Madservice til borgere i Glostrup.

                 KVALITETSSTANDARD OG KRAVSPECIFIKATION

Persongruppe:

-         borgere der er visiteret til at få hjælp og støtte til et hovedmåltid i henhold til § 71 i Lov om Social Service. Det forudsættes, at borgeren ikke selv kan komme til spisestedet eller hente sin mad.

Formål:

-         at producere og levere et ernæringsrigtig, indbydende måltid mad til de borgere, der er visiteret hertil.

Tilbud til borgeren.

-         Der ydes madservice med levering til alle årets dage.

-         Levering af kølemad sker som hovedregel 3 gange om ugen, tidspunkt efter nærmere aftale med borgeren

-         Levering af frostmad sker som hovedregel 1 gang ugentligt, tidspunkt efter nærmere aftale med borgeren

-         Der  tilbydes dagens menu bestående af hoved- og biret.

-         Der tilbydes alternativ hovedret

-         Der kan bestilles menu bestående af 2 retter

-         Der kan bestilles kun hovedret

-         Der kan bestilles diætmad efter lægeordination (fritaget er kosttyper som blendet og hakket kost, uden fisk og uden indmad)

-         Der kan bestilles mad til det antal dage i ugen, der ønskes

-         Der udsendes som minimum menuplan en gang om måneden                       

·                                    

Ydelsen omfatter ikke:

-         Der tages ikke hensyn til fødevarer, borgeren ikke bryder sig om.

Priser til kommunen og betaling fra borgeren

-         Prisen for madservice med levering fastsættes af kommunalbestyrelsen,

-         Prisen for almindelig kost og diæter er den samme

-         Borgeren afregner via pensionen, eller modtager regning fra kommunen, hvis borgeren ikke er pensionist

Råvarekvalitet:

    Grøntsager:

-         Grøntsager skal være af kvalitet I

-         Grøntsagerne skal bevare smag, udseende og konsistens efter tilberedning

Kød:

-         Hakket kød må højst indeholde 10 – 12 % fedt

-         Alt kød skal leveres færdigmodnet og mørt

-         Alt kød skal være velafpudset

-         Formede bøffer, karbonader, udskårne koteletter og stegeflæsk

-         Kød i tern/strimler skal overholde angiven størrelse og fedtprocent. For tern 1,5 cm x 1,5 cm og for strimler 1,5 cm x 5 cm

-         Alt kød skal være datomærket

-         Alle råvareleverandører skal overholde egenkontrol (Bilag 2)

-         Maden skal være velsmagende og se indbydende ud

-         Maden skal have en høj ernæringsmæssig værdi, hvor energiprocentfordeling retter sig efter fordelingen for normalkost ( 50 – 55 % kulhydrat, 10 – 15 % protein og 30 - 40 % fedt)

-         Maden skal være af en sådan karakter at borgeren får en positiv oplevelse

Portionsstørrelse:

Grundbestanddelene i en menu skal afhængig af retten være:

Kød hel

80 g

Kød fars

120 g

Fisk

120 g

Sammenkogt

2,5 dl

Kartofler

125 g

Grønt

50 g

Sauce

1,5 dl

Suppe

2,5 dl

Dessert

1,5 – 2 dl

Grød

2,5 dl

Produktion:

-         Skal foregå efter reglerne om egenkontrol (Bilag 2)

-         Maden skal kunne opvarmes i såvel almindelig ovn som mikroovn

-         Brugeren skal kunne spise sin mad, når det passer ind i eget behov

-         Emballagen skal kunne håndteres og åbnes af personer med nedsat funktion i fingre, hænder og arme, og være af en kvalitet, der kan tåle opvarmning i både almindelig ovn og mikroovn

-         Der skal være varedeklaration på alle portioner.

Personale:

-         90 % af personalet skal være faguddannet køkkenpersonale, dvs. køkkenassistent, kok eller økonoma. Ikke faguddannet køkkenpersonale skal have de lovpligtige hygiejnekurser

-         Der skal foreligge en plan for videreuddannelse og udvikling af personalet

-         Der skal være godkendte omklædnings- og badefaciliteter

-         Arbejdstilsynets regler for køkkenvirksomhed skal være opfyldt

-         Levnedsmiddelkontrollens krav om institutionskøkkener skal være opfyldt

-         Der skal være etableret en samarbejdsstruktur i virksomheden

-         ArbejdsPladsVurdering (APV) skal gennemføres

-         Medarbejderen, der leverer mad til borgeren, skal have en almindelig ren straffeattest.

