Brøndby Kommune

Social- og Sundhedsforvaltningen

 

Frit valg inden for

pleje og praktisk hjælp

Kvalitets- og leverandørkrav

  

1   Indledning

Folketinget vedtog den 29. maj 2002 ændring af lov om social service og herved indført frit leverandørvalg af pleje og praktisk hjælp m.v. med virkning fra 1. januar 2003.

I overensstemmelse med de rammer, som følger af ændringerne i lov om social service, har Brøndby Kommune herefter fastlagt de generelle vil­kår for godkendelse af leverandører, der anmoder om godkendelse som leverandør af de nævnte ydelser.

Dette dokument indeholder en beskrivelse af de krav og vilkår, som pri­va­te virksomheder skal kunne leve op til, hvis de ønsker at blive god­kendt som leverandør af personlig pleje og praktisk hjælp til borgere i Brøndby Kommune.

Beboere i plejeboligerne er ikke medtaget i denne beskrivelse, idet de ikke er omfattet af retten til selv at vælge leverandør af personlig og prak­­­tisk hjælp.

Beskrivelsen er således et udtryk for Brøndby Kommunes krav og er ret­tet mod private leverandører. Det kan i den forbindelse oplyses, at kom­mu­nens hjemmepleje også skal kunne leve op til de samme krav og vil­kår, hvorfor kommunens hjemmepleje skal gennemgå en procedure for at blive godkendt, jf. nærmere herom i afsnit 3.4.

1.1       Lovgrundlag

Kommunen har efter lov om social service (servicelovens) § 71, stk. 1. nr. 1 og 2 pligt til at sør­ge for, at der tilbydes hjælp til personlig pleje og/eller støtte til nødven­dige praktiske opgaver i hjemmet.

Tilbudet efter stk. 1 gives til borgere, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale pro­blemer ikke selv er i stand til at udføre disse opgaver.

Det overordnede ansvar for overholdelse af lovgiv­ningen overfor borger­ne påhviler kommunen, og kommunen har, jf. § 113 i lov om sociale servi­ce den lovpligtige tilsyns­for­pligtelse, som omfatter både ydel­ser ud­ført af private leverandører og den kommunale leverandør.

Tilsynet foretages af Social- og Sundhedsforvaltningens centrale visitati­on, der gennem tilsynet skal sikre, at opga­ver­ne udføres tilfredsstillende og i overensstemmelse med de afgørelser om hjælp, der er truffet be­slut­ning om, jf. § 75i i lov om social service.

                                  

1.2       Overordnede værdier

Kommunen lægger vægt på, at omsorg og pleje altid udføres af et enga­geret og ansvarligt personale, der respekterer borgernes livsvær­dier, hold­ninger og erfaringer. Borgerne skal have tillid til, at medarbejderen er nær­­værende i den enkelte situation, og at medarbejderen gennem dialog med borgeren udfører omsorgen med omtanke, så borgerens værdig­hed, selvbestemmelse og ansvar for egen tilværelse respek­te­­res.

Udgangspunktet for kommunens indsats er sundhedsfremme og fore­byg­­­gelse. Omsorg, pleje og aktivitet til de svageste borgere prioriteres højt og ressourcerne anvendes, så de svageste borgere altid tilgodeses.

Målet med hjælpen er at gøre borgeren i stand til at klare sig selv, eller hvis dette ikke er muligt, at gøre borgeren i stand til at klare så mange opgaver som muligt. Borger og medarbejder arbejder sammen om de forskellige opgaver, så borgeren har indflydelse på opgaveudførelsen.

Leverandøren forpligter sig til at tage udgangspunkt i de politisk ved­tag­ne målsætninger, hvorved den enkelte borgers ressourcer inddrages mest muligt.

Leverandøren skal tilstræbe, at opgaverne hos den enkelte borger, som modtager pleje eller praktisk hjælp så vidt muligt udføres af den samme medarbejder.

For alle leverandører af pleje og praktisk hjælp i Brøndby Kommune gæl­der, at de i mødet med borgeren skal efterleve disse værdier.

          

2        Situationsbeskrivelse

2.1       Ældreområdet i Brøndby Kommune

                                Ældreområdet er organisatorisk placeret under Social- og Sund­hedsfor­valtningen.

                               

                                Pleje og praktisk hjælp bevilges i henhold til serviceloven og hører bud­get­mæssigt under ældreområdet. Dog tilbydes yngre brugere under 67 år også pleje og praktisk hjælp på lige fod med de over 67-årige.

                                I Brøndby Kommune er der pr. 1. januar 2006 34.247 indbyggere. Heraf er antallet af ældre borgere over 67 år på ca. 4.959 personer.

Brugerindflydelsen er organiseret gennem inddragelse af Ældrerådet, Klagerådet og lokalafdelingen af de Samvirkende Invalideorganisationer.

2.2              Arbejdets tilrettelæggelse i dag

Som følge af kravet om, at myndighedsopgaverne skal adskilles fra ud­fø­rerfunktionen, er visitationsenheden fra og med 1. januar 2003 ad­skilt i en bestillerfunktion, der varetager visitation, tilsyn og kvalitetssik­ring og en ud­førerfunktion, der leverer plejeydelser og praktisk hjælp.

Kommunalbestyrelsen fastsætter én gang årligt kvalitetsstandarder for pleje og praktisk hjælp, der beskriver serviceniveauet i Brøndby Kommune. Det er disse kvali­tets­stan­darder og de tilhørende ydelsesbeskrivelser, der danner grundlaget for kravene til ydelserne.

2.3              Opgavernes omfang

Antallet af borgere, der er visiteres til personlig pleje og praktisk hjælp i Brøndby Kommune kan variere over året.

Der er ved udgangen af april måned 2006 i alt 1.444 borgere, der mod­­­ta­ger personlig og/eller praktisk hjælp.

2.4       Kvalitetsstandarden og ydelsesbeskrivelser

Ydelserne skal udføres i henhold til den konkrete afgørelse (visitationen) og ud fra Brøndby Kommunes serviceniveau for pleje og praktisk hjælp.

Kravene til serviceniveau mv. for de enkelte delydelser er fastlagt i ydel­sesbeskrivelserne.

2.5       Visitation og afgørelse

Det er kommunen, som på baggrund af en konkret, individuel vurdering af borgernes samlede behov og situation visiterer og dermed afgør ydel­sernes omfang.

Denne visitation foretages af en visitator fra kommunens myndigheds­funk­­tion. Alle afgørelse er skriftlige og indeholder en begrundelse samt oplysninger om, hvilke opgaver hjælpen omfatter, samt formålet med hjælpen. Afgørelsen ligger i samarbejdsbogen i borgerens hjem.

