Kvalitetsstandard for Ældreområdet i Odder Kommune

 

 

Kvalitetsstandard for Madservice - med udbringning

1.Hvad er ydelsens

lovgrundlag?

§ 83 lov om social service

 

2. Hvilket behov dækker

ydelsen ?

Tilbud om at få leveret måltider.

 

3.Hvad er formålet med

ydelsen?

At borgere med behov herfor kan få veltilavede og varierede måltider, hvor det tilstræbes at anvende årstidens produkter.

Madservice gives efter en konkret, individuel vurdering af behovet, således at der kun ydes hjælp til de opgaver, som modtageren midlertidig eller varigt er ude af stand til eller kun meget vanskeligt kan udører på egen hånd.

4. Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen?

Levering af madservice dagligt - hoved og biret. I fornødent omfang sættes maden ind på bordet og der kan hjælpes med åbning af emballagen.

Levering af kølemad ugentligt

5. Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen?

 

 

6. Hvem kan modtage

ydelsen?

Borger, der enten er ude af stand til at lave mad selv eller være ude af stand til selv at foretage de nødvendige indkøb.

7. Ydelsens omfang?

  • Der kan vælges hovedret og biret (forret eller dessert) eller en hovedret. Der leveres varm mad 7 dage pr. uge.
  • Der kan vælges mellem leverance alle ugens dag eller nogle faste ugedage.
  • Der vil som alternativ kunne leveres en pakke med nedkølet vakuumpakket mad med op til 7 dages madportioner.

8. Er der valgmulighed

mht. leverandør?

 

nej

9. Hvem leverer ydelsen?

Privat leverandør godkendt af Odder Kommune

 

10. Kompetencekrav til

udføreren

 

Ydelsen kan udføres af medarbejdere der har de nødvendige faglige ressourcer svarende til opgaven, det vil sige

  • produceret af medarbejdere, der er oplært i og har forståelse for produktet
  • medarbejderne med brugerkontakt skal altid have det nødvendige forudsætninger for at varetage obervations- og meddelelsespligt i forhold til kommunen.

Hjælpen ydes altid med udgangspunkt i ældreområdets værdigrundlag og gældende målsætninger, som er sundhed, medindflydelse, frihed, lige menneskeværd, omsorg, tryghed, samvær, forskellighed og socialt samvær.

11. Hvad koster ydelsen

for brugerne?

Hovedret ( kølemad ) udbragt til hjemmet i ugepakke: 47,00 kr.

Hovedret ( varmholdig ) udbragt dagligt til hjemmet : 66,00

Biret udbragt til hjemmet 17,00 kr.

(2008 priser)

 

12. Hvad er kommunens

kvalitetsmål?

Det er Odder Kommunes overordnede mål at der skabes et tillidsfuldt samarbejde mellem brugeren og medarbejderen ved

  • at der senest 3 hverdage efter anmodning om hjælp er aftalt visitationsbesøg.
  • at hjælpen bygger på en skriftlig aftale med udgangspunkt i en individuel vurdering af behovet for hjælp
  • at der ikke er afvigelse mellem det bevilgede behov for ydelser og de faktiske leverede ydelser
  • at hjælpen vurderes løbende og minimum revurderes 1 gang årligt
  • at foretage en vurdering af brugernes tilfredshed med hjælpen

 

13. Hvordan følges op på

ydelsen?

Opfølgning af kvalitetsmålene foretages hvert 1/2 år, ved gennemgang af opgørelser over sagbehandlingstid, afvigelser og aflysninger. Ved løbende revurderinger og stikprøvekontroller foretages tilsyn af den sundhedsfaglige kvalitet.

Endelig vurderes evt. klager og behandlingen af disse.

14. Brugerundersøgelse

Der foretages brugertilfredshedsanalyse 1 gang årligt

15. Er der særlige forhold

at tage hensyn til?

For at forebygge arbejdsskader kræver Loven om arbejdsmiljø at der foretages en arbejdspladsvurdering (APV) i hjemmet. Dette kan medføre at der skal installeres hjælpemidler i hjemmet og at det er nødvendigt at flytte enkelte møbler.

Der er mulighed for at klage over afgørelsen til Klagerådet , Odder Kommunes Visitationsteam, Kildegade 6, 8300 Odder