Der vil med jævne mellemrum blive gennemført etiske regnskaber med udgangspunkt i værdigrundlaget, som vil indebære en brugervurdering af de enkelte områders opfyldelse af værdigrundlaget.
Funktionsniveau 1: |
Borgeren overkommer/overskuer/tager initiativ |
Funktionsniveau 2: |
Borgeren klarer stort set at overkomme/overskue/tage initiativ til |
Funktionsniveau 3: |
Borgeren har vanskelighed ved at overkomme/overskue/tage initiativ til |
Funktionsniveau 4: |
Borgeren er ude af stand til at overkomme/overskue/tage initiativ til |
1. Hvad er ydelsens lovgrundlag? |
§ 71, stk. 1 i lov om social service |
2. Hvilket behov dækker ydelsen? |
Hjælp eller støtte til nødvendige praktiske rengøringsopgaver i hjemmet. |
3. Hvad er formålet med ydelsen? |
At renholde boligen i samarbejde med borgeren, med det formål at bevare eller styrke borgerens funktionsniveau udfra princippet om hjælp til selvhjælp og med respekt for den enkeltes livsform At sikre opretholdelse af husstandens generelle rengøringsstandard |
4. Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen? |
Der henvises til vedhæftede bilag 1 vedr. almindelig rengøring. |
5. Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen? |
Der henvises til vedhæftede bilag 1 vedr. almindelig rengøring |
6. Hvem kan modtage ydelsen? |
Borgere, med væsentlig nedsat funktion af bevægeapparatet. Borgere, der på grund af psykisk lidelse ikke er i stand til at overskue eller tage initiativ til rengøring. Borgere, som ikke tåler store fysiske anstrengelser. Borgere, som er blinde eller med stærkt nedsat syn. I særlige situationer med alvorlig sygdom i hjemmet kan der i en periode ydes aflastende hjælp til rengøring. |
7. Ydelsens omfang? |
Hovedregler: · Borgerens muligheder for at klare eller tage del i opgaverne i hjemmet · Om borgeren har en ægtefælle, anden voksen eller hjemmeboende børn, som har mulighed for at hjælpe til i hjemmet · Om der i nærheden er pårørende som er villige til at træde til. Almindelig rengøring se bilag 1. Rengøring ydes som hovedregel hver 14. dag. For de borgere, der alene modtager hjælp til rengøring kan der ydes en times hjælp i den uge, hvor der ikke ydes anden hjælp. Visiteringen sker efter behovsvurdering, og ved visitationen aftales hvilke opgaver, der skal løses. Ved rengøring forstås praktisk hjælp til at holde badeværelse, køkken, gang og dagligt anvendte opholdsrum og soveværelse på et forsvarligt renholdningsniveau. I videst mulig udstrækning samarbejder borger og hjælper om opgaven, således at borgeren er aktiv, hvor dette er muligt. |
8. Hvilke valgmuligheder er der m.h.t. leverandør? |
Muligheder: · Kommunal leverandør · Privat leverandør med kontrakt med kommunen · Person udpeget af borgeren (skal godkendes af kommunen) |
9. Kompetancekrav til udføreren? |
Ydelsen er karakteriseret som elementær, hvilket medfører, at alle medarbejdere kan udføre ydelsen, under iagttagelse af følgende rammer: · Ydelserne udføres i overensstemmelse med værdierne på ældreområdet i Herlev Kommune · Kommunens principper for generel adfærd ved ansættelse i hjemmeplejen (se proceduremappen ”HvemHvadHvor”) · Opgaven udføres i henhold til afgørelsen om hjælp. · Hjælperen er omfattet af tavshedspligt. |
10.Hvilke forpligtigelser har borgeren? |
Der ydes kun hjælp, når brugeren selv er tilstede i hjemmet. Hjemmet skal have udvendigt lys, så hjælperen kan orientere sig, når han/hun kommer. Leverandøren skal så vidt muligt orienteres dagen forud for et besøg, hvis aftalen ikke kan overholdes. Borgeren skal stille de nødvendige rengøringsmidler og redskaber til rådighed for personalet. De rengøringsmidler, der anvendes skal være arbejdsmiljømæssige forsvarlige. Ligeledes skal støvsuger, komfur, ledninger og kontakter af sikkerhedsmæssige grunde være i orden. |
