KVALITETS- OG LEVERANDØRKRAV
TIL PRIVATE LEVERANDØRER
AF PERSONLIG &
PRAKTISK HJÆLP
TIL VISITEREDE BORGERE I
VEJEN KOMMUNE
MARTS 2003
INDLEDNING:
Baggrund.
Folketinget har den 29. maj 2002 vedtaget ændring af Lov om social service og herved indført frit leverandørvalg af "Pleje og praktisk hjælp" mv.
Nærværende dokument indeholder bl.a. en beskrivelse af de krav og vilkår, som private virksomheder skal leve op til for at opnå godkendelse som leverandør af pleje og/eller praktisk hjælp til borgere i Vejen Kommune.
Materiale er således udtryk for Vejen Kommunes krav og er rettet mod mulige private leverandører.
Kommunen skal selv leve op til de samme krav og vilkår.
Hvad er frit leverandørvalg?
Frit leverandørvalg betyder, at borgere, som er visiteret til "Personlig og praktisk hjælp", kan vælge at få ydelserne udført af en private leverandør, i stedet for den kommunale hjemmepleje.
Hvad er "Personlig og praktisk hjælp"?
"Personlig hjælp" omfatter ydelserne:
- MÅLRETTEDE PÆDAGOGISKE OPGAVER
- BEHANDLING OG UNDERSØGELSE
- MEDICINGIVNING OG MEDICINADMINISTRATION
- FOREBYGGELSE OG SUNDHEDSFREMME
"Praktisk hjælp" omfatter ydelserne:
Hvem er omfattet af det frie leverandørvalg?
Alle borgere der er visiteret til "Personlig og praktisk hjælp", bortset fra nedennævnte Plejehjem m.m. er omfattet af det frie leverandørvalg.
- Beboerne i Plejehjemmet Egely, Vejen
- Beboerne i boligerne v/Plejehjemmet Egely, Vejen
- Beboerne i Plejehjemmet Birkely, Askov
- Beboerne i boligerne v/Plejehjemmet Birkely, Askov
- Boboerne i boligerne i Kærdalen, Vejen
- Beboerne i Boligerne i Lindecentret, Bække
- Beboerne i Boligerne i Center Bøgely, Gesten
Hvordan er Ældreområdet organiseret i Vejen Kommune?
"Pleje og praktisk hjælp" bevilliges i henhold til Serviceloven og hører budgetmæssigt under Helseområdet.
Helseområdet er organiseret med udgangspunkt i BUM-modellen (bestiller-udfører-modtager modellen), hvilket betyder, at bestillerfunktionen og udførerfunktionen er klart adskilt i Vejen Kommune.
Bestillerfunktionen og myndighedsopgaverne varetages af Helseafdelingen, som er centralt placeret på Rådhuset, og udførerfunktionen varetages af kommunens 4 decentrale lokalområder som hver administreres fra et lokalt center.
I Vejen Kommune er der ca. 17.000
indbyggere.
Pr. 1. december 2002 var 598
husstande visiteret til "Personlig og praktisk hjælp".
Hvem visiterer til
"Personlig og praktisk hjælp"?
VISITATIONSKONTORET, som er en organisatorisk enhed i Helseafdelingen, har ansvaret for, og kompetence til at visitere kommunes borgere til "Personlig og praktisk hjælp".
KVALITETSKRAV / LEVERANDØRKRAV
De samlede krav for at blive godkendt som leverandør omfatter både
KVALITETSKRAV, der relaterer sig til den enkelte ydelse og
LEVERANDØRKRAV, der relaterer sig til leverandørvirksomheden.
I dette afsnit er oplistet gældende krav, som potentielle leverandører skal kunne bekræfte, at de kan leve op til i deres anmodning om godkendelse.
KVALITETSKRAV
Kvalitetsmål og kvalitetsstandarder:
- Leverandøren skal arbejde efter de til en hver tid af Byrådet opstillede kvalitetsmål og kvalitetsstandarder.
- Ydelser og kvalitetsstandarder er nærmere specificeret i Vejen Kommunes servicebeskrivelse "HJEMMEHJÆLP - Personlig og praktisk hjælp".
Bilagene viser bla. hvilke ydelser Vejen Kommunes borgere
- Såfremt leverandøren er i tvivl om kravenes betydning for deres arbejdstilrettelæggelse, er de forpligtet til at kontakte kommunen med henblik på at få skabt klarhed herom.
