Indledning til kvalitetsstandarder.

Standarderne vedrører ydelser, der gives efter Servicelovens § 71, og gælder for borgere, der modtager hjemmehjælp.

Jægerspris kommune stiller krav om, at leverandøren af hjælp til borgere i kommunen efterlever den kvalitet, der er beskrevet i dette materiale.

Kommunen har en forventning om, at leverandøren har evne og vilje til at kommunikere, dvs. er i stand til at indgå i en dialog med borgeren og myndigheden.

Hjælpen ydes ud fra princippet om hjælp til selvhjælp.

Hjælpen ydes med sigte på størst mulig selvhjulpenhed og med et aktiverende sigte, ved medinddragelse af borgeren.

Ved visitationen tages udgangspunkt i borgerens funktionsniveau.

Funktionsniveauet beskriver hvilken fysisk, psykisk og social tilstand en borger befinder sig i. Det vil sige, at man tager udgangspunkt i borgerens ressourcer og behov, således at hjælpen kan ydes som en hjælp til selvhjælp.

Funktionsniveauet er et vigtigt ressourcestyringsredskab i Sundhedsafdelingen.

Sundhedsafdelingens inddeling af borgere i funktionsniveauer tager udgangspunkt i Kommunernes Landsforenings “Fælles sprog”.

  

Beskrivelse af funktionsniveauerne 1 til 4 :

Funktionsniveau 1:

Borgeren udfører selv sin egenomsorg. Er velfungerende og kan selv klare de daglige fornødenheder. Kan være alene.

Nøgleord: Borgeren overkommer/overskuer/tager initiativ.

Visitering til praktisk hjælp og personlig pleje.

Borgere på funktionsniveau 1 opfylder ikke betingelserne for af få disse ydelser.

  

Funktionsniveau 2:

Borgeren er den aktive part, men kan have behov for let støtte og vejledning, med henblik på at bevare eller genvinde evnen til selvstændig at varetage sin egenomsorg. Borgeren kan have et meget lille behov for støtte i relation til enkelte af vurderingsområderne.

Brugeren kan have behov for kortvarig støtte, tilsyn, motivering, vejledning og undervisning, for at kunne indfri sine personlige behov. Kan være alene i længere perioder.

Nøgleord: Borgeren klarer stort set at overkomme/overskue/tage initiativ.

Visitering til praktisk hjælp og personlig pleje :

Borgere på funktionsniveau 2 kan typisk få hjælp til støttestrømper og midlertidig praktisk bistand i forbindelse med en akut opstået skade som fx. fracturer.

Funktionsniveau 3:

Borgeren har vanskeligt ved selvstændigt at varetage sin egenomsorg. Borgeren kan med hjælp deltage aktivt i udførelsen af egenomsorg. Borgeren kan have et stort behov for motivation, støtte eller hjælp indenfor et eller flere af vurderingsområderne. Borgeren kan have behov for jævnligt tilsyn på grund af forværring i den fysiske og/eller psykiske tilstand. Der er behov for hyppige besøg.

Nøgleord: Borgeren har vanskelighed ved at overkomme/overskue/tage initiativ.

Visitering til praktisk hjælp og personlig pleje:

Borgere på funktionsniveau 3 vil typisk have brug for hjælp til f.eks. personlig pleje, toiletbesøg, forflytninger, måltider, indkøb, rengøring.

Funktionsniveau 4:

Borgeren er, på grund af fysiske eller psykiske forhold ude af stand til at udføre egenomsorg. Andre må gøre/handle for borgeren på et eller flere af vurderingsområderne. Borgeren har behov for fuldstændig hjælp eller guidning ved udførelse af egenomsorg. Borgeren kan have behov for hyppig eller konstant tilsyn.

Nøgleord: Borgeren er ude af stand til at overkomme/overskue/tage initiativ.

Visitering til praktisk hjælp og personlig pleje:

Borgere på funktionsniveau 4 vil have brug for hjælp til alle daglige fornødenheder i mange af døgnets timer. Der kan her være tale om den hjælpeløse borger, den terminale borger, den svært demente borge eller den svært hjerneskadede borger.

