Der er ikke tale om timepris. Prisen er fast kr. 447,80 pr. måned.

Kvalitetsstandard 2005

Tøjvaskeordning Dokument 473826

1. Hvad er ydelsens lovgrundlag?

 

Lov om Social Service § 71 stk. 1.2

 

2. Hvilket behov dækker ydelsen?

 

Afhentning, vask, tørring og levering af tøj

 

3. Hvad er formålet med ydelsen?

At sørge for vask og tørring af tøj og linned for borgere, der ikke har vaskemaskine og tørremulighed i boligen.

 

4. Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen?

Afhentning og levering af vasketøj

Sortering af tøj

Vask, tørring og sammenlægning af tøj

 

5. Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen?

Vask af gardiner, tæpper og lignende

Strygning af vasketøj

Vask af tøj i hånden

 

6. Hvem kan modtage ydelsen?

Personer som på grund af fysisk eller psykisk svækkelse ik ke selv kan sørge for tøjvask.

Ved vurdering lægges der vægt på husstandens samlede ressourcer. Dvs. at husstandens voksne raske personer forventes at bidrage til husstandens tøjvask.

 

7. Ydelsens omfang?

Tøjvask hver 14. dag, svarende til 5-8 kg

Under særlige forhold kan der ydes tøjvask oftere end hver 14. dag.

 

8. Hvilke valgmuligheder er der m.h.t. leverandør?

Ydelsen er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør. Borgerne kan vælge mellem:

Den Kommunale Hjemmepleje

Private leverandører, der er godkendt af kommunen.

Information om godkendte leverandører kan rekvireres i Omsorgsafdelingen eller ses på kommunens hjemmeside.

Skift af leverandør kan ske med en måneds varsel til den 1. i en måned

 

9. Kompetencekrav til udføreren?

Ydelsen karakteriseres som elementær og kan udføres af alle medarbejdere hos leverandøren.

 

10. Hvilke forpligtelser har borgeren?

Borgeren skal have vasketøjet klar til afhentning på aftalte tider

Borgeren skal være hjemme til at modtage det vaskede tøj på de aftalte tider

Der skal være udvendigt lys og nummer ved boligen

 

11. Hvad koster ydelsen?

Ydelsen er gratis

 

12. Hvad er kommunens kvalitetsmål?

At borgeren får udleveret en skriftlig afgørelse

At borgeren får de ydelser, som fremgår af afgørelsen

Ved ansøgning om hjælp bliver borgeren kontaktet telefonisk inden for en uge og får besøg af visitator inden for 3 uger efter henvendelsen. Vask af tøj iværksættes inden for 1 måned

At borgeren får besked, hvis tidspunktet for den planlagte ydelse ændres mere end 1 time på hver side af det aftalte tidspunkt. Der gives besked senest samme dag om morgenen inden kl. 8.00 og samtidig tilbydes en erstatningsaftale

At der højst er 3% afvigelser

At der ved afvigelse fra leverandørside, altid gives tilbud om erstatningsydelse indenfor 8 dage

Borgeren må højst opleve en afvigelse hver 8. uge

At det i dagtimerne er let at komme i kontakt med leverandøren

At chaufføren kan identificere sig med billed- og firmalegitimation.

Mænd og kvinder ansættes på lige vilkår

 

13. Hvordan følges op på ydelsen?

Kommunens opfølgning sker efter behov, dog mindst hver 12. måned.

 

14. Er der særlige forhold at tage hensyn til?

 

Ingen

15. Klagevejledning

Der kan klages over afgørelser om hjemmehjælp samt hjælpens tilrettelæggelse og udførelse. Klage stiles til Klagerådet og fremsendes til:

Social- og Sundhedsforvaltningen

Amager Landevej 76

2770 Kastrup

Efter behandling i Klagerådet træffer kommunen en ny afgørelse. Kommunens ny afgørelse kan indbringes for Statsamtet, Det Sociale Nævn.