Ebeltoft Kommune
Social- og sundhedsforvaltningen

 

Kvalitetsstandarder

for

Praktisk bistand og personlig pleje:

(Samskrivning – Der henvises til Kvalitetsstandarderne på Ebeltoft kommunes hjemmeside på adressen: www.ebeltoft,dk )

Hvad er ydelsens lovgrundlag?

Kvalitetsstandarderne og ydelsesbeskrivelserne er omfattet af Servicelovens § 71.

Hvilket behov dækker ydelsen?

Hjælp og støtte til:

  • Visiteret personlig pleje.
  • Psykisk pleje og omsorg.
  • Visiterede praktiske opgaver i hjemmet (rengøring).
  • Vasketøj.
  • Indkøb.
  • Mad og ernæring.
  • Undersøgelse og behandling i relation til brugerens sygdom.
  • Samt undervisning/rådgivning/vejledning overfor brugeren og pårørende.

Hvad er formålet med ydelsen?

Kommunens målsætning:

  • Formålet er så vidt muligt at fremme sundhedstilstanden, forebygge sygdomme og imødekomme behov for pleje og omsorg.
  • Målet er at yde støtte til de funktioner, som borgeren kun delvist eller slet ikke er i stand til at varetage ud fra princippet om hjælp til selvhjælp.
  • Se særlige bemærkninger under de enkelte ydelser.

Hvem kan modtage ydelsen?

Borgere som grundet midlertidig eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre opgaverne.

Hjælpen ydes efter forudgående visitation.

Hvem leverer ydelsen?

Ydelserne leveres af kommunale medarbejdere eller medarbejdere fra godkendte leverandører jfr. bestemmelserne i servicelovens §§ 71-75.

Hvad koster hjælpen for borgeren?

Ydelsen tildeles som enten midlertidig eller varig hjælp.

Varig hjælp er gratis for borgeren.

Ved midlertidig hjælp opkræves en indtægtsbestemt brugerbetaling jfr. Servicelovens § 82.

(Midlertidig hjælp gives til borgere hvor det vurderes, at disse igen bliver i stand til at klare sig selv.)

Hvordan følges op på Kvalitetsmål?

  • Opfølgning sker under alle omstændigheder ved det halvårlige revurderingsbesøg
  • Opfølgning sker altid løbende ved faste hjælpers tilbagemelding til visiterende sygeplejerske.
  • Eventuelle ændringer i ydelsens omfang registreres i den elektroniske omsorgsjournal.

Er der særlige forhold at tage hensyn til?

  • Hjælperen er omfattet af arbejdsmiljøloven, når denne arbejder i brugerens hjem.
  • Der foretages en arbejdspladsvurdering af hjemmet i forbindelse med etablering af hjælpen og ved væsentlige ændringer i hjælpens omfang.

 

 

Særlige bemærkninger vedrørende de enkelte ydelser:

Personlig pleje:

Særlige bemærkninger til målsætningen:

Herved forstås:

  • At give hjælp/vejledning eller støtte til personlig hygiejne og pleje.
  • At den ydede hjælp og støtte skal bidrage til at afhjælpe følger af nedsat fysisk og psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer, således at borgeren kan fungere bedst muligt.
  • At ydelsen udføres i samarbejde med borgeren, således at der tilstræbes et aktivt liv.
  • At samarbejdet tager udgangspunkt i de områder, som brugeren og dennes pårørende/netværk ikke selv magter at klare.
  • At ydelsen skal ses i forhold til familiens samlede situation.
 

Hvilke aktiviteter kan indgå i ydelsen?

Der ydes hjælp til bad :

  • Brusebad, sengebad og (karbad)
  • Anden form for bad

Hjælp eller delvis hjælp til :

  • Øvre toilette
  • Nedre toilette
  • Af – og påklædning
  • Speciel mundpleje
  • Tand – og protesebørstning
  • Hårvask og hårsætning
  • Fodbad
  • Fodpleje
  • Negleklipning
  • Barbering
  • Kateterpleje
  • Stomipleje
  • Toiletbesøg
  • Almindelig og speciel hudpleje
  • Make-up af og på
  • Kropsbårne hjælpemidler (eks. støttestrømper, høreapparater )
  • Rengøring af høreapparater (steradent, miniflaskerenser og ballon til tørring bør forefindes)
  • Forflytninger (med eller uden hjælpemidler til øgning/bibeholdelse af funktionsniveau eller overholdelse af arbejdsmiljøregler.)
  • Vending og lejring
 

Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen?

