SUNDHEDSFORVALTNINGEN

Hosstående pris vedrører alene hovedret med udbringning.

På grund af tekniske problemer vil priser for øvrige underkategorier - f.eks. biret og øvrige diæter - følge senere.

 

 

Madservice

Kvalitetsstandarder

Københavns Kommune

 

 

 

 

 

Madservice

Madservice

i forbindelse med frit valg

Madlevering til hjemmeboende kan udføres af Københavns Kommune samt af et antal godkendte private leverandører. Der er ca. 3.600 hjemmeboende ældre, der modtager madservice.

Kostpolitikken for Københavns Kommune tager sit overordnede afsæt i ældrepolitikkens målsætning nr. 1 og har følgende ordlyd:

Ældre er forskellige. Tilbudene til ældre skal derfor være mangfoldige og sammenhængende. Tilbudene skal respektere borgernes forskellige livsformer, og de skal understøttes i at vælge og leve efter den livsform, de foretrækker.

Ud fra denne overordnede målsætning har Københavns Kommune udarbejdet en kostpolitik, som alle leverandører skal efterleve.

Specifikt skal leverandører tillige som minimum kunne levere mad, der samlet overholder de tre kvalitetsstandarder, som er beskrevet nedenfor.

I kvalitetsstandarden er der henvist til retningslinier samt til regelsæt vedrørende håndtering af råvarer med videre. Disse fås ved henvendelse til Sundhedsforvaltningen, Sjællandsgade 40, 2200 København N, telefon 35303530.

Visitationskriterier for mad til hjemmeboende

Madservice uden udbringning kan tilbydes borgere, der har mulighed for selv at transportere sig til cafeterier, kro eller restauranter, eller hvor andre kan hente maden, for eksempel pårørende eller besøgsven.

Madservice med udbringning kan tilbydes borgere, der ikke selv kan transportere sig til cafeteria, restaurant eller kro og som ej heller har pårørende eller besøgsvenner, der kan hente maden.

Tildeling sker efter individuel vurdering af visitator fra Pensions- og Omsorgskontoret i distriktet, hvor borgeren bor. Borgeren modtager en skriftlig bevilling med angivelse af revisitationstidspunkt. Madservice revurderes årligt, i visse tilfælde hyppigere.

 

Følgende kriterier anvendes:

Der kan visiteres til madservice

 

 

Der visiteres normalt ikke til madservice

 

Der kan midlertidigt visiteres til madservice

Madservice omfatter

Kvalitetsbeskrivelse: Hygiejne

Kvalitetsbeskrivelse: Håndtering og levering af maden

Kvalitetsområde: Dagskost for hjemmeboende

 

 

KVALITETSOMRÅDE: Hygiejne

 

Navn på kvalitetsområde

Hygiejne

Formål

 

At sikre at maden til hjemmeboende fremstilles, håndteres og leveres i forhold til gældende lovgivning på fødevarehygiejneområdet

Målgruppe/funktionsområde

 

Levering og produktion af mad til hjemmeboende borgere

Mål for kvalitetsområdet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Faglige kvalitetsmål

  • Personalet skal kende og anvende viden om almindelige hygiejniske principper
  • Ikke fagligt personale skal som minimum have gennemført certifikatuddannelse i Hygiejne
  • Temperaturer i maden skal overholde gældende retningslinier

Borgerens kvalitetsmål

  • Borgeren skal være tryg ved at modtage mad fra leverandører og distributører
  • Maden skal lugte godt og se appetitlig ud

Organisatoriske kvalitetsmål

  • Gældende krav og bekendtgørelser vedrørende behandling og håndtering af fødevarer skal overholdes
  • Der forefindes et godkendt egenkontrol-program hos leverandøren
  • Der føres dokumentation for kvalitetskrav

 

 

Resultatkrav og opfølgningsmetoder, der relaterer sig specielt til kvalitetsområdet

Der tages stikprøvekontrol af egenkontrol- programmet

 

Specielle procedurer/regler

Bekendtgørelse nr. 26 af 18. januar 2002 om autorisation m.v. ved behandling og salg af fødevarer m.v. samt kontrolmærkning af animalske fødevarer,

Bekendtgørelse nr. 198 af 22. marts 2001 om fødevarehygiejne

Bekendtgørelse nr. 352 af 30. maj 2002 om egenkontrol i fødevarevirksomheder.

