Hjørring Kommune har i samarbejde med Sindal, Hirtshals og Løkken-Vrå kommuner udarbejdet nye kvalitetsstandarder for hjemmeplejen. Inden for praktisk bistand er udarbejdet standarder for ydelserne Tøjvask, Indkøb og Rengøring. 

Tøjvask:

 

 

Sindal

Hirtshals

Løkken-Vrå

Hjørring

Hvad er ydelsens lovgrundlag

Servicelovens § 71 stk.1, nr. 2

Servicelovens § 71 stk.1, nr. 2

Servicelovens § 71 stk.1, nr. 2

Servicelovens § 71 stk.1, nr. 2

Hvilket behov dækker ydelsen

Hjælp og støtte til nødvendig tøjvask.

Hjælp og støtte til nødvendig tøjvask.

Hjælp og støtte til nødvendig tøjvask.

Hjælp og støtte til nødvendig tøjvask.

 

Hvad er formålet med ydelsen

I samarbejde med brugeren sikre at der altid er rent tøj.

I samarbejde med brugeren sikre at der altid er rent tøj.

I samarbejde med brugeren sikre at der altid er rent tøj.

I samarbejde med brugeren sikre at der altid er rent tøj.

 

Hvilke aktiviteter kan indgå i den visiterede ydel­se

Maskinvask af senge­linned, håndklæder - viskestykker - kropsbårent tøj, der tåler maskinvask

 

Håndvask af småting, der ikke tåler maskinvask

 

Derudover skal tøjet efter behov

hænges op, tørretumbles lægges sammen og lægges på plads.

 

 

 

 

 

Ydelserne kan i enkelte tilfælde byttes til hjælp med andre opgaver i hjemmet efter reglerne i Servicelovens § 75 f, når det efter hjælperpersonalets skøn er fagligt forsvarligt. Der kan dog kun byttes mellem personlig pleje og praktisk bistand, hvis brugeren modtager begge dele fra samme leverandør efter kommunal visitation.

Maskinvask af sengelinned, håndklæder - viskestykker - kropsbårent tøj, der tåler maskinvask

 

Håndvask af småting, der ikke tåler maskinvask

 

Derudover skal tøjet efter behov

hænges op, tørretumbles, lægges sammen og lægges på plads.

 

 

 

 

 

Ydelserne kan i enkelte tilfælde byttes til hjælp med andre opgaver i hjemmet efter reglerne i Servicelovens § 75 f, når det efter hjælperpersonalets skøn er fagligt forsvarligt. Der kan dog kun byttes mellem personlig pleje og praktisk bistand, hvis brugeren modtager begge dele fra samme leverandør efter kommunal visitation.

Maskinvask af sengelinned, håndklæder - viskestykker - kropsbårent tøj, der tåler maskinvask

Håndvask af småting, der ikke tåler maskinvask

 

Derudover skal tøjet efter behov

hænges op, tørretumbles, lægges sammen og lægges på plads.

 

 

 

 

 

Ydelserne kan i enkelte tilfælde byttes til hjælp med andre opgaver i hjemmet efter reglerne i Servicelovens § 75 f, når det efter hjælperpersonalets skøn er fagligt forsvarligt. Der kan dog kun byttes mellem personlig pleje og praktisk bistand, hvis brugeren modtager begge dele fra samme leverandør efter kommunal visitation.

Maskinvask af sengelinned, håndklæder - viskestykker - kropsbårent tøj der tåler maskinvask

 

 

Håndvask af småting, der ikke tåler maskinvask

 

Derudover skal tøjet efter behov

hænges op,  tørretumbles, lægges sammen og lægges på plads.

 

Enlige handicappede forældre kan få hjælp også i forhold til børnenes behov.

 

Ydelserne kan i enkelte tilfælde byttes til hjælp med andre opgaver i hjemmet efter reglerne i Servicelovens § 75 f, når det efter hjælperpersonalets skøn er fagligt forsvarligt. Der kan dog kun byttes mellem personlig pleje og praktisk bistand, hvis brugeren modtager begge dele fra samme leverandør efter kommunal visitation.

Hvilke aktiviteter kan ikke  indgå i den visiterede ydelse

Vask af tøj og linned for andre medlemmer af husstanden

 

 

Gardinvask

 

Småreparationer

 

Vask i hjem, der ikke råder over en vaskemaskine i bebyggelsen

Vask af tøj og linned for andre medlemmer af husstanden

 

 

Gardinvask

 

Småreparationer

 

Vask i hjem, der ikke råder over en vaskemaskine i bebyggelsen

Vask af tøj og linned for andre medlemmer af husstanden

 

 

Gardinvask

 

Småreparationer

 

Vask i hjem, der ikke råder over en vaskemaskine i bebyggelsen

Vask af tøj og linned for andre medlemmer af husstanden - børn af enlige handicappede dog undtaget.

 

Gardinvask

 

Småreparationer

 

Vask i hjem, der ikke råder over en vaskemaskine i bebyggelsen

Hvem kan modtage ydelsen

Borgere, der udfra et helhedssyn vurderes til, helt eller delvist ikke at være i stand til at varetage tøjvask.

Borgere, der udfra et helhedssyn vurderes til, helt eller delvist ikke at være i stand til at varetage tøjvask.

Borgere, der udfra et helhedssyn vurderes til, helt eller delvist ikke at være i stand til at varetage tøjvask.

Personer, som ifølge kommunens fremgangsmåde for vurdering af borgere er vurderet som:

 

Niveau 2: Kan delvis klare tøjvask.

 

Niveau 3: Har nedsat evne til at klare tøjvask.

 

Niveau 4: Har ringe evne til at klare tøjvask.

 

Hvad er ydelsens omfang

Hjælpen ydes normalt højst 30 min en gang ugentligt med mindre særlige hygiejniske forhold taler herfor.

 

Der visiteres ikke til hjælp i weekender.

