Kvalitetsstandarder

For ældreområdet i Herlev Kommune

Kvalitetsstandarderne indeholder en generel serviceinformation, om den hjælp man som borger kan forvente, hvis man får behov for hjælp til personlig og praktisk bistand med videre, og beskriver dermed kommunens serviceniveau.

Der er kvalitetsstandarder vedrørende:

·         Personlig pleje

·         Rengøring herunder grundig rengøring

·         Indkøb

·         Tøjvask

·         Madordning

·         Genoptræning og vedligeholdelsestræning.

Udmøntningen af kvalitetsstandarder, regler og mål på ældreområdet skal respektere den fælles vision, idé- og værdigrundlag, som afspejler, hvad de ansatte lægger vægt på, når de udfører det daglige arbejde og træffer beslutninger. Vision, idé- og værdigrundlag er udarbejdet af ældre, pårørende, ansatte og politikere i fællesskab.

Visionen for ældreområdet kommune lyder således:

Medarbejderne på ældreområdet er med til at skabe en god og værdig hverdag for den enkelte borger.

Idegrundlaget for ældreområdet kommune lyder således:

Ældreområdets opgave er at yde en indsats tilpasset den enkelte borger.

Værdigrundlaget for ældreområdet kommune lyder således:

1.      Respekt og dialog

2.      Nærvær og kvalitet

3.      Indhold i hverdagen

4.      Godt samarbejde på arbejdspladsen

5.      Den udfordrende arbejdsplads

6.      God planlægning og tilrettelæggelse

Til hver værdi er knyttet nogle punkter, som uddyber hvordan værdien skal forstås. Se mere herom i bilag 3.

Værdierne nr. 1-3 og tildels værdi nr. 6 vedrører samspillet med borgerne, mens værdierne 4-6 primært vedrører ledelse og personaleforhold.

 

Der vil med jævne mellemrum blive gennemført etiske regnskaber med udgangspunkt i værdigrundlaget, som vil indebære en brugervurdering af de enkelte områders opfyldelse af værdigrundlaget.

 

Visitationsgrundlag

For at borgerne oplever en ensartet service er det vigtigt:

·       At proceduren er kendt og tydelig

·       At tidsfristerne er ens

·       At beslutningen træffes udfra de fastsatte visitationskriterier

·       At borgere med samme behov og i samme situation får samme service

·       At borgere behandles individuelt

 

Det er et bærende princip, at hjælpen ydes for at bevare eksisterende funktionsniveauer og understøtter hjælp til selvhjælp.

 

Der er følgende overordnede principper for visitationspraksis, som er retningsvisende for de situationer, der kan opstå for den visiterende.

 

   Vurdering af borgerens ressourcer og funktionsnedsættelse:

Det er Herlev Kommunes udgangspunkt, at borgerne i Herlev Kommune forudsættes at ønske at bevare selvstændigheden længst muligt. Herved bliver princippet at ydelsen for personlig og praktisk hjælp iværksættes på de områder, hvor borgerens egne ressourcer ikke er tilstrækkelige og hvor der er funktionsnedsættelse. Der ydes således ikke hjælp til de funktioner, som borgeren selv kan eller som borgeren løser på anden vis. I Vejledning til Lov om social service påpeges:

“Den personlige og praktiske hjælp skal betragtes som hjælp til selvhjælp, dvs

som supplerende hjælp til opgaver, som modtageren midlertidigt eller varigt er

ude af stand til eller kun meget vanskeligt kan udføre på egen hånd” (Kap 5.1. stk. 44 i Lov om social service).