  

Ansvarlighed og respekt:

Leverandøren skal udvise ansvarlighed, respekt og indfølingsevne i sin omsorg for borgeren. Det skal komme til udtryk ved til enhver tid at være opmærksom på borgerens behov og tilgodese disse i størst mulig omfang, inden for rammerne af afgørelsen.

Der skal vises forståelse for borgeren som en person med medbestemmelse og medindflydelse på hjælpens tilrettelæggelse, hvilket vil sige, at arbejdet udføres i et samarbejde med borgeren.

Den enkelte medarbejder skal udvise omtanke og respekt for sine omgivelser i valget af arbejdsbeklædning

Leverandøren skal optræde høfligt og præsentabelt og med situationsfornemmelse.

Sundhedsafdelingen i Jægerspris kommune har beskrevet de overordnede områder, der er styrende for aktiviteterne i Sundhedsafdelingen, og disse er beskrevet under følgende overskrifter:

Målsætning:

At støtte, bevare og udvikle borgerens fysiske, psykiske og sociale ressourcer for at borgeren kan fastholde et indholdsrigt liv længst muligt.

Øvrige kvalitetsmål:

·        Ved akut behov iværksættes hjælpen straks

·        Gældende hygiejniske principper overholdes

·        Afgørelser meddeles skriftligt til borger og leverandør

·        Der kommer så få forskellige ansatte som muligt i borgerens hjem

·          Ydelserne leveres primært af uddannet personale, men kan også udføres af uuddannet personale.
Hvem der konkret udfører ydelserne hos borgeren, er afhængig af borgerens helhedssituation, hvorfor den faglige baggrund og erfaring altid skal medtænkes.

·          Hvis leverandøren mod forventning ikke træffer borgeren, kontaktes myndigheden eller ansvarshavende omgående


 

Kvalitetsstandard for personlig pleje

Indhold

Uddybninger

Lovgrundlag

Lov om Social Service nr. 454 af 10. juni 1997 samt lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004 § 71.

Ydelsens art

Personlig hjælp (varig eller midlertidig)

Ydelsens formål

I samarbejde med borgeren at yde hjælp til at opretholde den personlige hygiejniske standard.

Ydelsens indhold:

Bad: Til borgere med funktionsniveau 2 ydes bad på hverdage 1 gang ugentlig. Til borgere med funktionsniveau 3 eller 4 ydes bad alle dage, såfremt den vejledende visiterede tid til bad og øvre+nedre toilette er ens.

Øvre toilette (incl. barbering, frisering, tandbørstning)

Nedre toilette

Hudpleje        

Toiletbesøg  

Hjælp til kropsbårne hjælpemidler

Af- og påklædning

Forflytninger/vendinger/lejringer

Hårvask

Negleklipning

Barbering af ansigt

Tømme kolbe

Ydelsen indeholder ikke

Bad i weekenden / på helligdage, hvis borgeren har funktionsniveau 1 eller 2

Karbad

Oprulning af hår

Fjernelse af hår

Negleklipning hos diabetikere

Vaskeklude og lignende til at udføre ydelsen med

Ydelsens modtagere

Borgere der ikke selv kan varetage opgaven på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau.

Bytteret

Borgeren har bytteret, det vil sige at borgere der modtager en ydelse, kan vælge en helt eller delvis anden ydelse end den der er truffet afgørelse om indenfor kommunens serviceniveau.

En tilkendt ydelse, der fravælges/aflyses af borgeren, kan ikke efterfølgende kræves leveret.

Hvis borgeren ønsker at bytte mellem personlig og praktisk hjælp forudsætter det dog , at der er tildelt begge ydelsesformer, og at leverandøren er godkendt til at levere ydelsen.

Bytteretten skal holdes indenfor den vejledende tid.

Den enkelte ansatte vurderer i den konkrete situation, hvorvidt det er forsvarligt at fravælge de tildelte ydelser til fordel for andre ydelser.

Såfremt borgeren gentagne gange fravælger tildelte ydelser, revurderes behovet af kommunens visitator.

Brug af bytteretten dokumenteres af leverandøren

Leverandør

Borgeren kan vælge en leverandør, der er godkendt af kommunen.