Hjælpen ydes højst 30 min. ugentligt  eller 15 min. en gang dagligt på hverdage

Hjælpen ydes højst 30 min. ugentligt  eller 15 min. en gang dagligt på hverdage

Niveau 2: 30 min. hver 14.dag i hjem med adgang til vaskemaskine.

 

Niveau 3: 30 min ugentligt i hjem med adgang til vaskemaskine.

 

Niveau 4: 30 min 2 gange ugentligt i hjem med adgang til vaskemaskine.

Er der valgmulighed m.h.t. leverandør

Hjemmeboende brugere har efter Servicelovens § 75c, stk. 4 og 6, mulighed for selv at vælge, hvorvidt ydelsen skal leveres af kommunen, en godkendt privat erhvervs-drivende leverandør eller en privat person efter brugerens eget valg.

 

Hvis brugeren har betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk  funktionsevne, og dermed behov for mere end 20 timers hjælp ugentligt  til pleje og praktisk bistand, kan vedkommende ifølge Servicelovens § 76 stk. 2 vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den pågældende selv antager.

 

Beboere på ældrecentre/plejehjem bliver serviceret af kommunen, jvf. Servicelovens § 75 stk. d,

Hjemmeboende brugere har efter Servicelovens § 75c, stk. 4 og 6, mulighed for selv at vælge, hvorvidt ydelsen skal leveres af kommunen, en godkendt privat erhvervs-drivende leverandør eller en privat person efter brugerens eget valg.

 

Hvis brugeren har betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk  funktionsevne, og dermed behov for mere end 20 timers hjælp ugentligt  til pleje og praktisk bistand, kan vedkommende ifølge Servicelovens § 76 stk. 2 vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den pågældende selv antager.

 

Beboere på ældrecentre/plejehjem bliver serviceret af kommunen, jvf. Servicelovens § 75 stk. d,

Hjemmeboende brugere har efter Servicelovens § 75c, stk. 4 og 6, mulighed for selv at vælge, hvorvidt ydelsen skal leveres af kommunen, en godkendt privat erhvervs-drivende leverandør eller en privat person efter brugerens eget valg.

 

Hvis brugeren har betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk  funktionsevne, og dermed behov for mere end 20 timers hjælp ugentligt  til pleje og praktisk bistand, kan vedkommende ifølge Servicelovens § 76 stk. 2 vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den pågældende selv antager.

 

Beboere på ældrecentre/plejehjem bliver serviceret af kommunen, jvf. Servicelovens § 75 stk. d,

Hjemmeboende brugere har efter Servicelovens § 75c, stk. 4 og 6, mulighed for selv at vælge, hvorvidt ydelsen skal leveres af kommunen, en godkendt privat erhvervs-drivende leverandør eller en privat person efter brugerens eget valg.

 

Hvis brugeren har betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk  funktionsevne, og dermed behov for mere end 20 timers hjælp ugentligt  til pleje og praktisk bistand, kan vedkommende ifølge Servicelovens § 76 stk. 2 vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den pågældende selv antager.

 

Beboere på ældrecentre/plejehjem bliver serviceret af kommunen, jvf. Servicelovens § 75 stk. d,

 

Kompetencekrav til personalet

Fastansat personale hos kommunale eller private erhvervsdrivende leverandører skal have mindst sosu-hjælper-uddannelse eller tilsvarende.

 

 

Privatpersoner valgt af brugerne skal kunne godkendes af kommunen efter en individuel vurdering.

 

Den person, der leverer ydelsen, skal uanset ansættelsesforhold være bekendt med kommunens gældende  kvalitetsstandard og med den konkrete afgørelse i forhold til brugeren.

Fastansat personale hos kommunale eller private erhvervsdrivende leverandører skal have mindst sosu-hjælper-uddannelse eller tilsvarende.

 

 

Privatpersoner valgt af brugerne skal kunne godkendes af kommunen efter en individuel vurdering.

 

Den person, der leverer ydelsen, skal uanset ansættelsesforhold være bekendt med kommunens gældende  kvalitetsstandard og med den konkrete afgørelse i forhold til brugeren.

Fastansat personale hos kommunale eller private erhvervsdrivende leverandører skal have mindst sosu-hjælper-uddannelse eller 2 års erfaring indenfor faget.

 

Privatpersoner valgt af brugerne skal kunne godkendes af kommunen efter en individuel vurdering.

 

Den person, der leverer ydelsen, skal uanset ansættelsesforhold være bekendt med kommunens gældende  kvalitetsstandard og med den konkrete afgørelse i forhold til brugeren.

Fastansat personale hos kommunale eller private erhvervsdrivende leverandører skal have mindst sosu-hjælper-uddannelse eller 2 års erfaring indenfor faget.

 

Privatpersoner valgt af brugerne skal kunne godkendes af kommunen efter en individuel vurdering.

 

Den person, der leverer ydelsen, skal uanset ansættelsesforhold være bekendt med kommunens gældende  kvalitetsstandard og med den konkrete afgørelse i forhold til brugeren.

Omkostninger for brugeren

Der er ingen brugerbetaling for varig hjælp.

 

Brugerbetaling  for  midlertidig hjælp er indkomstafhængig.

Der er ingen brugerbetaling for varig hjælp.

 

Brugerbetaling  for  midlertidig hjælp er indkomstafhængig.

Hjælpen er gratis.

Der er ingen brugerbetaling for varig hjælp.

 

Brugerbetaling  for  midlertidig hjælp er indkomstafhængig.

Kvalitetsmål

At tøjet er rent og intakt og vasket på korrekt gradtal.

 

En aftale er overholdt ved levering inden for +/- 5 hverdage.

 

 

 

Hjælpen iværksættes senest 10 hverdage efter afgørelsen.

 

At der udover kontaktpersonen ikke kommer mere end 3 hjælpere i det enkelte hjem pr. kvartal.

At tøjet er rent og intakt og vasket på korrekt gradtal.

 

En aftale er overholdt ved levering inden for +/-5 hverdage.

