KVALITETS- OG LEVERANDØRKRAV

TIL PRIVATE LEVERANDØRER

AF PERSONLIG &

PRAKTISK HJÆLP

TIL VISITEREDE BORGERE I

VEJEN KOMMUNE

MARTS 2003

 

INDLEDNING:

Baggrund.

Folketinget har den 29. maj 2002 vedtaget ændring af Lov om social service og herved indført frit leverandørvalg af "Pleje og praktisk hjælp" mv.

Nærværende dokument indeholder bl.a. en beskrivelse af de krav og vilkår, som private virksomheder skal leve op til for at opnå godkendelse som leverandør af pleje og/eller praktisk hjælp til borgere i Vejen Kommune.

Materiale er således udtryk for Vejen Kommunes krav og er rettet mod mulige private leverandører.

Kommunen skal selv leve op til de samme krav og vilkår.

Hvad er frit leverandørvalg?

Frit leverandørvalg betyder, at borgere, som er visiteret til "Personlig og praktisk hjælp", kan vælge at få ydelserne udført af en private leverandør, i stedet for den kommunale hjemmepleje.

Hvad er "Personlig og praktisk hjælp"?

"Personlig hjælp" omfatter ydelserne:

"Praktisk hjælp" omfatter ydelserne:

Hvem er omfattet af det frie leverandørvalg?

Alle borgere der er visiteret til "Personlig og praktisk hjælp", bortset fra nedennævnte Plejehjem m.m. er omfattet af det frie leverandørvalg.

Hvordan er Ældreområdet organiseret i Vejen Kommune?

"Pleje og praktisk hjælp" bevilliges i henhold til Serviceloven og hører budgetmæssigt under Helseområdet.

Helseområdet er organiseret med udgangspunkt i BUM-modellen (bestiller-udfører-modtager modellen), hvilket betyder, at bestillerfunktionen og udførerfunktionen er klart adskilt i Vejen Kommune.

Bestillerfunktionen og myndighedsopgaverne varetages af Helseafdelingen, som er centralt placeret på Rådhuset, og udførerfunktionen varetages af kommunens 4 decentrale lokalområder som hver administreres fra et lokalt center.

I Vejen Kommune er der ca. 17.000 indbyggere.

Pr. 1. december 2002 var 598 husstande visiteret til "Personlig og praktisk hjælp".

Hvem visiterer til

"Personlig og praktisk hjælp"?

VISITATIONSKONTORET, som er en organisatorisk enhed i Helseafdelingen, har ansvaret for, og kompetence til at visitere kommunes borgere til "Personlig og praktisk hjælp".

 

KVALITETSKRAV / LEVERANDØRKRAV

De samlede krav for at blive godkendt som leverandør omfatter både

KVALITETSKRAV, der relaterer sig til den enkelte ydelse og

LEVERANDØRKRAV, der relaterer sig til leverandørvirksomheden.

I dette afsnit er oplistet gældende krav, som potentielle leverandører skal kunne bekræfte, at de kan leve op til i deres anmodning om godkendelse.

 

KVALITETSKRAV

Kvalitetsmål og kvalitetsstandarder:

Bilagene viser bla. hvilke ydelser Vejen Kommunes borgere

Kommunen vil orientere leverandørerne om ændringer i serviceniveau mv., og leverandørerne er forpligtet til at holde sig orienteret omkring disse ændringer i serviceniveauet.

Ændringer af serviceniveauet undervejs i kontraktperioden samles som udgangspunkt op én gang årligt, hvor kommunen vurderer, om der skal foretages ændringer i kravene til leverandørerne og/eller i timeprisen.

Leverandørerne skal implementere ændringer i kravene med de tidsfrister, som fastsættes af byrådet, eller som følger af lovgivning.

 

LEVERANDØRKRAV

Generelle krav:

Den private leverandør udfører opgaverne på vegne af Vejen kommune.

Den private leverandør er derfor forpligtiget til at arbejdet udføres i overensstemmelse med principperne i offentlig forvaltning, eksempelvis:

Dette indebærer, at borgere der får leveret "Personlig og praktisk hjælp", har mulighed for at indbringe en eventuel klage over kvalitet m.v. til Klagerådet.