Borgeren kan vælge selv at udpege en person til at udføre ydelsen jfr. § 75 c, stk. 6 i Serviceloven.

Borgere, der har behov for hjælp eller støtte til nødvendig pleje og praktiske opgaver i hjemmet mere end 20 timer ugentlig, kan vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som de selv antager. jfr. § 76 stk. 2 i Serviceloven.

Leverancesikkerhed – iværksættelse

.Ved akut behov iværksættes hjælpen straks.

Ved ikke-akut behov iværksættes hjælpen efter aftale, dog senest 1 døgn efter valg af leverandør.

Borgeren skal tilbydes erstatningshjælp indenfor 2 hverdage, hvis hjælp til bad, hårvask og klipning af negle undtagelsesvis må ændres.

Personlig pleje udføres til den aftalte tid dog indenfor plus/minus 1 time.

Hjælp til morgenpleje leveres inden kl. 10.30. Klokkeslettet  kan fraviges, hvis borger og leverandør er enige om det.

Kompetencekrav til udførelsen

Social og sundhedsassistent/-hjælper, sygehjælper eller ufaglært personale.

Opfølgning

Leverandøren registrerer ændringer i forhold til den visiterede hjælp og rapporterer til Visitationsafdelingen efter gældende retningslinjer med henblik på eventuel revurdering.

Ydelsens pris

Varige ydelser er gratis

Midlertidige ydelser betales efter gældende regler

Klagemuligheder

Der kan klages over hjemmehjælp jfr. klagevejledningen.


 

Kvalitetsstandard for hjælp til indtagelse af medicin

Indhold

Uddybninger

Lovgrundlag

Lov om Social Service nr. 454 af 10. juni 1997 samt lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004 § 71

Sundhedsstyrelsens Vejledning nr. 1004 om medicinadministration og patienters selvadministration af medicin mv. af 6. februar 1998

Ydelsens art

Personlig hjælp (varigt eller midlertidigt)

Ydelsens formål

I samarbejde med borgeren at yde hjælp til at borgeren kan indtage sin medicin som ordineret.

Ydelsens indhold

Hjælp til indtagelse af medicin

Afhentning på apotek (se standard vedr. indkøb)

Bortskaffelse af medicin, der ikke bruges

Ydelsen indeholder ikke

Afhentning af akut medicin

Ydelsens modtagere

Borgere der ikke selv kan varetage opgaven på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau.

Leverandør

Borgeren kan vælge en leverandør, der er godkendt af kommunen.

Borgeren kan vælge selv at udpege en person til at udføre ydelsen jfr. § 75 c, stk. 6 i Serviceloven.

Borgere, der har behov for hjælp eller støtte til nødvendig pleje og praktiske opgaver i hjemmet mere end 20 timer ugentlig, kan vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som de selv antager. jfr. § 76 stk. 2 i Serviceloven.

Leverancesikkerhed – iværksættelse

Ved akut behov iværksættes hjælpen straks.

Ved ikke-akut behov iværksættes hjælpen efter aftale, dog senest 1 døgn efter valg af leverandør.

Ydelsen må ikke aflyses

Hjælpen ydes til den tid, der er aftalt med borgeren, dog indenfor plus/minus 1 time.

Kompetencekrav til udførelsen

Social og sundhedsassistent/-hjælper, sygehjælper eller ufaglært personale.

Opfølgning

Leverandøren registrerer ændringer i forhold til den visiterede hjælp og rapporterer til Visitationsafdelingen efter gældende retningslinjer med henblik på eventuel revurdering.

Ydelsens pris

Varige ydelser er gratis

Midlertidige ydelser betales efter gældende regler

Klagemuligheder

Der kan klages over hjemmehjælp jfr. klagevejledningen.


