Århus Kommune, Magistratens 3. Afdeling

Frit valg inden for madservice

Godkendelse af leverandører

Godkendelsesdokument

Januar 2003

 

 

Udkast af 1516. januar 2003

Århus Kommune, Magistratens 3. Afdeling

Frit valg inden for madservice

Godkendelse af leverandører

Godkendelsesdokument

Januar 2003

Indholdsfortegnelse

1 Indledning *

1.1 Baggrund *

1.2 Definitioner *

1.3 Ydelsernes sammensætning *

2 Godkendelsesprocedure *

2.1 Godkendelsesform *

2.2 Aflevering af anmodning og eventuelle spørgsmål *

2.3 Kontraktgrundlag og -periode *

2.4 Tidsplan *

2.5 Fremtidige godkendelser *

3 Situationsbeskrivelse *

3.1 Kommunens organisering *

3.2 Arbejdets tilrettelæggelse i dag *

3.3 Opgavernes omfang *

4 Krav *

4.1 Krav til virksomhedens forhold *

4.2 Krav til opgavernes udførelse *

5 Vilkår *

5.1 Socialt kapitel *

6 Prisforhold *

Bilagsfortegnelse

 

  1. Indledning
    1. Baggrund

      Folketinget har den 29. maj 2002 vedtaget ændring af Lov om Social Service (Serviceloven) og herved indført frit leverandørvalg af madservice.

      Nærværende dokument indeholder blandt andet en beskrivelse af de krav og vilkår, som private virksomheder skal leve op til for at opnå godkendelse af kommunen som leverandør af madservice til brugere i Århus Kommune.

      Dette materiale er således udtryk for Århus Kommunes krav og er rettet mod mulige private leverandører. Kommunen skal selv leve op til de samme krav og vilkår, hvorfor kommunen også skal gennemgå en procedure for at blive godkendt, jf. nærmere herom i kapitel 3. Beboere i plejeboliger og lignende boligenheder er ikke medtaget, da de ikke er omfattet af lovkravet om frit leverandørvalg.

      1. Materialets opbygning

      Nærværende dokument er udover kapitel 1 opbygget på følgende måde:

      I kapitel 2 oplistes de betingelser, der gælder for godkendelsesprocessen i form af godkendelsesprocedurerne og tidsfrister samt praktiske oplysninger omkring tidspunkter for spørgemøde mv.

      Kapitel 3 indeholder en kortfattet beskrivelse af den kommunale organisering, samt oplysninger omkring madserviceordningens omfang og sammensætning.

      Kapitel 4 indeholder dels en oplistning af de krav, der stilles til virksomhedens forhold i form af økonomi mv., dels de krav, der stilles til opgavernes udførelse (en kravspecifikation), herunder krav til, hvordan de potentielle leverandører skal dokumentere, at de kan leve op til kravene.

      Kapitel 5 beskriver vilkår omkring de sociale forpligtigelser, som Århus Kommune stiller. I øvrigt henvises til bilag B "Standardkontrakt", hvor vilkårene ligeledes fremgår.

      I kapitel 6 redegøres kort for de forhold, der ligger til grund for enhedspriserne.

    2. Definitioner
      1. Madservice

        I det følgende vil anvendelse af begrebet madservice dække over madservice generelt, både med og uden udbringning til hjemmet, og såvel normalkost som diæt- og specialkost, med mindre andet fremgår.

      2. Samlet madservice

        Madserviceordninger med udbringning vil i det følgende blive betegnet som samlet madservice.

        Samlet madservice betyder, at leverandøren producerer maden og er ansvarlig for, at brugeren får leveret maden i hjemmet.

      3. Madservice uden udbringning til hjemmet

        Madservice uden udbringning betyder, at leverandøren producerer maden og er ansvarlig for, at brugeren enten tilbydes at afhente maden hos leverandøren eller kan spise maden hos leverandøren alle hverdage.

      4. Diæt- og specialkost

        Der kan anmodes om særskilt godkendelse til levering af lægeordinerede diæter og specialkost.

        For levering af diæt- og specialkost skal man som leverandør følge "Anbefalinger for den danske institutionskost", Veterinær- og Fødevaredirektoratet. Januar 1999.

      5. Fleksibel mad

      Ved fleksibel mad forstås nedkølet eller nedfrosset mad.

    3. Ydelsernes sammensætning

Der foretages tre sondringer inden for Århus Kommunes madservice. Disse tre sondringer har betydning, når en leverandør ønsker godkendelse om levering af madservice i Århus Kommune, da sondringerne danner i alt 8 godkendelseskategorier.

For det første sondres mellem, om den producerede mad leveres til hjemmet, eller om den producerede mad ikke leveres til hjemmet. For det andet sondres mellem normalkost og diæt- og specialkost, og for det tredje sondres mellem daglig og ugentlig levering/afhentning af maden.

På baggrund heraf er der 8 godkendelseskategorier, jf. ydelsesbeskrivelse for madservice vedlagt i bilag C.

1. Samlet madservice (måltid mad leveret i hjemmet)

2. Madservice uden udbringning til hjemmet
(måltid mad afhentet eller indtaget hos leverandøren)

Madservice uden udbringning indebærer, enten at brugeren selv sørger for at få afhentet maden dagligt/ugentligt eller at brugeren kommer og spiser maden hos leverandøren (f.eks. et cafeteria eller en kro) alle hverdage, og desuden har mulighed for køb af mad til lørdage, søndage og helligdage.

Leverandører kan anmode om at blive godkendt i én eller flere af de 8 godkendelseskategorier.

Fælles for alle madserviceordninger er, at det er et tilbud til visiterede borgere i Århus Kommune. Der er tale om ydelser, der tildeles efter behov (visitation), jf. Servicelovens § 71.

Alle leverandører, der godkendes til at levere madservice, skal kunne tilbyde brugerne et måltid (f.eks. en hoved- og biret) i overensstemmelse med kommunens priskrav. Det betyder, at alle godkendte leverandører skal tilbyde mindst et måltid, hvor modtagerens egenbetaling svarer til egenbetalingen ved valg af kommunens tilbud. Dermed sikres det, at alle modtagere - uanset valg af leverandør - tilbydes et måltid med den samme egenbetaling.

Samtidig skal alle leverandører have mulighed for at tilbyde andre måltider eller måltidssammensætninger. For disse måltider vil det kommunale tilskud være uændret, mens egenbetalingen kan variere. Modtageren kan derfor med en ændret egenbetaling få mulighed for at få særlige ønsker opfyldt.

Et yderligere eksempel på fleksibiliteten kan være, at de leverandører, som godkendes til at levere mad med daglig levering, har mulighed for at levere mad til brugere, der er visiteret til mad med ugentlig levering, idet leverandøren dog kun vil modtage det kommunale tilskud, som knytter sig til den ydelse, den pågældende borger er visiteret til.

Leverandøren vil dog under alle omstændigheder være forpligtet til at tilbyde mindst ét måltid i overensstemmelse med kommunens priskrav, jf. ovenfor.

Som det fremgår af bilag D "Priser og tilhørende beregningsgrundlag", er der forskellige tilskud afhængig af, hvilken ydelse brugeren er visiteret til. Det er vigtigt, at alle potentielle leverandører er opmærksomme på dette forhold, da afregningen fra kommunen til leverandøren alene vil blive beregnet ud fra det tilskud, som de enkelte brugere har fået godkendt (via visitationen). Det vil sige, at uanset hvilke ønsker brugere har og uanset hvilke aftaler, der indgås mellem leverandør og bruger, så er kommunens tilskud uændret.

Som eksempel på ovenstående kan man forestille sig, at en leverandør har to brugere, som begge ønsker at gøre brug af leverandørens tilbud inden for kategori 1.a (samlet madservice, daglig levering). Bruger 1 er visiteret til dette af kommunen, mens bruger 2 er visiteret til 1.b (samlet madservice, ugentlig levering). Dermed vil bruger 2 have et mindre tilskud med fra kommunen end bruger 1, hvorfor egenbetalingen vil blive forskellig for de to brugere uagtet, at de får samme tilbud fra leverandøren.

Baggrunden for de forskellige tilskud hænger sammen med beregningen af de omkostninger, som Århus Kommune i dag har ved at producere og transportere de forskellige typer mad, som i dag leveres til brugere i den kommunale madservice. Se i øvrigt 6.1.2 Beregningsprincip.

      1. Produktionsform

Århus Kommune stiller ikke krav til en bestemt produktionsform som f.eks. frost, køle eller vakuum.

Derimod stiller Århus Kommune en række krav til portionsstørrelse, leveringstidspunkt mv., jf. bilag C "Kvalitetsstandard og ydelsesbeskrivelse for madservice".

  1. Godkendelsesprocedure
    1. Godkendelsesform

      Århus Kommune vil indgå kontrakt med nye leverandører én gang i kvartalet. Det betyder, at der vil blive gennemført godkendelsesrunder 4 gange om året. Første gang med virkning fra den 1. april 2003.

      Den kvartårlige godkendelsesprocedure gælder også for potentielle leverandører, som i forvejen er godkendt af en anden kommune, idet Århus Kommune skal sikre sig, at de leverandører, som kommunen indgår kontrakt med, kan leve op til de krav, der gælder specielt for Århus Kommune.

      Godkendelsesmaterialet er tilgængeligt på www.aarhus.dk/kommune/fritvalg/leverandoerer

      1. Bindingsperiode

      Det skal understreges, at godkendelsesprocessen er at betragte som en tilbudsproces, hvor den afgivne anmodning er at betragte som et tilbud med de forpligtelser, der gælder ved en sædvanlig udbudsforretning.

      De potentielle leverandørers anmodning om godkendelse er bindende i 3 måneder gældende fra fristen for indlevering af anmodning.

      Når aftale er indgået, er der en opsigelsesfrist for leverandørerne på 3 måneder, jf. bilag B.

    2. Aflevering af anmodning og eventuelle spørgsmål

      Anmodning om godkendelse og anden dokumentation skal afleveres i 3 eksemplarer og sendes eller afleveres til kommunen på følgende adresse:

      Århus Kommune

      Magistratens 3. Afdeling

      Bestillerkontoret

      Søren Frichs Vej 36 M

      8230 Åbyhøj

      Mrk. "Anmodning om godkendelse - Frit valg madservice"

      Anmodningerne skal i denne første godkendelsesrunde - med virkning fra den 1. april 2003 - være Århus Kommune i hænde senest den 20. februar 2003 kl. 12.00.

      Der vil blive udsendt bekræftelse på modtagelse af anmodninger.

      1. Obligatorisk disposition for anmodningerne om godkendelse

        Anmodningerne om godkendelse skal følge anvisningerne og dispositionen i bilag A (elektronisk udgave er vedlagt på diskette). En elektronisk udgave af dispositionen kan desuden hentes på:

        www.aarhus.dk/kommune/fritvalg/leverandoerer

      2. Spørgsmål og supplerende oplysninger

        Alle henvendelser vedrørende spørgsmål til godkendelsesmaterialet og processen skal være mærket "Spørgsmål vedr. Frit valg madservice" og skal ske skriftligt til:

        Århus Kommune

        Magistratens 3. Afdeling

        Bestillerkontoret

        Søren Frichs Vej 36 M

        8230 Åbyhøj

        Mrk. "Spørgsmål vedr. Frit valg madservice"

        Sidste frist for spørgsmål samt anmodning om supplerende oplysninger vedrørende godkendelsesmaterialet er den 23. januar 2003 kl. 12.00. Alle henvendelser vil blive besvaret skriftligt og fremsendt til alle de potentielle leverandører, som på det pågældende tidspunkt har henvendt sig til kommunen.

      3. Informationsmøde

        Informationsmøde i forbindelse med nærværende godkendelsesrunde vil blive afholdt

        torsdag den 30. januar 2003 kl. 14.00

        Søren Frichs Vej 36 M

        8230 Åbyhøj

        Mødelokale 139B

         

      4. Oplysninger til informationsmateriale

      Kommunen skal i samarbejde med de godkendte leverandører udarbejde det informationsmateriale, som skal udleveres til brugerne.

      Anmodningen om godkendelse skal derfor indeholde et input til den tekst, som leverandøren ønsker medtaget i informationsmaterialet. Teksten må ikke fylde mere end 1 A-4 side, svarende til ca. 2.000 anslag, jf. rubrikken i bilag A. Teksten vil efterfølgende indgå i arbejdet med at få udarbejdet et samlet informationsmateriale til brugerne om frit valgsordningen i Århus Kommune.

      Der skal gøres opmærksom på, at det informationsmateriale om de godkendte leverandører, som den kommunale myndighed skal udarbejde og udlevere til brugerne, alene skal omfatte informationer, der kan relateres til myndighedens ansvar på området.

