SUNDHEDSFORVALTNINGEN
Hosstående pris vedrører alene hovedret med udbringning.
På grund af tekniske problemer vil priser for øvrige underkategorier - f.eks. biret og øvrige diæter - følge senere.
Madservice
Kvalitetsstandarder
Københavns Kommune
Madservice
Madservice
i forbindelse med frit valg
Madlevering til hjemmeboende kan udføres af Københavns Kommune samt af et antal godkendte private leverandører. Der er ca. 3.600 hjemmeboende ældre, der modtager madservice.
Kostpolitikken for Københavns Kommune tager sit overordnede afsæt i ældrepolitikkens målsætning nr. 1 og har følgende ordlyd:
Ældre er forskellige. Tilbudene til ældre skal derfor være mangfoldige og sammenhængende. Tilbudene skal respektere borgernes forskellige livsformer, og de skal understøttes i at vælge og leve efter den livsform, de foretrækker.
Ud fra denne overordnede målsætning har Københavns Kommune udarbejdet en kostpolitik, som alle leverandører skal efterleve.
Specifikt skal leverandører tillige som minimum kunne levere mad, der samlet overholder de tre kvalitetsstandarder, som er beskrevet nedenfor.
I kvalitetsstandarden er der henvist til retningslinier samt til regelsæt vedrørende håndtering af råvarer med videre. Disse fås ved henvendelse til Sundhedsforvaltningen, Sjællandsgade 40, 2200 København N, telefon 35303530.
Visitationskriterier for mad til hjemmeboende
Madservice uden udbringning kan tilbydes borgere, der har mulighed for selv at transportere sig til cafeterier, kro eller restauranter, eller hvor andre kan hente maden, for eksempel pårørende eller besøgsven.
Madservice med udbringning kan tilbydes borgere, der ikke selv kan transportere sig til cafeteria, restaurant eller kro og som ej heller har pårørende eller besøgsvenner, der kan hente maden.
Tildeling sker efter individuel vurdering af visitator fra Pensions- og Omsorgskontoret i distriktet, hvor borgeren bor. Borgeren modtager en skriftlig bevilling med angivelse af revisitationstidspunkt. Madservice revurderes årligt, i visse tilfælde hyppigere.
Følgende kriterier anvendes:
Der kan visiteres til madservice
Der visiteres normalt ikke til madservice
Der kan midlertidigt visiteres til madservice
Madservice omfatter
Kvalitetsbeskrivelse: Hygiejne
Kvalitetsbeskrivelse: Håndtering og levering af maden
Kvalitetsområde: Dagskost for hjemmeboende
KVALITETSOMRÅDE: Hygiejne
Navn på kvalitetsområde |
Hygiejne |
Formål
|
At sikre at maden til hjemmeboende fremstilles, håndteres og leveres i forhold til gældende lovgivning på fødevarehygiejneområdet |
Målgruppe/funktionsområde
|
Levering og produktion af mad til hjemmeboende borgere |
Mål for kvalitetsområdet
|
Faglige kvalitetsmål
Borgerens kvalitetsmål
Organisatoriske kvalitetsmål
|
Resultatkrav og opfølgningsmetoder, der relaterer sig specielt til kvalitetsområdet |
Der tages stikprøvekontrol af egenkontrol- programmet
| ||
Specielle procedurer/regler |
Bekendtgørelse nr. 26 af 18. januar 2002 om autorisation m.v. ved behandling og salg af fødevarer m.v. samt kontrolmærkning af animalske fødevarer, Bekendtgørelse nr. 198 af 22. marts 2001 om fødevarehygiejne Bekendtgørelse nr. 352 af 30. maj 2002 om egenkontrol i fødevarevirksomheder. Lov om fødevarer nr. 471 af 1. juli 1998 Retningslinier om håndtering af mad, København 2003 | ||
Version nr. |
Udvalgsbehandling |
Side af | |
Revideret den |