 

Kvalitetsstandard for hjælp til ernæring

Indhold

Uddybninger

Lovgrundlag

Lov om Social Service nr. 454 af 10. juni 1997 samt lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004 § 71

Ydelsens art

Personlig hjælp (varig eller midlertidig)

Ydelsens formål

I samarbejde med borgeren at yde hjælp til anretning og spisning af mad samt væskeindtagelse, således at borgernes sundhedstilstand bevares

Ydelsens indhold

Hjælp til anretning af leveret mad        

Tilberedning og anretning af morgenmad/kold mad

Hjælp til spisning og væskeindtagelse

Ydelsen indeholder ikke

Tilberedning af varm mad

Ydelsens modtagere

Borgere med funktionsniveau 3 eller 4, der ikke selv kan varetage opgaven på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau.

Bytteret

Borgeren har bytteret, det vil sige at borgere der modtager en ydelse, kan vælge en helt eller delvis anden ydelse end den der er truffet afgørelse om indenfor kommunens serviceniveau.

En tilkendt ydelse, der fravælges/aflyses af borgeren, kan ikke efterfølgende kræves leveret.

Hvis borgeren ønsker at bytte mellem personlig og praktisk hjælp forudsætter det dog , at der er tildelt begge ydelsesformer, og at leverandøren er godkendt til at levere ydelsen.

Bytteretten skal holdes indenfor den vejledende tid.

Den enkelte ansatte vurderer i den konkrete situation, hvorvidt det er forsvarligt at fravælge de tildelte ydelser til fordel for andre ydelser.

Såfremt borgeren gentagne gange fravælger tildelte ydelser, revurderes behovet af kommunens visitator.

Brug af bytteretten dokumenteres af leverandøren

Leverandør

Borgeren kan vælge en leverandør, der er godkendt af kommunen.

Borgeren kan vælge selv at udpege en person til at udføre ydelsen jfr. § 75 c, stk. 6 i Serviceloven.

Borgere, der har behov for hjælp eller støtte til nødvendig pleje og praktiske opgaver i hjemmet mere end 20 timer ugentlig, kan vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som de selv antager. jfr. § 76 stk. 2 i Serviceloven.

Leverancesikkerhed – iværksættelse

Ved akut behov iværksættes hjælpen straks.

Ved ikke-akut behov iværksættes hjælpen efter aftale, dog senest 1 døgn efter valg af leverandør

Hjælp til anretning og spisning af mad aflyses ikke

Morgenmaden serveres mellem kl. 7.30 og kl. 10.00.

Middagsmaden serveres mellem kl. 11.00 og kl. 14.00.

Aftensmaden serveres mellem kl. 17.00 og kl. 19.00

Dog kan klokkeslæt i forbindelse med morgen – og aftensmad fraviges, såfremt anden mødetid aftales med borgeren.

Hjælp til ernæring udføres til den aftalte tid dog indenfor plus/minus ½ time.

Kompetencekrav til udførelsen

Social og sundhedsassistent/-hjælper, sygehjælper eller ufaglært personale.

Opfølgning

Leverandøren registrerer ændringer i forhold til den visiterede hjælp og rapporterer til Visitationsafdelingen efter gældende retningslinjer med henblik på eventuel revurdering.

Ydelsens pris

Varige ydelser er gratis

Midlertidige ydelser betales efter gældende regler

Klagemuligheder

Der kan klages over hjemmehjælp jfr. klagevejledningen.


 

Kvalitetsstandard omsorg/psykisk pleje

Indhold

Uddybninger

Lovgrundlag

Lov om Social Service nr. 454 af 10. juni 1997 samt lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004 § 71

Ydelsens art

Personlig hjælp (varig eller midlertidig).

Ydelsens formål

I samarbejde med borgeren at yde støtte til at mestre egen situation.

Ydelsens indhold

Personlig kontakt af maksimalt 15 minutters varighed til

tilsynsbesøg eller omsorgsbesøg

Ydelsen indeholder ikke

Sorg-/krisebearbejdelse

Ydelsens modtagere

Borgere på funktionsniveau 3 eller 4, der på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau har behov for ydelsen.

Bytteret

Borgeren har bytteret, det vil sige at borgere der modtager en ydelse, kan vælge en helt eller delvis anden ydelse end den der er truffet afgørelse om indenfor kommunens serviceniveau.

En tilkendt ydelse, der fravælges/aflyses af borgeren, kan ikke efterfølgende kræves leveret.