      Med andre ord skal informationsmaterialet om de godkendte leverandører alene indeholde information om den service/de ydelser, som den kommunale myndighed har godkendt leverandøren til. Generel information om leverandøren, herunder hvad leverandøren i øvrigt kan tilbyde, er ikke omfattet af kommunens informationspligt.

      Tekstafsnittet vil efterfølgende indgå i arbejdet med at få udarbejdet et samlet informationsmateriale til brugerne om frit valgsordningen i Århus Kommune.

      Leverandørens deltagelse heri vil ske uden særskilt vederlag.

    3. Kontraktgrundlag og -periode

      På baggrund af godkendelsen vil der skulle indgås en kontrakt mellem leverandøren og kommunen, jf. standardkontrakt i bilag B. Leverandørernes omkostninger i forbindelse med udarbejdelse af godkendelsesanmodning og efterfølgende dokumentation mv. er Århus Kommune uvedkommende.

      Kontrakter med godkendte leverandører vil løbe frem til og med 30. september 2005. I løbet af 2004 vil Århus Kommune foretage en evaluering af frit valgs-ordningen. Kommunens evaluering sker samtidig med den revision af loven, som Folketinget har lagt op til i efteråret 2004.

      På baggrund heraf vil byrådet skulle træffe beslutning om eventuelle justeringer af ordningen, herunder fremtidig kontraktperiode.

      Senest 6 måneder forud for kontraktens udløb vil kommunen anmode leverandørerne om at tilkendegive, hvorvidt de ønsker at fortsætte som leverandører efter kontraktens udløb, jf. i øvrigt afsnittet om opsigelse og fornyet godkendelse i bilag B.

    4. Tidsplan

      Det er Århus Kommune, der har ansvaret for godkendelsen af alle leverandører. I forbindelse med godkendelsen til opstart pr. 1. april 2003 vil et konsulentfirma foretage indstilling i forhold til, hvilke firmaer der foreslås godkendt.

      Efter modtagelse af anmodningen om optagelse pr. 1. april 2003 vil de potentielle leverandører blive indkaldt til et møde, hvor anmodningen vil blive gennemgået med henblik på at få afklaret, om leverandøren kan godkendes. Såfremt leverandøren kan godkendes, indgås der herefter en aftale.

      Såfremt ansøgeren ikke kan godkendes, har ansøgeren krav på en skriftlig begrundelse for afslaget.

      Nedenstående tidsplan giver et overblik over proceduren for godkendelse.

      Tabel .111 Tidsplan

      Dato

      Aktivitet

      27. december 2002

      Annoncering

      16. januar 2003

      Udsendelse af godkendelsesmaterialet

      23. januar 2003 kl. 12.00

      Frist for skriftlige spørgsmål

      30. januar 2003 kl. 14.00

      Informationsmøde (lokale 139B)

      20. februar 2003 kl. 12.00

      Frist for aflevering af anmodninger om godkendelse

      Feb. 2003 - mar. 2003

      Kontraktafklaring og -indgåelse

      1. april 2003

      Kontraktstart - Frit valg madservice i Århus Kommune

       

    5. Fremtidige godkendelser

    For leverandører, som allerede er godkendt og har indgået kontrakt med kommunen, vil der blive tilrettelagt en forenklet proces for godkendelse i forbindelse med, at leverandører f.eks. ønsker at blive godkendt til levering i flere lokalområder.

    Ved kontraktudløb vil der ligeledes blive tilrettelagt en forenklet godkendelse for leverandører, som allerede har været godkendt tidligere.

     

  2. Situationsbeskrivelse
    1. Kommunens organisering

      Århus Kommune er en magistratsstyret kommune, som er opdelt i magistratsafdelinger, der hver ledes af en rådmand (borgmesteren leder Borgmesterens Afdeling).

      Magistraten forbereder de sager, der forelægges byrådet, og udfører byrådets beslutninger, ligesom den har den øvrige udøvende myndighed i kommunens anliggender.

      Ældreområdet hører under Magistratens 3. Afdeling.

      1. Ældreområdet i Århus Kommune

      Madservice bevilliges i henhold til Serviceloven og hører budgetmæssigt under ældreområdet og dermed Magistratens 3. Afdeling. Dog tilbydes yngre brugere under 67 år også madservice på lige fod med de over 67-årige.

      I Århus Kommune er der ca. 289.000 indbyggere. Heraf var antallet af ældre (personer over 67 år) pr. 1. juli 2002 på 29.913 personer.

      Magistratens 3. Afdeling er en enhedsforvaltning, jf. Magistratsreformen pr. 1. januar 1998, bestående af Afdelingen for Sundhed og Omsorg. Den centrale forvaltning er beliggende på Århus Rådhus og i Frichsparken, Åbyhøj.

      Den hidtidige organisering har baseret sig på en udpræget faglig og økonomisk decentralisering. Pr. 1. januar 2003 er antallet af lokalområder på det decentrale niveau reduceret fra 38 lokalområder til 25 lokalområder. Den geografiske inddeling af lokalområderne fremgår af bilag F.

      13 lokalområder vil fortsat bestå af hver 1 lokalcenter, 11 lokalområder består af 2 lokalcentre, mens et enkelt lokalområde består af 3 lokalcentre i samdrift. Hvert lokalområde svarer i størrelse til en mindre kommune.

      I forbindelse med indførelsen af frit valg på ældreområdet, vil der blive oprettet et samarbejdsforum - bestående af to årlige møder - mellem kommunen og de private leverandører. Formen for dette samarbejde er endnu ikke fastlagt og vil blandt andet afhænge af, hvor mange leverandører der bliver godkendt.

    2. Arbejdets tilrettelæggelse i dag

      Som følge af lovkravet om adskillelse af myndighedsopgaverne og udførerfunktionerne er Magistratens 3. Afdeling fra 1. januar 2003 adskilt i en bestillerfunktion (visitation og tilsyn) og en udførerfunktion (produktion og levering af mad).

      Byrådet vedtager én gang årligt - på baggrund af en evaluering - kvalitetsstandarden for madservice, der beskriver serviceniveauet i Århus Kommune. Det er denne kvalitetsstandard og den tilhørende ydelsesbeskrivelse for madservice, der danner grundlaget for kravene til ydelserne, jf. bilag C.

      I Århus Kommune stilles en ovn og/eller fryser til rådighed for de brugere, der er visiteret til madservicetilbud, hvor ovn og/eller fryser er en forudsætning for opvarmning/opbevaring. Disse hjælpemidler stilles til rådighed af Århus Kommune uden udgift for leverandøren og brugeren.

      1. Godkendelse af kommunen som leverandør

      Den del af den kommunale forvaltning, der udfører madservice på linie med de private leverandører, skal godkendes efter samme retningslinier, som gælder for de private.

    3. Opgavernes omfang

    I det følgende opridses en række nøgletal for den udbragte mad til hjemmeboende brugere i Århus Kommune.

    I talopgørelserne er beboere i plejeboliger og lignende boligenheder ikke medtaget, da disse ikke er omfattet af frit valgsordningen. Nøgletallene omfatter den udbragte mad, der dels kan bestå af varmholdt mad, dels af frostmad.

    Tabel .111 Antal brugere af samlet madservice i Århus Kommune, 1999- 2001

    År

    Modtagere af udbragt mad (frostmad og varmholdt mad)

    1999

    2478

    2000

    2498

    2001

    2558

     

    Tabel .222 Samlet madservice fordelt på produktionsformer i Århus Kommune, 2001 (antal portioner)

    Daglig udbragt mad til hjemmeboende brugere

    Ugentligt udbragt mad til hjemmeboende brugere

    Menu

    (for-/efterret og hovedret)

    43.801

    70.524

    Hovedret

    81.094

    250.656

    Diætmad:

    Menu (for-/efterret og hovedret)

     

    Hovedret

     

    17.415

     

     

    16.865

     

    15.230

     

     

    47.619

    I alt

    159.175

    384.029

    Statistik over samlet madservice fordelt på lokalområderne fremgår af bilag E.

     

  3. Krav

    I dette kapitel er oplistet gældende krav, som de potentielle leverandører i deres anmodning om godkendelse skal bekræfte, at de kan leve op til.

    1. Krav til virksomhedens forhold
      1. Økonomisk bæredygtighed

        Den potentielle leverandør skal kunne dokumentere, at denne ikke er i betalingsstandsning eller på anden måde i en økonomisk situation, der vanskeliggør en opfyldelse af de forpligtelser, der vil følge med en godkendelse som leverandør.

        Af bilag A fremgår en erklæring, som den potentielle leverandørs bankforbindelse skal bekræfte ved sin underskrift heraf.

      2. Gæld til det offentlige

        Som for andre udbud i Århus Kommunes regi gælder, at leverandøren ikke må have ubetalt gæld til det offentlige på 50.000 kr. eller derover.

        Af bilag A fremgår de nærmere retningslinier herfor samt en tro og love erklæring, som skal udfyldes.

      3. Forsikring

        Leverandøren er forpligtet til at være dækket af sædvanlige forsikringer, herunder en erhvervsansvarsforsikring med en samlet forsikringssum på minimum 5 mio. kr., jf. kontraktbestemmelsen i bilag B.

        Leverandøren skal som bilag til anmodning om godkendelse fremsende kopi af gældende erhvervsansvarsforsikring, jf. bilag A.

      4. Godkendelse som leverandør af fødevarer

      Leverandøren skal i overensstemmelse med Bekendtgørelse om autorisation mv. ved behandling og salg af fødevarer mv. samt kontrolmærkning af animalske fødevarer (BEK nr. 26 af 18/01/2002) være autoriseret/godkendt af den stedlige fødevareregion.

      Leverandøren skal som bilag til anmodningen om godkendelse fremsende kopi af gældende autorisation/godkendelse, jf. bilag A.

       

    2. Krav til opgavernes udførelse

      For nedenstående krav gælder, at kommunen vil sikre sig, at de potentielle leverandører kan håndtere kravene på forsvarlig vis. Der kan dog ikke opsættes entydige krav om én bestemt måde at håndtere disse på.

      1. Overordnede værdier

        Leverandøren skal i mødet med brugeren efterleve de værdier og målsætninger, som fremgår af kommunens værdisæt, som beskrevet i kvalitetsstandarden vedlagt bilag C.

        Ved arbejdets udførelse gælder der et værdisæt, som kommunen gerne vil kendes ved og kendes på, og som leverandøren skal tage udgangspunkt i. Værdisættet består af 7 overordnede værdiord, som er dialog, ansvarlighed, nærvær, respekt, tillid, engagement og omtanke.

        Århus Kommune lægger vægt på, at den tilbudte mad er sund og af høj kvalitet. Næringsindholdet skal leve op til anbefalingerne i "Anbefalinger for den danske institutionskost", Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.

      2. Godkendelseskategorier og ydelsestyper

Der er følgende 8 godkendelseskategorier:

1. Samlet madservice (måltid mad leveret i hjemmet)

2. Madservice uden udbringning til hjemmet
(måltid mad afhentet eller indtaget hos leverandøren)

I bilag A skal leverandører anmode om godkendelse af madservice i én eller flere af de 8 godkendelseskategorier for madservice.

      1. Minimumskapacitet

I bilag A skal de potentielle leverandører angive, i hvilke lokalområder der ønskes godkendelse i:

Godkendelse i ét eller flere af de lokalområder, der anmodes om, medfører, at leverandøren er forpligtet til at yde den pågældende service hos alle de respektive brugere i lokalområdet (dog undtaget plejeboliger og lignende boligenheder), som ønsker at benytte sig af leverandørens ydelser. Der vil efter nærmere aftale kunne dispenseres midlertidigt fra denne forpligtelse.

      1. Service- og kvalitetskrav

        Det er et krav, at ydelserne udføres i henhold den konkrete afgørelse (visitation) og ud fra Århus Kommunes serviceniveau for madservice.

        Århus Kommunes aktuelle serviceniveau fremgår af kvalitetsstandarden og ydelsesbeskrivelsen, jf. bilag C. Samlet set stilles der således en række krav til portionsstørrelse, menuvalg, leveringstidspunkt mv., som leverandøren skal kunne efterleve.

        Som leverandør af kommunens madtilbud skal gældende regler om hygiejne og egenkontrol i forbindelse med behandling og salg af mad følges, jf. i øvrigt bestemmelserne herom i bilag B.

        Såfremt leverandøren anmoder om godkendelse til levering af diætkost, gælder tilsvarende en række specifikke krav, jf. bilag C.