- Leverandøren har pligt til at efterleve lovgivningens krav om fleksibilitet (bytte ydelser).
- Leverandøren har pligt til at hjælpen leveres i overensstemmelse med den trufne afgørelse, herunder levering af erstatningshjælp – fremgår af bilag l.
- Ydelsesbeskrivelserne i kvalitetsstandarden opdateres som udgangspunkt én gang årligt, men ændringer af lovgivning og fx byrådsbeslutninger kan medføre hyppigere ændringer.
Kommunen vil orientere leverandørerne om ændringer i serviceniveau mv., og leverandørerne er forpligtet til at holde sig orienteret omkring disse ændringer i serviceniveauet.
Ændringer af serviceniveauet undervejs i kontraktperioden samles som udgangspunkt op én gang årligt, hvor kommunen vurderer, om der skal foretages ændringer i kravene til leverandørerne og/eller i timeprisen.
Leverandørerne skal implementere ændringer i kravene med de tidsfrister, som fastsættes af byrådet, eller som følger af lovgivning.
LEVERANDØRKRAV
Generelle krav:
Den private leverandør udfører opgaverne på vegne af Vejen kommune.
Den private leverandør er derfor forpligtiget til at arbejdet udføres i overensstemmelse med principperne i offentlig forvaltning, eksempelvis:
- TAVSHEDSPLIGT – Leverandøren skal sikre, at alle medarbejdere underskriver og efterlever en tavshedserklæring, hvoraf det fremgår, at medarbejderen har tavshedspligt, jf. borgerlig straffelovs § 152.
- KLAGEADGANG – "Personlig og praktisk hjælp" er omfattet af lovgivningens regler for klageadgang.
Dette indebærer, at borgere der får leveret "Personlig og praktisk hjælp", har mulighed for at indbringe en eventuel klage over kvalitet m.v. til Klagerådet.
I den forbindelse skal leverandøren medvirke til sagens behandling med bl.a. videregivelse af relevante oplysninger.
- NOTATPLIGT – Leverandøren skal gøre brug af kommunens kommunikationsbog efter gældende regler – bogen findes hos alle borgere visiteret til "Personlig og praktisk hjælp".
Leverandøren skal desuden være opmærksom på, at der gælder særlige forvaltningsmæssige love og regler inden for dette område, jf. Retssikkerhedsloven § 43.
Borgernes generelle retssikkerhed må således ikke svækkes.
- Leverandøren og dennes medarbejdere samt ægtefæller, nærtstående og pårørende må ikke modtage arv, gaver eller lignende økonomiske fordele fra brugerne.
Overholdelse af Vejen kommunes værdier:
Vejen Kommune har fastlagt et værdigrundlag, som kommunen gerne vil kendes ved og kendes på.
Værdisættet består af følgende 4 overordnede kerneværdier:
- Respekt
- Ordentlighed
- Engagement og
- Effektivitet
Indenfor Ældreområdet lægger kommunen vægt på, at sundhed og omsorg altid udføres af et engageret og ansvarligt personale, der respekterer brugerens livsværdier, holdninger og erfaringer.
Brugerne skal have tillid til, at den ansatte er nærværende i den enkelte situation, og at den ansatte gennem dialog med brugeren udfører omsorgen med omtanke, så brugerens værdighed, selvbestemmelse og ansvar for egen tilværelse bevares og respekteres.
Udgangspunktet for kommunens indsats er sundhedsfremme og forebyggelse. Omsorg, pleje og aktivitet til de svageste brugere prioriteres højt og ressourcerne anvendes, så de svageste brugere altid tilgodeses. Hjælpen skal tilrettelægges, så den bidrager til at holde brugeren aktiv.
For alle leverandører af pleje og praktisk hjælp i Vejen Kommune gælder, at de i mødet med brugeren skal efterleve disse værdier.
Overholdelse af visitation og tilbagemelding til Vejen kommune:
- Det er et ufravigeligt krav, at leverandøren overholder den aftale der er indgået mellem borgeren og Vejen Kommunes centrale Visitationskontor – fremgår af senest udarbejdede SERVICEAFKLARING – af Serviceafklaringen fremgår bla. tidsrammen.
- Tidsrammen fastsættes individuelt efter en konkret vurdering.