Afgørelsen, der fremsendes til den valgte leverandør, udgør samtidig beskrivelsen af de ydelser og det visiterede timetal, som leverandøren skal levere til borgeren og udgør dermed afregningsgrundlaget.

Der foretages fornyet visitation efter behov for eksempel i forbindelse med ændring af borgerens funktionsniveau efter sygdom, ud­skriv­ning fra sygehus mv., dog som minimum én gang om året.

2.6              Ændring af serviceniveau

Ydelsesbeskrivelserne i kvalitetsstandarden opdateres som udgangs­punkt én gang årligt, men ny/ændret lovgivning og eventuelle kommunal­be­styrel­ses­beslutninger kan medføre hyppigere ændringer.

Kommunen orienterer løbende leverandørerne om ændringer i service­niveau mv., og leverandørerne er forpligtet til at holde sig orienteret om­ konsekvenser­ne af sådanne ændringer.

Leverandørerne skal implementere ændringer i kravene med de tids­fri­ster, som fastsættes af kommunalbestyrelsen, eller følger af lovgivnin­gen.

2.7              Ydelsernes sammensætning

I Brøndby Kommune kan leverandører godkendes til at levere såvel pleje som praktisk hjælp. Der gælder særlige krav for de forskelli­ge ydelser, jf. de nærmere beskrivelser i bilag 2.

Potentielle leverandører har således mulighed for at blive godkendt i fire kategorier:

1. Hjælp til pleje, som omfatter:

·         personlig pleje

·         psykisk pleje og omsorg

·         servering af mad og drikke

2.  Praktisk hjælp, som omfatter:

·         Rengøring

·         Tøjvask

3.      Indkøb, som omfatter

·         Indkøb af dagligvarer mm.

4.  Hjælp til såvel pleje som praktisk hjælp, der omfatter samtlige  oven­­stå­en­de opgavetyper.

Det skal i den forbindelse oplyses, at Brøndby Kommune indtil videre har valgt at lade hjemmesygeplejen være undtaget fra fritvalgsordningen.

2.8              Fleksibilitet i ydelserne

Borgere, der modtager pleje og praktisk hjælp, har ifølge § 75g i lov om social service ret til helt eller delvist at vælge en anden ydelse end den, der er truffet afgørelse om. Hvis borgeren ønsker at bytte mellem pleje og praktisk hjælp, forudsætter det dog, at der er truffet afgørelse om til­deling af begge ydelsesformer.

Borgeren har dog en begrænset ret til at bytte mellem plejeopgaver og praktiske opgaver, hvis borgeren er visiteret til både pleje og praktisk hjælp, og har valgt to forskellige leverandører til at udføre disse opgaver.

Leverandøren skal

·         give borgeren mulighed for fra gang til gang at aftale, hvordan ud­førelsen af hjælpen konkret skal tilrettelægges

·         sikre at bytteretten holdes inden for den forventede samlede tids­ramme, som er afsat til at udføre de behovsbestemte ydelser, som der er truffet afgørelse om

·         i den konkrete situation fagligt vurdere, hvorvidt det er forsvarligt at fravælge de behovsbestemte ydelser til fordel for andre ydel­ser.

Leverandøren er forpligtet til løbende at dokumentere enhver aftale med borgeren om ændring/valg af anden ydelse i samarbejdsbogen.

Såfremt borgeren ønsker ændringer i den tildelte hjælp, som ændrer væ­sentligt ved hjælpens form og/eller sigte, skal leverandøren orientere kommu­nen herom med henblik på eventuelt at revurdere borgerens be­hov (ny visitation).

3     Godkendelsesprocedure

3.1       Godkendelsesform

Brøndby Kommune vil indgå kontrakter med nye leverandører én gang pr. kvartal, hvilket betyder, at der vil blive gennemført godkendelses­run­der 4 gange årligt.

Brøndby Kommune vil også benytte den kvartårlige godkendelsesproce­dure til at vurdere, om potentielle leverandører, som i forvejen er god­kendt af en an­den kommune, kan leve op til de krav, der er gældende for Brøndby Kom­mune.

3.1.1  Vedståelsesfrist

Godkendelsesprocessen skal betragtes som en tilbudsproces, hvor leve­randørers anmodning opfattes som et tilbud med de forplig­tel­ser, der føl­ger heraf.

Potentielle leverandører skal derfor være indforstået med, at en anmod­ning om godkendelse skal være bindende i 3 måneder gældende fra fri­sten for indlevering af anmodningen.

3.2              Aflevering af anmodning og eventuelle spørgsmål

Anmodning om godkendelse skal afleveres i tre eksemplarer. Materialet skal sendes eller afleveres til kommunen på følgende adres­se:

Brøndby Kommune

Social- og Sundhedsforvaltningen

Visitationsafdelingen

Horsedammen 36 A

2605 Brøndby

Mrk. ”Anmodning om godkendelse – frit valg”.

Der vil blive sendt bekræftelse på modtagelse af an­mod­ninger.

3.2.1        Spørgsmål og supplerende oplysninger

Alle henvendelser vedrørende processen skal indsendes skriftligt og væ­re mærket ”Spørgsmål vedrø­ren­de frit valg”, og sendes til:

Brøndby Kommune

Social- og Sundhedsforvaltningen

Visitationsafdelingen

Horsedammen 36 A

2605 Brøndby

Mrk. ”Spørgsmål vedrørende frit valg”.

E-mail kan ligeledes anvendes. Adressen er:

bjo@brondby.dk

Spørgsmålene i anonymiseret form og svarende vil blive fremsendt til alle potentielle leve­ran­dører, der på det pågældende tids­punkt har hen­vendt sig til kommu­nen med anmodning om godkendelse.

3.2.2        Informationsmateriale

Kommunen skal i samarbejde med de godkendte leverandører udarbej­de det informationsmateriale, som skal udleveres til borgere i Brøndby Kommune i forbindelse med visitation til personlig og praktisk hjælp.

Anmodningen om godkendelse skal derfor indeholde et tekstafsnit, sva­ren­de til ca. én til to A-4 sider med informationer om virksomheden.

Såfremt leverandøren godkendes, vil tekstafsnittet indgå i et samlet infor­ma­tionsmateriale til borgerne om fritvalgs­ordningen i Brøndby Kommu­ne.

Leverandørens deltagelse i dette arbejde hono­re­res ikke.