        For at kommunen kan sikre sig, at de potentielle leverandører kan håndtere ovennævnte krav på forsvarlig vis, skal de potentielle leverandører i bilag A angive, hvordan de vil håndtere de stillede krav.

      2. Særlige krav vedrørende transport og levering

For transport af mad skal gældende love og bekendtgørelser på området ligeledes følges, ligesom kommunens krav om ID-kort og korrekt optræden i forhold til brugerne skal overholdes, jf. i øvrigt standardkontraktens krav herom (bilag B).

I bilag A skal leverandører, der anmoder om godkendelse til levering af samlet madservice, redegøre for, hvorledes transporten af maden håndteres.

 

  1. Vilkår

    De aftalemæssige vilkår er alle samlet i standardkontrakten, jf. bilag B, hvortil der henvises.

    1. Socialt kapitel
      1. Ansættelse af personer fra særlige grupper

Leverandørerne skal sikre, at mindst 5 pct. af de stillinger, der anvendes til at opfylde kontrakten, besættes med medarbejdere fra særlige grupper, og ansættelsen skal være af mindst et halvt års varighed.

Ved medarbejdere fra særlige grupper forstås arbejdstagere, der, såfremt de er under 30 år, har været ledige i mere end 13 uger, og, såfremt de er over 30 år, har været ledige i mindst 6 måneder, og som:

Leverandøren kan vælge at besætte ledige stillinger på særlige vilkår med arbejdstagere fra andre EU-lande, som tilhører en persongruppe, der svarer til den ovennævnte. Leverandøren kan ikke opfylde sin forpligtelse til at foretage ansættelser på særlige vilkår ved at overføre personer, som ved aftalens indgåelse er ansat hos leverandøren, til den omhandlede arbejdsopgave.

Såfremt leverandøren ellers må afskedige medarbejdere, kan leverandøren overføre medarbejdere til at varetage den omhandlede arbejdsopgave, selv om det kan betyde, at kravet om ansættelse af medarbejdere fra særlige grupper midlertidigt ikke kan opfyldes.

Såfremt leverandøren ikke kan ansætte medarbejdere, der opfylder betingelserne for ansættelse på særlige vilkår, skal leverandøren rette henvendelse til kommunen og anmode om at få formidlet medarbejdere til ansættelse på særlige vilkår.

Såfremt leverandøren ikke ansætter en af Århus Kommune foreslået person, skal arbejdsgiveren give meddelelse om dette til kommunen. Denne oplysning skal indeholde en begrundelse.

Hvis Århus Kommune ikke kan foreslå medarbejdere fra de særlige grupper, jf. ovenfor, er leverandøren berettiget til at besætte stillingen på normale vilkår, selv om leverandørens forpligtelse dermed ikke overholdes.

Ovenstående bestemmelser medfører, at en leverandør med et antal ansatte, svarende til 10 fuldtidsstillinger (årsværk), på årsbasis skal have ansat personer fra særlige grupper, jf. ovenfor, svarende til mindst ½ årsværk og med en ansættelsesperiode på mindst et halvt års varighed.

Såfremt leverandøren har mere end 20 ansatte, skal leverandøren tilkendegive, at han for de ansatte på den udbudte opgave har eller vil indføre en skriftligt formuleret politik vedrørende arbejdsfastholdelse.

Leverandøren skal på kommunens anmodning dokumentere, at kravet om ansættelser på særlige vilkår opfyldes.

Leverandøren skal på kommunens anmodning dokumentere, at kravet om en fastholdelsespolitik opfyldes.

Manglende overholdelse af ovenstående bestemmelser anses som misligholdelse, jf. bilag B. Dog vil der i tilfælde med mindre leverandører, hvor kravet om ansættelse af personer fra særlige grupper fører til krav om mindre end ½ årsværk, kunne træffes konkret aftale med kommunen om en alternativ løsning.

Der henvises til bilag A for ansættelse af personer fra særlige grupper mv.

      1. Etnisk ligestilling

Leverandøren skal tilkendegive, at han for de ansatte på de omhandlede opgaver har eller vil indføre en skriftligt formuleret politik med henblik på at ligestille personer med forskellig etnisk oprindelse.

Ligestillingspolitikken skal omfatte ansættelse, afskedigelse, forflyttelse, uddannelse, forfremmelse samt løn- og ansættelsesvilkår.

Politikken skal indeholde en målbar målformulering.

Den nævnte politik skal mindst gælde for en tidsperiode svarende til kontraktperioden.

Leverandøren skal på kommunens anmodning dokumentere tilstedeværelsen af den nævnte politik, ligesom leverandøren på anmodning skal redegøre for opfyldelsen af de opstillede mål.

Manglende overholdelse af ovenstående bestemmelser anses som misligholdelse af kontrakten, jf. bilag B.

  1. Prisforhold

    Dette kapitel om prisforhold angiver de generelle forudsætninger for fastsættelse af de beregnede priser.

    Vilkår vedrørende betalingsbetingelser og afregningsgrundlag fremgår af bilag B.

      1. Brugerbetaling og kommunalt tilskud

        Leverandører af madservice skal kunne tilbyde brugerne et måltid (f.eks. en hoved- og biret) i overensstemmelse med kommunens priskrav. Disse priskrav fremgår af bilag D.

        Det betyder, at leverandøren skal tilbyde mindst ét måltid, hvor brugerens egenbetaling svarer til egenbetalingen ved valg af den kommunale leverandørs tilbud. På den måde sikres det, at alle brugere - uanset valg af leverandør - tilbydes et måltid med den samme egenbetaling.

        Brugerens egenbetaling fremgår også af bilag D.

        Brugerens egenbetaling afregnes direkte mellem leverandøren og brugeren. Nærmere retningslinier herfor vil blive fastsat i leverandørhåndbogen.

        Leverandøren har mulighed for at tilbyde andre måltider eller måltidssammensætninger. For disse måltider vil kommunes tilskud, jf. bilag D, være uændret, mens brugerens egenbetaling kan variere både i opadgående og nedadgående retning. I relation hertil understreges det, at det kommunale tilskud aldrig kan være større end den valgte leverandørs pris.

        I tilfælde, hvor brugeren af madservice vælger et måltid, der er billigere end det kommunale tilskud, vil det kommunale tilskud blive reduceret tilsvarende, jf. Socialministeriets Vejledning af 9. oktober 2002 efter Lov om Social Service.

        For leverandører af madservice uden udbringning skal brugeren med sin underskrift kvittere for modtagelsen. Afhentes/spises maden hos leverandøren dagligt skal brugeren kvittere dagligt. Afhentes maden ugentligt skal brugeren kvittere ugentligt. Brugerens kvittering er leverandørens og kommunens dokumentation for, hvad der er leveret (antal måltider og type).

        I kontraktperioden vil kommunen udarbejde retningslinier for brugerens kvittering ved levering af samlet madservice. Retningslinierne vil komme til at fremgå af leverandørhåndbogen.

      2. Beregningsprincip

Prisfastsættelsen for den udbragte madservice tager udgangspunkt i de gennemsnitlige produktionsomkostninger pr. portion i de fire produktionskøkkener i Magistratens 3. Afdeling.

Enhedspriserne dækker omkostningerne forbundet med at producere og eventuelt levere én enhed. De omfatter samtlige omkostninger, der vedrører kommunens leverandørvirksomhed af madservice, herunder både direkte og indirekte omkostninger (inklusiv forrentning og afskrivning mv.).

Priserne og yderligere beskrivelse af beregningsprincipper og -forudsætninger fremgår af bilag D.

 

Bilagsfortegnelse

Bilag A Obligatorisk disposition for godkendelsesanmodninger

Bilag B Standardkontrakt for godkendte leverandører inden for
Århus Kommunes frit valgsordning

Bilag C Kvalitetsstandard og ydelsesbeskrivelse for madservice
+ pjece om takt og tone i Magistratens 3. Afdeling

Bilag D Priser og tilhørende beregningsgrundlag

Bilag E Statistik over samlet madservice fordelt på lokalområder

Bilag F Geografisk inddeling af lokalområder i Århus Kommune

 


Bilag B

Standardkontrakt

 

 

Standardkontrakt for godkendte leverandører inden for
Århus Kommunes frit valgsordning (madservice)

Mellem Århus Kommune, Magistratens 3. Afdeling

Afdelingen for Sundhed og Omsorg

Søren Frichs Vej 36 M

8230 Åbyhøj

(i det følgende kaldet kommunen)

og XX (den godkendte leverandør)

(i det følgende kaldet leverandøren)

er der indgået følgende

K O N T R A K T

om levering af madservice inden for Århus Kommunes frit valgsordning.

[godkendte ydelseskategorier...]

Indholdsfortegnelse

0. Kontraktens baggrund *

1. Kontraktgrundlag *

2. Omfang og løbetid *

3. Vilkår for arbejdets tilrettelæggelse mv. *

3.1 Krav til ydelserne *

3.2 Krav til arbejdets udførelse *

3.3 Personalemæsige forhold *

3.4 Særlige forhold *

3.5 Klager, tavshedspligt mv. *

4. Ansvar og forsikring *

5. Opsigelse og fornyet godkendelse *

6. Ophævelse og ekstraordinær opsigelse *

7. Sikkerhedsstillelse *

8. Overdragelse af opgaverne og ændring af ejerforhold *

9. Underleverandører *

10. Force majeure *

11. Værneting og lovgrundlag *

12. Fortrolighed *

13. Meddelelser *

14. Pris og honorar *

14.1 Brugerbetaling og kommunalt tilskud *

14.2 Betalingsbetingelser *

15. Ændringer i kontrakten - tilpasning *

16. Garantier *

17. Underskrift *

 

0. Kontraktens baggrund

Den 29. maj 2002 vedtog Folketinget en række ændringer af Lov om Social Service. Ændringerne indebærer bl.a., at der er indført frit leverandørvalg for så vidt angår personlig og praktisk hjælp, herunder madservice.

Leverandøren skal ud over nærværende kontrakt efterleve Lov om Social Service ved udførelsen af ydelserne efter denne kontrakt.

I overensstemmelse med de rammer, som følger af ændringerne i Lov om Social Service, har Århus Kommune udarbejdet et aftalegrundlag, som har dannet udgangspunkt for leverandørens anmodning om godkendelse.

På grundlag af dette godkendelsesmateriale og leverandørens anmodning har parterne indgået nærværende kontrakt. Kontrakten indebærer, at leverandøren er godkendt til at yde madservice i Århus Kommune.

1. Kontraktgrundlag

Bilagene er en del af aftalen. Såfremt der måtte være indbyrdes modstrid mellem, hvad der er anført i kontrakten og bilagene, har kontrakten fortrinsret frem for bilagene.

Som supplement til denne kontrakt og det tilhørende godkendelsesmateriale vil Århus Kommune udarbejde en håndbog (leverandørhåndbogen) med retningslinier for det daglige samarbejde med leverandører inden for frit valgsordningen.

Leverandørhåndbogens retningslinier er bindende for leverandørerne og har bl.a. som mål nærmere at beskrive de forpligtelser, der fremgår af kontrakten.

 

2. Omfang og løbetid

Godkendelse til at yde madservice medfører, at leverandøren er forpligtet til at yde den pågældende service hos alle brugere i de områder, godkendelsen omfatter (dog undtaget plejeboliger og lignende boligenheder), som ønsker at benytte sig af leverandørens ydelser. Denne forpligtelse vil efter konkret aftale kunne fraviges.

Nærværende kontrakt er gældende for de geografiske områder, som fremgår af bilag [XX].

Kontraktens løbetid er fra og med 1. april 2003 til og med 30. september 2005, hvor kontrakten udløber uden opsigelse.

Århus Kommune vil senest i løbet af første halvår 2004 foretage en evaluering af frit valgsordningen. På baggrund heraf vil byrådet skulle træffe beslutning om eventuelle justeringer af ordningen, herunder fremtidige kontraktperioder.

Senest 6 måneder forud for kontraktens udløb, skal leverandøren tilkendegive, om de ønsker at fortsætte som leverandør efter kontraktens udløb, jf. i øvrigt afsnit 5 om opsigelse og fornyet godkendelse og afsnit 15 om ændringer og tilpasninger i kontrakten.

3. Vilkår for arbejdets tilrettelæggelse mv.

3.1 Krav til ydelserne

3.1.1 Overordnede værdier

Leverandøren skal i mødet med brugeren efterleve de værdier og målsætninger, som fremgår af kommunens værdisæt.

Ved arbejdets udførelse gælder der et værdisæt, som kommunen gerne vil kendes ved og kendes på, og som leverandøren skal tage udgangspunkt i. Værdisættet består af 7 overordnede værdiord, som er dialog, ansvarlighed, nærvær, respekt, tillid, engagement og omtanke.