- Den fastlagte tidsramme er et udtryk for et netto-tidsforbrug hos borgeren.
- Opgaverne skal løses inden for tidsrammen (summen af den visiterede tid).
Tidspunktet for gennemførelse af opgaven skal så vidt muligt aftales mellem borgeren og leverandøren med udgangspunkt i borgerens ønsker.
- Vejen Kommune gennemfører automatisk revisitation hos personer der modtager "Personlig og praktisk hjælp" – revisitationerne gennemføres efter behov, dog min. 1 gang om året.
- Leverandøren skal overholde de generelle retningslinier, byrådet har fastsat for erstatningshjælp ved aflysning m.v. (lovens § 75 b).
- Leverandøren skal sikre, at en erfaren vejleder medvirker ved opstart, og at den medarbejder der skal udføre opgaven er kvalificeret til at udføre denne (se i øvrigt afsnit om Kvalifikationskrav til medarbejdere).
- Leverandøren og dennes medarbejdere er forpligtet til at give Visitationskontoret meddelelse såfremt en opgave udvikler sig således
- at der er behov for en revisitation,
- at der opstår et akut behov for hjælp,
Informationen skal gives skriftligt, gerne via mail.
- Leverandøren er ligeledes forpligtet til at give Visitationskontoret meddelelse ved
- dødsfald
- indlæggelse på Sygehus
- Ophør af hjælp kan kun finde sted efter en revisitation, efter dokumenterbar aftale med brugeren eller i forbindelse med ændringer i Vejen Kommunes serviceniveau.
For brugere, der alene har modtaget midlertidig hjælp, og hvor der er tydelig angivelse af tidsrammen for hjælpen, stoppes denne umiddelbart efter tidsrammens udløb, såfremt der ikke forinden er sket henvendelse til kommunen.
Beredskabskrav:
Da ældreplejen er kendetegnet ved at servicere mere eller mindre svage borgere med varierede behov, skal alle leverandører kunne præstere et vist beredskab.
Leverandøren er forpligtet til at kunne løse alle de opgaver som Vejen Kommune til enhver tid måtte visitere til indenfor serviceydelsen "Personlig og praktisk hjælp".
- Leverandøren skal kunne betjene alle nye borgere – leverandøren kan således ikke fravælge borgere og opgaver.
- Leverandøren skal kunne betjene aktuelle borgere der er visiteret til personlig hjælp alle døgnets timer og alle ugens dage.
- Leverandøren er kun forpligtiget til at kunne levere praktisk hjælp i tidsrummet hverdage mellem kl. 08.00 – 16.00.
- En visiteret ydelse til "Praktisk hjælp" skal være igangsat senest 7 dage efter at leverandøren har modtaget serviceafklaringen.
- En visiteret ydelse til "Personlig hjælp" skal være igangsat senest dagen efter at leverandøren har modtaget serviceafklaringen.
I særlige situationer, hvor ydelserne skal igangsættes straks, kan en afgørelse om personlig hjælp meddeles til leverandøren pr. tlf. – Serviceafklaringen fremsendes efterfølgende.
- Ved pludselige ændringer i borgerens funktionsniveau, hvor behovet for hjælp til personlig pleje øges, skal ydelserne igangsættes straks. Der vil efterfølgende blive foretaget ekstraordinær revisitation såfremt behovet overstiger 2 time / uge. Ellers sker revisitation som planlagt. (betalingen er indeholdt i kommunens timepris - se afsnit om "Afregning af ydelser")
- Modtageren har mulighed for at skifte til en anden leverandør fra udgangen af den måned, der følger efter at pgl. har anmodet om at skifte leverandør.
Hvis særlige forhold gør sig gældende (f.eks. alvorlige uoverensstemmelser mellem modtager og leverandør), skal der kunne afviges fra den generelle frist.
- Leverandøren skal anskaffe nødvendigt kommunikationsudstyr for at kunne besvare nødkald (pt. mobiltelefon).
- Leverandøren skal kunne assistere kommunens sygeplejersker ved nødkald – fx i situationer hvor der er behov for to personer.
- Leverandøren skal på stedet kunne yde nødvendig akut hjælp, eksempelvis til en borger der er faldet eller på anden måde er akut syge, herunder om nødvendigt tilkalde andre – læge, hjemmesygeplejerske m.v. – (betalingen er indeholdt i kommunens timepris - se afsnit om "Afregning af ydelser").
