Tøjvask i hjemmet Dokument 669851
1. Hvad er ydelsens lovgrundlag? |
Lov om social service § 71 stk. 1.2 |
2. Hvilket behov dækker ydelsen? |
Hjælp eller støtte til vask af tøj |
3. Hvad er formålet med ydelsen? |
· At sørge for vask og tørring af tøj og linned for borgere med egen vaskemaskine og tørremulighed i boligen · At bære tøj til og fra vaskeri eller fællesvaskeri for borgere, der selv kan sørge for vask og tørring af tøj |
4. Hvilke aktiviteter kan indgå i ydelsen? |
· Vask og tørring af tøj svarende til to maskiner pr. gang · Ophængning og nedtagning af tøj til tørre i boligen · Sammenlægning af tøj · Bære tøj til og fra vaskeri eller fællesvaskeri (maksimalt 11 kg.) · Glidesejl til lift kan vaskes 4 gange årligt Fleksibel hjemmehjælp: Lejlighedsvist kan borgeren vælge at bytte aftalte ydelser til andre ydelser. Aftaler kan indgås mellem borger og hjælper. |
5. Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen? |
· Vask af gardiner · Rulning af vasketøj · Strygning foretages kun i særlig tilfælde og kun efter konkret aftale · Vask af tøj i hånden · Vask og tørring af tøj uden for boligen (vaskeri, fællesvaskeri m.m.) |
6. Hvem kan modtage ydelsen? |
· Tøjvask: Borgere, som har fuldautomatisk vaskemaskine og tørremulighed i selve boligen, men som på grund af svækkelse ikke selv kan sørge for tøjvask · Bære til og fra vaskeri: Borgere som selv kan forestå vasken men ikke transportere tøj til og fra vaskeri · Ved vurdering lægges der vægt på husstandens samlede ressourcer. Dvs. at hele husstanden indgår i ressourcevurderingen, dette omfatter såvel ægtefæller, samboende som hjemmeboende børn. I denne forbindelse kan genoptræning indgå. |
7. Ydelsens omfang? |
Som hovedregel tøjvask hver 14. dag. Under særlige omstændigheder kan der ydes tøjvask oftere end hver 14. dag. |
8. Hvilke valgmuligheder er der med hensyn til leverandør? |
Ydelsen er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør. Borgere kan vælge mellem godkendte leverandører: · Tårnby Kommunes Hjemmepleje · Private leverandører, der er godkendt af kommunen · Person, udpeget af borgeren, som er godkendt af kommunen Information om godkendte leverandører kan rekvireres i Omsorgsafdelingen eller ses på kommunens hjemmeside. Skift af leverandør kan ske med 1 måneds varsel til den 1. i en måned. |
9. Kompetencekrav til udføreren? |
Ydelsen karakteriseres som elementær, og kan udføres af alle medarbejdere hos leverandøren. |
10. Hvilke forpligtelser har borgeren? |
· Der ydes kun hjælp, når borgeren selv er tilstede i hjemmet. · Hjemmet skal have udvendigt lys og synligt nummer · Leverandører skal så vidt muligt orienteres dagen forud for et besøg, hvis aftalen ikke kan overholdes. · Borgeren skal stille de nødvendige redskaber og vaskemidler til rådighed for personalet. · Vaskemaskine, tørretumbler, ledninger og kontakter skal være sikkerhedsmæssigt forsvarlige. · Borgeren skal efterkomme krav fra leverandøren, som begrundes i den konkret udarbejdede arbejdspladsvurdering (APV). |
11. Hvad koster ydelsen? |
Hjælp til tøjvask tildeles både som midlertidig og varig hjælp. Ved midlertidig hjælp opkræves en indtægtsbestemt brugerbetaling. Der skal ikke betales for varig hjælp. Borgerne betaler selv for: · vaskepulver · skyllemiddel · el-forbrug ved benyttelse af: o vaskemaskine o tørretumbler |
12. Hvad er kommunens kvalitetsmål? |
· At borgeren bliver kontaktet telefonisk inden for en uge og får besøg af visitator inden for 3 uger efter henvendelsen · At vask af tøj iværksættes inden for 1 måned · At borgeren får besked, hvis tidspunktet for den planlagte ydelse ændres mere end 1 time på hver side af det aftalte tidspunkt. Der gives besked senest samme dag om morgenen inden kl. 8.00 og samtidig tilbydes en erstatningsaftale · At der højst er 3 % afvigelser · At der ved afvigelse fra leverandørside altid gives tilbud om erstatningsydelse indenfor 8 dage · Borgeren må højst opleve en afvigelse hver 8. uge · At det i dagtimerne er let at komme i kontakt med leverandøren · At hjælperen kan identificere sig med billed- og firmalegitimation |
13. Hvordan følges op på ydelsen? |
Kommunens opfølgning sker efter behov, dog mindst hver 12. måned. |
14. Er der særlige forhold at tage hensyn til? |
Hjælperen er omfattet af arbejdsmiljøloven, når denne arbejder i borgerens hjem. Loven foreskriver, at arbejdet skal udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt. |
