Standarderne vedrører ydelser, der gives efter Servicelovens § 71, og gælder for borgere, der modtager hjemmehjælp.
Jægerspris kommune stiller krav om, at leverandøren af hjælp til borgere i kommunen efterlever den kvalitet, der er beskrevet i dette materiale.
Kommunen har en forventning om, at leverandøren har evne og vilje til at kommunikere, dvs. er i stand til at indgå i en dialog med borgeren og myndigheden.
Hjælpen ydes ud fra princippet om hjælp til selvhjælp.
Hjælpen ydes med sigte på størst mulig selvhjulpenhed og med et aktiverende sigte, ved medinddragelse af borgeren.
Ved visitationen tages udgangspunkt i borgerens funktionsniveau.
Funktionsniveauet beskriver hvilken fysisk, psykisk og social tilstand en borger befinder sig i. Det vil sige, at man tager udgangspunkt i borgerens ressourcer og behov, således at hjælpen kan ydes som en hjælp til selvhjælp.
Funktionsniveauet er et vigtigt ressourcestyringsredskab i Sundhedsafdelingen.
Sundhedsafdelingens inddeling af borgere i funktionsniveauer tager udgangspunkt i Kommunernes Landsforenings “Fælles sprog”.
Beskrivelse af funktionsniveauerne 1 til 4 :
Funktionsniveau 1:
Borgeren udfører selv sin egenomsorg. Er velfungerende og kan selv klare de daglige fornødenheder. Kan være alene.
Nøgleord: Borgeren overkommer/overskuer/tager initiativ.
Visitering til praktisk hjælp og personlig pleje.
Borgere på funktionsniveau 1 opfylder ikke betingelserne for af få disse ydelser.
Funktionsniveau 2:
Borgeren er den aktive part, men kan have behov for let støtte og vejledning, med henblik på at bevare eller genvinde evnen til selvstændig at varetage sin egenomsorg. Borgeren kan have et meget lille behov for støtte i relation til enkelte af vurderingsområderne.
Brugeren kan have behov for kortvarig støtte, tilsyn, motivering, vejledning og undervisning, for at kunne indfri sine personlige behov. Kan være alene i længere perioder.
Nøgleord: Borgeren klarer stort set at overkomme/overskue/tage initiativ.
Visitering til praktisk hjælp og personlig pleje :
Borgere på funktionsniveau 2 kan typisk få hjælp til støttestrømper og midlertidig praktisk bistand i forbindelse med en akut opstået skade som fx. fracturer.
Funktionsniveau 3:
Borgeren har vanskeligt ved selvstændigt at varetage sin egenomsorg. Borgeren kan med hjælp deltage aktivt i udførelsen af egenomsorg. Borgeren kan have et stort behov for motivation, støtte eller hjælp indenfor et eller flere af vurderingsområderne. Borgeren kan have behov for jævnligt tilsyn på grund af forværring i den fysiske og/eller psykiske tilstand. Der er behov for hyppige besøg.
Nøgleord: Borgeren har vanskelighed ved at overkomme/overskue/tage initiativ.
Visitering til praktisk hjælp og personlig pleje:
Borgere på funktionsniveau 3 vil typisk have brug for hjælp til f.eks. personlig pleje, toiletbesøg, forflytninger, måltider, indkøb, rengøring.
Funktionsniveau 4:
Borgeren er, på grund af fysiske eller psykiske forhold ude af stand til at udføre egenomsorg. Andre må gøre/handle for borgeren på et eller flere af vurderingsområderne. Borgeren har behov for fuldstændig hjælp eller guidning ved udførelse af egenomsorg. Borgeren kan have behov for hyppig eller konstant tilsyn.
Nøgleord: Borgeren er ude af stand til at overkomme/overskue/tage initiativ.
Visitering til praktisk hjælp og personlig pleje:
Borgere på funktionsniveau 4 vil have brug for hjælp til alle daglige fornødenheder i mange af døgnets timer. Der kan her være tale om den hjælpeløse borger, den terminale borger, den svært demente borge eller den svært hjerneskadede borger.
Ansvarlighed og respekt:
Leverandøren skal udvise ansvarlighed, respekt og indfølingsevne i sin omsorg for borgeren. Det skal komme til udtryk ved til enhver tid at være opmærksom på borgerens behov og tilgodese disse i størst mulig omfang, inden for rammerne af afgørelsen.