- Leverandøren skal i.f.m. sygefravær, ferie, orlov m.v. kunne tilkalde vikarer eller andre, der sikrer at hjælpen leveres - (betalingen er indeholdt i kommunens timepris – se afsnit om "Afregning af ydelser").
Dokumentation og kommunikation:
- Leverandører af praktisk hjælp skal kunne træffes telefonisk af brugeren og kommunen i tidsrummet kl. 08.00 – 16.00 alle hverdage.
- Leverandører af personlig hjælp skal kunne træffes telefonisk af brugeren og kommunen 24 timer i døgnet alle ugens dage.
- Leverandøren skal registrere leverede timer i.f.m. midlertidig "Personlig og praktisk hjælp" – registreringerne skal indsendes til Visitationskontoret.
- Leverandøren er forpligtiget til at anvende de til en hver tid eksisterende dokumentationsredskaber som anvendes i kommunen.
Leverandøren skal kunne imødegå enhver naturlig udvikling af disse redskaber – Vejen kommune påtænker at anskaffe et IT-system i løbet af 2003.
- Leverandøren skal gøre brug af kommunens kommunikationsbog efter gældende regler – bogen findes hos alle borgere visiteret til "Personlig og praktisk hjælp" (Bogen oprettes af leverandøren – materiale udleveres fra Visitationskontoret).
- Leverandøren skal være indstillet på at tilpasse sig i.f.m. udvikling inden for IT-området i Kommunen, herunder anskaffe de nødvendige arbejdsredskaber hertil.
- Leverandøren skal deltage i administrative funktioner på samme niveau som kommunens egne leverandører (eksempelvis arkivering i henhold til Lov nr. 337 af 14. maj 1992 om offentlige arkiver og tilhørende vejledning om kassationsfrist).
- Leverandøren er forpligtiget til at udføre opgaven i overensstemmelse med principperne i offentlig forvaltning således at borgerens generelle retssikkerhed ikke svækkes.
Kvalifikationskrav til medarbejdere:
- Leverandøren skal sikre at kvalitative krav overholdes, herunder at opgaverne til enhver tid varetages af overenskomstdækket velkvalificeret personale.
- Personale som yder "Personlig hjælp" kan fx have en uddannelse som sygeplejerske, terapeut, social- og sundhedsassistent eller social- og sundhedshjælper - personalet skal som minimum have en social- og sundhedshjælperuddannelse.
- Såfremt der skal løses mere kompleks personlig hjælp, kan der stilles krav om at disse opgaver udføres af en sygeplejerske eller en social- og sundhedsassistent.
- Personale som yder "Praktisk hjælp" skal som minimum have sundhedsfaglig indsigt
- skal kunne yde støtte og hjælp til praktisk og personlig hjælp til brugerens daglige livsførelse
- skal kunne yde støtte og hjælp til almindelige omsorgsmæssige behov
- skal kunne videregive relevante observationer
- skal kunne rapportere observationer, samt videregive opgaver, som ligger udenfor eget kompetenceområde
- at der ydes en kundevenlig betjening,
- at personalet optræder velsoigneret og præsentabelt
- at personalet til hver en tid er vidende og velorienteret i det job de udfører
- at personalet er dansktalende
- Leverandøren skal sikre at følgende er gennemgået med alle medarbejdere:
- Tavshedspligt
- Oplysnings- og tilbagemeldingspligt
- Takt og tone
- Undervisning i ergonomi
- Udførelse af personlig hygiejne hos borger
- Brug af samarbejdsbogen samt notatpligt
- Personalet skal kunne legitimere sig i overensstemmelse med Helseområdets almindelige regler herom, dette gælder også afløsere.
Uddannelsespligt i forhold til SOSU-uddannelserne:
- Leverandøren har pligt til at deltage i uddannelsen af SOSU-elever såfremt pgl. har en leverance af visiterede timer på over 250 timer/uge – der vil blive aftalt afregning herfor.
Arbejdsmiljø – herunder hjælpemidler og arbejdsredskaber:
- Leverandøren skal udføre opgaverne inden for rammerne af arbejdsmiljøreglerne.
- Leverandøren har pligt til at foretage en arbejdspladsvurdering i det enkelte hjem inden arbejdet igangsættes – dokumentation skal forefindes.