  • Pedicure/manicure
  • Fodpleje til borgere, der lider af diabetes, kredsløbsforstyrrelser samt svære fod –og neglelidelser
  • Hårsætning , der almindeligvis varetages af frisør
  • Make-up og hudpleje , der almindeligvis varetages af kosmetolog.
 

Ydelsens omfang:

  • Hjælpens varighed og hyppighed er afhængig af hjælpens omfang og kompleksitet.
  • Ydelser inden for personlig pleje kan ikke indgå som en bytteydelse, da personlig hjælp altid har højeste prioritet.
  • Hjælpen ydes uanset borgerens opholdssted.
  • Brugeren tildeles en fast kontaktperson.
  • Ved faste hjælpers fravær, må man påregne, at der kommer forskellige afløsere i hjemmet.
  • I weekender og helligdage kan hjælpen være tidsforskudt.
 

Kompetencekrav til udføreren?

  • De elementære plejeopgaver kan som udgangspunkt leveres af alle medarbejdere, der har en social – og sundhedsuddannelse.
  • Kan udføres af andre ansatte, der som et minimum er bekendt med kommunes ydelsesbeskrivelser og aftaler hos den enkelte borger, og som har haft en oplæringsperiode.
  • Hvem der konkret udfører opgaven hos den enkelte borger, afhænger af borgerens helbredssituation, derfor skal den faglige baggrund og erfaring påtænkes.
  • Da hjemmeplejen er et uddannelsessted vil hjælpen i perioder kunne varetages af en elev under supervision af det faste personale.
 

Hvad er kommunens kvalitetsmål?

  • At der senest 5 dage efter anmodning om hjælp aflægges et vurderingsbesøg og staks hvis situationen kræver det.
  • Vurderingsbesøget aftales forud pr. brev eller telefon.
  • Hjælpen bygger på en samlet vurdering af borgerens ressourcer og belastninger.
  • Samlet vurdering, konklusion og begrundelse for hjælpen dokumenteres i omsorgsjournalen.
  • Der udarbejdes en skriftlig bevilling til borgeren.
  • Akut hjælp til pleje iværksættes straks.
  • Hjælp til et ugentlige bad iværksættes senest 5 dage efter at der er anmodet om hjælp.
  • Er der forskydninger i tidspunktet for hjælpen ud over +/- en halv time får brugeren telefonisk besked herom.
  • At hjælpen løbende evalueres – dog mindst hvert halve år.

Psykisk pleje og omsorg:

Særlige bemærkninger til målsætningen:

Herved forstås:

  • At yde psykisk hjælp og støtte til borgere ved tab af nær pårørende.
  • At yde psykisk hjælp og støtte til borgere, som er i krise af anden årsag.
  • At formidle tilbud om professionel hjælp.
  • At yde omsorg så borgeren bevarer psykisk velvære.
 

Hvilke aktiviteter kan indgå i ydelsen?

Psykisk pleje:

  • Psykisk hjælp og støtte
  • Tilsyn/omsorgsbesøg
  • Sorgbearbejdelse borger
  • Sorgbearbejdelse pårørende

Omsorgsrelaterede opgaver

  • Læse aviser/breve
  • Skrive breve/kort
  • Pynte til højtider
  • Telefonopkald – hjælp til at ringe
  • Gå tur
  • Samarbejde med pårørende
  • Om nødvendigt etablere ledsagelse
  • til undersøgelse og behandling - læge/sygehus.
 

Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen?

  • Der ydes ikke professionel psykologisk bistand.
  • Ledsagelse til familiebesøg.
 

Ydelsens omfang?

  • Hjælpens varighed og hyppighed er afhængig af hjælpens omfang og kompleksitet.
  • Ydelsen psykisk pleje og omsorg kan ikke indgå som en bytteydelse.
  • Brugeren tildeles en fast kontaktperson.
  • Ved faste hjælperes fravær må man påregne, at der kommer forskellige afløsere i hjemmet.
  • Ydelsen foregår i brugerens eget hjem.
  • Hjælpen ydes efter en konkret vurdering.
 