11.Hvad koster ydelsen? |
Hjælp til rengøring tildeles både som midlertidig og varig hjælp. Ved midlertidig hjælp opkræves en betaling afhængig af indtægt. Der skal ikke betales for varig hjælp. |
12.Hvad er Kommunens kvalitetsmål? |
· At der er aftalt besøg af visitator senest 10 arbejdsdage efter henvendelsen · At borgerne ved, at hjælpen justeres ved ændringer i tilstanden · At ydelsen mindst èn gang årligt revurderes · At der altid udarbejdes en skriftlig bevilling om de ydelser og aftaler der er indgået · At afslag begrundes skriftligt med klagevejledning · At ydelsen leveres i henhold til Herlev Kommunes værdigrundlag · At borgeren får de ydelser, der er aftalt · At hjælpen iværksættes senest 14 dage efter visitationsbesøget · At borgeren ved kortvarige ændringer i hjemmehjælpsydelsen, får telefonisk besked om morgenen inden besøget · At borgeren ved varige ændringer i hjemmehjælpsydelsen får skriftlig besked før ændringen · At der gives fast hjælper til borgeren hurtigst muligt og senest 3 måneder efter start på hjælpen · At der ved afbud fra hjemmeplejens side, altid gives tilbud om erstatningsydelse, som leveres inden 8 dage · At der er så få hjælpere som muligt i borgerens hjem · At det er let at komme i kontakt med leverandøren, herunder en hurtig og venlig betjening · At hjælperen kan identificere sig |
13.Hvordan følges op på ydelsen? |
Kommunens opfølgning og kvalitetssikring af leverancerne sker gennem: · Faglig opfølgning, herunder mindst en gang årligt revurdering af de visiterede ydelser · Samarbejds/koordineringsmøder med leverandørerne · Brugerundersøgelser · Klagebehandling · Statistikker · Sanktioner i henhold til kontraktgrundlag |
14.Er der særlige forhold at tage hensyn til? |
Hjælperen er omfattet af arbejdsmiljøloven, når denne arbejder i borgerens hjem. Loven foreskriver, at arbejdet skal udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt. |
Ydelsestype: Praktisk bistand
1. Hvad er ydelsens lovgrundlag? |
§ 71, stk. 1 i lov om social service. |
2. Hvilket behov dækker ydelsen? |
Hjælp eller støtte til vask af tøj. |
3. Hvad er formålet med ydelsen? |
At sørge for vask i samarbejde med borgeren, med det formål at bevare eller styrke borgerens funktionsniveau udfra princippet om hjælp til selvhjælp og med respekt for den enkeltes livsform. |
4. Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen? |
Der ydes hjælp til: Klatvask fx comprilanbind og støttestrømper Tøjvask på vaskeri/vaskekælder Tøjvask i egen vaskemaskine Dele af tøjvask herunder ophængning/nedtagning af tøjet. Ved vask i hjemmet lægges opgaven generelt samtidig med andre ydelser. |
5. Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen? |
Tøjvask omfatter ikke vask af gardiner og udførelse af kemisk rensning. |
6. Hvem kan modtage ydelsen ? |
· Borgere med væsentlig nedsat funktion af bevægeapparatet. · Borgere, der på grund af psykisk lidelse ikke er i stand til at overskue eller tage initiativ til tøjvask. · Borgere, som ikke tåler store fysiske anstrengelser. · Borgere, som er blinde eller med stærkt nedsat syn. |
7. Ydelsens omfang? |