Rent praktisk sker visitationen på grundlag af en vurdering af borgeren i forhold til

fire mulige ”funktionsniveauer”:

Funktionsniveau 1:

Borgeren overkommer/overskuer/tager initiativ

Funktionsniveau 2:

Borgeren klarer stort set at overkomme/overskue/tage initiativ til

Funktionsniveau 3:

Borgeren har vanskelighed ved at overkomme/overskue­/tage initiativ til

Funktionsniveau 4:

Borgeren er ude af stand til at overkomme/overskue­/tage initiativ til

Indplaceringen sker udfra en konkret vurdering af borgerens evne til at klare sig i forhold til seks vurderingsområder:

·       personlig pleje

·       spise og drikke

·       mobilitet – færden

·       daglig husførelse

·       aktivitet i øvrigt (fx benytte aktivitetstilbud)

·       socialt samvær

 

 Opgaveløsning fremfor tidsudmåling udmeldes: Tildeling af hjælp ydes for at kompensere for den konkrete funktionsnedsættelse samt bevare borgerens aktivitetsniveau længst muligt gennem hjælp til selvhjælp. Samarbejdet med borgeren vægtes i løsningen af opgaven. Opgaver kan lyde ens, men varierer i tid fra borger til borger, fordi behovene er individuelle. Udmelding til borgeren er derfor opgavens løsning og det tidspunkt opgaven forventes udført på      

 

Udnyttelse af hjælpernes praktiske viden om deres faste borgere:  Hjælperne arbejder i faste områder og er daglig kontaktperson for et antal borgere. I det enkelte område fordeles de daglige opgaver sammen med hjælperne, herved  udnyttes personalets kvalifikationsniveau samt kendskab til den enkelte borger således at en evt. omfordeling af ressourcer kan foretages med mindst gene.

Fleksibel Hjemmehjælp

På baggrund af § 75 e i Lov om social service har modtagere af hjemmehjælp en generel ret til, at bytte de behovsbestemte ydelser ud med andre midlertidigt prioriterede ydelser. Således ændre retten til ombytning ikke ved, at det som hovedregel er de behovsbestemte ydelser som skal leveres.

·         Formålet med Fleksibel Hjemmehjælp er, at tilrettelægge hjælpen i så stor overensstemmelse borgernes behov og ønsker som muligt. Eksempelvis kan borgeren bytte de behovsbestemte ydelser til hjælp til almene opgaver som brevskrivning, borddækning m.m..

·         Borgeren kan kun bytte plejeydelser indenfor de ydelsesformer som borgeren allerede er tildelt, dvs. borgeren kan kun vælge mellem ydelser i kategorien praktisk hjælp og i kategorien personlig pleje, hvis borgeren i forvejen er tildelt ydelser indenfor begge kategorier.

·         Bytteretten eksisterer kun indenfor de tids- og ressourcemæssige rammer, som myndigheden har afsat til de behovsbetemte ydelser. Der vil således ikke være mulighed for ombytning til ydelser der vil kræve yderligere personaleressourcer eller hjælpemidler.

·         Den enkelte hjemmehjælper skal i den konkrete situation vurdere, hvorvidt det er fagligt forsvarligt at ombytte de behovsbestemte ydelser.

·         I tilfælde af tvivl skal hjemmehjælperen tage udgangspunkt i den konkrete afgørelse og yde hjælp i overensstemmelse med dennes ordlyd.

·         Ved ombytning udover 2 gange pr. måned af samme ydelse skal der tages kontakt til myndigheden, således det kan vurderes, om der fortsat er sammenhæng mellem behov og afgørelsen om hjælp, eller om der skal træffes en ny afgørelse.

·         Reglerne om sundt og sikkert arbejdsmiljø skal vurderes i forhold til hver enkel ombytning af ydelser.

·         Hjemmehjælperen kan ikke tilbyde ombytning til ydelser der kan siges, at ligge uden for dennes faglige grænser.

·         Det forudsættes, at de ombyttede ydelser både kan og skal udføres af samme hjemmehjælper som har vurderet ombytningens faglige forsvarlighed.

·         Der udarbejdes en skriftlig bekræftelse på den ønskede ombytning.

  • Det er ikke muligt, at klage over en tilvalgt ydelse

 

 

Kvalitetsstandard

 

Ydelsestype: Praktisk Bistand

Y  Ydelsens navn: Rengøring hos borgere udenfor centrene

1.    Hvad er ydelsens lovgrundlag?

§ 71, stk. 1 i lov om social service

2.    Hvilket behov dækker ydelsen?

Hjælp eller støtte til nødvendige praktiske rengøringsopgaver i hjemmet.