Lov om fødevarer nr. 471 af 1. juli 1998

Retningslinier om håndtering af mad, København 2003

Version nr.

Udvalgsbehandling

Side af

Revideret den

 

Af: (init.)

Erstatter version nr. dato

Revideres igen den

Af: (init.)

KVALITETSOMRÅDE: Håndtering og levering

 

Navn på kvalitetsområde

Håndtering og levering

Formål

 

At maden håndteres korrekt og leveres forsvarligt

Målgruppe/funktionsområde

 

Alle leverandører af mad

Mål for kvalitetsområdet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Faglige kvalitetsmål

  • At maden under transporten og levering overholder gældende retningslinier
  • At væsentlige ændringer rapporteres til den kommunale myndighed med henblik på iværksættelse af evt. hjælp og støtte
  • At kommunens myndighed kontaktes omgående, såfremt modtager ikke træffes hjemme ved levering af mad
  • Maden skal ved levering se indbydende ud samt have den rigtige konsistens

Borgerens kvalitetsmål

  • At maden leveres inden for den aftalte tid
  • At måltider kan afbestilles eller ændringer foretages indtil kl. 13.00 hverdagen før den planlagte levering
  • At indholdet af det leverede svarer til det bestilte
  • Pakninger er indbydende nemme at åbne

Organisatoriske kvalitetsmål

  • At madordninger iværksættes senest 2 dage efter visitering
  • At madlevering kan iværksættes samme dag som borgeren udskrives fra hospital
  • Maden skal mærkes efter gældende lovgivning
  • Ved levering skal leverandøren kunne hjælpe med at aftage eventuelle låg og besvare spørgsmål fra borgeren
  • At den bestilte mad leveres på det aftalte tidspunkt, dog med mulighed for en afvigelse på +/- ½ time
  • At der anvendes emballage, som er vurderet til mindst muligt belastning af miljøet
  • Der føres løbende dokumentation

Resultatkrav og opfølgningsmetoder, der relaterer sig specielt til kvalitetsområdet

Der foretages borgerundersøgelser

Der foretages stikprøvekontrol af dokumentationen

Specielle procedurer/regler

Udbudsmateriale vedrørende transport af mad til hjemmeboende modtagere af mad i Københavns Kommune, den 26.4.1999

Arbejdsmiljølovgivningen

Bekendtgørelse nr. 26 af 18. januar 2002 om autorisation m.v. ved behandling og salg af fødevarer m.v. samt kontrolmærkning af animalske fødevarer.

Bekendtgørelse nr. 741 af 9. august 2000 om mærkning af fødevarer.

Bekendtgørelse nr. 198 af 22. marts 2001 om fødevarehygiejne.

Bekendtgørelse nr. 352 af 30. maj 2002 om egenkontrol i fødevarevirksomheder.

Pjece om håndtering af mad, København 2003

Version nr.

Udvalgsbehandling

Side af

Revideret den

 

Af: (init.)

Erstatter version nr. dato

Revideres igen den

Af: (init.)