Afhænger af: · Borgerens muligheder for at klare eller tage del i opgaverne i hjemmet. · Om borgeren har en ægtefælle, anden voksen eller hjemmeboende voksne børn, som har mulighed for at hjælpe til i hjemmet. · Om der i nærheden er pårørende som er villige til at træde til. Visiteringen sker efter behovsvurdering, og ved visitationen aftales hvilke opgaver, der skal løses. Tøjvask ydes på ugens hverdage. Som hovedregel hver 14. Dag. Ved større mængder vask, fx i tilfælde af hyppig skift af sengetøj kan hjemmeplejen visitere til linnedservice. I videst mulig udstrækning samarbejder borger og hjælper om opgaven, således at borgeren er aktiv, hvor dette er muligt. |
8. Hvilke valgmuligheder er der m.h.t. leverandør |
· Kommunal Leverandør · Privat leverandør med kontrakt med kommunen · Person, udpeget af borgeren (skal godkendes af kommunen). |
9. Kompetancekrav til udføreren? |
Tøjvask: Ydelsen er karakteriseret som elementær, hvilket medfører, at alle medarbejdere kan udføre ydelsen, under iagttagelse af følgende rammer: · Ydelserne udføres i overensstemmelse med værdierne på ældreområdet i Herlev Kommune · Kommunens principper for generel adfærd ved ansættelse i hjemmeplejen (se proceduremappen ”HvemHvadHvor”) · Opgaven udføres i henhold til afgørelsen om hjælp. · Hjælperen er omfattet af tavshedspligt. |
10.Hvilke forpligtigelser har borgeren? |
Der ydes kun hjælp, når brugeren selv er tilstede i hjemmet. Hjemmet skal have udvendigt lys, så hjælperen kan orientere sig, når han/hun kommer. Leverandøren skal så vidt muligt orienteres dagen forud for et besøg, hvis aftalen ikke kan overholdes Borgeren skal stille de nødvendige miljøvenlige vaskemidler og redskaber til rådighed for personalet. De midler, der anvendes skal være arbejdsmiljømæssige forsvarlige. Ligeledes skal vaskemaskine, ledninger og kontakter af sikkerhedsmæssige grunde være i orden. |
11.Hvad koster ydelsen? |
Hjælp til tøjvask tildeles både som midlertidig og varig hjælp. Ved midlertidig hjælp opkræves en betaling afhængig af indtægt. Der skal ikke betales for varig hjælp Borgeren betaler for vaskepulver og benyttelse af maskinen Der skal ikke betales for linnedservice |
12.Hvad er Kommunens kvalitetsmål? |
· At hjælp til tøjvask er iværksat senest 10 arbejdsdage efter henvendelsen · At borgerne ved, at hjælpen justeres ved ændringer i tilstanden · At ydelsen mindst èn gang årligt revurderes · At der altid udarbejdes en skriftlig bevilling om de ydelser og aftaler der er indgået · At afslag begrundes skriftligt med klagevejledning · At ydelsen leveres i henhold til Herlev Kommunes værdigrundlag · At borgeren får de ydelser, der er aftalt · At borgeren ved kortvarige ændringer i hjemmehjælpsydelsen, får telefonisk besked om morgenen inden besøget · At borgeren ved varige ændringer i hjemmehjælpsydelsen får skriftlig besked før ændringen · At der gives fast hjælper til borgeren hurtigst muligt og senest 3 måneder efter start på hjælpen · At der ved afbud fra hjemmeplejens side, altid gives tilbud om erstatningsydelse, som leveres inden 8 dage · At der er så få hjælpere som muligt i borgerens hjem · At det er let at komme i kontakt med leverandøren, herunder en hurtig og venlig betjening · At hjælperen kan identificere sig |
13.Hvordan følges op på ydelsen? |
Kommunens opfølgning og kvalitetssikring af leverancerne sker gennem: · Faglig opfølgning, herunder mindst en gang årligt revurdering af de visiterede ydelser · Samarbejds/koordineringsmøder med leverandørerne · Brugerundersøgelser · Klagebehandling · Statistikker · Sanktioner i henhold til kontraktgrundlag |
14.Er der særlige forhold at tage hensyn til? |
Hjælperen er omfattet af arbejdsmiljøloven, når denne arbejder i borgerens hjem. Loven foreskriver, at arbejdet skal udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt. |