- Efter aftale med Vejen kommunes Terapeutkontor stillers hjælpemidler gratis til rådighed for leverandøren såfremt der er grundlag for en bevilling.
- Leverandøren skal være indstillet på, at opfylde de samme krav som til enhver tid måtte stilles til kommunens egne leverandører m.h.t. at fremme formålet i lov om aktiv social politik og lov om en aktiv arbejdsmarkedspolitik - om at bevare og udbygge arbejdspladsens rummelighed – initiativer, der medvirker til forebyggelse og fastholdelse på arbejdsmarkedet.
- Leverandøren har pligt til at indgå i et samarbejde med kommunen omkring arbejdsmiljøet.
Samarbejdsproces / driftssamarbejde:
- For at sikre kvaliteten og kontinuiteten for den enkelte borger, er leverandøren forpligtiget til at sikre, at det altid er muligt at komme i kontakt med leverandøren.
- Leverandøren er ligeledes forpligtiget til at deltage i aftalte samarbejdsmøder med henblik på koordinering og gensidig orientering, herunder krav om et tæt samarbejde med hjemmesygeplejen, samt terapeutgruppen.
- Ved akut behov er leverandøren forpligtiget til at deltage i samarbejdsmøder den dag behovet opstår.
- Leverandøren har pligt til at medvirke ved lægeordineret undersøgelse og behandling som kræver det daglige personale involveret f.eks. daglig vægtkontrol, væskeskema, dokumentation af særlige observationer m.m.
- Leverandøren har pligt til at medvirke ved visitationer / revisitationer efter aftale med visitationskontoret.
- Leverandøren skal acceptere at pårørende inviteres til at deltage ved visitationer/revisitationer såfremt der er ønske herom.
- Leverandøren skal være indstillet på at levere diverse statistikker til kommunen.
Klager og brugertilfredshed:
- "Personlig og praktisk hjælp" er omfattet af lovgivningens regler for klageadgang.
Dette indebærer, at borgere der får leveret "Personlig og praktisk hjælp", har mulighed for at indbringe en eventuel klage over kvalitet m.v. til Klagerådet.
I den forbindelse skal leverandøren medvirke til sagens behandling med bl.a. videregivelse af relevante oplysninger.
Opfølgning og tilsyn:
Det er en grundlæggende forudsætning i det frie leverandørvalg, at ansvaret for opfølgning og tilsyn i forhold til kvalitets- og leverandørkrav påhviler kommunen som myndighed.
- I forbindelse med revisitationer vil kommunens visitatorer følge op på:
- om leverandøren har leveret den visiterede hjælp og i overensstemmelse med målsætningen
- om dokumentationen er fyldestgørende
- om der er reageret fagligt forsvarligt på funktionsforbedringer og svækkelser hos brugeren.
- Leverandøren skal være indforstået med, at Visitationskontoret aflægger leverandøren besøg såvel rutinemæssigt som med baggrund i afvigelser fra de indgåede aftaler.
- Leverandøren skal være indforstået med, at der udføres stikprøvevis kvalitetskontrol ud over den almindelige kvalitetskontrol, der bl.a. gennemføres ved registrering af klagesager, brugeranalyser m.v.
- Leverandøren er forpligtet til at medvirke i Vejen Kommunes evaluering af kommunens servicetilbud, herunder blandt andet med oplysninger om efterspørgsel af tilkøbsydelser, herunder hvilke tilkøbsydelser der efterspørges, og hvilke der udføres.
Øvrige forhold:
- Leverandøren kan tilbyde borgerne tilkøbsydelser.
- Hvis der indgås kontrakt mellem borgeren og den private leverandør om tilkøbsydelser, er afregning og betingelser herfor Vejen Kommune uvedkommende.
- Tilkøbsydelser kan aldrig dække opgaver der skal udføres inden for den af Visitationskontoret fastlagte tidsramme.
Økonomiske forhold:
- For at sikre levering af ydelserne i tilfælde af helt uforudsete forhold (konkurs eller lignende) kan der stilles krav om, at leverandøren sætter en form for sikkerhed i forbindelse med kontraktindgåelsen. Sikkerhedsstillelsen skal stå i et rimeligt forhold til den forventede omsætning hos leverandøren.
- Såfremt leverandøren i kontraktperioden opnår aftale med 25 brugere eller derover, skal leverandøren stille en uigenkaldelig anfordringsgaranti eller anden tilsvarende sikkerhed svarende til 5 pct. af den forventede årlige omsætning (ekskl. moms).