Kompetencekrav til udføreren?

  • Ydelsen kan som udgangspunkt leveres af alle medarbejdere, der har en social- og sundhedsuddannelse.
  • Kan udføres af andre ansatte, der som et minimum er bekendt med kommunens ydelsesbeskrivelser og aftaler hos den enkelte borger, og som har haft en oplæringsperiode.
  • Hvem der konkret udfører opgaven hos den enkelte borger, afhænger af borgerens helbredssituation, derfor skal den faglige baggrund og erfaring påtænkes.
  • Da hjemmeplejen er et uddannelsessted vil hjælpen i perioder kunne varetages af en elev under supervision af det faste personale.
 

Hvad er kommunens kvalitetsmål?

  • At hjælpen iværksættes straks - hvis nødvendigt.
  • At hjælpen gives så vidt muligt inden for den aftalte tid.
  • At der tildeles en fast hjælper.
  • At hjælpen vurderes løbende, mindst hvert halve år.

Rengøringshjælp:

Særlige bemærkninger til målsætningen:

Herved forstås:

  • At brugeren tager aktivt del i samarbejdet om ydelsen, således at der tilstræbes denne et aktivt liv.
  • At samarbejdet tager udgangspunkt i de områder , som brugeren og dennes pårørende/netværk ikke selv kan klare.
 

Hvilke aktiviteter kan indgå i ydelsen?

Vinduesvask indvendig. Indgår i den tildelte tid til rengøring.

  • Tørre støv af.
  • Støvsugning , møbler, madrasser og gulve.
  • Gulvvask i bryggers, køkken, stue, gang, soveværelse, badeværelse, trapper.
  • Fejning af gulve.
  • Badeværelse, vaskekumme, toilet, badekar, fliser.
  • Diverse, herunder: køleskab, køkkenlåger, køkkenbord, skab v. skraldespand, bestikskuffe, aftørring af karme og døre.
  • Rengøring af hjælpemidler.
  • Vande potteplanter inde.
  • Holde orden i tøjskabe, som hjælper anvender.
  • Sengeredning og skift af sengelinned.
  • Oprydning.
  • Opvask.
  • Bære affald ned.
 

Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen?

  • Hovedrengøring.
  • Vinduer udvendig.
  • Pudsning af kobber og sølvtøj.
  • Gardinvask.
  • Afvaskning af døre, vægge og paneler.
  • Rengøring af skabe.
  • Ekstrarengøring efter husdyr.
  • Rengøring efter håndværkere.
  • Rengøring efter gæster.
 

Bytteaktiviteter jfr. Lov om fleksibel hjemmehjælp § 75 f:

Anden praktisk hjælp:

  • Der kan byttes til andre aktiviteter som beskrevet på ydelsesarkene vedr. vasketøj og indkøb.

Anden form for hjælp eller aktivitet:

  • Gåtur
  • Kortspil eller anden form for spil
  • Højtlæsning
  • Samtale

Bytteaktiviteter kræver ikke revisitation, men aftales mellem bruger og hjælper.

Bytteaktiviteter afvikles inden for den i forvejen visiterede tid.

Bytteaktiviteter kan højst erstatte de visiterede ydelser 1 gang månedlig.

 

Ydelsens omfang?

  • Hjælpen ydes hver eller hver anden uge
  • Hjælpen kan max. udgøre 2 timer pr. uge
  • Hjælpen ydes på hverdage
  • Hjælpen ydes kun i de rum , brugeren opholder sig i.
 

Kompetencekrav til udføreren?

  • Ydelsen kan leveres af alle faste medarbejdere i hjemmeplejen, afløsere dog efter forudgående introduktion.
  • Endvidere kan hjælpen ydes af en af borgeren udpeget person , som honorerer de kriterier som kommunen har opstillet for at den pågældende person kan godkendes
 

Hvad er kommunens kvalitetsmål?

