1.Personlig pleje

Lovgrundlag

Lov om social service, § 71

Behov som ydelsen skal dække

Personlig pleje, som borgeren midlertidigt eller varigt er ude af stand til at varetage selvstændigt.

Formål med ydelsen

Støtte den enkelte borger i at bevare et fysisk, psykisk og socialt velvære.

Aktiviteter som kan indgå i ydelsen

1.1. Bad

  • Brusebad, sengebad tilbydes 1 gang ugentligt eller efter særlige behov
  • Hårvask og hårtørring efter aftale.
  • Fingrenegle klippes i forbindelse med bad, renses ved behov.

1.2. personlig pleje.

  • Øvre toilette dagligt
  • Nedre toilette 1 gang dagligt, samt ved behov.
  • Børste tænder eller protese morgen og aften, mundpleje efter behov.
  • Barbering dagligt.
  • Frisering
  • Evt. hjælp til sminke.

1.3. Af- og påklædning.

  • Påklædning og afklædning dagligt

1.4. Katheter- og stomipleje.

  • Nedre toilette, med særlig observation og hensyn omkring katheteret.
  • Tømning eller skift af pose, samt observation af indhold.
  • Aftagning af stomipose, hygiejne omkring stomi.
  • Observation af stomi, samt poseindhold.
  • Sætte pose på, evt. efter pladeskift.

1.5. Toiletbesøg.

  • Hjælp til at komme på toilettet, bækken eller bækkenstol.
  • Bleskift, samt vejledning i brug af bleer
  • Evt. aftale om faste toilettider.
  • Nedre hygiejne efter behov
  • Tømning af urinkolbe eller toiletspand.

1.6. Hudpleje.

  • Almindelig hudpleje, evt. brug af cremer, hudbeskyttende midler og lign.
  • Dagligt observere og forebygge infektioner og tryksår.

1.7. Hjælp til kropsbårne hjælpemidler.

  • Renholdelse af briller / linser dagligt,
  • Renholdelse af øjenprotese, samt hjælp til isætning og udtagning.
  • Høreapparat renses, evt. skift af batteri eller slange, samt hjælp til isætning og aftagning.
  • Arm- og benproteser påsætning, aftagning og renholdelse. observation for evt. tryk.
  • Støttestrømper / støttebind af / påtagning, samt hjælp til vask.
  • Evt. andre hjælpemidler.

Generelt observeres der om hjælpemidlet dækker borgerens behov og fungerer optimalt.

1.8. Forflytning.

  • Fra seng til stol / bækkenstol / kørestol og retur.
  • Fra kørestol til toilet og retur.
  • Fra kørestol til almindelig stol og retur.
  • Personstøtte ved gang.

Der tages i de daglige forflytninger hensyn til borgerens formåen, og man er opmærksom på at vedligeholde de fysiske funktioner.

1.9. Lejringer / vendinger.

  • Ændre stilling og undgå tryk.
  • støtte v.h.a. puder, pøller e. l.

1.10.Sengeredning.

  • reddes en gang dagligt, sengetøj skiftes 1-2 gange om måneden eller ved behov.

Aktiviteter der ikke indgår i ydelsen.

Klipning af tånegle.

Hvem kan modtage ydelsen

Borgere som er visiteret til ydelserne. Typisk vil det være borgere, der har problemer med at klare sig p. gr. a. almindelig aldring, demente, bevægelseshæmmede, synshandicappede, halv- / helsidig lammede, åndedrætsbesværede, døende, psykisk syge, stomioperede, katheterbrugere, brystoperede, misbrugere, i særlig tilfælde børnefamilier

Ydelsens omfang

Aftales i forbindelse med visitation.

Valgmulighed m.h.t. hvem der leverer ydelsen

Ingen.

Hvem udfører ydelsen

Social-og sundhedsuddannet personale, kan dog også udføres af uuddannet personale, der efter intruduktion er godkendt af kommunen. Visse opgaver kan kun varetages efter speciel oplæring af sygeplejersken.

Hvad koster ydelsen

Ydelserne tildeles både som midlertidig og varig hjælp.

  • Ved midlertidig hjælp opkræves en indtægtsbestemt brugerbetaling.
  • Ved varig hjælp opkræves ikke betaling.

Kommunens kvalitetsmål

Borgerens fysiske og psykiske funktionsniveau bibeholdes så vidt muligt.