- Vejen Kommune udarbejder en obligatorisk garantitekst, som leverandørerne skal anvende.
Realiserer Vejen Kommune sikkerhedsstillelsen, orienterer kommunen skriftligt leverandøren og sikkerhedsstilleren om baggrunden for, at garantien er gjort gældende og størrelsen af det hævede beløb. Beløbet udbetales til Vejen Kommune inden 10 hverdage, efter kravet er stillet.
Sikkerhedsstillelsen skal indestå med det fulde beløb til tre måneder efter kontraktens udløb, og indtil eventuelle mangler er afhjulpet. Sikkerhedsstillelsen kan således tages i anvendelse efter kontraktperiodens udløb.
- Leverandøren skal dokumentere at virksomhedens medarbejdere er dækket af en ansvarsforsikring.
- Ændringer af kvalitets- og priskrav har tidligst få virkning fra dagen for offentliggørelse af de indberettede oplysninger.
- Leverandøren skal dokumentere at pgl. ikke har ubetalt gæld til det offentlige.
AFREGNING AF YDELSER
Timepriser
Afregningen mellem leverandør og Vejen Kommune sker som udgangspunkt efter visiterede og leverede timer.
Afregningen sker efter timepriser beregnet af Vejen kommune jf. gældende lovgivning - Timeprisen beregnes og reguleres mindst én gang årligt.
Generelt afspejler priserne Vejen Kommunes aktuelle omkostningsniveau.
I det følgende er fremhævet nogle af de konkrete opgaver, som er indregnet i priserne – listen er ikke udtømmende.
I timeprisen er der bla. indregnet omkostninger til:
Særligt om pleje
- den fornødne kapacitet til at kunne levere pleje 24 timer i døgnet alle ugens dage samt kapacitet til en vagthavende medarbejder, der er til stede i alle døgnets 24 timer til bl.a. at træffe akutte faglige beslutninger.
- at leverandøren ved henvendelser uden for tidsrummet kl. 08.00 – 15.00, hverdage samt i weekender/helligdage kan iværksætte akutte foranstaltninger som følge af akutte ændringer hos brugerne.
- at følge op på alle alarmer og nødkald.
- et beredskab, der kan håndtere hændelser som sygdom hos personalet, ferieperioder, personalemangel og lignende.
- et beredskab, således at pleje-leverandøren kan undgå aflysninger.
I timepriserne er indregnet samtlige omkostninger, der vedrører kommunens leverandørvirksomhed af pleje og praktisk hjælp, herunder både direkte og indirekte omkostninger, eksempelvis:
- Fast løn, pension, ATP,AER, AES m.m.
- Særydelser – overarbejde/merarbejde, særlig feriegodtgørelse og øvrige ikke-arbejdstidsbestemte tillæg (cykel, beklædning m.m.)
- Ydelser hos vikarbureau
- Refusion vedr. sygdom m.m.
- Befordrings- og kørselsgodtgørelse
- Arbejdsskadeforsikring
- Bidrag til BST
- Udgifter til efteruddannelse
- Transport (leasing, forsikring, service, skader, vægtafgift m.m.)
- Inventar og maskiner
- Hjælpemidler til medarbejdere (handsker o.l.)
- Husleje, el, varme, vand o.l.
- Indvendig vedligeholdelse af administrationslokaler
- Administration og driftsudgifter til administration (PC'er, tryksager, telefon, information m.m.)
- Andel af central administration (sagsbehandling vedr. løn, faglige opgaver og IT-bistand m.m.)
- Forrentning og afskrivning
Timepriserne er ligeledes baseret på en A til A tid fastlagt af Vejen kommune.
I A til A tiden indgår eksempelvis tid til:
- Ferie, ferie fridage, omsorgsdage, fri på helligdage, afspadsering på søn- og helligdage
- Personlig tid til diverse pauser
- Sygefravær
- Mødeaktivitet (daglige morgenmøder, ugentlige møder, personalemøder
- Tid til uddannelse
- Medarbejdersamtale
- Administrativt arbejde med tjenestetidsplaner og APV
- Indirekte brugertid (ikke visiterede akutte pleje/omsorgsopgaver, herunder opgaver i.f.m. nødkald, dødsfald o.l.)