3.    Hvad er formålet med ydelsen?

At renholde boligen i samarbejde med borgeren, med det formål at bevare eller styrke borgerens funktionsniveau udfra princippet om hjælp til selvhjælp og med respekt for den enkeltes livsform

At sikre opretholdelse af husstandens generelle rengøringsstandard

4.    Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen?

Der henvises til vedhæftede bilag 1 vedr. almindelig rengøring.

5.    Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen?

Der henvises til vedhæftede bilag 1 vedr. almindelig rengøring

6.    Hvem kan modtage ydelsen?

Borgere, med væsentlig nedsat funktion af bevægeapparatet.

Borgere, der på grund af psykisk lidelse ikke er i stand til at overskue eller tage initiativ til rengøring.

Borgere, som ikke tåler store fysiske anstrengelser.

Borgere, som er blinde eller med stærkt nedsat syn.

I særlige situationer med alvorlig sygdom i hjemmet kan der i en periode ydes aflastende hjælp til rengøring.

7.    Ydelsens omfang?

Hovedregler:

·       Borgerens muligheder for at klare eller tage del i opgaverne i hjemmet

·       Om borgeren har en ægtefælle, anden voksen eller hjemmeboende børn, som har mulighed for at hjælpe til i hjemmet

·       Om der i nærheden er pårørende som er villige til at træde til.

Almindelig rengøring se bilag 1.

Rengøring ydes som hovedregel hver 14. dag. For de borgere, der alene modtager hjælp til rengøring kan der ydes en times hjælp i den uge, hvor der ikke ydes anden hjælp.

Visiteringen sker efter behovsvurdering, og ved visitationen aftales hvilke opgaver, der skal løses.

Ved rengøring forstås praktisk hjælp til at holde badeværelse, køkken, gang og dagligt anvendte opholdsrum og soveværelse på et forsvarligt renholdningsniveau.

I videst mulig udstrækning samarbejder borger og hjælper om opgaven, således at borgeren er aktiv, hvor dette er muligt.

8.    Hvilke valgmuligheder er der m.h.t. leverandør?

Muligheder:

·       Kommunal leverandør

·       Privat leverandør med kontrakt med kommunen

·       Person udpeget af borgeren (skal godkendes af

     kommunen)

9.    Kompetancekrav til udføreren?

Ydelsen er karakteriseret som elementær, hvilket medfører, at alle medarbejdere kan udføre ydelsen, under iagttagelse af følgende rammer: 

·         Ydelserne udføres i overensstemmelse med værdierne på ældreområdet i Herlev Kommune

·         Kommunens principper for generel adfærd ved ansættelse i hjemmeplejen (se proceduremappen   ”HvemHvadHvor”)

·         Opgaven udføres i henhold til afgørelsen om hjælp.

·         Hjælperen er omfattet af tavshedspligt.

10.Hvilke forpligtigelser har borgeren?

Der ydes kun hjælp, når brugeren selv er tilstede i hjemmet.

Hjemmet skal have udvendigt lys, så hjælperen kan orientere sig, når han/hun kommer.

Leverandøren skal så vidt muligt orienteres dagen forud for et besøg, hvis aftalen ikke kan overholdes.

Borgeren skal stille de nødvendige rengøringsmidler og redskaber til rådighed for personalet.

De rengøringsmidler, der anvendes skal være arbejdsmiljømæssige forsvarlige. Ligeledes skal støvsuger, komfur, ledninger og kontakter af sikkerhedsmæssige grunde være i orden.

11.Hvad koster ydelsen?

Hjælp til rengøring tildeles både som midlertidig og varig hjælp.

Ved midlertidig hjælp opkræves en betaling afhængig af indtægt.

Der skal ikke betales for varig hjælp.

12.Hvad er Kommunens kvalitetsmål?