KVALITETSOMRÅDE: Dagskost

 

Navn på kvalitetsområde

Dagskost

Formål

 

At tilbyde en varieret kost, der sikrer at ældre hjemmeboende kan opretholde eller opnå en sund ernæringstilstand

Målgruppe/funktionsområde

Visiterede borgere i Københavns Kommune

Mål for kvalitetsområdet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Faglige kvalitetsmål

  • At leverandøren overvejende har fagligt uddannet personale som har kendskab til råvarer og gastronomi
  • At maden i energi og næringsindhold følger retningslinier for kost til ældre, jvnf. Veterinær- og fødevaredirektoratets principper
  • At diæter fremstilles under hensyn til de særlige krav, der er til pågældende diæts indhold og sammensætning
  • At der er et varieret mad- og måltidstilbud og at maden er velkomponeret
  • At højtiderne afspejler sig i menuplanerne

Borgerens kvalitetsmål

  • At borgeren har mulighed for at deltage i borgerpaneler og smagspaneler
  • At borgeren føler glæde ved måltidet og har lyst til at spise
  • At maden er som beskrevet i informationsmaterialet
  • At borgeren kender tilbuddet
  • At det er nemt for borgeren at håndtere valg, bestillinger og frameldinger
  • At borgeren ved hvilken mad, der leveres, såfremt denne ikke vælger menu

Organisatoriske kvalitetsmål

  • At leverandøren udarbejder information om madens indhold, mængde og sammensætning
  • At borgeren informeres om valgmuligheder
  • At borgeren vejledes og informeres om levering og service ved opstart og ved ændringer
  • At borgeren rådgives om kost
  • At borgeren kan komme i kontakt med leverandøren dagligt og at der udmeldes en fast kontortid

Resultatkrav og opfølgningsmetoder, der relaterer sig specielt til kvalitetsområdet

Tilfredshed med maden måles ved borger-undersøgelser

 

Specielle procedurer/regler

Anbefalinger for den danske institutionskost. Økonomaskolen i København og Ministeriet for Fødevarer. Landbrug og Fiskeri, Veterinær og Fødevaredirektoratet, 2.udg. 1999.

"Uden mad og drikke", Fødevaredirektoratet 2002

Københavns Kommunes Kostpolitik 2003

Version nr.

Udvalgsbehandling

Side af

Revideret den

 

Af: (init.)

Erstatter version nr. dato

Revideres igen den

Af: (init.)

 

Navn på ydelsen/tilbuddet

Levering af dagskost til borgere i eget hjem

Tilbuddet omfatter

Levering af dagskost eller hovedret/biret på borgerens bopæl.

Maden leveres så den er let tilgængelig for borgeren.

Spørgsmål til maden eller pakningerne besvares.

Kombinationsmuligheder

Levering af varm mad, kold mad eller frostmad

Særlige krav til indhold

Levering sker ud fra aftalerne med borgeren.

Kold mad transporteres under 5º C. Varm mad skal på leveringstidspunktet have en temperatur på min. 65º C.

Særlige forhold i øvrigt

Der henvises til kommunens udbudsmateriale i forbindelse med kørsel af mad

 

 

 

Navn på ydelsen/tilbuddet

Morgenmad

Tilbuddet omfatter

Morgenmaden pakkes ud fra det eksisterende tilbud og kan for eksempel omfatte

Franskbrød, rugbrød, ost, smør, marmelade, mælk

Maden leveres på borgerens bopæl

Ydelser som hjælp til spisning og servering indgår ikke i tilbuddet

Kombinationsmuligheder

 

Der kan suppleres efter borgerens behov og ønsker fra listen over biretter mod ekstra beregning

Særlige krav

Skal overholde anbefaling for energifordeling i dagskosten i Anbefalinger for den danske institutionskost

Skal kunne leveres sukkerfri

Obs. på specielle diætkrav

Særlige forhold

Morgenmad leveres kun i eget hjem sammen med hovedmåltid

 

 

 

 

 

Navn på ydelsen/tilbuddet

Lille hovedmåltid

Tilbuddet omfatter

For eksempel:

3 halve skiver rugbrød med pålæg,

1 skive franskbrød med ost

Ydelser som hjælp til spisning og servering indgår ikke i tilbuddet

Kombinationsmuligheder

Der kan suppleres med retter fra biretslisten

Særlige krav

Skal overholde anbefaling for energifordeling i dagskosten i Anbefalinger for den danske institutionskost