 

 

 

Hjælpen iværksættes senest 10 hverdage efter afgørelsen.

 

At der udover kontaktpersonen ikke kommer mere end 8 hjælpere i det enkelte hjem pr. halvår.

 

Flytning udover de flytninger, der

skyldes helligdage eller brugerens eget ønske, må ikke forekomme i mere end 5 % af den samlede levering pr. år.

At tøjet er rent og intakt og vasket på korrekt gradtal.

 

En aftale er overholdt ved levering inden for +/- 5 hverdage.

 

 

 

Hjælpen iværksættes senest 10 hverdage efter afgørelsen.

 

 

At tøjet er rent og intakt og vasket på korrekt gradtal.

 

En aftale er overholdt ved levering indenfor +/- 2 dage. Ved afvigelser ud over +/- 1 time skal borgeren dog kontaktes

 

Hjælpen iværksættes senest 10 hverdage efter afgørelsen.

 

Hvordan følges op på ydelsen

Dialog med brugeren ved revisitationsbesøgene.

 

Brugerundersøgelse omfattende samtlige brugere i hver valgperiode.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Registrering af indkomne klager

Dialog med brugeren ved revisitationsbesøgene.

 

Beboersamtaler på hvert center en gang årligt samt hos andre brugere der ønsker det.

 

 

 

 

 

 

Egenkontrol med alle aflysninger og flytninger samt antal hjem, hvor antallet af hjælpere udover kontaktpersonen overstiger 8.

Dialog med brugeren ved revisitationsbesøgene.

 

Brugerundersøgelser omfattende samtlige brugere hvert tredje år.

 

 

 

 

 

 

 

Interviews og stikprøver efter behov.

Dialog med brugeren ved revisitationsbesøgene.

 

Brugerundersøgelse, efter retningslinier fastsat af kommunen, hos hvert område/leverandør mindst hvert andet år]

 

Stikprøvekontrol af aflysninger og flytninger.

 

 

Registrering af indkomne


 

Indkøb

 

 

 

Sindal

Hirtshals

Løkken-Vrå

Hjørring

Hvad er ydelsens lovgrundlag

Servicelovens § 71 stk.1, nr. 2

Servicelovens § 71 stk.1, nr. 2

Servicelovens § 71 stk.1, nr. 2

Servicelovens § 71 stk.1, nr. 2

Hvilket behov dækker ydelsen

Hjælp og støtte til indkøb af nødvendige dagligvarer.  

Hjælp og støtte til indkøb af nødvendige dagligvarer.

Hjælp og støtte til indkøb af nødvendige dagligvarer.

 

Hjælp og støtte til indkøb af nødvendige dagligvarer.

 

Hvad er formålet med ydelsen

At sikre brugeren mulighed for at få de nødvendige dagligvarer.

At sikre brugeren mulighed for at få de nødvendige dagligvarer.

At sikre brugeren mulighed for at få de nødvendige dagligvarer.

At sikre brugeren mulighed for at få de nødvendige dagligvarer.

 

Hvilke aktiviteter kan indgå i den visiterede ydelse

Bestilling af varer pr. telefon hos en af kommunen godkendt dagligvarebutik, der bringer varer ud.

 

 

 

 

 

 

Sætte varer på plads

 

Ydelserne kan i enkelte tilfælde byttes til hjælp med andre opgaver i hjemmet efter reglerne i Servicelovens § 75 f, når det efter hjælperpersonalets skøn er fagligt forsvarligt. Der kan dog kun byttes mellem personlig pleje og praktisk bistand hvis brugeren modtager begge dele fra samme leverandør efter kommunal visitation.

Bestilling af varer pr. telefon hos en af kommunen godkendt dagligvarebutik, der bringer varer ud.

 

Afhentning af varer i nærmeste dagligvarebutik efter bestilling, hvis udbringning ikke lader sig arrangere.

 

Sætte varer på plads

 

Ydelserne kan i enkelte tilfælde byttes til hjælp med andre opgaver i hjemmet efter reglerne i Servicelovens § 75 f, når det efter hjælperpersonalets skøn er fagligt forsvarligt. Der kan dog kun byttes mellem personlig pleje og praktisk bistand hvis brugeren modtager begge dele fra samme leverandør efter kommunal visitation.

Bestilling af varer pr. telefon hos en af kommunen godkendt dagligvarebutik, der bringer varer ud.

 

 

 

 

 

 

Sætte varer på plads

 

Ydelserne kan i enkelte tilfælde byttes til hjælp med andre opgaver i hjemmet efter reglerne i Servicelovens § 75 f, når det efter hjælperpersonalets skøn er fagligt forsvarligt. Der kan dog kun byttes mellem personlig pleje og praktisk bistand hvis brugeren modtager begge dele fra samme leverandør efter kommunal visitation.

Bestilling af varer pr. telefon hos en af kommunen godkendt dagligvarebutik, der bringer varer ud.

 

Enlige handicappede forældre kan få hjælp også i forhold til børnenes behov.

 

 

Sætte varer på plads

 

Ydelserne kan i enkelte tilfælde byttes til hjælp med andre opgaver i hjemmet efter reglerne i Servicelovens § 75 f, når det efter hjælperpersonalets skøn er fagligt forsvarligt. Der kan dog kun byttes mellem personlig pleje og praktisk bistand hvis brugeren modtager begge dele fra samme leverandør efter kommunal visitation.

Hvilke aktiviteter kan ikke indgå i den visiterede ydelse

Der foretages ikke indkøb i butikker.

 

Der bestilles ikke varer hos flere forskellige forretninger.

 

 

 

 

Der udføres ikke ærinder til posthus, bank og apotek.

Tilbudsindkøb i flere butikker.

 

Der bestilles ikke varer hos flere forskellige forretninger.

 

Større indkøb - mere end der kan være i to alm. bæreposer.

 

Der udføres ikke ærinder til posthus, bank og apotek.

Der foretages ikke indkøb i butikker.