3.3              Kontraktgrundlag - og periode

Når leverandøren er godkendt, indgås der en kontrakt mellem denne og Brøndby Kommune.

 

Leverandørens omkostninger i forbindelse med udarbejdelse af godken­del­ses­an­modning og efterfølgende dokumentation m.m. er Brøndby Kommune uvedkommende.

Den indgåede kontrakt vil være gældende indtil videre, men kan opsiges fra hver af parterne med følgende varsel:

 

Brøndby Kommune og leverandøren kan opsige kontrakten med seks må­neders varsel til den sidste i måneden.

Brøndby Kommune kan dog hæve kontrakten uden varsel ved væsentlig mislighol­delse, som f.eks. manglende kvalitet i udførelsen, manglende over­holdelse af tider, manglende doku­men­tation og ved gen­tag­ne klager m.m. 

3.4       Godkendelse af kommunen som leverandør

Den del af den kommunale forvaltning, der udfører opgaverne på lige fod med de private leverandører, er godkendt efter sam­­­­­­me retningslinier, som gælder for de private leverandører.

3.5              Tidsplan

I forbindelse med godkendelse af leverandører vil der blive givet en ind­stilling om godkendelse af leverandører, der foreslås godkendt i Brøndby Kommune.             

I den forbindelse vil potentielle leverandører forinden indstilling fremlæg­ges blive indkaldt til et møde, hvor anmodningen vil blive gennemgået med henblik på afklaring af, om leverandøren kan godkendes.

Såfremt en ansøger ikke kan godkendes, har denne krav på en skriftlig begrundelse for afslaget.

3.6       Fremtidige godkendelser

           For leverandører, som allerede er godkendt og har indgået kontrakt med kommunen om levering af praktisk hjælp, vil der blive tilrettelagt en for­enk­let proces for godkendelse i for­bindelse med, at leverandøren f.eks. ønsker at blive godkendt til leve­ring af personlig pleje.

           

4                  Krav

I dette afsnit er beskrevet de krav, som Brøndby Kommune stiller til po­ten­­­tielle leverandører.

I forbindelse med anmodning om godkendelse skal leverandørerne sam­ti­dig bekræfte, at de vil kunne leve op til dis­­­se krav.

4.1              Krav til arbejdets udførelse

Kommunen ønsker at sikre sig, at potentielle leve­randører kan håndtere de stillede krav på forsvarlig vis, men det er ikke muligt at opstille entydi­ge krav om én bestemt måde at håndtere dis­se på.

4.1.1    Deltagelse i samarbejdsforum

Brøndby Kommune har til hensigt at anvende et dialogbaseret sam­­arbej­de med de godkendte leverandører. Samarbejdets form og organisering er ikke endeligt fastlagt og vil blandt andet afhænge af antallet af god­kend­­te leverandører.

Leverandørerne er forpligtet til at deltage i mindst 2 årlige møder. Der udbetales ikke vederlag for deltagelse i disse møder.

4..1.2   Kontakt til kommunen

Leverandøren vil primært skulle kommunikere med kommunens myndig­heds­funk­tion. De nærmere kontaktflader mellem leveran­dø­ren og kom­mu­nen vil afhænge af opgavernes karakter mv., og vil blive oplyst i for­bin­delse med indgåelse af kontrakten.

4.1.3    Leveringstid og telefontid

Pleje

Tidspunktet for levering af personlig pleje aftales mellem borgeren og leverandø­ren af ydelsen. Leverandøren er forpligtet til at kunne levere pleje 24 timer i døgnet alle ugens dage.

Leverandører af pleje skal kunne træffes telefonisk af kom­munen 24 timer i døgnet alle ugens dage.

Potentielle leverandører af pleje skal forpligte sig til at håndtere kravene på forsvarlig vis og til at ville og kunne opfylde de stillede krav.

                                         

                                          Praktisk hjælp

Tidspunktet for levering af praktisk hjælp aftales mellem borgeren og leve­­randøren af ydelsen. Leverandøren er udelukkende forpligtet til at levere praktisk hjælp på hverdage i tidsrummet mellem kl. 8.00 og 16.00.

Leverandører af praktisk hjælp skal kunne træffes telefonisk af borgeren og kommunen i tidsrummet kl. 7.30 – 15.00 på alle hverdage.

Potentielle leverandører af praktisk hjælp skal forpligte sig til at håndte­re kravene på forsvarlig vis og til at ville og kunne opfylde de stillede krav.

4.1.4        Pligt til indberetning af ændringer i behov mv.

Leverandøren er forpligtet til at meddele Den centrale visitation, såfremt borgeren selv tilkendegiver, observeres at have proble­mer eller behov for ændringer i den tildelte hjælp (f.eks. behov for hjælp til mad, pleje, nye eller ændrede hjælpemidler, træning mm.).

Samme forpligtelse gælder, hvis leverandøren observerer, at borgeren har fået det bedre.

Leverandøren skal oprette faste arbejdsrutiner, der sikrer, at alle ændrin­ger i borgerens tilstand og funktionsniveau, som kan medføre ændrin­ger/­­ju­ste­ringer i behovet for hjælp, registreres og videregives til Den cen­trale visitation.

4.1.5    Krav til arbejdets tilrettelæggelse og planlægning

Overordnet er leverandøren forpligtet til at sikre en god kvalitet i udførel­sen af opgaven, herunder god og effektiv borgerbetjening og borgerser­vi­ce målrettet ældre og handicappede. 

Leverandøren skal i forbindelse med arbejdets udførelse være opmærk­som på, at der gælder særlige forvaltningsretlige regler inden for dette område, jf. § 43, stk. 2 i lov om retssikkerhed og administration på det so­ciale områ­de. Leverandøren er således omfattet af reglerne i forvalt­ningsloven og offentlighedsloven i forhold til den opgave, der udføres.

Det er et krav, at hjælpen organiseres således, at borgere, der modtager pleje og praktisk hjælp, og som deltager i aktiviteter i daghjem, dagcen­ter, værested eller genoptræning, er klar til afhentning på det aftalte tids­punkt.

Tidspunktet og aftalen fremgår af afgørelsen om hjælp til borge­ren.

Leverandøren er forpligtet til at gennemgå følgende emner med alle med­arbejdere, der udfører plejeopgaver:

·         Tavshedspligt

·         Oplysnings- og tilbagemeldingspligt

·         Undervisning i ergonomi

·         Udførelse af personlig hygiejne hos borgere

·         Brug af samarbejdsbogen og reglerne om notatpligt

·         Kvalitetsstandarder- og ydelsesbeskrivelser

·         Generelle vejledninger og instrukser.