Skal kunne leveres sukkerfri

Obs. på specielle diætkrav

Særlige forhold

Leveres kun til borgere i eget hjem i forbindelse med hovedmåltid

 

 

Navn på ydelsen/tilbuddet

Hovedret i forbindelse med stort hovedmåltid

Tilbuddet omfatter

Dagens ret

Ydelser som hjælp til spisning og servering indgår ikke i tilbuddet

Kombinationsmuligheder

 

Hovedret kan bestilles med og uden biret

Hovedretten kan erstattes af en råvarepakke

Der kan suppleres med ekstra biretter - dog skal varme biretter altid serveres i forbindelse med hovedretten

Særlige krav

 

 

Særlige forhold

Leveres som varm mad, kølemad eller frostmad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Navn på ydelsen/tilbuddet

Hovedret i forbindelse med stort hovedmåltid – specialkost 1

Tilbuddet omfatter

Dagens ret

Hovedretten skal kunne leveres

  • med hakket kød
  • purékost
  • med mos frem for kartofler – alternativt ris eller kornprodukter
  • udskåret kød
  • som vegetarmad
  • uden svinekød
  • som diabeteskost

Ydelser som hjælp til spisning og servering indgår ikke i tilbuddet

Kombinationsmuligheder

 

Hovedret kan bestilles med og uden biret

Der kan suppleres med ekstra biretter - dog skal varme biretter altid serveres i forbindelse med hovedretten

Særlige krav

Lavkalorieholdig kost (5-8000 kj) eller højkalorie kost (10000 kj) kræver lægeordination

Særlige forhold

Leveres som varm mad, kølemad eller frostmad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Navn på ydelsen/tilbuddet

Hovedret i forbindelse med stort hovedmåltid – Specialkost 2

Tilbuddet omfatter

Øvrige særlige diæter efter lægeordination udover de i specialkost 1 nævnte.

Eksempler på diæter:

  • +/- Proteinkost
  • Purinfattig kost
  • Fedtfattig kost
  • Kolesterolfattig kost
  • Allergikost af forskellig art
  • Skemalagte diæter

Ydelser som hjælp til spisning og servering indgår ikke i tilbuddet

Kombinationsmuligheder

Ingen

Særlige krav

Alle lægeordinerede diæter skal kunne leveres

Særlige forhold

Lægeordination kræves

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vn på ydelsen/tilbuddet

Biret

Tilbuddet omfatter

Biretter og supplerende tilbud, der kan tilkøbes i forbindelse med hovedret eller som supplement

Biretten kan for eksempel bestå af:

  • Frugtgrød
  • Mælkegrød
  • Grønsagssuppe
  • Buddinger eller fromager
  • Frugtblandinger
  • Råkost
  • Frostvarer
  • Kage, frugt eller brød (ostemad)

Ydelser som hjælp til spisning og servering indgår ikke i tilbuddet

Kombinationsmuligheder

 

Biretter kan være supplement til andre måltider og som mellemmåltid

Varme biretter kan kun serveres i forbindelse med hovedretten

Der kan tilbydes kolde eller frosne biretter

Særlige krav

Biret skal kunne leveres uden sukker

Særlige forhold

Leveres som varm mad, kølemad eller frostmad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Navn på ydelsen/tilbuddet

Råvarepakker

Tilbuddet omfatter

Klargjorte men ikke tilberedte råvarer til hovedmåltid

Opskrift/vejledning i tilberedning af middagen

Ydelser som hjælp til spisning og servering indgår ikke i tilbuddet

Kombinationsmuligheder

Der kan suppleres med varer fra biretslisten

Særlige krav

Råvarepakkerne skal indeholde råvarer, der indeholder kød og grønsager som grundingredienser til hovedretten

Særlige forhold

Det forudsættes at der i hjemmet findes mel, gryn, krydderier, almindelige råvarer som mælk, fedtstof med videre.