- Indirekte brugertid (kontakt til familie – kontakt til læge, terapeut m.fl.
- Vejtid
Der udregnes timepriser for følgende ydelser:
- Praktisk hjælp
- Personlig hjælp i dagtimerne
- Personlig hjælp på ubekvemme tider
Afregning
Der afregnes som udgangspunkt efter visiterede og leverede timer.
Timerne er A til A timer (ansigt til ansigt timer med brugerne).
Timerne fremgår af den enkelte brugers aktuelle serviceafklaring.
Afregningen starter fra og med første dato for levering af ydelser.
Afregningen stopper fra og med dato for sidste levering af ydelser (eksempelvis i.f.m. dødsfald og revisitation)
Leverandøren kan ikke modtage betaling fra Vejen Kommune for andet end de ydelser, der er indgået aftale om mellem Vejen Kommune og borgeren.
Afregningen efter visiterede timer afviges dog i følgende situationer:
- Hvis brugeren ikke har behov for pleje eller praktisk hjælp i en periode, eksempelvis i.f.m. ferie, på besøg, indlæggelse på hospital eller midlertidigt ophold.
GODKENDELSESPROCEDURE
Godkendelsesprocedure og kontraktindgåelse/ophør:
Godkendelse
- Anmodning om godkendelse skal fremsendes til Helseafdelingen i 3 eksemplarer – Godkendelsesmateriale udleveres fra Visitationskontoret.
- Alle henvendelser vedrørende spørgsmål til godkendelsesmaterialet og processen skal rettes til Afdelingslederen for Helseafdelingen eller Den sygeplejefaglige leder.
- Kommunen træffer beslutning om godkendelse på baggrund af det indkomne materiale og evt. supplerende møder med /oplysninger fra leverandøren.
- I tilfælde af, at leverandøren ikke godkendes, meddeles dette skriftligt med en konkret begrundelse.
- I tilfælde af, at leverandøren godkendes fremsendes kontrakt til underskrivelse – Leverandørens omkostninger i forbindelse med udarbejdelse af godkendelsesanmodning og efterfølgende dokumentation mv. er Vejen Kommune uvedkommende.
- Hvis ikke andet er aftalt, løber kontrakten fra den 1.ste efter at kontrakten er modtaget retur i underskrevet stand til og med 31 december 2005, hvor kontrakten udløber uden opsigelse.
Godkendte leverandører indberettes elektronisk til Socialministeriet, der sørger for elektronisk offentliggørelse.
- Vejen Kommune vil i løbet af 2004/05 foretage en evaluering af frit valgsordningen.
På baggrund heraf vil byrådet træffe beslutning om eventuelle justeringer af ordningen, herunder fremtidige kontraktperioder.
- Senest 6 måneder forud for kontraktens udløb, vil kommunen anmode leverandøren om at tilkendegive, hvorvidt pgl. ønsker at fortsætte som leverandør efter kontraktens udløb.
Opsigelse
- I kontraktperioden kan leverandøren opsige kontrakten når som helst med et varsel på 90 dage regnet til den 1. i en måned.
- Kommunen kan – såfremt der foreligger en situation hvor der er behov for at opsige alle eller en gruppe af leverandørkontrakter – foretage sådanne opsigelser med 90 dages varsel til den 1. i en måned.
- Såfremt en part i væsentlig grad misligholder sine forpligtelser, kan den anden part ophæve kontrakten med øjeblikkelig virkning eller - efter eget valg - opsige kontrakten med forkortet varsel. Ved væsentlig misligholdelse forstås enhver misligholdelse, der som følge af sin grovhed, eller fordi flere mindre misligholdelser gentages, må betragtes som grov. Et eksempel på væsentlig misligholdelse kunne være manglende besvarelse af alarm- eller nødopkald.
Det betragtes endvidere altid som væsentlig misligholdelse, hvis en leverandør kommer i økonomiske vanskeligheder, herunder etablerer forfalden gæld til det offentlige af et sådant omfang, at den pågældende ikke ville være blevet godkendt som leverandør, hvis oplysningerne havde foreligget på godkendelsestidspunktet.
- Såfremt en part misligholder sin kontrakt, uden at der dog foreligger væsentlig misligholdelse, vil den anden part være berettiget til - ekstraordinært - at opsige kontrakten med forkortet varsel.