 

Der bestilles ikke varer hos flere forskellige forretninger.

 

 

 

 

Der udføres ikke ærinder til posthus, bank og apotek.

 

Der foretages ikke indkøb i butikker.

 

Der bestilles ikke varer hos flere forskellige forretninger.

 

 

 

 

Der udføres ikke ærinder til posthus, bank og apotek.

 

Hvem kan modtage ydelsen

Brugere, der udfra et helhedssyn vurderes til, helt eller delvist ikke at være i stand til at varetage indkøb

Brugere, der udfra et helhedssyn vurderes til, helt eller delvist ikke at være i stand til at varetage indkøb

Brugere, der udfra et helhedssyn vurderes til, helt eller delvist ikke at være i stand til at varetage indkøb

Personer, som ifølge kommunens fremgangsmåde for vurdering af brugere er vurderet som:

 

Niveau 2: Kan delvis klare indkøb.

 

Niveau 3: Har nedsat evne til at klare indkøb.

 

Niveau 4: Har ringe evne til at klare indkøb.

Hvad er ydelsens omfang

Hjælpen ydes normalt 10 min. hver uge.

 

Hjælpen ydes normal højst 30 min hver uge.

Hjælpen ydes normalt højst 15 min. hver uge.

Hjælpen ydes normalt højst 15 min. ugentligt.

Er der valgmulighed m.h.t. leverandør

Hjemmeboende brugere har efter Servicelovens § 75c, stk. 4 og 6, mulighed for selv at vælge hvorvidt ydelsen skal leveres af kommunen, en godkendt privat erhvervsdrivende leverandør eller en privat person efter brugerens eget valg.

 

Hvis brugeren har betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk  funktionsevne, og dermed behov for mere end 20 timers hjælp ugentligt  til pleje og praktisk bistand, kan vedkommende ifølge Servicelovens § 76 stk. 2 vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den pågældende selv antager.

 

Beboere på ældrecentre/-plejehjem bliver serviceret af kommunen, jvf. Servicelovens § 75 stk. d.

Hjemmeboende brugere har efter Servicelovens § 75c, stk. 4 og 6, mulighed for selv at vælge hvorvidt ydelsen skal leveres af kommunen, en godkendt privat erhvervsdrivende leverandør eller en privat person efter brugerens eget valg.

 

Hvis brugeren har betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk  funktionsevne, og dermed behov for mere end 20 timers hjælp ugentligt  til pleje og praktisk bistand, kan vedkommende ifølge Servicelovens § 76 stk. 2 vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den pågældende selv antager.

 

Beboere på ældrecentre/-plejehjem bliver serviceret af kommunen, jvf. Servicelovens § 75 stk. d.

Hjemmeboende brugere har efter Servicelovens § 75c, stk. 4 og 6, mulighed for selv at vælge hvorvidt ydelsen skal leveres af kommunen, en godkendt privat erhvervsdrivende leverandør eller en privat person efter brugerens eget valg.

 

Hvis brugeren har betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk  funktionsevne, og dermed behov for mere end 20 timers hjælp ugentligt  til pleje og praktisk bistand, kan vedkommende ifølge Servicelovens § 76 stk. 2 vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den pågældende selv antager.

 

Beboere på ældrecentre/-plejehjem bliver serviceret af kommunen, jvf. Servicelovens § 75 stk. d.

Hjemmeboende brugere har efter Servicelovens § 75c, stk. 4 og 6, mulighed for selv at vælge hvorvidt ydelsen skal leveres af kommunen, en godkendt privat erhvervsdrivende leverandør eller en privat person efter brugerens eget valg.

 

Hvis brugeren har betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk  funktionsevne, og dermed behov for mere end 20 timers hjælp ugentligt  til pleje og praktisk bistand, kan vedkommende ifølge Servicelovens § 76 stk. 2 vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den pågældende selv antager.

 

Beboere på ældrecentre/-plejehjem bliver serviceret af kommunen, jvf. Servicelovens § 75 stk. d.

 

Kompetencekrav til personalet

Fastansat personale hos kommunale eller private erhvervsdrivende leverandører skal have mindst sosu-hjælper-uddannelse eller tilsvarende.

 

 

Privatpersoner valgt af brugerne skal kunne godkendes af kommunen efter en individuel vurdering.

 

Den person, der leverer ydelsen, skal uanset ansættelsesforhold være bekendt med kommunens gældende  kvalitetsstandard og med den konkrete afgørelse i forhold til brugeren.

 

Fastansat personale hos kommunale eller private erhvervsdrivende leverandører skal have mindst sosu-hjælper-uddannelse eller tilsvarende.

 

 

Privatpersoner valgt af brugerne skal kunne godkendes af kommunen efter en individuel vurdering.

 

Den person, der leverer ydelsen, skal uanset ansættelsesforhold være bekendt med kommunens gældende  kvalitetsstandard og med den konkrete afgørelse i forhold til brugeren.

Fastansat personale hos kommunale eller private erhvervsdrivende leverandører skal have mindst sosu-hjælper-uddannelse eller 2 års erfaring indenfor faget.

 

Privatpersoner valgt af brugerne skal kunne godkendes af kommunen efter en individuel vurdering.

 

Den person, der leverer ydelsen, skal uanset ansættelsesforhold være bekendt med kommunens gældende  kvalitetsstandard og med den konkrete afgørelse i forhold til brugeren.

Fastansat personale hos kommunale eller private erhvervsdrivende leverandører skal have mindst sosu-hjælper-uddannelse eller 2 års erfaring indenfor faget.

 

Privatpersoner valgt af brugerne skal kunne godkendes af kommunen efter en individuel vurdering.

 

Den person, der leverer ydelsen, skal uanset ansættelsesforhold være bekendt med kommunens gældende  kvalitetsstandard og med den konkrete afgørelse i forhold til brugeren.

Omkostninger for brugeren

Der er ingen brugerbetaling for varig hjælp.