Kommunens madpolitik er under udarbejdelse og vil fremgå som krav til leverandørerne, når politikken er blevet politisk godkendt.

Kontraktens bestemmelser skal i sin helhed forstås i sammenhæng med disse værdier og målsætninger.

3.1.2 Kvalitetsstandard og ydelsesbeskrivelse for madservice

Ydelserne skal udføres i henhold den konkrete afgørelse (visitation) og ud fra Århus Kommunes serviceniveau.

Krav til serviceniveau fremgår af kvalitetsstandarden for madservice samt den mere detaljerede ydelsesbeskrivelse for de forskellige delydelser, jf. bilag C til godkendelsesdokumentet.

Det er således i ydelsesbeskrivelsen, at kravene til serviceniveau mv. for de enkelte delydelser er fastlagt.

3.1.3 Visitation og afgørelse

Det er kommunen, som på baggrund af en konkret, individuel vurdering af brugernes samlede behov og situation visiterer og dermed afgør ydelsernes omfang og art.

Denne visitation foretages af en visitator fra kommunens myndighedsfunktion. En afgørelse er skriftlig og indeholder skriftlig begrundelse samt oplysninger om, hvilket madtilbud brugeren er godkendt til.

Afgørelsen udgør samtidig beskrivelsen af den madservice, som leverandøren skal levere til brugeren og udgør dermed afregningsgrundlaget.

Der foretages fornyet visitation, når kommunen vurderer, at der er behov for det. Dog vil fornyet visitation som minimum finde sted én gang om året.

3.1.4 Fleksibilitet i ydelserne

Brugere af pleje og praktisk hjælp, herunder madservice, har ifølge § 75 f. i Lov om Social Service ret til helt eller delvist at vælge en anden hjælp end den, der er truffet afgørelse om.

Såfremt brugeren ønsker ændringer i den tildelte hjælp, som ændrer væsentligt ved madservicens form og/eller sigte, skal leverandøren orientere kommunen herom med henblik på eventuelt at revurdere brugerens behov (ny visitation), jf. i øvrigt afsnit 3.2.4.

3.1.5 Ændringer, opdateringer mv. i serviceniveau

Ydelsesbeskrivelse og kvalitetsstandard opdateres som udgangspunkt én gang årligt, men ændret lovgivning og kommunalt vedtagne ændringer kan medføre hyppigere opdateringer.

Kommunen vil give meddelelse til leverandørerne om ændringer i serviceniveau mv., og leverandørerne skal melde tilbage, når ændringerne er implementeret.

Når der er besluttet ændringer i serviceniveauet, vurderer kommunen, om enhedspriserne skal justeres i op- eller nedadgående retning.

Leverandørerne skal implementere ændringer i kravene med de tidsfrister, som fastsættes af kommunen, eller som følger af lovgivning.

Leverandøren er ved ændringer i serviceniveauet og dermed kravene til ydelserne berettiget til at opsige kontrakten med kommunen med 90 dages varsel i overensstemmelse med opsigelsesbestemmelserne i afsnit 5.

3.2 Krav til arbejdets udførelse

3.2.1 Deltagelse i samarbejdsforum

Århus Kommune har til hensigt at indlede et dialogbaseret samarbejde med de godkendte leverandører. Samarbejdets form og organisering er endnu ikke fastlagt endeligt og vil bl.a. afhænge af antallet af godkendte leverandører.

I den sammenhæng er leverandøren bl.a. forpligtet til at deltage i 2 årlige møder. Deltagelse i disse møder indgår i den beregnede timepris og afregnes derfor ikke særskilt.

3.2.2 Kontakt til kommunen

Leverandøren vil primært skulle kommunikere med kommunens myndighedsfunktion, jf. beskrivelsen i kapitel 3 i godkendelsesdokumentet. De nærmere kontaktflader mellem leverandøren og kommunen vil afhænge af opgavernes karakter mv.

Såfremt leverandøren ikke ved, hvilken enhed i kommunen der skal kontaktes, kan der altid rettes kontakt til Bestillerkontoret på telefon: 89 40 40 48.

3.2.3 Leveringstid og telefontid

Tidspunktet for levering/afhentning aftales mellem brugeren og leverandøren.

Leverandører af fleksibel mad - både for samlet madservice og madservice uden udbringning - skal kunne træffes telefonisk af brugeren og kommunen i tidsrummet kl. 08.00 -15.00 alle hverdage (mandag til fredag).

Leverandører af varmholdt mad - både for samlet madservice og madservice uden udbringning - skal kunne træffes telefonisk af brugeren og kommunen i tidsrummet kl. 08.00 -15.00 alle hverdage (mandag til fredag), samt i tidsrummet kl. 8.00 - 12.00 lørdag og søndag.

3.2.4 Pligt til indberetning af ændringer i behov mv.

Leverandøren er forpligtet til at meddele til kommunens myndighedsfunktion, såfremt brugeren selv tilkendegiver eller observeres at have problemer eller ændringer i behov (f.eks. behov for hjælp til mad, pleje, nye eller ændrede hjælpemidler, træning, aktiviteter). Samme forpligtigelse gælder, hvis leverandøren observerer, at brugeren har fået det bedre (ikke længere har behov for ydelser).

Kommunen kan fastlægge, hvordan meddelelsen skal finde sted.

3.2.5 Krav til arbejdets tilrettelæggelse og planlægning

Overordnet gælder det, at leverandøren skal sikre en god kvalitet i udførelsen af servicen, herunder god og effektiv brugerbetjening og brugerservice, der er målrettet ældre og handicappede, jf. afsnit 3.1.1.

Leverandøren erklærer at være opmærksom på, at der gælder særlige forvaltningsmæssige love og regler, som skal efterleves i forbindelse med arbejdets tilrettelæggelse, jf. Retssikkerhedsloven § 43.

3.2.6 Hygiejne og egenkontrol

Maden skal ernæringsmæssigt generelt leve op til "Anbefalinger for den danske institutionskost", Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (Veterinær- og Fødevaredirektoratet), 1999. Der henvises til http://www.vfd.dk.

Leverandøren skal være godkendt af den stedlige fødevareregion og skal leve op til de gældende regler om fødevarekontrol:

Herunder:

  • Bekendtgørelse nr. 352 af 30. maj 2002 om egenkontrol i fødevarevirksomheder mv.

  • Bekendtgørelse nr. 94 af 21. februar 2002 om uddannelse i fødevarehygiejne

  • Bekendtgørelse nr. 26 af 18. januar 2002 om autorisation mv. ved behandling og salg af fødevarer mv. samt kontrolmærkning af animalske fødevarer samt

  • Bekendtgørelse nr. 198 af 22. marts 2001 om fødevarehygiejne

Kommunen forbeholder sig ret til at inddrage fødevareregionernes vurdering i forbindelse med leverandørtilsynet.

3.2.7 Særlige krav ved udbringning af mad

For leverandører af samlet madservice gælder i særlig grad bestemmelserne om transport i Bekendtgørelse nr. 198 af 22. marts 2001 om fødevarehygiejne.

Ved levering af maden til brugerne gælder i øvrigt, at leverandørens personale (udbringer) skal efterleve kommunens generelle krav til takt og tone, jf. bilag C til godkendelsesdokumentet.

Udbringer skal altid være velsoigneret og iført rent og praktisk tøj.

Udbringer skal overfor modtagerne kunne fremvise legitimation. Afdelingen for Sundhed og Omsorg vil i forbindelse med udarbejdelse af leverandørhåndbogen udarbejde retningslinier for legitimationskortet.

Hvis brugeren ikke er hjemme, gælder oplysningspligt, jf. afsnit 3.4.1 nedenfor.

For leverandører af madservice med ugentlig levering kræves en varedeklaration på den leverede mad. Som minimum skal varedeklarationen indeholde:

  • Leverandørens navn
  • Indhold (oplistet i prioriteret rækkefølge, startende med den ingrediens, der er mest af)
  • Produktionsdato
  • Sidste anvendelsesdato

3.2.8 Beredskab og erstatningshjælp

Leverandøren skal sikre, at servicen leveres i overensstemmelse med den trufne afgørelse, så brugerne af servicen ikke mærker til de problemer, der måtte være i forhold til ledelse af eller arbejdstilrettelæggelse hos leverandøren, jf. Lov om Social Service § 75 b.

Leverandøren skal således have et beredskab, der kan håndtere hændelser som sygdom hos personalet, ferieperioder, personalemangel og lignende.

Aflysninger fra leverandøren:

Der må ikke aflyses hjælp til madservice.

Ved omlægning af aftaler i forhold til levering orienteres brugeren telefonisk eller skriftligt.

Hvis en daglig levering af f.eks. varm mad flyttes mere end 45 minutter i forhold til det aftalte tidspunkt, orienteres brugeren telefonisk.

Hvis en ugentlig levering af f.eks. frostmad flyttes mere end 90 minutter i forhold til det aftalte tidspunkt, orienteres brugeren telefonisk.

Aflysninger fra brugeren:

Leverandører af fleksibel mad - samlet madservice og madservice uden udbringning med afhentning - har krav på afregning, hvis brugeren aflyser maden efter kl. 9.00 på dagen for den aftalte levering. Dog skal aftalt levering til lørdag/søndag aflyses inden kl. 15.00 fredag.

Leverandører af varmholdt mad - samlet madservice og madservice uden udbringning med afhentning - har krav på afregning, hvis brugeren aflyser maden efter kl. 9.00 på dagen for den aftalte levering. Dette gælder alle ugens dage - mandag til søndag.

Udgiften ved senere aflysning end de anførte tidsfrister påhviler i alle tilfælde brugeren.

Aflysninger, der meddeles førend kl. 9.00 på dagen for den aftalte levering, honoreres ikke.

Ophør af leveringen, der kommer til leverandørens kendskab inden kl. 9.00 på dagen for den aftalte levering, honoreres ligeledes ikke.

Alle aflysninger skal indberettes elektronisk til Bestillerkontoret én gang om måneden.

3.2.9 Opdatering af informationsmateriale i brugerens hjem

Leverandører af samlet madservice har pligt til én gang i kvartalet at opdatere det informationsmateriale om frit valgsordningen og de godkendte leverandører, som befinder sig i de pågældende brugeres hjem.

3.3 Personalemæsige forhold

3.3.1 Uddannelsesmæssige krav

Leverandøren skal sikre, at personer, som tilvirker fødevarer, gennemfører en uddannelse med certifikat i fødevarehygiejne etableret efter reglerne i Lov om arbejdsmarkedsuddannelser. Der henvises i øvrigt til Bekendtgørelse om uddannelse i fødevarehygiejne, Bekendtgørelse nr. 94 af 21. februar 2002 og bilag B.

3.3.2 Ansættelse af personer fra særlige grupper

Leverandørerne skal sikre, at mindst 5 pct. af de stillinger, der anvendes til at opfylde kontrakten, besættes med medarbejdere fra særlige grupper, og ansættelsen skal være af mindst ½ års varighed.

Ved medarbejdere fra særlige grupper forstås arbejdstagere, der, såfremt de er under 30 år, har været ledige i mere end 13 uger, og, såfremt de er over 30 år, har været ledige i mindst 6 måneder, og som:

  1. kun vanskeligt kan opnå beskæftigelse på normale løn- og arbejdsvilkår

  1. har begrænsninger i arbejdsevnen

  1. har brug for arbejdspladserfaring, særligt i forhold til at fungere på en arbejdsplads eller

  1. har været ude for ændringer i sine forhold, som bevirker, at vedkommende ikke har mulighed for at skaffe det nødvendige til egen eller familiens forsørgelse

Leverandøren kan vælge at besætte ledige stillinger på særlige vilkår med arbejdstagere fra andre EU-lande, som tilhører en persongruppe, der svarer til den ovennævnte. Leverandøren kan ikke opfylde sin forpligtelse til at foretage ansættelser på særlige vilkår ved at overføre personer, som ved kontraktens indgåelse er ansat hos leverandøren, til den omhandlede arbejdsopgave.

Såfremt leverandøren ellers må afskedige medarbejdere, kan leverandøren overføre medarbejdere til at varetage den omhandlede arbejdsopgave, selv om det kan betyde, at kravet om ansættelse af medarbejdere fra særlige grupper midlertidigt ikke kan opfyldes.

Såfremt leverandøren ikke kan ansætte medarbejdere, der opfylder betingelserne for ansættelse på særlige vilkår, skal leverandøren rette henvendelse til kommunen og anmode om at få formidlet medarbejdere til ansættelse på særlige vilkår.

Såfremt leverandøren ikke ansætter en af Århus Kommune foreslået person, skal arbejdsgiveren give meddelelse om dette til kommunen. Denne meddelelse skal indeholde en begrundelse herfor.

