MADSERVICE MED LEVERING
Madservice med levering er et tilbud om et ernæringsrigtigt måltid mad dagligt - leveret i borgerens eget hjem. Et tilbud, der kun gælder for de borgere, der hverken er i stand til at lave mad eller gå til nærmeste pensionistcafé.
Indsatsernes indhold:
Et almindeligt måltid mad består af hovedret og biret. Diætkost består ligeledes af hovedret og biret.
Et måltid mad kan være varmholdt eller kølet.
Minimums krav til portionsstørrelser i tilberedt vægt:
Hovedret
- 120 g kød (2skiver) eller 150 g fars/fisk (2 stk.)
- 150 - 200 g kartofler
- 75 g grøntsager
- 2 dl stuvede grøntsager
- 1,5 dl sauce
Biret
- 2 dl dessert
- 2,5 dl frugtsuppe/mælkemad
- 3 dl kød/grøntsagssuppe
Ved diæt og/eller ernæringstætte menuer følges de anbefalede diætprincipper.
Borgerens egenbetaling for madservice fastsættes hvert år i forbindelse med Kommunalbestyrelsens budgetvedtagelse. Betalingen trækkes over den sociale pension.
Borgeren får en menuplan for en måned ad gangen.
Generelt tages der ikke hensyn til fødevarer, borgeren ikke bryder sig om. Dog er der mulighed for at fravælge fisk og indmad og få en alternativ ret i stedet.
Der ydes madservice med levering alle årets dage.
Levering af mad sker dagligt i tidsrummet 11.00 - 13.00 mht. varmholdt mad og i tidsrummet 11.00 - 18.00 hvis der leveres kølemad eller frossen mad. Tidspunktet for leverancen aftales med den enkelte borger inden for et tidsrum af en times varighed.
Afbestilling og genbestilling af mad skal ske senest kl. 12.00 dagen før planlagte leveringsdag (gælder ikke ved akut sygdom og indlæggelse).
Kompetencekrav:
Madservice produceres primært af uddannet personale men kan også udføres af uuddannet personale
Køkkenpersonalet skal have et højt kostfagligt uddannelsesniveau, der til enhver tid gør det muligt for dem at udføre de opgaver/funktioner, der bliver stillet, og de skal have gennemgået de lovpligtige hygiejnekurser
Leverandøren skal til enhver tid stå til rådighed med vejledning og faglig ekspertise til både borgere, pårørende og personale
Maden udbringes af personale, som er oplært i håndtering af de leverancekrav, produktionsformen stiller.
Kvalitetsmål:
Kosten skal være medvirkende til at højne livskvaliteten hos borgeren
Både fuldkost og diætkost skal have en høj ernæringsmæssig kvalitet og være alsidig (hvis en borger skal visiteres til diætkost eller ernæringsmætte menuer, skal det være ordineret af en læge eller diætist)
Kosten fremstilles af friske råvarer af god kvalitet.
Maden skal være af en sådan karakter, at borgeren får en positiv oplevelse
Ved akut behov iværksættes hjælpen straks
Der må ikke forekomme aflysninger
Leverancen skal iværksættes senest 3 hverdage efter, at der leverandør er valgt. Afgørelser meddeles skriftligt
Borgeren har én kontaktperson hos myndigheden (visitator)
Leverandøren af kølet mad skal sikre at køleskab er i en sådan stand, at leverancen kan bibeholde ernæringsrigtigheden og holdbarheden
Hvis borgerne vælger at få leveret kølet mad, skal leverandøren stille opvarmningsmulighed til rådighed for borgeren
Levering af mad - uanset type - sker 1 x dgl., da chaufføren samtidig med levering af maden kan påse, at borgeren har det godt
Den udbragte mad skal afleveres personligt til borgeren. Maden må aldrig efterlades på måtten og skal altid retur, hvis borgeren ikke åbner
Chaufføren skal kunne yde nødvendig service mht. at anbringe og anrette maden i borgerens hjem, sætte maden i køleskabet eller evt. ovn. Hos svagtseende stilles maden i rækkefølge i køleskabet
Hvis borgeren ikke åbner, når chaufføren leverer maden, skal leverandøren forsøge at kontakte borgeren pr. telefon
Kan leverandøren ikke komme i kontakt med borgeren, gives straks besked til visitator
Kostplaner udarbejdes af kostfagliguddannet personale og lægges for en måned af gangen
Kvalitetssikring/opfølgning af mål:
Revurdering af den tildelte madservice sker ved ændrede behov, dog mindst 1 x årligt
Hvis borgeren vedvarende fravælger madservice, skal myndigheden vurdere, om der er sammenhænge mellem behov og ydelser
Afvigelser i madservice skal registreres og meddeles myndigheden
Leverandøren har pligt til at føre egenkontrol ved at udarbejde statistik over
- antal afbestillinger af madservice
- antal gange hvor man ikke har kunne indfri kravet om iværksættelse af hjælp senest 3 hver-
dage efter valg af leverandør er foretaget
- ydelser, der i omfang afviger fra det visiterede
Maden produceres i henhold til Veterinær- og Fødevaredirektoratets vejledning om levnedsmiddelhygiejne samt vejledning om egenkontrol i fødevarevirksomheder
Gennemførelse af brugerundersøgelser (ca. hvert 2. år)