Leverandøren er ligeledes forpligtet til at gennemgå nedenstående em­ner med alle medarbejdere, der udfører praktisk hjælp:

·         Tavshedspligt

·         Oplysnings- og tilbagemeldingspligt

·         Undervisning i ergonomi

·         Brug af samarbejdsbogen og reglerne om notatpligt

·         Kvalitetsstandarder- og ydelsesbeskrivelser

·         Generelle vejledninger og instrukser.

4.1.6        Samarbejdsbog

Kommunen sikrer, at der hos alle borgere, der modtager pleje og/eller prak­tisk hjælp, forefindes en samarbejdsbog. Leverandøren er forpligtet til at videreføre samarbejdsbogen, idet denne skal

·         Indeholde afgørelse om visiteret hjælp, notater om alle væsentlige oplysninger, observationer og aftaler i forhold til borgeren

·         bruges til kommunikation mellem borgeren, pårørende og medar­bej­dere hos leverandøren

·         bruges af alle medarbejdere, der kommer i borgerens hjem samt

·         sikre, at der arbejdes målrettet, og at der bliver fulgt op på aftaler mm.

En nærmere beskrivelse af anvendelse af samarbejdsbogen vil blive ud­le­veret i forbindelse med indgåelse af kontrakten.

4.1.7        Mad og madudbringning

For de leverandører, der ønsker godkendelse til produktion af mad til vi­si­terede borgere, er det et krav, at køkkenpersonalet skal have gennemgået de lovpligtige hygi­ej­nekurser og har et uddannelsesniveau, der svarer til deres arbejdsfunktioner.

 

Det er ligeledes et krav, at den ansvarlige for produk­tionen som mini­mum er økonoma.

Leverandøren er forpligtet til at levere ernæringsrigtigt mad, der kvalitets- og indholds­mæs­­sigt overholder ”Anbefalinger for den danske instituti­on­s­kost”, udgivet i 2000 af Ministeriet for fødevarer, landbrug og fiskeri og Økono­ma­sko­len i København.

                                          Det er et krav, at leverandøren overholder alle lovgivnings­mæs­­sige og fagl­ige krav, og at madproduktionen lever op til gældende regler for hygi­ejne og egenkontrol jf. bekendtgørelse nr. 26 af 18. januar 2002 om autorisation mv. ved salg og behandling af fødevarer mv. samt kon­trol­­mærkning af animalske fødevarer, og bekendtgørelse nr. 198 af 22. marts 2001 om fødevarehygiejne samt bekendtgørelse nr. 352 af 30. maj 2002 om egenkontrol i fødevarevirksomheder m.v.

Leverandøren er forpligtet til at stå til rådighed med vejledning og faglig ekspertise om ernæring og kostspørgsmål til både borgere, pårørende og personale.

4.1.7.1  Krav til de enkelte måltider

Det varme måltid skal bestå af to retter. En hovedret og en biret, begge dele med tilbehør. Biretten kan være en forret, suppe, mælkemad, frugtgrød eller dessert.

Søndags- og højtidsmenuer

Søndag skal serveres ”finere” mad end den, der serveres på hverdage.

Der skal serveres særlige måltider på alle helligdage, Mortens aften samt jul og nytår.

Det er et krav, at menuer sammensættes således, at de opfylder de æl­dres madtraditioner og årstidens skiftende retter. Både fuldkost, diæt­kost, skånekost og vegetarkost skal have en høj ernæringsmæssig kvali­tet og være alsidig, og det forudsættes, at maden fremstilles af friske rå­va­rer af god kvalitet.

Maden skal anrettes i portioner, så de ser indbydende ud, er appetitvæk­kende og velsmagende. Der skal på emballagen til hver enkelt middags­por­tion være påført varedeklaration, temperatur ved opvarmning, produk­tionsdag og spisedag. End­vi­dere skal det tydeligt fremgå, om maden skal spises varm eller kold.

Det er et krav, at kostportioner til blinde og svagtseende skal være mær­ket på en sådan måde, at de selv vil være i stand til at orientere sig om indholdet og om dette skal varmes.

Det forudsættes, at maden tilberedes, opbevares og transporteres så eventu­elle tab af næringsværdi og kvalitet holdes på et minimum.

Ved levering af køle-/eller frostmad nedkøles/nedfryses og pakkes ma­den i portioner til leve­ring to gang ugentlig.

Leverandøren af køle-/eller frostmad skal sikre, at borgerens køleskab/­fry­­ser er i en sådan stand, at leverancen kan bibeholde næringsværdi og holdbarhed indtil det tilberedes.

Ved levering af køle- /eller frostmad stiller Brøndby Kommune opvarm­nings­mu­lighed (mikroovn) til rådighed såfremt borgeren ikke i forvejen har opvarmningsmulighed.

 

4.1.7.2  Emballage

Det er et krav, at maden leveres i emballage, der er udformet således, at mad­en ikke kan løbe sammen, og at maden under trans­por­­­ten er embal­le­ret forsvarligt således, at den fastsatte temperatur for levering af hen­holds­vis varm mad, køle-/eller frostmad overholdes.

Det er ligeledes et krav, at emballagen skal være brugervenlig for ældre og handicappede, så de uden besvær selv kan åbne emballagen.

4.1.7.3  Levering af maden

Det er et krav, at maden udbringes af personale, der er oplært i håndte­ring af de leverancekrav, produktionsformen stiller med hensyn til opbe­varing under transporten.

De biler der anvendes til transporten skal være indrettet til kørsel med den type af mad (varm, køle-/eller frostmad), som leverandøren leverer.

Leverandøren er ansvarlig for, at bilerne, der anvendes til levering af mad, altid fremstår renvaskede og rengjorte både ind - og udvendig og at alle krav om hygiejne ved trans­port af fødevare er overholdt.

Det er et krav, at alle biler skal være udstyret med mobiltelefon.

Leverandøren er forpligtet til at indhente straffeattest på de chauffører, der udbringer mad. Det er et krav, at chaufførerne altid skal bære synlig billedlegitimation, og skal kunne forstå og tale et tydeligt dansk.

Maden skal afleveres personligt til borgeren, medmindre der er indgået en særlig aftale om levering. Hvis borgeren ikke er hjemme og kan mod­tage maden, må denne ikke efterlades på måtten, men skal tages med retur.

Chaufføren skal kunne yde nødvendig service med hensyn til at anbringe og anrette maden i borgerens hjem, sætte maden i køleskab eller even­tuelt ovn. Hos svagtseende borgere skal maden stilles i den rigtige ræk­ke­føl­ge i køleskabet.