Opsigelsesvarslet skal ved sådanne ekstraordinære situationer fastsættes så det er rimeligt for begge parter (opsigelsesgrunden kunne eksempelvis være manglende indberetninger ved ændringer i en brugers behov).
- Ved vurderingen af, om der foreligger misligholdelse, herunder væsentlig misligholdelse samt retsvirkningerne heraf, gælder dansk rets almindelige regler.
- Leverandøren er således erstatningsansvarlig over for kommunen for dokumenterede økonomiske tab forårsaget af leverandørens misligholdelse af kontrakten, se dog afsnit om force majeure.
En ophævelse af kontrakten er ikke til hinder for, at kommunen tillige kræver erstatning.
Force majeur
- I det omfang udefra kommende begivenheder, som leverandøren ikke er herre over, såsom krig, naturkatastrofer, strejker, som ikke skyldes leverandørens egne forhold, lock-out eller anden force majeure, forhindrer leverandøren i at opfylde de forpligtelser, han i nærværende kontrakt har påtaget sig, foreligger der ikke misligholdelse, og kommunen er ikke berettiget til at gøre misligholdelsesbeføjelser gældende.
Såfremt sådanne omstændigheder indtræder, påhviler det leverandøren straks at tage effektive skridt til med alle til rådighed stående midler at overvinde den pågældende hindring eller formindske dens virkning.
Leverandøren er endvidere forpligtet til straks at give kommunen meddelelse herom.
Det bemærkes, at det ikke betragtes som force majeure, hvis snevejr, glat føre eller lignende vanskeliggør trafikforholdene.
Kommunen har dog ret til at lade arbejdet udføre selv eller ved andre, så længe leverandøren er forhindret som følge af force majeure.
Overdragelse af opgaverne og ændringer af ejerforhold
- Godkendelsen af leverandøren og dermed kontrakten kan ikke overdrages uden forudgående samtykke fra kommunen. Såfremt den bestemmende indflydelse i leverandørens virksomhed overgår til en ny ejer, kræves ligeledes forudgående samtykke fra kommunen.
Underleverandører
- Leverandøren kan have underleverandører.
- Der stilles samme betingelser til en underleverandør, som til den godkendte virksomhed. Den godkendte virksomhed er i alle forhold sammen med underleverandøren ansvarlig over for kommunen uanset, om opgaven udføres af underleverandører eller af leverandøren selv.
- Såfremt leverandøren efter kontraktens indgåelse ønsker at benytte underleverandører, skal dette meddeles skriftligt til kommunen, som herefter er berettiget til at betragte en sådan ændring som en ansøgning som en ny godkendelse. I givet fald underretter kommunen skriftligt leverandøren herom og iværksætter godkendelsesproceduren.
BILAGSFORTEGNELSE
- Bilag 1. Vejen Kommunes servicebeskrivelse for "Personlig og praktisk hjælp"
Data som skal foreligge for at blive godkendt som leverandør af "Personlig og praktisk hjælp":
LEVERANDØRDATA:
Blandt andet:
- Virksomhedens navn, adresse, tlf. nr., momsregistreringsnummer o.s.v.
- Virksomhedens alder
- Virksomhedens brug af eventuelle underleverandører
- Indehaverens Navn, adresse o.s.v.
- Antal medarbejdere, herunder uddannelsesmæssige baggrund
- Virksomhedens nuværende aktivitet og erfaring med udførelse af praktisk bistand eller lignende opgaver
- Virksomhedens muligheder for at løse de konkrete opgaver jfr. vedlagte bilag (kan alle opgaver løses, eller er der begrænsninger)
- Virksomhedens referencer
- Virksomhedens forsikringsforhold
- Revideret regnskab fra de sidste 3 år, herunder driftsresultater, status og kapitalforhold.
Ved nystartet virksomhed som minimum en åbningsbalance.
- Oplysninger om hvordan nødvendig sikkerhed vil kunne fremskaffes (5% af skønnet årlig omsætning hvis der opnås 25 brugere eller mere). Disse oplysninger skal bekræftes af eksisterende bankforbindelse.
TRO OG LOVE ERKLÆRING:
Der skal foreligge en "Tro og love erklæring" vedr. virksomhedens ubetalte, forfaldne gæld til det offentlige, jf. lov nr. 1093 af 21. december 1994, § 2. stk. 2, på tilbudstidspunktet.