15. Klagevejledning |
Der kan klages over afgørelser om hjemmehjælp samt over hjælpens tilrettelæggelse og udførelse. Klage stiles til Klagerådet og fremsendes eller indtelefoneres til: Social- og Sundhedsforvaltningen Amager Landevej 76 2770 Kastrup Telefon: 3247 1111 E-mail: kommunen@taarnby.dk Efter behandling i Klagerådet revurderer kommunen sagen med henblik på vurdering af, om der skal træffes en ny afgørelse eller om den oprindelige afgørelse skal fastholdes. Hvis borgeren ikke får fuldt medhold, indbringes sagen for Det Sociale Nævn, Statsamtet. |
Tøjvaskeordning Dokument 669849
1. Hvad er ydelsens lovgrundlag? |
Lov om social service § 71 stk. 1.2 |
2. Hvilket behov dækker ydelsen? |
Afhentning, sortering, vask, tørring, rulning og levering af tøj |
3. Hvad er formålet med ydelsen? |
At sørge for vask og tørring af tøj og linned for borgere, der ikke har vaskemaskine og tørremulighed i boligen. |
4. Hvilke aktiviteter kan indgå i ydelsen? |
· Afhentning og levering af vasketøj · Sortering af tøj · Vask, tørring og sammenlægning af tøj · Rulning af linned · Glidesejl til lift kan vaskes 4 gange årligt |
5. Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen? |
· Vask af gardiner, tæpper og lignende · Strygning af vasketøj · Vask af tøj i hånden |
6. Hvem kan modtage ydelsen? |
Personer som på grund af fysisk eller psykisk svækkelse ikke selv kan sørge for tøjvask. Ved vurdering lægges der vægt på husstandens samlede ressourcer. Dvs. at hele husstanden indgår i ressourcevurderingen, dette omfatter såvel ægtefæller, samboende som hjemmeboende børn. I denne forbindelse kan også genoptræning indgå. |
7. Ydelsens omfang? |
Tøjvask hver 14. dag, svarende til 5-8 kg. for enlige og 12 kg. for ægtepar. Under særlige forhold kan der ydes tøjvask oftere end hver 14. dag, i andre tilfælde vil der kunne visiteres flere kg. end de her nævnte. Dette er dog altid efter en konkret vurdering og på baggrund af særlige forhold. |
8. Hvilke valgmuligheder er der m.h.t. leverandør? |
Ydelsen er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør. Borgerne kan vælge mellem godkendte leverandører. Information om godkendte leverandører kan rekvireres i Omsorgsafdelingen eller ses på kommunens hjemmeside. Skift af leverandør kan ske med en måneds varsel til den 1. i en måned |
9. Kompetencekrav til udføreren? |
Ydelsen karakteriseres som elementær og kan udføres af alle medarbejdere hos leverandøren. |
10. Hvilke forpligtelser har borgeren? |
· Borgeren skal have vasketøjet klar til afhentning på aftalte tider · Borgeren skal være hjemme til at modtage det vaskede tøj på de aftalte tider · Der skal være udvendigt lys og nummer ved boligen · Borgere, der ønsker, at der tages særlig hensyn til allergi og lignende skal dokumentere allergien lægeligt. |
11. Hvad koster ydelsen? |
· Ydelsen er gratis |
12. Hvad er kommunens kvalitetsmål? |
· Ved ansøgning om hjælp bliver borgeren kontaktet telefonisk inden for en uge og får besøg af visitator inden for 3 uger efter henvendelsen. Vask af tøj iværksættes inden for 1 måned · At borgeren får besked, hvis tidspunktet for den planlagte ydelse ændres mere end 1 time på hver side af det aftalte tidspunkt. Der gives besked senest samme dag om morgenen inden kl. 8.00 og samtidig tilbydes en erstatningsaftale · At der højst er 3% afvigelser · At der ved afvigelse fra leverandørside, altid gives tilbud om erstatningsydelse indenfor 8 dage · Borgeren må højst opleve en afvigelse hver 8. uge · At det i dagtimerne er let at komme i kontakt med leverandøren · At chaufføren kan identificere sig med billed- og firmalegitimation |
13. Hvordan følges op på ydelsen? |
Kommunens opfølgning sker efter behov, dog mindst hver 12. måned. |
14. Er der særlige forhold at tage hensyn til? |
Ingen |
15. Klagevejledning |
Der kan klages over afgørelser om hjemmehjælp samt over hjælpens tilrettelæggelse og udførelse. Klage stiles til Klagerådet og fremsendes eller indtelefoneres til: Social- og Sundhedsforvaltningen Amager Landevej 76 2770 Kastrup Telefon: 3247 1111 E-mail: kommunen@taarnby.dk Efter behandling i Klagerådet revurderer kommunen sagen med henblik på vurdering af, om der skal træffes en ny afgørelse eller om den oprindelige afgørelse skal fastholdes. Hvis borgeren ikke får fuldt medhold, indbringes sagen for Det Sociale Nævn, Statsamtet. |