Hvis Århus Kommune ikke kan foreslå medarbejdere fra de særlige grupper, jf. ovenfor, er leverandøren berettiget til at besætte stillingen på normale vilkår, selv om leverandørens forpligtelse dermed ikke overholdes.

Ovenstående bestemmelser medfører, at en leverandør med et antal ansatte, svarende til 10 fuldtidsstillinger (årsværk), på årsbasis skal have ansat personer fra særlige grupper, jf. ovenfor, svarende til mindst ½ årsværk og med en ansættelsesperiode på mindst ½ års varighed.

Såfremt leverandøren har mere end 20 ansatte, skal leverandøren tilkendegive, at han for de ansatte på den udbudte opgave har eller vil indføre en skriftligt formuleret politik vedrørende arbejdsfastholdelse.

Leverandøren skal på kommunens anmodning dokumentere, at kravet om ansættelser på særlige vilkår opfyldes.

Leverandøren skal på kommunens anmodning dokumentere, at kravet om en fastholdelsespolitik opfyldes.

Manglende overholdelse af ovenstående bestemmelser anses som misligholdelse, jf. afsnit 6.

Dog vil der i tilfælde med mindre leverandører, hvor kravet om ansættelse af personer fra særlige grupper fører til krav om mindre end ½ årsværk, kunne træffes konkret aftale med kommunen om en alternativ løsning.

3.3.4 Etnisk ligestilling

Leverandøren skal tilkendegive, at han for de ansatte på de omhandlede opgaver har eller vil indføre en skriftligt formuleret politik med henblik på at ligestille personer med forskellig etnisk oprindelse.

Ligestillingspolitikken skal omfatte ansættelse, afskedigelse, forflyttelse, uddannelse, forfremmelse samt løn- og ansættelsesvilkår.

Politikken skal indeholde en målbar målformulering.

Den nævnte politik skal mindst gælde for en tidsperiode svarende til kontraktperioden.

Leverandøren skal på kommunens anmodning dokumentere tilstedeværelsen af den nævnte politik, ligesom leverandøren på anmodning skal redegøre for opfyldelsen af de opstillede mål.

Manglende overholdelse af ovenstående bestemmelser anses som misligholdelse af kontrakten, jf. afsnit 6.

3.4 Særlige forhold

Leverandøren skal til enhver tid arbejde under hensyntagen til kommunens overordnede værdier, jf. afsnit 3.1.1, og skal i forhold til uforudsete situationer mv. agere under hensyntagen hertil.

Endvidere vil kommunen løbende orientere leverandøren om kommunens til enhver tid foreliggende instruktioner, som retter sig mod eksterne leverandører. Det påhviler leverandøren at handle under hensyntagen hertil.

3.4.1 Oplysningspligt

Leverandøren skal give kommunen oplysninger om forhold, der kan hindre opfyldelse af den indgåede kontrakt.


Leverandøren har pligt til uopholdeligt at underrette kommunen omalvorlige svigt - hvis brugerens grundlæggende behov for omsorg, pleje eller praktisk hjælp ikke tilgodeses, eller hvis en bruger bliver udsat for fysisk eller psykisk overgreb samt ved alle væsentlige uregelmæssigheder, der har betydning for opgavens planmæssige udførelse (herunder eksempelvis ved indlæggelse, afbestilling af aktiviteter, træning og ved dødsfald)

Endvidere skal kommunen omgående underrettes om alle større uheld eller ulykker af hensyn til besvarelse af forespørgsler fra pårørende, presse osv. Henvendelse af generel eller principiel karakter samt andre henvendelser fremsendes til kommunen.

 

Specielt ved udbringning af mad skal der omgående gives tilbagemelding til kommunen om alle uregelmæssigheder under udbringningen (herunder, hvis modtager ikke er hjemme/ikke lukker op eller forekommer at have behov for hjælp).

 

I kontraktperioden er der gensidig informations-/orienteringspligt mellem leverandøren og kommunen om forhold, der har relation til udførelsen af madservice. Endvidere henvises til afsnit 3.5.1 for så vidt angår behandling af reklamationer.

3.4.2 Skift af leverandør

Leverandøren kan ikke opsige en aftale med en bruger. Brugeren kan anmode om skift til en anden leverandør, og skift vil finde sted med 30 dages varsel. I særlige tilfælde kan kommunen dog godkende brugerens ønske om skift til en anden leverandør med kortere varsel. Leverandøren kan ikke kræve ekstra betaling i denne forbindelse.

3.5 Klager, tavshedspligt mv.

3.5.1 Reklamation og klagesagsbehandling

Leverandøren skal anvende et formaliseret system for reklamationer og klagesager. Registrering af reklamationer skal danne grundlag for korrigerende og forebyggende handlinger, således at gentagelsestilfælde undgås.

 

Klager vedrørende afgørelsen (visitationen) behandles af kommunens myndighedsfunktion. Modtager leverandøren klager vedrørende afgørelsen, henvises til kommunen.

 

Leverandøren skal én gang i kvartalet fremsende en oversigt over alle modtagne skriftlige klager. De nærmere retningslinier herfor vil blive beskrevet i leverandørhåndbogen.

 

Skriftlige klager fra brugere til leverandøren og/eller en underleverandør vedrørende forhold ved dennes medarbejderes udførelse af den aftalte opgave, besvares af den godkendte leverandør.

Leverandøren skal uden beregning medvirke til behandlingen af alle reklamationer og klagesager, herunder i forbindelse med sager i Klagerådet. Det sker bl.a. ved videregivelse af relevante oplysninger mv.

I forbindelse med reklamationer vil der skulle påregnes tidsforbrug på dialog med pårørende osv., som der er taget højde for i den beregnede timepris, jf. afsnit 14.

3.5.2 Løbende kontrol og brugerundersøgelse

Leverandørerne skal være indforstået med, at der udføres kvalitetskontrol, bl.a. ved registrering af klagesager, brugerundersøgelser, gennemgang af journaloplysninger, revurderinger, undersøgelse af overholdelse af tidsfrist for iværksættelse af madservicen mv.

Leverandøren skal være opmærksom på, at der én gang årligt gennemføres en brugerundersøgelse, og at resultaterne heraf offentliggøres.

3.5.3 Tavshedspligt

Leverandøren og dennes medarbejdere har tavshedspligt med hensyn til fortrolige oplysninger, som leverandøren i medfør af opgaveløsningen bliver bekendt med. Tavshedspligten gælder forhold omhandlende den enkelte bruger.

Alle leverandørens ansatte og eventuelle underleverandørers ansatte skal underskrive og efterleve en tavshedserklæring, hvoraf det fremgår, at medarbejderne har tavshedspligt, jf. borgerlig straffelovs § 152.

Forpligtigelsen til at underskrive tavshedserklæringen gælder såvel medarbejdere hos leverandøren som hos eventuelle underleverandører, der i forbindelse med opgaveløsningen faktisk bliver bekendt med fortrolige oplysninger. Forpligtelsen omfatter imidlertid ligeledes andre medarbejdere, der har adgang til fortrolige oplysninger, f.eks. via leverandørens eller underleverandørens IT-system.

Leverandøren har ansvaret for, at alle ansatte og eventuelle underleverandører lever op til disse krav.

Tavshedspligten er livslang og ophører ikke ved kontraktperiodens ophør.

3.5.4 Gave- og låneforbud

Leverandøren og dennes medarbejdere samt ægtefæller, nærtstående og pårørende må ikke modtage arv, gaver eller lignende økonomiske fordele fra brugerne.

Leverandøren og dennes medarbejdere samt ægtefæller, nærtstående og pårørende må ikke låne penge eller sælge varer til brugerne.

3.5.5 Tilkøbsydelser

De private leverandører har mulighed for at tilbyde brugerne tilkøbsydelser ud over de opgaver, som er indeholdt i ydelsesbeskrivelserne for madservice. Det skal bemærkes, at det kun er de private leverandører, som under den nuværende lovgivning har adgang til at levere tilkøbsydelser.

Såfremt leverandøren indgår aftale med en bruger af madservice om tilkøbsydelser, gøres der opmærksom på, at disse ydelser skal indgås via en særskilt aftale. Aftalen skal være skriftlig, og leverandøren skal efter anmodning dokumentere over for kommunen, hvilke aftaler der er indgået.

Brugeren skal selv betale for eventuelle tilkøbsydelser.

Tilkøbsydelser, som aftales mellem leverandøren og brugeren, er kommunen uvedkommende og uden økonomiske forpligtelser for kommunen. Alle aftaler skal indgås med respekt for vilkårene i Lov om visse forbrugsaftaler ("dørsalgsloven").

3.5.6 Statistik

Leverandøren skal være indstillet på at levere statistik til kommunen, som kommunen af lov- eller indberetningspligtige årsager er forpligtet til at levere.

Statistikken vil i vid udstrækning kunne udtrækkes direkte fra Århus Kommunes Omsorgssystem, men der kan eventuelt blive tale om supplerende statistik. Der er taget højde for sidstnævnte i den beregnede timepris.

4. Ansvar og forsikring

Såfremt leverandøren eller dennes medarbejdere eller elever i praktik under udførelse af sine forpligtelser i henhold til kontrakten ved handlinger eller undladelser forårsager skader på personer eller gods, er alene leverandøren eller eventuelt dennes medarbejdere ansvarlig for sådanne skader.

Leverandøren hæfter også for arbejdsskader på elever og praktikanter, så længe de er under leverandørens instruktionsbeføjelse. Leverandørens arbejdsskadeforsikring skal således omfatte denne persongruppe.

Såfremt skadelidte rejser krav mod kommunen i anledning af skader af enhver art, skal leverandøren friholde kommunen for ethvert krav og enhver udgift, herunder tillige sagsomkostninger, renter mv., som et sådant krav måtte medføre.

Leverandøren er forpligtet til at være dækket af sædvanlige forsikringer, herunder en erhvervsansvarsforsikring med en samlet forsikringssum på minimum 5 mio. kr. pr. skade og pr. år.

Kommunen vil kræve dokumentation herfor senest ved kontraktunderskrivelse og bede leverandøren forny dokumentation én gang årligt.

Leverandøren kan ikke ændre væsentlige forhold, herunder regulering af forsikringssummer i nedadgående retning, uden kommunens forudgående accept.

Såfremt leverandørens brugerantal i kontraktperioden overstiger 100, forbeholder kommunen sig ret til at kræve forsikringssummen hævet.

5. Opsigelse og fornyet godkendelse

I kontraktperioden, jf. afsnit 2, kan leverandøren opsige nærværende kontrakt når som helst med et varsel på 90 dage regnet til den 1. i en måned.

Kommunen kan - såfremt der foreligger en situation, hvor der er behov for at opsige alle eller en gruppe af leverandørkontrakterne - foretage sådanne opsigelser med 180 dages varsel til den 1. i en måned. En sådan opsigelse kan dog tidligst meddeles til ikrafttræden pr. 1. januar 2004. Kontrakten udløber dog uden opsigelse ved kontraktens udløb, jf. afsnit 2.

Kommunen vil kvartalsvis gennemføre vurdering af nye leverandører, der ønsker at blive godkendt. Ved disse vil leverandører, der er godkendt i Århus Kommune i et eller flere distrikter, kunne anmode om godkendelse i forhold til nye distrikter.

Godkendelse af leverandører, der i forvejen er godkendt af Århus Kommune, vil almindeligvis ske på grundlag af den tidligere godkendelse. Kommunen vil dog konkret vurdere, om der skal gennemføres en sædvanlig godkendelsesprocedure svarende til proceduren i forbindelse med førstegangsgodkendelse af leverandører i Århus Kommune. Endvidere skal leverandøren dokumentere, at leverandøren har den kapacitet og de ressourcer, der er nødvendige for, at leverandøren kan opfylde sine forpligtelser som leverandør til de nye ydelser eller udvidede distrikter, som leverandøren ansøger om godkendelse til.

Leverandører, der i forvejen er godkendt af kommunen, og som ønsker at fortsætte som godkendte leverandører med uændrede distrikter og ydelsesområder, skal på kommunens opfordring og med et varsel, der almindeligvis vil udgøre 6 måneder før den aktuelle/gældende kontrakts udløb, bekræfte denne interesse.

 

6. Ophævelse og ekstraordinær opsigelse

I tilfælde af væsentlig misligholdelse kan kontrakten ophæves eller - efter eget valg - opsiges med forkortet varsel. Ved væsentlig misligholdelse gælder dansk rets almindelig regler.

Det betragtes altid som væsentlig misligholdelse, hvis en leverandør får gæld til det offentlige af et sådant omfang, at den pågældende ikke ville være blevet godkendt som leverandør, hvis oplysningerne havde foreligget på godkendelsestidspunktet.