Såfremt chaufføren observerer forandringer hos borgeren, som er ander­ledes end sædvanlig eller borgeren ikke vil/kan modtage maden, er chauf­­­fø­­ren/leverandøren forpligtet til straks at kontakte Brøndby Kommu­nes hjemmesygepleje, som undersøger sagen.

 

Hvis borgeren ikke åbner, når chaufføren leverer maden er leveran­døren forpligtet til at forsøge at kontakte borgeren pr. telefon. Kan leverandøren ikke komme i kontakt med borgeren, gives straks besked til hjemmesy­ge­ple­jen, som undersøger sagen.

 

Det er et krav, at leverandøren overholder de aftalte leveringstidspunk­ter. Såfremt der opstår forsinkelser i leveringen på mere end +/- en halv time skal borgeren kontaktes herom. 

4.1.8    Kontaktperson

Leverandøren skal udpege en kontaktperson for hver bruger. Navnet på denne og firmaets hovedtelefonnummer (herunder kontaktpersonens træf­­­­­­fetid) skal fremgå af samarbejdsbogen i borgerens hjem.

Samme oplysninger skal gi­ves til kommunen.

4.1.9        Beredskab og erstatningshjælp

Leverandøren skal sikre, at der leveres hjælp i overensstemmelse med den trufne afgørelse, så borgerne ikke mærker de problemer, der måt­te være i forhold til arbejdstilrettelæggelse hos leveran­dø­ren, jf. lov om social service § 75 b.

Leverandøren skal således have et beredskab, der kan håndtere hæn­del­ser som sygdom hos personalet, ferieperioder, personalemangel og lignende.

For så vidt angår ydelserne inden for pleje og praktisk hjælp må der ikke forekomme af­lysninger fra leverandørens side.

Hvis plejeydelsen undtagelsesvis ikke kan leveres på det aftalte tids­punkt, skal erstatningshjælp ydes sam­me dag.

For så vidt angår den praktiske hjælp, skal leverandøren – i de tilfælde, hvor det på grund af særlige forhold ikke har været muligt at levere hjæl­pen i overensstemmelse med den indgåede aftale

·         tilbyde borgeren erstatningshjælp inden for 2 hverdage i forhold til rengøringsydelser og tøjvask - medmindre borgeren klart tilken­de­giver et andet ønske

·         tilbyde borgeren erstatningshjælp senest dagen efter i forhold til hjælp til indkøb – medmindre borgeren klart tilkendegiver et andet ønske.

Det fremgår af afgørelsen, hvis der i forhold til den enkelte borger er fast­sat individuelle tidsfrister, der afviger fra det fastsatte kommunale mini­mums­­niveau, jf. kvalitetsstandarden.

Leverandøren er forpligtet til at foretage registrering i samarbejdsbogen af væsentlige afvigelser i forhold til det aftalte.

Aflysninger fra borgeren

Leverandøren har krav på betaling, hvis borgeren selv aflyser hjælpen mindre end 24 timer før, hjælpen skulle have været leveret.

Aflysninger, der meddeles mere end 24 timer før hjælpen skal leveres, honoreres ikke.

Leverandøren skal notere borgerens aflysning, jf. ovenfor om doku­mentation.

Borgerens krav på erstatningsbesøg, når denne selv aflyser mindre end 24 timer før hjælpen skulle leveres, afhænger dels af hjælpens karakter og dels af, hvornår den næstfølgende hjælp er planlagt til. Denne vurde­ring skal i hvert enkelt tilfælde foretages af leverandøren.

 

For både pleje og praktisk hjælp gælder, at alle aflysninger skal ind­be­ret­tes elektronisk til Den centrale visitation én gang om måneden.

Indberetningen skal være Den centrale visitation i hænde senest den 3. hverdag i efterfølgende måned.

De nærmere retningslinier og procedurer for indberetning mm. vil blive ud­leveret ved underskrivelse af kontrakten. 

Midlertidig hjælp

Leverandøren skal kunne udføre hjælp, som udelukkende gives for en nærmere defineret periode (vil fremgå af afgørelsen om hjælp). Ved ud­løb af perioden indstiller leverandøren leverancen.

Hvis borgerens situation gør, at der fortsat vil være behov for hjælp, skal leve­ran­dø­ren kontakte Den centrale visitation, der herefter revurderer bor­­gerens eventuelle be­hov for fortsat hjælp.

Borgerens eventuelle egenbetaling for midlertidig hjælp er leverandøren uvedkommende.

4.1.10    Ophør af hjælp

Leverandøren kan kun indstille levering af hjælp til en borger, når der er foretaget en revurdering, eller efter aftale med borgeren (skal i sådanne tilfælde dokumenteres) eller i for­bindelse med ændringer i det af Kom­mu­­­nal­be­styrelsen fastlagte serviceniveau.

I særlige tilfælde kan leverandøren i samråd med visitator beslutte, at le­ve­­­randøren indstiller levering af hjælp til en borger.

 

4.1.11    Skift af leverandør

Leverandøren kan ikke opsige en aftale med en borger. Det er alene bor­ge­ren, der kan iværksætte et skift til en anden leverandør, hvilket som hovedregel kræver 30 dages varsel. I særlige tilfælde kan visitator dog godkende borgerens ønske om skift til anden leverandør med korte­re varsel.

4.1.12    Akut visitering

Leverandør af pleje skal have en vagthavende medarbejder, der er til ste­­de i alle døgnets 24 timer.

Leverandøren skal ved henvendelser uden for tidsrummet kl. 8.00 – 16.00 samt i weekender/helligdage iværksætte akutte foranstaltninger som følge af akutte ændringer hos borgeren.

Leverandøren kontakter i disse tilfælde Den centrale visitation førstkom­mende hverdag, således at den formelle visitation kan finde sted.

4.1.13    Ledsagelse til sygehus, læge, speciallæge mv.

Hvis en borger, der modtager pleje, skal til undersøgelse, behandling eller lignende på sygehus, hos egen læge eller speciallæge, skal leve­ran­døren foretage en konkret og individuelt vurdering af, om borgerens fysiske og/eller psykiske tilstand gør, at borgeren har brug for ledsagel­se.

I akutte situationer, eksempelvis i forbindelse med akut indlæggelse af borgeren, skal leverandøren foretage en konkret, individuel vurdering og overveje, hvorvidt personalet skal blive hos borgeren og i givet fald sikre, at denne ikke efterlades alene.