 

Brugerbetaling  for  midlertidig hjælp er indkomstafhængig.

Der er ingen brugerbetaling for varig hjælp.

 

Brugerbetaling  for  midlertidig hjælp er indkomstafhængig.

Hjælpen er gratis.

Der er ingen brugerbetaling for varig hjælp.

 

Brugerbetaling  for  midlertidig hjælp er indkomstafhængig.

Kvalitetsmål

At der er  mad og dagligvarer i hjemmet.

 

En aftale er overholdt ved levering inden for +/- 5 hverdage.

 

 

 

Hjælpen iværksættes senest 10 hverdage efter afgørelsen.

 

At der udover kontaktpersonen ikke kommer mere end 3 hjælpere i det enkelte hjem pr. kvartal.

 

Flytning udover de flytninger, der

skyldes helligdage eller brugerens eget ønske, må ikke forekomme i mere end 5 % af den samlede levering.

 

At der er mad og dagligvarer i hjemmet.

 

En aftale er overholdt ved levering inden for +/- 5 hverdage.

 

 

 

Hjælpen iværksættes senest 10 hverdage efter afgørelsen.

 

At der udover kontaktpersonen ikke kommer mere end 8 hjælpere i det enkelte hjem pr. halvår.

 

Flytning udover de flytninger, der

skyldes helligdage eller brugerens eget ønske, må ikke forekomme i mere end 5 % af den samlede levering.

At der er mad og dagligvarer i hjemmet.

 

En aftale er overholdt ved levering inden for samme dag.

 

 

 

Hjælpen iværksættes senest 10 hverdage efter afgørelsen.

 

 

 

 

 

Flytning udover de flytninger, der

skyldes helligdage eller brugerens eget ønske, må ikke forekomme i mere end 10 % af den samlede levering.

At der er mad og dagligvarer i hjemmet.

 

En aftale er overholdt ved levering indenfor +/- 2 dage. Ved afvigelser ud over +/- 1 time skal borgeren dog kontaktes.

 

Hjælpen iværksættes senest 10 hverdage efter afgørelsen.

 

 

 

 

 

 

Hvordan følges op på ydelsen

Dialog med brugeren ved revisitationsbesøgene.

 

Brugerundersøgelse omfattende samtlige brugere i hver valgperiode.

 

 

 

 

 

 

Egenkontrol med registrering af alle aflysninger og flytninger samt  antal hjem, hvor antallet af hjælpere pr. kvartal overstiger 3 udover kontaktpersonen.

 

Registrering af indkomne klager

Dialog med brugeren ved revisitationsbesøgene.

 

Beboersamtaler på hvert center en gang årligt samt hos andre brugere der ønsker det.

 

 

 

 

 

Egenkontrol med registrering af alle aflysninger og flytninger samt  antal hjem, hvor antallet af hjælpere pr. halvår overstiger 8 udover kontaktpersonen.

Dialog med brugeren ved revisitationsbesøgene.

 

Brugerundersøgelser omfattende samtlige brugere hvert tredje år.

 

 

 

Interviews og stikprøver efter behov.

 

 

Stikprøvekontrol af antal afvigelser i forhold til tidspunkt og hjælper.

 

 

 

Dialog med brugeren ved revisitationsbesøgene.

 

Bruger­undersøgelse, efter retningslinier fastsat af kommunen, hos hvert område/leverandør mindst hvert andet år].

 

Stikprøvekontrol af aflysninger og flytninger.

 

 

 

 

 

 

 

Registrering af indkomne klager

 

Rengøring

 

 

 

Sindal

Hirtshals

Løkken-Vrå

Hjørring

Hvad er ydelsens lovgrundlag

Servicelovens §  71 stk. 1, nr. 2

Servicelovens § 71 stk. 1, nr. 2

Servicelovens § 71 stk. 1, nr. 2

Servicelovens § 71 stk. 1, nr. 2

Hvilket behov dækker ydelsen

Hjælp og støtte til nødvendig rengøring.

 

Hjælp og støtte til nødvendig rengøring.

Hjælp og støtte til nødvendig rengøring.

Hjælp og støtte til nødvendig rengøring.

Hvad er formålet med ydelsen

At renholde boligen i samråd med brugeren.

 

At renholde boligen i samråd med brugeren.

At renholde boligen i samråd med brugeren.

At renholde boligen i samråd med brugeren.

Hvilke aktiviteter kan indgå i den visiterede ydelse

Rengøringshjælpen omfatter rengøring af et areal svarende til en 2-værelses lejlighed, det vil sige én stue, ét badeværelse, en entre, et køkken og et soveværelse.

 

 

 

Entre: Støvsugning og/ eller gulvvask, tørre støv af, bankning og luftning af måtter .

 

Køkken: Gulvvask, afvask/ tørring af køkkenbord og hårde hvidevarer (udvendigt). Efterse og evt. aftørre ved spild i mikroovn, køleskab/ skabslåger og under vask.

 

 

 

 

Badeværelse: Afvaskning af håndvask og tilstødende væg, toilet og tilstødende væg, badekar/-bruseniche, spejl med hylde. Gulv­vask.

 

Soveværelse: Støvsuge og/ eller vaske gulv, tørre støv af, skifte sengelinned. Støvsugning af madras ved specielle sundheds­mæssige behov.

 

Opholdsstue: Støvsugning og/eller gulvvask, tørre støv af.  

 

 

Øvrige opgaver: Vande blomster i de omfattede rum, lufte ud, rydde op, afvaske hjælpemidler.  Vask af indvendig trappe.

 

De enkelte opgaver er nærmere defineret som følger:

 

Støvsugning: Gulve, gulvtæpper samt gulvpaneler og polstrede møbler, sidstnævnte dog højst hver 2. måned.

 

Gulvvask: Vask med gulvskrubbe­/moppe.

 

Afvaskning: Med vand tilsat mildt  rengøringsmiddel.

 

Aftørring/tørre støv af: Tørre støv af på vandrette flader. Endvidere aftørring af TV, telefon, radio m.v.