De kompenserende foranstaltninger dækker den enkeltes behov.

  • 90% brugertilfredshed.
  • Borgeren får inden en måned tildelt en kontaktperson.
  • Borgeren tildeles få medarbejdere.
  • Ydelsen leveres indenfor +/- 1 time af den aftalte tid. Forsinkelser herudover vil blive meddelt telefonisk.
  • Ydelsen aflyses aldrig.

Opfølgning

  • Brugerundersøgelser, første gang i april år 2002, og fremover hvert andet år.
  • Dialog med ældreråd eller lignende.
  • Registrering af telefonisk meddelte forsinkelser.
  • Kontaktpersonen registreres.

Arbejdsmiljø

Der udarbejdes en arbejdspladsvurdering.

  • Boligindretningen skal tilgodese den fornødne plads for hjælperne.
  • Normaltemperaturen i rummet hvor hjælperen arbejder skal være 18-21 grader.
  • Der skal gøres plads til evt. hjælpemidler, det kan være f.eks. plejeseng, toiletstol eller en personlift.
  • Der skal være udvendigt lys så personalet kan komme ind i den mørke tid

 

 

2. Psykisk pleje og omsorg

Lovgrundlag

Lov om social service §71- 72.

Behov som ydelsen skal dække.

Støtte og hjælp ved midlertidig eller varigt nedsat psykisk funktionsniveau.

Formål med ydelsen

  • Borgerens psykiske funktionsevne skal så vidt muligt bibeholdes, genvindes eller forbedres.
  • Borgeren styrkes og støttes i troen på sig selv og på egen formåen.
  • Borgerens livskvalitet skal så vidt mulig bibeholdes
  • Hjælpe i respekt og ligeværdig samarbejde, hvor der er balance mellem omsorg og egenomsorg.
  • Skabe tryghed og struktur i hverdagen.

Aktiviteter som kan indgå i ydelsen.

2.1.Psykisk hjælp og støtte.

  • Tryghedsbesøg.
  • Telefonkæde.
  • Støttende samtaler.
  • Etablere / genetablere borgerens netværk i nærmiljøet.
  • Koordination af netværk.
  • Information til og tæt kontakt med pårørende
  • Formidle / tilbyde relevante aktivitetstilbud bl. a. i Aktivcenter, eget hjem eller på plejehjem
  • Omsorg for psykisk syge, demente eller andre med særlige behov, samt støtte til deres pårørende.
  • Omsorg for terminal syge og deres pårørende, samt efter dødsfald yde støtte til de efterladt.
  • Beboere på plejehjem: samtale, aktiviteter, arrangementer og traditioner med henblik på styrkelse af det sociale samvær med beboere, pårørende og personale.

Aktiviteter som ikke indgår i ydelsen

Sædvanligvis ikke ledsagelse til lægehus, hospital, frisør eller aktiviteter og arrangementer udenfor eget hjem / plejehjemmet.

Hvem kan modtage ydelsen.

Borgere, som efter individuel vurdering er visiteret til ydelsen. Typisk vil det være demente, psykisk syge, terminal syge eller borgere, der p.g.a. aldring eller handicap har svært ved at klare sig.

Ydelsens omfang.

Aftales med borgeren evt. sammen med pårørende / bisidder i forbindelse med visitationen

Valgmulighed m.h.t. hvem der leverer ydelsen.

Ingen

Hvem udfører ydelsen.

Med arbejdere ved Glamsbjerg kommune evt. i samarbejde med frivillige hjælpere eller organisationer.

Hvad koster ydelsen.

Ydelsen er gratis.

Kommunens kvalitetsmål.

  • Borgeren får inden en måned tildelt en kontaktperson
  • Borgeren tildeles få medarbejdere.
  • Ydelsen ydes indenfor +/- 1 time af den aftalte tid. Forsinkelser herudover vil blive meddelt telefonisk
  • Ydelsen aflyses nødigt. Højst 6 gange om året.

Opfølgning.

  • Registrering af telefonisk meddelte forsinkelser.
  • Registrering af aflyste aftaler.
  • Kontaktpersonen registreres.
  • Dialog med relevante organisationer.

Arbejdsmiljø

Der udarbejdes arbejdspladsvurdering med særlig henblik på det psykiske arbejdsmiljø

  • Risikoen for vold vurderes.
  • Der tages eventuelt særlige forbehold.