Såfremt en part misligholder sin kontrakt, uden at der dog foreligger væsentlig misligholdelse, vil den anden part være berettiget til - ekstraordinært - at opsige kontrakten med forkortet varsel.

Opsigelsesvarslet skal ved sådanne ekstraordinære opsigelser, f.eks. opsigelse som følge af manglende indberetninger i henhold til afsnit 3.2.4, fastsættes, så opsigelsesvarslet er rimeligt for begge parter.

Ved vurderingen af, om der foreligger misligholdelse, herunder væsentlig misligholdelse samt retsvirkningerne heraf, gælder dansk rets almindelige regler.

Leverandøren er således erstatningsansvarlig over for kommunen for dokumenterede økonomiske tab forårsaget af leverandørens misligholdelse af kontrakten, jf. dog afsnit 10 om force majeure.

En ophævelse af kontrakten er ikke til hinder for, at kommunen tillige kræver erstatning.

7. Sikkerhedsstillelse

Såfremt leverandøren i kontraktperioden opnår aftale med 50 brugere eller derover, skal leverandøren stille en uigenkaldelig anfordringsgaranti svarende til 5 pct. af den forventede årlige omsætning (ekskl. moms).

Århus Kommune udarbejder en obligatorisk garantitekst, som leverandørerne skal anvende.

Realiserer Århus Kommune sikkerhedsstillelsen, orienterer kommunen skriftligt leverandøren og sikkerhedsstilleren om baggrunden for, at garantien er gjort gældende og størrelsen af det hævede beløb. Beløbet udbetales til Århus Kommune inden 10 hverdage efter, kravet er stillet.

Sikkerhedsstillelsen skal indestå med det fulde beløb til tre måneder efter kontraktens udløb, og indtil eventuelle mangler er afhjulpet. Sikkerhedsstillelsen kan således tages i anvendelse efter kontraktperiodens udløb.

8. Overdragelse af opgaverne og ændring af ejerforhold

Godkendelsen af leverandøren og dermed kontrakten kan ikke overdrages uden forudgående samtykke fra kommunen. Såfremt den bestemmende indflydelse i leverandørens virksomhed overgår til en ny ejer, kræves ligeledes forudgående samtykke fra kommunen.

9. Underleverandører

Det er tilladt den godkendte leverandør at anvende underleverandører.

Der stilles som udgangspunkt samme betingelser til en underleverandør som til den godkendte virksomhed.

Den godkendte virksomhed er i alle forhold sammen med underleverandøren ansvarlig over for kommunen uanset, om opgaven udføres af underleverandører eller af leverandøren selv.

Det fremgår af leverandørhåndbogen, i hvilket omfang kommunen skal godkende underleverandører.

Såfremt leverandøren efter kontraktens indgåelse ønsker at benytte underleverandører, skal dette meddeles skriftligt til kommunen, som herefter er berettiget til at betragte en sådan ændring som en ansøgning om en ny godkendelse. I givet fald underretter kommunen skriftligt leverandøren herom og iværksætter godkendelsesproceduren.

10. Force majeure

I det omfang udefra kommende begivenheder, som leverandøren ikke er herre over såsom krig, naturkatastrofer, strejker, som ikke skyldes leverandørens egne forhold, lock-out eller anden force majeure, forhindrer leverandøren i at opfylde de forpligtelser, han i nærværende kontrakt har påtaget sig, foreligger der ikke misligholdelse, og kommunen er ikke berettiget til at gøre misligholdelsesbeføjelser gældende.

Såfremt sådanne omstændigheder indtræder, påhviler det leverandøren straks at tage effektive skridt til med alle til rådighed stående midler at overvinde den pågældende hindring eller formindske dens virkning. Leverandøren er endvidere forpligtet til straks at give kommunen meddelelse herom.

Det bemærkes, at det ikke betragtes som force majeure, hvis snevejr, glat føre eller lignende vanskeliggør trafikforholdene.

Kommunen har dog ret til at lade arbejdet udføre selv eller af andre, så længe leverandøren er forhindret som følge af force majeure.

11. Værneting og lovgrundlag

Værneting er i alle tilfælde Retten i Århus. Lovgrundlag er i alle tilfælde dansk lov.

12. Fortrolighed

Parterne (kommunen og leverandøren) anerkender, at de har modtaget eller igennem kontraktperioden vil modtage oplysninger om den anden part og dennes virksomhed, som er af fortrolig karakter, jf. i øvrigt bestemmelserne om tavshedspligt under afsnit 3.5.3.

13. Meddelelser

Enhver meddelelse i henhold til denne kontrakt skal sendes til følgende adresser:

Kommunen:

Århus Kommune, Magistratens 3. Afdeling

Bestillerkontoret

Søren Frichs Vej 36 M

8230 Åbyhøj

Mrk. "Frit valg - leverandørhenvendelse"

Leverandøren:

XX

Det daglige samarbejde mellem leverandøren og kommunen er beskrevet i godkendelsesmaterialet.

14. Pris og honorar

Der henvises til bilag D til godkendelsesmaterialet.

I aftalen er enkelte steder anført, at nogle nærmere angivne ydelser ikke afregnes særskilt, idet der er taget højde herfor i de beregnede priser. De anførte henvisninger er alene eksempler, idet alle leverandørens generelle ydelser udføres af og bekostes af leverandører, der, således såvel i forhold til brugerne som i forhold til Århus Kommune, er indeholdt i de beregnede priser.

De eneste tilfælde, der er undtaget herfra, er de tilfælde, der specifikt er fremhævet i nærværende aftale. Det bemærkes, at aftalens opsigelsesbestemmelser, herunder begrænsningerne i Århus Kommunes ret til at ændre aftalen, er fastlagt under hensyntagen hertil.

14.1 Brugerbetaling og kommunalt tilskud

Leverandører af madservice skal kunne tilbyde brugerne et måltid (f.eks. en hoved- og biret) i overensstemmelse med kommunens priskrav. Disse priskrav fremgår af bilag D til godkendelsesdokumentet.

Det betyder, at leverandøren skal tilbyde mindst ét måltid, hvor brugerens egenbetaling svarer til egenbetalingen ved valg af den kommunale leverandørs tilbud. På den måde sikres det, at alle brugere - uanset valg af leverandør - tilbydes et måltid med den samme egenbetaling.

Brugerens egenbetaling fremgår også af bilag D til godkendelsesdokumentet.

Brugerens egenbetaling afregnes direkte mellem leverandøren og brugeren. Nærmere retningslinier herfor vil blive fastsat i leverandørhåndbogen.

Leverandøren har mulighed for at tilbyde andre måltider eller måltidssammensætninger. For disse måltider vil kommunes tilskud, jf. bilag D, være uændret, mens brugerens egenbetaling kan variere både i opadgående og nedadgående retning. I relation hertil understreges det, at det kommunale tilskud uden moms aldrig kan være større end den valgte leverandørs pris uden moms.

I tilfælde, hvor brugeren af madservice vælger et måltid, der er billigere end det kommunale tilskud, vil det kommunale tilskud blive reduceret tilsvarende, jf. Socialministeriets Vejledning af 9. oktober 2002 efter Lov om Social Service.

Den udgående moms forventes endvidere refunderet af kommunen. Momsrefusionen fra kommunen forventes at svare til momsen af ydelser, der er prissat svarende til kommunens priskrav. Kompensation for moms for de ydelser, der afviger fra kommunens priskrav er endnu uafklaret. Der afventes svar på dette spørgsmål fra Socialministeriet.

For leverandører af madservice uden udbringning skal brugeren med sin underskrift dagligt kvittere for modtagelsen. Er brugeren visiteret til ugentlig afhentning, skal brugeren kvittere ugentligt ved afhentning. Brugerens kvittering er leverandørens og kommunens dokumentation for, hvad der er leveret (antal måltider og type).

I kontraktperioden vil kommunen udarbejde retningslinier for brugerens kvittering ved levering af samlet madservice. Retningslinierne vil komme til at fremgå af leverandørhåndbogen.

14.1.2 Beregningsprincip

Prisfastsættelsen for den udbragte madservice tager udgangspunkt i de gennemsnitlige produktionsomkostninger pr. portion i de fire produktionskøkkener i Magistratens 3. Afdeling.

Enhedspriserne dækker omkostningerne forbundet med at producere og eventuelt levere én enhed. De omfatter samtlige omkostninger, der vedrører kommunens leverandørvirksomhed af madservice, herunder både direkte og indirekte omkostninger (inklusiv forrentning og afskrivning mv.).

Priserne og yderligere beskrivelse af beregningsprincipper og -forudsætninger fremgår af bilag D til godkendelsesdokumentet.

14.2 Betalingsbetingelser

Århus Kommune sender betaling for leverede varer og tjenesteydelser 30 kalenderdage efter fremsendelse af betalingsanmodning (faktura).

Sidste rettidige betalingsdag er således fakturaens fremsendelsesdag plus 30 kalenderdage. Falder den således beregnede sidste rettidige betalingsdag på en lørdag, søn- og helligdag eller Grundlovsdag, vil førstkommende hverdag være sidste rettidige betalingsdag.

Ovenstående betalingsbetingelser er standard for betalinger fra Århus Kommune.

15. Ændringer i kontrakten - tilpasning

Ændringer i kontrakten kan kun ske med kommunens og leverandørens skriftlige samtykke.

Parterne er berettiget til at forlange sådanne ændringer i kontrakten, som er nødvendige for at tilpasse kontrakten til ændrede myndighedskrav. Såfremt en part finder, at ændrede forhold berettiger parten til ændringer, skal den anden part orienteres herom bilagt fornøden dokumentation for de ønskede ændringer. Parterne er herefter forpligtede til at gennemføre gensidigt imødekommende forhandlinger med henblik på at tilpasse kontrakten i overensstemmelse med de ændrede forhold.

16. Garantier

Leverandøren indestår for, at alt arbejde, der udføres i henhold til nærværende kontrakt, udføres i overensstemmelse med god skik i branchen.

Leverandøren garanterer, at der stilles kvalificerede og tilstrækkelige ressourcer til rådighed, således at leverancerne kan foregå uforstyrret af fravær i forbindelse med f.eks. ferie, kursus, sygdom mv. og personaleafgang.

 

17. Underskrift

Denne kontrakt oprettes i 2 underskrevne eksemplarer, hvoraf det ene beror hos kommunen og det andet hos leverandøren.

Således aftalt:

, den

 

For leverandøren:

 

 

 

_____________________________

 

For Århus Kommune

Århus, den

 

 

 

_________________________________________

Sundhedsrådmand Niels Erik Eskildsen

 

 

_________________________________________

Afdelingschef Carsten Nykjær

BILAGSFORTEGNELSE

[Ikke endelig fortegnelse]

  • Godkendelsesmateriale (godkendelsesdokument samt bilag)

  • Leverandørens anmodning

  • Områder, hvor leverandøren er godkendt

  • Spørgsmål og svar

  • Eventuelle rettelsesblade mv.


BILAG C

Bilag C

YDELSESBESKRIVELSE

for

MADSERVICE

 

 

Århus Kommune

Magistratens 3. Afdeling,

Afdelingen for Sundhed og Omsorg,

2003

 

 

Lovgrundlag

Ydelsesbeskrivelse for madservice

Lov om social service §71.

Behov

Brugere, som på grund af midlertidig eller varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, eller sociale problemer, ikke selv kan lave mad.

Ydelse

Madservice er et visiteret tilbud, hvor ydelsen er:

1. Samlet madservice

Maden produceres uden for brugerens hjem og leveres til brugeren.

2. Madservice uden udbringning

Maden produceres uden for brugerens hjem og brugeren sørger selv for at hente maden eller kan komme og spise maden hos leverandøren. (f.eks. et cafeteria eller en kro).

Formål

  1. Medvirke til, at brugeren får velsmagende, sund og ernæringsrigtig mad tilpasset den enkeltes behov.
  1. Sikre brugerens velvære og trivsel.

Beskrivelse

1. Samlet madservice

Samlet madservice betyder, at leverandøren producerer maden og er ansvarlig for, at brugeren får leveret maden i hjemmet.

Samlet madservice består af følgende ydelser:

1.a. Samlet madservice (hovedret og for-/efterret (biret) med daglig levering i hjemmet) - normalkost.

1.b. Samlet madservice (hovedret og for-/efterret (biret) med ugentlig levering i hjemmet) - normalkost.

1.c. Samlet madservice (hovedret og for-/efterret (biret) med daglig levering i hjemmet - diætkost og specialkost.

