Kvalitetsstandard for Ældreområdet i Odder Kommune
Kvalitetsstandard for Madservice - med udbringning | |
1.Hvad er ydelsens lovgrundlag? |
§ 83 lov om social service
|
2. Hvilket behov dækker ydelsen ? |
Tilbud om at få leveret måltider.
|
3.Hvad er formålet med ydelsen? |
At borgere med behov herfor kan få veltilavede og varierede måltider, hvor det tilstræbes at anvende årstidens produkter. Madservice gives efter en konkret, individuel vurdering af behovet, således at der kun ydes hjælp til de opgaver, som modtageren midlertidig eller varigt er ude af stand til eller kun meget vanskeligt kan udører på egen hånd. |
4. Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen? |
Levering af madservice dagligt - hoved og biret. I fornødent omfang sættes maden ind på bordet og der kan hjælpes med åbning af emballagen. Levering af kølemad ugentligt |
5. Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen? |
|
6. Hvem kan modtage ydelsen? |
Borger, der enten er ude af stand til at lave mad selv eller være ude af stand til selv at foretage de nødvendige indkøb. |
7. Ydelsens omfang? |
|
8. Er der valgmulighed mht. leverandør? |
nej |
9. Hvem leverer ydelsen? |
Privat leverandør godkendt af Odder Kommune |
10. Kompetencekrav til udføreren |
Ydelsen kan udføres af medarbejdere der har de nødvendige faglige ressourcer svarende til opgaven, det vil sige
Hjælpen ydes altid med udgangspunkt i ældreområdets værdigrundlag og gældende målsætninger, som er sundhed, medindflydelse, frihed, lige menneskeværd, omsorg, tryghed, samvær, forskellighed og socialt samvær. |
11. Hvad koster ydelsen for brugerne? |
Hovedret ( kølemad ) udbragt til hjemmet i ugepakke: 47,00 kr. Hovedret ( varmholdig ) udbragt dagligt til hjemmet : 66,00 Biret udbragt til hjemmet 17,00 kr. (2008 priser)
|
12. Hvad er kommunens kvalitetsmål? |
Det er Odder Kommunes overordnede mål at der skabes et tillidsfuldt samarbejde mellem brugeren og medarbejderen ved
|
13. Hvordan følges op på ydelsen? |
Opfølgning af kvalitetsmålene foretages hvert 1/2 år, ved gennemgang af opgørelser over sagbehandlingstid, afvigelser og aflysninger. Ved løbende revurderinger og stikprøvekontroller foretages tilsyn af den sundhedsfaglige kvalitet. Endelig vurderes evt. klager og behandlingen af disse. |
14. Brugerundersøgelse |
Der foretages brugertilfredshedsanalyse 1 gang årligt |
15. Er der særlige forhold at tage hensyn til? |
For at forebygge arbejdsskader kræver Loven om arbejdsmiljø at der foretages en arbejdspladsvurdering (APV) i hjemmet. Dette kan medføre at der skal installeres hjælpemidler i hjemmet og at det er nødvendigt at flytte enkelte møbler. Der er mulighed for at klage over afgørelsen til Klagerådet , Odder Kommunes Visitationsteam, Kildegade 6, 8300 Odder |