 

 

 

 

 

Ydelserne kan i enkelte tilfælde byttes til hjælp med andre opgaver i hjemmet efter reglerne i Service­lovens § 75 f, når det efter hjælperpersonalets skøn er fagligt forsvarligt. Der kan dog kun byttes mellem personlig pleje og praktisk bistand hvis brugeren modtager begge dele fra samme leverandør efter kommunal visitation.

 

Rengøringshjælpen omfatter rengøring af et areal svarende til en 2-værelses lejlighed, det vil sige én stue, ét badeværelse, en entre, et køkken og et soveværelse.

 

 

 

Entre: Støvsugning og/ eller gulvvask, tørre støv af, bankning og luftning af måtter.

 

Køkken: Gulvvask, afvask/ tørring af køkkenbord og hårde hvidevarer (udvendigt). Efterse og evt. aftørre ved spild i mikroovn, køleskab/­skabslåger og under vask.

 

 

 

 

Badeværelse: Afvaskning af håndvask og tilstødende væg, toilet og tilstødende væg, badekar/-bruseniche, spejl med hylde. Gulv­vask.

 

Soveværelse: Støvsuge og/ eller vaske gulv, tørre støv af, skifte sengelinned.

 

 

 

Opholdsstue: Støvsugning og/ eller gulvvask, tørre støv af.

 

 

Øvrige opgaver: Vande blomster i de omfattede rum, lufte ud, rydde op, afvaske hjælpemidler.

 

 

De enkelte opgaver er nærmere defineret som følger:

 

Støvsugning: Gulve, gulvtæpper samt gulvpaneler og polstrede møbler, sidstnævnte dog højst hver 2. måned.

 

Gulvvask: Vask med gulvskrubbe­/moppe.

 

Afvaskning: Med vand tilsat mildt rengøringsmiddel.

 

Aftørring/tørre støv af: Tørre støv af på vandrette flader. Endvidere aftørring af TV, telefon, radio m.v.

 

 

 

 

 

Ydelserne kan i enkelte tilfælde byttes til hjælp med andre opgaver i hjemmet efter reglerne i Service­lovens § 75 f, når det efter hjælperpersonalets skøn er fagligt forsvarligt. Der kan dog kun byttes mellem personlig pleje og praktisk bistand hvis brugeren modtager begge dele fra samme leverandør efter kommunal visitation.

Rengøringshjælpen omfatter rengøring af et areal svarende til en 2-værelses lejlighed, det vil sige én stue, ét badeværelse, en entre, et køkken og et soveværelse.

 

 

 

Entre: Støvsugning og/ eller gulvvask, tørre støv af, bankning og luftning af måtter.

 

Køkken: Gulvvask, afvask/ tørring af køkkenbord og hårde hvidevarer (udvendigt). Efterse og evt. aftørre ved spild i mikroovn, køleskab/­skabslåger og under vask.

 

 

 

 

Badeværelse: Afvaskning af håndvask og tilstødende væg, toilet og tilstødende væg, badekar/-bruseniche, spejl med hylde. Gulv­vask.

 

Soveværelse: Støvsuge og/ eller vaske gulv, tørre støv af, skifte sengelinned.

 

 

 

Opholdsstue: Støvsugning og/ eller gulvvask, tørre støv af.

 

 

Øvrige opgaver: Vande blomster i de omfattede rum, lufte ud, rydde op, afvaske hjælpemidler.

 

 

De enkelte opgaver er nærmere defineret som følger:

 

Støvsugning: Gulve, gulvtæpper samt gulvpaneler

 

 

 

Gulvvask: Vask med gulvskrubbe­/moppe.

 

Afvaskning: Med vand tilsat mildt rengøringsmiddel.

 

Aftørring/tørre støv af: Tørre støv af på vandrette flader. Endvidere aftørring af TV, telefon, radio m.v.

 

 

 

 

 

Ydelserne kan i enkelte tilfælde byttes til hjælp med andre opgaver i hjemmet efter reglerne i Service­lovens § 75 f, når det efter hjælperpersonalets skøn er fagligt forsvarligt. Der kan dog kun byttes mellem personlig pleje og praktisk bistand hvis brugeren modtager begge dele fra samme leverandør efter kommunal visitation.

Rengøringshjælpen omfatter rengøring af et areal svarende til en 2-værelses lejlighed, det vil sige én stue, ét badeværelse, en entre, et køkken og et soveværelse.  Enlige handicappede forældre kan få hjælp også i forhold til børnenes behov.

 

Entre: Støvsugning og/ eller gulvvask, tørre støv af, bankning af måtter.

 

Køkken: støvsuge, vaske gulv, afvask/ tørring af køkkenbord og hårde hvidevarer (udvendigt). Efterse og evt. aftørre ved spild i mikroovn, køleskab/­skabslåger, under vask og på møbler.

Tømning af affaldsspand.

Aftørring oppe og nede.

 

Badeværelse: Afvaskning af håndvask og tilstødende væg, toilet og tilstødende væg, badekar/­bruseniche.; spejl med hylde. Gulv­vask.

 

Soveværelse: Støvsuge og/ eller vaske gulv, tørre støv af, skifte sengelinned.  Aftørring oppe og nede.

 

 

Opholdsstue: Støvsugning og/ eller gulvvask, tørre støv af.

Aftørring oppe og nede.

 

Øvrige opgaver: Lufte ud, rengøre hjælpemidler. Rengøring efter ”uheld”, for eksempel med urin eller afføring.

 

De enkelte opgaver er nærmere defineret som følger:

 

Støvsugning: Gulve, gulvtæpper samt gulvpaneler og polstrede møbler, sidstnævnte dog højst hver 2. måned.

 

Gulvvask: Vask med gulvskrubbe­/moppe.

 

Afvaskning: Med vand tilsat mildt rengøringsmiddel.

 

Aftørring/tørre støv af: Tørre støv af på vandrette flader. Endvidere aftørring af TV, telefon, radio m.v.