  • At der senest 5 hverdage efter anmodning om hjælp aflægges et vurderingsbesøg.
  • Vurderingsbesøget aftales forud pr. brev eller pr. telefon.
  • Hjælpen bygger på en samlet vurdering af borgerens ressourcer og belastninger. Vurdering og konklusion dokumenteres i omsorgsjournalen.
  • Pårørende inddrages efter behov i samarbejdet.
  • På baggrund af vurdering udarbejdes skriftlig bevilling til borgeren.
  • Hjælpen iværksættes i reglen den følgende uge.
  • Er der forskydninger i tidspunktet for hjælpen ud over +/- halv time , får brugeren telefonisk besked herom.
  • Såfremt områdecentret aflyser hjælpen tilbydes erstatningshjælp inden ugens udgang.
  • Aflyser brugeren selv hjælpen i forbindelse med eksempelvis bortrejse, indlæggelse o.l. ydes ikke erstatningshjælp.
  • Aflyser brugeren hjælpen grundet læge, tandlæge eller undersøgelser på sygehus ydes der hel eller delvis erstatningshjælp.
  • Falder hjælpen på en helligdag tilbydes hel eller delvis erstatning en anden dag.
  • Hjælpen revurderes løbende , dog altid hvert halve år.

Vasketøj:

Særlige bemærkninger til målsætningen:

Herved forstås:

  • Formålet er at brugeren tager aktivt del i opgaverne vedr. vasketøj, således at der tilstræbes denne et aktivt liv.
  • At samarbejdet tager udgangspunkt i de områder brugeren eller pårørende ikke selv er i stand til.
 

Hvilke aktiviteter kan indgå i ydelsen?

  • Tøjvask i maskine hjemme
  • Tøjvask i maskine – boligkompleks
  • Tøjvask – samle tøj til vaskeri
  • Finvask /klatvask i hånd i begrænset omfang.
  • Hænge tøj op
  • Putte tøj i tørretumbler
  • Lægge tøj sammen
  • Lægge tøj på plads
 

Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen?

  • Strygning og rulning
  • Vask på møntvaskeri
 

Ydelsens omfang:

  • Som hovedregel vaskes en gang om ugen.
  • Tøjet vaskes fortrinsvis i vaskemaskine.
  • I begrænset omfang udføres klatvask.
  • Borgeren tildeles en fast kontaktperson .
  • Ved faste hjælpers fravær , må man påregne, at der kommer forskellige afløsere i hjemmet.
  • Ydelsen kan indgå som bytteydelse.
 

Kompetencekrav til udføreren?

  • Alle medarbejdere kan levere ydelsen
  • Afløsere skal have en introduktion
 

Hvad er kommunens kvalitetsmål?

  • Der aflægges vurderingsbesøg senest 5 hverdage efter anmodningen om hjælp.
  • Der aftales pr. tlf./brev med bruger om besøg/vurdering.
  • Hjælpen bygger på en samlet vurdering af borgerens ressourcer og belastninger.
  • Samlet vurdering, konklusion og begrundelse for hjælpen dokumenteres i omsorgsjournal.
  • Der udarbejdes en skriftlig bevilling til borgeren.
  • Ved akut hjælp ydes hjælpen straks.
  • Er der forskydninger i tidspunktet for hjælpen ud over +/- en halv time, får brugeren telefonisk besked herom.
  • At hjælpen løbende evalueres – dog mindst hvert halve år.

Indkøb:

Særlige bemærkninger til målsætningen:

Formålet er at brugeren tager aktivt del i funktionen indkøb, således at der tilstræbes denne et aktivt liv.

Herved forstås:

  • At samarbejdet tager udgangspunkt i de områder brugeren eller pårørende ikke selv er i stand til.
 

Hvilke aktiviteter kan indgå i ydelsen?

  • Skrive dosmerseddel.
  • Bestille varer pr. telefon.
  • Sætte varer på plads.
  • Praktisk bistand – indkøb-andet
 

Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen?

  • Afhentning af varer, penge i bank og på posthus.
  • Hjælp til at betale regninger på posthus
 

Ydelsens omfang?

  • En gang om ugen.
 

Kompetencekrav til udføreren:

  • Alle medarbejdere kan levere ydelsen.
  • Afløsere skal have en introduktion
 

Hvad er kommunens kvalitetsmål?

