Kvalitetsstandard for: |
Madservice |
En kvalitetsstandard er en beskrivelse af det serviceniveau brugerne kan forvente at få i Løgstør Kommune, uanset hvem der udfører hjælpen. Kvalitetsstandarden revideres mindst én gang årligt med henblik på justering af serviceniveauet i forhold til den politiske målsætning og de økonomiske rammer. Det politiske mål er, at der på ældreområdet arbejdes forebyggende og sundhedsfremmende. Tildeling af hjælp sker på baggrund af en samlet vurdering af brugernes behov og egne ressourcer. | |
Kvalitetsstandarden kan eventuelt fås ved henvendelse til: Hjemmeplejen Torvegade 6 9670 Løgstør Tlf. 99 66 60 00 | |
Lovgrundlag |
Lov om Social Service, § 71 |
Hvem kan modtage ydelsen |
Borgere, der midlertidigt eller varigt er ude af stand til eller kun vanskeligt kan varetage madlavning |
Hvilke behov dækker ydelsen |
Hjælp eller støtte til at få leveret eller afhente varieret og ernæringsrigtigt færdiglavet mad |
Hvad er formålet med hjælpen |
At
|
Hvad indgår i ydelsen |
En standard middagsportion består af:
Borgeren modtager en menuplan for minimum en uge ad gangen. Der skal kunne vælges mellem mindst 2 hovedretter hver dag. I menuplanen er der taget hensyn til årstider, søndage, højtider m.v. Afhængig af leveringsformen sørger leverandøren for emballage til varmholdelse eller udstyr til opvarmning. Maden placeres efter aftale med borgeren i varmholder, køleskab eller fryser. |
Hvad indgår ikke i ydelsen |
|
Hvordan bevilges ydelsen |
Når en borger henvender sig til Hjemmeplejen med behov for madservice, vil borgeren inden for 2 hverdage blive kontaktet af en visitator fra kommunen. På baggrund af en konkret og individuel vurdering beslutter visitatoren med udgangspunkt i borgerens fysiske, psykiske og sociale funktionsevne, hvilken hjælp og støtte borgeren kan modtage (§75). Der udarbejdes en skriftelig afgørelse, hvori der opstilles mål for ydelsen (§75a). Madservice iværksættes senest første hverdag efter bevillingen er givet. |
Hvordan leveres ydelsen |
Afhængig af leveringsformer gælder:
Det aftalte tidspunkt for levering må højst afvige en halv time. |
Ydelsens omfang |
Den visiterede borger kan få mad 365 dage om året. Ved akut opståede behov (f.eks. udskrivning fra sygehus) er der mulighed for levering samme dag, uanset om der er tale om varm mad, kølet mad eller frostmad. Brugeren skal være hjemme på det aftalte leveringstidspunkt. Låser brugeren ikke op, vil der altid blive fulgt op på dette. Der kan undtagelsesvis tilkaldes assistance til at få døren åbnet på brugerens regning. |
Betaling |
Betaling for madservice sker i overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelse om betaling for generelle tilbud og for tilbud om personlig og praktisk hjælp m.v., således at modtageren betaler for differencen mellem Kommunalbestyrelsens tilskud til madservice og prisen på det valgte tilbud. |
Erstatningshjælp ved aflysning |
Madservice kan ikke aflyses fra leverandørens side. Brugeren kan aflyse en levering samme dag inden kl. 9.00, uden at skulle betale for maden. Aflyser brugeren efter kl. 9.00, opkræves betaling. |
Hvordan følges der op på ydelsen |
Visitator foretager revurdering af ydelsen ved behovsændringer. Der foretages dog minimum en revisitering én gang årligt. |
Hvordan måles brugertilfredsheden |
Ved stikprøver og opfølgning på brugertilfredshed ved revisitation. |
Klager over afgørelsen eller udførelsen af ydelsen |
Hvis borgeren ikke er tilfreds med omfanget af den tildelte hjælp, kan der klages til Hjemmeplejen eller Klagerådet. Hvis Hjemmeplejen ikke kan give borgeren medhold i klagen, sendes den automatisk videre til Klagerådet, med mindre det udtrykkeligt ikke ønskes. Såvel Hjemmeplejen som Klagerådet hjælper gerne med at udforme klagen. Klagerådet kan ikke ændre en bevilling af hjælp, men kan indstille til Løgstør Kommune, at sagen revurderes. Kommunens afgørelse videresendes herefter til Det Sociale Nævn.
Hvis borgeren ikke er tilfreds med udførelsen af hjælpen, kan der klages til Hjemmeplejen eller Klagerådet. Visitator informerer borgeren om klagemulighederne samt udleverer Klagerådets adresser i forbindelse med afslag. |
Tilkøbsydelser hos private leverandører |
Der er mulighed for tilkøbsydelser hos den private leverandør f.eks. ekstra måltider til gæster. Såfremt borgeren indgår en aftale om tilkøbsydelser, skal borgeren betale hele ydelsen. Kommunen har ingen forpligtelser i forbindelse med tilkøbsydelser. |
Hvis madservice ikke leveres efter aftale |
Det må påregnes, at madservice pga. uforudsete hændelser kan afvige fra det aftalte tidspunkt med op til en halv time. Såfremt madservice helt udebliver eller ikke leveres efter aftale, kontaktes den valgte leverandør. |
Frit leverandørvalg |
Brugeren har ret til at vælge mellem flere leverandører, der kan udføre den visiterede ydelse. Alle leverandører skal være godkendt af kommunen (§75c stk.2). Visitatorerne udleverer informationsmateriale om de godkendte leverandører i forbindelse med visitationen. Brugerne informeres løbende om evt. nye godkendte leverandører. OBS: Frit leverandørvalg gælder ikke for beboere i plejeboliger med fast døgnbemanding (§75d). |
Leverandørskift |
Brugeren kan skifte leverandør til den 1. i en måned med en måneds varsel. Leverandøren kan ikke opsige sin aftale med brugeren. |
Kompetencekrav til medarbejdere, der udfører madservice |
Madproduktionen skal tilrettelægges og udføres af fagligt uddannet personale (økonoma, køkkenleder, køkkenassistent eller tilsvarende kvalifikationer). Alle medarbejdere inkl. madchaufføren skal som minimum have hygiejnecertifikat. Medarbejderen skal være bekendt med kommunens målsætning og kvalitetsstandard for madservice. |
Arbejdsmiljøloven |
Medarbejderne er omfattet af arbejdsmiljøloven, når de arbejder i borgernes hjem i forbindelse med at yde hjælp efter serviceloven. Ifølge loven skal arbejdet udføres sundheds- og sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og der skal gennemføres en arbejdspladsvurdering (APV) i hvert hjem. Denne foretages af kommunens visitatorer i forbindelse med visitation til hjælp. Dette kan medføre, at der er krav om ændringer i boligens adgangsforhold, indretning eller lignende for at medarbejderen kan udføre sit arbejde på forsvarlig måde. |
Tavshedspligt |
De medarbejdere, der arbejder i brugernes hjem, har tavshedspligt om forhold, de ser og hører i forbindelse med deres arbejde. Tavshedspligten gælder også, når ansættelsesforholdet er hørt op. |
Gaver m.v. |
Medarbejderne må ikke modtage gaver eller lån af brugeren. En overtrædelse af denne regel kan medføre opsigelse af medarbejderen. |
Godkendt af Socialudvalget 03.03.03
OBS. vedr. pris for biretter: |
Se beregningsmodel. |