I forbindelse med borgerens indlæggelse er leverandøren forpligtet til at foretage af­lysning/af­mel­ding af mad, kørsel, træning, ophold på dag­hjem, dagcen­ter og være­sted mv. Kommer der flere leverandører i hjemmet koordineres dette via kommunens kontaktperson.

                                          Hvis der i hjemmet er en ægtefælle/samlever kontakter leverandøren Den centrale visitation med henblik på vurdering af eventuelt fortsat be­hov for hjælp i hjemmet.

4.1.14    Oplysningspligt

Leverandøren har pligt til straks at underrette Den centrale visitation om

·         alvorlige svigt – hvis borgeres grundlæggende behov for omsorg, pleje eller praktisk hjælp ikke tilgodeses, eller hvis en borger bli­ver udsat for fysisk eller psykisk overgreb samt ved

·         alle væsentlige uregelmæssigheder, der har betydning for opga­vens planmæssige udførelse, herunder eksempelvis indlæggelse, afbestilling af aktiviteter, træning, mad eller døds­fald.

Endvidere skal Den centrale visitation straks underrettes om alle større uheld eller ulykker af hensyn til besvarelse af forespørgsler fra pårø­ren­de, presse osv.

4.1.15    Arbejdspladsvurdering (APV)

Brøndby Kommunes visitator udarbejder i forbindelse med vurdering af borgerens behov og afgørelse om hjælp et arbejdsmiljøtjek.

Leverandøren er forpligtet til at gennemføre den lovpligtige arbejdsplads­vurdering (APV) i borgerens hjem, og leverandøren skal sikre, at udførelsen af hjælpen sker i overensstemmelse hermed.

De hjælpemidler, som eventuelt er nødvendige for at overholde APV-ens krav, stilles til rådighed af Brøndby Kommune uden udgift for leverandø­ren. Dette gælder kun for standardhjælpemidler, som Brøndby Kommune i forvejen bruger. 

4.1.16  Nødkald

Det er besluttet, at besvarelse af nødkald og reaktioner i forhold hertil, indtil videre varetages af Brøndby Kommunes hjemmesygepleje.

4.1.17  Krav om tværfagligt samarbejde

Opgaveløsningen hos den enkelte borger tager udgangspunkt i at skabe helhed i hjælpen.

Det er derfor et krav, at samarbejdet mellem leverandøren og kommu­nens ansatte bygger på respekt, loyalitet og tillid til, at beslutninger og handlinger hos samarbejdspartnere sker ud fra et ønske om at finde de bedste løsninger.

Hvis borgeren får praktisk hjælp af én leverandør og hjælp til pleje af en anden, er det et krav, at hjælpen mellem de to leverandører koordineres gennem samarbejdsbogen, i borgerens hjem.

Samarbejde mellem hjemmesygepleje og leverandør

Hjemmesygepleje er vederlagsfrit og udføres efter lægehenvisning.

Hos de borgere, hvor både kommunens hjemmesygepleje og leverandø­ren har opgaver, aftales det, hvordan samarbejdet skal forløbe. Får bor­geren behov for en hjemmesygeplejerske i løbet af døgnet, kan sygeple­jersken kontaktes. Oplysninger om telefonnummer mv. udleveres ved underskrivelse af kontrakten.

 

Hjemmesygeplejen har ansvaret for løsning af sygeplejeopgaver, herun­der delegation af visse opgaver til leverandørens medarbejdere.

Hjemmesygeplejen skal desuden rådgive og vejlede leverandørens med­ar­bej­dere i sygeplejespørgsmål omkring den enkelte borger.

Uddelegering fra hjemmesygeplejen

Når hjemmesygeplejen skønner, at en opgave er af en sådan karakter, at den kan overtages af leverandørens medarbejder i forbindelse med plejen, uddelegeres opgaven til leverandøren. Uddelegering skal ske skriftligt og i samarbejde med Den centrale visitation.

Leverandøren har herefter ansvaret for opgaven og skal selvstændigt reagere, hvis der sker ændringer. Såfremt borgeren igen får brug for hjem­mesygepleje, kontaktes hjemmesygeplejen.

Udskrivning fra sygehus mm.

Sygehuset kontakter koordinerende sygeplejerske, som giver besked videre til

·         leverandøren, hvis der ikke er ændring i borgerens tilstand

·         visitator, hvis der er sket ændringer i borgerens tilstand, eller hvis en borger får brug for hjælp (ny visitation)

I forbindelse med udskrivelse af borgere skal leverandøren være parat til at være til stede i borgerens hjem, den dag og på det tidspunkt, som sy­ge­huset melder ud. Kommer der flere leverandører i hjemmet koordineres dette via kommunens kontaktperson.

Sygeplejeartikler

Såfremt en sygeplejeopgave er uddelegeret til leverandøren af den per­son­lige pleje, er leverandøren forpligtet til kun at anvende produkter, der er godkendt af Brøndby Kommunes hjem­me­sygepleje. Leverandøren re­kvi­rerer og henter disse produkter fra hjemmesygeplejen.

4.1.18  Samarbejdet med de pårørende

Leverandøren skal respektere borgerens ønsker om inddragelse eller udelukkelse af borgerens pårørende.

4.1.19  Dokumentation og notatpligt

Leverandøren er forpligtet til at føre optegnelser og dokumentation over relevant information om plejens/hjælpens forløb samt eventuelle aftaler med borgeren.

Idet leverandøren bliver bekendt med følsomme personlige oplysninger, samt oplys­nin­ger om væsentlige sociale problemer og private forhold skal leveran­døren sikre, at disse informationer behandles som foreskre­vet i person­da­ta­loven, forvaltningsloven og retssikkerhedsloven.

Brøndby Kommune forventer i nær fremtid at påbegynde indførelse af elektronisk om­sorgs­journal. Det forudsættes derfor, at leverandører, der godkendes til personlig pleje, på sigt også skal kunne anvende denne journal.

4.1.20  Reklamation og klagesagsbehandling

Levering af plejeydelser og praktisk hjælp er omfattet af kompetencen for kommunens klageråd.

Det er Kommunalbestyrelsen, der nedsætter et klageråd, som drøfter, vur­derer og videreformidler klager over afgørelser om tilbud efter §§ 71 og 72 i lov om social service og følger udviklingen på området og med­virker til, at opgaverne løses i overensstemmelse med Kommunalbesty­rel­sens målsætninger.

Klagerådet afgør tillige, hvilke generelle spørgsmål vedrørende personlig

og praktisk hjælp m.v. rådet vil forelægge for Kommunalbestyrelsen.

Klagerådet kan endvidere udtale kritik og foreslå ændringer på området.