Af: (init.) | ||
Erstatter version nr. dato |
Revideres igen den |
Af: (init.) |
KVALITETSOMRÅDE: Håndtering og levering
Navn på kvalitetsområde |
Håndtering og levering | ||
Formål
|
At maden håndteres korrekt og leveres forsvarligt | ||
Målgruppe/funktionsområde
|
Alle leverandører af mad | ||
Mål for kvalitetsområdet
|
Faglige kvalitetsmål
Borgerens kvalitetsmål
Organisatoriske kvalitetsmål
| ||
Resultatkrav og opfølgningsmetoder, der relaterer sig specielt til kvalitetsområdet |
Der foretages borgerundersøgelser Der foretages stikprøvekontrol af dokumentationen | ||
Specielle procedurer/regler |
Udbudsmateriale vedrørende transport af mad til hjemmeboende modtagere af mad i Københavns Kommune, den 26.4.1999 Arbejdsmiljølovgivningen Bekendtgørelse nr. 26 af 18. januar 2002 om autorisation m.v. ved behandling og salg af fødevarer m.v. samt kontrolmærkning af animalske fødevarer. Bekendtgørelse nr. 741 af 9. august 2000 om mærkning af fødevarer. Bekendtgørelse nr. 198 af 22. marts 2001 om fødevarehygiejne. Bekendtgørelse nr. 352 af 30. maj 2002 om egenkontrol i fødevarevirksomheder. Pjece om håndtering af mad, København 2003 | ||
Version nr. |
Udvalgsbehandling |
Side af | |
Revideret den |
Af: (init.) | ||
Erstatter version nr. dato |
Revideres igen den |
Af: (init.) |
KVALITETSOMRÅDE: Dagskost
Navn på kvalitetsområde |
Dagskost | ||
Formål
|
At tilbyde en varieret kost, der sikrer at ældre hjemmeboende kan opretholde eller opnå en sund ernæringstilstand | ||
Målgruppe/funktionsområde |
Visiterede borgere i Københavns Kommune | ||
Mål for kvalitetsområdet
|
Faglige kvalitetsmål
Borgerens kvalitetsmål
Organisatoriske kvalitetsmål
| ||
Resultatkrav og opfølgningsmetoder, der relaterer sig specielt til kvalitetsområdet |
Tilfredshed med maden måles ved borger-undersøgelser
| ||
Specielle procedurer/regler |
Anbefalinger for den danske institutionskost. Økonomaskolen i København og Ministeriet for Fødevarer. Landbrug og Fiskeri, Veterinær og Fødevaredirektoratet, 2.udg. 1999. "Uden mad og drikke", Fødevaredirektoratet 2002 Københavns Kommunes Kostpolitik 2003 | ||
Version nr. |
Udvalgsbehandling |
Side af | |
Revideret den |
Af: (init.) | ||
Erstatter version nr. dato |
Revideres igen den |
Af: (init.) |
Navn på ydelsen/tilbuddet |
Levering af dagskost til borgere i eget hjem |
Tilbuddet omfatter |
Levering af dagskost eller hovedret/biret på borgerens bopæl. Maden leveres så den er let tilgængelig for borgeren. Spørgsmål til maden eller pakningerne besvares. |
Kombinationsmuligheder |
Levering af varm mad, kold mad eller frostmad |
Særlige krav til indhold |
Levering sker ud fra aftalerne med borgeren. Kold mad transporteres under 5º C. Varm mad skal på leveringstidspunktet have en temperatur på min. 65º C. |
Særlige forhold i øvrigt |
Der henvises til kommunens udbudsmateriale i forbindelse med kørsel af mad |
Navn på ydelsen/tilbuddet |
Morgenmad |
Tilbuddet omfatter |
Morgenmaden pakkes ud fra det eksisterende tilbud og kan for eksempel omfatte Franskbrød, rugbrød, ost, smør, marmelade, mælk Maden leveres på borgerens bopæl Ydelser som hjælp til spisning og servering indgår ikke i tilbuddet |
Kombinationsmuligheder
|
Der kan suppleres efter borgerens behov og ønsker fra listen over biretter mod ekstra beregning |
Særlige krav |