En gang månedligt fjernelse af spindelvæv samt aftørring af billeder, spejle, loftslamper m.v. i nåhøjde med almindelige redskaber.

 

Ydelserne kan i enkelte tilfælde byttes til hjælp med andre opgaver i hjemmet efter reglerne i Service­lovens § 75 f, når det efter hjælperpersonalets skøn er fagligt forsvarligt. Der kan dog kun byttes mellem personlig pleje og praktisk bistand hvis brugeren modtager begge dele fra samme leverandør efter kommunal visitation.

 

Hvilke aktiviteter kan ikke indgå i den visiterede ydelse

Hovedrengøring

 

Flytning af tunge møbler

 

Udvendig vinduesvask

 

Pudsning af kobber- og sølvtøj.

 

Vask af fælles og udvendige trapper m.v.

 

Vask af gardiner og persienner.

 

Rengøring ved flytning.

 

Ekstra rengøring og oprydning efter gæster, håndværkere og dyr i hjemmet.

 

Vende madrasser

 

Afvaskning af døre, paneler, vægge samt skabe ind- og udvendig - udover det ovennævnte.

 

Hovedrengøring

 

Flytning af tunge møbler

 

Udvendig vinduesvask

 

Pudsning af kobber- og sølvtøj.

 

Vask af fælles og udvendige trapper m.v.

 

Vask af gardiner og persienner.

 

Rengøring ved flytning.

 

Ekstra rengøring og oprydning efter gæster, håndværkere og dyr i hjemmet.

 

Vende og støvsuge madrasser.

 

Afvaskning af døre, paneler, vægge samt skabe ind- og udvendig - udover det ovennævnte.

Hovedrengøring

 

Flytning af tunge møbler

 

Udvendig vinduesvask

 

Pudsning af kobber- og sølvtøj.

 

Vask af fælles og udvendige trapper m.v.

 

Vask af gardiner og persienner.

 

Rengøring ved flytning.

 

Ekstra rengøring og oprydning efter gæster, håndværkere og dyr i hjemmet.

 

Vende og støvsuge madrasser.

 

Afvaskning af døre, paneler, vægge samt skabe ind- og udvendig -udover det ovennævnte.

 

Hovedrengøring

 

Flytning af tunge møbler

 

Udvendig vinduesvask

 

Pudsning af kobber- og sølvtøj.

 

Vask af fælles og udvendige trapper m.v.

 

Vask af gardiner og persienner.

 

Rengøring ved flytning.

 

Ekstra rengøring og oprydning efter gæster, håndværkere og dyr i hjemmet.

 

Vende og støvsuge madrasser

 

Afvaskning af døre, paneler, vægge samt skabe ind- og udvendig -udover det ovennævnte.

 

Hvem kan modtage ydelsen

Brugere, der udfra et helhedssyn vurderes til, helt eller delvist ikke at være i stand til at varetage rengøring.

Brugere, der udfra et helhedssyn vurderes til, helt eller delvist ikke at være i stand til at varetage rengøring.

Brugere, der udfra et helhedssyn vurderes til, helt eller delvist ikke at være i stand til at varetage rengøring.

Personer, som ifølge kommunens fremgangsmåde for vurdering af brugere er vurderet som:

 

Niveau 2: Kan delvis klare rengøring

 

Niveau 3: Har nedsat evne til at klare rengøring.

 

Niveau 4: Har ringe evne til at klare rengøring.

 

Hvad er ydelsens omfang

Hjælpen ydes normalt højst 90 min. hver anden uge.

 

Hjælpen ydes normal højst 75 min hver anden uge.

Hjælpen ydes normalt højst 90 min. hver anden uge.

Niveau 2: Hjælp til grovere rengøring 1 time hver 14.dag

 

Niveau 3: 1 time hver 14. dag.

 

Niveau 4: 1 time ugentligt.

 

Er der valgmulighed m.h.t. leverandør

Hjemmeboende brugere har efter Servicelovens § 75c, stk. 4 og 6, mulighed for selv at vælge, hvorvidt ydelsen skal leveres af kommunen, en godkendt privat erhvervsdrivende leverandør eller en privat person efter brugerens eget valg.

 

Hvis brugeren har betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk  funktionsevne, og dermed behov for mere end 20 timers hjælp ugentligt  til pleje og praktisk bistand, kan vedkommende ifølge Servicelovens § 76 stk. 2 vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den pågældende selv antager.

 

Beboere på ældrecentre/plejehjem bliver serviceret af kommunen, jvf. Servicelovens § 75 stk. d.

Hjemmeboende brugere har efter Servicelovens § 75c, stk. 4 og 6, mulighed for selv at vælge, hvorvidt ydelsen skal leveres af kommunen, en godkendt privat erhvervsdrivende leverandør eller en privat person efter brugerens eget valg.

 

Hvis brugeren har betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk  funktionsevne, og dermed behov for mere end 20 timers hjælp ugentligt  til pleje og praktisk bistand, kan vedkommende ifølge Servicelovens § 76 stk. 2 vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den pågældende selv antager.

 

Beboere på ældrecentre/plejehjem bliver serviceret af kommunen, jvf. Servicelovens § 75 stk. d.

Hjemmeboende brugere har efter Servicelovens § 75c, stk. 4 og 6, mulighed for selv at vælge, hvorvidt ydelsen skal leveres af kommunen, en godkendt privat erhvervsdrivende leverandør eller en privat person efter brugerens eget valg.

 

Hvis brugeren har betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk  funktionsevne, og dermed behov for mere end 20 timers hjælp ugentligt  til pleje og praktisk bistand, kan vedkommende ifølge Servicelovens § 76 stk. 2 vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den pågældende selv antager.

 

Beboere på ældrecentre/plejehjem bliver serviceret af kommunen, jvf. Servicelovens § 75 stk. d.