Lovgrundlaget for klage­rådenes arbejde findes i § 34 i lov om retssikker­hed og dokumentation på det sociale område.

Alle modtagere af pleje og praktisk hjælp kan klage over afgørelser om hjælp til Klagerådet i kommunen. Klager kan efter behand­lin­gen i Klage­rådet og efterfølgende Socialudvalget indbringes for Det Sociale Nævn efter de almindelige klageregler.

Leverandøren skal derfor medvirke til klage­sagens behandling ved blandt andet at videregive relevante oplysnin­ger. Der ydes ikke betaling for denne deltagelse.

Det er et krav, at leverandøren anvender et formaliseret system for rekla­ma­tioner og klagesager. Registrering af reklamationer skal danne grund­lag for korrigerende og forebyggende behandlinger, således at gentagel­ses­til­fælde undgås.

Klager vedrørende afgørelsen (visitationen) behandles af kommunens myn­dighedsfunktion dvs. Den centrale visitation. Modtager leverandøren klager vedrørende afgørelsen, henvises til Den centrale visitation.

Skriftlige klager fra borgere til leverandøren vedrørende medarbejderes udførelse af den aftalte opgave, besvares af leverandøren. Der skal sam­­tidig ske indberetning til kommunen med kopi af klagen samt leve­randørens svar til borgeren.

Leverandøren skal medvirke til behandlingen af alle reklamationer og kla­ge­­sager, herunder i forbindelse med sager til Klagerådet. Det sker blandt andet ved videregivelse af relevante oplysninger. Vejledning om redegørelser i forbindelse med klagesager vil blive udleveret i forbindelse med underskrivelse af kontrakten.

I forbindelse med reklamationer må der påregnes tidsforbrug på dialog med pårørende etc., hvilket der er taget højde for i den beregnede time­pris. Der ydes derfor ikke betaling for dette.

4.1.21    Løbende kontrol og brugerundersøgelse

Leverandørerne skal være indforstået med, at der udføres kvalitets­kon­trol, blandt andet på overholdelse af tider, kvalitetskrav, og ved registre­ring af klagesager, brugerundersøgel­ses­analyser, gennemgang af jour­nal­­oplys­ninger, revurderinger m.v.

Der er på nuværende tidspunkt ikke truffet beslutning om iværksættelse af brugerundersøgelse, men Kommunalbestyrelsen kan efterfølgende be­­slutte at iværk­sætte sådanne.

4.2.            Krav til virksomhedens forhold

4.2.1    Økonomiske forhold

Leverandøren skal kunne dokumentere, at denne ikke er i be­talings­stands­ning eller på anden måde i en økonomisk situation, der vanske­liggør en opfyldelse af de forpligtelser, der vil følge med en god­ken­delse som leverandør.

Leverandøren er forpligtet til samtidig med anmodningen om godken­del­se som leverandør, at medsende en serviceattest fra Erhvervs- og Sel­skabsstyrelsen.

Herudover skal leverandøren fremsende de seneste tre årsregnskaber samt bankens erklæring om soliditet.

4.2.2        Gæld til det offentlige

Brøndby Kommune kræver, at leverandøren ikke må have ubetalt, for­falden gæld til det offentlige på 100.000 kr. eller derover.

Som bilag 4 er vedlagt en tro- og loveerklæring, som skal udfyldes og ind­­sendes sammen med anmodningen om godkendelse som leverandør.

4.2.3        Godkendelse som praktiksted

Efter lov om grundlæggende Social- og Sundhedsuddannelser påhviler det Brøndby Kommune, at ansætte og løbende uddanne elever efter be­hovet for uddannet personale.

For de leverandører, der ønsker godkendelse gælder, at de skal påtage sig en uddannelsesforpligtelse svarende til leveran­dø­rens andel af den sam­le­de arbejdsmængde, eventuelt påtagelse af praktikophold af kortere varighed.

Det er Social- og Sundhedsskolen, der foretager godkendelse af en ar­bejds­plads som praktiksted, hvilket sker efter nærmere retningslinier herfor.

Såfremt leverandøren godkendes som praktiksted er denne forpligtet til at følge gældende regler for oplæring og uddannelse af elever og det forudsættes, at der er et tæt samarbejde med Brøndby Kommunes uddannelseskonsulenter.

Uddannelsesmateriale og målsætninger for uddannelsen mm. udleveres, såfremt det bliver aktuelt.

                                                     

Brøndby Kommune vil ikke udelukke leverandører, såfremt de ikke er god­­kendt som praktiksted men forudsætter, at den pågældende leveran­dør så vidt muligt søger godkendelse som praktiksted.

  

4.2.4        Referencer

Leverandører skal fremsende eventuelle referencer fra tilsvarende opgaver med angivelse af kontaktperson.

Brøndby Kommune forbeholder sig ret til at henvende sig til de pågæl­den­de.

4.2.5        Minimumskapacitet

Brøndby Kommunes ældrepleje er opdelt i to områder, Brøndby Nord og Brøndby Syd. Hjemmeplejen er centreret omkring de tre ældrecentre.

Godkendelse som leverandør medfører, at denne forpligter sig til at yde den pågældende service hos alle borgere i kommunen (dog undtaget plejeboligerne), som ønsker at be­nyt­te sig af leverandørens ydelser.

4.2.6    Service- og kvalitetskrav

Det er et krav, at ydelserne udføres i henhold til den konkrete afgørelse om hjælp (visitationen) og ud fra Brøndby Kommunes serviceniveau for personlig pleje og praktisk hjælp jf. kvalitetsstandarderne.

Brøndby Kommunes aktuelle serviceniveau fremgår af kvalitetsstandar­den for personlig pleje og praktisk hjælp mv. med tilhørende ydelsesbe­skri­­vel­­ser, jf. bilag 2.

4.2.7        Instrukser og vejledninger m.v.

En del af kommunens opgavevaretagelse er reguleret ved instruk­ser og vejledninger. I disse instrukser og vejledninger er der en række krav, som leverandø­rerne skal efter­leve, selv om en del af kravene er formule­ret som interne kommu­nale krav.

4.2.8        Uddannelsesmæssige krav

Brøndby Kommune stiller som minimum krav om, at leverandørens med­arbejdere har et uddannelsesniveau/kompetenceniveau svarende til det Ældre- og omsorgs faste medarbejdere med samme opgaver har.