I den forbindelse skal leverandøren medvirke til sagens behandling med bl.a. videregivelse af relevante oplysninger.

Leverandøren skal desuden være opmærksom på, at der gælder særlige forvaltningsmæssige love og regler inden for dette område, jf. Retssikkerhedsloven § 43.

Borgernes generelle retssikkerhed må således ikke svækkes.

Overholdelse af Vejen kommunes værdier:

Vejen Kommune har fastlagt et værdigrundlag, som kommunen gerne vil kendes ved og kendes på.

Værdisættet består af følgende 4 overordnede kerneværdier:

Indenfor Ældreområdet lægger kommunen vægt på, at sundhed og omsorg altid udføres af et engageret og ansvarligt personale, der respekterer brugerens livsværdier, holdninger og erfaringer.

Brugerne skal have tillid til, at den ansatte er nærværende i den enkelte situation, og at den ansatte gennem dialog med brugeren udfører omsorgen med omtanke, så brugerens værdighed, selvbestemmelse og ansvar for egen tilværelse bevares og respekteres.

Udgangspunktet for kommunens indsats er sundhedsfremme og forebyggelse. Omsorg, pleje og aktivitet til de svageste brugere prioriteres højt og ressourcerne anvendes, så de svageste brugere altid tilgodeses. Hjælpen skal tilrettelægges, så den bidrager til at holde brugeren aktiv.

For alle leverandører af pleje og praktisk hjælp i Vejen Kommune gælder, at de i mødet med brugeren skal efterleve disse værdier.

Overholdelse af visitation og tilbagemelding til Vejen kommune:

Informationen skal gives skriftligt, gerne via mail.

For brugere, der alene har modtaget midlertidig hjælp, og hvor der er tydelig angivelse af tidsrammen for hjælpen, stoppes denne umiddelbart efter tidsrammens udløb, såfremt der ikke forinden er sket henvendelse til kommunen.

 

Beredskabskrav:

Da ældreplejen er kendetegnet ved at servicere mere eller mindre svage borgere med varierede behov, skal alle leverandører kunne præstere et vist beredskab.

I særlige situationer, hvor ydelserne skal igangsættes straks, kan en afgørelse om personlig hjælp meddeles til leverandøren pr. tlf. – Serviceafklaringen fremsendes efterfølgende.

Hvis særlige forhold gør sig gældende (f.eks. alvorlige uoverensstemmelser mellem modtager og leverandør), skal der kunne afviges fra den generelle frist.

Dokumentation og kommunikation:

Leverandøren skal kunne imødegå enhver naturlig udvikling af disse redskaber – Vejen kommune påtænker at anskaffe et IT-system i løbet af 2003.

Kvalifikationskrav til medarbejdere:

- Tavshedspligt

- Oplysnings- og tilbagemeldingspligt

- Takt og tone

- Undervisning i ergonomi

- Udførelse af personlig hygiejne hos borger

- Brug af samarbejdsbogen samt notatpligt

Uddannelsespligt i forhold til SOSU-uddannelserne:

Arbejdsmiljø – herunder hjælpemidler og arbejdsredskaber:

Samarbejdsproces / driftssamarbejde:

Klager og brugertilfredshed:

Dette indebærer, at borgere der får leveret "Personlig og praktisk hjælp", har mulighed for at indbringe en eventuel klage over kvalitet m.v. til Klagerådet.

I den forbindelse skal leverandøren medvirke til sagens behandling med bl.a. videregivelse af relevante oplysninger.

 

Opfølgning og tilsyn:

Det er en grundlæggende forudsætning i det frie leverandørvalg, at ansvaret for opfølgning og tilsyn i forhold til kvalitets- og leverandørkrav påhviler kommunen som myndighed.

Øvrige forhold:

Økonomiske forhold:

Realiserer Vejen Kommune sikkerhedsstillelsen, orienterer kommunen skriftligt leverandøren og sikkerhedsstilleren om baggrunden for, at garantien er gjort gældende og størrelsen af det hævede beløb. Beløbet udbetales til Vejen Kommune inden 10 hverdage, efter kravet er stillet.