·       At der er aftalt besøg af visitator senest 10 arbejdsdage efter henvendelsen

·       At borgerne ved, at hjælpen justeres ved ændringer i tilstanden

·       At ydelsen mindst èn gang årligt revurderes

·       At der altid udarbejdes en skriftlig bevilling om de ydelser og aftaler der er indgået

·       At afslag begrundes skriftligt med klagevejledning

·       At ydelsen leveres i henhold til Herlev Kommunes værdigrundlag

·       At borgeren får de ydelser, der er aftalt

·       At hjælpen iværksættes senest 14 dage efter visitationsbesøget

·       At borgeren ved kortvarige ændringer i hjemmehjælpsydelsen, får telefonisk besked om morgenen inden besøget

·       At borgeren ved varige ændringer i hjemmehjælpsydelsen får skriftlig besked før ændringen

·       At der gives fast hjælper til borgeren hurtigst muligt og senest 3 måneder efter start på hjælpen

·       At der ved afbud fra hjemmeplejens side, altid gives tilbud om erstatningsydelse, som leveres inden 8 dage

·       At der er så få hjælpere som muligt i borgerens hjem

·       At det er let at komme i kontakt med leverandøren, herunder en hurtig og venlig betjening

·       At hjælperen kan identificere sig

13.Hvordan følges op på ydelsen?

Kommunens opfølgning og kvalitetssikring af leverancerne sker gennem:

·       Faglig opfølgning, herunder mindst en gang årligt revurdering af de visiterede ydelser

·       Samarbejds/koordineringsmøder med leverandørerne

·       Brugerundersøgelser

·       Klagebehandling

·       Statistikker

·       Sanktioner i henhold til kontraktgrundlag

14.Er der særlige forhold at tage hensyn til?

Hjælperen er omfattet af arbejdsmiljøloven, når denne arbejder i borgerens hjem. Loven foreskriver, at arbejdet skal udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.

 

 

Kvalitetsstandard

Ydelses kategori: B

Ydelsestype: Praktisk bistand

Ydelsens navn: Tøjvask.

 

1.    Hvad er ydelsens lovgrundlag?

§ 71, stk. 1 i lov om social service.

 

2.    Hvilket behov dækker ydelsen?

Hjælp eller støtte til vask af tøj.

 

3.    Hvad er formålet med ydelsen?

At sørge for vask i samarbejde med borgeren, med det formål at bevare eller styrke borgerens funktionsniveau udfra princippet om hjælp til selvhjælp og med respekt for den enkeltes livsform.

 

4.    Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen?

Der ydes hjælp til:

Klatvask fx comprilanbind og støttestrømper

Tøjvask på vaskeri/vaskekælder

Tøjvask i egen vaskemaskine

Dele af tøjvask herunder ophængning/nedtagning af tøjet.

 

Ved vask i hjemmet lægges opgaven generelt samtidig med andre ydelser.

 

5.    Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen?

Tøjvask omfatter ikke vask af gardiner og udførelse af kemisk rensning.

 

6.    Hvem kan modtage ydelsen ?

·       Borgere med væsentlig nedsat funktion af bevægeapparatet.

·       Borgere, der på grund af psykisk lidelse ikke er i stand til at overskue eller tage initiativ til tøjvask.

·       Borgere, som ikke tåler store fysiske anstrengelser.

·       Borgere, som er blinde eller med stærkt nedsat syn.

 

7.    Ydelsens omfang?

Afhænger af:

·       Borgerens muligheder for at klare eller tage del i opgaverne i hjemmet.

·       Om borgeren har en ægtefælle, anden voksen eller hjemmeboende voksne børn, som har mulighed for at  hjælpe til i hjemmet.

·       Om der i nærheden er pårørende som er villige til at træde til.

Visiteringen sker efter behovsvurdering, og ved visitationen aftales hvilke opgaver, der skal løses.

Tøjvask ydes på ugens hverdage. Som hovedregel hver 14. Dag.

 

Ved større mængder vask, fx i tilfælde af hyppig skift af sengetøj kan hjemmeplejen visitere til linnedservice.