  • Der aflægges vurderingsbesøg senest 5 hverdage efter anmodningen om hjælp.
  • Vurderingsbesøget aftales forud pr. brev eller telefon.
  • Hjælpen bygger på en samlet vurdering af borgerens ressourcer og belastninger.
  • Samlet vurdering, konklusion og begrundelse for hjælpen dokumenteres i omsorgsjournalen.
  • Der udarbejdes en skriftlig bevilling til borgeren.
  • Ved akut hjælp ydes hjælpen straks.

Ernæring:

Særlige bemærkninger til målsætningen:

Herved forstås:

  • At sikre borgeren en optimal ernæringstilstand.
  • At ydelsen skal ses i forhold til familiens samlede situation, f.eks. om der er voksne børn og/eller rask ægtefælle, der kan varetage opgaverne.
  • At ydelsen udføres i samarbejde med brugeren, hvor pårørende/netværk ikke er i stand til at træde til.
 

Hvilke aktiviteter kan indgå i ydelsen?

  • Hjælp til sonde-ernæring ved kronisk lidelse.
  • Hjælp til visitering til varm middagsmad fra det af kommunen vedtagne fremstillingssted.
  • Hjælp til afbestilling af mad.
  • Hjælp til tilberedning af morgenmad af dagvagten.
  • Hjælp til tilberedning af aftensmad af aftenvagten.
  • Hjælp til tilberedning af mellemmåltider af dag/aftenvagt.
  • Hjælp til opvarmning af mad.
  • Hjælp til anretning af mad og drikkevarer.
  • Hjælp til deling af hygiejnisk opbevaring af madportioner.
  • Hjælp til opbevaring og hygiejne omkring diverse madvarer.
  • Hjælp til at komme til og fra spisestedet i egen bolig.
  • Hjælp på spisestedet og i spisesituation (indtagelse af mad og drikke).
  • Hjælp til oprydning og opvask i alle vagter.
 

Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen?

  • Hjælp til tilberedning af middagsretter.
  • Tilberedning eller anretning af mad til gæster.
  • Oprydning efter gæster.
 

Ydelsens omfang?

  • Hjælpens varighed og hyppighed er afhængig af hjælpens omfang og kompleksitet.
  • Ydelser inden for ernæring kan ikke indgå som en bytteydelse.
  • Hjælpen ydes uanset borgerens opholdssted.
  • Brugeren tildeles en fast kontaktperson.
  • Ved faste hjælperes fravær, må man påregne, at der kommer afløsere i hjemmet.
  • I weekender og helligdage kan hjælpen være tidsforskudt.
 

Kompetencekrav til udføreren?

  • Ydelsen kan som udgangspunkt leveres af alle medarbejdere, der har en social- og sundhedsuddannelse.
  • Kan udføres af andre ansatte, der som et minimum er bekendt med kommunens ydelsesbeskrivelser og aftaler hos den enkelte borgere, og som har haft en oplæringsperiode.
  • Hvem der konkret udfører opgaven hos den enkelte borger, afhænger af borgerens helbredssituation, derfor skal den faglige baggrund og erfaring påtænkes.
  • Da hjemmeplejen er et uddannelsessted vil hjælpen i perioder kunne varetages af en elev under supervision af det faste personale.
 

Hvad er kommunens kvalitetsmål?

  • Hjælp til ernæring ydes straks.
  • At maden serveres lækkert og indbydende.
  • I samarbejde med borgeren tilstræbe en ernæringsrigtig kost og tilstrækkelig væskeindtagelse.
  • Vurderingsbesøget aftales forud pr. brev eller telefon.
  • Hjælpen bygger på en samlet vurdering af borgerens ressourcer og belastninger.
  • Samlet vurdering, konklusion og begrundelse for hjælpen dokumenteres i omsorgsjournalen.
  • Der udarbejdes en skriftlig bevilling til borgeren.
  • Er der forskydninger i tidspunktet for hjælpen ud over +/- en halv time, får brugeren telefonisk besked herom.
  • At hjælpen løbende evalueres.

Undersøgelse og behandling:

Særlige bemærkninger til målsætningen:

Herved forstås:

  • At helbrede sygdom eller formindske gener fra akutte eller kroniske sygdomme.
 

Hvilke aktiviteter kan indgå i ydelsen?