Skal overholde anbefaling for energifordeling i dagskosten i Anbefalinger for den danske institutionskost Skal kunne leveres sukkerfri Obs. på specielle diætkrav |
Særlige forhold |
Morgenmad leveres kun i eget hjem sammen med hovedmåltid |
Navn på ydelsen/tilbuddet |
Lille hovedmåltid |
Tilbuddet omfatter |
For eksempel: 3 halve skiver rugbrød med pålæg, 1 skive franskbrød med ost Ydelser som hjælp til spisning og servering indgår ikke i tilbuddet |
Kombinationsmuligheder |
Der kan suppleres med retter fra biretslisten |
Særlige krav |
Skal overholde anbefaling for energifordeling i dagskosten i Anbefalinger for den danske institutionskost Skal kunne leveres sukkerfri Obs. på specielle diætkrav |
Særlige forhold |
Leveres kun til borgere i eget hjem i forbindelse med hovedmåltid |
Navn på ydelsen/tilbuddet |
Hovedret i forbindelse med stort hovedmåltid |
Tilbuddet omfatter |
Dagens ret Ydelser som hjælp til spisning og servering indgår ikke i tilbuddet |
Kombinationsmuligheder
|
Hovedret kan bestilles med og uden biret Hovedretten kan erstattes af en råvarepakke Der kan suppleres med ekstra biretter - dog skal varme biretter altid serveres i forbindelse med hovedretten |
Særlige krav |
|
Særlige forhold |
Leveres som varm mad, kølemad eller frostmad |
Navn på ydelsen/tilbuddet |
Hovedret i forbindelse med stort hovedmåltid – specialkost 1 |
Tilbuddet omfatter |
Dagens ret Hovedretten skal kunne leveres
Ydelser som hjælp til spisning og servering indgår ikke i tilbuddet |
Kombinationsmuligheder
|
Hovedret kan bestilles med og uden biret Der kan suppleres med ekstra biretter - dog skal varme biretter altid serveres i forbindelse med hovedretten |
Særlige krav |
Lavkalorieholdig kost (5-8000 kj) eller højkalorie kost (10000 kj) kræver lægeordination |
Særlige forhold |
Leveres som varm mad, kølemad eller frostmad |
Navn på ydelsen/tilbuddet |
Hovedret i forbindelse med stort hovedmåltid – Specialkost 2 |
Tilbuddet omfatter |
Øvrige særlige diæter efter lægeordination udover de i specialkost 1 nævnte. Eksempler på diæter:
Ydelser som hjælp til spisning og servering indgår ikke i tilbuddet |
Kombinationsmuligheder |
Ingen |
Særlige krav |
Alle lægeordinerede diæter skal kunne leveres |
Særlige forhold |
Lægeordination kræves |
vn på ydelsen/tilbuddet |
Biret |
Tilbuddet omfatter |
Biretter og supplerende tilbud, der kan tilkøbes i forbindelse med hovedret eller som supplement Biretten kan for eksempel bestå af:
Ydelser som hjælp til spisning og servering indgår ikke i tilbuddet |
Kombinationsmuligheder
|
Biretter kan være supplement til andre måltider og som mellemmåltid Varme biretter kan kun serveres i forbindelse med hovedretten Der kan tilbydes kolde eller frosne biretter |
Særlige krav |
Biret skal kunne leveres uden sukker |
Særlige forhold |
Leveres som varm mad, kølemad eller frostmad |
Navn på ydelsen/tilbuddet |
Råvarepakker |
Tilbuddet omfatter |
Klargjorte men ikke tilberedte råvarer til hovedmåltid Opskrift/vejledning i tilberedning af middagen Ydelser som hjælp til spisning og servering indgår ikke i tilbuddet |
Kombinationsmuligheder |
Der kan suppleres med varer fra biretslisten |
Særlige krav |
Råvarepakkerne skal indeholde råvarer, der indeholder kød og grønsager som grundingredienser til hovedretten |
Særlige forhold |
Det forudsættes at der i hjemmet findes mel, gryn, krydderier, almindelige råvarer som mælk, fedtstof med videre. |