Kvalitetsstandard 2005
Tøjvaskeordning
Dokument 473826
1. Hvad er ydelsens lovgrundlag? |
Lov om Social Service § 71 stk. 1.2 |
2. Hvilket behov dækker ydelsen? |
Afhentning, vask, tørring og levering af tøj |
3. Hvad er formålet med ydelsen? |
At sørge for vask og tørring af tøj og linned for borgere, der ikke har vaskemaskine og tørremulighed i boligen. |
4. Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen? |
Afhentning og levering af vasketøj Sortering af tøj Vask, tørring og sammenlægning af tøj |
5. Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen? |
Vask af gardiner, tæpper og lignende Strygning af vasketøj Vask af tøj i hånden |
6. Hvem kan modtage ydelsen? |
Personer som på grund af fysisk eller psykisk svækkelse ik ke selv kan sørge for tøjvask. Ved vurdering lægges der vægt på husstandens samlede ressourcer. Dvs. at husstandens voksne raske personer forventes at bidrage til husstandens tøjvask. |
7. Ydelsens omfang? |
Tøjvask hver 14. dag, svarende til 5-8 kg Under særlige forhold kan der ydes tøjvask oftere end hver 14. dag. |
8. Hvilke valgmuligheder er der m.h.t. leverandør? |
Ydelsen er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør. Borgerne kan vælge mellem: Den Kommunale Hjemmepleje Private leverandører, der er godkendt af kommunen. Information om godkendte leverandører kan rekvireres i Omsorgsafdelingen eller ses på kommunens hjemmeside. Skift af leverandør kan ske med en måneds varsel til den 1. i en måned |
9. Kompetencekrav til udføreren? |
Ydelsen karakteriseres som elementær og kan udføres af alle medarbejdere hos leverandøren. |
10. Hvilke forpligtelser har borgeren? |
Borgeren skal have vasketøjet klar til afhentning på aftalte tider Borgeren skal være hjemme til at modtage det vaskede tøj på de aftalte tider Der skal være udvendigt lys og nummer ved boligen |
11. Hvad koster ydelsen? |
Ydelsen er gratis |
12. Hvad er kommunens kvalitetsmål? |
At borgeren får udleveret en skriftlig afgørelse At borgeren får de ydelser, som fremgår af afgørelsen Ved ansøgning om hjælp bliver borgeren kontaktet telefonisk inden for en uge og får besøg af visitator inden for 3 uger efter henvendelsen. Vask af tøj iværksættes inden for 1 måned At borgeren får besked, hvis tidspunktet for den planlagte ydelse ændres mere end 1 time på hver side af det aftalte tidspunkt. Der gives besked senest samme dag om morgenen inden kl. 8.00 og samtidig tilbydes en erstatningsaftale At der højst er 3% afvigelser At der ved afvigelse fra leverandørside, altid gives tilbud om erstatningsydelse indenfor 8 dage Borgeren må højst opleve en afvigelse hver 8. uge At det i dagtimerne er let a t komme i kontakt med leverandørenAt chaufføren kan identificere sig med billed- og firmalegitimation. Mænd og kvinder ansættes på lige vilkår |
13. Hvordan følges op på ydelsen? |
Kommunens opfølgning sker efter behov, dog mindst hver 12. måned. |
14. Er der særlige forhold at tage hensyn til? |
Ingen |
15. Klagevejledning |
Der kan klages over afgørelser om hjemmehjælp samt hjælpens tilrettelæggelse og udførelse. Klage stiles til Klagerådet og fremsendes til: Social- og Sundhedsforvaltningen Amager Landevej 76 2770 Kastrup Efter behandling i Klagerådet træffer kommunen en ny afgørelse. Kommunens ny afgørelse kan indbringes for Statsamtet, Det Sociale Nævn. |