I samarbejde med sygeplejersken:

  • lettere sårpleje
  • øjendrypning – dog ikke nyopererede
  • urinprøve/afføringsprøve til videre undersøgelse
  • ADL træning efter undervisning af terapeuter
  • Stumpforbinding
  • Vejning
  • Kompressionsforbinding
 

Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen?

  • Ydelser der normalt varetages af andre faggrupper, sygeplejersker, terapeuter, assistenter, plejehjemsassistenter.
 

Ydelsens omfang?

  • Ydelsen foregår døgnet rundt.
 

Kompetencekrav til udføreren:

  • Da det drejer sig om specialopgaver udføres de af personale, som skal være undervist i disse ydelser.
 

Hvad er kommunens kvalitetsmål?

  • Alle brugerne får den behandling, der er ordineret straks.
  • Vurderingsbesøget aftales forud pr. brev eller telefon.
  • Hjælpen bygger på en samlet vurdering af borgerens ressourcer og belastninger.
  • Samlet vurdering, konklusion og begrundelse for hjælpen dokumenteres i omsorgsjournalen.
  • Der udarbejdes en skriftlig bevilling til borgeren.
  • Er der forskydninger i tidspunktet for hjælpen ud over +/- en halv time får brugeren telefonisk besked herom.
  • At hjælpen løbende evalueres.

Målrettede pædagogiske opgaver:

Særlige bemærkninger til målsætningen:

Herved forstås:

  • At brugeren selvstændigt kan udføre praktiske dagligdags opgaver f.eks. rengøringsopgaver og brug af hjælpemidler set i forhold til brugerens funktionsniveau.
 

Hvilke aktiviteter kan indgå i ydelsen?

Undervisning/rådgivning/vejledning og instruktion i samarbejde med sygeplejerske eller anden samarbejdspartner.

  • speciel kost
  • støttestrømper
  • hjælpemidler
  • træningsredskaber til selvtræning
  • arbejdsteknikker
  • vejledning i almindelig daglig livsførelse
 

Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen?

  • Tilpasning af hjælpemidler.
 

Ydelsens omfang?

  • Hjælpens varighed og hyppighed er afhængig af hjælpens omfang og kompleksitet.
  • Ydelser inden for personlig pleje kan ikke indgå som en bytteydelse, da personlig hjælp altid har højeste prioritet.
  • Hjælpen ydes uanset borgerens opholdssted.
  • Brugeren tildeles en fast kontaktperson.
  • Ved faste hjælperes fravær, må man påregne, at der kommer forskellige afløsere i hjemmet.
  • I weekender og helligdage kan hjælpen være tidsforskudt.
 

Kompetencekrav til udføreren:

  • De elementære plejeopgaver kan som udgangspunkt leveres af alle medarbejdere, der har en social- og sundhedsuddannelse.
  • Kan udføres af andre ansatte, der som et minimum er bekendt med kommunens ydelsesbeskrivelser og aftaler hos den enkelte borger, og som har haft en oplæringsperiode.
  • Hvem der konkret udfører opgaven hos den enkelte borger, afhænger af borgerens helbredssituation, derfor skal den faglige baggrund og erfaring påtænkes.
  • Da hjemmeplejen er et uddannelsessted vil hjælpen i perioder kunne varetages af en elev under supervision af det faste personale.
 

Hvad er kommunens kvalitetsmål?

  • At brugeren bliver så selvhjulpen som muligt.
  • At der senest 5 dage efter anmodning om hjælp aflægges et vurderingsbesøg og straks hvis situationen kræver det.
  • Vurderingsbesøget aftales forud pr. brev eller telefon.
  • Hjælpen bygger på en samlet vurdering af borgerens ressourcer og belastninger.
  • Samlet vurdering, konklusion og begrundelse for hjælpen dokumenteres i omsorgsjournalen.
  • Der udarbejdes en skriftlig bevilling til borgeren.
  • Akut hjælp til pleje iværksættes straks.
  • Er der forskydninger i tidspunktet for hjælpen ud over +/- en halv time får brugeren telefonisk besked herom.
  • At hjælpen løbende evalueres.

 

Ovenstående kvalitetsstandarderne og ydelsesbeskrivelserne er godkendt af Ebeltoft Byråd den 19. april 2001.