Hvis borgeren ønsker at bytte mellem personlig og praktisk hjælp forudsætter det dog , at der er tildelt begge ydelsesformer, og at leverandøren er godkendt til at levere ydelsen.

Bytteretten skal holdes indenfor den vejledende tid.

Den enkelte ansatte vurderer i den konkrete situation, hvorvidt det er forsvarligt at fravælge de tildelte ydelser til fordel for andre ydelser.

Såfremt borgeren gentagne gange fravælger tildelte ydelser, revurderes behovet af kommunens visitator.

Brug af bytteretten dokumenteres af leverandøren.

Leverandør

Borgeren kan vælge en leverandør, der er godkendt af kommunen.

Borgeren kan vælge selv at udpege en person til at udføre ydelsen jfr. § 75 c, stk. 6 i Serviceloven.

Borgere, der har behov for hjælp eller støtte til nødvendig pleje og praktiske opgaver i hjemmet mere end 20 timer ugentlig, kan vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som de selv antager. jfr. § 76 stk. 2 i Serviceloven.

Leverancesikkerhed – iværksættelse

Ved akut behov iværksættes hjælpen straks.

Ved ikke-akut behov iværksættes hjælpen efter aftale, dog senest 1 døgn efter valg af leverandør.

Ydelsen leveres til den aftalte tid, dog indenfor plus/minus 1 time.

Borgeren tilbydes erstatningshjælp inden for 1 døgn, hvis hjælp til omsorg/psykisk pleje undtagelsesvis må ændres.

Kompetencekrav til udførelsen

Social og sundhedsassistent/-hjælper, sygehjælper eller ufaglært personale.

Opfølgning

Leverandøren registrerer ændringer i forhold til den visiterede hjælp og rapporterer til Visitationsafdelingen efter gældende retningslinjer med henblik på eventuel revurdering.

Ydelsens pris

Varige ydelser er gratis.

Midlertidige ydelser betales efter gældende regler.

Klagemuligheder

Der kan klages over hjemmehjælp jfr. klagevejledningen.


 

Kvalitetsstandard for målrettede pædagogiske opgaver

Indhold

Uddybninger

Lovgrundlag

Lov om Social Service nr. 454 af 10. juni 1997 samt lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004 § 68 og § 71

Ydelsens art

Personlig hjælp (varig eller midlertidig).

Ydelsens formål

I samarbejde med borgeren at yde hjælp til, at borgeren kan lære at varetage opgaver omkring egen person.

Ydelsens indhold

Rådgivning, vejledning og instruktion i relation til personlig og praktisk hjælp.

Ydelsen indeholder ikke

Praktisk opgaveløsning på områder som ligger uden for § 71 ydelser.

Ydelsens modtagere

Borgere der ikke selv kan varetage opgaven på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau.

Leverandør

Borgeren kan vælge en leverandør, der er godkendt af kommunen.

Borgeren kan vælge selv at udpege en person til at udføre ydelsen jfr. § 75 c, stk. 6 i Serviceloven.

Borgere, der har behov for hjælp eller støtte til nødvendig pleje og praktiske opgaver i hjemmet mere end 20 timer ugentlig, kan vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som de selv antager. jfr. § 76 stk. 2 i Serviceloven.

Leverancesikkerhed – iværksættelse

Ydelsen iværksættes senest 1 uge efter valg af leverandør.

Borgeren skal tilbydes erstatningshjælp indenfor 2 hverdage, hvis hjælp til rådgivning/vejledning/instruktion undtagelsesvis må ændres.

Rådgivning/vejledning/instruktion udføres til den aftalte tid dog indenfor plus/minus 1 time.

Kompetencekrav til udførelsen

Social og sundhedsassistent/-hjælper, sygehjælper eller ufaglært personale.

Opfølgning

Leverandøren registrerer ændringer i forhold til den visiterede hjælp og rapporterer til Visitationsafdelingen efter gældende retningslinjer med henblik på eventuel revurdering.

Ydelsens pris

Varige ydelser er gratis

Midlertidige ydelser betales efter gældende regler

Klagemuligheder

Der kan klages over hjemmehjælp jfr. klagevejledningen.