Levering:

·                                      Maden skal leveres helt til borgerens køleskab/fryser.

·                                      Maden skal leveres af faglært personale, for at borgeren kan få den rette vejledning om maden, og svar på eventuelle spørgsmål.

·                                      Personalet skal bære ensartet let genkendelig uniformering, samt have billedlegitimation, for at give borgeren størst mulig tryghed, når de lukker fremmede ind i deres hjem.

·                                      Rettelser og pause i levering skal kunne afgives ved leveringen.

·                                      Maden skal transporteres i emballage, der sikre at bekendtgørelse nr. 1000 om levnedsmiddelhygiejne og egenkontrol overholdes.

·                                      Personalet skal melde til visitator i Glostrup, hvis der ikke reageres ved levering – maden må ikke stilles uden for døren uden specialaftale.

·                                      Ved unøjagtigheder i levering skal visitator underrettes.

·                                      Maden skal leveres på aftalt tidspunkt.

Leverandør:

-         Borgeren vælger selv leverandør, blandt de af kommunen godkendte leverandører. Det fremgår af leverandørens informationsmateriale, hvilken type måltider de enkelte leverandører er godkendt til.

Leverance:

-         Ved akut behov iværksættes hjælpen straks

-         Almindeligvis iværksættes madservice senest 3 hverdage efter valg af leverandør er foretaget

-         Revurdering af den tildelte ydelse sker ved ændrede behov, dog mindst 2 gange om året

-         Skift af leverandør kan ske med mindst 3 dages varsel

-         Madservice med udbringning aflyses ikke

Opfølgning:

-         Revurdering af den tildelte madservice sker ved ændrede behov, dog mindst 2 gange årligt

-         Visitator udfører stikprøvekontrol hos 5% af samtlige borgere 4 gange årligt. Skriftlig rapport afleveres til Afdelingsleder for Hjemmeplejen og leverandøren. 

Specielle bemærkninger

-         Borgerens kontaktperson i kommunen er visitator, navn og telefonnummer fremgår af afgørelsen

Klagemuligheder:

-         Borgeren kan klage over kvaliteten af maden og leverancen til den valgte leverandør

-         Borgeren kan klage over kvalitet, levering  og udmåling til visitator og afdelingsleder for hjemmeplejenHjemmeplejen

Det er muligt at klage direkte til kommunens klageråd  og kommunalbestyrelse.

 

Egenkontrol.

Leverandører af mad til pensionister i Glostrup kommune skal overholde gældende regler i bekendtgørelse nr. 1000 fra sundhedsministeriet.

For egenkontrol er det specielt kap. 13.

Egenkontrol skal omfatte:

1.    Råvarer.

2.    Produktion

3.    Færdigvarer

4.    Rengøring

5.    Personlig hygiejne.

Råvarer:

Ved modtagelse af varer kontrolleres

·        Emballage (skal være hel og ren).

·        Udseende (syn-lugt).

·        Datomærkning og holdbarhedsdato.

·        Temperaturen  på varen.

Krav til underleverandøren om at

·        Chaufføren skal være iført ren arbejdsdragt.

·        Bilen skal være ren og velegnet til transport af levnedsmidler.

Sørge for at varerne straks  opbevares korrekt

Produktion:

Sikre at der ikke sker krydskontamination. F.eks. bakterier fra råt kød, fisk, jord, hænder, snavsede redskaber.

Ved tilberedning overholde korrekt håndtering af levnedsmidlerne:

Færdigvarer:

Rengøring:

Personlig hygiejne.

Regler for personlig hygiejne.

·        Ingen smykker, ure og ringe.

·        Ren arbejdsdragt.

·        Bruge engangshandsker ved bla. udportionering af maden.

·        Bruge engangshåndklæder i forbindelse med håndvask.

·        Sikre sig mod fysisk forurening ( f.eks. neglelak ,make up og løsthængende hår)

·        Ren fra inderst til yderst.

Statistik:

-         antal afbestillinger

-         antal dage fra modtagelse af bestilling til effektuering af hjælpen

Statistikken afleveres til afdelingslederen for Hjemmeplejen en gang i kvartalet