Leverandøren skal sikre at der bliver leveret de rigtige ydelser til den rette kvalitet.
Leverandøren skal derfor kunne ændre den præcise varighed af besøgene ud fra borgerens behov. Det gælder både i de situationer, hvor levering af en ydelse kræver længere tid end den visiterede gennemsnitstid, og i de situationer hvor ydelsen kan leveres på kortere tid end gennemsnittet. Uden at det ændrer på den tid der afregnes for.
I fakturaen skal leverandøren angive alle leverede ydelser/timer og fratrække de afvigelser, der har været i forhold til eventuelle aflysninger fra borgere eller Kommunen.
Ved faktureringen attesterer leverandøren, at de pågældende ydelser er leveret.
Kommunen skal ved modtagelse af faktura kunne kontrollere, at afregningen er i overensstemmelse med det visiterede og leverede. Kommunen godkender/afviser faktura.
Kommunen betaler månedsvis bagud, idet de fakturerede beløb anses for at være betalt med frigørende virkning ved indbetaling til bank, posthus eller lign. senest den sidste hverdag i måneden, hvor faktura er modtaget.
14.0 Misligholdelse.
Foreligger der misligholdelse, skal leverandøren, uden ugrundet ophold reagere og meddele dette skriftligt til Kommunen – inklusive hvad der er eller vil blive gjort for at afhjælpe misligholdelsen, hvad der vil blive gjort for at undgå, at tilsvarende misforhold indtræder i fremtiden. Kommunen afsætter tidsfrister for hvornår, der skal rettes op på misligholdelsen. I den forbindelse er Kommunen også berettiget til at foretage tilsyn.
Dansk rets almindelige regler om misligholdelse, herunder reglerne om erstatningsansvar m.v., og betaling af erstatning m.v. er gældende for denne kontrakt.
14.1 Misligholdelse og ekstraordinær ophævelse af kontrakt.
Såfremt leverandøren væsentligt misligeholder nærværende kontrakt ved alvorlige og/eller grove fejl og/eller mangler i leverancen, kan Kommunen ophæve kontrakten og tilbagetrække leverandørens godkendelse med øjeblikkelig virkning, eller efter eget valg ophæve kontakten med kort varsel.
Væsentlig misligholdelse defineres som enhver misligholdelse, der som følge af sin grovhed eller fordi flere mindre misligholdelser gentages, må betragtes som grov.
Ved vurderingen af hvorvidt der foreligger misligholdelse, herunder væsentlig misligholdelse og retsvirkning heraf, gælder dansk rets almindelige bestemmelser.
Det betragtes endvidere som væsentlig misligholdelse, hvis der indtræder konkurs, betalingsvanskeligheder, insolvens, betalingsstandsning, eller likvidation. Dansk ret er ligeledes gældende i denne forbindelse.
Leverandøren er erstatningsansvarlig over for Kommunens dokumenterede økonomiske udgifter forårsaget af leverandørens misligholdelse af kontrakten.
En ophævelse af kontrakten er ikke til hinder for, at Kommunen tillige kræver erstatning.
14.2 Forhold ved ophør.
I forbindelse med ophør af kontrakten, uanset årsag, skal alt materiale og al information, herunder oplysninger og data, der er nødvendige for, at en anden leverandør kan udføre de af kontrakten omfattede ydelser, være opdaterede og returneres til Kommunen. Materialet skal foreligge i en sådan form, at det er umiddelbart anvendelig for en anden leverandør, der skal varetage opgaven.
15.0 Ændring i kontrakten.
Der tages generel forbehold for fremtidige bestemmelser fastsat ved lov eller i henhold til lov der regulerer det område, som kontrakten omfatter. Leverandøren skal således tåle ændringer, eks. kravene til rapportering, dokumentation, anvendelse af tekniske løsninger og samarbejde m.m. på grund af lovændringer, ændring i serviceniveau og andre kommunale beslutninger.