1.d. Samlet madservice (hovedret og for-/efterret (biret) med ugentlig levering i hjemmet - diætkost og specialkost.

 

2. Madservice uden udbringning

Madservice uden udbringning betyder, at leverandøren producerer maden og er ansvarlig for, at brugeren enten tilbydes at afhente maden hos leverandøren eller kan spise maden hos leverandøren alle hverdage.

Madservice uden udbringning består af følgende ydelser:

2.a Madservice uden udbringning (hovedret og for-/efterret (biret) daglig afhentning/bespisning - normalkost.

2.b Madservice uden udbringning (hovedret og for-/efterret (biret) ugentlig afhentning - normalkost.

2.c Madservice uden udbringning (hovedret og for-/efterret (biret) daglig afhentning/bespisning - diætkost og specialkost.

2.d Madservice uden udbringning (hovedret og for-/efterret (biret) ugentlig afhentning - diætkost og specialkost.

Serviceniveau

Den bevilgede madservice vurderes efter behov og revurderes mindst én gang om året.

Visitationsbesøg aftales senest 2 hverdage efter henvendelsesdatoen.

Henvendelsesdato: Den dato, hvor den pågældende bruger første gang henvender sig om hjælp.

Iværksættelse af madservice skal ske senest 12 dage efter visitationsbesøget. Visitator i Århus Kommune vil sende (faxe eller sende elektronisk) brugerens afgørelsesskema til leverandøren samme dag, som visitationsbesøget er foregået.

Århus Kommune stiller omkostningsfrit en fryser og/eller ovn tilrådighed for brugere, når det er en forudsætning for opvarmning/ opbevaring af maden.

Af afgørelsesskemaet vil fremgå, hvem der er Århus Kommunes visitator.

Navnet på leverandørens kontaktperson for den enkelte bruger samt firmaets hovedtelefonnummer (herunder den ansvarlige leders træffetid) skal fremgå af særskilt ark, der opbevares i brugerens hjem i samarbejdsbogen.

Ernæring

Maden skal være sund og af høj kvalitet, og næringsindholdet skal leve op til anbefalingerne i "Anbefalinger for den danske institutionskost", Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.

Valgmuligheder

Brugerne skal tilbydes valgfrihed, herunder menuvalg. I madtilbuddet skal der tages højde for, at brugerne har forskellige ønsker og behov, som kan imødekommes gennem muligheden for at vælge til og fra.

Menuvalg

  1. Menuvalg fastsættes af leverandøren.
  1. For-/efterretter (biretter) kan til- og fravælges.

Diætkost

Lægeordinærede diæter skal kunne tilbydes. Ved levering af diætkost skal der leves op til anbefalingerne i "Anbefalinger for den danske institutionskost".

Portionsstørrelser

Århus Kommune har fastsat minimumskrav for størrelsen af de portioner, der produceres. Leverandøren skal i menuplanen tydeligt angive tilbehør til menuen. Der skal endvidere i menuplanen tages højde for søndage og helligdage.

 

Minimum portionsstørrelse

Hel kød, færdig stegt/kogt

100 gram

Fars

120 gram

Sammenkogte retter

2,4 dl.

Fisk, kogt/stegt

125-150 gram

Sovs

1,2 dl.

Stuvninger

2,4 dl.

Kartofler

150 gram

Ris, kogte

150 gram

Kartoffelmos

200 gram

Grøntsager, salater, råkost

75 gram

Supper/mælkemad

2,4 dl.

Frugtgrød

2,4 dl.

Biretter- fromager og lign.

1,8 dl.

Telefontid

Leverandøren af fleksibel mad - både for samlet madservice og madservice uden udbringning - skal kunne træffes telefonisk af brugeren og kommunen i tidsrummet kl. 08.00 - 15.00 (mandag-fredag).

Leverandøren af varmholdt mad - både for samlet madservice og madservice uden udbringning - skal kunne træffes i tidsrummet kl. 08.00 - 15.00 (mandag-fredag) samt i tidsummet kl. 08.00 - 12.00 (lørdag-søndag).

Serviceniveau - samlet madservice

Leverandøren må ikke aflyse indgåede aftaler med bruger om samlet madservice.

Omlægning af aftaler

Ved omlægning af aftaler i forhold til levering orienteres brugeren telefonisk eller skriftligt.

Hvis en leverance af daglig levering, f.eks.varm mad, flyttes mere end 45 minutter i forhold til det aftalte tidspunkt, orienteres brugeren telefonisk.

Hvis en leverance af ugentlig levering, f.eks. fleksibel mad såsom nedkølet mad eller frostmad, flyttes mere end 90 minutter i forhold til det aftalte tidspunkt, orienteres brugeren telefonisk.

Leveringstid

Leverandøren aftaler tidspunkt for levering med bruger.

Pligt til indberetning af ændringer i behov mv.

Leverandøren er forpligtet til at meddele til Århus Kommunes visitator for den enkelte bruger, såfremt brugeren selv tilkendegiver eller observeres at have problemer eller hvis der sker ændringer i brugerens behov.

Serviceniveau - madservice uden udbringning

Leverandøren må ikke aflyse indgåede aftaler med bruger om madservice uden udbringning, når bruger vælger selv at hente maden.

Leverandøren skal tilbyde bruger at kunne afhente eller spise maden hos leverandøren alle hverdage.

Leverandøren skal desuden tilbyde bruger mulighed for køb af mad til lørdag, søndag samt helligdage.

Åbningstider

Leverandøren fastsætter selv sin åbningstid. Tiderne skal fremgå af informationsmaterialet.

Pligt til indberetning af ændringer i behov mv.

Leverandøren er forpligtet til at meddele til Århus Kommunes visitator for den enkelte bruger, såfremt brugeren selv tilkendegiver eller observeres at have problemer eller hvis der sker ændringer i brugerens behov.

Kvalitetsmål

Århus Kommune har formuleret en række kvalitetsmål for madservice.

Kvalitetsmål for madservice

  1. Der skal sikres tilfredsstillende leveringssikkerhed og brugertilfredshed med den madservice brugerne modtager.

  1. Levering af samlet madservice skal kunne tilbydes (iværksættes) senest 12 hverdage efter visitationsbesøget.

  1. Madservice uden udbringning skal kunne tilbydes (iværksættes) senest 12 hverdage efter visitationsbesøget.

Målemetode og opfølgning

Ansvaret for målemetode og opfølgning i forhold til kvalitetsmålene påhviler Århus Kommune, Myndighedsfunktionen.

Målemetoden for brugertilfredsheden er en årlig brugerundersøgelse. Resultaterne fra brugerundersøgelsen vil blive offentliggjort og drøftet med leverandørerne.

Målemetoden for iværksættelse af bevilget madservice er én årlig stikprøve af 10 repræsentativt udvalgte madleverancer.

Resultaterne fra brugerundersøgelsen vil blive offentliggjort og drøftet med leverandørerne.

 

 

Denne pjece beskriver Århus Kommunes tilbud indenfor madservice.

Pjecen er samtidig en kvalitetsstandard for området. En kvalitetsstandard er:

  1. En synliggørelse af borgernes rettigheder og pligter
  1. Et redskab til at afstemme borgernes forventninger til kommunens serviceniveau
  1. En forudsætning for at borgerne kan deltage i debatten om kommunens serviceniveau
  1. Et grundlag for borgerne til at bedømme om ydelserne er i overensstemmelse med de politiske beslutninger - uanset om madservicen leveres af den kommunale madleverandør eller et privat firma.

Fra og med april 2003 kan du frit vælge om madservicen skal leveres af Århus Kommune eller af en de godkendte private madleverandører.

Har du behov for madservice skal du kontakte dit lokalcenter. Visitatorerne vil sikre at sagsbehandlingen sker ud fra serviceniveauet i kvalitetsstandarden for madservice samt ud fra afdelingens vision, værdier og overordnede mål.

Alle ansatte kender og arbejder efter visionen, værdierne og målene i den daglige kontakt med brugerne. Nederst på pjecens sider kan du læse de syv værdiord som vi gerne vil kendes ved og kendes på: Dialog, Ansvarlighed, Respekt, Tillid, Engagement, Nærvær, Omtanke.

Læs pjecen igennem - og har du spørgsmål er du velkommen til at kontakte dit lokalcenter.

Venlig hilsen

Niels Erik Eskildsen

Sundhedsrådmand

 

 

 

Hvordan vurderes behov for madservice?

Hvis du har behov for madservice, skal du henvende dig til dit lokalcenter:

 

 

 

 

 

 

 

Senest 2 hverdage efter, at lokalcentret har fået henvendelsen, kontaktes du af en visitator, som sammen med dig skal vurdere behovet for madservice. Der aftales et besøg i dit hjem. Pårørende, bekendte eller en frivillig bisidder er velkomne til at deltage i mødet.

Kommunen træffer afgørelse om tildeling af madservice. Tildelingen sker altid på baggrund af en konkret, individuel vurdering af din samlede situation og behov.

Vurderingen foretages af en medarbejder fra Århus Kommune (visitator). Vurderingen sker ud fra serviceniveauet i kvalitetsstandarden for madservice samt afdelingens vision, værdier og overordnede mål.

Ved tildelingen lægges vægt på:

  1. hvad kan du gøre selv?
  1. er der en ægtefælle eller andre i dit hjem, der kan hjælpe med at lave mad.
  1. særlige behov vedrørende madens konsistens, indhold m.m.

Århus Kommunes visitator udarbejder efterfølgende en afgørelse i samarbejde med dig og eventuelle pårørende eller bisidder.

Af afgørelsen fremgår hvor længe du vil modtage madservice, hvor ofte maden leveres eller kan afhentes samt hvilken madleverandør du har valgt.

Det fremgår desuden af afgørelsen, hvilke ydelser der er bevilget, og hvilke man ikke har kunnet bevilge i forhold til din anmodning om hjælp. Alle bevillinger og afslag vil være begrundede.

 

Hvad kan Århus Kommune tilbyde?

Inden for madservice tilbydes:

  1. Normal mad samt specialmad og lægeordineret diætmad
  1. At maden leveres dagligt i dit hjem (for eksempel varm mad)
  1. At maden leveres én gang om ugen i dit hjem ("fleksibel mad" - for eksempel nedkølet mad og frostmad)
  1. Mad du kan hente og/eller spise hos leverandøren - for eksempel på en café, kro, eller et cafeteria.

Mad leveret dagligt i hjemmet tilbydes hvis du af individuelle årsager ikke kan modtage fleksibel mad - for eksempel nedkølet mad eller frostmad.

Når du får bevilget madservice, vil Århus Kommune sikre at maden leveres eller kan afhentes/spises hos leverandøren hurtigst muligt og senest 12 dage efter visitationen.

Den mad, du modtager i hjemmet, må ikke aflyses af leverandøren.

Er du bevilget mad med ugentlig levering i hjemmet kan du gratis låne en fryser og/eller ovn af Århus Kommune, hvis du ikke selv har en.

 

Behov vurderes løbende

Dit behov for madservice revurderes mindst én gang om året eller efter behov af kommunens visitator. Forud for dette besøg vil visitatoren kontakte dig for at aftale et tidspunkt for besøget. Personalet vil derudover løbende følge dit behov for modtagelse af madservice.

 

Hvis maden gentagne gange fravælges skal der eventuelt ske en revurdering af den bevilgede madservice for at få justeret madtilbudet.

 

Valgfrihed

Madservice i Århus Kommune indebærer valgfrihed. Du har således mulighed for at tilvælge og fravælge for-/ og efterretter (biretter) og kan vælge mellem forskellige menuer (hovedret samt biret). Det konkrete menuvalg fastsættes af leverandøren.

Hvis en leverandør tilbyder andet end hovedret og biret er dette en ekstra ydelse, som du selv skal betale for. En ekstra ydelse kan for eksempel være tilbud om frokostpakker og dagligvarer.

Hvis du bevilges madservice uden udbringning kan du vælge, om du vil spise hos leverandøren eller selv hente maden.

 

Du har mulighed for at aftale med leverandøren at modtage daglig levering af maden i hjemmet, selv om du er bevilget ugentlig levering af maden i hjemmet.

Eventuelle merudgifter forbundet med fravigelse fra den bevilgede madservice skal du dog selv afholde.

Ønsker du at ændre den bevilgede form for madservice kontaktes visitator.

 

Hvor kan du få maden fra?

Fra april 2003 skal du vælge, om du vil have maden leveret fra Århus Kommune eller et af de private firmaer, som kommunen har godkendt. I forbindelse med visitationsbesøget vil du få udleveret informationsmateriale fra de forskellige leverandører.

I informationsmaterialet kan du få en præsentation af hver enkelt leverandør. Informationerne opdateres løbende, så du har et godt grundlag at træffe dit valg af leverandør ud fra.