Der skal vises forståelse for borgeren som en person med medbestemmelse og medindflydelse på hjælpens tilrettelæggelse, hvilket vil sige, at arbejdet udføres i et samarbejde med borgeren.
Den enkelte medarbejder skal udvise omtanke og respekt for sine omgivelser i valget af arbejdsbeklædning
Leverandøren skal optræde høfligt og præsentabelt og med situationsfornemmelse.
Sundhedsafdelingen i Jægerspris kommune har beskrevet de overordnede områder, der er styrende for aktiviteterne i Sundhedsafdelingen, og disse er beskrevet under følgende overskrifter:
Målsætning:
At støtte, bevare og udvikle borgerens fysiske, psykiske og sociale ressourcer for at borgeren kan fastholde et indholdsrigt liv længst muligt.
Øvrige kvalitetsmål:
· Ved akut behov iværksættes hjælpen straks
· Gældende hygiejniske principper overholdes
· Afgørelser meddeles skriftligt til borger og leverandør
· Der kommer så få forskellige ansatte som muligt i borgerens hjem
· Ydelserne leveres primært af uddannet personale, men kan også udføres af uuddannet personale.
Hvem der konkret udfører ydelserne hos borgeren, er afhængig af borgerens helhedssituation, hvorfor den faglige baggrund og erfaring altid skal medtænkes.
Hvis leverandøren mod forventning ikke træffer borgeren, kontaktes myndigheden eller ansvarshavende omgående.
Indhold |
Uddybninger |
Lovgrundlag |
Lov om Social Service nr. 454 af 10. juni 1997 samt lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004 § 71 |
Ydelsens art |
Madservice med udbringning (varig eller midlertidig). |
Ydelsens formål |
Medvirke til at borgeren får en sund, ernæringsrigtig og velsmagende mad. |
Ydelsens indhold |
Der ydes madservice med levering alle årets dage. Et måltid mad er varmholdigt og består af hovedret og biret. Diætkost består af hovedret og biret, og menuerne følger de anbefalede diætprincipper. Den varme mad skal være indbydende, velsmagende, dufte godt og have en serveringstemperatur der er over 65 o C. Menuplanlægningen tager udgangspunkt i årstidens råvarer. Maden er af høj ernæringsmæssig kvalitet, og dækker 25 til 30 % af det daglige energiindtag svarende til ca. 2700 KJ (Anbefalinger for den danske institutionskost) Minimumskrav til portionsstørrelsen i tilberedt vægt: Hovedret: 100 g kød eller 120 g fars/ fisk 175 til 200 g kartofler/ris/pasta 50 – 75 g grøntsager/salat/råkost 1,5 dl sauce Biret: 1,5 dl dessert eller 2 dl frugtsuppe/ mælkemad/ frugtgrød eller 2,5 dl supper med fyld Survarer og øvrigt tilbehør leveres med den enkelte ret. Endvidere er der mulighed for tilkøbsydelser: Madpakke Proteindrik Råkost/grøn salat Suppe |
Ydelsen indeholder ikke |
Der tages ikke hensyn til fødevarer, borgeren ikke bryder sig om. Ydelsen omfatter ikke opvarmning eller anretning af mad i borgerens hjem. |
Ydelsens modtagere |
Borgere der ikke kan tilberede mad på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau. |
Fleksibilitet |
Afbestilling og genbestilling skal ske senest kl. 14 dagen før planlagte leveringsdag. Borgeren kan vælge biretten fra. |
Leverandør |
Ydelserne kan leveres af leverandører, der er godkendt af kommunen. |
Leverancesikkerhed – iværksættelse |
Madservicen iværksættes senest 3 dage efter valg af leverandør. Ved akut behov iværksættes ydelsen straks. Maden leveres mellem kl. 10.15 og 13.15. Aflysning forekommer ikke. |
Kompetencekrav til udførelsen |
Maden produceres primært af faguddannet personale, men kan også udføres af andet personale, der er instrueret til arbejdet af faglært personale |
Opfølgning |
Afvigelser i madservice skal registreres af leverandøren og meddeles myndigheden. Hvis borgeren gentagne gange fravælger madservice, skal myndigheden vurdere, om der er sammenhæng mellem behov og ydelse. Leverandøren gennemfører daglig egenkontrol af portionsstørrelser, smag og udsende. Brugerundersøgelser |
Ydelsens pris |
Madservice betales efter gældende takster. |
Klagemulighed |
Der kan klages over madservice jfr. Klagevejledningen |