Pris pr. måltid (hovedret+ biret)

Madservice

 

Lovgrundlag

Hvilken § udløser ydelsen.

 

Lov om social service §71

Behov.

Hvilke behov hos brugeren skal dækkes.

 

Kostforplejning til borgere som p.g.a. midlertidig eller varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, eller særlige sociale problemer, ikke selv kan klare madlavning.

Formål.

Hvad leverer personalet.

Produktion og udbringning af kostforplejning til den enkelte borger, som ikke selv er i stand til at udføre denne opgave.

Beskrivelse.

Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen.

Produktion af middagsmåltider, bestående af 1 hovedret og 1 biret, til hjemmeboende pensionister.

Udbringning af middagsretter til hjemmeboende pensionister.

Ved udbringning af middagsretter til flere dage af gangen, skal borgeren vederlagsfrit have leveret Servotherm eller mikroovn til opvarmning af maden. Desuden påhviler det leverandøren at sikre at borgeren har de korrekte opbevaringsmuligheder (køleskab/ fryser).

Leverandøren har ansvaret for introduktionen i brugen af Servoterm eller mikroovn hos den enkelte borger.

Ved opstart af levering vejledes borgeren i håndteringen af maden

Omdeling af menu plan for min. 1 uge af gangen.

Leverandøren er forpligtet til at oprette kostråd.

Leverandøren er forpligtet til at undervise sundhedspersonalet i brugen af evt. hjælpemidler ved opvarmning af maden hos borgeren.

 

Modtagerkategori.

Hvilke brugere kan modtage ydelsen.

Borgere, der ikke selv er i stand til at tilberede middagsmåltider.

Tildeling.

Hvem tildeler og efter hvilke regler.

 

 

Borgere får kontakt til visitator ved at ringe til visitators kontor.

Visitator vurderer behovet hos brugeren og giver leverandøren besked.

Nuværende serviceniveau.

Produktion:

I fremstillingen må der kun anvendes friske og gode råvarer. Der må ikke gøres brug af tilsætningsstoffer.

Ved produktion af nedkølet/ frost mad skal retningslinierne vedr. "kølekæde" overholdes.

Der skal være indført godkendt egenkontrol.

Der skal leveres en hovedret og en forret eller dessert/ dag.

Der skal minimum leveres en råkost ugentlig.

Kommunen ønsker at mindst 1 leverandør skal kunne levere alle typer lægeordinerede diæter og

alle nødvendige former for afvigelser fra fuldkost f.eks. flydende kost, vegetar, blød kost, hakket kost m.m.

 

Minimumsstandard for ønskede variationer i menuen:

Fødevaredirektoratets anbefalinger til ernæringssammensætning og indhold skal overholdes.

Menuplanlægningen skal endvidere tage udgangspunkt i borgernes ønsker og behov. Hertil kommer et krav om levering af særlige egnsbestemte retter så som kålrabimos m/rg. Skinke og brasede kartofler, stegt flæsk med snysk og skinke, vinsuppe og flæsk/skinke.

Madplanen skal være årstidsbestemt.

I forbindelse med højtider leveres menuer , der svarer til normal højtidsmenu:

Til jul serveres andesteg med alt tilbehør.

Til nytår serveres grønlangkål, hamburgerryg, kålpølse, flæsk, søde kartofler og brasede kartofler.

I øvrigt gælder for hovedret og biret:

Hovedret:

Fisk hver 14 dag

Fjerkræ 1 gang ugentlig

Svinekød 2 gange ugentlig

Okse/kalvekød 1 gang ugentlig

Farsretter min. 2 gange ugentlig

Indmad 2 gange /mdr.

Biret:

Suppe 1 gang ugentlig (2 gange ugentlig om vinteren)

Mælkeretter 1 gang ugentlig

Frugtgrød 1 gang ugentlig

Frugtsuppe 1 gang ugentlig

Frugt henkogt 1 gang ugentlig

Desserter 2 gange ugentlig

Med hensyn til portionsstørrelser henvises til anbefalinger fra ministeriet for fødevarer, landbrug og fiskeri, for den danske institutionskost.

Levering:

Udbringningen af maden sker daglig eller maksimalt 1 gang ugentlig.

Chaufføren skal have ernæringsmæssig viden for at kunne rådgive brugerne.

Ved udbringning af varmt mad må det ske i tidsrummet 11.00 – 13.00.

Leveringen af maden må højst afvige et kvarter fra det aftalte tidspunkt.

Ved udbringning af middagsretter til flere dage af gangen må det ske på hverdage i tidsrummet 8.00 – 18.00.

Leveringen af maden må højst afvige med ½ time fra det aftalte tidspunkt.

Det påhviler brugeren at være hjemme når maden kommer.

Ved udbringning af middagsretter til flere dage af gangen, sætter chaufføren maden i køleskabet/ fryseren og kontrollerer om temp. er i orden.

Det påhviler brugeren at bortskaffe evt. engangsemballage.

 

Tilmelding/ afmelding:

Normal fra- og tilmeldingsfrist vil være 5 dage før levering for varmholdig mad og 10 dage for middagsretter til flere dage.

I særlige tilfælde, som sygdom, udskrivelse fra sygehus og dødsfald, kan framelding ske dagen før levering inden kl. 10.00.

Administration:

Kommunen forestår evt. træk i brugerens pension. Månedsregnskab over leveret mad fremsendes til pensionskontoret, som trækker betalingen over pensionsudbetalingen.

 

Personalesammensætning:

Leverandøren er forpligtiget til at anvende uddannet personale i produktionen af maden.

Som minimum skal 50% af personalet være uddannede økonomaer, køkkenledere eller køkkenassistenter.

Forudsætninger.

 

 

 

Udførslen sker med udgangspunkt i ældreområdets værdigrundlag :

  • Omsorg – vi giver omsorg med respekt for den enkeltes holdninger, meninger og livsstil.
  • Værdighed og ligeværdighed – vi giver plads til alles meninger og erfaringer.
  • Samarbejde – vi skaber det gode samarbejde i dialogen mellem brugere, ledere og medarbejdere.
  • Udvikling – udviklingen skal skabe den bedst mulige kvalitet i ydelsen til brugerne.
  • Trivsel – trivsel er at have glade brugere og medarbejdere, som er tilfredse med deres arbejde.

Borgeren kan til enhver tid bede om en samtale med leverandør og visitator, hvis der er problemer i forhold til de udførte opgaver.

 

Klageadgang.

Borgeren kan anke afgørelsen til;

Klagerådet for hjemmehjælpsområdet,

Tinglev Midt 2, 4360 Tinglev.

Kvalitetssikring/mål/opfølgning.

Leverandøren skal leve op til de regler om hygiejne og egenkontrol jf. bekendtgørelse nr. 26 af 18. januar 2002, bekendtgørelse af 22. marts 2002 om fødevarehygiejne samt bekendtgørelse nr. 352 af 30. maj 2002 om egenkontrol i fødevarevirksomheder m.v.

Visitator udtager 5% af modtagerne til vurdering hvert år.

Resultatet forelægges person- og kulturudvalget

Bilag der kan rekvireres

Ældreområdets værdigrundlag

2.5.2003