Hvis du ønsker at ændre dit valg af leverandør, skal du blot henvende dig til visitator, der er angivet på afgørelsesskemaet.

Du kan med 30 dages varsel vælge en anden leverandør.

De private leverandører er ligesom Århus Kommunes leverandører, forpligtet til at efterleve kommunens kvalitetsstandard for madservice.

 

Hvem udbringer maden?

Når du modtager madservice fra Århus Kommune eller et af de private firmaer, er alle medarbejdere i besiddelse af et ID-kort med billedlegitimation. Alle medarbejdere har tavshedspligt. Personalet har dog pligt til at fortælle visitator om forhold, der har betydning for den mad der leveres. Det kan for eksempel være ændringer i din helbredstilstand.

Leverandøren og dennes medarbejdere samt ægtefæller, nærtstående og pårørende må ikke modtage arv, gaver eller lignende økonomiske fordele fra dig.

Leverandøren og dennes medarbejdere samt ægtefæller, nærtstående og pårørende må ikke låne penge eller sælge varer til dig.

 

Hvornår leveres/serveres maden?

Tidspunkter for levering af udbragt mad og servering af mad som spises hos leverandøren varierer afhængig af dit valg af leverandør.

Tidspunkter for levering/servering af maden vil fremgå af leverandørernes informationsmateriale og aftales i øvrigt direkte mellem dig og leverandøren.

Af hensyn til madens kvalitet skal du være hjemme, når maden leveres. Maden leveres kun, når du selv er til stede i hjemmet. Det er derfor vigtigt at melde afbud til leverandøren, hvis du for eksempel er bortrejst på tidspunktet for levering af maden.

Er du forhindret i at modtage fleksibel mad, skal du kontakte leverandøren senest klokken 09.00 på dagen for den aftalte levering. Aftalt levering til lørdag/søndag skal afbestilles senest klokken 15.00 fredag.

Er du forhindret i at modtage dagligt leveret/serveret varmholdt mad skal du kontakte leverandøren senest klokken 09.00 på dagen for den aftalte levering - dette gælder for alle ugens dage, mandag-fredag.

Hvis du ikke kontakter leverandøren indenfor de anførte tidsfrister påhviler udgiften dig.

Hvis du ikke har meldt afbud, vil personalet af hensyn til din sikkerhed kontakte pårørende. Hvis dette ikke er muligt, vil personalet i tvivlstilfælde rekvirere en låsesmed. Udgiften til en låsesmed påhviler dig.

 

Ændringer i aftalen

Sker der omlægning af en aftale om mad leveret i dit hjem, vil du blive orienteret telefonisk eller skriftligt af leverandøren.

Hvis den daglige levering af varm mad flyttes mere end 45 minutter i forhold til det aftalte tidspunkt, vil du blive orienteret telefonisk. Hvis den ugentlige levering af maden flyttes mere end 90 minutter i forhold til det aftalte tidspunkt, vil du blive orienteret telefonisk.

 

Tilfredshed med maden

Århus Kommune undersøger én gang årligt tilfredsheden med maden. Der udsendes et spørgeskema til alle modtagere af madservice.

 

Hvad koster maden?

Når du får bevilget madservice fra Århus Kommune betaler du ikke den fulde pris for maden. I kommunens madpris er nemlig indregnet et økonomisk tilskud, der varierer alt efter hvilken form for madservice du bevilges.

Tilskuddet for den kommunale madservice fastsættes én gang årligt af Århus Byråd og vil blive oplyst under visitationsbesøget.

Alle leverandører kan som minimum levere et hovedmåltid svarende til de madpriser som Århus Kommune har fastsat. Madpriserne vil blive oplyst under visitationsbesøget og fremgå af informationsmaterialet.

 

Hvis maden ikke lever op til dine forventninger

Vi håber naturligvis du bliver tilfreds med maden. Hvis maden ikke lever op til dine forventninger er det bedst først at henvende sig direkte til madleverandøren - og ellers kontakte Århus Kommunes visitator.

Du kan også klage skriftligt til:

Klagerådet,

Rådhuset, 8100 Århus C.

Klagerådet kan indstille til Århus Kommune at konkrete sager bliver behandlet igen, men kan ikke ændre den konkrete afgørelse.

Kommunens afgørelse kan ankes til Det Sociale Nævn efter en behandling i Klagerådet. Du bliver gjort opmærksom på klagemulighederne ved afslag.

For oplysninger om de øvrige tilbud fra Afdelingen fra Sundhed og omsorg henvises til kommunens hjemmeside: www.aarhus.dk/kommune.

 

 

 


BILAG D

Prisberegning

 

Afregning

Der afregnes efter antal leverede måltider.

Det er op til den enkelte leverandør at bestemme, hvilken produktionsmetode der benyttes. Afregningsprisen med kommunen er dog afhængig af, hvilket tilbud brugeren er visiteret til, samt hvad leverandøren er godkendt til.

Måltidspriserne afspejler alle kommunens gennemsnitlige langvarige faktiske omkostninger til produktionen og leveringen. I prisen er derfor udover de direkte omkostninger i form af løn og råvarer indregnet alle følgeudgifter til ledelse, husleje, afskrivninger m.v.

 

Afregning efter leverede måltider afviges dog i følgende situationer:

  1. Medmindre andet er aftalt, har leverandøren krav på fuld afregning, hvis leveringen aflyses efter kl. 9.00 samme dag, maden skulle have været leveret. Aflysninger, der meddeles inden kl. 9.00 samme dag, maden skulle have været leveret, honoreres ikke. Ophør af leveringen, der kommer til leverandørens kendskab inden kl. 9.00 samme dag, maden skulle have været leveret, honoreres ligeledes ikke. For levering af fleksibel mad lørdag/søndag er fristen for aflysning fredag kl. 15.00
  1. Det forudsættes, at leveringen ophører ved dødsfald eller fraflytning
  1. Brugeren kan kun opnå tilskud til ét måltid (hovedret eller hovedret plus biret) om dagen. Hvis brugeren ønsker flere måltider til samme dag skal brugeren betale fuld pris incl. moms for måltid nr. 2 samt efterfølgende måltider. Brugeren kan dog afhente, afregne og kvittere flere måltider samme dag, såfremt antallet af måltider svarer til samme antal dage, der kvitteres for

 

Opgaver inkluderet i den fastsatte portionspris (priskrav)

Generelt afspejler priskravet Århus Kommunes aktuelle serviceniveau, som fremgår af kvalitetsstandard og ydelsesbeskrivelse for madservice, jf. bilag C. En del af kommunens opgavevaretagelse er reguleret i form af instruktioner og vejledninger. Opgaver relateret hertil er også omfattet af prisen, ligesom opgaver, der vedrører de særlige forvaltningsmæssige love og regler inden for dette område, er omfattet, jf. Retssikkerhedsloven § 43.

I det følgende er fremhævet nogle af de konkrete opgaver, som er indregnet i priskravet. Listen er ikke udtømmende.

I prisen er der bl.a. indregnet omkostninger til:

Generelt

  1. levering af tilbehør, der er pakket særskilt i forbindelse med leveringen af madservicen
  1. efter henvendelse at give diætvejledning samt råd og vejledning overfor brugerne, pårørende samt personale
  1. egenkontrol, f.eks. i form af prøvesmagninger, smagspaneler og lignende kvalitetscheck

Særligt om daglig levering

  1. den fornødne kapacitet til at kunne levere mad alle ugens dage
  1. at leverandøren af madservice kan træffes telefonisk af brugeren og kommunens myndighedsafdeling i tidsrummet kl. 08.00 - 15.00 alle ugens dage
  1. et beredskab, således at madleveringen helt kan undgå aflysninger

Særligt om ugentlig levering

  1. at leverandøren af madservice kan træffes telefonisk af brugeren og kommunens myndighedsafdeling i tidsrummet kl. 08.00 - 15.00 alle hverdage
  1. et beredskab, således at madleveringen helt kan undgå aflysninger

Tillæg: Særligt om diæter og specialkost

  1. at leverandøren skal kunne levere alle typer af lægeordinerede diæter samt specialkost

Personale

  1. at dække de forudsatte krav til personalets uddannelse, jf. afsnit 3.3.1. i standardkontrakten
  1. ansættelse af personer fra andre særlige grupper, jf. afsnit 3.3.2 samt 3.3.4 i standardkontrakten

Reklamation og klager

  1. at medvirke ved behandlingen af reklamationer og klagesager, til dialogmøder med brugere og pårørende samt til besvarelse af skriftlige klager fra brugere, jf. 3.5.1 i standardkontrakten


Dokumentation

  1. at levere statistik til kommunen, jf. 3.5.6 i standardkontrakten


Samarbejde

  1. to årlige møder med Århus Kommunes Myndighedsfunktion, jf. 3.2.1 i standardkontrakten
  1. samarbejde med evt. tværfaglige samarbejdspartnere fra f.eks. Magistratens 3. Afdeling, Magistratens 1. Afdeling og Århus Amt (som f.eks. økonomaer, socialpædagoger, terapeuter, sygeplejersker samt psykiatri-, demens- og handicapkonsulenter)

 

Omkostningsarter, der indgår i opgørelsen

Oversigter over, hvilke omkostningstyper der ligger til grund for priserne, fremgår af de følgende sider.

Omkostninger til frysere og ovne til opbevaring og opvarmning af maden hos brugeren er ikke med i prisen. Disse hjælpemidler stilles til rådighed af Myndighedsafdelingen.

 

OVERSIGT OVER OMKOSTNINGER - Madservice

Omkostningsart

Arten omfatter

Fast løn

Lønskalaudledte løndele, pension, ATP, AER, AES m.m.

Særydelser

Overarbejde/merarbejde, særlig feriegodtgørelse og øvrige ikke-arbejdstidsbestemte tillæg (beklædning m.m.).

Dagpengerefusion

Modtaget refusion vedr. sygdom, barsel, § 28 m.m.

Øvrige personaleudgifter

Telefongodtgørelse, befordrings- og kørselsgodtgørelse

Arbejdsskadeforsikring

Udbetalt arbejdsskadeerstatning

BST

Bidrag til BST

Uddannelse

Kursusudgift og evt. refusion

Råvarer

Råvarer

Transport(levering)

Kontrakter med vognmænd

Inventar og maskiner

Køkkenmaskiner, ovne, kipgryder m.m.

Hjælpemidler (værnemidler til medarbejdere)

Handsker o.lign.

Andet

Mindre køkkenredskaber, emballage, kassetter, nitrogen m.v.

Husleje

Husleje incl. forrentning, el, vand, varme, rengøring og ind- og udvendig vedligeholdelse

Andel af decentral administration

Løn til ledelse, administration samt driftsudgifter til administration (møder, PC’ere, tryksager, telefon, information m.m.)

Andel af fælles udgifter

Fælles IT-systemer, fælles information/tryk, fælles uddannelse, arbejdsmiljøafgift. Som hovedregel er fællesudgifter fordelt efter madserviceområdets andel af Sundhed og Omsorg.

Andel af central administration

Løn og driftsudgifter til udførerdelen af den centrale administration (lønsagsbehandling, økonomi, faglige opgaver og IT-bistand). Som hovedregel er central administration fordelt efter madserviceområdets andel af Sundhed og Omsorg

Forrentning af driftskapital

Finansiering af det likviditetstræk, som opstår mellem leverandørens betaling af sine udgifter (løn og øvrige udgifter) og indtil kommunens myndighedsfunktions afregning for den leverede ydelse.

 

Betaling

  1. Brugeren betaler sin andel direkte til leverandøren
  1. Leverandøren fremsender hver måned en faktura til kommunen svarende til antal måltider leveret gange det kommunale tilskud, jf. bilag D.1. Dog må tilskuddet ikke overstige måltidets pris
  1. Sammen med fakturaen skal der vedlægges behørig dokumentation
  1. Kommunen forventer at refundere den udgående moms for et måltid mad, der er prissat ud fra kommunens prisberegning. jf. eksempel i bilag D.1. Såfremt salgsprisen afviger fra den af kommunen beregnede pris for et måltid mad, påvirkes såvel brugerbetalingen og den udgående moms. Kommunens tilskud excl. moms ligger fast. Hvordan en evt. prisafvigelse skal påvirke henholdsvis brugerbetalingen og kommunens momsrefusion er p.t. uafklaret. Der afventes svar på dette spørgsmål fra Socialministeriet

 

Der vil blive udarbejdet en vejledning vedr. betaling mellem kommunen og leverandøren, når ovenstående afregning for moms er afklaret. Vejledningen fremsendes til de godkendte leverandører.