Sikkerhedsstillelsen skal indestå med det fulde beløb til tre måneder efter kontraktens udløb, og indtil eventuelle mangler er afhjulpet. Sikkerhedsstillelsen kan således tages i anvendelse efter kontraktperiodens udløb.

AFREGNING AF YDELSER

Timepriser

Afregningen mellem leverandør og Vejen Kommune sker som udgangspunkt efter visiterede og leverede timer.

Afregningen sker efter timepriser beregnet af Vejen kommune jf. gældende lovgivning - Timeprisen beregnes og reguleres mindst én gang årligt.

Generelt afspejler priserne Vejen Kommunes aktuelle omkostningsniveau.

I det følgende er fremhævet nogle af de konkrete opgaver, som er indregnet i priserne – listen er ikke udtømmende.

I timeprisen er der bla. indregnet omkostninger til:

Særligt om pleje

I timepriserne er indregnet samtlige omkostninger, der vedrører kommunens leverandørvirksomhed af pleje og praktisk hjælp, herunder både direkte og indirekte omkostninger, eksempelvis:

Timepriserne er ligeledes baseret på en A til A tid fastlagt af Vejen kommune.

I A til A tiden indgår eksempelvis tid til:

Der udregnes timepriser for følgende ydelser:

Afregning

Der afregnes som udgangspunkt efter visiterede og leverede timer.

Timerne er A til A timer (ansigt til ansigt timer med brugerne).

Timerne fremgår af den enkelte brugers aktuelle serviceafklaring.

Afregningen starter fra og med første dato for levering af ydelser.

Afregningen stopper fra og med dato for sidste levering af ydelser (eksempelvis i.f.m. dødsfald og revisitation)

Leverandøren kan ikke modtage betaling fra Vejen Kommune for andet end de ydelser, der er indgået aftale om mellem Vejen Kommune og borgeren.

Afregningen efter visiterede timer afviges dog i følgende situationer:

 

GODKENDELSESPROCEDURE

Godkendelsesprocedure og kontraktindgåelse/ophør:

Godkendelse

Godkendte leverandører indberettes elektronisk til Socialministeriet, der sørger for elektronisk offentliggørelse.

På baggrund heraf vil byrådet træffe beslutning om eventuelle justeringer af ordningen, herunder fremtidige kontraktperioder.

Opsigelse

Det betragtes endvidere altid som væsentlig misligholdelse, hvis en leverandør kommer i økonomiske vanskeligheder, herunder etablerer forfalden gæld til det offentlige af et sådant omfang, at den pågældende ikke ville være blevet godkendt som leverandør, hvis oplysningerne havde foreligget på godkendelsestidspunktet.

Opsigelsesvarslet skal ved sådanne ekstraordinære situationer fastsættes så det er rimeligt for begge parter (opsigelsesgrunden kunne eksempelvis være manglende indberetninger ved ændringer i en brugers behov).

En ophævelse af kontrakten er ikke til hinder for, at kommunen tillige kræver erstatning.

Force majeur

Såfremt sådanne omstændigheder indtræder, påhviler det leverandøren straks at tage effektive skridt til med alle til rådighed stående midler at overvinde den pågældende hindring eller formindske dens virkning.

Leverandøren er endvidere forpligtet til straks at give kommunen meddelelse herom.

Det bemærkes, at det ikke betragtes som force majeure, hvis snevejr, glat føre eller lignende vanskeliggør trafikforholdene.

Kommunen har dog ret til at lade arbejdet udføre selv eller ved andre, så længe leverandøren er forhindret som følge af force majeure.

Overdragelse af opgaverne og ændringer af ejerforhold

Underleverandører

BILAGSFORTEGNELSE

 

Data som skal foreligge for at blive godkendt som leverandør af "Personlig og praktisk hjælp":

LEVERANDØRDATA:

Blandt andet:

Ved nystartet virksomhed som minimum en åbningsbalance.

TRO OG LOVE ERKLÆRING:

Der skal foreligge en "Tro og love erklæring" vedr. virksomhedens ubetalte, forfaldne gæld til det offentlige, jf. lov nr. 1093 af 21. december 1994, § 2. stk. 2, på tilbudstidspunktet.