Hjemmeboende brugere har efter Servicelovens § 75c, stk. 4 og 6, mulighed for selv at vælge, hvorvidt ydelsen skal leveres af kommunen, en godkendt privat erhvervsdrivende leverandør eller en privat person efter brugerens eget valg.

 

Hvis brugeren har betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk  funktionsevne, og dermed behov for mere end 20 timers hjælp ugentligt  til pleje og praktisk bistand, kan vedkommende ifølge Servicelovens § 76 stk. 2 vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den pågældende selv antager.

 

Beboere på ældrecentre/plejehjem bliver serviceret af kommunen, jvf. Servicelovens § 75 stk. d.

Kompetencekrav til personalet

Fastansat personale hos kommunale eller private erhvervsdrivende leverandører skal have mindst sosu-hjælper-uddannelse eller tilsvarende.

 

 

Privatpersoner valgt af brugerne skal kunne godkendes af kommunen efter en individuel vurdering.

 

Den person, der leverer ydelsen, skal uanset ansættelsesforhold være bekendt med kommunens gældende  kvalitetsstandard og med den konkrete afgørelse i forhold til brugeren.

 

Fastansat personale hos kommunale eller private erhvervsdrivende leverandører skal have mindst sosu-hjælper-uddannelse eller tilsvarende.

 

 

Privatpersoner valgt af brugerne skal kunne godkendes af kommunen efter en individuel vurdering.

 

Den person, der leverer ydelsen, skal uanset ansættelsesforhold være bekendt med kommunens gældende  kvalitetsstandard og med den konkrete afgørelse i forhold til brugeren.

Fastansat personale hos kommunale eller private erhvervsdrivende leverandører skal have mindst sosu-hjælper-uddannelse eller 2 års erfaring indenfor faget.

 

Privatpersoner valgt af brugerne skal kunne godkendes af kommunen efter en individuel vurdering.

 

Den person, der leverer ydelsen, skal uanset ansættelsesforhold være bekendt med kommunens gældende  kvalitetsstandard og med den konkrete afgørelse i forhold til brugeren.

Fastansat personale hos kommunale eller private erhvervsdrivende leverandører skal have mindst sosu-hjælper-uddannelse eller 2 års erfaring indenfor faget.

 

Privatpersoner valgt af brugerne skal kunne godkendes af kommunen efter en individuel vurdering.

 

Den person, der leverer ydelsen, skal uanset ansættelsesforhold være bekendt med kommunens gældende  kvalitetsstandard og med den konkrete afgørelse i forhold til brugeren.

Omkostninger for brugeren

Der er ingen brugerbetaling for varig hjælp.

 

Brugerbetaling  for  midlertidig hjælp er indkomstafhængig.

Der er ingen brugerbetaling for varig hjælp.

 

Brugerbetaling  for  midlertidig hjælp er indkomstafhængig.

Hjælpen er gratis.

Der er ingen brugerbetaling for varig hjælp.

 

Brugerbetaling  for  midlertidig hjælp er indkomstafhængig.

Kvalitetsmål

At de omfattede rum fremtræder rene.

 

En aftale er overholdt ved levering inden for +/- 5 hverdage.

 

 

 

 

Hjælpen iværksættes senest 10 hverdage efter afgørelsen.

 

At der udover kontaktpersonen ikke kommer mere end 3 hjælpere i det enkelte hjem pr. kvartal.

 

Flytning udover de flytninger, der

skyldes helligdage eller brugerens eget ønske, må ikke forekomme i mere end  10% af den samlede levering.

At de omfattede rum fremtræder rene.

 

En aftale er overholdt ved levering inden for +/-5 hverdage.

 

 

 

 

Hjælpen iværksættes senest 10 hverdage efter afgørelsen.

 

At der udover kontaktpersonen ikke kommer mere end 8 hjælpere i det enkelte hjem pr. halvår.

 

Flytning udover de flytninger, der

skyldes helligdage eller brugerens eget ønske, må ikke forekomme i mere end 10 % af den samlede levering.

At de omfattede rum fremtræder rene.

 

En aftale er overholdt ved levering inden for +/- 5 hverdage.

 

 

 

 

Hjælpen iværksættes senest 10 hverdage efter afgørelsen.

 

 

 

 

 

Flytning udover de flytninger, der

skyldes helligdage eller brugerens eget ønske, må ikke forekomme i mere end 10 % af den samlede levering.

At de omfattede rum fremtræder rene

 

En aftale er overholdt ved levering indenfor +/- 2 dage. Ved afvigelser ud over +/- 1 time skal borgeren dog kontaktes.

 

 

Hjælpen iværksættes senest 10 hverdage efter afgørelsen.

 

 

 

 

 

 

Hvordan følges op på ydelsen

Dialog med brugeren ved revisitationsbesøgene.

 

Brugerundersøgelse omfattende samtlige brugere i hver valgperiode.

 

 

 

 

 

 

 

 

Registrering af indkomne klager

Dialog med brugeren ved revisitationsbesøgene.

 

Beboersamtaler på hvert center en gang årligt samt hos andre brugere der ønsker det.

 

 

Egenkontrol med alle aflysninger og flytninger samt antal hjem hvor antallet af hjælpere udover kontaktpersonen overstiger 8.

 

Dialog med brugeren ved revisitationsbesøgene.

 

Brugerundersøgelser omfattende samtlige brugere hvert tredje år.

 

 

 

Interviews og stikprøver efter behov.

Dialog med brugeren ved revisitationsbesøgene.

 

Bruger­undersøgelse, efter retningslinier fastsat af kommunen, hos hvert område/leverandør mindst hvert andet år.

 

Stikprøvekontrol af aflysninger og flytninger.

 

 

 

Registrering af indkomne klager

Særlige forhold 

Ved opstart skal hjemmet fremstå almindeligt rengjort.

 

Ved opstart skal hjemmet fremstå almindeligt rengjort.

Ved opstart skal hjemmet fremstå almindeligt rengjort.

Ved opstart skal hjemmet fremstå almindeligt rengjort.