 

I videst mulig udstrækning samarbejder borger og hjælper om opgaven, således at borgeren er aktiv, hvor dette er muligt.

 

8.    Hvilke valgmuligheder er der m.h.t. leverandør

·       Kommunal Leverandør

·       Privat leverandør med kontrakt med kommunen

·       Person, udpeget af borgeren (skal godkendes af

     kommunen).

 

9.    Kompetancekrav til udføreren?

Tøjvask:

Ydelsen er karakteriseret som elementær, hvilket medfører, at alle medarbejdere kan udføre ydelsen, under iagttagelse af følgende rammer: 

 

·         Ydelserne udføres i overensstemmelse med værdierne på ældreområdet i Herlev Kommune

 

·         Kommunens principper for generel adfærd ved ansættelse i hjemmeplejen (se proceduremappen   ”HvemHvadHvor”)

 

·         Opgaven udføres i henhold til afgørelsen om hjælp.

 

·         Hjælperen er omfattet af tavshedspligt.

10.Hvilke forpligtigelser har borgeren?

Der ydes kun hjælp, når brugeren selv er tilstede i hjemmet.

 

Hjemmet skal have udvendigt lys, så hjælperen kan orientere sig, når han/hun kommer.

 

Leverandøren skal så vidt muligt orienteres dagen forud for et besøg, hvis aftalen ikke kan overholdes

 

Borgeren skal stille de nødvendige miljøvenlige vaskemidler og redskaber til rådighed for personalet. De midler, der anvendes skal være arbejdsmiljømæssige forsvarlige. Ligeledes skal vaskemaskine, ledninger og kontakter af sikkerhedsmæssige grunde være i orden.

 

11.Hvad koster ydelsen?

Hjælp til tøjvask tildeles både som midlertidig og varig hjælp.

 

Ved midlertidig hjælp opkræves en betaling afhængig af indtægt.

 

Der skal ikke betales for varig hjælp

 

Borgeren betaler for vaskepulver og benyttelse af maskinen

 

Der skal ikke betales for linnedservice

12.Hvad er Kommunens   kvalitetsmål?

 

·       At hjælp til tøjvask er iværksat senest 10 arbejdsdage efter henvendelsen

·       At borgerne ved, at hjælpen justeres ved ændringer i tilstanden

·       At ydelsen mindst èn gang årligt revurderes

·       At der altid udarbejdes en skriftlig bevilling om de ydelser og aftaler der er indgået

·       At afslag begrundes skriftligt med klagevejledning

·       At ydelsen leveres i henhold til Herlev Kommunes værdigrundlag

·       At borgeren får de ydelser, der er aftalt

·       At borgeren ved kortvarige ændringer i hjemmehjælpsydelsen, får telefonisk besked om morgenen inden besøget

·       At borgeren ved varige ændringer i hjemmehjælpsydelsen får skriftlig besked før ændringen

·       At der gives fast hjælper til borgeren hurtigst muligt og senest 3 måneder efter start på hjælpen

·       At der ved afbud fra hjemmeplejens side, altid gives tilbud om erstatningsydelse, som leveres inden 8 dage

·       At der er så få hjælpere som muligt i borgerens hjem

·       At det er let at komme i kontakt med leverandøren, herunder en hurtig og venlig betjening

·       At hjælperen kan identificere sig

 

13.Hvordan følges op på ydelsen?

 

Kommunens opfølgning og kvalitetssikring af leverancerne sker gennem:

·       Faglig opfølgning, herunder mindst en gang årligt revurdering af de visiterede ydelser

·       Samarbejds/koordineringsmøder med leverandørerne

·       Brugerundersøgelser

·       Klagebehandling

·       Statistikker

·       Sanktioner i henhold til kontraktgrundlag

14.Er der særlige forhold at tage hensyn til?

Hjælperen er omfattet af arbejdsmiljøloven, når denne arbejder i borgerens hjem. Loven foreskriver, at arbejdet skal udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.