Pleje

For de leverandører, der ønsker godkendelse til leverance af pleje gæl­der, at de af leverandørens medarbejdere, der skal løse pleje­op­gaver, skal have en sundhedsfaglig uddannelse, som f.eks. social- og sund­heds­­hjælper/assistent, hjemmehjælper, sygehjælper, plejehjemsassi­stent eller sygeplejerske.

                                                     

Praktisk hjælp

For de leverandører, der ønsker godkendelse til leverance af praktisk hjælp gælder, at medarbejderne så vidt muligt har en social- og sundhedsud­dan­nelse.

Leverandøren kan i særlige situationer efter ansøgning og med god­ken­del­se fra Ældrechefen ansætte personale med en anden uddannel­ses­bag­­grund.

Når der på grund af mangel på uddannet personale må ansættes ikke-ud­dannet personale til praktisk hjælp, er det et krav, at personalet har den fornødne viden, så de i hvert enkelt tilfæl­de er i stand til at medind­drage borgerne med henblik på aktiveren­de sigte.

Leverandøren skal senest seks måneder efter ansæt­tel­sen af ikke – ud­dan­nede medarbejdere udarbej­de en uddan­nelsesplan for den pågæl­dende­.

Det skal tilstræbes, at social- og sundhedsuddannelsen skal være påbe­gyndt senest to år efter udarbejdelse af ud­dan­nel­ses­pla­nen. Kravet kan dog fraviges, jf. bemærkning herom i afsnit 5.1.

Hvis leverandøren ikke har mulighed for at skaffe ud­dannede medarbejdere til afløsning, kan leverandøren undtagelsesvis bruge ikke-uddanne­de medarbejdere.

I anmodningen om godkendelse, jf. bilag 3 skal leverandørens nuværende antal medarbejdere angives for­­­delt på uddannelseskategorier.

4.2.9        Krav til legitimation og kommunikation med borgeren

Leverandøren er forpligtet til, at udstyre alle medarbejdere med billed­legitimation, således at de altid kan identificere sig over for borge­ren.

Legitimationen skal bæres synligt uden på tøjet.

Leverandøren er ligeledes forpligtet til at sikre, at medarbejderne taler et pænt, for­ståeligt dansk og udtrykker sig klart og tydeligt.

Der skal således tages hensyn til, at leverandørens medarbejdere kan gøre sig forståelig på dansk over for dansktalende bor­gere, og på den anden side også, at leverandøren har medarbejde­re, der kan betjene fremmedsprogede borgere. 

  

4.2.10    Krav om straffeattest ved ansættelse

Brøndby Kommune har besluttet, at der ved ansættelse af personale skal fremvises straffeattest.

Leverandøren forpligter sig til at overholde ovennævnte og skal på forlangende kunne dokumentere, at dette overholdes.

4.2.11    Tavshedspligt

Leverandøren og dennes personale har tavshedspligt med hensyn til op­lysninger, som de måtte blive bekendt med under udførelsen af hjæl­pen, jf. straffelovens § 152, forvaltningslovens § 27 og bestemmelserne i rets­sikkerhedslovens § 43, stk. 2 og 3.

Alle leverandørens ansatte skal underskrive og efterleve en tavs­heds­er­klæring, hvoraf det fremgår, at medarbejderne er bekendt med deres tavs­­hedspligt.

Forpligtelsen til at underskrive tavshedserklæringen gælder såvel med­ar­bejdere hos leverandøren som hos eventuelle underleverandører, der i forbindelse med opgaveløsningen får adgang til borgerens hjem.

Forpligtelsen omfatter ligeledes andre medarbej­der, der har adgang til fortrolige oplysninger, f.eks. via leverandørens eller underleve­randørens IT-system, eller manuelle journaler og notater.

                                         

                                          Tavshedspligten gælder alle forhold vedrørende den enkelte borger.

                                         

Leverandøren har ansvaret for, at alle ansatte og eventuelle underleve­ran­­dører lever op til disse krav.

Tavshedspligten ophører ikke ved kontraktens ophør.

Leverandøren og kommunen er gensidigt forpligtet til at behandle oplys­ninger om forretningsforhold samt om andre forhold, hvorom der med rime­lighed kan kræves diskretion, fortroligt. Denne pligt består også ef­ter, at kontrakten er bragt til ophør, uanset årsagen hertil.

                                5     Vilkår

De kontraktmæssige vilkår er alle samlet i en standardkontrakt. Denne vil blive fremsendt, såfremt ansøgeren godkendes som leverandør.

5.1               Det sociale kapitel

Brøndby Kommune ønsker at medvirke til, at personer med nedsat erhvervs­evne opnår/bevarer tilknytningen til arbejdsmarkedet.

Leverandøren er derfor forpligtet til at tage et socialt medansvar og være aktiv for at sikre:

·         at ansatte med nedsat arbejdsevne har mulighed for at blive fast­holdt i beskæftigelse

·         at der forsøges rekrutteret personale udefra (integration) med nedsat arbejdsevne

·         at uuddannede medarbejdere, der er ansat, og som udfører et godt og kvalificeret arbejde, men som ikke ønsker, eller bogligt ikke evner at tage en social- og sundhedsuddannelse, kan fast­hol­des

Leverandøren skal derfor underskrive erklæring om at ville modtage så­danne medarbejdere og beskæftige disse iht. nærmere retningslinier.

Brøndby Kommune stiller krav om, at ekstraordinære medarbejdere (job­træningspersoner m.fl.) skal arbejde sammen med en erfaren med­arbej­der i perioden fra ansættelsestids­punktet og til de har været igen­nem et introduktionsprogram, og er i stand til at arbejde selvstændigt.

 

5.2              Etnisk ligestilling

Leverandøren skal tilkendegive, at han for de ansatte på de omhandlede opgaver har eller vil indføre en skriftlig formuleret politik med henblik på at ligestille personer med forskellig etnisk oprindelse.

6     Prisforhold

Dette afsnit om prisforhold angiver de generelle forudsætninger for fast­sættelse af den beregnede pris.

6.1              Timepriserne

Timepriserne dækker omkostninger forbundet med at levere en times hjælp hos borgeren (”Ansigt til ansigt”). De omfatter samtlige omkostnin­ger, der vedrører kommunens leverandørvirksomhed af pleje og praktisk hjælp, herunder både direkte og indirekte omkostninger.

Timepriserne dækker dels pleje døgnet rundt alle ugens syv dage, dels praktisk hjælp på hverdage i dagtimerne.

Priserne er pr. 1. december 2005 fastsat til:

            Personlig pleje, dag                                             304 kr.

            Personlig pleje, ubekvemme tider                       357 kr.

            Praktisk hjælp                                                      283 kr.

Revideret december 2005.